Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Валери в 10 Декември, 2013, 18:54:09
-
Здравейте, най-сетне към колекцията ми се присъедини и това чудо на българската радиоиндустрия:
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32163815
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32163816
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32163817
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32163818
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32163819
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32163820
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32163821
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32163822
Доколкото можах да преценя от пръв поглед, липсите са минимални: липсва стрелката за настройка, липсва застопоряващият болт на капака, не знам как са се закрепвали батериите, имало ли е някакви скоби за тях :unknown: , не знам. Поредният му номер е 634, явно е от първите екземпляри, надписа "Турист" е отлят от бронз, не е едно с бакелитовата кутия. Има остатъци от златен бронз по предната част на кутията. Много малко снимки намерих в нета за него, никъде не намерих снимано отвътре, не знам какви са били оригиналните батерии, анодната и отоплителните.
Е, това е засега, ще се постарая да го възтановя както е било като ново, надявам се лампите му са са здрави, сигурно са редки. Ако някой може да помогне с нещо, стрелка, болтчето за капака, или снимка на вътрешността да видя как са се крепели батериите, ще съм благодарен.
Поздрави на всички.
-
поздравления ,емблематично радио - отдавна го търся и аз този турист :writer:
-
Честита нова придобивка :drinks:
-
Поздравления за прекрасната придобивка Валери! Батериите БАС 90 и СЕЛ2 1.5в със сигурност няма да ги намериш, просто защото отдавна не се произвеждат. Но поне на мрежовото му захранване ще можеш да му чуеш гласа.
-
Благодаря за отзивите :drinks: , да знам, че няма да намеря батериите, но исках снимка да видя как са захванати, да не би да има вътре нещо като отделен отсек за батериите :unknown: , а в списание "Радио и телевизия" бр.3/1959 г. има описание на приемника. Там пише, че дори да работи на 220 волта е добре да има двете батерии по 1.5 волта за по-добра филтрация и стабилизация на напрежението.
-
В кн.7 от същата година има данни за клавишния блок, но за съжаление с липсваща страница. Относно закрепването на батериите, PDM може да ти даде снимки. :bravo:
-
Прегледах и книжка 7-ма, наистина липсва страница. Дано колегата ПДМ има някакви данни :) .
-
Закрепването е с плосък ластик, тип "тиранти".
Схеми:
-
Закрепването е с плосък ластик, тип "тиранти".
Схеми:
При мен пдф дава грешка
-
Ето малко снимки:
-
При мен пдф дава грешка
Пускам ги отново, с отстранени печатни грешки на втория.
-
Още снимки
-
Благодаря на колегата за снимките :drinks: . Сега виждам, че има два елемента в батерийния отсек които придържат батериите. За жалост липсват при мен, една част от ферита също е супен при мен и лиспва. Видях и стрелката каква форма има, явно ще трябва да си я направя, ластиците също ги няма. Е, все пак ако някой има такива неща, ама надали 8) .
-
Хм, продължих да разглеждам снимките на колегата ПДМ, дойдох до извода, че анодната батерия трябва да е извън радиото, т.е. вътре са си само двата елемента СЕЛ-2 по 1.5 волта свързани успоредно. В такъв случай трябва радиото да работи с отворен капак и щепсела да е включен в гетинаксовата плочка на волтажния разпределител :unknown: . А иначе радиото на колегата е по-старо от моето, има номер 00129, поне така се вижда.
-
Стрелката се прави лесно, макар и с малко играчка от тънка месингова ламарина. Ластика също се прави лесно. Ферита за антената ще трябва да се потърси.
Анодната батерия е вътре в белия пластмасов отсек. Ще погледна къде точно са разполагат двете батерии за отоплението, но чак неделята. Ето как е решено в съветския Турист, както и в полската Шаротка:
-
В кн. 3/1959 г. на "Радио и ТВ", пише, че при поставяне на щепсела в гетинаксовата плочка, в двата отвора които се виждат, се преминава в батериен режим. Значи би трябвало наистина и трите батерии (2 отоплителни и 1 анодна) да са вътре. Според мен двете отоплителни са на тези пластмасови стойки, а анодната да е над-тях и да се свързва с двете тик-так "копчета" които се виждат на кожена основа :unknown: . Чудя се сегашните батерии R20- кръглите, дали ще могат да се използват, най-вече за стабилизация на мрежовото захранване (без анодна).
