Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: stoi в 21 Април, 2015, 19:11:37
-
:drinks: Опитвам се да си обясня нещо.
Схемата на въпросната мелодия 14 стерео е дадена тук : http://www.kn34pc.com/sch/sch_rx/sch_rx_melodiq_14_stereo.pdf
В описанието на изходния трансформатор той се представя като на първичната му страна има навивки W1 3200 броя и W2 170 навивки
Съответно на "входа" е с три "извода". Изхода към говорителя е W3 86 навивки. Обаче в схемата по-долу е представен , като се ползват
само едната навивка на входа, т.е двата извода само. Имам една НЧ част от Мелодия 14 стерео и там на третия извод (който не е даден на схемата) има резистор 2.2 кОм и после на маса.
Та питането ми тази част съответно, защо не е дадена на схемата и каква роля изобщо играе ?
-
Защо не е дадена на схемата, -защото са решили да не я използват или е друга ревизия платката и не е за тази схема. Имах същия проблем с платка от 14 стерео- не отговаряше на схемата .. Мериш Омичното съпротивление. Първичната на този трансформатор с тази намотка мисля може да го ползваш за ултралинейно свързване. В схемата са решили да не я ползват.
-
В много от старите схеми от извод от изходния траф през резистор се подава анодно за останалата част от приемника (т.е. ползва се като дросел). Но да е свързан към маса няма логика???
-
... Имам една НЧ част от Мелодия 14 стерео и там на третия извод (който не е даден на схемата) има резистор 2.2 кОм и после на маса...
По вероятно е тия резистори да не отиват на маса, а на плюса на втория електролитен кондензатор на захранването. В случая намотката W2 - 170нав. ПЕЛ 0,11 играе ролята на изглаждащ филтър и антибрумна намотка.
Като правило публикуваните схеми на радиоприемниците са ориентировъчни, като "Заводът си запазва правото да внася изменения, които не влияят на качеството ... бъра, бъра, бъра."
-
Благодаря за отговорите. :drinks: Да, някой от стойностите на резисторите не отговорят на схемата. Явно е някаква друга ревизия различна от единствената схама на мелодия 14 която има в нета. А тези 2.2k ома наистина са свързани към маса и разбира се след захранване на платката след 10 секунди започват да пушат. :master2: Недоумявам защо така са сложени, а платката не е пипана и си личи, че оригинално са така. Явно има някаква връзка с другите части от радиото, но имам само НЧ платката и след като нямам схема, мога да гадая само, защо така е изпълнена тази входна част от изходния траф.
Любо Божков, и аз така гледах по други схеми че отива на + към втори електролит, който е след 1кОм примерно , но това радио е само с един електролит. Доста странно...
-
Аз мисля че е пипано, просто не трябва да отива на маса а на извод към втората секция на електролита, явно някой е сменил електролита с единичен и е свързал това на маса с което е създал проблема.... предполагам... за целта просто трябва да се намери точната схема или да се свали от платката, поне частта която се различава.
-
По добре направи снимки на платката от двете страни, за да се види за какво става дума.
-
Безумие са платките на НЧУ на 14 стерео, нищо не отговаря на схемата даже и по номерация на елемнтите.
-
След почти тотална преработка снощи изкара тих звук с едни гадни препуквания . Тези дни чакам една същата мелодия 14 стерео от колегата LZ10 и ще сравня схемите да видим къде, какво е било сгрешено в моята уж "оригинална" .
-
Каква е целта- Рестврация или Лампов Амп от това НЧУ?
Щото има много хубава схема за тази комбинирана лампа, която може да подредиш директно на цокъл-обемен монтаж:
http://www.iol.ie/~waltonaudio/pcl86.html
(http://www.iol.ie/~waltonaudio/pcl86images/pcl86schematicbig.jpg)
да не ти прави Впечатление че тая от схемата е P а не Е, разликата е само в отопленията а ти си имаш подходящото на захранващия траф.
ECL86, стана доста РЯДКА лампа та внимателно работи с нея , че и лесно се повреждат , даже и механически.
-
Идеята беше да се ползва само платката , като НЧУ , без да се преработва , а да си остане така в автентичен вид...да си запази малко от чара.
