Форум за любителите на Стара електроника

НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: sunrise в 10 Януари, 2021, 13:10:17

Титла: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: sunrise в 10 Януари, 2021, 13:10:17
Вчера си взех една унитра г602, уж от техник, с профилактика, дрънци...От 20 пускания, поне 2 имат проблем, като пуснеш рамото и спира да върти диска. После, оборотите играят, изключително чувствилен потенциометър. Освен потенциометъра, който мисля да сменя или поне да видя, друго на какво да обърна внимание за оборотите?
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: ditronix в 10 Януари, 2021, 13:25:34
Смени фоторезистора, който следи оборотите. Оригиналните се скапват след известно време.
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: sunrise в 10 Януари, 2021, 19:02:25
Смени фоторезистора, който следи оборотите. Оригиналните се скапват след известно време.
Спирането може ли пак заради него да се получава
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: yooo в 10 Януари, 2021, 20:53:23
Колега , започни от по елементарните повреди . Провери ремъка , може да е разхлабен . Намажи го с прах от стрит колофон и пробвай . Може да е двигател . Извади и почисти оста на диска . Провери стабилизатора . Чак тогава мини към електрониката ако до тук нищо не помогне . Имай предвид , че тези шасита се командват с няколко модификации регулатори . Зависи твоето шаси с каква е . Мисля , че във форума имаше схема на регулатора . Натиска на рамото е 2.5 грама едва ли това ще е причина да спира диска .
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: Любо Божков в 10 Януари, 2021, 22:02:18
https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=10300.msg72654#msg72654
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: NHB в 11 Януари, 2021, 07:07:25
Най-вероятно са износени пластините на колектора на двигателя или четките. Има положение на ротора, при което липсва контакт между колектора и четките.
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: sunrise в 11 Януари, 2021, 09:44:37
Колега , започни от по елементарните повреди . Провери ремъка , може да е разхлабен . Намажи го с прах от стрит колофон и пробвай . Може да е двигател . Извади и почисти оста на диска . Провери стабилизатора . Чак тогава мини към електрониката ако до тук нищо не помогне . Имай предвид , че тези шасита се командват с няколко модификации регулатори . Зависи твоето шаси с каква е . Мисля , че във форума имаше схема на регулатора . Натиска на рамото е 2.5 грама едва ли това ще е причина да спира диска .
Ремъка е нов, всичко е смазано. Сега ще погледна потенциометъра и ще видя другите неща. За фототранзистора видях, че не се произвеждат, с нов като характеристики идеи? Темите ги прочетох от форума свързани с унитра,, тъкмо намлязох в Ригонда-та, това ново 20  :---
Продавача ми каза, че кондензатора се бил разпоил преди време от пътуване и го е запоявал наново, ще го видя и него
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: sunrise в 11 Януари, 2021, 10:48:11
Този силикон е станал целия на конци, вероятност да оказва влияние? Не съм сигурен, но мисля, че не му е там мястото
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: радиото в 11 Януари, 2021, 10:54:19