-
В кн. 3/1959 г. на "Радио и ТВ", пише, че при поставяне на щепсела в гетинаксовата плочка, в двата отвора които се виждат, се преминава в батериен режим. Значи би трябвало наистина и трите батерии (2 отоплителни и 1 анодна) да са вътре. Според мен двете отоплителни са на тези пластмасови стойки, а анодната да е над-тях и да се свързва с двете тик-так "копчета" които се виждат на кожена основа :unknown: . Чудя се сегашните батерии R20- кръглите, дали ще могат да се използват, най-вече за стабилизация на мрежовото захранване (без анодна).
Две големи кръгли за анодното, 8 броя свързани последователно и увити в тиксо 9 Волтови батерии от китайския магазин по 1 лев - 72 Волта и си готов.
-
Днес ни пуснаха малко по-рано от работа :) и реших да почна "Турист"-а. Установих, че крайната DL96 е с прекъснато отопление :-[ . Има ли някой такава лампа 8) ?
-
Имам 2П1П,но трябва да се промени в цокъла.Изводите са на други места.
-
Асене, благодаря :drinks: , ако не намеря оригинална, ще ти се обадя за твоята :) .
-
Ще се опитам да ти намеря оригинална,не обещавам обаче :)
-
Благодаря :) , а иначе ето и скалата му:
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32180993
Една кръгла алуминиева ламаринка с нанесени деления, доста е поовехтяла и боята се е поизтрила на места. Опитвах се да я направя на компютъра наново, но не мога да работя с тези фотошопи и т.н. :-[ .
-
Благодаря :) , а иначе ето и скалата му:
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32180993
Една кръгла алуминиева ламаринка с нанесени деления, доста е поовехтяла и боята се е поизтрила на места. Опитвах се да я направя на компютъра наново, но не мога да работя с тези фотошопи и т.н. :-[ .
пробвай да я сканираш и после подсили само цветовете преди да принтираш
-
Ще се опитам да я сканирам, но на места се е изтрила.
-
Честито и от мен за хубавата и рядка придобивка. :good:
-
Благодаря :) . Иначе за пръв път виждам радио с алуминиево шаси. Феритната антена беше счупена и намерих един ферит от "ВЕФ" ако не се лъжа. Абсолютно еднакъв е по диаметър и дължина, но оригиналния има отвор в средата, на Вефа е плътен, мисля, че няма да има кой знае колко значение.
-
Вефа е младеж пред туриста, така че мю-то на вефовата феритка не може да е по-малко от тази на туриста, така че само ще в плюс
Честито още веднъж и успех при реставрацията. :good:
-
Феритната антена беше счупена ........................има отвор в средата.
Такава феритна антена има в някой български лампови приемници,не си спомням модела.
-
Мисля, че трябва да ги има тези ферити в "Орфей", "Концерт", "Мелодия". Но, откъде да ги търся :( , сигурно ще си остане с ферита от Вефа 8) .
-
Не е добра идея,трябва да е същата марка иначе спрягането на кръговете ще се наруши.Колко трябва да е дълга твоята.Тук имам две по 15.5 см.
-
Амии не знам колко трябва да е дълга :unknown: , като от гледам снимките на колегата ПДМ, дължината е колкото тази на Вефа - 20 см, а иначе диаметъра е 1 см. Тя има две бобини на нея, едната е еднослойна, другата е "универсал", точно тази универсала беше скъсана при мен. Сега ще трябва да навивам и такава бобина :( .
-
Ако ти трябва ферита пиши на лични :)
-
Може ли да ми кажеш колко милиметра е диаметъра на ферита :unknown: ?
-
7.7 мм
-
Тънък е, явно само на "Турист"-а е с дебелина 10 мм, ще трябва да ползвам ферита от ВЕФ-а, той е същия.
-
Леко-полеко пипам нещо по ремонта на радиото. Излизат и малки главоболия, например прозрачния диск на скалата е бил залепван преди в центъра, т.е. отвора който влиза в променливият кондензатор. Лепилото е било доста некачествено защото се отлепи, пробвах да го залепя с епоксидна смола, но се държи на 2/3 от площта и е нестабилно. Явно тези прозрачни дискове са си били чупливи, защото и на друго място виждах заместен с копче:
(http://prikachi.com/images/81/6874081n.jpg)
-
Е, възтанових диска :) :
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32236545
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32236546
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32236548
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32236549
Внимателно свалих месинговият пръстен и централното калпаче, излъсках ги до блясък и ги лакирах. Самият диск също ошлайфах с една стара паста за зъби (нямах шлайфпаста), тъй като вече беше счупено колчето в средата, приспособих едно друго копче. Пробих диска в средата и го прекарах от външната страна и го залепих. Цял следобед си играх с това 8) .
