Форум за любителите на Стара електроника

Общ раздел => Друга електрическа техника => Темата е започната от: plant в 10 Ноември, 2023, 23:45:44

Титла: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: plant в 10 Ноември, 2023, 23:45:44
Преди доста време го взех от тук само макара с първична и насипни ламели, 53х74 е сърцевината. Е дойде му времето и турих и вторична, колегата от който го взех каза да донавия и малко първична та донавих и нея. Не съм редил ламелите стандартно за Ш ламел,  всичките Ш са от едната страна а затварящите са от другата. За два часа работа на празен ход ламелите леко се затоплиха, не повече от 25-28 градуса на ръка измерено, тока през първичната беше 0.24А и след като добавих 8мф паралелно на намотката падна на 0.140А.
Та нормално ли е да се топлят ламелите, според мен не е нормално, но пък и не е много, та да го преподреждам ли или некви други идеи ще ми дадете.
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: lz2xl в 10 Ноември, 2023, 23:55:20
Нареди ги както трябва.Ток на Фуко се казва твоя проблем.
https://bg.wikipedia.org/wiki/Токове_на_Фуко
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: plant в 11 Ноември, 2023, 00:51:50
Аз хубаво ще ги подредя както трябва, но имам два Японски трафа които са по тоя начин, че и на всичко отгоре бяха заварени ламелите и не грееха. Защо при мен има проблем, и какво ще се промени ако ги наредя Ш-то едно от сам едно оттам, къде е логиката не мога да схвана.
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: shri в 11 Ноември, 2023, 08:08:52
Колега точно там ти е проблема, че ти липсват познания по въпроса. Направи това което ти е писал Асен. Това не е дросел за да редиш ламелите по начина по който си ги наредил. Нареди ги правилно и виж дали ще грее на празен ход. Също не си оказал данни за трафа, сечение на желязото, брой навивки първична. Може от неправилно изчисляване пак да загрява. Когато ламелите са заварени това е друга бира вече, значение има и вида на пермалоя. Тури една снимка да не започне излишно гадаене и баене по въпроса и след 3 страници спам да се стигне до отговора.
PS. Ако желязото е от микровълнова ще грее. Навежда ме на тази мисъл факта, че си донавивал първичната. Може и да греша разбира се.
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: ikarlo в 11 Ноември, 2023, 08:49:58
Аз хубаво ще ги подредя както трябва, но имам два Японски трафа които са по тоя начин, че и на всичко отгоре бяха заварени ламелите и не грееха. Защо при мен има проблем, и какво ще се промени ако ги наредя Ш-то едно от сам едно оттам, къде е логиката не мога да схвана.
И аз съм срещал подобно изпълнение - заварен магнитопровод. Това е технологичен трик за да няма ръчен труд. Но челата на двете части бяха полирани за да няма въздушна междина.
И проблема на твоята сглобка не е в греенето (токовете на Фуко ще са си същите, както при нормална сглобка), а в това, че си получил трансформатор с "мека" х-ка поради наличие на (неизбежна) въздушната междина. Вторичните напрежения ще "клякат" при товар.
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: lz2xl в 11 Ноември, 2023, 15:30:24
Това е твоя работа и твой проблем,ако искаш ги пренареди.Да спорим за очевадни неща няма смисъл.Какво означава малко да донавиеш на първичната,тя се навива по изчисления и да добавиш малко навивки не е като в БГмама "малко повече сол на манджата" там нещата са математика и формули.Ако не знаеш как става това има и програми за изчисление.
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: plant в 11 Ноември, 2023, 17:38:56
Колега точно там ти е проблема, че ти липсват познания по въпроса. Направи това което ти е писал Асен. Това не е дросел за да редиш ламелите по начина по който си ги наредил. Нареди ги правилно и виж дали ще грее на празен ход. Също не си оказал данни за трафа, сечение на желязото, брой навивки първична. Може от неправилно изчисляване пак да загрява. Когато ламелите са заварени това е друга бира вече, значение има и вида на пермалоя. Тури една снимка да не започне излишно гадаене и баене по въпроса и след 3 страници спам да се стигне до отговора.
PS. Ако желязото е от микровълнова ще грее. Навежда ме на тази мисъл факта, че си донавивал първичната. Може и да греша разбира се.
Не четеш, прочети първия пост на темата. Донавих защото така каза човека от който го купих, бил е изчислен и навит за 220 волта но сега са 230 и за това донавих още 30 навивки. Не ми е първия траф да правя и за това ми стана интересно що така се получава.
Не мога да видя логика която да подсказва защо с другото подреждане ще са по-добре нещата, вития магнитопровод пак е така, двата Японски трафа и те така, да не е дросел да има въздушна междина за да е такова подреждането.
Ще туря снимка малко по-късно.
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: KVM в 11 Ноември, 2023, 18:32:01
Абе човек хем питаш и не слушаш това което ти се казва. Нареди си както трябва ламелите, стегни ги добре /начукай ги внимателно/, даже като човек който е пренавил поне няколкостотин трафа ще добавя че е хубаво и да го залееш с лак, или с парафино восъчна смес както правеха нявга руснаците хем няма да почне да ти бръмчи под товар. Туй да не ти е дросел да туряш от едната страна Ш-то а отдругата да го затваряш. То както и да го стягаш тя винаги ще остане някаква хлабина... Има и ще нещо ламелите трябва да не са тръгнали да ръждясват и т.н. А и мощен траф даже и всичко да му е наред след час - два на празен ход съвсем леко се затопля първичната и естествено тази топлина се отдава частично на ламелите.
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: lz2lx в 11 Ноември, 2023, 22:48:04
Не съм редил ламелите стандартно за Ш ламел,  всичките Ш са от едната страна а затварящите са от другата.
Съвсем ''битово'' е стананало :).
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: ikarlo в 12 Ноември, 2023, 10:05:39
[quote
Не мога да видя логика която да подсказва защо с другото подреждане ще са по-добре нещата, вития магнитопровод пак е така, двата Японски трафа и те така, да не е дросел да има въздушна междина за да е такова подреждането.
Ще туря снимка малко по-късно.
[/quote]
Логиката е ясна: при ръчно нареждане на стандартни ламели не може да се осигури липса на въздушна междина. Затова се нареждат една срещу друга. Вече писах, че при заварения трансформатор повърхностите са полирани. Това не може да стане с обикновена механична обработка поради това, че ще се получи електрическа връзка между ламелите, което вече ще доведе до токове на Фуко. Вероятно става въпрос за лазерно рязане и полиране. При витите магнитопроводи рязането е с диамантени дискове и е индивидуално за всяка двойка пакети` т.е. не се допуска размяната им.
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: styrshel в 12 Ноември, 2023, 10:42:04
[quote
Не мога да видя логика която да подсказва защо с другото подреждане ще са по-добре нещата, вития магнитопровод пак е така, двата Японски трафа и те така, да не е дросел да има въздушна междина за да е такова подреждането.
Ще туря снимка малко по-късно.

