Форум за любителите на Стара електроника

Нови технологии => Други => Темата е започната от: mano в 03 Март, 2014, 18:13:58

Титла: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: mano в 03 Март, 2014, 18:13:58
Здравейте,

имам два трансформатора ТН-61 и се чудя дали мога от тях да си направя зарядно за акумулатор. Дайде някакви съвети.

Ето ги характеристиките (http://www.radiolibrary.ru/reference/transformers-tn/TN61.html)
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: lz2xl в 03 Март, 2014, 18:34:37
Може да стане :)
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: origo в 03 Март, 2014, 18:46:55
Ами можеш, въпроса е какво управление ще му направиш, има много схеми в нета, кои по-добри кои по-лоши. Ще свържеш 3 вторични по 6.3 волта последователно за получаване на около 18 волта. След това мостов изправител (грец). Ако става въпрос за инцидентно зареждане слагаш последователно една крушка от дълги светлини на фар на кола 12 волта 60 вата и свързваш към акумулатора. Процеса на заряд започва, крушката свети. Следиш напрежението на акумулатора и периодически го пораздрусваш да излязат мехурчетата водород събрани по плочите. В противен случай се получава сулфатизация. След като напрежението достигне 14.8 волта изключваш заряда. При това си заредил акумулатора на 70 процента. За попълване на останалите 30 процента трябва да се извърши втора фаза от заряда, при която напрежението на източника се ограничава до 14.7 волта или малко по-малко и се държи още до намаляване на зарядния ток под 30 процента от началния ток. Тази втора фаза няма как да реализираш по най-простата схема с крушката, но е достатъчно да си заредиш падналияакумулатор за да можеш да запалиш. Вече за реализиране на по-добро зарядно с описаните характеристики ти трябва по-сложна схема на управление. Малко по-добрия вариант от крушка във вторичната последователно на акумулатора е свързване на фазов регулатор на мощност във първичната на трансформатора, това ще ти даде възможност за регулиране на зарядния ток, но той няма да бъде съвсем стабилен през целия период на заряда, същевременно няма да бъде много добре дефиниран втория етап от заряда, този с поддържането на постоянно напрежение. Така че не знам какво да те посъветвам. Зарядното устройство за акумулатор с добри характеристики ще бъде прекалено трудно за изпълнение за теб според мен, а другото е компромис.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: Лъчо Минков в 03 Март, 2014, 18:47:30
            От години в мазето стои изправителен блок от автомобилен генератор, мисля че след подходящо свързване може да се използва за едно изключително просто зарядно. Както е известно, автомобилния генератор е трифазен, а изправителя е глупакоустойчив, т.е. може да не пострада от режим на късо съединение :D  Трафа, обаче трябва да има поне стопяем предпазител.
             Преди години имах едно руско зарядно, то имаше 4 диода с радиатори и два предпазителя, даваше 10 ампера на изхода - имаше амперметър с шунт и като дадеш изхода на кратко, изгаряше неговия предпазител. За целия период на експлоатация - 1964 - 1992г. мрежовия предпазител не изгоря нито веднаж. За сметка на това изгоря трафа - май един диод беше пробил.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: origo в 03 Март, 2014, 18:51:24
Устройства само с траф и изправител са силно нежелателни, а и за тях напрежението на вторичната намотка трябва много точно да се подбере чрез разнавиване или донавиване на навивки, трябва да е много точно подбрано иначе работата не става, и като цяло това е дърварския начин който е нежелателен нито за акумулатора нито за трансформатора. Става за аварийни ситуации. Мисля си дали това устройство твоето руското не е било с траф с падаща характеристика, защото само обикновен траф и диоди е малко циганска работа.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: mano в 03 Март, 2014, 19:01:12
Много ми се вижда сложна за мен тази задача и май ще се откажа. Може да се пробвам по-натам, но ме е страх да не си прецакам в крайна сметка акумулатора от тези експерименти. Имам едно зарядно (прилича ми на менте), внесено от Англия, май ще си карам с него. Ето снимката.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: Лъчо Минков в 03 Март, 2014, 19:08:34
 Следиш напрежението на акумулатора и периодически го пораздрусваш да излязат мехурчетата водород събрани по плочите. В противен случай се получава сулфатизация.
 