-
И без паста добре си го лъснал . :good:
Котето нещо с недоверие го гледа. :D
-
Надписите по него ли са или на корпуса?
-
Ако става въпрос за надписа "Турист", то той е излят от бронз, както на "Комсомолец"-а е. Слага се на кутията в отвори, и се закривяват едни телчета.
-
Добре е станало! Скалата може и така да я оставиш. Поне ще е сигурно, че е оригинална. :good:
-
Да, така ще я оставя :) , днес мисля да си направя стрелка :master: , жалкото е, че все още нямам ДЛ96 :( и не мога да го пробвам.
-
Е, каквото можах, направих:
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32241900
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32241901
Утре ще поогледам електрониката и... дотам, ще търся DL96 ??? .
-
Мисля, че пооправих електрониката :) , но тъй като я нямам ДЛ96 :( , как мога с осцилоскопа да разбера дали работи радиото? Къде да сложа сондата, примерно на 1-ва решетка на ДЛ96 :writer: ?
-
На осцилоскоп ще видиш само една мътилка от зелено.Предлагам ти през разделителен кондензатор например 10-100 нано от първа решетка да подадеш сигнала разбира се и масата към някакво усилвателче,може и към някакво радио към грамофонния вход.Предполага се ,че щом има грамофонен вход е галванично разделено.Удоволствието ще бъде по-голямо защото ще чуеш реч/музика и можеш да се ориентираш за качествата които ще извади като сложиш лампата.Весели празници. :drinks: :empathy2:
-
Така и ще направя, благодаря :drinks: . Ще го свържа към един лампов усилвател. Да, галванично е разделено от мрежата, но няма вход за грамофон. Весели празници :) .
-
Щом е усилвател той усилва сигнал,значи този сигнал влиза отнякъде през букса/и не е задължително да бъде грамофонен вход.
-
Радиото "Турист" свирна :) , от 6-то краче на ДЛ96 взех сигнала и го подадох на външен усилвател. След няколко незначителни настройки явяващи се във въртене на сърцевини на бобини, МЧУ-та и донастройващи кондензатори, според мен всичко е наред :blush: . Навих на ръка липсващата бобина на ферита тип "Универсал" наляво-надясно имитираща такава намотка и дали, че ферита е по-добър (или от ВЕФ, а може и от Селена да е :unknown: ), хваща много добре "Хоризонт" от Видинския предавател. Сега слушам Тома Спространов на него и мисля откъде на намеря една читава ДЛ96 ::) . Това е засега, весела Коледа на всички :drinks: .
-
Поздравления и Весела Коледа :drinks:
-
Браво важното е ,че работи лампа ще се намери отнякъде. :empathy2:
-
Благодаря Ви колеги :drinks: . Обаче, прави ми впечатление, че при включване на радиото, има-няма 2-3 секунди и тръгва веднага, т.е. лампите веднага загряват. Може би това е характерно за тези батерийни лампи, или въобще за батерийните лампи :unknown: .
-
Нормално е,емисията им бързо стига максимум.Почти като транзисторно радио :)
-
Катода на батерийните лампи от този тип директен представлява жичка от съпротивителен материал с нанесен емисионен слой върху нея опъната на две пружиниращи пружинки във вид на полукобилички.Те се виждат от двете страни-горе и долу.Пружинките служат за компенсиране на линейното разширяване при загряване.Много честа повреда на батерийните лампи е прекъсване на катода т.е.жичката.Това даже е видимо-кобиличката стърчи.Прекъсването най-често е предизвикато от по-високо отопление или от падане,друсане.Гледах в моите лампи но DL96 нямам.Весели празници.
-
Толкова ли са редки тези батерийни лампи, :o тц, тц, тц...
-
Не помня точно, но някой от руските 2П1П или 2П2П беше аналог на ДЛ96.
-
Мисля, че и двете стават, просто изводите са малко по-различни и трябва да се презапоят. Но за реставрацията си трябва оригинална :) . Съжалявам, че не успях да намеря и оригинална стрелка, отсек за батериите и т.н. Но лампата поне трябва да е оригиналната :) .
