Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: lampamp в 19 Юли, 2019, 22:33:45
-
Така почнах лоренца. Задния капак нарязан, по електрониката е бърникано доста. Рязали са шасито за букси и ключета... От кутията липсва малко парченце и е спукана. Изринах всичко закърпих дупките, измих електрониката. Лампите едната е присадка другите са предали богу дух по отопление... :master2: :(
Дано си намеря лампите тук от колеги,ще гледам да са нови.
-
Пожелавам ти успех в реставрацията.
-
Забележителна работа с електрожена е това. Поздрави за майсторлъка
-
А с телоподаващо е, то с електрожена ще стане на сито :D
Първия проблем.. Има 2 кондензатора променливи керамични, които са паралелно на 2 те секции на променливия кондензатор. Та единия е счупен.... Те са 2 сдвоени. Не пише стойност нито на схемата нито на самите тях...
Каква стойност биха били.
Трябва да поразгадая схемата кое къде, какво е защото обозначенията са непълни.
Моя вариант е това:
[attach=1]
И ще споделя какво съм направил и дали греша някъде.
Също и потенциометъра е доста изтъркан и не подлежи на съживяване :nea:
-
Браво колега, перфектно изпълнено. Ще стане радиото.
Можеш ли да снимаш ЦК-ключето което е на първите снимки, имам съмнение, че е от радио "VE301" .
-
Ще снимам утре вечер,че е на работа ама май е руско. Иначе прилича доста лостчето е тънко и кръгло. И резистора за отоплението не е оригинален и е дал фира. По схема пише да е 650ом. Ама не пише целия ли е толкова и ако да средния извод на колко е? .
-
Някой който има това радио има ли инфо за въпросните кондензатори, и резистора? За да го направя както си е било. Също и какви стойности са обичайно там кондензаторите.
Благодаря предварително.
-
Виж в тези схеми дали има стойностите:
https://www.radiomuseum.org/r/tefag_k5a.html
-
Сметката е проста - отопленията на лампите са следните:
UCH11 - 20V 100mA
UBF11 - 20V 100mA
UCL11 - 60V 100mA
UY11 - 50V 100mA
Скална лампа - 12V 100mA
Общо 162V 100mA
За 240V захранване R = (240 - 162) : 0,1 = 780Ω
Отделно само за анода на токоизправителната лампа може да се постави съпротивление около 100Ω, което да е независимо от отоплителната верига.
-
Да така е, исках да е максимално оригинално ама явно няма да е точно така. Оригиналната скална крушка е 5в. 200ма. По притеснителни са ми кондензаторите, понеже нямам опит в радиотехниката и ще ми е трудно да ги определя както не съм се и сблъсквал с други апарати.
Валери
Схемата от там я свалих ама не ги пише.
-
Имам едно такова радио, ще го отворя да видя какво пише (ако пише) на тези керамични кондензатори, довечера.
-
През скалната крушка тече освен отоплителния ток и анодния такъв, затова е за 200мА. Същото е положението и с гасящия резистор, през едната половина текат и двата тока.Ето и стойностите:
-
Ето какво пише на кондензаторите 2517А/22, може би означава 22 пико :unknown: :
-
Благодаря Валери.
Ето ключето ако представлява интерес пишете на лично.
-
През скалната крушка тече освен отоплителния ток и анодния такъв, затова е за 200мА. Същото е положението и с гасящия резистор, през едната половина текат и двата тока.Ето и стойностите:
550/100ом. Тая 5 волтова крушка ще е трудна, ама има 2,5в 0.2А
Благодаря
-
Намерих скъсана бобина и една промяна по схемата,която незнам с каква цел е направена. Така както е дадена L3 бобината за средни вълни към маса... Все едно я няма.. заедно със филтъраL5(той служи за да не прониква междинната честота през антената нали?)
Кондензатора 5 пико не е паралелно само на L4, това е така и при друг приемник който видях в нета, С каква цел е направено така?
-
Благодаря Валери.
Ето ключето ако представлява интерес пишете на лично.
Май не е такова за каквото си мислех :) .
:drinks:
-
Има нови контакти на превключвателя малко е грозно ама ще е трайно, запоени пластинки с пъпките от по големичко реле. Бяха черни, калайдисвани едно мазало...
Оправени са скъсаните бобини, кондензаторите по блока.. [attach=1]
А тоя кондензатор 5 пф той е тип мустак донастройващ. Паралелно на L4, да го свързвам по схема или както беше паралелно и на L3, като на нарисуваната схема, какво влияние ще окаже на работата при двата варианта?