       Приятелю, не си на ясно със  сулфатизацията. Тя се получава, когато акумулатора, дори напълно зареден, бездейства два-три месеца. Саморазрежда се и процеса е необратим. Електродите /плочите/ на оловния акумулатор са направени от решетка от чисто олово, а  самата решетка е запълнена с порест оловен окис, които си взаимодейства със сярнята киселина и се получава оловен сулфат и на двете плочи. Тогава акумулатора е напълно разреден. При зареждане, дори и без клатене /ти си млад човек и  явно клатенето те кефи, а и кого ли не кефи :lol:/ едните плочи на акумулатора стават отново чисто олово, а другите \стават на оловен сулфит. Това става около 10 000 пъти, като в този процес се разяжда и решетката на плочата. Отварял съм доста акумулатори, за да видя какво точно се е случило, за да не държат тока - ами просто от решетката беше останало към 2 -3 сантиметра, всичко останало беше течна утайка. За това не може да се възстанови сулфатизирал акумулатор - решетките са разядени и няма активна маса, която да държи тока.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: lz2xl в 03 Март, 2014, 19:17:41
Въобще е нужно само да включиш последователно 5 волтовите намотки и грец след тях.Желателно е амперметър и ако можеш сложи последователно жично съпротивление около 0.5 ома за ограничаване на тока при разреден акумулатор.Тук важи същата сметка както при изправител с кондензатор.U входно 2Х5 волта Х 1.41 = на 14 волта което е предостатъчно.Акумулатора е като кондензатор грубо казано зарежда се до върховата стойност,не до ефективната.Опитах се да го обясня по просто :) ако тока на заряд не достига имаш и допълнителни изводи до 6.3 волта на двете бобини.Това ще зависи от качеството на диодите който ще ползваш,колко е пада в самите диоди,колко амперчаса е акумулатора и разбира с е колко е изтощен самият акумулатор качеството му изобщо.Автоматики разбира се също може да се ползват обаче докато ги докараш в режим може да си прецакаш акумулатора.Успех :)
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: Лъчо Минков в 03 Март, 2014, 19:22:32
    Почти няма как да си повредиш акумулатора, той започва да се зарежда, когато напрежението е над 13.8 волта. Имаш 6 акумулатора / за 12 волтова батерия, напълно зареден, киселинния акумулатор дава 2.2 волта / за това на автомобила напрежението на системата е ограничено до 14.2 волта. Когато акумулаторната батерия се зареди напълно и имаме 2.2 волта на акумулатор, започва разграждане на водата в електролита - тя става на водород и кислород и съответно, гъстотата на електролита са увеличава. На напълно заредена батерия, гъстотата е 1.28. За северните страни гъстотата е 1.30 -1.32. Тази гъстота на сярната киселина по-бързо разяжда плочите /електродите/ на акумулатора.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: Лъчо Минков в 03 Март, 2014, 19:32:22
       Наистина, не е лошо да има амперметър, защото за едно добро зареждане на автомобилния акумулатор е необходимо зарядния ток да не надвишава 1/10 от капацитета му - например - 45 амперчаса - 4.5 ампера. За стар акумулатор се препоръчва и много- по нисък заряден ток.  Но и без него става - гледаш да не кипи буйно и това е - важно е напрежението да не е повече от 14.2 волта. Преди године наизмислиха импулсни зарядни - два цикъла зареждане и един разреждане - това преборвало сулфатизацията, а дано, ама на дали....
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: origo в 03 Март, 2014, 19:55:55