Благодаря за схемата ! Май ще направя всичко на чисто по нея. Относно реализирането на усилването на звука реализирано в оригиналната схема http://www.kn34pc.com/sch/sch_rx/sch_rx_melodiq_14_stereo.pdf с потенциометъра с допълните изводи дето го хвалят в описанието в pdf-а, добра идея ли е да го запазя като схемно решение ? наистина ли в действителност носи предимства ?
Относно лампите , може и да са заминали покрай опитите с грешната схема. Въпреки, че свирят сега забелязах, че има гадно искрене в цокъла около 6 - 7 краче :(
-
Прави я схемата и толкоз. Тоя потенциометър- само шум и шит.
ЗАДЪЛЖЕ- нови цокли 9 пина( новален), за обемен монтаж:
Е тия са ОК
http://audioplatinum.com/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%BA%D1%82%D0%B8/23-%D1%86%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B8-%D0%BB%D0%B0%D0%BC%D0%BF%D0%B8/17-%D0%BA%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8-%D1%86%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B8-%D0%BB%D0%B0%D0%BC%D0%BF%D0%B8 (http://audioplatinum.com/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%BA%D1%82%D0%B8/23-%D1%86%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B8-%D0%BB%D0%B0%D0%BC%D0%BF%D0%B8/17-%D0%BA%D0%B5%D1%80%D0%B0%D0%BC%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8-%D1%86%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B8-%D0%BB%D0%B0%D0%BC%D0%BF%D0%B8)
Има и тук:
http://pepina.org/elementi.php?grup=28&c=118&p=0 (http://pepina.org/elementi.php?grup=28&c=118&p=0) No.6302021
група- 118
100К пот, от тук:
http://store.comet.bg/Catalogue/POT/Potentiometers/POT/Potentiometers/#eyJjIjpbIjk5Mjk3Il0sImlwcCI6IjEwIn0%3D
-
Може ли да ми го снимате оригиналния потенциометър. Не може ли да се отвори и почисти?
Аз съм по доволен от старите потенциометри, според мен са по здрави механично и след почистване работят перфектно.
-
Може ли да ми го снимате оригиналния потенциометър. Не може ли да се отвори и почисти?
Аз съм по доволен от старите потенциометри, според мен са по здрави механично и след почистване работят перфектно.
Тук по-скоро не ставаше въпрос до механика, колкото до схемното решение.
P.s Марката е LESA
-
Относно изходния траф, наистина се оказа че допълнителния извод на част от първичната се ползва за дросел в захранването заедно с 2.2кОм резистор. Вече въпроса остава нарочно така ли са проектирани, или са били за ултралинейно свързване, но се ползват като дросел в схемата на Мелодия 14.
-
Проектирани са да се използват именно като дросел, а също така да намалява брума в изхода на НЧУ тъй като пулсациите на тока в анодната намотка, и тези в тази намотка с противоположен знак и се вадят намалявайки амплитудата на брума в изходното напрежение. Това дали могат да се използват за ултралинейно свързване - по-скоро не, сигурно там ще трябва извода да е от различно място на намотката. Така че при направата на НЧУ просто не използвайте допълнителния извод за нищо и използвайте всичко за една първична намотка на изходния траф.
-
Трябва ми малко акъл-съвет. :drinks: Та въпросното радио мелодия 14 изцвърча селеновия изправител. Сложих грец , но напрежението на първия кондензатор се вдигна доста. От около 220 В отиде на 270-80 (поради предимствата на по-малкия пад на съвременния грец) . Съответно той трафа е сметнат да работи със селенов изправител и сега с новото напрежение тока на крайния пентод се вдигна доста и лампите взеха да червенеят. Дайте акъл как да оправя нещата като продължавам да ползвам греца и оригиналните изходни трафове ? Пробвах номера да вържа последователно едно съпротивление след греца така, че там да се получи пад и на първия кондензатор да си получа 220-то волта както в оригиналната схема , но прекалено грее ..не си е работа така.
-
Имаш 2 варианта: Или да настроиш тока на ECl86 - НЧУ за новото анодно, което се прави с нови катодни резистори за пентода и анодни и катодни резистори за
триода. НО Цялата Схема на приемника и МЧУ няма да е в режим- тоест извади ги другите лампи и ползвай само НЧУ, което си е безмислица...
