Форум за любителите на Стара електроника

Общ раздел => Общи приказки => Темата е започната от: Laic в 19 Юни, 2018, 15:38:02

Титла: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: Laic в 19 Юни, 2018, 15:38:02
На кратко: При реставрацията на един радиоапарат, трябва ли той да бъде приведен във вида, в който е излязъл от фабриката – излъскан до блясък, лустросан и т.н. или трябва, само да бъде почистен и приведен в работоспособност, като (както обича да казва един мой приятел) трябва да оставим върху него „отпечатъка от целувката на времето“?

Този въпрос ме гложди от известно време.

Вярно е, че това е въпрос на личен избор, а и много зависи от състоянието на конкретния радиоапарат и от възможностите на реставратора (в моя случай скромни), но вероятно, някои от вас също са си задавали този въпрос?
   
Аз на тоя етап все още не мога да стигна до определена концепция, та реших да потърся и вашето мнение - на останалите пишещи във форума.

Естествено, не очаквам да получа готова „рецепта“, стандарт, но за мен поне, ще бъде интересно да „чуя“ повече мнения, а и в този форум има немалко хора, събрали прилични колекции и изградили виждане по въпроса .
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: liebnitz в 19 Юни, 2018, 16:36:02
Доколкото аз виждам, въпреки че не се занимавам с реставрации, стремежа е да няма загуба на автентичност
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: Pichaga933 в 19 Юни, 2018, 18:01:49
Въпрос на вкус е.

Може да е: просто ремонт и почистване или ремонт с NOS оригинални елементи, или ремонт с нови елементи вградени в корпусите на старите.

Може да е само измита кутия или с прелакиране, с нов поллуретанов лак, или с евтин лак на спрей или с Шеллак като са оригинално.

Може да се  кърпи фурнир или да се заменя изцяло.

Може да се правят модификации по обхватите, да се добавят модули за ФМ обхват, Блутут, мп3, итн...


В общи линии, цялата работа е за кеф и я правиш както ти е приятно после да го ползваш или държиш.

Когато е за лична колекция а не за някой държавен музей имаш свобода. Ако пък беше в музей държан приемника ще гледат само на вид да го докарат и никой няма да се занимава с работоспособност.

В общи линии при цел продажба, нищо не се пипа, всичкия вложен труд си остава за с/ка и кеф на реставратора. Никой не търси да купи-реставрирано- всички търсят- не пипано, понеже  тия приемници вече не са уреди ами са декорация.

Аз лично подхождам според функционалност, тоест ако Функционира, Има ФМ, Стерео е и тн,  гледам да става за употреба- нови елементи при ремонта, модификациите външно, да могат да се премахват и толкоз.

Ако е някое, което ми харесва само на дизайн мога да вградя нещо съвсем различно и модерно в кутията му, просто за да го ползвам и да ме кефи, стига да не е някой много рядък уред, което си е съсипия.

Ако гониш Автентичност, Тогава в зависимост от бюджета и състоянието може да се подходи при ремонта по старите методи: шеллак, естествен фурнир, NOS елементи или даже навиване на ръка на неполярни кондензатори, Оригинални електролити и резистори, отливане на врътки от бакелит итн... Спазване на оригиналността до последния пирон или винт.

Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: rolling_heads в 19 Юни, 2018, 18:49:45
Аз се опитвам да се придържам към автентичния вид.
При ремонта се опитвам да използвам автентични части от същото радио или от същото време.
Даже когато се налага да сменя проводник гледам да не личи.
Не харесвам боядисани шасита, но понякога ръждата не прощава.
В повредените кондензатори вграждам нови.
Поправям само повредените кондензатори.
Плат сменям само в краен случай. Даже ако си спомняте, не един хорнифон му тъках плат от остатъците на оригиналния.

Задни капаци търся от вас колеги. В краен случай правя нов.

За скалите открихме Как да правим неразличими от оригинал. Печатаме ги върху стъклото.

Остана да пробвам изработване на копче на 3d принтер.

