Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Колекции => Темата е започната от: FAMICOM_87 в 08 Ноември, 2016, 01:56:57
-
Здравейте, наскоро един приятел ми подари този грамофон, запазен е като цяло на визия, но имам няколко въпроса около него , ако можете да помогнете :) :blush:
Какъв е пинаута на DIN порта , за да го вържа към усилвател? (на първата снимка)
И ако можете, да ми разясните как се работи с грамофона понеже никога не съм си имал работа с такъв .
Снимах и видео, защото ми се струва, че ремакът е хлабжав, но въпреки това имам чувството, че много бързо се върти мотора, вие какво мислите ? :flag_of_truce:
/>
-
Здравей! Честито за придобивката! Това е един много хубав грамофон (май е най-хубавия соц грамофон). Ако лагерите на диска и окачването на рамото нямат хлабина то това е един прекрасен грамофон който ще ти служи дълго и щастливо. Но след съответния ремонт на електрониката и евентуално нова доза, но това по-нататък.
Тези грамофони са с колекторен електромотор (като от касетофон все едно) и имат оптична обратна връзка от ротора на моторчето за поддържане на оборотите. Обратната връзка се осъществява с обикновена лампичка с нажежаема жичка и фоторезистор между които се върти диск с отвори. Обикновено след тези години фоторезистора е деградирал и обратната връзка се губи с което регулатора пуска цялото напрежение към мотора и оборотите се повишават драстично. Някои „майстори“ слагат резистори във веригата с потенциометъра за да „докарат“ точните обороти, но това не е ремонт а дори не е и закърпване защото оборотите докарани без наличието на обратна връзка която да ги поддържа варират от най-малкото подухване или прогнозата за времето. Така че вероятно в твоя случай трябва да бъде сменен фоторезистора. В много редки случаи може и лампичката да е изгоряла и това да е също причина за липса на обратна връзка (това поне се вижда лесно с просто око).
Относно 5-цата - там излизат директно изводите от дозата, но не мога да ти кажа в момента кой пин кой е, може да премериш с мултицет кой с кой проводник към хедшела е свързан. Попринцип за да го свържеш към усилвател ти трябва предусилвател за магнитна доза MM (Moving Magnet) ако няма вграден такъв към усилвателя (обикновено вход Phono).
Относно това как се работи с грамофона трябва да прочетеш инструкцията за експлоатация, мога да нахвърлям набързо общите идеи но после трябва да се направи справка за конкретни стойности.
Голямата противотежест в задната част на рамото се върти около оста си и се движи по винтова линия с цел регулиране на силата на натиск на иглата към плочата. Регулира се като първо се откачи антискейтинга (тежестта на корда) и се завърти тежестта по посока намаляване на натиска докато рамото се балансира (без да е поставено на носача плува във въздуха хоризонтално) Това ти е натиск 0 грама. После в зависимост от натиска който искаш да получиш (по спомен за MF-101 2 - 2.2 грама) завърташ тежестта в посока увеличаване на натиска и броиш деленията, като всяко деление отговаряше на 0.25 грама по спомени, но това е на G-602 при твоя може стойността да е друга трябва да се направи справка, ще ти потърся упътване по-късно. Следва настройката на антискейтинга (тежестта на корда) то май фабрично няма много възможности за настройка но като цяло идеята на тази тежест е да създава сила противодействаща на силата която възниква от триенето на иглата в плочата която е насочена напред успоредно на хедшела, и противодействащата й сила която е насочена назад успоредно на оста на рамото. Тъй като двете сили са приложени под ъгъл възниква трета резултантна сила насочена към центъра на плочата, именно тя се компенсира с антискейтинга. Регулировката става като или се следи изместването на иглодържателя спрямо средното му положение по време на просвирване или аз предпочитам като пусна рамото в началото и края на плочата между браздите то да не се тегли силно в едната посока (навън или навътре) а да стои на едно място. Тази настройка не е съвсем точна защото съпротивлението на иглата търкаща в гладка част от плочата не е едно и също с това когато се движи в браздата но е добър ориентир. И така. После вече надявам се знаеш - ръчката близо до окачването на рамото се нарича микролифт с нея вдигаш и сваляш рамото без да го пипаш с ръка, това намалява шансовете да надраскаш плочата. Та така внимаваш като спускаш рамото иглата да не удари в ръба на плочата или да падне вън от него и това е. Но първо ремонта на обратната връзка по обороти. После ако имаш желание и умения ще говорим за предусилвателя, мога да ти предложа схема и съвети за изработката на такъв, както и ъпгрейди по грамофона в случай че се сблъскаш с някои проблеми които те дразнят. Грамофончето е хубаво но рядко става за експлоатация в оригиналния си вид, обикновено си иска едно известно количество модификации.