Логиката е ясна: при ръчно нареждане на стандартни ламели не може да се осигури липса на въздушна междина. Затова се нареждат една срещу друга. Вече писах, че при заварения трансформатор повърхностите са полирани. Това не може да стане с обикновена механична обработка поради това, че ще се получи електрическа връзка между ламелите, което вече ще доведе до токове на Фуко. Вероятно става въпрос за лазерно рязане и полиране. При витите магнитопроводи рязането е с диамантени дискове и е индивидуално за всяка двойка пакети` т.е. не се допуска размяната им.

От тези токове на Фуко ме заболя главата! Това са токове които протичат в обема на материала. Пластините са с дебелина в пъти по-голяма от челните съеденения между тях, така че допирането им челно няма как да генерира подобни загуби в топлина. Основните загуби се генерират в самите  пластини и зависят от дебелината, състава, електрическото  съпротивление на материала, включително и от хистерезиса. Производителя  си е направил сметката какви трябва да са пластините за съответния траф.
От друга страна колегата повдигнал  темата,  да провери дали е включил трафа  в мрежата, защото 28 градуса са колкото околната температура!  :D
Един траф ако не грее до 50-60 градуса значи нещо не е наред!  :(
Друг е въпроса ако пластините са ръждясали и изолацията между тях е нарушена! Тогава ще има заначителни "токове на Фуко' и желязото ще грее!
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: ikarlo в 12 Ноември, 2023, 13:32:55
Преди много години водех упражнения във ВМЕИ с установката на Епщайн за определяне загубите в желязото. Явно някой е изхвърлил тази установка, щом токовете на Фуко могат да предизвикат главоболие :D
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: BatKoce в 12 Ноември, 2023, 14:57:54
Насрещното подреждане не се ли прави, за да се намали разсейваното магнитно поле около магнитопровода?
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: ikarlo в 12 Ноември, 2023, 15:24:42
Разсейването е най-голямо около въздушната междина, но е вторично явление. Спомнете си аналогията между магнитната и електрическата верига. Магнитната верига е аналогична на затворена електрическа, където магнитния поток е тока, а магнитните съпротивления са като електрически резистори. Желязото има малко магнитно съпротивление, а въздушната междина голямо и падът на магнитния поток (магнитната индукция) там е най-голям, оттам и разсейването.
Титла: Re: Въпрос за мощен траф
Публикувано от: plant в 18 Ноември, 2023, 19:56:51
Малко се забавих с трафа но ето снимки.
Преподредих ламелите ефекта почти никакав, после се сетих за ръждата по някой от тях и пак ги подредих като гледах да няма ръжда върху ръжда, само с парцал ги бърсах. Ся е готов да го пробвам в работен режим да видя как ще се справя, вентилатора е 120мм за сравнение.
Интересно но измерих някви миливолти върху стягащите болтове и турих изолация под шайбите а горните планки навих с тиксо и нещата май леко се подобриха, ама ще видим.