Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Валери в 20 Декември, 2016, 20:58:23
-
Здравейте! Днес си купих това радио, отдавна си мечтаех за такова, но много скъпо ги продават. В базар.бг намерих едно на по-изгодна цена и го купих. Разбира се, състоянието му е според цената, но не е толкова зле. Лампите са "А"-серия, мерих им отопленията, добре са, мрежовият траф също на първо мерене е здрав, както и говорителя. Влизали са мишки, доста поразии са направили. Задният капак също не е в много добро състояние, но бакелитовата кутия е почти непокътната, т.е. в добро състояние. На пръв поглед, като липси, забелязвам, че едната бобина МЧУ (първата) не е оригиналната, сменена е с друга, липсва и бакелитовото щекерче за захранващият кабел което се захваща с две болтчета за задния капак. Смятам, че доста работа ще има по него, ето го:
-
Още малко снимки:
-
[Радиото е супер! :good:Ще падне работа ,но нали това е целта.Мисля,че не е подменян М.Ч.Т. погледни в другите форуми ,изглеждат като тези в радиото.
-
Мисля, че е подменен, ето за този става въпрос:
-
Един приятел има такова радио, останало от дядо му. Не беше включвано 30 -тинагодини. Рекохме да видим дали работи и всеки случай го включихме през крушка за два часа, сложихме му дълга антена и радиото хвана доста станции на СВ и КВ и то през деня!
Добра придобивка, поздравления!
-
Радиото си е уникално, без шаси е, сякаш частите му вътре са нахвърляни безразборно. Но всъщност, си е гениално измислено и като гледам е и лесно за ремонт, т.е. частите са лесно достъпни. Независимо от това, аз смятам да сваля всично отвътре и да започна от начало. Ако някой колега има остатъци от такова радио, за части, ще е добре. Все пак иска ми се да върна всичко в оригинален вид, т.е. първото МЧУ да е неговото си (същото на вид като второто МЧУ), задното бакелитово щекерче на капака ако някой има, такива работи.
-
Щекерчето го оприличавам на такова от телевизор Темп.
-
Имам го куплунгчето, има едно отчупено парченце, но става. Оставете един телефон да се разберем как да ви го пратя.
-
Щекерчето-куплунг ще го получа като подарък от колегата e-sea :drinks: . Иначе разглобих радиото, т.е. свалих всичко от кутията му и ще почвам от "нулата" почти. Със сигурност всички конднензатори са за смяна, кабели и кой-знае още какво.
-
Не бях виждал до сега такова радио без шаси. Всъщност виждал съм това радио, но затворено, и не съм предполагам че е с такъв монтаж. Интересно. Ти си майстор, ще го направиш. Между другото имам за теб едно предложение, но ще го разискваме на лично някой ден ;)
-
Добре, когато искаш :drinks: .
-
Филипсите имат яки кондензатори. Аз бих ги проверил и само ако имат утечки бих ги сменил.
Но това е моя стил на реставрации.
Схема има ли?
-
Адмирации за покупката! :hi:
Все пак идва коледа, направил си, си прекрасен подарък!!! Пожелавам ти забавни мигове от към страната на сваления капак.
P.S. Сега разбирам защо една от наблюдаваните от мен продажби изчезна :o
-
Не ми изглеждат добре кондензаторите, с асфалт са който е напукан, дори сякаш и разтопяван на някои. Но ще ги прегледам основно. Иначе схемата е от нашият сайт:
-
Иначе, може ли някой с регистрация в радиомузея, да ми изтегли и тази схема (+топографията):
http://www.radiomuseum.org/r/philips_junior_v6v.html
Тук също, но по-вече ме интересува описанието:
http://www.radiomuseum.org/r/philips_legionario_751m.html
-
От моите архиви:
-
Благодаря :drinks: , ще са ми от полза.
-
Не го харесвам това радио ,много кофти за реставрация.Всички проводници и всички елементи трябва да са точно по местата си иначе няма да се отървеш от самовъзбуждане.Външно е много красиво радио и е направен много внимателно вътре.Пожелавам успех :)
-
Такаа, малко по малко започнах радиото. Измих кутията, залепих говорителя, изпрах плата, ошкурих ръждата на някои от металните части (и говорителя) и ги напръсках със спрей. Плата (всъщност са два пласта плат, един върху друг, фабрично е така) мислях, че ще се свие, но съвсем малко се сви и го сложих нормално. Търсих из нашите магазини кабел за опроводяването, защото стария се троши, но не успях да намеря, пак ще търся, едножилен с жълта изолация, под един квадрат е сечението (не съм го мерил). Иначе, ето докуде стигнах:
-
Още малко:
-
Доста бавно върви реставрацията на Матадора, днес успях да оправя въздушния кондензатор. беше блокирал от ръжда. Понакиснах го в нафта и ошкурих ръждата, раздвижи се, няма опиране на секциите, трисекционен е.
-
Май изгаряш от нетърпение да му чуеш гласа! :drinks:
-
Да, така е :) . Но знаеш ли Лъчо, цял ден му слушам гласът, свързах говорителя (който е монтиран на кутията) с лампов НЧУ, т.е. използвам го за колона, невероятно качество на звука вади този говорител. По-добре звучи от тонколоните ми.
-
Освен нафтата, какво друго си му правил на кондензатора ? Изглежда като нов.
-
Напръсках го със сребърен спрей, без пластините разбира се.
-
Долната дъска, на която са закрепени захранващият траф, филтровите кондензатори и кенотрона, беше съвсем изкуфяла и изядена от дървояди, направих нова. Намерих два стари електролита "Хидра" от 1938 и 41 г., монтирах в тях 47 микрофарадови съвременни. Смених също и кабелите на захранването и волтажния разпределител.
-
Нещата стават сериозни.
-
Направих нискочестотната част, пуснах му външен сигнал от един тунер, свири добре. НЧУ-то му е с лампите ABC1 и AL4, последната е Телефункен, звучи доста добре за годините си. За жалост потенциометъра му е за смяна, протрито и прекъснало на места е съпротивителното покритие. Мога да му сложа друг потенциометър, но ми се иска да е оригинален, дано да намеря :help: .
-
Потенциометъра може да го поправиш с електропроводимо лепило/лак.
Има в конрад, има и като за поправка на нагреватели за прозорци на автомобили.
