Форум за любителите на Стара електроника

Общ раздел => Друга електрическа техника => Темата е започната от: mano в 12 Март, 2014, 10:31:02

Титла: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: mano в 12 Март, 2014, 10:31:02
Понеже има такава тема за електромобилите, реших да пусна подобна и за велосипедите защото смятам, че тяхното преработване би било значително по-евтино и повече хора биха могли да се възползват от него.

Давайте предложения, аз до сега съм гледал готови решения за около 1000+ лв.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: origo в 12 Март, 2014, 10:43:33
В конрад продават за 300 и няколко лева задвижване за велосипед, монтира се на мястото на предната гума, но се чуха някои лоши неща за него че се изронвали зъбите на редуктора. Иначе личното ми мнение е че няма смисъл да се занимаваш. При спиране задължително трябва да регенерираш енергията и да зареждаш батериите, а това усложнява доста нещата. Оловните батерии са вариант от към цена, но не са от към параметри...
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: Валери в 12 Март, 2014, 10:55:25
Привърженик съм на соларното електричество:
http://bikes-as-transportation.com/my-solar-bicycle/
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: Pichaga933 в 12 Март, 2014, 11:00:51
Литиеви батерии вадени от "заминали"  лаптопски такива: на практика безплатна ти излиза батерията,  особенно от  квадратните епълски клетки, на които таймера за цикли  спира да ги зарежда на 50% от живота им.  ;)

В Ютуб има доста видео по въпоса , какд аси ги направиш на пакет батериите итн...

e-bike е термина.

Това една мода дето в Швабско отмина миналата година и може да си намериш на място там доста евтино напълно екипиран, т-де произведен за таз цел такъв байк втора ръка доста евтино...

Ето един контролер за такова - дисекцията му:

http://www.etotheipiplusone.net/?p=1688

Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: Валери в 12 Март, 2014, 11:08:20
Още соларни:
http://www.avdweb.nl/solar-bike/other-solar-bikes.html
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: Pichaga933 в 12 Март, 2014, 11:15:21
батерийни

http://www.ebay.com/itm/Rear-Wheel-48V-1000W-Disc-Brakes-Electric-Bicycle-Cycle-Conversion-Kit-Ebike-/181344566514?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a38fa7cf2

бая евтини китове
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: Ангел Симеонов в 12 Март, 2014, 11:33:06
Да започнем от купупуваш акумолатори 3 или 4 броя....но те изкарват един сезон.Това е защото сухите не издържат този ток на двигателя.Да кажем,че ще намериш високомоментен двигател,ще си нампавиш регулатор с шим генератор и полеваци.Но въпроса с купуването на акумолатори остава открит.Литевойонни батерии не са подходящи защото не държат голям ток.Подходящи са само оловни...И на практика всеки сезон нови акумолатори...Имам наблюдение от тротонетките на ток.За рекуперация -нямаш голяма инертна маса за да имаш достатъчно кинетична енергия за рекупериране.И отново се връщаме към началото на моя пост...
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: mano в 12 Март, 2014, 13:02:35
батерийни

http://www.ebay.com/itm/Rear-Wheel-48V-1000W-Disc-Brakes-Electric-Bicycle-Cycle-Conversion-Kit-Ebike-/181344566514?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a38fa7cf2

бая евтини китове

Това като го пращаш нали виждаш, че е на аукцион и има тлъст шипинг ? Освен това ще му платиш ДДС и мито защото е от китай. Крайната цена ще бъде далеч по-висока от тази в момента.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: origo в 12 Март, 2014, 15:51:00
Абе истината е че е безсмислено. Чудесно е за хора с много пари за начесване на крастата. По въпроса за регенерацията може да се коментира, масата е малка, но също толкова малка е и цялата маса която трябва да се придвижва, освен това не само инерцията дава енергия при спиране а и спускане по наклон. Защо трябва да хабиш спирачки и да отделяш топлина ако можеш да зареждаш в това време батериите. Друг е въпроса че повечето двигатели са неефективни в генераторен режим и процеса на зареждане на акуулаторите също е с ниска ефективност и може да се окаже че регенерацията почти с нищо не допринася, но това трябва да се пресметне точно, за да се каже дали наистина има или няма смисъл.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: ahedproductions в 13 Март, 2014, 12:41:16
Но въпроса с купуването на акумолатори остава открит.Литевойонни батерии не са подходящи защото не държат голям ток.Подходящи са само оловни...И на практика всеки сезон нови акумолатори...Имам наблюдение от тротонетките на ток.За рекуперация -нямаш голяма инертна маса за да имаш достатъчно кинетична енергия за рекупериране.И отново се връщаме към началото на моя пост...
Големи грешки има тук.
1. Няма по-добри батерии за това от Литий-желязо-фосфатните. Не само, че могат да дават огромни токове, но отношението им тегло-капацитет кърти оловото по всички параметри. Освен това могат да се зареждат бързо с големи токове. Основно се използват три вида:
Пакети от клетки 18600, т.нар. лаптопни клетки. Лично ги намирам за неподходящи, поради малкия им капацитет на клетка и следващите от това усложнения в балансирането на зарядите на ниво клетка. За пример давам старата ми батерия за колелото - 48 волта, 20 Ач -
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/25901379/SDC15676small.jpg)
Пакети от клетки 38120 - пример за система 48 волта, 10Ач със BMS система и зарядно - доста по-добър избор!
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/25901379/38120.jpg)
Най-сериозния вариант - автомобилни клетки 40Ач от Уинстън или Калб -
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/25901379/LiFePO4_Winston_Thunder_Sky_Battery_Lithium_40.jpg)
Такава ще е батерията в новото ми колело - 16 клетки в серия за 48 волта/40Ач, BMS и 600 ватово зарядно.