-
Всъщност, ето го в окончателен вид (7 снимки):
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32253008
вижда се черния кабел който отива към външен усилвател. А това е скалата му, ако може някой да я прерисува, аз не мога:
(http://prikachi.com/images/712/6887712B.jpg)
Външен диаметър 68 мм, отвор 18 мм.
-
Нищо и няма на скалата, и така си е добре.
-
Е, поовехтяла е, но върши работа 8) . Иначе вчера си направих застопоряващ болт на капака. Малко неспокосано изглежда :blush: , но работи много добре, стегнато е:
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32268176
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32268177
http://valerizd.snimka.bg/radio-amateur/radioaparati-restavracii.632023.32268178
Това е, само ДЛ96 не мога да си направя :rofl: .
-
И на мен доста време ми отне да намеря лампи. Погледнах как са хванати батериите. Две големи кръгли батерии са свързани в паралел чрез контакти в двете бели пластмаси. Над тях е разположена свободно анодната батерия, прихваната с ластика.
-
Даа, явно не са често срещани тези лампи, дано се появи ДЛ96 :) . Когато имам време ще се опитам да направя някакво подобие на батерийния отсек. Иначе на СВ радиото работи добре, на КВ1 и КВ2 също работи, но сякаш няма добра чувствителност и хваща малко станции, така ли са си тези радиа на КВ :unknown: ?
-
След ровене из моите лампи открих една 1F33 "Tesla":
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_1f33.html
Всички изводи с ДЛ96 съвпадат само закривих 1-во краче на отоплението защото даваше на късо. Това е усилвател на междинна честота и няма тази мощност нато ДЛ96, но радиото свири :) , ще остане с нея поне докато намеря оригинална 8) .
-
Кокво открих http://angelhs.snimka.bg/other/tranzistorni-priemnici.791841.32291376 Hornyphon - Arabella SA6120T/30F много си приличат!
-
За прозрачните дискове на скалата ли става въпрос?
-
Още не съм намерил DL96 :morning1: .
-
Относно анодната батерия, ако имаш желание да е на батерии мисля че ще може да се пригодят 9 волтови батерии. включват се удобно една към друга необходимия брой и става работата. Не знам на колко волта е и дали ще се съберат вътре щото ако не се събират няма смисъл галимацията.
-
Моята версия ! :hi: 72 волта анодно.За пробата батериите издържаха 12 дни,средно при работа 3 ч.на ден!Невероятен мъник!!
-
имам DL96 - по 5лв бройката, нови , мисля че имах и руския аналог на ДЛ96 , ама не сещам как беше, на 3 лв, инак ако е за една лампа - няма да изтъняваме , правя подарък ако Валери даде адрес :hi:
... нали ремонтирах едно френско преносимо радио Перфекта , та то беше с DF96 , DK96, DAF96 и DL96 голем зор докато ги намеря , ама като ги намерих се налапах с тях кат гладно циганче с толумбички :hi:
-
Симо, благодаря :drinks: , ще ти пиша на лични.
Колега Вангелис, аз също си мисля така да направя Туриста, но сигурно батериите биха излезли около 20 лв., много ми е :nea: .
-
Така е скъпо излизат, ама ти няма да го слушаш всеки ден и толкова дълго, поне две три години ще те изкарат да си правиш кефа, разбира се ако не се стремиш към автентичност може и на мрежово захранване.
-
Така е скъпо излизат, ама ти няма да го слушаш всеки ден и толкова дълго, поне две три години ще те изкарат да си правиш кефа, разбира се ако не се стремиш към автентичност може и на мрежово захранване.
Мрежовото захранване си е напълно автентично - българският Турист си има вграден изправител и захранващ кабел. Руският Турист пък има външен мрежов захранващ блок, както и полската Шаротка.
-
Появи се за продажба DL96.Виж актуалната продажба на Фишер!
-
:drinks:
-
Някои купи всичките длки.И аз си точих лигите за да си направя един комплект не ,че имам радио ама може да ми попадне....отдавна си мечтая за батерийно радио на приемлива цена...Успя ли ти поне да си купиш една защото наистина ти трябва а не за търговия?
-
Колегата още преди два-три месеца ми беше подарил една ДЛ96 :) . Обаче, не знам защо не иска да работи с ДЛ96 радиото :unknown: !!! Имах и аз една-две още, стари естествено, и с тях нещеше :nea: , отдавах го на факта, че са стари, подарената ми от колегата беше чисто нова, и отново не работеше радиото е нея. С по-горе цитираната лампа "1F33", обаче работи и то доста добре, пълна мистерия :unknown: .