И само една препоръка да направя:
- Този изолирбанд дето го ползваш за връзване на сноповете кабели хич не му е мястото там. При работа в топла среда като кутия пълна с лампи, се
-- размеква
-- отпуска
-- омазва с лепило сноповете кабели
-- изглежда прекалено съвременно.
-- Не може да се почистят кабелите после изобщо
Попадал съм на ремонтирани приемници и всичките гореизброени неща с изолирбанда изглеждат просто не на място.
Ти правиш изключително автентични реставрации със 99% оригиналност. И на тая лента там не и е мястото. Изключителни поздравления за свършеното до сега. :bravo: :bravo: :bravo:
Има все още текстилен изолирбанд-китайски в някои магазини за левче, който се е ползвал в онези години, ако настояваш да ползваш лента. При него проблема е, че от топлината става на камък и при нужда после трябва да се сече. Ако си намериш такъв и лепилото му е изветряло, намокри го с ацетон преди да го развиеш и после като го намотаваш го духни с пистолет за горещ въздух и е бомба.
Препоръчвам, това което съм виждал за подредба на кабелите в оригинални приемници, връзването им на определените места в снопове с капронен конец, който така или иначе използваш за скалните механизми. Това е оригиналния начин на монтаж и придава забележителна автентичност.
Има даже начини за връзване та връзката да си седи на мястото и да не бяга по дължината на кабела
http://markita.net/konets-kapronov-100m-cherven-vilka.html
-Кабелите с PVC изолация, които ползваш също бягат от автентичното и освен че се спичат на камък от температурите по принцип са и по-твърди и тегави за монтаж . Продават се на метър всякакви сечения и цветове на гумата и кабели с гумена изолация каквато е оригиналната...
Просто казвам.... Да не се обидиш. :alko:
;)
-
Така е, изолационна лента е съвременна бишоп лента, оригинално бяха прехванати с асфалтов изолирбанд, не успях да намеря в нашите магазини. Кабелите се доближават до оригиналните, изолацията е еластична. Разбира се, не всичко е автентично, просто е невъзможно, хрумна ми обаче как да възтановя потенциометъра, утре ще опитам :drinks: .
-
Графит и моментно лепило, не става, пробвал съм, ако това мислиш..
-
Графит и моментно лепило, не става, пробвал съм, ако това мислиш.
Не, не става въпрос за това.
Става въпрос за сребърно лепило. Например такова (http://www.ebay.com/itm/2PCS-Silver-Conductive-0-2ML-Glue-Wire-Electrically-Adhesive-Paint-PCB-Repair-/182403844837?hash=item2a781dcae5:g:H44AAOSw5cNYLCBg)
-
Не, никакви лепила и т.н., просто ще разглобя един здрав потенциометър, и ще му взема съпротивителното покритие. Те са на една гетинаксова плочица, някои покрития са на самата плочка, други са на допълнителен кръг върху плочката.
-
Направих го, стана :) . Намерих подходящ потенциометър, очертах гетинаксовата плочка по оригиналната, изпилих я и я монтирах в стария потенциометър. Ето как стана:
-
Майсторска работа - станало е супер!
В случая, обаче, се наблюдава и още един фактор - скорост!
За пръв път наблюдавам такава реставрация, с такава скорост, а бе мерака си е мерак и когато ръчичките са златни ....
:drinks:
-
Благодаря Ви колега, но не върви много гладко и бързо реставрацията. Мога да кажа, че обръщам внимание на всяка една част, кабелче, винтче и т.н., връщам всичко към състоянието му от едно време.
-
Откъде изкопа синьото електролитче на последната снимка? Ако вътре няма ново, веднага го махай - бомба със закъснител. :)
-
Няма ново вътре, но си е в ред :) , по схема е свързано от края на потенциометъра към маса.
-
Таман като изчезне капацитета и... :D
-
Всъщност, работя по тази схема, това е кондензаторът С41
-
Не е фатално. Там е и R23, но най-добре е всички електролити да се сменят. Дори и тези, които по уреди са здрави.
-
Мога да кажа, че почти съм готов с електрониката, радиото свирна от първия път. Да, така е, макар, че доста поразии бяха направили на бобините мишките, без антенните и хетеродинните защото са в алуминиев корпус. Бобината S35 е в две части, единият извод на едната част (началото) я бяха изяли докрай. Наложи се да я извадя от тялото и да издърпам жичката. След това я вкарах отново и ги залепих с лепило за дърво. Другите бобини S31 и S32 ги пренавих наново, те имаха малко навивки 2Х13 бр. със среден извод. На двете МЧУ-та също имаше проблеми с бобините им, но се размина само със запояване и развиване на две-три навивки. Когато го включих, просто не можах да повярвам, радиото проработи както трябва, всички станции (поне на СВ) са си на местата. Утре ще направя снимки, но имам още работа по задния капак. Едното МЧУ също така не е оригинално, търся такова, но може и да си навия.
-
Ето го дотук, снимал съм и къде се хваща "Хоризонт" от Видинския предавател. Също така, ако не намеря оригинално МЧУ, ще си навия, приготвил съм и тялото за бобините :) :
-
Чудесна реставрация :bravo:
Толкоз много умение вложено, че направо :hi:
Крайната лампа изглежда е глътнала въздух с това побеляване отгоре, стъклото трябва да е прозрачно. Защо не се пробваш да я гетерираш отново? Най-лесно ако имаш Индукционен котлон под ръка да я вкараш в полето му, за да се активира гетера отново вътре, то е останало още, че да обере газовете.
-
Благодаря колега :drinks: . Относно лампата AL4, и аз си мислех, че е глътнала въздух, но не е. Отвътре стъклото е фабрично матово, като тази:
http://www.ebay.ie/itm/AL4-Telefunken-NOS-41mA-36mA-100-9127-/322097572782?hash=item4afe82ebae:g:5pYAAOSw3mpXKseL
Вече няколко дни работи радиото, не товари трафа има сила и звучи добре.
-
Поздравления за положения труд!
-
Позволих си малко отклонение от оригинала, усуках двата кабела за отопленията на лампите, оригинално не бяха, имам още работа :) .
-
Перфектно е станало радиото! Поздравления и от мен за положените усилия! :hi:
-
Ще има ли донастройка на кръговете?