2. Регенеративните възможности на електрическите велосипеди не са малки, защото отношението капацитет на батерията (респективно ток на регенерация) и тегло на колелото с велосипедиста, е не по-лошо от същото отношение при електрическите автомобили с АС системи. Лично съм бил свидетел на до 30% увеличаване на обхвата от добре настроен регенериращ контролер.

BLDC двигателите хич не са неефективни като генератори, Ориго! Ефективността идва от доброто управление на контролера в режим на синхронен изправител, а електрическата машина си е екстра колкото като двигател, толкоз и като генератор.
Контролерите които ползвам са изминали дълъг път от античната МС33033 до микропроцесорно базирани такива. Тъй като аз имам два двигателя по 1000 вата номинал, използвам два контролера, които управлявам от една врътка. Имам регенерация, която мога да настройвам като проценти и да определям спирачната сила при задействане, има круз контрол с автоматично захващане, имам две електрически скорости, реализирани чрез автоматично превключване от конфигурация звезда към делта на моторите. На "втора" скорост достигам малко над 90 км/ч, на "първа" около 52км/ч. Ако зверя колелото и се състезавм с всички (въртящият момент на цялата система достига 56 Nm!!!), както и обикновенно правя, докарвам към 30-35 километра обхват. Ако пусна ограниочението на скоростта и го програмирам в контролера да е например 40км/ч, мога спокойно да си закарам задника и до Пловдив. А аз съм 105кг човек.

Да, колелетата не излизат евтино. Определено не си заслужава да си правиш контролер за мотора, нито е толкова просто и безпроблемно, нито са толкова скъпи готовите. Моите ми излезнаха 85$ с доставката двата.
http://www.conhismotor.com/ProductShow.asp?id=111 (http://www.conhismotor.com/ProductShow.asp?id=111)
Да кормиш стари клетки от лаптопи също е безмислено - изпробвал съм и този вариант - не само че си скъсах нервите да събирам/троша/меря/изхвърлям/зареждам/разреждам, но и така не успях да събера нужните ми 288 читави клетки за старата батерия. Най-накрая я взех за 580$ и приключих с глупостите. Служи ми добре над година и я продадох на един човек, който я ползва вече 3-та година. Малко е клекнала, но си е наред.
По предварителни сметки новата ми батерия с автомобилните клетки би трябвало да ми даде поне 5 години полезен живот, при лекия режим на експлоатация на велосипеда.
Всичко хубаво струва пари. Безплатен обяд няма. Сигурно докато го завърша, ще съм набутал едно 2000 лева в него. Но с прототипа стигнах от Стрелбище до 4-ти километър за 18 минути. Всички други форми на транспорт отиват в калта!  :)
Сега си проектирам нова рамка от стомана с мотоциклетна предна вилка за здравина и икономичност, програмирам микроконтролерите за автоматиката. Тъкмо приключих с модификацията на двата контролера и с проектирането и изпълнението на светодиодните светлини - къси и дълги ЛЕД фарове, стопове и мигачи. Скоро ще модифицираm и ватметъра:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/25901379/gtpowerwatt.jpg)
Ще му изнеса шунта при батерията и ще го монтирам на кормилото.
Сумарно ще имам над 2000 вата на "първа" и около 1180 вата на "втора" скорост. Тръгвам доста по-бързо от колите и повечето мотоциклети. Движа се предимно по улиците с колите, спазвам автомобилните правила за движение. Смятам се за МПС, тъй като имам висока скорост на движение и високо отношение мощност/тегло.
Енергията, която е нужна за зареждане на батерията е около 1,92кВч. Това са 20 стотинки по дневна и 8 стотинки по нощна тарифа за ЧЕЗ София. И ако съм кротък и се движа като велосипедист, това ми докарва близо 150 километра в града при тегло на батерията 28 килограма. Как ще стане това с 4 оловни акумулатора 12в/40Ач, общо 60 килограма?
Ел колелетата си заслужават всяка стотинка! Моето, тъй като е стабилно и голямо и е 2х2, ще може да се кара като в дъждовно време, така и по сняг на слънчево. Просто есента ще сменям асфалтовите гуми с грайферни зимни, баш като на колата ми. :)
Ето ги и гумите:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/25901379/39855_00_d.jpg)
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/25901379/vanshna-guma-schwalbe-big-apple-active-line-28-x-2-0.jpg)
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: origo в 13 Март, 2014, 19:37:09
Еее така е, супер е но парите са си доста. Пак казвам, трябва да имаш пари за да го направиш. Относно модификацията, мисля че не е съвсем законна, дали КАТ няма да ти направят проблем? Другото което надявам се си премислил са спирачките ясно е че при спиране се разчита предимно на регенерация, но задължително като аварийна система трябва да има достатъчно яки спирачки това чудо, мисля че при тези скорости от 90 километра в час велосипедните спирачки са неуместни. Другото което е че не е особено разумно да вдигаш 90 километра в час с велосипед, просто не е предвиден за тия скорости и може да пострадаш яко. Така че умната.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: mano в 13 Март, 2014, 19:48:20
С тези 90км направо ме уби. Не е ли малко страшничко да развиваш такива скорости ?
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: origo в 13 Март, 2014, 19:54:22
Аз с велосипед при яко спускане съм вдигал около 50 километра в час и то го правех когато бях още много малък и неразумен :) Сега не бих. В интерес на истината колата я карам предимно в града, или по искърското дефиле към вилата, и рядко ми се случва да вдигна над 80км/ч, случва се най-много 1-2пъти годишно да вдигна над 80 :) Пак за срашно едва ли е толкова страшно с 90 с велосипеда, ама ако знаеш кво може да стане, тогава става страшно.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: Pichaga933 в 13 Март, 2014, 20:22:18
Ако става въпрос за безопасност, най-добре на едно Олекотено балканче или симсонка  да се направи тази модификация, които са с конструкция предвидена за такива  скорости да реагира адекватно на пътя и да не се троши. А  после да се мине на регистрация в КАТ. ДАнъци За Мотокар няма да имаш...