Ами не съм съвсем съгласен за напрежението на двете 5 волтови намотки. Има си пад в диодите, и мрежовото не е постоянно. Освен това акумулатора ще се зареди до амплитудната стойност на мрежовото напрежение ама някъде където оста на времето достига до хоризонта :) иначе казано след безкрайно дълго време защото за зареждането на акумулатора за разлика от кондензатора трябва да протекат химични реакции за които е нужен ток, такъв какъвто ще бъде твърде малък и за твърде кратко време в областта на амплитудната стойност. Истината е там че трябва да има две фази заряда, заряд с постоянен ток до достигане на напрежението 14.2 волта на клетка, и последващ заряд с постоянно напрежение до спадане на зарядния ток под 30 процента от нячалния (тока по времето на заряда с постоянен ток). Гоненето на водорода от плочите не е въпрос на спорт, така или иначе неговото присъствие там се отразява негативно. Първо намалява активната площ на плочите, като увеличава плътността на тока в другите части на плочите. Сулфатизацията попринцип е нормален процес който протича при разреждане на батерията, но при продължителен престой в разредено състояние е възможно сулфатните кристали да станат много и едри и да запушат дупките в решетката, намалявайки активната площ на активната маса и намалявайки капацитета. Това състояние се счита за необратимо, макар че им някои методи за въстановяване. Със сигурност не искаш мехури по плочите които да оставят недозаредени участъци. Разяждането на плочите от киселината става при процеса на зареждане и особено при напрежения над 2.3 волта на клетка. Системното зареждане пък до по-ниски напрежения води до недостатъчна десулфатизация и постепенна загуба на капацитет. Счита се също че ако напрежението при саморазряд падне под 2.07 волта на клетка започва необратим процес на сулфатизация. Затова трябва мног точно да се определи режима на акумулатор в зависимост от приложението. В приложения с циклично използване на заряда на акумулатора и където капацитета на акумулатора е критичен се избира зареждане до по-високо напрежение за да се избегне постепенната загуба на капацитет, вярно след време акумулатора ще прекъсне, но това ще е по-късно от момента в който при евентуална загуба на капацитет той ще стане неизползваем в случая. При дежурни приложения, където акумулатора по-често стои на подзаряд и стойността на капацитета му не е критична за приложението се избират по-ниски напрежения на подзаряд, с което се получава по-дълъг живот от гледн точка на разяждане и прекъсване, но се наблюдава по-голяма загуба на капацитет която в случая не е критична за експлоатацията. Така че лично моето мнение е че няма идеален режим за оловния акумулатор, но има оптимален такъв за конкретното приложение. И определено не искаш водородни мехурчета да ти се мотаят по плочите по време на заряд. Затова примерно един голям обратен токов изпулс по време на заряд на всяка минута е доста полезен за автоматично изгонване на мехурчетата и елиминиране на периодичното "клатене" на акуулатора :) Пък естествено вълшебното устройство не съществува, и заминал вече акумулатор няма как да върнеш, нито такова устройство с което като зареждаш новия си акумулатор и да те изкара 50 години :) Най-добре е за мен да се направи устройство от преработено компютърно захранване. Прави се ООВ по ток, и ограничение на напрежението на съответната стойност, като същевременно се прави таймер който на всяка минута да спира зарядния ток и да включва към акумулатора як консуматор 10тина ампера за половин една секунда, и отново да пуска зарядния ток. Това за мен е оптималното зареждане, пък както казах идеално устройство няма.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: mano в 03 Март, 2014, 20:01:49
Сега като чета какво пише Origo, се сетих че един приятел ми говореше как искал да прави зарядно от компютърно захранване. Има ли някъде надеждна схема да и хвърля едно око ?
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: lz2xl в 03 Март, 2014, 20:10:31
Ако включиш всички вторични намотки последователно може да си направиш това :) писано много в линка.