-
Днес си купих от аукциона още едно такова радио :) . Абсолютно комплектно е, без никакви липси. Когато имам време ще го почна:
-
DL96
крака:
1 отопление за 1,4в (+)втори край
2 Анод
3 Решетка 2та
4 Празно
5 решетка 3та Вътрешно вързана в средата на отоплението(-) и изведена на краче 5 отвън
6 Решетка 1ва
7 Отопление(+) първи край: трябва да го дадеш на късо с 1во краче, за да работи отоплението на 1,4в(ако не го направиш отоплението ще иска 2.8в между крака 1 и 7)
http://www.r-type.org/pdfs/dl96-1.pdf
1F33
крака:
1 отопление
2 Анод
3 Решетка 2ра
4 Празно
5 решетка 3та вътрешно вързана за 1крак(-)край на отоплението
6 Решетка 1ва
7 отопление (+)край
http://tubedata.jp/sheets/183/1/1F33.pdf
Не съвпадат по крака в отоплението, единствената причина да работи с 1F33 и да не работи с DL96 е, че цокъла ти е подвързан за отопление на 2.8в.
Тоест в момента отоплението ти на цокъла за 1F33 е вързано или между крака 5(-) и 7(+) . И в тоя случай я отоплява успешно с 1.4в, тя толкова си иска, само че (-)извода си го вързал на 5крак за 3та ршека който вътрешно си има късо с 1ви крак, където по принцип трябва да е закачен (-) на 1F33
Отоплението на DL96 е двойно по-дълго със средна точка на крак 5(-) , който е между 1(+) и 7(+), ПРи 1F33 5крак е закачен не в средата на отоплението ами за крак 1 вътрешно в ламата-тоест в началото и средната точка не съществува.
Та В случая за да отоплиш успешно DL96 цокъла трябва да го подвържеш така:
Да сложиш отоплението на 1крак(+) и 5крак(-).
От 7крак(+) да пуснеш мост към 1 крак(+), за да ги запаралелиш двете половинки.
Мисля, че с това изчистих всички възможни за допускане грешки, от номера на крака през напрежение до полярност. Успех :good:
-
:drinks:
При възможност, ще проследя отново връзките. Сега съм на други вълнения и мъки свързани с един "Condor 965WK" :) .
-
Честито! :good:
Бях сигорен че ще спечелиш Туриста. Сега гледам че дебнеш една Минерва, ама ще се набуташ с нея! :)
А за Звездата и аз имам заслуга - бъзиках ги с по 1 левче! :D
-
:) Така е, Минервата си е находка, но излиза извън възможностите ми, а и състоянието и, не е за тези пари. Иначе е този модел:
https://www.radiomuseum.org/r/minerva_minerphon_373aw.html
А Туриста, малко се различава от първия ми, на този надписа "Турист", са бакелитови букви изляти с кутията, на другия е бронзов надпис. Противно на правилата за първоначално включване на старо радио, го включих, само брум има, явно електролитите на отоплението и анодното са за смяна. Може и селеновия стабилизатор да не работи коректно, и ще се наложи да сложа LM317.
-
Готов е "Турист"-а :) , ремонта му се оказа много лесен. Смених електролитите и един-два сухи кондензатора. Селеновият изправител за анодното прекъсваше, вътре в кутийката са наредени селенови плочици, когато ги размърдвах даваха контакт и работеше, но сложих един диод. Стабилизатора работи коректно, изкарва 1.38 волта при работещи лампи, не се наложи LM317. Работи много добре, на СВ с феритната антена хваща перфектно Видинският предател, хваща и румънски и руски станции. Двата КВ обхвата, също се представят добре, козметичното му външно състояние, също е подобрено :) :
-
Честито, много е хубав. А на другия турист оправи ли му схемата на крайната ламба?
Щото сега като имаш тоя директно може да погледнеш тука как е да наредиш и си готов?
-
Не, не съм го оправил още, но не мисля, че ще ми е проблем, понатрупах опит с тези батерийни приемници :) , Много ми се иска обаче, да видя как е изглеждала една анодна батерия "БАС-90" за тези радиоапарати.
-
Браво и честито! Още един спасен "българин" и то, както трябва!