Най-добре си е проектиране на една нова  скъпа карбонова или  по-евтина алуминиева рамка спецялно за целта, както си се ориентирал- Окчавне от мотор отпред, което да поема безрисково  "Хубавите" ни пътища...
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: Валери в 13 Март, 2014, 20:46:00
http://prodavalnik.com/elektricheski-velosiped---2-dvigatelya-h-750-vata---unikat-i27145657
 :)
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: ahedproductions в 13 Март, 2014, 22:41:25
 :lol: Тва с регистрацията в кАт направо ме уби!
Колкото съм по-бърз, толкова съм по-стабилен. Никога не съм имал проблеми със скоростта. Вдигал съм 90 дори със старата нормална стоманена рамка, но не е било често - 2-3 теста съм правил за кратко, че старата батерия направо припадаше от това упражнение. Никога не ме е било страх от скоростта и винаги съм подхождал със разум към нея. Както със всеки тип превозно средство, трябва първо да се натрупа опит и искам да кажа едно - имам няколко човека, които са карали всякакви мотори - всичките ми казаха, че опитът им на мотор не струва на това колело. Просто трябва човек да свикне на 36 волта / 500 вата / макс 32 км/ч, после да мине на 750 или на 1000 вата / 48 волта / макс 52 км/ч и чак тогава да се занимава със тези модификации и скорости. От както се качих на 1000 ватово колело си карам с колите и не съм имал никакви проблеми с шофьорите - просто не им преча, защото съм си бърз и те се съобразяват със мен. НИКОГА не карам в дясно до бордюра и винаги заемам лентата по средата. Избягвам тротоарите и пешеходците - те са много по-опасни от колите! И си отварям очите на 100. Светлините са много важни! Фар, стоп, мигачи - без изключение. Иначе колелото няма грижи до 100 км/ч - просто трябва да са балансирани добре гумите. Предното окачване е задължително! Точно за това реших да си направя рамка по поръчка и да сложа преден амортисьор от лек мотор - велосипедните със такива характеристики са около 1000 лева (тия прекаляват!!!) и са от алуминий. Следвам в общи линий геометрията на 24" рамка Drag Ranger - http://screambikes.eu/bg/ramki-mtb-tvardi/3285-ramka-drag-ranger-bike.html , но ще ми я изработят от  тръбна безшевна стомана с 2мм стена (2,36 кг/м). Ще излезе 6-7 килограма. Отзад имам дебела дискова спирачка, отпред яки челюстни - http://screambikes.eu/bg/spirachki/7420-zadna-spirachka-shimano-br-r560.html
П.П. Рядко вдигаш 80км/ч с колата?! Уау...в София да, но извън града под 90 се изнервям зверски... :D
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: Pichaga933 в 13 Март, 2014, 22:45:03
Цитат
винаги заемам лентата по средата.

Само заради това шапка ти свалям.  :hi:

пп, Къде ти правят рамката ?

@ ориго

Ползват се дискови спирачки с феродови  накладки...

ДА за частите за байкове се уливат с цените...