В нета видях и на друго радио е така възан паралелно на 2 те бобини.
-
Браво
Контактите са станали отлично
-
Здравей,
Така както си го нарисувал е по разширен обхвата или дори добавен нов. Като се окъси горната бобина с ключча, е за по-висок обхват предполагам. Може би вкарват още един обхват или разширяват съществуващите. Като не е окасено е за по-нисък, бих предположил даже дълги вълни, но всичко е според зависи от самите бобини и капацитети. Радиото го дават на къси и broadcast обхват, каквото и да е значело по онова време това.
Поздрави,
lz3sf
-
Имаше и добавен ключ и букса петичка, ама не проследих творението направо орязах всичко явно са шунтирали единия обхват за да го ползват със вход... Стана ми интересно за въпросния кондензатор 5 пф. По схемата се отнася само за Л4 а е вързан и към Л2.
Намерих схема на която пише коя бобина коя е и за настройката им обаче там по писанките излиза да е с дълги и средни вълни, да не е имало и такъв вариант? :unknown:
Не е изключено да има грешка, ама метода за настройка си е същия, на скалата има леки точици малко преди краищата на обхватите.
-
Здравей,
Много писано, на различни места - различни информации, та нищо чудно и да е имало такива варианти (или доработки, като това, което ти показа.)
https://www.radiomuseum.org/r/lorenz_10a.html
https://www.radiomuseum.org/r/lorenz_k10a.html
http://www.antique-items.com/products/show/_id/48
На първо четене това намерих. Ако потърсиш на друго място, туко-виж се намери нещо и на УКВ :D
-
Има си редовно говорителче.
-
Браво колега
станал е като току що излязъл от завода.
-
Не става въпрос за разширяване на обхвата, това няма как да се постигне само с входния кръг... Бобините, които са настроени на входната честота, са в дясно, антенните бобини са вляво. Окъсяването на едната антенна бобина просто променя коефициента на връзката на антената към входния кръг... Възможно е по някакъв начин така, с окъсяването, да се е получило по-силно приемане и съответно да са го оставили така. Направи го както е по схемата, изглежда напълно логично и няма как да не работи правилно. Без значение какви са обхватите, настройва се първо на по-късия обхват (когато е окъсена едната бобина на входния и осцилаторния кръг), след това се настройва и на другия обхват, като вече не се пипат настройките за първия обхват...
-
Ето ПДФ с рисунките на логото hegra и lorenz за пломбиране на мчу.
рисувах по неясни картинки и долу горе по усмотрение стана :crazy:
Скалата ще кача като е готова.
Може да се запазят и да са полезни на някой.
-
Почнах да се занимавам с капака, който е в лошо състояние нарязан надупкан от някой немец заради присадките му.. Получава се долу горе. Режа материал от друг капак напасвам прилепвам със еластично секундно лепило и после притискам между две плочи, така се изравнява и запълва добре цепнатинката между надите. Вижда се първото "мостче", малко е пипкаво. Малко фасонаж на отворите и ще стане добре, че на снимките е нагрубо залепено.
-
Майсторска работа, браво.
:bravo:
-
Дано са ти от полза снимките :drinks: :
-
Ще са. Благодаря. :hi: :drinks:
-
И скалата е готова. Може да се запази при другите, вариант изцяло черна
-
Би ли споделил векторните файлове
-
В какъв формат?Рисувано е с илюстратор.
-
Ако може .crd
+ Тези от илюстрстора.
.crd ползвам когато давам скали за печат на стъкло.Твоята скала на стъкло ли е?
-
На пластмаса. Крушките светят зад пластмасата. Имам тука едни за печат на стъкло ама като стигна до тях ще се чуем. Ще видя в какво може да експортва илюстратора.
-
Ето, ако ти трябва, сканиран задния стикер :)
-
Почнах да го рисувам, че моя половината го няма ама тоя ще свърши работа за печат, леко състарен си седи.. :hi:
Поръчах си скенер занапред да си сканирам нещата.
-
Капачето е готово. Не съм се заигравал с драскотините, вдлъбнатините долу горе се получи закърпването предвид кратерите които бяха.