-
Не смятам, работи си доста добре, а и нямам необходимата апаратура, може би сигнал генератор. Прави ми впечатление, че тези радиа имат ниска промеждутъчна честота, 128 кХц, това предимство ли е или недостатък?
-
Противно на очакванията на моето радио резонансите са доста остри.
Но кръговете на тези филипси нямат ферити , практически не стареят
и за това обикновено не се нуждаят от донастройка
Ти си свалил навивки-две три , може да опиташ лека донастройка
Кондензаторите се въртят леко .
Тези извън филтрите са под високо напрежение !
Аз също ремонтирах филтър после опитах да въртя кондензаторите с една гумена тръба и имаше :mad: :master2: - гумата се оказа леко проводима.
Трябва добра изолация !
-
Става въпрос за двата донастройващи кондензатора на бобинния блок, така ли. Те са пломбирани фабрично с червена боя, главите на болтчета имам впредвид. Няма да ги пипам, радиото работи добре. Ще си навия едното МЧУ и ще видя как работи с него.
-
По-горе беше писал:
На двете МЧУ-та също имаше проблеми с бобините им, но се размина само със запояване и развиване на две-три навивки.
Щом си ремонтирал МЧ филтър , редно е да се подстрои.
Аз също ремонтирах филтър -проводника е много тънък и лесно се къса от парафина ,с който е фиксирана при загряване-изстудяване.
Издухах парафина с пистолет за горещ въздух и вързах с конец и после фиксирах само в една точка
А входните и осцилаторни бобини без уреди не става спрягане.И ако не са пренавивани - не ги пипай !
-
Ще си навия едното МЧУ и ще видя как работи с него.
Това навиване ми се струва доста трудно - освен тялото и брой навивки трябва ти точно такъв проводник с точно такава изолация навити по същия начин .Иначе собствения капацитет на бобините ще е много различен .А честотата е ниска , с малък резонансен капацитет и кой знае къде ще иде резонанса.
Има данни за съпротивлението на бобинките , но по-добре беше да има данни за индуктивността.
-
Да, прав сте колега, точно така е. Входните и осцилаторните бобини са си в алуминиевите корпуси, не са вадени и ремонтирани. На второто МЧУ, на едната бобина наистина развих две-три навивки защото мишка беше изяла края. Слез запояването, според мен (и в сравнение с други радиа) радиото си работи добре. Най-вероятно има нужда от минимални настройки, но без уред не става. На същото МЧУ, има два донастройващи кондензатора, които са с навивки, т.е. може да се донавие или развие жичката като се отразява на капацитета и резонанса. Но не ми се струва за необходимо. Относно първото МЧУ, то е някаква или самоделка, или от някое друго радио, макар и доста различно, радиото работи добре с него. Иначе кабела с който е навито второто оригинално МЧУ, е някакъв емайлиран, намерих същият от една стара бобина на трансформатор. Когато ми остане време ще пробвам, ще навия бобините, пък каквото стане :) .
-
Щом работи, не пипай. Това е златно правило.
-
Пооправих малко и задния капак, залепих липсващите парчета, може да се види как изглеждаше в началото. Трябва да го завършвам вече, защото един друг Филипс чака реда си :) :
-
Браво!!! Искрено ти се възхищавам на упоритостта и ентусиазма!!! Въпреки че не харесвам този модел Филипс, след твоята намеса вече ми прилича на радио!!! Поздравления!!! :good: :good: :good:
-
Благодаря Ви колега :drinks: . Всъщност, и аз така си мислех за Матадора че не е хубав модел, но съм грешал. Радиото много ми хареса, дизайна му е уникален, както и вътрешната подредба. Бакелита е много красив, ако го полирам с нещо (не знам с какво), ще блести, но и така си го бива :) .
-
........ Бакелита е много красив, ако го полирам с нещо (не знам с какво), ще блести, но и така си го бива :) .
Бакелита го полирам по следния начин:
Върху бакелитения корпус нанасям, с пръст, тънък слой паста за полиране на автомобили - от насипната. В магазините за автобои е стотинки - два вида са: бяла - по-финна и сива - по-едра. Аз ползвам бялата.
После, с дървено трупче, върху което предварително е залепен дебел вълнен плат, полирам. Като се търка с плата върху намазания с паста корпус, пастата остава по плата или пада като прах - от време на време пастата останала по вълнения плат се изстъргва. Така докато се отстрани изцяло полир пастата.
После бакелитения корпус много тънко намазвам с боров вазелин - маз /от аптеката/ и отново с парче чист и сух вълнен плат полирам.
Получава се това (http://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=8088.msg64544#msg64544)
Ако по корпуса има по-дълбоки драскотини, те предварително си заглаждат с шкурка - първо 1000, после 1500 и накрая с 2000-2500.
-
Нямам такава паста, не знам дали ще намеря в нашите магазини. Но на други радиа често съм ползвал водни шкурки 1500 и 2000, като накрая съм минавал и с вълнен парцал само. Завършвал съм с препарат за мебели или течен парафин, които придават блясъка. Този бакелит на Матадора, е много красив, има сякаш "мраморен" ефект и е светло кафяв, не е еднороден.
-
Ползвал съм 2000 , но само за сваляне на груба мърсотия или фини драскотини.
Остава една леко матова повърхност и после трябва яко търкане с вълнен парцал
Тези пасти изглеждат перспективни - ще ги пробвам.
-
На неоригиналното МЧУ, има запоен един кондензатор от 1 нанофарад между краищата на едната и другата бобина (както се опитах да го нарисувам на схемата). Предполагам, че това е груба грешка, но без него работи много слабо. Това опасно ли е за лампите, имам впредвид този кондензатор който е там :-[ :
-
Този кръг не работи и "майстор" го е шунтирал. :D
-
Ясноо 8) , то и аз си навих МЧУ, но не мога да го настроя, и пак го шунтирах :D . Ако си намеря оригинално МЧУ, ще го мъча пак. Иначе, ето го най-накрая:
-
Ясноо 8) , то и аз си навих МЧУ, но не мога да го настроя, и пак го шунтирах ...