Или да Подбереш точното съпротивление в Килоомове и да ходиш да купиш 5W такова циментово или от модерните с алуминиев кожух.
МОже да пробваш и други варианти- Вместо грец: Еднопътно изправяне - с 1 диод и да видиш дали ще стигне номиналното напрежение Примерно с HER108 или 1n4007. само гледай да му стига на диода тока за целия приемник.
-
Не, не, с гасящо съпротивление е решението, и като подбереш точната стойност на съпротивлението няма да грее толкова, е, разбира се ще ти трябва 5 ватово съпротивление най-вероятно няма как, ти какво мислиш че е ставало в селеновия изправител, там също си се е разсейвала тая мощност, по никакъв друг начин не е. Аз лично съветвам да разглобиш селеновия изправител, да разкараш селеновите стълбчета и да вкараш обикновени диоди последователно на всеки от които да сложиш резистор 2 вата, така мощността ти ще се отделя равномерно на 4 места а не на 1 място. Така хем имаш автентичен вид, хем се разсейва мощността разпределено и няма да я усетиш толкова. Стойността на резистора? Подбираш с обикновен грец последователен резистор да получиш нужния пад на напрежение, делиш стойността на 2 и слагаш последователно на всеки диод от „дискретния“ грец резистор с близък до изчисления номинал и мощност 2 вата. Ако не се цели автентичност, значи остава варианта с грец и последователно 5 ватов резистор, или ако 5 ватовия ти грее много, може два 5 ватови или един 10 ватов. И номинала на напрежението след изправителя мисля че трябва да е 260 а не 220 волта...
-
Аз предлагам да питаш в купувам продавам, някой може да има излишен селенов изправител.
И използвай последователно на мрежовото захранване крушка.
-
Благодаря за съветите и на двама ВИ ! Сега ще го ръчкам да видим коя идея ще се получи :drinks: И аз бях тръгнал да променян режимите на триода и пентода , но не съм чак такъв майстор по лампите. За триода ми е ясна работата, но до колкото знам относно пентода анодния ток основно се определя от изходния траф , а с катодното съпротивление не се регулира анодния ток , колкото се подбира преднапрежението на решетката. В моя случай замерих анодния ток и с тези новите напрежение отива към 70mA при данни по каталог 39mA. Т.е поне това което знам аз че с тея напрежения да наглася анодния ток ще трябва да се пипа анодния товар при положение че държим Лампата да си остане в А режим. Т.е с друго преднапрежение получено от новобоподбрано евентуално катодно дали ще успея да сваля тока до 39 mA от 70 ..... кой знае къде ще избяга работната точка с новото преднапрежение от новото катодно. Може и да греша в разсъжденията. Поправете ме.
Иначе на първия електролит наистина е 220В Бях го измерил , когато селена беше още здрав.
-
анодния ток на краяйната лампа си го регулираш точно с промяна на катодното съпротивление.
-
в случая по схемата която съм ти дал за пиколо ампа, при 270в анодно , работната точка на смятнатия режим ти е се намира с около 330 ома катодно съпротивление за пантода.
-
Точно така, с катодния резистор се променя анодния ток. 220 е било след селена но той вече е бил тръгнал затова е и дал фира, мисля че по схема там трябва да е 260 волта, но все пак направи справка с конкретната схема. А напрежението е по-добре да го свалиш в норма от колкото да бъзикаш режимите на лампите.
-
Аз в случая бих процедирал по следният начин;
Слагам силициев грец и регулирам режимите на лампите със новите стойности на напрежението.
Защото от къде вече читав селен а и колко ще му е живота дори и да намериш.Те са вече отживелица.
За крайното стъпало се мери напрежението между анод и катод на пентода,след това виждаш колко е максималната разсейвана мощност от анода -има пдф-и със параметрите.Делиш мощността -анодната на анодното напрежение и получаваш максималният ток за лампата.Ако мощността ти е 10вата делиш на измереното напрежение напр.270волта и получаваш макс. аноден ток. в случая 37ма.
При 330в. вече тока ще ти е 30ма. и така..
-
Да, но защо трябва да променя режимите на всички лампи като може да доведе напрежението в нормални граници със добавъчно съпротивление? Поне ако става въпрос за въстановяване на приемник това е правилният начин, ако ще се ползва за НЧУ само, то тогава най-добре да се преизчислят режимите разбира се.