http://forum.napravisam.bg/forum/viewtopic.php?t=42699
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: origo в 03 Март, 2014, 20:35:36
Да, схемата е добра! Относно преработката на компютърно захранване, аз на конкретна схема не съм попадал, освен това не е никак проста работа, и не мисля че ще се справиш.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: mano в 03 Март, 2014, 20:48:13
Ще помъча последната схема пък ще видим.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: ONZI в 03 Март, 2014, 21:06:47
Ще помъча последната схема пък ще видим.
Имах някъде схеми за зарядни от комп. захранване нооо трябва да търся из диска
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: Pichaga933 в 03 Март, 2014, 21:50:30
Ходих с Френд до МЕтро да си пазарува зарядно, и му викам, няма да взимаш китайски боклук с траф , ще си земеш импулсно.

Дзверих се и надничах под решетките,  заподозрях едно ,че е такова, ама де да знае човек те и трафовите китайци са леки...

Навих там един от Консултантите да му махнеме капака. Човека се оказа страшно печен, донесе и отверка.

Вътре е обикновенно PC захранване с едно изходно напрежение, елемнтаната база- пълен боклук, ама евтино.

В крайна с/ка взехме марково импулсно на двойна цена и историята приключи.

Пп. Цитираната  по-рано схема и аз ще я тествам...

Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: origo в 03 Март, 2014, 22:57:51
Абе тествай я, ама не знам какви чудеса очакваш от нея, обикновен фазов регулатор на мощност, ясно че ще докараш нужния заряден ток, но той ще се изменя с мрежовото напрежение и степента на зареждане на акумулатора, но наистина е една идея по-добре от най-простата схема с последователно свързана крушка, мисла че е най-добре Мано да се ориентира към нея, най-постижима е за изпълнение в неговия случай, и резултатите ще са съвсем задоволителни.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: ONZI в 03 Март, 2014, 23:36:10
Ето схеми на две зарядни.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: soton в 04 Март, 2014, 00:04:31
Като срещна такава тема и не мога да се стърпя да напиша нещо.Човека казва "Много ми се вижда сложна за мен тази задача и май ще се откажа",а вие почнахте да му предлагате да преработва компютърно захранване,и какви ли не схеми.
Не трябва да забравяте(ако разбирасе изобщо сте знаели),че едно устройство е толкова по съвършенно не когато няма какво да добавиш,а когато няма какво да извадиш.
Та да си дойдем на думата:нета е пълен със схеми на изправители с LM 317 с добавени транзистори за увеличаване на тока-това е едно съвършено решение,хем просто хем надеждно.Всички стаетерни акумулатори са направени за заряд в колата,а там заряда се извършва с ограничение на напрежението,а не тока.За различните коли е различно,но се движи около 14 в.Неговия траф е прекрасен за тази цел -с тези много изводи може да си избере какъвто си иска ток в началния момент,а след това тока сам пада.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: Pichaga933 в 04 Март, 2014, 00:16:16
Харесай си някоя схема с таз интеграла и дай линк  .

ПП Защо линеен , не трябва ли да има импулси фронт  и тн ?
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: soton в 04 Март, 2014, 00:35:15
http://www.bowdenshobbycircuits.info/page12.htm

http://sxemi.eu/?p=1142

Че даже и калкулатор на резисторите има!

http://www.electronics-lab.com/articles/LM317/
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: Pichaga933 в 04 Март, 2014, 00:43:33
Благодаря   :dance:
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: origo в 04 Март, 2014, 13:39:36
Абе линейната печка си е немислима за зареждане на такива акумулатори, разбирам до 10тина амперчаса може, но по-нагоре не може да се мисли за линейно захранване. Не знам защо в колите заряда е с ограничение по напрежение, но оптималния режим за заряд на оловния акумулатор е с ограничение по ток. Имай предвид че в колата не се предполага че акумулатора ще бъде разреден, и винаги само ще се "дозарежда". Напълно разредения акумулатор (какъвто очевидно е щом се налага зареждане със зарядно) се нуждае от ограничение на тока, иначе ще се зарежда с голям ток и ще се скъси живота му.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: pansim в 04 Март, 2014, 19:13:09
Като сте започнали, и аз да се включа :)
Ето нещо според мен, хем лесно за изпълнение, хем добро като идея.
Вярно, че си е една печка, ама един радиатор от процесор с вентилатора заедно ще реши проблема.
http://radiokot.ru/circuit/power/charger/15/