С тия постоянни блок кондензатори няма как да го настроиш (ако не са и прекъснали). Най лесният вариант е на мястото на първия кондензатор (в анодната верига) да включиш променлив кондензатор - корпуса на плюс, статорната част към анода и да търсиш максимално усилване. Трябва много да се внимава да не се пипа корпуса, който е под напрежение. :master2: При намирането на максималното усилване след разкачането на кондензатора се мери капацитета при който се е получило и се замества с паралелно включени постоянен и тример кондензатор за донастройка (взема се средния капацитет на тримера). Същата процедура се повтаря и с втората бобина на филтъра, като ротора на променливия кондензатор се включва към неактивната част (АРУ), а статора към решетката. След това се прави окончателна донастройка с тример кондензаторите, като е желателно работното им положение да е в средата на обхвата, за да сме сигурни, че действително сме настроени на максималното усилване.
-
Правих опити, но тъй като бобините не съм ги навил намотка тип "универсал", едва ли ще стане. Може да опитам от някое друго МЧУ, но засега го оставям така :-[ . Иначе си работи и така, направих клип, но нещо ви-бокса забива.
Ето го видеото:
https://www.vbox7.com/play:cd3b4d2715
При нас на ДВ само смущения има, иначе на СВ и КВ се хващат доста станции.
-
Трябва мчу филтрите да са в резонанс,с тоя кондензатор направо ги шунтираш,защо не пробваш с бобини от български от тия в кръглите алуминиеви корпуси.Матадора с каква междинна честота е,трябва да е около 450 кхц.
-
128 kHz :)
-
Факта, че вече 3-ти бобинен блок влиза в тоя приемник говори, че проблема не са бобините. Тества ли с други лампи?
-
Сигурно имаш в предвид 3-то МЧУ, не съм пробвал с други лампи.
-
128 kHz :)
На тая честота и накуп да ги навиеш няма да има проблем.Нещо друго има.
-
Да, 3-то мчу имам предвид. Първото са го махнали, После са сложили друго и са го шунтирали щото и то не работи, Ти слагаш 3-то. Е значи проблема не е в тоя компонент. Лампите пред и след него , там търси яд. Тез лампи и тогава не са били лесно намираеми, та сигурно и тогава майстора е процедирал като тебе сега.
Смени ги с доказано работещи и виж какво става..
Ако има човек във форума дето заслужава генератор и честотомер, само заради желанието, което влага в реставрациите си, това си ти.
-
AK2
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ak2.html
октод, и като са го сложили легнал, смятай колко много неща може да не са му наред само заради това..
Ако не го намериш него, сложи някой аналог, хм, то нямало аналози и виж дали няма да изгрее с пентод триод: примерно ECH81
Af3 си е обикновен пентод, може да го менкаш със всичко за теста, не че очаквам да му има нещо на него.
-
Да, Асене, бобините са навити "накуп", съпротивлението което е показано, е толкова, около 95 Ома. Възможно е Огняне, проблема да е в АК2, при толкова много решетки, някоя да е провиснала. Иначе имам един "Кьортинг Нобилис" със същия състав лампи, може за проба да му взема неговата АК2:
https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=7396.0
А относно честотомер и сигналгенератор, аз съм само любител, нямам такива уреди. А и честно казано, не знам как се работи с тях :blush: .
-
Пробвах с лампите на "Кьортинг"-а, AK2 и AF3 (при него вместо AF3 е сменета с AF7), може би имаше някаква разлика. Все пак смених кондензаторите и екранирах МЧУ-то с алуминиево фолио. Стана, работи доста добре :) , сега вече мисля, че всичко е както трябва. Иначе първо опитах да екранирам с медно фолио, нямаше ефект, а с алуминиевото направо заспа. Е, това е може би края на реставрацията на "Матадор"-а, много ме кефи това радио. Благодаря на всички колеги които ми помагаха :drinks: :
-
:bravo:
Щом е тръгнал с неговите си лампи и само кондензаторите и екрана са били проблем. :bravo:
:hi:
Темите ти са като сериал, който следя с нетърпение, честно.
-
Благодаря :drinks: . Ето тук едно клипче със снимките от реставрацията:
https://www.vbox7.com/play:56ba8fec44
-
http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-PHILIPS-MATADOR-V6A-BURL-BAKELITE-TUBE-RADIO-VERY-RARE-WORK-/182425963378?hash=item2a796f4b72:g:-PsAAOSwjDZYf0Qf
-
Хм, интересно според снимката оригинално намотките са 4, а Лампата е екранирана, пак с алуминиево фолио :D
Ами супер, вече си имаш приемник за 750$
Но забележи че крайната лампа на Нчу не е побеляла... Все си мисля, че трябва да е чисто стъклото и това е глътка въздух. И на мен са ми попадали побелели лампи, не е много читава работата при тях. Работят де ама...
[attach=1]
-
Да, на някои модели МЧУ-тата са със секционирани бобини, т.е. общо 4 броя. Моето е със две бобини, другото отигинално МЧУ си е с две бобини.
-
Онзи синия електролит долу в дясно от снимките на предната страница, скри ли го и него в корпусите на някоя от Хидрите?
Може ключа от бараката срещу екраниране да е в секционираните бобини. Въпреки, че с тази Лампа увита във фолио, явно този блок си е проблемен заради хоризонталната позиция на лампата и вътре стават някакви проблеми от това.
Абе, чудесен е приемника, реставрацията дето му направи е супер направо.
Даже и кенотрона ти е оригиналния с красив балон.
Тоз от обявата с преходения кенотрон от друг цокъл и даже прехода направен през 2 цокъла вместо да му сменят основата, абе грозна история... и стези електролити на Тесла ...
-
Синьото електролитче го няма вече, махнах го. На него място сложих друго, с алуминиев корпус, което не бие така на очи. Не съм го слагал в корпусите на Хидрите, там са само филтровите кондензатори. Когато имам време ще направя една снимка. Иначе кенотрона едва ли е оригинален, сигурно е сменян, този е "RFT", но другите лампи сякаш са си от "онова" време.
-
Интересно ми е този електролит "синия" дето си го сменил, доработка на схемата ли е или си го има в нея?, щото така оставен отвън на монтажа, предполагм трябва да е аксиален ако го има оригинално, пък на другите снимки не го виждам?
Като погледнах схемата, само 2 филтрови има и толкоз, няма други електролити. Този да не би да е сложен паралелно на катодния резистор на крайната лампа. Като тоя факт обяснява необходимостта му, поради това, че лампата е побеляла. Но си е ремонтно решение не по схема, тоест става излишен ако намериш читава лампа или тази я оправиш.