-
https://store.comet.bg/Catalogue/Product/5935/ (https://store.comet.bg/Catalogue/Product/5935/)
От тоя вид кондензатори мога ли да ползвам при замяна на тея с пикофарадите и 2.5нано на входа на антената и на заземяването? И тея по 15пф във осцилаторната верига и 25пф. Оригинално малките пикофаради бяха тип мустак заляти в тръбичка.
Най ми допадат тръбните ама нямам такива.
Ако някой има 15пф. 20пф. 25пф. По 2/3 бройки да пише.
-
Не. Тия кондери са за други неща, не за ВЧ. Y5P керамиката така плава с температурата, че е срамно. Трябва керамични, NP0/C0G керамика, на подходящи работни напрежения за осцилаторните вериги. За съжаление като гледам трябва да са поне на 200 волта, а в Комет/Фарнел има до 100 волтови керамики. Не се съмнявам, че колегите тук ще ти намерят, и аз ще проверя довечера моите торбички с тръбички... :)
Тези към земята и на антената са изключително важни, трябва да удържат мрежата. За тях може такъв:
https://store.comet.bg/Catalogue/Product/5770/
Аз лично бих подмени всички кондензатори под напрежение, особенно в един свързан директно с мрежата приемник. Гледам хубави са тръбичките, може да се изпразнят и вътре в тях да се сложат нови, особенно нанофардните. Да е мирна главата.
-
А това ще е така. Нарисувал съм нови, защото на старите не си личи нищо. Всичко под ножа.
Има във Фарнел NP0/C0G
По 1кв и 500 волта на Вишай.
Благодаря на Билян
-
Има си кондензаторчета. Получиха се добре с леко захабени надписи нарочно и по ръбовати все пак оригиналните бяха далеч от перфектни.
Пикофарадите керамични C0G/NP0 1KV. 100 те пико стирофлексен. Електролитите панасоник.
Остана да се насища шасито.
-
Има си кондензаторчета. Получиха се добре с леко захабени надписи нарочно и по ръбовати все пак оригиналните бяха далеч от перфектни.
Пикофарадите керамични C0G/NP0 1KV. 100 те пико стирофлексен. Електролитите панасоник.
Остана да се насища шасито.
Браво колега!!
Много добре се е получило.
Завиждам ти на търпението и ентусиазма!
:bravo:
-
Малко е нечетлива тази схема:
-
А някой да има напредстава от къде да намеря скалната крушка 5в 200ма.?
Ако свържа 2 по 6.3в 0.1А последователно на отоплението или една 12в0.1А. Не както е сега да минава и анодния ток през нея
Ще дойде подходящо съпротивлението което имам подавам захранването на средната точка ползвам 700 те ома за отоплението и 70 те ома за анодното както е при комсомолеца. А неговия NTC s каква стойност е на тока? Мисля да сложа един и тук, да пази лампите от студения старт....
-
Всяка от 3 до 12 в на 200 ма става,важен е тока.
-
... А неговия NTC s каква стойност е на тока? Мисля да сложа един и тук, да пази лампите от студения старт....
Около 18V пад върху него при 100mA в загрято състояние.
Много полезен елемент при включването на студени лампи "U" серия, но за съжаление не намерих да се предлагат някъде с подобни параметри.
-
Ии скала си има аматьорско направена на цветна хартия ламинирана след печата.
Ама си мисля, че 1 крушка няма да я освети добре..
-
Намерих 2.5в 0.2а крушки други на 0.2а не намерих в цокъл Е10. Ще сложа 2 последователно. Така ще е най минимална промяната. В краен случай и една 12 волтова във веригата на отоплението само :master2:
-
Как възтановявате изгорял опечен бакелит който седи матов и не се поддава на полиране? При мене беше така колкото и да полирам с различни номера пасти все така матов си оставаше.. А където не го е пекло много ставаше лъскаво.. Не ми допадна много ама се наложи да го лакирам. Не е перфектно ама бива.
-
Много добре си е станало даже, като стъклена е кутията, браво! :good:
-
Изумителна кутия, страхотно изглежда. Какъв е този лак, само с пистолет ли се нанася, има ли повърхностна якост, т. е. да не се драска лесно?
-
Лака е автолак двукомпонентен, след изсъхване е здрав в сравнение със спрейчетата които се измиват с кореселин дори след като са изсъхнали. Това е тоя който ползвах:
http://chromoline.com/bg/_AKRILEN_LAK_S210_Mipa_2K_Klarlack_C210_1l_Vtv_500ml-p2138
И с четка ще стане, ама ще има реснички най вероятно.. Може да се пробва разреден повече. Ама ако се заглади с водна шкурка и се полира няма да личи. То и моя пистолет не е много хубав и прави повечко шагрен и ще го полирам и моето не, че оригинално бакелита е много равен...