Аз лично като е колело, ня мога да си представя че нама д авъртя педалите, та даже мисля за таз пролет да минавам само на едн апредавка, да изхвърля скоростите тотално...
Ако е елктрическо си го представям като кросарка електрическа или тия за скачане които са най-много... Просто друга концепция...
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: ahedproductions в 14 Март, 2014, 01:31:00
Аз лично като е колело, ня мога да си представя че нама д авъртя педалите, та даже мисля за таз пролет да минавам само на едн апредавка, да изхвърля скоростите тотално...
Ако е елктрическо си го представям като кросарка електрическа или тия за скачане които са най-много... Просто друга концепция...
Че как - въртя си и аз редовно! То колелото тежко, тежко, кърти мивки...като му врътна шалтера и натягам педалите. Имам си касетка стандартна задна с 6 скорости завинтена на мотора, така че си е съвсем нормално. Страхотна тренировка за цяло тяло е мощен ебайк с празна батерия...  :D
Хм, електрическа кросарка... тук става страшно с тоците. Офроуд е друга хавата, но мисля че имаше едно бая зло - http://www.ego-kits.com/ego-kits/ ,
/>Тук също, но цената е меко казано помрачителна - http://www.stealthelectricbikesusa.com/bikes.html
И това не е зле - http://www.electricbike.com/conway-e-rider/
Но всичките, освен може би Бомбера са слабички. Каквото и да ви пишат по сайтовете. Дори Бомбера не го знам колко ще издържи нанагоре. А и 4.5 киловата - 80км/ч макс ми се струва странно. С тази мощност би трябвало с тоя мотор на кристлайт да вдига едно 120км/ч. Ограничен е явно по обороти. Но за сметка на това кърти по въртящ момент. Но батерията нямам идея как е - би трябвало за такава мощност или да е Литий-Титан (А123) едно 40-50Ач, или да е в ремарке...
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: dobringeorgiev в 18 Март, 2014, 17:21:37
Това е доста добра идея. В Китай масово се карат такива преправени колела като моторчета. И то електрички. Доста по-икономично е, а и аз лично казвам браво на всеки, който може да си го направи сам. :master2:
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: mano в 27 Април, 2015, 09:12:43
И така, да продължим темата. Онзи ден се сдобих с електрически велосипед. Не е мой, но ми го дадоха да си го карам колко си искам.
[attach=1]

Още първия ден се прибрах с него на село (около 15км), но забелязах странен проблем. Както си карах и хоп ел. частта му умря. Наложи се да слизам от колелото, да вадя кабела от акумулатора и пак да го включвам. След тази манипулация всичко си заработи както трябва да бъде. Проблема е, че се наложи да го правя 3-4 пъти и не знам какъв може да бъде проблема. Мисля, че включва някаква защита от прегряване, но следващия път ще пипна мотора и ще изчакам без да вадя кабела дали ще се оправи като изстине.

Иначе батерията е 37 V 8A и ти помага само когато въртиш педалите, т.е. не може да те вози без да въртиш, трябва да полагаш усилия.

Има налични при мен 2 акумулатора, които са си заминали и се чудя как да ги рециклирам.
[attach=2]
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: pansim в 27 Април, 2015, 10:29:12
Според мен не е защита от прегряване, а защита на самите батерии. Явно следи напрежението на всяка една клетка и ако спадне под критично ниво - гаси тока :)
Трябва да тестваш акумулаторите в какво състояние са.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: mano в 27 Април, 2015, 10:39:46
т.е. е възможно акумулатора да си заминава, така ли ? Ще премеря какво е напрежението пък да видим, но ще трябва да си взема с мен мултицета като тръгна на някъде :)
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: Gabo в 27 Април, 2015, 11:31:44
Иначе батерията е 37 V 8A и ти помага само когато въртиш педалите, т.е. не може да те вози без да въртиш, трябва да полагаш усилия.
Е каква е далаверата тогава от двигателя, след като трябва да въртиш педалите?

А батериите гледам са 10 бр, т.е. са по 3.7 V.
Ако имаш зарядно за Li батерии направи им един заряд и премери дали всички дават 4.2V, a ако пък докопаш по-интелигентно зарядно, направо ще ти каже коя клетка не е наред. (аз имам едно зарядно, ама май няма да устиска 8А, пък клетка по клетка ако зареждаш, ще ти трябва 1 седмица)
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: mano в 27 Април, 2015, 11:42:00
Далаверата е, че ти помага като въртиш, все едно върти още един човек с теб, т.е. става ти по-леко. То зарядно имам ама тази сниманата е друга, моята е запечатана и не ми се ще да я отварям, макар ако се наложи и това ще направя. Ето как изглежда иначе.