Кенотрона си е АZ1, което е 100% оригиналност, пък даже и лампата да е сменена с резервна, защото си отговаря по модел.
-
Да, кенотрона си е AZ1, имах впредвид, че производител е "RFT". Иначе схемата не е доработвана, в третата страница от темата го обсъждахме този кондензатор, там съм постнал и схемата. Това е С41, иначе има една доработка, сложено е едно електрoлитно кондензаторче от няколко микрофарада паралелно на съпротивлението в катода на крайната "AL4". По добре свири с него, оставих го.
-
Иначе AL4, си е така според мен, с бяло вътрешно покритие. Ето тук една такава NOS лампа, пак същата е:
http://www.ebay.de/itm/AL4-Telefunken-NOS-41mA-36mA-100-9127-/322097572782
-
Пред това да вярвам на този търговец, бих повярвал на това което виждам със собствените си очи.
Може да счупиш една новална масова лампа на пример и ще видиш как побелява от вътре заради кислорода- точно по същия начин.
Тези старите с големите балони миже да им се случи да глътнат въздух, работят си ама не баш... имах няколко, усилването пада.
Повторно гетериране му е решението, не съм пробвал щото нямам индукционен котлон, ама ако имаш повечеко бройки побелели, на тази с най-ниския ток може да се пробваш, пък туко-виж изчистила и после естествено вадене от основата и мазане на стъклото където излизат жиците от балона с термо-силикон, за да няма пак същия ефект след време, после пак монтиране в основата . Иначе: ето ти и такива в перфектно състояние на вакума:
Иначе, NOS Телефинкени AL4 глътнали въздух има бол, но това си го приемам като дефект в серията. Със сигурност не са излезли от завода по този начин.
Ако седнеш да го ползваш този приемник по-често, ще видиш как бързо ще и падне усилването и ще замине.
-
Имам още една AL4 от друго радио, да прозрачна е, но силата на звука и на двете е почти еднаква. Не знам, може и да е глътнала въздух, но като я оглеждах, ми се стори, че умишено е покрита с нещо матово-бяло отвътре. Както и да е, работи добре "Матадор"-а с нея, когато съм в работилницата го слушам свързан към един тунер. Захранващият траф не се товари, температурата му е нормална (сигурно не по-вече от 40 градуса).
-
Да бялото става много равномерно все едно е покритие, но си е признак за некачествен вакум. Мисля че живота им е доста по-кратък от предвиденото, но както казах има фикс, та може и станцийка да си направиш. Гледах един клип как Французина дето ги изработва ръчно ги гетерира а електромагнитно поле и там на клипа се вижда как ги вкарва за малко лампите в една спирала от меден проводник която се нагрява до червено и хвърля страшно електро-магнитно поле. НО за теста дали ще изчисти, миля и един котлон индукционен е достатъчен, той е на същия принцип а и са сравнително евтини , пък може и да се използва за база за разработка на станцийка за гетериране.
По, жичките може да го познаеш, които излизат от балона, ако не е пропуснал въздух са наситено червени, ако е пропуснала, стават със цвета на останалия проводник.
-
Ако в балона на лампата има кислород отоплителната жица прегаря мигновенно.
-
Иначе AL4, си е така според мен, с бяло вътрешно покритие.
Балона е матиран от вътре,има такива произведени в края на 50-те.
-
Не само от този период, болшинството крайни лампи на Телефункен са матирани.При съмнение за нарушен вакуум трябва да се гледа метализацията на лампата в долния край, при някои екземпляри е съвсем малка ,но ако тя е побеляла лампата става само за гледане , даже и да е струвала 50 лева.
-
Ако в балона на лампата има кислород отоплителната жица прегаря мигновенно.
Имам една UBL21 със счупен балон (половината го няма)
Използвам я за оживяване на шасита ,включвал съм я десетки пъти при проби
само напрежението за отопление е 48 вместо 55 волта.
И отоплителната жичка не свети (охлажда се от въздуха)
-
Тъй като се поошлайфах малко с ремонта на Матадорите :blush: , по молба на колега от форума се наех да реставрирам още едно такова радио. Радиото е в лошо състояние, но имам почти всички части. Това не е точно "Матадор", а "Театрет", т.е. малък театър. Разликата е само в оформлението на скалата, белите копчета и липсата на тонкоректор. Скалата е натрошена, пластмасова е, с времето е станала толкова крехка, че само с леки докосвания се чупи. Има миниатюрни пукнатини и малки липсващи парчета. Залепих я и я сканирах, ще трябва да се обработи с подходяща програма. Един колега от работата ми обеща да я направи, след което да се отпечата върху фолио. Ето я:
-
Размерите на скалата:
-
Една подобна:
-
Първи опит...
[attach=1]
Чакам коментари.
-
:) Най-долните цифри, за метровите сектори на късите вълни, трябва да са със зелен цвят. Зелена трябва и да е линията която ги разделя, хоризонталната дълга и късите малки вертикални. Също така на белия фон, където са надписите, трябва да има едни малки точици, мисля, че се виждат на сканирана скала.
-
Втори опит...
[attach=1]
-
:blush: Точиците които покриват всъщност цялата скала, трябва да са много малки, в действителност са с големина сякаш от върха на карфица. Разтоянието между всяка от тях е около 1 мм. Трябва да се открояват не само върху бялото поле. Цвета на скалата трябва да бъде малко по-блед. Малките чертички между цифрите на най-горния надпис, трябва средните да са малко по-удебелени от другите. Вляво от цифрата 1400, трябва да има една вертикална чертичка.
-
Трети опит...
- с точки само в прозорчета
[attach=1]
- с точки върху всичко
[attach=2]
А може би трябва да са навсякъде, но под надписите и цветните скали?
[attach=3]
-
:bravo: , Третият вариант мисля, че е най-близо до оригинала. Трябва една като чертичка в долната част на буквата "s" на надписа "Bucuresti" :) , т.е. "București". И да се обърне цялата скала огледално.
-
Така става ли?
-
Да, благодаря дака, но нека колегата Иванов да я довърши :drinks: .
-
Нанесени са и последните корекции...
[attach=1]
В прикаченият .CDR файл скалата е обърната и готова за печат (може би тестов първо за да се проверят размерите).
