| Начален сайт Сандъците  | "Библиотека Сандъците" | МОЖЕ ДА ПОДКРЕПИТЕ ФОРУМА С ДАРЕНИЕ >ТУК<

Автор Тема: Да направим от стария си велосипед - електотакъв  (Прочетена 32475 пъти)

0 Потреб. и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Bogoev

  • Насочен електрон
  • **
  • Публикации: 31
  • Населено място: Sofia
  • Това което не можеш не го прави сам!
Аз реших проблема по друг начин.Замених морално остарелия андроид за електро тьртонетка с офетели акомулатора три на брой нови и сега така си стои.Множко ми идват килограмите и ,а нямам и граж.Иначе е страшен кеф,ама да бях и по млад.
Прави  всичко от сърце!

Неактивен ahedproductions

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1976
  • Населено място: София
  • LZ1SWE
    • Лаборатория по електроника и радиотехника "Етер"
Привет колеги!
Малко снимки и линк към софтуер от мен! Изпаднаха ми два контролера EBL215, 1000 вата, 15 мосфета, процесор SPMC65SF112A. Първосигнално проверих какви мосфети са сложили китайците и останах приятно изненадан - STP80NF70. Дотук добре...
http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/CD00276203.pdf
Реших да си поиграя и да се опитам да ги препрограмирам. Това ми е тестовия сетъп:

33320-0

На дъската има съблечен контролер, ватметър, тройка релета за делта/звезда и реглетка с контролни изводи. Ще тествам системата с мотор скоро, но за програмирането дори не е нужно захранване, само контролера. Процесорът има изведен сериен TTL порт на платката:

33322-1

Използвам някакъв евтин USB-TTL кабел от ибей, няма значение какъв е, само да се енумерира успешно като сериен порт в уиндоуса. За да се извърши програмирането, след пускане на софтуера, оправяне на настройките и натискане на APPLY, на най-левите два пина трябва да се подадат 5 волта от USB-то. Не закачайте никаква периферия към контролера, всичко смуче много ток, а USB порта си има ограничения. Комуникацията свършва много бързо и можете да пуснете бутона. По принцип двете крачета не трябва да са свързани заедно в нормален работен режим и ако искате да направите цикъл програмиране/тестване/програмиране/... ще трябва да сложите или двойка бутони, които да натискате заедно при програмиране, или един двоен DPST бутон. При мен не е проблем, защото зная точно какви настройки искам и след програмиране ще отпоя връзките. Друг вариант е с конектор. Също така можете да използвате друго 5 волтово захранване, за да нямате проблеми със закачената периферия като тротъли, педелек и т.н., висящи на 5-те волта на контролера.
Софтуерът, който използвам е разширен вариант на класическия Parameter Designer (програма с 10параметъра и 100 проблема...), писан на Питон от един мераклия, комуто съм много благодарен. Преди да го използвате трябва да инсталирате Питон, GTK-то му и един сериен аплет за него, че да може да си говори с USB. На края съм дал линк към XPD папката в моя дропбокс - теглете на воля! Ето и последователността:

33324-2

Пускате този файл:

33326-3

И самата програма.

33328-4

Аз изтрих всички останали контролери, но програмата идва с десетина примерни системи и настройки. Оставил съм само моите и самите параметри се виждат в дясно. Като сложите мишката над стойностите в десния прозорец и излизат хубави описания на самите параметри, но ако някой има въпроси да пита. След като наместите параметрите и цъкнете Save, този прозорец се затваря, отивате на главния, цъкате Apply и компютърът започва да поллва USB то, чакайки да се свърже с контролера. Цъквате и задържате бутона и всичко става за миг и воала - имате си препрограмиран контролер! Разходите за операцията - 1$ за конвертора от Ибей.
Ето и линка за софтуера - https://www.dropbox.com/sh/erlm890hf7hxmwd/AADlKG3PDJhMIpvHz7o-kq4va?dl=0
 :hi:
П.П. Прекалих с думата "параметри" май... :D
« Последна редакция: 29 Юли, 2015, 11:04:58 от ahedproductions »
Лаборатория по електроника и радиотехника "Етер"
www.aetherlab.org

Неактивен ahedproductions

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1976
  • Населено място: София
  • LZ1SWE
    • Лаборатория по електроника и радиотехника "Етер"
Привет на всички! Дано не ви е много жега...

Реших да изполвам момента и да наснимам контролер. Нямам идея защо в предния пост съм го нарекъл EBL215, той си е EB215-A-5. Като цяло не са зле направени, имат си някои недостатъци на чайнаконтролер, като захранване на 7805 с 48 волта през падов резистор, но това се оправя.

Драйвер висока страна - пълна класика

33432-0

Драйвер ниска страна, същата работа. Кофти монтиран кондер. Тук трябва нещо модерно нископрофилно. Но за сега е ок.

33434-1

2 транзистора към +, 3 към минус. Китайски мост! :)

33436-2

И кривата част - 7805 и тумба резистори.

33438-3

Отдолу, югоизточен край на платката.