[attach=1]
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: mano в 27 Април, 2015, 20:06:46
При двете батерии от горния пост ситуацията е следната. На лявата има само една клетка, която си е заминала. Запечатаната я отворих и няма нито една здрава. Акумулатора на колелото дава 40V, т.е. всички клетки трябва да са наред. Мислех да живна още един брой, но нямах късмет с намирането на поне една жива клетка. Има две дето дават 3V и мисля да пробвам с една от тях, пък да видим, дано да помогне.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: styrshel в 27 Април, 2015, 22:10:55
Здравейте, не знаех че има такава тема, иначе щях да споделя своя опит. Колегата  ahedproductions , го е казал толкова добре че какво да добавиш. Който иска просто да се забавлява, като човърка нещо, може да пробва с всякакви схеми, мотори и акумулатори, но който е решил да направи истинско возило, наистина трябва да се поизръси с някой лев. При мен са сглобени и продадени 3 велосипеда с китайски кит голден пай. Всички бяха по 1кW, мощност не само достатъчна ами и повече. Скоростта е  ограничена от контролера на около 50км/ч, вероятно може да се програмира, но не ми се е налагало. Според мен е безумие да се кара стандартен велосипед с по-висока скорост от 50. Китаеца е измислил всичко включително круиз контрол и рекуперацията, на спирачките има стопмашинки  и при леко натискане на ръчката мотора започва да спира. На мен лично това ми създава неприятно усещане за лашкане напред, назад.
За батериите наистина най-добри са литиево-желязните, предлагат ги дори в подходяща метална кутия с лайсна за монтаж и със секретна ключалка за включване...
И в момента един 5kW кит чака да бъде монтиран ( не на  велосипед разбира се)
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: pansim в 28 Април, 2015, 08:18:26
Стръшел - много добре!!!
И аз съм фен на електровелосипедите
Имам купен готов - 36в 250вата
Работи както на МАНО - въртиш педалите, и ти помага. Но има и ръчно управление с газ като на мотоциклет.
 Скороста му е ограничена на 25км/ч и смятам че това е разумната скорост за велосипед.
 Сменил съм три мотоциклета - две Хонди и едно Сузуки  - и мога да кажа че с велосипед и мотор не е едно и също. Скороста се усеща по друг начин, а за спирачките е излишно да говоря - нямат нищо общо.
Та повече от 25 макс. 30км/ч с колело аз не вдигам, даже и по наклон.
Стършел - кажи какви батерии взимаш - нещо цени гаранция и т.н.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: ahedproductions в 28 Април, 2015, 22:05:44
Еха! Тоя дебелак 5 киловатовия на какво ще ляга?
Как ви е кеф с 25 километра в час не зная хаха, аз с електричката между 50 и 70 бях най-щастлив!  Е да, то на мен идеята ми беше такава - основен метод за транспорт - бърз и силно проходим в градски условия. Кога ли ще ме огрее някой лев да си го направя както го мислех в началото... сметнах го към 3000 лева с всичко. Твърде много към момента. Но ще му дойде реда и на него! Мисля го със 16 клетки от тези http://www.evworks.com.au/assets/full/BAT-LFP40AHA.jpg (http://www.evworks.com.au/assets/full/BAT-LFP40AHA.jpg) . Батерия с тези клетки е хиляда пъти по-добро решение от всякакви многоклетъчни варианти с по-малки клетки! Ето причините:
1) Тези клетки са за автомобил. Капацитетът им не само, че е голям, но и могат да отдадат за кратко токове, които биха скапали батерия от малки клетки със същия капацитет. Това ще ми позволи не само да потеглям като ракета, но и да катеря стръмно като звяр. Въобще 95% от нещата, които ще им се случат на едно колело, въобще няма да ги притеснят. Това ще направи животът им МНОГО по-дълъг от всички останали варианти.
2) BMS системата ще се грижи за 16 отделни клетки, а не за 16 групички от по 20 клетки, свързани в паралел - най-тъпия начин да се отнесеш с литиевата химия! Клетките не бива да се свързват така, каквото и да ви рекламират и обясняват. Ако ви трябват Х амперчаса при Y волта си намирате Х амперчасови клетки и ги навързвате последователно до Y волта. И това е. Така BMS-ът няма да е само за парлама и ще запази клетките живи и здрави дълго време. От време на време ще ги свалям и ще им правя bottom balancing, т.е. ще ги балансирам при разреждане на една долна стойност на напрежение. Това ги подържа във форма и позволява на BMS-а да си върши добре работата в "горния край" на заряда.
3) Клетките са много по-здрави и виброустойчиви от тези с елементи 18650.

Има, разбира се, и недостатъци - 1.6кг на клетка прави 9.6кг чиста маса. Като сложим и металната рамка, която е нужна за тези клетки (без здраво затягане те се раздуват при разряд/заряд и се пукат!), килцата ще достигнат до към 12-14. Но с тая мощ не е проблем особен. Друг проблем е формата и размера - с малките клетки може да си напоите пакет със всякаква форма, докато с тези се придържаме към най-добрите традиции в кубизма...  :D Но и това не ме трвожи хехе.

В моя случай моторите и контролерите са 2 броя - 2 х 1000 вата. Контролерите са с подменени транзистори (оригинални 4110, не китайските ментета дето бяха вътре...) и електролитни кондензатори, цялостно са укрепени и стегнати. Препрограмирах ги за малко по-як старт и им пуснах регенерацията, че беше спряна. Само това ги отличаваше от тези със регенерация...е и цената хаха! Разглобих моторите и разпоих/изведох на нови три извода звездния център. По този начин с помощта на три реленца мога да превключвам мотора между свързване звезда и триъгълник. Напрограмирах едно пикче да следи скоростта и да прави това автоматино. Като стигна 50 км/ч прекъсва тротъла (че ако подадете газ докато се превключват полюсите на мотора ще ви изпуши контролера зверски бързо...), превключва мотора от звезда на триъгълник и пак пуска тротъла. Става за миг и не се усеща въобще. Дал съм му малко хистерезис и прави обратното на 47км/ч. Така до 50 имам цялата мощност, но не мога да вдигна повече от 52 заради напрежението на батерията. А над 50 имам само половината мощност/въртящ момент, обаче мога да вдигна (теоритично) до към 98 км/ч! Е да, бавно и славно, но може. И това цялото с фарове, стопове, мигачи, ватчас метър и още 200 дреболии - на една солидна метална рама. Имам ВСИЧКИ компоненти без батериите, рамата и останалите велосипедни чаркове. Отпред съм със сериозен вибрейк, обаче не с традиционните гумички, а с направени от самолетна гума, отзад съм с дискова спирачка.
Общо взето е това...  :D
 :drinks:
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: pansim в 29 Април, 2015, 08:37:55

