Измервателна и тестова апаратура > Ремонт, схеми, документация и литература

Самоделен лампомер - нова

(1/7) > >>

dinev66:
Здравейте колеги,
Макар, че имаше такава тема, която макар че изглеждаше несериозна и комична на моменти, някой спомена, че не е за изхвърляне и може да има сериозен интерес и затова реших да споделя и моя опит. В старата тема не можах да пиша, може би е заключена, затова отварям нова.

Това което аз почти съм приключил е следното:

dinev66:
1. Нямам траф за високо напрежение – изправям 220 и то еднополупериодно задължително фазата, занулението –на шаси), филтрирам с по-голям кондензатор и получавам към 320V=

2. Два еднакви стабилизирани изправителя за анодно и 2-ра, 4-та...  решетка (или 2 анодни при двойни триоди) с регулиране в диапазона 60-270V/ 150мА. Задължително с желязна защита против късо съединение – аз не направих такава защита и при грешка в оперирането сменях високоволтови транзистори. Ще ги преработя. Идеята на Пичага за LR83N e добра + може би допълнителна защита от късо.

dinev66:
Стабилизаторите ми засега са с дарлингтон от ZTX658 и MJE13005 или други някакви над 400V. Регулиращите потенциометри задължително многооборотни (аз ползвам 10-оборотни), жични, поне 2 W за лесно и точно регулиране на желаната стойност и да издържат високото напрежение на ценера 270V. Химичните не издържат по напрежение.
Не икономисвайте качествени керамични кондензатори при филтрирането, особено при мерене на лампи с голямо усилване се получава лесно възбуждане. Начина на заземяване е също важен, аз имах проблеми, докато намеря верния начин. Стабилната работа на стабилизаторите е важна и се постига не лесно. Иначе се компрометира точното измерване. Дори при леки възбуждания измерването отива на кино, особено яко се мери с цифрова система.

3. Регулируем стабилизатор с LM317 със съответното охлаждане за Uf. на 2 превклюяваеми диапазона 2-7V/ 1,5А  и 7-18V/ 0.7А.
Traf- ANG за печатен монтаж 2х 7,5V/ 18W. Не ми достигат 0.2 V само за EL34, дори след като смених изправителните диодо с Шотки със 0,5V на насищане. Т.е. препоръчвам траф, ако е от този тип 2х7,5 24W или 2х9V/ 24W.

4. Регулируем стабилизатор за  „-„ преднапрежение 0-18V с 79L18.
Стабилизаторите за Uf и –Ug1 също регулирам с 10-оборотни потенциометри. Всъщност това е едно от найскъпите неща.

5. Измерителни уреди/ индикация със захранване:

Реших категорично да не използвам превключване на една измерителна система за мерене на различни напрежения и тоци + сложно превключване на шунтове и доп. резистори за А-метъра или Волтметъра, а отделен измерителен уред за всяко напрежение. Удобството е голямо да гледаш целия режим на  лампата, всичките и електроди едновременно без да въртиш превключватели. Всеки уред си е със съответния обхват или 2, а така много лесно можеш да снемеш V-A х-ка ако ти е нужно. Освен това е много готино да гледаш как регулирайки напрежението на 2-ра р-ка се преразпределят токовете м/у анода и 2-ра решетка напр. Оскъпяването не е голямо, защото един такъв кит PM438 struwa pod 10 лв. Специфичното е, че всяко PM438 трябва да има автономно, развързано галванично от маса захранване. Т.е. 6 развързани галванично изправителя, нестабилизирани 8-12V/ 1mA. Или малик траф с 6 отделни еднакви вторични за около 6-8V, на мен не ми се навиваше такъв и намерих симпатичен супер малкък 1, 3W траф 2х7,5V и реших проблема с 3 бр такива. Изправянето – еднополупериодно с един малък електролит и един керамик  и заспа. Всичко това, поради нищожния ток на консумация на модула.  3 „Мрежови трафа” звучи тъпо, но впредвид нищожният им размер и ниска цена – взимаш ги от магазина, не се занимаваш с пренавиване и си готов веднага.