-
Аз в случая бих процедирал по следният начин;
Слагам силициев грец и регулирам режимите на лампите със новите стойности на напрежението.
Защото от къде вече читав селен а и колко ще му е живота дори и да намериш.Те са вече отживелица.
За крайното стъпало се мери напрежението между анод и катод на пентода,след това виждаш колко е максималната разсейвана мощност от анода -има пдф-и със параметрите.Делиш мощността -анодната на анодното напрежение и получаваш максималният ток за лампата.Ако мощността ти е 10вата делиш на измереното напрежение напр.270волта и получаваш макс. аноден ток. в случая 37ма.
При 330в. вече тока ще ти е 30ма. и така..
Голяма грешка е това! Промениш ли захранващото напрежение, трябва да промениш всички резистори, тъй като малко или много влияят на режимите на лампите. Да не говорим че и изходния трансформатор може да се окаже неподходящ. Е това важи за тези които искат да правят нещата коректно, ако просто трябва нещо за засвири, подхода не е важен.
Моето мнение е че един резистор с подходяща мощност последователно във веригата ба захранването решава въпроса. Освен всичко друго характерно за ламповата техника е че грее силно!!! :D
-
Развиваш 5-10% от анодната намотка и си готов :)
-
... Аз лично съветвам да разглобиш селеновия изправител, да разкараш селеновите стълбчета и да вкараш обикновени диоди последователно на всеки от които да сложиш резистор 2 вата, така мощността ти ще се отделя равномерно на 4 места а не на 1 място. Така хем имаш автентичен вид, хем се разсейва мощността разпределено и няма да я усетиш толкова...
Ако можеш да докараш и специфичната миризма на топящ се селен... :hi:
-
Миризмата няма да се докара, но автентичният вид ще е на лице :) Аз лично не бих го направил по друг начин ако става дума за реставрация.
-
имам неупотребявани селени, ако някой има нужда да ми пише на лични!
-
И номинала на напрежението след изправителя мисля че трябва да е 260 а не 220 волта...
Що ли си мисля същото? С греца се вдигнало по-малко от 10% - все едно нищо. По-добре да си види прехвърлящите кондензатори към решетките.
-
Да, определено не е зле да се премери напрежението на първа решетка на пентодната част, ако е положително спрямо маса, значи прехвърлящите са заминали и по тази причина червят анодите.
-
Да, определено не е зле да се премери напрежението на първа решетка на пентодната част, ако е положително спрямо маса, значи прехвърлящите са заминали и по тази причина червят анодите.
Те червенеят, защото анодния ток е над 70mA при 36 номинален по каталог. Преднапрежението го мерих и си е отрицателно около -4V. Аз все си мисля че така е проектирана схемата на мелодия 14. Най-хубаво някой ако изнамери 14-ка работеща и не пипана да се види как е при нея.
Като докарам с външно захранване 220В на първия електролит всичко си идва на мястото. Анодния става 40mA и си свири много прилично.
Аз всъщност реших да разваля целия панаир и от НЧ част да си направя "мой" си отделен усилвател с учебна цел. Т.е покрай това да се науча малко на "Ламби". Накупих си и малко литература по темата. Няма да ползвам готови схеми. Ще ползвам изоходни и възможно повече части от мелодията и близка по схемно решение с оригиналната. Ще разкарам тон-регулирането за високи, ниски, баланса също. Усилването ще е с галетен.
Ще пусна нова тема в НЧ - раздел. Там може да помагат хората които имат желание. Тази може да се смята за приключена.
-
Мда, щом си решил. Идеята беше какво е напрежението на решетката спрямо маса, но както и да е, възможно е и да е проектирана за по-ниско анодно мелодията, това да мерим на друг стар па макар и изправен екземпляр не е доказателство, все пак не знаем до колко е в ред селеновия изправител, трябва да се намери схема на която има написани напреженията иначе си е гадаене, но до колкото разбирам щом ще ползваш вече само частите от приемника, няма смисъл да се търси схема. Иначе не е за изключване варианта някой да е променял режимите на лампите поради пониженото анодно, не знам щом е пипано по приемника всичко е възможно.