Успех с реставрацията.
-
Благодаря Ви колега, за перфектната работа, вече няколко пъти ми помагате. Тези дни ще я разпечатам и отново ще пиша.
:drinks:
-
Остава и принтера да се справи разпечатването на фината мрежа.
:bravo:
-
Скоро ще ми изпратят и разпечатаната скала, а през това време реставрирах радиото :) . Много добре звучи НЧУ-то като му пускам външен сигнал, крайната АЛ4 "Валво" свири много добре. За жалост все още липсват антенните бобини "10-11-12-13" по означението на по-горе приложената схема, оставил съм кабелчетата към тях. Без тези бобини, радиото само шуми на всички обхвати. Заличих надрасканият надпис в горната част на кутията и я полирах накрая с полирпасти. Сложих два филтрови по 40 микрофарада в захранването, няма абсолютно никакъв брум. Смених плата с нов който се доближава до оригиналния, подарък от колегата ркунев :drinks: . Ето го, как беше и как стана 8) :
-
:)
-
:master:Много ми хареса как е станало радиото-браво.
А този червен керамичен кондензатор много се набива на очи-нямаш ли нещо по старо по ще му прилича.
-
Те са два, ще ги сменя когато намеря другите антенни бобини :) .
-
Днес мано ми изпрати разпечатани на самозалепващо се фолио две скали :) . Отрязах и плексигласово парче и залепих фолиото. Радиото вече се оформи:
-
Много добре се е получила скалата.
Как премахна надписа от кутията - боя или шлайф?
-
Със шкурене с няколко номера шкурка, и накрая два вида полирпаста :) .
-
Радиото е напълно готово :) , работи доста добре. Има леко изместване вляво от действителната честота, примерно на СВ "Хоризонт" от Видинския предавател вместо на 521м (576кХц), се хваща на около 500м. На другите обхвати не знам как е. Оставям го така, копчето за смяна на обхватите, беше наполовина счупено, възтанових го с епоксидна смола. Е, това е, спасихме още едно радио :) :
-
Поздравления :drinks:
-
Браво! То и ракийцата в шишенцето е свършила... :yes:
-
Супер е станало :bravo: , като ново е!!!
Валери, от къде го докопа този плат? Страхотен е! Обиколил съм доста магазини, но на такъв не съм попадал.
-
Подарък е от колегата rkounev :drinks: .
-
Преди известно време не се сдържах и си купих още един Матадор, реставрирах и него, работи доста добре. Липсваше едното странично копче за тонрегулатора. Онзи ден си го отлях от епоксидна смола с пълнеж от бакелитови стърготини. Снех отпечатък в пластелин от такова копче, запълних го със смолата и днес го пооформих със шкурка. Почти не се различава от оригинала, може да го пръсна с кафяв спрей по-нататък, сега нямам.
-
Направо като оригинално е станало. Браво.
-
Благодаря мано, само иска да кажа, че в действителност по цвят, малко се различава от оригиналното. Просто, от светкавицата на фотоапарата, отразяването е различно, от бакелита и от епоксидното копче.
:morning1:
-
Браво Валери! Сега започвам да съжалявам, че преди 2г. нне купих един такъв за 50лв., видяха ми се много! 8)
-
И аз казвам браво на Валери! Както винаги е направил от нищо "много нещо"! А този модел ми напомня детските години, едни близки го имаха и ползваха, ама беше твърде отдавна.....
-
Много добре звучи НЧУ-то, пускам му външен сигнал, нямам щекерчето за захранващият кабел и задния капак. Иначе, ето го:
-
Опитах на лични, но от телефона не стана. Това върши ли работа? Междуосево 19 мм.
-
Не съм мерил точно колко е разтоянието, но предпочитам да е оригинално. В няколко модела на Филипс са еднакви.
:drinks:
-
Търся говорител за "Матадор" и всякакви други части (без изходния траф и въздушния кондензатор) от радиото :) .
Честит Национален Празник на всички!
:drinks:
-
Честит Празник колеги.
-
Отлях си още едно странично копче, 100% ръчна изработка :) :
-
Изглежда по добре от оригиналното. :crazy:
-
Благодаря Любо, иначе тези бели точици които се виждат са миниатюрни дупчици от въздуха който остава в епоксидната смола. В действителност почти не се забелязват, и цвета на копчето съвпада с този на кутията.
-
Брех, това копче е станало много хубаво, направо невероятно.
-
Както винаги, отличен за Валери! Само ми е любопитно цветните точки как са направени? Иначе, на снимките изглеждат много добре.
-
Цветните точици са направени от лак за нокти ;) .
-
Ами, сигурно става, поне на снимки е добре изглежда. Благодаря!
-
Благодаря Любо, иначе тези бели точици които се виждат са миниатюрни дупчици от въздуха който остава в епоксидната смола. В действителност почти не се забелязват, и цвета на копчето съвпада с този на кутията.
Има един номер - смолата след забъркването се слага в хермеричен съд (например буркан...) и съдът се вакуумира. 30тина минути се наблюдава нещо като бавно врене-кипене, като намалее силата му значително, смолата се използва както намериш за добре. ! Говоря за бавновтвърдяваща се смола!
Иначе, идеално се е получило!
-
Извинявам се колега, но нещо с вакуумирането не ми е ясно как го правиш?
-
Ако е буркан, трябва да има здрав капак със щуцер, през който се изтегля въздуха с вакуумпомпа. Въздухът може да се изтегли до достатръчна степен и с уста примерно, но от малък съд...
-
Интересно, ще пробвам, ама като се стопли времето, за сега лабораторията ми е на балкона. Благодаря!
-
Моля ви, недейте да "вакуумирате" епоксидни смоли с уста... Това, което се изпарява е повече от вредно по няколко начина, а в концентрацията при директно изпрение е и корозивно за алвеолите на белите дробове. За какво са ни сандъците, ако нямаме здраве да им се радваме? Мисля, че някъде в нета имаше простички планове за домашна вакуум помпа с ниско налягане, работеща с вода от чешмата, точно за такива цели. :drinks:
-
Съгласен съм! Но идеята за вакуумиране с уста си я пуснах покрай ушите, както има един лаф. Имам подходящо устройство, а мисля, че за целта и с прахосмукачка става?
