Нови технологии > Други

Български авто/аеромобил от 1952 г.

(1/1)

Deltichko:
Виждали ли сте някога такъв ,,витломобил“? :) Фотографията е правена в Михайловград, дн. Монтана, на 1 май 1952 г. РКС означава Районен кооперативен съюз. Превозното средство е направено в неговата работилница.

Конструкторите на колата са двама. Използвани са самолетно витло за задвижване на автомобила напред. Може би за идеята е помогнал бившият царски летец Богдан Илиев, но точно това е само хипотеза. Двигателят е едно- или двуцилиндров.

На волана на снимката виждаме и двамата проектанти – Симеон Алексиев, а до него е Славчо Царски. Изпитанията са проведени по бул. Георги Димитров (сега Трети март) по посока към Лом – към казармата.

Ето и какво се знае за краха на колата. Двамата конструктори са изкарали автомобила почти извън града, по широко главно шосе, за да се опитат да достигнат максималната скорост. Стойката на двигателя не е била достатъчно здраво закрепена за каросерията, не е издържала на тягата от витлото и двигателят е климнал напред, при което витлото срязва главите на двамата конструктори. Трагична последица от факта, че двигателят не е бил обезопасен – около витлото не е имало предпазна клетка.

:) Излиза, че този авто/аеромобил e по-стар от сочения за пръв български автомобил Балкан 1200 от 1960 г. :)

малкия:
Шасито на самоделката (което мисля не го прави първия български автомобил), е от KdF или Фолксваген (мод. 1938), произвеждан до 2003 г. Върху това шаси във военно време са правени едни от най успешните високопроходими машини: KDF TYPE 92; KdF-Kommandeurswagen Type-87 (1941); KdF-Kübelwagen Type-82E и др. Двигателя на самоделката е от нещо друго.

Deltichko:
Не е първият български автомобил и не го твърдя, защото такива любителски возила са изработвани от ентусиасти още преди 1945 г.
Още информации:
- по времето, когато е конструиран аеро/автомобилът, Алексиев работи като автомонтьор в РКС. През свободното си време той проектира и изработва този звездообразен двигател от самолетен тип, който може да се употребява по различни начини. Помага му приятелят му Славчо Царски. Двигателят всъщност е трицилиндров, долната снимка го показва;
- Симеон изработва автомобилно шаси с тръбна рама, което има колела, окачване и кормилен механизъм именно от Фолксваген.
Ето и снимка на двигателя в работилницата:

малкия:
В царската армия е имало много KdF Typ 82. След преврата от 1944-та, военните модели на KdF, са били унищожавани както в НРБ, така и в цяла Европа като "лошо наследство" и затова има съхранени укривани доста малко бройки. Та затова преди да ги нарежат са си правили експерименти. Цилиндрите на втората ти снимка май пак са от KdF-фа. Цяло чудо е, че има съхранен оригинален български KdF Typ 82 във хангар със специален режим в едно българско поделение още съществуващо също по чудо.

Навигация

[0] Списък на темите

ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ

Начален сайт "САНДЪЦИТЕ" Библиотека "Сандъците"
Премини на пълна версия