33440-4

До колкото съм информиран и скоро ще пробвам:
CR (cruise) - към земя - изчаква известно време (до 15с, настройва се) и задържа ускорението до достигнатото към момента, чрез затваряне на контролния кръг през тротъла. Това си става софтуерно в процесора и не включва хардуер, освен четене на трите входа от датчиците на Хол в мотора. После малка сметка към скорост и се носим волно на вятъра.
ВК - (break) - към земя - при ненастроена регенрация просто запушва всички транзистори и оставя мотора на свободен ход. При настроено ниво на регенерация процесорът сменя режима на работа на моста и го превръща DC-DC конвертер, който повишава напрежението от мотора до необходимото за преминаване към заряд на батерията.
EBS+/- - това е регенеративна спирачка. До колкото разбирам тук не се свързва нещо определено при направени настройки за BR пина. Но не съм сигурен и в това, ще се тества.
SP/GND/+5V - захранване за и сигнал от тротъла. При максимум той дава 4.7 волта, позволявайки чрез един резистор с голяма стойност (pull-up) към 5-тте волта още на платката на контролера, да се реализира една функция на защита от прекъсване на тротъла. При скъсване на връзка сигналната линия отива на 5 волта и процесорът вдява, че има проблем и пуска моторите по инерция. Гот.
DX3, X3, X2, X1 - ограничителни нива за скоростта, настройва се с програмата. Дават се към земя и ограничават. А DX3 обръща посоката на въртене :) Това е голям кеф, има настройка за макс скорост назад в параметрите. Излизане от храст много по-лесно с това. Слагаше се някакъв диод там, но трябва да погледна как беше.
SA, SB, SC, +5, GND - към и от датчиците на Хол в мотора.
ТВ - всички транзистори отпушени, късо на мотора, а сега пробвай да го гепиш. Моторите сякаш се въртят в мед, като това е на ръка. Като скочи някой на педалите и натисне, съпротивата само ще нарастне. Затворена система със 90% отрицателна обратна връзка. Whell-lock.
SL - Има си настройка за глобално (над другите параметри) да ограничи скоростта. Добре за пробващи машината за първи път. Към земя и 40% настройка в параметрите ще направи колелото доста нежно. Защото е тежко. :)
ТА, НЕ, SLA - ще видим.

Пистите са ок. Една спойка за оправяне. Открийте я от 3 пъти.

33442-5

Не пипайте шунта. Има корелация между няколко тока и това напрежение. Просто си програмирайте контролера.

33444-6

Това е за сега!
Хубав уикенд!
Билян
Лаборатория по електроника и радиотехника "Етер"
www.aetherlab.org

Неактивен styrshel

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1526
  • Населено място: Варна
Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
« Отговор #33 -: 31 Януари, 2016, 19:54:10 »
Малко напредък по електро - мотоциклета:
/>
Бавно върви работата, особено когато всичко се прави в къщи.
Остава да се понагласят кабелите и да се сложат спойлерите и капака на резервоара.
Надявам се за пролетта да е готово!  :) :) :)

Неактивен pansim

  • Квантов генератор
  • ****
  • Публикации: 617
  • Населено място: Сандански
Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
« Отговор #34 -: 01 Февруари, 2016, 08:48:37 »
Уаууу.... :bravo:
оборотите се доста
Ако и на шосето се вихри така...Дай повече информация - двигател, батерия и т.н.
Да не се окаже че трябва на моята Сузанка /ДР250/ да и сменя двигателя с електрически. :)
http://iza99.com/
Българска заваръчна техника с 5 години гаранция
Ремонт на заваръчно оборудване - 0887607722

Неактивен styrshel

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1526
  • Населено място: Варна
Малко напредък по ел. мотора:
/>
и още малко:

« Последна редакция: 18 Юли, 2016, 20:47:07 от styrshel »

Неактивен mano

  • Администратор
  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1303
  • Населено място: Пазарджик
  • LZ5TA
    • manofoto
То станало приказка бре :)

Неактивен Лъчо Минков

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1124
  • Населено място: София
              Даже и гражданките проявяват ограничен интерес.... :bravo:

Неактивен pansim

  • Квантов генератор
  • ****
  • Публикации: 617
  • Населено място: Сандански
Поздравления за свършената работа, но и малко критика към клиповете
Аз не видях как ускорява това моторче. Движение по права линия на равен път го мога и с моя електровелосипед с нищожната мощност от 250 Вата
Снимай как ускорява на пълна мощност. Какъв пробег се очаква приблизително - 20км или 200км.
Има ли промени по задвижването от преди - когато ми се струваха много високи оборотите на празен ход. И пак ще попитам за батерията - на ЛС не пожела да ми отговориш - ако е тайна някаква - добре. Ако не - сподели с нас. Имам интерес.
http://iza99.com/
Българска заваръчна техника с 5 години гаранция
Ремонт на заваръчно оборудване - 0887607722