Мисля че е мотора . Всички симтоми  , карат кьм него . Пусни му 12 волта директно ,  и ще разбереш .  Силикона няма общо с проблема
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: ditronix в 11 Януари, 2021, 12:57:21
Фоторезистор със съпротивление на светло 2-3-5Килоома и на тъмно над 500 килоома ще свърши работа. Размера тук не е от значение :D Когато платера завърти, ослушай се за непривични шумове. Да не би да опира някъде. Иначе нещата отиват или към мотор, какъвто случай аз поне не съм имал, или към управлението. Малко трудно ще е, но изведи два проводника от захранващия блок и виж как се държи изходното напрежение, когато платера се върти и когато не може да ръгне. Да не е нещо в захранването....
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: origo в 11 Януари, 2021, 14:55:51
Мнението ми е, че проблема е 90% фоторезистора за обратна връзка по обороти в регулатора. Да се види и дали лампата срещу него свети, защото и тя може да е изгоряла. След тази работа 90% от "майсторите" у нас оправят проблема като добавят резистори в регулатора, нагласяйки оборотите уж да са точни, но в този момент вече обратна връзка по обороти няма и всичко е супер деликатно и неправилно работещо. За мен тук е точно това първия проблем. Втория с автостопа вероятно касае изменени параметри на фоторезистора за автостопа - намира се на платката. Следва да се смени и той. Действително за оборотите ВСЕКИ фоторезистор върши работа - доказано. За автостопа е добре да бъде с подобна площ на активната зона, аз от Елимекс купих такъв на времето и върши работа, сега не знам дали имат толкова големи.
Поразгледай тази тема:
https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=6962.msg48793#msg48793 (https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=6962.msg48793#msg48793)
Трябва да се опиташ да вникнеш в принципа на работа на регулатора, тогава диагностиката и ремонта са лесни. Не е сложно, ако имаш конкретни въпроси и неясноти, питай, ще опитвам да помагам. Иначе грамофончето е много прилично, и регулатора когато е изправен се държи перфектно, има много за усъвършенстване по него принципно, но като за начало да го вкараме в нормален работен режим.
Успех!
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: NHB в 11 Януари, 2021, 17:49:12
Най-вероятно са износени пластините на колектора на двигателя или четките. Има положение на ротора, при което липсва контакт между колектора и четките.

Малко съм смесил тази тема със съседната  за мотор на грамофон... Моля за извинение, това, което съм написал, няма общо със симптомите на този грамофон.

Някога, отдавна, ми се наложи да правя такъв Унитра 602 и точно фоторезисторът в обратната връзка за оборотите не работеше. Тогава го замених с български фотодиод, използвах каквото имах под ръка. Стана без проблеми.
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: sunrise в 11 Януари, 2021, 20:13:45
Мерси на всички, като намеря подходящи фоторезистори ще кажа какво е станало, че в единия магазин със сервиз в София за един ми искаха, колкото грамофона  :D Утре ще видя в елимекс на място дали имат нещо подходящо
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: ditronix в 12 Януари, 2021, 10:38:23
Дай координати да ти пратя фоторезистори. Имам няколко вида.
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: sunrise в 13 Януари, 2021, 13:35:41
Благодарение на Драго, който ми прати няколко фоторезистора днес сутринта го смених, но разлика никаква. направи ми впечатление, че докато върти, ако тупнеш по корпуса леко и спира въртенето. Настройката на оборотите става трудно, потенциометъра също ми направи впечатление, че не съвпада с означението, явно е пипан преди. За днес толкова ми позволи времето, като имам възможност ще видя пък да не е моторчето, което бръмчи, нещо по напрежението също.
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: origo в 13 Януари, 2021, 17:15:55
Следва да се започне с внимателно преглеждане на монтажа. Първо да се види всичко което е пипано, защото е твърде вероятно да е пипано и да е променяно нещо особено около веригата с потенциометъра. След това е добре да се премерят напреженията, основното най-вече 15 - 18 волта и стабилизираното 9 - 10 волта. После вече, да се види как вървят нещата след фоторезистора - дали импулсите стигат до някъде - тук без осцилоскоп не знам какво ще става, може да се съди по някои напрежения но...
В общи линии ще трябва да вникнеш в принципа на работа на регулатора (не знам до къде стига опитът ти в електрониката), направиш ли го е елементарно. Ще видя дали тия дни ще ми дойде времето и музата да взема да напиша едно по-подробно описание на принципа на работа. Като знам колко съм натоварен едва ли ще стане, но все пак ще опитам.
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: sunrise в 13 Януари, 2021, 18:09:25
Опитът ми е на тепърва навлизащ  :master2: Сега с новия фоторезистор има следното явление - диска тръгна на 45 оборота вместо на 33, след спиране и пускане се оправи. Оригиналния фоторезистор имаше кабелче по крачетата, за изолация, на новия трябваше ли да слагам и на какво разстояние трябва да е от лампата, защото новия е без капсула и седи по-дълбоко?   :flag_of_truce:
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: NHB в 15 Януари, 2021, 09:13:01
Ще опитам аз, преди да сляза при струга...