Съндъците не мога да лакирам затова ги давам на Петьо Laic :drinks:
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: bojitchko в 19 Юни, 2018, 20:47:41
За мен най-важно е апаратът да работи, а за външен вид - колкото може. Никой не гледа сандъка под лупа и може да пренебрегнем дребните несъвършенства. Обаче, ако някой поиска да го чуе, какво ще правим, ако не работи?!  :)
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: styrshel в 19 Юни, 2018, 21:15:59
И според мен е важно апаратите да работят. По отношение на външния вид, преди се стараех да маскирам всичко, но сега дребните дефекти ги оставям. 100% автентичност, не мисля че е постижимо независимо с какви финанси разполагаш, просто елементите от онова време вече не се произвеждат, а и да се намерят, те ще са негодни, независимо дали са работили. Това се отнася най-много за хартиените и електролитни кондензатори. Последните винаги сменям, дори да не са във вериги определящи режимите на лампите, защото влошават работата на приемника. Поставянето на кондензатори в старите тръбички, пак е далеч от автентичността.
Нарая всеки сам да си решава колко да се задълбочава!  :)
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: slavi в 19 Юни, 2018, 21:34:26
Е, и "я да се изокам". Според  мен темата е много хлъзгава и въпрос на вкус и разбиране, не само у нас. Но, поне аз, избирам машини (извинявам се, не събирам радиоприемници, при тях случаят е по-друг, особено за кутиите), които външно са максимално запазени или както се казва "с минимални следи от употреба ", след това да е с повреда, която се отразява на цената и разбира  се, да "има гъдел". После, след задължително измиване, не само външно, преминавам към ремонта. Каквото е нужно се подменя, говоря за електронните елементи, най-вече кондензатори, но не робувам в случая  на тяхната автентичност, не че не съм го правил. Това, може би, е атракция за ламповите радиоприемници, където всеки любопитко може да надникне, поне през отворите на задния капак, но при лампов магнетофон това е много по-трудно. Важното е, че машината работи, има автентичен външен вид и със запазени технически характеристики от времето, когато е създадена. Това е. Тунинг е недопустим!
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: lager в 20 Юни, 2018, 22:39:03
Днес получих два сандъка-истински сандъци, не радиоапарати-и също както колегата започнал темата се запитах какво трябва да правя с тях. Те също се нуждаят от реставрации ,защото са по-стари и от най-старото радио показвано тук .Започнах почистване и на двата екземпляра .Всъщност на една от снимките може да се види моята преценка за степен на реставрация ,за този случай,а също и когато става въпрос за радиосандък.За втория реставрация в първоначален вид просто не е възможна- макар и в началото на миналия век американците са имали технология, с която аз в момента не разполагам. Така че сваляне на ръжда,боядисване в матово черно където личи че е било първоначално ще бъде максимума.Дано модераторите бъдат благосклонни и приемат че отговора ми не е за раздел "Общи приказки".
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: centaur в 25 Юни, 2018, 18:24:22
На кратко: При реставрацията на един радиоапарат, трябва ли той да бъде.....
На кратко: Отговора на този въпрос се съдържа в самия въпрос.Реставрация се прави (не само на техника)за да се доведе "нещото" до оригиналния си вариант(за да се разбере,види или чуе какво е искал да каже,покаже или изсвири автора, съответно конструктора),а привеждането в работоспособност е ремонт или консервация.
Едно мое скромно уточнение. :reader:
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: Лъчо Минков в 25 Юни, 2018, 20:37:01
       Отдавна имам два такива сандъка, рисувания /писан/ сандък е с водоразтворими бои, много да се внимава при евентуално миене!!! Тези сандъци са от преди 1990 година.
       Другия, обкован с тенекия докарах до това състояние слев продължителна и отегчително мазане и търкане с РАЗРЕДЕН преобразувател за ръжда. Тенекията е поцинкована.
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: lager в 25 Юни, 2018, 21:08:50
Сигурно имаш впредвид 1890г-на единия от моите ясно се чете 1905г., за американския няма данни.
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: Лъчо Минков в 25 Юни, 2018, 21:31:16
 Да, сложил съм една 9 - ка в повече. На моето сандъче годината е 1878.
Ръждата по американския ти сандък е много напреднала, направо е неспасяем, за съжаление.
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: shri в 25 Юни, 2018, 22:40:35
Спасяема е но само като експонат зад витрина. Реставраторите в историческите музеи използват специални препарати, с които консервират ръждата. Като го обработят с тях, ръждата не пада а попива на вътре и се само стабилизира като хомогенна маса. Така възстановяват много древни железарии дето са вече само шлака.
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: Laic в 25 Юни, 2018, 22:49:47
Днес получих два сандъка-истински сандъци, ....