Трябва да си забъркаш колкото ще ползваш в рамките на няколко часа, че втвърдява след слагането на втвърдителя.
-
Благодаря, при необходимост ще пробвам.
:drinks:
-
Тук едни други снимки 8) :
-
Браво, свършил си грандиозна работа,поздравления.
Това радио е нещо изключително като схемно решение за 40те години на миналия век.Подобни схемни решения в нашата радиоиндустрия 20 години по късно са категоризирани като 2 клас суперхетеродин а само
един ВЧ усилвател в допълнение ги прави първи клас но това са изключително редки и концертни радиопремници.
Браво.
Скоро може да те потърся за помощ за една скала от типа на Орфей или Мелодия.
Ако с нещо мога да съдействам ще се радвам повече от тебе.
-
Остана един кондензатор, резистор да бодна, че трябва да са екранирани и да се настрои.
Гледам, че има филтър на входа за междинната честота той как и кога се настройва?
След като се настроят мчу, хетеродина и входния тракт се настройва на минимум при подадени 468кхз на антенния вход?
-
След като се настроят мчу, хетеродина и входния тракт се настройва на минимум при подадени 468кхз на антенния вход?
Да точно така
-
Проблемче всичко е изпълнено по схемата без грешки. При пускане през пробна лампа 100Вата. Скалната лампа 2х2.5в/0.2а последователно. Първоначално светва слабо когато загреят лампите и почва да се покачва анодното стига до 30/40 волта и не се качва повече свети нормално. Жичката на пробната лампа свети много леко. При разкачена верига на анодното от електромагнита на говорителя същата история. Без пробна лампа при покачване на анодното над 50 волта скалната крушка изгаря(слагах и 2х12в0.1А в паралел) Пробвах с друга UY11същата ситуация филтровите кондензатори са нови. Нещо го товари за да прави така или 70 ома за анодното идват малко :( намерих 700-70ом съпротивление написал съм върху схемата коя половинка как е свързана.
:help:
Май съм обърнал анод катод на диода UY :blush:
-
В такива ситуации разкачам анодното и започвам да го подавам стъпало по стъпало.
случвало се да съм допуснал грешка при монтажа да не мога да си я видя.
-
:blush: обърнал съм анод катод на диода в пдф е дадена разпиновката с отоплението и по инерция гледам чертата а катод и айде.. Когато няма означено отопление катода е означен с точка, а когато има е с дебела черта над отоплението. Без да се замисля за това и че катода трябва да е към + на кондензаторите съм направил простотията. Утре оправям и продължавам :crazy: ???
-
Настроих го набързо оправих грешките.
Ниската част на обхвата настройвам от бобините а високата от кондензаторите, в случая кондензаторите са постояни(паралелно на бобините за СВ,на КВ бобините няма) има по един променлив паралелно на въздушния за хетеродина и входния кръг. От тях следва да се настрои високата част за обхвата? А това няма ли да промени едновременно настройката за КВ и СВ като е само един кондензатор?
Първо настройвам на кв, след това на СВ?
Забелязах и едно разминаване във бобинния блок.
Кондензатора 5 пико по схема паралелно на Л4 и ключ2 е свързан паралелно на л2 и Л4. Ще го възтановя както е по схема и ще настройвам пак.
Малко разяснение за променливите паралелно на въздушния ще е полезно дали греша за настройката им.
-
Нищо не разбрах за настройката.
Ще ти задам няколко въпроса, за да мога да се ориентирам.
Какъв генератор и честотомер използваш?
Настрои ли детектора МЧТ на max. на 468Khz?
Настрои ли обхвата на хетеродина?(първо на къси после на средни вълни)?
Спрегна ли входните кръгове?(първо на къси после на средни вълни)?
-
Честотомер нямам като отделен уред, мултицета ми мери до 25мхз. Генератора ми е ГР2 до 30мхз с амплитудна модулация.
Настройвам от генератора честотата, следя я с честотомера на мултицета.
МЧ съм настроил на максимум.
За осцилатора и входния кръг също. Осцилатора настройвам така Задавам на генератора примерно 6.6мхз и завъртам въздушния да съвпадне с тая честота според скалата на скалата там има маркирани точки и настройвам от бобината да чуя генератора.