ahedproductions - Поздравления за всичко което си направил и написал.
Само че не е разумна тази скорост с велосипед. Лично мнение разбира се.
И още - тезата за батерийте малко издиша, ако вземем за пример електро автомобила TESLA S
Там са използувани огромен брой малки елементи - явно има защо.
Това не го казвам като критика, а само повод за размисъл - нищо повече.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: ahedproductions в 29 Април, 2015, 10:23:48
Има причина за изборът на формата на клетките на Тесла. Малкия формат позволява голяма свобода на дизайнера на батерията по отношение на формата. Те използват пода за батерия, като дебелината му е изключително важна. В тази дебелина се включват и силовите шини, които свързват отделните клетки, групи и общата шина. Те трябва да са плоски и да се изведат отстрани, което налага клетки, чиито контакти са отгоре/отдолу, а не отстрани, както биха били ако използват легнали призматици. Свързването, охлаждането и механичния монтаж биха били силно затруднени. Техния завод за рециклиране на стари клетки и за извличане на лития трябваше не само да влезе бързо в обращение, но и да функционира с широко разпространен ресурс. А това са клетките 18650 - милиарди лаптопи, интрументи и какво ли още не работи с тях. Разбира се, че ще се съобразят с това. Зная, че имат дори експериментални батерии които са правили с паучовете на А123 дето са по 20 Ач, обаче и там са легнали и има практически ограничения. Хилядите вертикално разположени клетки им позволяват здравина, лесно охлаждане лятото и загряване зимата, простота и практичност при разполагането на тоководещите части и възможност за реализиране едновременно на батерия и здрав структурен елемент. Защото при теслите батерията държи колата цяла! Тя е основния елемент. Така че ако имаш шаси автомобилно да ти е основа можеш да си сложиш каквито ти скимне батерии - кръгли, плоски, да ги разделяш, групираш, свързваш както е угодно. Но Тесла нямат много избор към момента.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: Bogoev в 21 Май, 2015, 18:18:23
Аз реших проблема по друг начин.Замених морално остарелия андроид за електро тьртонетка с офетели акомулатора три на брой нови и сега така си стои.Множко ми идват килограмите и ,а нямам и граж.Иначе е страшен кеф,ама да бях и по млад.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: ahedproductions в 29 Юли, 2015, 10:56:21
Привет колеги!
Малко снимки и линк към софтуер от мен! Изпаднаха ми два контролера EBL215, 1000 вата, 15 мосфета, процесор SPMC65SF112A. Първосигнално проверих какви мосфети са сложили китайците и останах приятно изненадан - STP80NF70. Дотук добре...
http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/CD00276203.pdf
Реших да си поиграя и да се опитам да ги препрограмирам. Това ми е тестовия сетъп:

[attach=1]

На дъската има съблечен контролер, ватметър, тройка релета за делта/звезда и реглетка с контролни изводи. Ще тествам системата с мотор скоро, но за програмирането дори не е нужно захранване, само контролера. Процесорът има изведен сериен TTL порт на платката:

[attach=2]

Използвам някакъв евтин USB-TTL кабел от ибей, няма значение какъв е, само да се енумерира успешно като сериен порт в уиндоуса. За да се извърши програмирането, след пускане на софтуера, оправяне на настройките и натискане на APPLY, на най-левите два пина трябва да се подадат 5 волта от USB-то. Не закачайте никаква периферия към контролера, всичко смуче много ток, а USB порта си има ограничения. Комуникацията свършва много бързо и можете да пуснете бутона. По принцип двете крачета не трябва да са свързани заедно в нормален работен режим и ако искате да направите цикъл програмиране/тестване/програмиране/... ще трябва да сложите или двойка бутони, които да натискате заедно при програмиране, или един двоен DPST бутон. При мен не е проблем, защото зная точно какви настройки искам и след програмиране ще отпоя връзките. Друг вариант е с конектор. Също така можете да използвате друго 5 волтово захранване, за да нямате проблеми със закачената периферия като тротъли, педелек и т.н., висящи на 5-те волта на контролера.
Софтуерът, който използвам е разширен вариант на класическия Parameter Designer (програма с 10параметъра и 100 проблема...), писан на Питон от един мераклия, комуто съм много благодарен. Преди да го използвате трябва да инсталирате Питон, GTK-то му и един сериен аплет за него, че да може да си говори с USB. На края съм дал линк към XPD папката в моя дропбокс - теглете на воля! Ето и последователността:

[attach=3]

Пускате този файл:

[attach=4]

И самата програма.