       Отдавна имам два такива сандъка, ....

     Ха ха ха, развеселихте ме момчета - и аз имам два такива сандъка, единия луксозен, с ламаринен обков, а другия - обикновен - без "екстри". Сега разбирам, че не съм единствения .... - но това е друга тема.

centaur е прав за съдържанието, за смисъла, на понятията - "Реставрация се прави (не само на техника)за да се доведе "нещото" до оригиналния си вариант(за да се разбере,види или чуе какво е искал да каже,покаже или изсвири автора, съответно конструктора),а привеждането в работоспособност е ремонт или консервация.", но използвайки тези понятия, именно това е въпроса - дали да се прави реставряция, консервация или ремонт?

      Темата за размисъл, а и да задам публично този въпрос, предизвика у мен работата върху една кутия от "Маратон", на която целия фурнир е за смяна, естествено и за лакиране. Лявата и дясната страна също са леко "изметнати" от влагата, на която е бил подложен апарата, а и времето, което е просъществувал /за щастие на своя притежател/.

      Та .., първоначално, бях решил да сменя и двете странични плоскости, после у мен се породи желанието да подменя и основата, и на края едва ли не - имах мерака да изработя копие на старата кутия 1:1. Именно в този момент си зададох въпроса "Какво ще върна на приятеля си - реставрирана оригинална кутия или нещо ново, макар и неотличаващо се от оригинала, но нямащо нищо общо със сандъчето, което е ценно заради годините си /макар и връчено ми в насипно състояние/???

     Та отговора на въпроса, поставен по-горе, за мен вече е ясен - просто исках да "чуя" и вашето мнение, а то е важно защото, до колкото няма държавен музей, който да съхранява тази част от историята, то тази дейност е в наши ръце - на тези, формиращите този форум.

     Искрено се надявам да не съм бил досаден или да не предъвквам някоя стара тема  :drinks:
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: Gabo в 26 Юни, 2018, 19:05:28
          Та .., първоначално, бях решил да сменя и двете странични плоскости, после у мен се породи желанието да подменя и основата, и на края едва ли не - имах мерака да изработя копие на старата кутия 1:1. Именно в този момент си зададох въпроса "Какво ще върна на приятеля си - реставрирана оригинална кутия или нещо ново, макар и неотличаващо се от оригинала, но нямащо нищо общо със сандъчето, което е ценно заради годините си
Нарича се "Парадокс на Тезей"  (https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D1%80%D0%B0%D0%B1%D0%BB%D1%8C_%D0%A2%D0%B5%D1%81%D0%B5%D1%8F) и ако преведем Wikipedia, би следвало да звучи така "Ако всички съставни части на изходният обект са заменени, то явява ли се той същият обект?"
Съгласно гръцкият мит, преразказан от Плутарх, корабът с който Тезей се върнал от Крит в Атина, се пазел от Атиняните до епохата на Деметрий Фалерски и ежегодно бил изпращан със свещена мисия до Делос.
При това използване, се налагали ремонтите през годините и се сменяли дъски до тогава, докато сред философите не възникнал спор, този ли е още онзи кораб или е вече друг, нов? Също така възникнал въпросът: Ако от старите дъски се построи втори кораб кой от двата ще е истински?
....
Няма да превеждам цялата статия, само ще добавя, че същият парадокс се използва от Тери Пратчет в "Петият слон" от поредицата за Светът на Диска, където става спор за брадвата на Краля:
Цитат
— Чакайте! Истинска беше и онази, която Дий е стрила на пясък в безумието си. Както и… — кралят преброи на ум — … предишните пет. Недокосната от времето след хиляда и петстотин години, а? Какви романтици сме джуджетата! Дори най-превъзходният джуджешки хляб се разпада след броени столетия.
— Фалшиви?… — смънка Ваймс. — _Всички_ са били фалшиви.
Изведнъж кралят взе брадвата си.
— Милорд, показвам ви нашата родова брадва. Притежаваме я от почти деветстотин години. Разбира се, понякога се е нуждаела от ново острие. Също и от нова дръжка, от нови шарки по метала… Но нима това не е деветстотингодишната брадва на моя род? Именно защото се е променяла с времето, тя още е чудесно сечиво, уверявам ви. Нима ще започнете да твърдите, че и тази брадва е фалшива?