Питането ми беше спрягането на горния край на обхватите само от кондензаторите които са паралелно на въздушния ли става? Защото паралелните на бобините са постоянни. Ако е само от тях няма ли да променя едновремвнно настройката на КВ и СВ. Или зададено по просто му как се настройват двата променливи кондензатора паралелно на въздушния.
-
Според схемата, с тримерите монтирани на променливия кондензатор настройваш горният край на обхвата на КВ. За горният край на обхвата на СВ - каквото излезе. Ако искаш да го настроиш точно - подменяш постоянните кондензатори на входната и осцилаторната бобини с тримери.
-
Осцилатора настройвам така Задавам на генератора примерно 6.6мхз и завъртам въздушния да съвпадне с тая честота според скалата на скалата там има маркирани точки и настройвам от бобината да чуя генератора.
И така става но не е точно. Най добре е да виждаш честотата на хетеродина на честотомера.
Искам да те науча да настройваш.
При настройка на радио трябва да имаш точни репери.
При настройка на детектора и МЧТ репер ти е точната честота от генератора.
При спрягането, реперите трябва да са два. Честотата на хетеродина и резонанса на МЧТ.
Целта е да се получи сигнал с честота равна на междината 468kHz(нека знаещите ме поправят ако греша)
При твоя метод за спрягане ти липсва единия репер,честотата на хетеродина,или не е точен.
По книгите има такива методи за настройка, но моята практика е показала че не става добре.
Може би ако искаш да чуваш местна станция ще се получи
На въпроса тиПитането ми беше спрягането на горния край на обхватите само от кондензаторите които са паралелно на въздушния ли става?
Любо Божков ти е отговорил.
Искам да те науча да настройваш.
-
За сега нямам честотомер какъв да взема занапред какъв ще върши работа и как да мериш честотата на хетеродина без да му повлияеш генерациите?
-
Аз меря с мултимера, 15-20 навивки твърда жичка върху пръста, свързана към щеките на уреда и ги доближарам да бобината на хетеродина...
-
Моя мултимер иска по високо ниво така се шашка и показва глупости. Радиото е завършено ще кача снимките в моята колекция
-
Момчета, честотата на осцилатора няма начин да се измери директно без да се повлияе. Дори с бобина за индуктивна връзка, пак се променя честотата. Долу-горе правдоподобно измерване се получава, ако честотомерът е свързан чак на решетката на лампата на МЧУ, след пъвия МЧ филтър. Но най-простият и точен начин е да се мери честотата на междинночестотния сигнал, на входа на детектора например. Много хора се заблуждават, че междинната честота е винаги 468 или 455 или на колкото там е настроен МЧУ. Нищо подобно, МЧ се променя плавно с настройката на осцилатора. Просто амплитудата много силно зависи от честотата и е максимална, когато настройката е точна. Ако знаем честотата на входния сигнал и измерим точно междинната честота, значи знаем и честотата на осцилатора. Но това не е така важно! Този начин ни позволява само с използване на честотомер, даже без генератор, да настроим приемника абсолютно точно. Трябва да имаме само прием на станции близо до краищата на обхвата с известни честоти...
-
Измерванто на честотата на хетеродинна с доближена малка намотка, променя честотата незначително. При АМ изменението е не повече от 1kHz, а при FM 0,5MHz
Освен това честотата е еднакво изместена и това изместване може да се компенсира, при настройката.
NHB съгласен съм с вас, че има и други методи за настройка. Аз съм пробвал някой от тях, всеки си има предимства и недостатъци. Най доволен от резултатите, когато при спрягане следя честотата на хетеродинна с честотомер.
-
И гласчето му. Като чувствитвлност няма разлика спрямо другите ми работещи. В деня на клипа се ловяха 4 станции на средни вълни имаше доста смущения в същия ден
https://youtu.be/UmBtXNMX9gc (https://youtu.be/UmBtXNMX9gc)
-
Браво!!
Много хубав звук. :drinks:
-
Колега, какво се оплакваш от смущения? Я го дай тук в блока, в центъра на Ботевград да "чуеш" приемане на средни и дълги. Денем на средни едва се чува видинския и румънски на дълги, успоредно с трескавици и бученици.. Направо си късметлия на север далече от замърсители. Приемничето, според мен, е станало идеално и повече не виждам какво да се иска от него. Браво и честито!