Ето схемата като за начало, по-късно ще потърся и упътване за 601 сега ти прикачам за 602:
[attach=1]
[attach=2]
-
Честито за грамофона . Найстина добра машина . Когато кажат грамофон - си представям точно тоя . Отдавна го имах , с комплекта усилвател и колони , българско производство . "hi fi stereo "
Прецизна машинка е , и ще трябва да се узориш докато я настройш както трябва . Той Ориго , ти е написал всичко квото е нужно .
Радвам се , за придобивката ти .
-
имам чувството, че много бързо се върти мотора -естествено!!!При такова голямо предавателно отношение!Не е интересно с колко оборота се върти мотора-важното е белезите от стробоскопа да стоят!Виж първо образа от стробоскопа и дали може да се регулира от потенциометъра около средно положение.Направи това и след това докладвай. :empathy2:
-
Сега гледах клипа и според мен се върти бързо.Като начало провери ВС211 за пробив Е-К. и дали свети лампичката под перфорирания диск.
-
Нека провери, но проблема е във фоторезистора :)
-
лампичката свети, а фоточувствителният елемент беше лепен , щото се е бил отчупил залепих го на ново , ама явно нереагира на светлината, потенциометърът го въртях както видяхте на клипа няма промяна сякаш. Има си игличка ще я снимам и ще ви я покажа мисля , че си е здрава :)
origo, много благодаря за изчерпателната информация, бе споменал нещо за към усилвателят , че е нужно да се направи, аз имам едно ретро комплектче усилвател тунер и касетофон FISHER , на усилвателят си имам бутони AUX TUNER PHONO, това не е ли точно за грамофон, да го мушна от зад в двата чинча за ляв и десен канал отбелязани с "phono" и това да е достатъчно :)
-
Да, би трябвало да свирне прекрасно, това е грамофонен вход за магнитна доза по всяка вероятност!
-
Да, би трябвало да свирне прекрасно, това е грамофонен вход за магнитна доза по всяка вероятност!
Да бре ще свирне "прекрасно"на Унитрата диска е винаги "разбалансиран" голяма рядкост е да закове оборотите некадърно спретнат грамофон е СТУДИО 2 фантазия ,си е ,Имал съм такива неколко ДА отговарят на ДИН и свирят с руски усилватели и колонажи но само толкова !
-
Здравейте, онзи ден пробвах сензора с мултицета (слагам му на 2та извода сондите и меря постоянен волтаж, когато се осветява волтажа му пада , когато е на тъмно се увеличава, когато грамофона е изключен съответно няма напрежение.
Това ме навежда на логичното заключение , че все пак работи този сензор.
Значи когато е на тъмно максимума е около 13 волта, когато го осветя директно със светлина пада до около 3-4 волта, а когато си стои на местото и го осветява крушчицата през отворите дава към 8 волта стабилно, щото толкова бързо се върти, че все едно не се засенчва изопщо.