-
Става, но или регулируема да се намали, или да се отвори дупка, да не прегрее. :hi:
-
Моля ви, недейте да "вакуумирате" епоксидни смоли с уста... Това, което се изпарява е повече от вредно по няколко начина, а в концентрацията при директно изпрение е и корозивно за алвеолите на белите дробове. За какво са ни сандъците, ако нямаме здраве да им се радваме? Мисля, че някъде в нета имаше простички планове за домашна вакуум помпа с ниско налягане, работеща с вода от чешмата, точно за такива цели. :drinks:
Принципно съм съгласен, но първо казах малък съд, след това при изтегляне с уста газът не попада в белите дробове, а в устната кухина и оттам навън, освен това вакуумирането е за 10тина секунди, а самото отделяне на газовете започва на практика доста след това. С прахосмукачка и с воден джет не може да се получи сериозен вакуум, макар че за целта сигурно ще е достатъчен.
-
Колега, сега се замислих. Всъщност, колко време съда трябва да е под вакуум?
-
Както написах в първото съобщение, около 30 мин.
-
Става и компресор от хладилник и подходящ дебелостенен съд, прави почти -1 атмосфера. На надуване ако е здрав прави над 20 атмосфери.
Не е излишен един в една работилница.
Ако е прозрачен съда с наблюдение става най добре, когато спрат да излизат мехурчета.
-
Попитах защото съм брал ядове с такива отливки. Мехурчета, шупли и много допълнителна работа с китване и шкурене. Ще пробвам и тази, въпреки, че не е "по-мързелива" технология. Но, като му дойде времето..
-
Всъщност, отливките които съм правил с епоксидна смола, въздушните мехурчета са почти незабележими с просто око. На снимките е по-забележимо отколкото в действителност. Когато е по-гъста смолата, тогава се задържа въздух, иначе при по-рядка, въздуха си излиза докато се втвърди. Разбира се, че с вакуум ще е по-добре, но не винаги е възможно. На този Матадор, за който търся частите, кутията имаше голямо отчупване в долната и част, отлях липсващото със смола, почти няма мехурчета.
-
Щом често отливате отделете време за такова стендче. Даже може и вибрация със един отворен магнитопровод на траф. Правили сме с колеги такова нещо за гипсови отливки. При невъзможност за детайла вътре може смолата предварително да се "обезвъздуши".
-
Е, когато се наложи може да опитам :) . Иначе, мислил съм да използвам пара, т.е. напълвам примерно буркана с пара и след това го изстудявам. Парата кондензира и се образува вакуум, достатъчен надявам се за извличането на мехурчетата.
-
Трябва ти буркан и помпа да издърпаш въздуха.
-
Търся части за "Матадор" 8) .
-
Иначе, ето какво съм направил дотук, вижда се и какво ми трябва :) . Само нискочестотната част е готова, останалото липсва.
-
Ох... Като го видя тоя модел и косата ми настръхва. Конструкторът му 100% е бил "надрусан". Имам чувството, че е награбил всички необходими елементи, хвърлил ги е в кутията и здраво я е разтръскал. След това е опроводил това абстрактно разпределение и чак тогава забелязъл, че е забравил да сложи шасито. :rofl2:
И сега ние си блъскаме главите. ???
Честит празник Валери и не се отказвай! :drinks:
-
Или както някъде пишеше, "...частите са нахвърляни с лопатата вътре." :D . Но, на мен много ми хареса радиото, това вече ми е третото :) . Надявам се да му събера частите.
-
Търся части за "Матадор" 8) .
-
В момента възтановявам поредният ми Матадор 8) , преди около седмица го купих от ОЛХ, и снимките са от обявата. Мислех си, че ще е лесна работа, като радиото си има всичко. Но се оказа, че всички метални части са така корозирали, че направо са се "заварили" за бакелита, вероятно радиото е стояло десетилетия на влага, мазе най-вероятно. Оста за настойка на станциите, не можеше на излезе от отвора на кутията, два-три дни я киснах във нафта и ВД-40, докато не я избих. Превклювателят на обхватите, също заварен, разглобих го и в нафта и той, гетинаксовите плочици за контактите на също бяха почти корозирали едни малки пластинки, трябваше да ги сменям. Говорителят, не помръдваше мембраната му, когато го разглобих, тя се скъса в областта на гънките, и корозия, корозия навсякъде. Болтчетата които държат цоклите на лампите, макаричките и т.н., почти всичките се скъсаха при развиването, въобще сякаш радиото е било на дъното на Черно море :-[ . Ето как изглеждаше:
-
Както писах по-горе, говорителят беше с блокирала бобинка и при разглобяването, се скъса мембраната в областта на гънките. Днес си купих гънки, ето от тук:
http://www.megavoice.bg/?pid=203&p=2
и ето какво направих :)
-
:)
-
Тук вече темата си оправдава името! :)
Поздравления Валери! :bravo:
-
Браво Валери, много красив резултат. :bravo: Супер е че се ориентира да ползваш фабрични гънки
-
Ее паснала е добре радвам се. А това бялото лепило какво е?
Тея гофри трябва да се промажат защото е плат рехав, ама в случая говорителя е в отворен обем и няма да е такъв проблем в конкретния случай.
-
Ее паснала е добре радвам се. А това бялото лепило какво е?
Тея гофри трябва да се промажат защото е плат рехав, ама в случая говорителя е в отворен обем и няма да е такъв проблем в конкретния случай.
Браво на Валери
-
Изглежда да е ползвал лепило Момент за дърво, което не е най-правилния вариант щото изсъхва твърдо ама става в случая и ще държи щото има полимер в това лепило.
Промазването е излишно, тоя говорител няма да бута кубици въздух в някоя чалготека...
-
Аз писах за лопата, не си спомням кой точно-може би ти- хвалеше холандските инженери ,които показвали че могат да направят всякакви чудеса.Аз харесвам само външния вид на радиото и то в поглед отпред.Също имам три екземпляра , едно от които пълна преработка по линейна схема.Незнам дали сте прочели и другото което изрових за Матадорите-първия е детектор,австрийски ,след това има най-обикновенни дървени , даже и американски производни .