А в колата наистина няма ограничение по ток. При голям товар зимно време /трудно палене/ тока след пускането на двигателя се ограничава само от мощноста на алтернатора. Е, разбира се за кратко, защото при големия заряден ток, много бързо акумулатора вдига напрежение и се ограничава тока.
Mano, Ако те интересува преправяне на компютърно захранване - пиши, ще ти дам срвнително прост вариант.
Ще видиш че дявола не е токлова черен :D
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: soton в 04 Март, 2014, 19:51:09
Абе линейната печка си е немислима за зареждане на такива акумулатори, разбирам до 10тина амперчаса може, но по-нагоре не може да се мисли за линейно захранване. Не знам защо в колите заряда е с ограничение по напрежение, но оптималния режим за заряд на оловния акумулатор е с ограничение по ток. Имай предвид че в колата не се предполага че акумулатора ще бъде разреден, и винаги само ще се "дозарежда". Напълно разредения акумулатор (какъвто очевидно е щом се налага зареждане със зарядно) се нуждае от ограничение на тока, иначе ще се зарежда с голям ток и ще се скъси живота му.

Това изобщо не евярно,най дългия живот на акумулатора е точно в кола и стартерния акумулатор е измислен точно за кола.А това за 10 тината амперчаса...да не те чуят автомобилните инженери че ще престанат да ги ползват в съвременните коли и ще го закъсаме!Преди да правиш такива заключения вземи си премери зарядния ток ако имаш кола и тогава мисли!
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: lz2xl в 04 Март, 2014, 20:28:45
Схемата която публикувах заедно с линка работи много добре и е една от най простите възможни от тоя тип.Аз я ползвам в различни нейни разновидности от доста време.До сега не е имало проблем,работи много добре при грамотна изработка :)
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: origo в 04 Март, 2014, 22:46:53
Кое ще престанат да използват в съвременните автомобили? Линейно ограничение на тока ли? Че кой го прави в автомобилите? Ако говориш за акумулаторите, никъде не съм казал че не трябва да се използват оловни акумулатори. Това къде издържат най-много акумулаторите е доста спорен въпрос, но естествено при циклична употреба живота се скъсява, при стартерната батерия няма цикли на пълно разреждане, затова и живота е значително по-дълъг. А това че е най-лесно да се направи с ограничение само по напрежение не значи че е най-оптимално. Наистина линейно захранване е най-лесно изпълнимо за зареждане, но е прекалено неефективно, наистина един радиатор от процесор ще свърши работа. Трябва да се направи ООВ по ток и по напрежение, и става перфектно. Относно схемата с тиристора, не е ли по-добре да се направи с триак в първичната, или тиристор и диоден мост. Тока там е по-малък и по-малко ще пече.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: soton в 05 Март, 2014, 08:20:36
Този сайт е за начинаещи,разбира се че може да се направи зарядно,което да се управлява от работна станция под Юникс,ама аз за това съм си сложил онзи цитат в подписа!
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: pansim в 05 Март, 2014, 09:24:22
Малко встрани от темата - на един модел на БМВ, даже бе М-ка, 8 цилиндъра...старичко общо взето, се оказа че кабела между алтернатора и акумулатора е шунт!!!
Струваше някаква сериозна за нашия стандарт сума. Не съм сигурен какво точно правеше този шунт, но при яко сгазване на педала на газта, спираше зареждането на акумулатора...или го минимизираше не зная по-точно.
Идеята е за максимално използуване мощноста на мотора при рязко ускорение. И това при 8 цилиндъра... :o
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: soton в 06 Март, 2014, 07:53:38
Това е много интересно и струва ми се съвсем логично-компресорите и фаровете и какви ли не джаджи теглят много и алтернатора товари мотора.Преставям си ако на моя шестак турбо му направя такова реле във функция от тока какво ще стане,трябва да се пробва.То и без това турбото като натиснеш два пъти газта те изстрелва.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: mano в 10 Март, 2014, 16:05:14
Този тиристор (BT151-800r) не е ли малко малък 7.5А Link (http://bg.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=1081326&CMP=KNC-GBG-FBG-GEN-SKU-G30-NXP-DIS&mckv=svZJAJO0t|pcrid|22884861406|kword|bt151-800r|match|p|plid|)
Един приятел ме посъветва да е поне 20А или повече.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: origo в 10 Март, 2014, 16:28:03
Ами малък е леко, макар че най-вероятно няма да има проблем. Затова предположих да се направи в първичната регулацията. Имах схема, ама не я намирам сега, ако някой има да я постне.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: lz2xl в 10 Март, 2014, 17:50:10
Този тиристор (BT151-800r) не е ли малко малък 7.5А Link (http://bg.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?sku=1081326&CMP=KNC-GBG-FBG-GEN-SKU-G30-NXP-DIS&mckv=svZJAJO0t|pcrid|22884861406|kword|bt151-800r|match|p|plid|)
Един приятел ме посъветва да е поне 20А или повече.