Древните философи стигнали до заключението, че отговора на парадокса е в неопределеността на понятието "същият" и в зависимост от това как се зададе, ще бъдат различни отговорите.
От там пък като частен случай произлиза и парадокса на купчината (https://en.wikipedia.org/wiki/Sorites_paradox), който приблизително формулиран е, ако едно зърно не е купчина, ако добавим още едно, пак не е купчина, то в кой момент броя на зърната могат да се приемат за купчина?  :D

Та колегата
На кратко: Отговора на този въпрос се съдържа в самия въпрос.
Реставрация се прави (не само на техника) за да се доведе "нещото" до оригиналния си вариант (за да се разбере, види или чуе какво е искал да каже, покаже или изсвири автора, съответно конструктора), а привеждането в работоспособност е ремонт или консервация.
за мен е най-близо до тълкуванието на древните философи  :hi:
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: bojitchko в 26 Юни, 2018, 20:56:46
Следователно, всички ние от "Сандъците", сме консерватори. Пък аз, за в бъдеще, ще представям новоконсервирани магнетофони.  :D
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: Любо Божков в 26 Юни, 2018, 21:19:13
Следователно, всички ние от "Сандъците", сме консерватори. Пък аз, за в бъдеще, ще представям новоконсервирани магнетофони.  :D
Давай го по либерално.   :empathy2:
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: styrshel в 26 Юни, 2018, 21:54:54
Аааааа, ще Ви замоля! Не се чувствам консерватор! Пълна демокрация е при мен, та чак анархизъм...
Правя една "Родна Песен", ами то няма един здрав елемент!!! Сменям всичко поголовно!  :) :) :)
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: Gabo в 26 Юни, 2018, 22:16:30
Следователно, всички ние от "Сандъците", сме консерватори. Пък аз, за в бъдеще, ще представям новоконсервирани магнетофони.  :D
първата асоциация дето предизвика твоят изказ беше един от любимите ми питания на Бай Ганьо
Цитат на: Алеко Константинов - Бай Ганьо у Иречека
— А бе, бай Иречек, я ми кажи твоя милост леберал ли си, консерватор ли си? Май-май, че си консерва, както виждам. И аз, ако питаш, не мога да ги разбера нито едните, нито другите, ама хайде, да не им остане хатъра…
:rofl:
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: centaur в 26 Юни, 2018, 22:25:31
Темата е разкошна и ако колегата не беше ме изпреварил сигурно аз щях да съм неин автор.Разбира се специален поздрав за автора и за колегата Gabo.Парадокса на Тезей беше направо в десятката,ама не да я уцелиш от 10 метра а от 100!!!.Аз самият се интересувам силно от древна история(името ми произхожда от древногръцката митология),особено Египет и Месопотамия.Извинявам се на всички че не се представих както се полага на възпитаните хора но в бързината да пиша пропуснах да се представя-Атанас съм аз и името ми означава..еее да не се фукам пред колеги.
Колегата с право се чуди докъде наистина е оправдано да се заровиш в реставрацията.Вярвам че всички които четат тази тема са изпадали в абсолютно същото положение (то няма как да е друго),когато стигаш някакъв положителен резултат от труда си след много трудна работа и безкрайни усилия за нещо дребно,но пък важно за това което те радва и носи удовлетворение в една реалност в която си принуден да оцеляваш всеки ден(работа,шефове,децата, семейството,тъщата,сметките,и.....)то поне си заслужава да се дискутира с подобномислещи - дали е така бе мама му стара.