Ориго е написал хубаво обяснение в другата тема, но е малко по-подробно и инженерно, отколкото е нужно за някой, който тепърва започва да навлиза в материята.

Ще си послужа със схемата на 601. Тя е различна - няма автоматика, захранването е друго, но пък принципът на регулатора е същият и има същите елементи като структура. Нарисувана е по-прегледно и в този смисъл е по-лесно разбираема.
Означих отделните възли в схемата с правоъгълници с различни цветове.
Отдясно наляво:
В червено - усилвател на грешка (диференциален усилвател)
В синьо - усилвател на тока на двигателя
В оранжево - аналогов честотомер
В зелено - генератор на импулси.

Обяснението май трябва да започне отзад напред:
 Дискът с отвори стои между лампата и фоторезистора, когато моторът се върти, това води до периодични промени в съпротивлението на фоторезистора. Получава се променливо напрежение, което се усилва от двата транзистора и накрая, в точка D се получават импулси с размер колкото захранващото напрежение и коефициент на запълване към 50%. Ако към тази точка спрямо маса закачим мултимер, превключен на променливо напрежение, трябва да измерим няколко волта. Така работи генераторът на импулси.
 Импулсите трябва да се преобразуват в постоянно напрежение, което зависи от скоростта на въртене (оборотите). Това го прави аналоговият честотомер. Без да влизам в подробности, ще кажа че е нещо като кофа с малка дупка на дъното която пълним с малко канче. Нивото на водата ще зависи от това, колко често изливаме канчето в кофата. Ако го правим често, ще можем да я напълним почти догоре, а ако  не бързаме, може и да е празна до следващото канче... В схемата, с всеки импулс от точка D, кондензаторът С4+С5 се дозарежда с постоянно количество електричество и през цялото време се разрежда бавно през R10. Така на изхода на схемата 'аналогов честотомер', в точка В, се получава напрежение, което зависи по някакъв закон от честотата на импулсите, или от скоростта на въртене на платера. Ще наричаме това напрежение за простота 'Реална скорост'
 Напрежението в точка А се получава от захранващото чрез резистивен делител, който се превключва в зависимост от избраните обороти. При условие, че захранващото напрежение е постоянно, то напрежението в т. А може да има само 3 различни стойности. Едната е 0, когато двигателят не трябва да се върти. Другите две могат да се регулират с отделни тримери поотделно, грубо, и с един общ - фино. Ще наричам за простота напрежението в точка А 'Референтна скорост'. То се използва за команда, която трябва да зададе скоростта на платера.
 Регулирането на оборотите е просто: референтната скорост се подава на единия вход на усилвателя на грешка, а реалната - на другия. Ако между тях има разкика, тя се усилва и се подава към усилвателя на тока на мотора. В резултат моторът изменя скоростта си така, че да се изравни с референтната...