-
Матадор се произвеждал във Франция под името "Жуниор" и "Пионер":
https://www.radiomuseum.org/r/philips_junior_p.html
https://www.radiomuseum.org/r/philips_pionnier_v4av_4.html
в Англия, под името "Театрет":
https://www.radiomuseum.org/r/philips_v7av_7.html
Имало е и производство в Унгария като регенеративен приемник, с дървена кутия:
https://www.radiomuseum.org/r/philips_matador.html
Май само батериен вариант не съм срещал, може и да няма. В САЩ сигурно е внасяно, едва ли е произвеждано там. Виждал съм в ибей да се продава Матадор и от Бразилия.
-
Допълвам :) , произвеждало се е и в Италия, под името "Легионер":
https://www.radiomuseum.org/r/philips_legionario_751m.html
-
Матадорът е вече готов :) , станаха ми вече почти 4 бр. За долният в дясно, все още търся части ::) :
-
Вече и четвъртият ми "Матадор" е готов, успях да му събера липсващите части, благодарение на колеги от форума :) . Реших обаче да му сложа една платка от ФМ-радио от едно старо автомобилно такова. Монтирах платката над въздушният кондензатор, като движението му се предава на кондензатора на платката, вижда се на снимките. Така, че вече си имам и УКВ-Матадор, като използвам ламповото му НЧУ.
-
Ами Валери, то в музея на Филипс нямат толкова Матадори! Повална е упоритостта с която възстановяваш, тези толкова трудни за реставрация бакелитници! Адмирации от мен! :good: :bravo:
-
Благодаря колега, може би не са толкова трудни, харесва ми това, че са без шаси което да корозира с времето. Иначе, имат доста добро звучене, нищо, че са от бакелит.
:drinks:
-
Нямаш ли канал в youtube да йм се порадваме и ние ? :)
-
Ползвах нашият Вибокс, но ми прави проблеми. Ще си направя регистрация в Ютюб, и ще направя видео.
-
В бокса и на мен ми направи чалъм със клипа за антената.
Ще се радваме да ги чуем адмирации за търпението и старанието. Вече на 4 ти приемник Валерката ще ги прави със затворени очи :bravo:
-
Така е :blush: , иначе не бих отказал и още един Матадор, дори и само кутия да е.
:morning1:
-
На някой да му се намира кутия?
::)
-
На някой да му се намира кутия?
::)
Колегата цек ми подари кутия, за което му благодаря :drinks: . Но сега отново започвам да търся някои части 8) ,
говорител,
3 бр. "аладинови" цокъла,
превключвателя на обхватите с бобините...
:help:
-
Преди не можах да кача всички снимки :D :
-
Ето докъде стигнах, и... спирам докато се намерят липсващите части :) :
-
Търся части за "Матадор" 8) .
-
Колеги, откъде мога да си купя около 10 метра едножилен кабел с диаметър на жилото 0.51 мм, т. е. около 0.2 квадрата, обезателно с жълта изолация. Трябва ми за окабеляването на един "Матадор".
:)
-
Може би има в магазин Викиват-Пловдив
-
Не знам Драгане, нещо не намирам :unknown: .
-
Има, но многожичен:
https://vikiwat.com/provodnik-pv-a2-1x02mm2-zhalt.html
[attach=1]
И малко по-дебел:
https://vikiwat.com/provodnik-pv-a1-1x05mm2-zhalt-2.html
[attach=2]
-
Може да провериш и във фирмения магазин за кабели и проводници в Севлиево.
Там има много интересни неща.
Колегата ОНЗИ e от Севлиево.Може да провери
Имам и едно питане?
Някой знае ли каква е разликата между Филипсите Матадор с бели и кафяви копчета?
-
Да ако каже мога да проверя не ми е проблем,купувал съм от там жълт кабел но многожичен.
-
В края на краищата, и многожичен ще стане, и да е същата квадратура 0.2 до 0.25 кв. мм.
Когато ти е удобно, провери колега в този фирмен магазин. При нас има многожичен, но само червен и черен. По-напред в темата показах един Матадор на който сложих такъв червен кабел, но не ми харесва особено. Трябва да си е жълт, съвсем по друг начин си изглежда радиото. Показаният от г-н Динев кабел, също ще стане (многожичния), но едножичният е дебел и става грубо.
-
https://www.elcomp68.com/kabel-montazhen-0-25mm-na-metar-p18841/ (https://www.elcomp68.com/kabel-montazhen-0-25mm-na-metar-p18841/)
КАБЕЛ МОНТАЖЕН 0.25mm /на метър/ Х 0,10 лв жъкт
-
Тънък е, пише, че е с диаметър 0.25 мм (0.05 квадрата), трябва да има диаметър около 0.52 мм.
:nea:
-
Ето тоя е най близък 0.3кв.мм
Иначе имам парчета едножичен жълт калайдисан ако ви интересува. Само да измеря сечението му.
https://vikiwat.com/pkvt-provodnik-ednozhichen-1h030mm2-bg.html
-
Купи си няколко метра KNX кабел и ще получиш 4 цвята монтажни проводници, включително жълт.
https://www.tekra.bg/bericacavi-b6602c080tp5-b6602c080tp5/
-
Ето тоя е най близък 0.3кв.мм
Иначе имам парчета едножичен жълт калайдисан ако ви интересува. Само да измеря сечението му.
https://vikiwat.com/pkvt-provodnik-ednozhichen-1h030mm2-bg.html
Добре, измерете колко му е сечението. По принцип и на парчета ме устройва, стига да не са много къси.
-
Купих си кабел, ето този е:
http://kvazer.com/cables-pmm-h05v-k/4440-KABEL-PMM-0-20kv-ZHALT.html
Прави ми впечатление, че е много тънка изолацията, и трудно се сваля, пише, че температурата на експлоатация е от -30 до +50 градуса, за 380 волта е. Дали ще е подходящ, като температура +50 градуса, да не е малко, т. е. да не вземе да се топи изолацията при температурата на лампите :( !?
-
Отказах се от купеният кабел, използвах с черна изолация за захранващата част, и посъбрах оттук-оттам с жълта такава. Ето, радиото е готово, работи много добре, едното копче ме дразни, но дано е намери оригинално.
-
Търся части за "Матадор" 8) .
Всякакви, може и кутия.
:drinks:
-
И едно бяло копче, може и две кафеви. За предните става въпрос.
:alko:
-
Всякакви, може и кутия.
:drinks:
Още търся.