Древните философи стигнали до заключението, че отговора на парадокса е в неопределеността на понятието "същият" и в зависимост от това как се зададе, ще бъдат различни отговорите.
От там пък като частен случай произлиза и парадокса на купчината, който приблизително формулиран е, ако едно зърно не е купчина, ако добавим още едно, пак не е купчина, то в кой момент броя на зърната могат да се приемат за купчина?  :D
Ми това е директен отговор на въпроса !
А всъщност това е първият ред от написаното от Айнщайн най-важно откритие на същността на света:
За да се модифицира теорията на относителността към днешния ден най-общо казано гласи че всичко зависи от гледната точка.
Ако погледнем Копитото от "Лозенец" е едно,а от"Княжево" е друго въпреки че гледате едно и също.
Би било редно реставрацията да се прави според нуждата от нея,или съответно от ненужната от същата.
Но може да чуем,по-точно да прочетем и други мнения от колегите.Така тема та само ще се разшири,и всеки да получи отговор за себе си.

Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: Лъчо Минков в 26 Юни, 2018, 22:30:43
        А също така не може да се дефинира понятието "НЕПРИЯТЕЛ".
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: Любо Божков в 26 Юни, 2018, 22:45:01
Понеже съм любител, реставрацията я оставям за професионалистите. Моята дейност е ремонт - по възможност по близо до оригинала.  :drinks:
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: centaur в 26 Юни, 2018, 23:35:19
Понеже съм любител, реставрацията я оставям за професионалистите. Моята дейност е ремонт - по възможност по близо до оригинала.  :drinks:
Ето нещо интересно,за "любителите" като теб.Всички знаят кой е Давид .Този на Микеланджело не този с прашката.
Та когато дошло време за реставрация на същия се оказало че работата "много ама много дебела",и не за друго ами щот е от мрамор,пък той много крехък.И да го наплюиш ша са спука, ааа ти да видиш?
А защо е цялта работа??? Ми туй нещо дето е бая гуляму(амен,амен 5 метра и кусур)стои на входа на кметството и след 500 години на открито и на птичи продукти излезли от задните части на летящите пилета,той вече е изглеждал не само недобре а направо страшно.Иии ко ши прайм ся??
Стотици консилиуми и професионални съвети от цял свят.Но решението идва от мястото където е роден самият  великолепен модел.Това е чиста минерална вода от същото място откъдето е отрязано парчето мрамор от което е изсечен Давид.Детайлите защо и как са за отделна тема,която ще е дълга колкото и аз не знам колко.
Та човекът предложил идеята за минералната вода е любител ама истински любител,на изкуството което познават и аборигените от централната област на Австралия!
Та дай Боже повече такива "любители"
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: Pichaga933 в 27 Юни, 2018, 00:10:19
До къде трябва да стига, отговаря на въпроса. Тоест въпроса е реторичен.

Състоянието, до което трябва да стигне една реставрация се определя от Крайната цел, която се търси от реставряцията а тя се задава с отговор на въпроса" до къде трябва да стига".

И, за да не се въртим в едни безкрайни филосовски кръгчета ще го обясня простичко.

Като започваш дадена реставрация, тя се започва не самоцелно, ами с оглед да се постигне дадена цел.

Та отговора на въпроса "до къде" , е целта до която трябва да се стигне и какви ограничения поставя тази цел.