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Добре е станало но наистина ще е добре да се види клип на който се вижда максималното ускорение (може би с камерата на мотора ще е по-нагледно как ускорява). Оборотите в първия клип не са много високи в същност, ако се очаква чудесията да вдига над 70 - 80км/ч горе-долу на око ми се струва че точно такива обороти ще трябват. Друг е въпроса каква е мощността и въртящия момент на това електромоторче и при това предавателно отношение дали ще потегля добре и дали ще може да качва баири. Така че наистина поздравления за конструкцията. Аз също имам въпрос относно регенерирането на енергия при спиране. Реализирано ли е такова в тази конструкция т.е. да зареждаш батерията когато спираш и използваш електромотора в генераторен режим като спирачка? Това ако не е реализирано мисля че е въпрос на контролер да бъде реализирано, а е доста важно ще увеличи пробега според мен с поне 20 - 50%.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен pansim

  • Квантов генератор
  • ****
  • Публикации: 617
  • Населено място: Сандански
Рекуперацията за съжаление няма да има толкова голям ефект. КПД-то е относително ниско. Поне по това което съм гледал като клипове за електроавтомобили.
А иначе май вече всички контролери имат тези функции, само трябва да се разреши.
http://iza99.com/
Българска заваръчна техника с 5 години гаранция
Ремонт на заваръчно оборудване - 0887607722

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Да, прав си, КПД на мотора в генераторен режим, пък КПД на батерията в режим на заряд, но все пак е по-добре от колкото само да топлиш спирачните дискове.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен радиото

  • Квантов генератор
  • ****
  • Публикации: 754
  • Населено място: Лом
Впечатляващо е това с мотора . Добре е станало . Аз имам една електротриколка , която си е в ход . Карана е едно лято - бях се потрошил в краката . Не я ползвам от години и седи в спалнята . Та въпрос имам : дали притежава всички джаджи за целите който гоните с тия мотори ? Аз като я заредя и минавах 18 км . Толко и даваха и по инструкция .  Мисълта ми е , ако върши работа  да я пусна в другия раздел , да я бартеросам за нещо .

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
Мисля че няма нито едно от нещата необходими за такова сериозно превозно средство, може би само батерии, но вероятно са оловни. Моторчето не става - ясно е че се движи с 5км/ч. Контролера не вярвам да е нещо повече от най-елементарен ШИМ или дори в по-лошия случай стъпално резисторно управление. Едва ли може да се ползва нещо от нея за направата на такъв мотор или каквото и да било. По-добре я пусни в продажба за някой на когото му трябва да я ползва по предназначение, това ще бъде по-полезно за хората.
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен OFER

  • Блуждаещ електрон
  • *
  • Публикации: 1
  • Населено място: Казанлък
Re: Да направим от стария си велосипед - електотакъв
« Отговор #44 -: 29 Септември, 2017, 18:57:03 »
Здравейте,
Реших все пак да повдигна старата тема, тъй като би трябвало все още да е актуална. Адмирирам работата на ahedproductions, определено си вложил много време и работа за да си построиш велосипеда както на теб ти харесва и е доста оптимален вариант като съотношение цена/възможности. За мен се е получило нещо пъти по-добро от който и да е фабричен ел. велосипед до 2000лв. дори и повече.

Аз и най-добрия ми приятел също се опитваме да покажем възможностите на електрическите колелета чрез серия от клипове в ютуб, които не се получават точно това което ни се иска най-вече защото не сме свикнали да се снимаме, но правим каквото можем :)

За сега разглеждаме възможностите точно на стандартен 1000 ватов китайски кит с хъб мотор, а в последния епизод показваме как с лека модификация можем да получим 2000 вата безпроблемно и не е необходим голям бюджет за да караме такова колело.


За съжаление най-евтините контролери (стойност под 20-30 долара), не подлежат на програмиране и нямат функция за регенеративна спирачка, затова само можем окъсим частично шината с цел манипулация на амперите

До колкото знам най-евтините контролери, които се програмират са с платки "Xye Chang" или техни копия. На моето колело към момента карам точно с такъв 12 транзисторен с 4110 разбира се, който работи на 72V и съм програмирал 80A на батерия и над 200A фазови. Въпреки че има направено активно охлаждане на котролера, понякога забравям да го включа и въпреки това до сега не съм го прегрявал или изгарял транзистор.
Ако има някой любопитен как изглежда колелото, снимали сме го за кратко в края на епизода с теста с 1000 ватовия кит:
Няма как да не изисква по-сериозен бюджет, но пак е пъти по-евтино от фабрични алтернативи. Разбира се трябва да вложим доста работа в сглобяването на батерия, намирането на подходящо за нас решение за управлението й (зараждане/балансиране), модификация на контролер, дори мотор, подбиране на подходящи вело/мото компоненти - в моя случай са предимно втора употреба.

 

ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ

Начален сайт "САНДЪЦИТЕ" Библиотека "Сандъците"
ОТГОВОРНОСТИ: Всички мнения във ФОРУМА са лични мнения на техните автори и не отразяват официалното становище на собствениците му.
   Copyright: Освен ако не е посочено друго, съдържанието на този сайт е лицензирано под:
  Creative Commons Attribution License.
  Текстът на договора за ползване на български
Copyright © 2011 - Сандъците - сайт и форум за стара електроника - За контакти  

Партньори:  | Форум за конспирации, уфология и мистика | Кактус БГ |