6. Комутации:  9бр. еднакви галети (може и 10- веднаж само съм работил с лампа с 10 крака) 6 позиционна, 2 секции. Могат да се спаралелят за по-голям ток. Галетата е за 3А.
Добре е обаче, да не се върти под ток, че осве, че може да скапеш лампата, намаляваш живота на галетата от нагар. От Ebay ги купих на много прилична цена – около 2 Е бр.
За всеки крак на цокъла/ите по галета: 1кр,-1-ва галета, 2-и крак – 2-а галета и т.н. до 9/10.
1 позиция за изключено и още 5: за 0V, Uf, -Ug1, Ug2 (или Ua2 при двоен триод)  и Ua.

Този лампомер няма проблеми да мери почти всякакви лампи с които работя – серия Е40, Е80, U серия. За абсолютно всичко, вкл. мощни генераторни лампи нещата стават по-сложни и изискванията към регулируемите стабилизатори стават много по-високи, а цената може би в геометрична прогресия.
Аз съм сложил само два цокъля на кутията за да избегна риск от тежко  мултипълно окабеляване и възбуждане, а за другите видове цокли – преходници (имам мъжки новални цокли в изобилие).
Това е като цяло концепцията и изпълнението ми. Пак ще повторя – най важното са високоволтовите добре стабилизирани (в широк диапазон – токовете в зависимост от лампата варират от около 1мА-150мА, а може и повече) регулируеми също в широк диапазон на напрежението с добра термична и защита от късо. Реши ли се този проблем, другото не е трудно. Не е за пренебрегване идеята на Ориго за импулсни, даже това е интелигентното истинско решение, но аз няма опит там, потърсих готово модули-китове, но все нещо не достигаше като изискване и се отказах. Освен това големите загуби не са чак толова големи, първо защото мериш за не дълго време, а освен това по-ниските напрежения се използват за малки токове, при което в/у регулиращия транзистор не се отделя голяма мощност.
Забравих да спомена, че първоначално включвам двете високи напрежения през мощен резистор 10К със задържащ светещ бутон, ако лампите светят нормално, значи няма късо в електродите или грешна комутация с галетите и чак когато лампата загрее и токът се появи окъсявам резистора с бутона и подавам на електродите чисто напрежение от стабилизаторите. Така пазя и в известна степен стабилизаторите и правя проверка за късо.

На мен ми остава малко работа по дизайна – горния  панел, дърво отстрани и капак като куфаре.
Ако някой има конкретен въпрос да пита.

Габарити 430х300х50 mm.
Teglo okolo 4 kg.

Pichaga933:
Как комутираш Волтмерите и Ампермерите? Как стига до краката на лампата приемерно Волтметъра за анодно и амперметъра за анодно?

Като външен вид е трепач.  Чудно ще е ако хвърлиш една схема тук, ако си рисувал...

dinev66:

--- Цитат на: Pichaga933 в 02 Март, 2015, 01:58:04 ---Как комутираш Волтмерите и Ампермерите? Как стига до краката на лампата приемерно Волтметъра за анодно и амперметъра за анодно?

Като външен вид е трепач.  Чудно ще е ако хвърлиш една схема тук, ако си рисувал...

--- Край на цитат ---

Не ги комутирам - точно наличиети на измерителен модул за всяко напрежение не налага комутация. Напр. На изхгода на стабилизатора за анодното има сериен R 10k/10W, който се окъсява от светещия бутон, след него последователно твърдо вързан амперметъра и отива на 4етвърто краче на всички галети. Ако анода ми е 6 кр. завъртам 6-та галета на 4 (Ua) и анода получава 250 V или колкото си нагласил с потенциометъра. Към същите 4-ти крачета на галетите е вързан V метъра за Ua към маса. Единствената комутация е с CK-то обхвата на уреда - включва допълнителен шунт 1,1 oма за 200 mA паралелно на 10 ома (за 20 mA), а при V метъра превключвам серийния резистор за обхват 200 или 500 V. A втората секция на ЦК-то ми мести десетичната точка на дисплея - описано е в документацията на модула, има си вход за управление.

Навигация

[0] Списък на темите

[#] Следваща страница

ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ

Начален сайт "САНДЪЦИТЕ" Библиотека "Сандъците"
Премини на пълна версия