Например:

Вие сте майстор- реставратор , и ви се дава Приемник "Христо Ботев",


1. от Националния Исторически музей, да бъде реставриран в оригинален вид, за да участва в конкретна изложба.

При тази цел ограниченията са: Изряден, напълно автентичен и комплектен външен вид , срок на изпълнение и ограничен бюджет.

Най ефективната стратегия за срока на изпълнение се избира при  горните други ограничения, както следва.

-- Работоспособността на апарата, няма никакво значение, понеже само ще се гледа на изложба, Тоест - никакъв ремонт по електрониката не е нужен.

-- Автентичния външен вид на апарата  има най- голямо значение, тоест ако се налага смяна на фурнир, то трябва да бъде използван същия фурнир като оригиналния- същата шарка и кръпки по фурнира не са допустими защото не се правят фабрично, Лаковото покритие също трябва да  Изглежда както е изглеждало оригиналното- когато е било ново.

Тук Постигането на автентичността със съвременни лакове и фурнири е позволено, при положение, че постигат абсолютно идентичен външен вид с оригиналния, пестят време и средства.

Замяната на изгнили носещи дървени детайли по кутията, ако не са видими също е напълно приемливо стига да бъдат визуално състарени до нивото на останалата здрава чат от кутията ида не са забележими на външен вид, но да изпълняват функцията си на здрава основа за  електрониката и фурнира.

2. от частен колекционер, да бъде възстановен в напълно автентично Визуално и работно състояние с цел  замяна на апрата като повтарящ се с друг колекционер, за напълно автентичени работещ апарат.


При тази цел ограниченията са: Използване  само на NOS елементи и технологии в реставрацията, даден срок за изпълнение, предварително уговорен достъчен бюджет за оригинални части, елементи, материали и труд.

Най-ефективната стратегия за срока на изпълнение се избира при  горните други ограничения, както следва.

-- Пълна Реставрация и настройка на електрониката само с NOS  оригинални елементи абсолютно еднакви и неразличими от останалите здрави в приемника, включително и състаряване външния вид на новите спойки .

-- Използване на Оригинални лакове за кутията, ако се нуждае от прелакиране- Шеллак например.

-- Използване на Естествен фурнир със същата шарка ако има проблеми по оригиналния, тук също кърпежи на фурнира са немислими.

-- Кърпене на Дървенията на кутията е немислимо - губи се автентичността. В това състояние всички носещи елементи, които са нестабилни, чупливи- от влага или заразени с дървояд се  напояват с химикали срещу дървояд или за подсилване на здравината,  но НЕ се подменят- остават автентични на 100%.

-- Пясъкоструйка/електролиза и полиране на шасито ако се налага премахване на дълбока ръжда. Боядисването на шаси тук е немисилимо.

3. за ваша лична употреба , да стане , част от вашата лична колекция и да си го слушате всеки ден.

При тази цел Ограниченията са: Добър външен вид, Ниска цена на реставрацията,Работоспособност. Чистота- да можете да го сложите при другите 30 приемника в спалнята ви и евентуално жена ви да ви изгони от къщата след това.

-- Реставрация на електрониката С Нови елементи- щото са по-евтини и ще карат по-дълго, дали ще ги вграждате в корпусите на старите, е въпрос на вкус и нерви, понеже работите без за пари.

--  Възстановяване на Изгибени врътки и  елемнти е възможно по модерни начини,Отливки  изрезки и какво ли не

-- Фурнироване, с кръпки с нов, с различен фурнир- както ви е кеф.

- Изработване на Цели кутии ако старата не ви харесва също - без ограничения
--
Титла: Re: До къде трябва да стига реставрацията?
Публикувано от: lager в 20 Август, 2018, 22:16:17
Всеки с дерта си...,аз си позволих да отида доста далеч в реставрацията на моя сандък и ви го показвам-на някакъв етап ,който все още търпи корекции.Така че можете да си кажете мнението.