-
От измерванията които си направил наистина изглежда като да е добре тоя фоторезистор. Остава да кажеш по стробоскопичния растер дали наистина оборотите са повишени и съответно вече с измервания на контролните напрежения по схемата която съм ти дал да стигнеш до проблема. Провери това което ти каза колегата Ангел Симеонов дали не е пробил транзистора управляващ мотора. Просто премери в работен режим колко е пада на напрежение колектор-емитер. Премери и захранващото напрежение колко е, премери и дали потенциометъра за настройка на оборотите не е прекъснал. Виж и всичко по веригата за определяне на оборотите дали е читаво да няма лош контакт в превключвателя (бутоните отгоре). Провери дали и на 33 и на 45 все държи високи обороти или само на едните и така. После пиши. А на Груйо ще кажа да чуе моя грамофон пък после да се изказва за Унитрите. Не съм казал че е грамофон висша класа, но с малко пипване където трябва става страхотен.
-
Ремонтирам такъв грамофон на мой познат.
Не задържа обороти.
Върти 5 мин правилно и после започва да ги променя.
Няко има ли опит с този феномен?
-
Прочете ли добре поста над твоя? Димитър е описал всичко, което може да се случи. Аз първо бих сменил фоторезистора, а ако не е той- почистване на превключвателя, проверка на захранването и т.н.
-
Колеги , един въпрос имам .'Знае ли някои , защо е нужно мотора да е правотоков , да има стабилизатори , стробоскопи , фоторезистори ?!
Защо мотора да не е , един хубав променливотоков мотор ?
-
Защото променливотоковия е силно зависим от честотата на мрежовото напрежение.Тя не е стабилна.
-
Честотата на мрежовото напрежение е доста стабилна. Има часовници, които се синхронизират от нея...
-
Честотата на мрежовото напрежение е доста стабилна. Има часовници, които се синхронизират от нея...
Прави се за гъзария . Усложняване , и нужда от безкрайни ремонти . Същото е и с магнетофоните .
-
Едва ли е само от гъзария. На конструкторите влияят фактори, които няма как да знаем напълно. Когато съм ремонтирал нещо и аз съм намирал неща, които ми са се стрували нелогични. Като конструирам нещо, виждам че не всичко, което ми се иска е реално изпълнимо...
-
До края на 60-те всички сериозни производители на грамофони са използвали променливотокови двигатели.Освен асинхронни има и синхронни и при тях проблемите с колебания на честота и стойност на напрежение не са проблем.Според мен разсейването от променливотоковите задвижвания е по-важно-динамичната доза дава 1-2 миливолта.В комбинация с фрикционна предавка, която внася допълнителни модулации,а тя е била основна за тази ера на грамофоните отказва конструкторите.Грамофон с колекторен постояннотоков двигател (DC SERVO) е най-кофти решение.Малка мощност,смущения през захранването.Последните години от ерата на грамофона са характерни с ремъчите предавки и директно задвижване. Моята все още несбъдната но осъществима мечта (ако се разминем с коронясване) е DUAL CS721.
-
Здравейте колеги, само ще вметна за честотата на мрежата. Диспечер съм в Електроенергийния системен оператор, управляваме мрежата високо напрежение, ТЕЦ, ВЕЦ и т.н. Честотата в мрежата е гарантирано по стандартите, може да и се вярва в честотнозависими системи.
-
До края на 60-те всички сериозни производители на грамофони са използвали променливотокови двигатели.Освен асинхронни има и синхронни и при тях проблемите с колебания на честота и стойност на напрежение не са проблем.Според мен разсейването от променливотоковите задвижвания е по-важно-динамичната доза дава 1-2 миливолта.В комбинация с фрикционна предавка, която внася допълнителни модулации,а тя е била основна за тази ера на грамофоните отказва конструкторите.Грамофон с колекторен постояннотоков двигател (DC SERVO) е най-кофти решение.Малка мощност,смущения през захранването.Последните години от ерата на грамофона са характерни с ремъчите предавки и директно задвижване. Моята все още несбъдната но осъществима мечта (ако се разминем с коронясване) е DUAL CS721.
А не може ли ремъчна предавка с промренливотоков мотор ? Естествено че може .