[attach=5]

Аз изтрих всички останали контролери, но програмата идва с десетина примерни системи и настройки. Оставил съм само моите и самите параметри се виждат в дясно. Като сложите мишката над стойностите в десния прозорец и излизат хубави описания на самите параметри, но ако някой има въпроси да пита. След като наместите параметрите и цъкнете Save, този прозорец се затваря, отивате на главния, цъкате Apply и компютърът започва да поллва USB то, чакайки да се свърже с контролера. Цъквате и задържате бутона и всичко става за миг и воала - имате си препрограмиран контролер! Разходите за операцията - 1$ за конвертора от Ибей.
Ето и линка за софтуера - https://www.dropbox.com/sh/erlm890hf7hxmwd/AADlKG3PDJhMIpvHz7o-kq4va?dl=0
 :hi:
П.П. Прекалих с думата "параметри" май... :D
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: ahedproductions в 30 Юли, 2015, 09:56:18
Привет на всички! Дано не ви е много жега...

Реших да изполвам момента и да наснимам контролер. Нямам идея защо в предния пост съм го нарекъл EBL215, той си е EB215-A-5. Като цяло не са зле направени, имат си някои недостатъци на чайнаконтролер, като захранване на 7805 с 48 волта през падов резистор, но това се оправя.

Драйвер висока страна - пълна класика

[attach=1]

Драйвер ниска страна, същата работа. Кофти монтиран кондер. Тук трябва нещо модерно нископрофилно. Но за сега е ок.

[attach=2]

2 транзистора към +, 3 към минус. Китайски мост! :)

[attach=3]

И кривата част - 7805 и тумба резистори.

[attach=4]

Отдолу, югоизточен край на платката.

[attach=5]

До колкото съм информиран и скоро ще пробвам:
CR (cruise) - към земя - изчаква известно време (до 15с, настройва се) и задържа ускорението до достигнатото към момента, чрез затваряне на контролния кръг през тротъла. Това си става софтуерно в процесора и не включва хардуер, освен четене на трите входа от датчиците на Хол в мотора. После малка сметка към скорост и се носим волно на вятъра.
ВК - (break) - към земя - при ненастроена регенрация просто запушва всички транзистори и оставя мотора на свободен ход. При настроено ниво на регенерация процесорът сменя режима на работа на моста и го превръща DC-DC конвертер, който повишава напрежението от мотора до необходимото за преминаване към заряд на батерията.
EBS+/- - това е регенеративна спирачка. До колкото разбирам тук не се свързва нещо определено при направени настройки за BR пина. Но не съм сигурен и в това, ще се тества.
SP/GND/+5V - захранване за и сигнал от тротъла. При максимум той дава 4.7 волта, позволявайки чрез един резистор с голяма стойност (pull-up) към 5-тте волта още на платката на контролера, да се реализира една функция на защита от прекъсване на тротъла. При скъсване на връзка сигналната линия отива на 5 волта и процесорът вдява, че има проблем и пуска моторите по инерция. Гот.
DX3, X3, X2, X1 - ограничителни нива за скоростта, настройва се с програмата. Дават се към земя и ограничават. А DX3 обръща посоката на въртене :) Това е голям кеф, има настройка за макс скорост назад в параметрите. Излизане от храст много по-лесно с това. Слагаше се някакъв диод там, но трябва да погледна как беше.
SA, SB, SC, +5, GND - към и от датчиците на Хол в мотора.
ТВ - всички транзистори отпушени, късо на мотора, а сега пробвай да го гепиш. Моторите сякаш се въртят в мед, като това е на ръка. Като скочи някой на педалите и натисне, съпротивата само ще нарастне. Затворена система със 90% отрицателна обратна връзка. Whell-lock.
SL - Има си настройка за глобално (над другите параметри) да ограничи скоростта. Добре за пробващи машината за първи път. Към земя и 40% настройка в параметрите ще направи колелото доста нежно. Защото е тежко. :)
ТА, НЕ, SLA - ще видим.

Пистите са ок. Една спойка за оправяне. Открийте я от 3 пъти.

[attach=6]

Не пипайте шунта. Има корелация между няколко тока и това напрежение. Просто си програмирайте контролера.

[attach=7]

Това е за сега!
Хубав уикенд!
Билян
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: styrshel в 31 Януари, 2016, 19:54:10
Малко напредък по електро - мотоциклета:
/>
Бавно върви работата, особено когато всичко се прави в къщи.
Остава да се понагласят кабелите и да се сложат спойлерите и капака на резервоара.
Надявам се за пролетта да е готово!  :) :) :)
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: pansim в 01 Февруари, 2016, 08:48:37
Уаууу.... :bravo:
оборотите се доста
Ако и на шосето се вихри така...Дай повече информация - двигател, батерия и т.н.
Да не се окаже че трябва на моята Сузанка /ДР250/ да и сменя двигателя с електрически. :)
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: styrshel в 18 Юли, 2016, 20:37:39
Малко напредък по ел. мотора:
/>
и още малко:

Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: mano в 18 Юли, 2016, 21:36:33
То станало приказка бре :)
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: Лъчо Минков в 18 Юли, 2016, 22:27:36
              Даже и гражданките проявяват ограничен интерес.... :bravo:
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: pansim в 19 Юли, 2016, 08:23:25
Поздравления за свършената работа, но и малко критика към клиповете
Аз не видях как ускорява това моторче. Движение по права линия на равен път го мога и с моя електровелосипед с нищожната мощност от 250 Вата
Снимай как ускорява на пълна мощност. Какъв пробег се очаква приблизително - 20км или 200км.
Има ли промени по задвижването от преди - когато ми се струваха много високи оборотите на празен ход. И пак ще попитам за батерията - на ЛС не пожела да ми отговориш - ако е тайна някаква - добре. Ако не - сподели с нас. Имам интерес.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: origo в 19 Юли, 2016, 12:50:18
Добре е станало но наистина ще е добре да се види клип на който се вижда максималното ускорение (може би с камерата на мотора ще е по-нагледно как ускорява). Оборотите в първия клип не са много високи в същност, ако се очаква чудесията да вдига над 70 - 80км/ч горе-долу на око ми се струва че точно такива обороти ще трябват. Друг е въпроса каква е мощността и въртящия момент на това електромоторче и при това предавателно отношение дали ще потегля добре и дали ще може да качва баири. Така че наистина поздравления за конструкцията. Аз също имам въпрос относно регенерирането на енергия при спиране. Реализирано ли е такова в тази конструкция т.е. да зареждаш батерията когато спираш и използваш електромотора в генераторен режим като спирачка? Това ако не е реализирано мисля че е въпрос на контролер да бъде реализирано, а е доста важно ще увеличи пробега според мен с поне 20 - 50%.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: pansim в 19 Юли, 2016, 18:07:47
Рекуперацията за съжаление няма да има толкова голям ефект. КПД-то е относително ниско. Поне по това което съм гледал като клипове за електроавтомобили.
А иначе май вече всички контролери имат тези функции, само трябва да се разреши.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: origo в 19 Юли, 2016, 21:26:33
Да, прав си, КПД на мотора в генераторен режим, пък КПД на батерията в режим на заряд, но все пак е по-добре от колкото само да топлиш спирачните дискове.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: радиото в 19 Юли, 2016, 22:17:43
Впечатляващо е това с мотора . Добре е станало . Аз имам една електротриколка , която си е в ход . Карана е едно лято - бях се потрошил в краката . Не я ползвам от години и седи в спалнята . Та въпрос имам : дали притежава всички джаджи за целите който гоните с тия мотори ? Аз като я заредя и минавах 18 км . Толко и даваха и по инструкция .  Мисълта ми е , ако върши работа  да я пусна в другия раздел , да я бартеросам за нещо .
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: origo в 19 Юли, 2016, 23:50:27
Мисля че няма нито едно от нещата необходими за такова сериозно превозно средство, може би само батерии, но вероятно са оловни. Моторчето не става - ясно е че се движи с 5км/ч. Контролера не вярвам да е нещо повече от най-елементарен ШИМ или дори в по-лошия случай стъпално резисторно управление. Едва ли може да се ползва нещо от нея за направата на такъв мотор или каквото и да било. По-добре я пусни в продажба за някой на когото му трябва да я ползва по предназначение, това ще бъде по-полезно за хората.
Титла: Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
Публикувано от: OFER в 29 Септември, 2017, 18:57:03
Здравейте,
Реших все пак да повдигна старата тема, тъй като би трябвало все още да е актуална. Адмирирам работата на ahedproductions, определено си вложил много време и работа за да си построиш велосипеда както на теб ти харесва и е доста оптимален вариант като съотношение цена/възможности. За мен се е получило нещо пъти по-добро от който и да е фабричен ел. велосипед до 2000лв. дори и повече.

Аз и най-добрия ми приятел също се опитваме да покажем възможностите на електрическите колелета чрез серия от клипове в ютуб, които не се получават точно това което ни се иска най-вече защото не сме свикнали да се снимаме, но правим каквото можем :)

За сега разглеждаме възможностите точно на стандартен 1000 ватов китайски кит с хъб мотор, а в последния епизод показваме как с лека модификация можем да получим 2000 вата безпроблемно и не е необходим голям бюджет за да караме такова колело.


За съжаление най-евтините контролери (стойност под 20-30 долара), не подлежат на програмиране и нямат функция за регенеративна спирачка, затова само можем окъсим частично шината с цел манипулация на амперите

До колкото знам най-евтините контролери, които се програмират са с платки "Xye Chang" или техни копия. На моето колело към момента карам точно с такъв 12 транзисторен с 4110 разбира се, който работи на 72V и съм програмирал 80A на батерия и над 200A фазови. Въпреки че има направено активно охлаждане на котролера, понякога забравям да го включа и въпреки това до сега не съм го прегрявал или изгарял транзистор.
Ако има някой любопитен как изглежда колелото, снимали сме го за кратко в края на епизода с теста с 1000 ватовия кит:
Няма как да не изисква по-сериозен бюджет, но пак е пъти по-евтино от фабрични алтернативи. Разбира се трябва да вложим доста работа в сглобяването на батерия, намирането на подходящо за нас решение за управлението й (зараждане/балансиране), модификация на контролер, дори мотор, подбиране на подходящи вело/мото компоненти - в моя случай са предимно втора употреба.