Сега, как да разбереш какво не е наред?
Провери дали 'реалната скорост' се променя от скоростта на въртене на платера. Свържи мултимер, включен на постоянно напрежение между т, В и маса. Завърти платера на ръка. Трябва напрежението да се променя от скоростта на въртене. Това значи, че всичко с формирането на импулсите и измерването на честотата е наред...
Сега, закачи волтметъра към т. С. (напрежението върху двигателя) Включи на 33 или 45, за да се завърти платерът. Ще имаш някакво напрежение върху мотора. Ако задържиш платера с ръка, напрежението трябва да нарасне почти до захранващото, а ако го засилиш принудително с по-висока скорост, напрежението трябва да спадне до 0. Така трябва да работи регулаторът...
Ако всичко до тук е наред, но все пак понякога имаш грешки в скоростта, измери 'референтната скорост' и запиши стойността за двата вида обороти. При неправилни обороти я измери пак и провери дали стойността не е променена. Провери и захранващото напрежение. Ако то е наред, промяната ще е заради лош контакт в превключвателя или някой от тримерите...
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: dani_01 в 28 Май, 2022, 15:16:40
Имам един Вега ЕП 110 с Унитра 602. Смених му ремъка и дозата ( старата беше с MF 101 и не намерих такава игла, затова я смених с една аудиотехника - много добре се получи ). Два месеца работи безупречно, като се вземе под внимание, че почти 20 години стоя в ъгъла и прашасваше. След това изведнъж не може да вдигне обороти. По всички контролни точки дава с малко повече от 1,4 v повече от обявеното по схемата. Занесох го на приятел, на когото се доверявам напълно. Огледа го и заключи, че трябва да се смаже ротора на двигателя и остта на тавата. Смаза ги и след това две седмици работи безупречно! Дори правеше необходимите обороти под централната точка на потенциометъра. След това изведнъж загуби обороти. Помислих, че е от студеното време ( централното отопление беше вече спряно, предния ден беше 27 градуса, а текущия 17, а освен това след около 30 мин.на празен ход си пооправи оборотите. )

Обаче НЕ! Пак загуби обороти и дори след 2 часа на празен ход не можре да вдигне необходимите обороти.

Търся мъдрост за решаване на проблема. Благодаря на Всеки предварително за помощта.
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: NHB в 29 Май, 2022, 23:23:37
Прочети какво съм написал в съобщението точно преди твоето. Ако не разбираш написаното, тази работа не е за теб. Тогава, при зададена с потенциометъра максимална скорост, и ако все пак оборотите са ниски, измери напрежението върху електромотора и също - захранващото напрежение и кажи какво си измерил...
Титла: Re: Unitra g602 обороти и спиране
Публикувано от: dani_01 в 19 Юни, 2022, 12:09:16
Най-напред искам да благодаря на yooo за подкрепата в личните съобщения.

Другото, което искам да кажа, че по принцип изказа ми е малко странен и когато е написан, възможно е да се възприеме неправилно. Затова предварително искам да отбележа, че не пренебрегвам по никакъв начин написаното по-горе. Напротив -УВАЖАВАМ го!

Когато става дума за обороти на грамофон и по-точно за управление на оборотите на грамофон, принципно не съществува разлика с управлението на оборотите на струг. И в двата случая става дума за управление на оборотите на електрически двигател.

Безпорно NHB е положил сериозни усилия и да разясни процеса за управление на оборотите на любимия на всички ни грамофон, и да даде насоки за подобрение на процеса.

Проблемът е, че освен една тема за замяна на оригиналния двигател на грамофона, не успях да намеря нищо друго за самия двигател и поддръжката му.

И съвършенна схема на управление на оборотите на един ел.двигател да се изработи, ако самия двигател не се поддържа - не стават нещата.

/>
Намерих горното видео из интернетЪТ и го намирам за полезно. Проблемът е ( лично при мен ), както споделих с yooo, че не съм отварял двигател по-малък от 0,5 kW и такова малко нещо ме е страх да го отворя или по-скоро страх ме е, дали ще успея да го сглобя. ( Всеки си има свои ръце  :D ).

Важното е, че трябва да се обръща внимание и на механичните и електро-механичните части ( системи ) на грамофона. Все пак работата на грамофона зависи, ако не изцяло, то почти изцяло от работата на електрическия двигател, който си е електро-механично изделие и механичната част от него следва да се почиства и смазва редовно. При големите двигатели е лесно: Развиваш болтовете, сменяш лагерите, ако са капсиловани или лепеш с шЪпЪта грес!  :)

Благодаря на yooo за разясненията, как простичко става процеса на профилактика на UNITRA PRM-33-1.9, без да се отваря самия двигател.

Благодаря и на NHB за разясненията, които е дал за управление на оборотите на ел.двигател по-горе.