Става всякакъв аналог около 10 а и нагоре :)
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: mano в 10 Март, 2014, 20:00:03
Какво мислите за регулатор за осветление в първичната ?
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: lz2xl в 10 Март, 2014, 20:01:39
По принцип възможно :)
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: ditronix в 10 Март, 2014, 21:37:07
Еми не е хубаво да се регулира първичната. Променя се формата на синусоидата,по-точно тя се "осакатява",а желязото не е смятано да работи в "импулсен" режим. Да,по-лесно е да се регулира малък ток,но трафовете не са само активен товар,индуктивната съставяща си е фактор! Затова съвременните импулсни преобразуватели са алтернативата на старите зарядни. И са по-икономични,което не е за пренебрегване. От тази гледна точка преработката на старо компютърно захранване е решение на проблемите с линейните захранващи блокове. Просто трябва малко четене.....
А,не мога да се светна какво става като се натисне два пъти газта на шестака. Второто натискане явно пали турбото  и изстрелва "самолета"....А първото натискане на газта какво прави? Може би пали надпис "Моля,затегнете коланите...."???
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: Лъчо Минков в 10 Март, 2014, 23:24:35
http://mazeto.net/index.php/topic,8874.15.html
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: soton в 11 Март, 2014, 00:27:36
А бе никой не знае какво прави турбото при второто натискане, това е някаква екстра на Волво.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: origo в 11 Март, 2014, 13:39:57
Относно несинусоидалните токове, имай предвид че консумирайки несинусоидален ток от вторичната създаваш почти същите главоболия на желязото на трансформатора както ако клатиш първичната несинусоидално, и в двата случая висши хармоници на тока и загуби от вихрови токове. Проблема с разсеяната индуктивност на трафа е по-голям, и ако не се изчисли регулатора специално за работа със съответния индуктивен товар ще има проблеми. Пробвал съм с димер в първичната, не е много добре, над определен ъгъл на регулиране се пошашавя и започва да пуска хаотично по някоя полувълна, което е естествено при индуктивен товар не е възможно регулирането в целия диапазон. Но трябва да са взети мерки регулатора да не изпада в такъв режим защото може а изгори, или да опече трафа.
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: lz2xl в 11 Март, 2014, 18:05:41
Какво и има на схемата от първата страница,елемантарна схема.BT151-800 може да се замени с КУ202 който струва стотинки и е 10 ампера.Моля пишете по темата :spam:
Титла: Re: Зарядно за акумулатор на автомобила.
Публикувано от: dexter4e в 08 Юни, 2020, 13:12:45
Здравейте,да се включа и аз по темата. Имам едно старо захранване и съм решил да го направя зарядно за акумулатор. Та идеята ми е следната - на 12 волта да сложа един грец - по прости изчисления 12*1.41= 16.9 волта след греца. Един резистор или стабилизатор , за да се ограничи на 14.1 волта. Всичко това през реле. По нататък не съм смятал,но идеята е с един резистор и един транзистор (към акумулатора) да накарам релето да изключи , щом акумулатора стигне 13 волта заряд.

Схемата с греца е взета от китайско зарядно,но с траф.