-
И аз да се обадя от коневръза. Да, много сериозни грамофони имаше навремето с променливотокови мотори. Но основно имам предвид личния си опит с Dual CS 601 (ремъчен), който ползвах повече от 35 г. без проблем и който с едно просто, но гениално решение по механичен път можеше да поддържа оборотите. Вярно, вързан с честотата, но достатъчно точно (е, освен за някои "изтънчени" уши). Може да ме обвините, че не разбирам от електроника, но като "машинкаджия", си оставам привърженик на механиката. Е, разбира се, всичко влиза в цената, но с "прости" и вечни решения хората постигаха прилични параметри. От години, в името на печалбата (щото електрониката както и да го тълкуваме поевтинява) посепенно механиката отстъпва и пак от моя опит: Какво стана с великата марка Ухер, която над 25 години прави едни от най-добрите лентодвижещи механизми, които с чисто механични решения правиха едни от най-добрите магнетофони? И в края на 70-те за да се борят с японците направиха "модерните" Logic sg630 и Universal 6000, бъкани с електроника и се провалиха...
Пък аз да взема, за да ми е уредбата за слушане само марка Ухер, да си продам Дуала и да го заменя с уж, един от най-добрите Uher PS950 (директ драйф, леле) и сега го ям същия к.р като колегите с Унитрите. В зависимост от сезона и време на работа трябва да "кормувам" с потенциометъра..Отгоре на всичко, само кутиятя и марката е Ухер, иначе всичко май е Хитачи...
-
Моя грамофон е като тоя от темата . Запознат съм с особеностите , които хич не са малко . Отдавна се каня , инсега ще го направя . Просто на мястото на постоянно токовия мотор , ще монтирам най - обокновен мотор за променлив ток , от грамофон . Като ще изчисля , предавките , така , че да са точни оборотите . Проблем ще е , превключването им . Та така , ще снимам всичко , и ще го покажа .
-
" Здравейте, онзи ден пробвах сензора с мултицета (слагам му на 2та извода сондите и меря постоянен волтаж, когато се осветява волтажа му пада , когато е на тъмно се увеличава "
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Душане , грамофона трьгна . Беше прекьснал тример 1ком , с който се регулира захранването .
Настройките за автостоп и други , ще ги мисля после . Проблема в момента е , че транзистор ВС 211 грее здраво .
-
Да, грее, но то това е нормално. Той регулира мотора. Ако при докосване може да си задържиш пръста върху него 3 секунди би трябвало да е наред и да няма нужда от пипане. Аз иначе го смених в моя грамофон с транзистор монтиран на радиатор, но реално това май реално беше излишно.
Относно мотора - вярно е, постояннотоков мотор с ремъчна предавка към тежък диск и обратна връзка за регулиране на оборотите реално е най-нестабилното решение, но при поставяне на променливотоков мотор трябва да се вземат мерки от разсеяното му магнитно поле да не се индуцира брум в магнитната доза, защото те са доста чувствителни към такива неща. Та от там евентуално може да има ядове. Иначе честотата в мрежата е стабилна, в момента сме в синхрон с европейската енергийна система и честотата гарантирано не излиза от диапазона 49.8 - 50.2 херца. А реално това са критичните стойности на диапазона, в 90% от времето честотата е в диапазона 49.95 - 50.05 херца. Проверено е с личен честотомер, а и тук дават в реално време информация за честотата и съвпада с моите измервания:
https://www.mainsfrequency.com/ (https://www.mainsfrequency.com/)
Но реално мнението ми е, че за този грамофон е достатъчно да се вкара в изправност регулатора, няма нужда от такива тежки модификации с променливотоков мотор, макар че ако го имаш и ти се занимава - защо не!
-
/>
Ето го , в движение . Транзистора който грееше , вече е с радиатор . Оборотите се регулират както трябва . Имаше прекьсване на кабела , точно на изхода на куплонга " петица " . Автостопа , функционира .
Вьншния вид , ще го дооправям .
-
Сигнала , който идва от дозата не е еднакьв . Единия канал , почти не се чува . На омметьр дават еднакви стоиности , бобините на дозата .
От дозата ли е , или от иглата ?