Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Валери в 08 Септември, 2017, 21:27:25
-
Здравейте! Колегата Любо Божков ми подари едно "DKE Roland Brandt", батерийно. В много лошо състояние е, преправяно е за работа в мрежа, липсват оригиналните лампи, почти всички елементи, задният капак и едното копче. Кутията имаше спуквания, пробити отвори и отчупено парче. Говорителя е с изядена мембрана. Не го снимах как беше, ако иска колегата може да качи някоя снимка :) . Почнах го, ще видя докъде ще го докарам ??? :
-
Здравей,
Има кутия, има шаси, има скелет от говорител, има и Валери ;) - комбинацията е пълна, крайния резултат е ясен - още едно спасено радио.
Честито, и приятни забавления ... !
-
:)
-
Браво,много си бърз и перфектен, както винаги! Явно имаш и условия, но благородно ти завиждам! Като гледам как се мотая, просто се чудя къде се бутам в А група?!
Давай, ще ми припомниш поне апарати, които си спомням от детските години!
-
Валери е като фурия :)
-
Мембраната на говорителя я направих от обикновен картон, напръсках го със сив спрей. Не стана от първият път, в краищата направих една-две гънки за да може да се движи. Пробвах го на контакта за радиоточката, свири не много силно, защото все пак има омическо съпротивление от 2 кОма. (Е, нямам кой-знае какви условия 8) ).
-
Хм, появи се проблем, досаден бих казал: текстолитовото лостче за вкл./изкл., беше счупено, направих друго 100% идентично. Обаче, пружинката която движи контактната плочица я нямаше :( . Опитах се да я направя от пружинираща стоманизирана тел, но не става, явно си трябва оригинална, или приблизително същата ??? . (Снимката не е моя :alko: )
-
Мембраната на говорителя я направих от обикновен картон, напръсках го със сив спрей. Не стана от първият път, в краищата направих една-две гънки за да може да се движи. Пробвах го на контакта за радиоточката, свири не много силно, защото все пак има омическо съпротивление от 2 кОма. (Е, нямам кой-знае какви условия 8) ).
Струва ми се че в контакта на радиоточката този говорител трябва да свири добре, 2к не е много за там.
P=U^2/R- това при 30V вход дава около 1/2W...
-
Не съм сигурен, 2 кОма е омическото съпротивление, импеданса сигурно е около 12 кОма, което прави около 75 миливата :drinks: .
-
Не съм сигурен, 2 кОма е омическото съпротивление, импеданса сигурно е около 12 кОма, което прави около 75 миливата :drinks: .
Възможно е, там са много навивки...
-
Причина за слабото звучене е може би и прекалено твърдата мембрана, особено след боядисването. Мисля, че би трябвало да се използва близка по размери от стар говорител, с демпващите гънки. Може да се пробва с такава от руските цветни телевизионни приемници от серията "Електрон", а и от по новите им модели с диагонал 61 см.
-
Валери може да реставрира цяло радио само от една кутия! Това е сериозна работа и не е за всеки !
Пожелавам още много успешни реставрации ! :drinks:
-
Хм, мисля да си направя едно пробно НЧУ, без изходен траф, да чуя как свирят тези 2кОмови говорители. Бихте ли ми предложили някаква такава схема, примерно с 6Н8С+6П6С :unknown: .
-
Направих лостчето-прекъсвач да работи, голям зор беше ??? , тая пружинка ме измъчи. Накрая стана, работи добре :) :
-
Браво Валери, помислих си че пробваш някои от нас, които следиме темата?! С твоя хъс и възможности бях сигурен, че ще се справиш. То и какъв съвет можеше да дадеме. По принцип работата с пружинки си е преживяване, те са като живи и трябва да приложиш доста хитрини за да ги излъжеш. Говоря за оригиналните на някой механизъм, а не за "правени". В първите ти опити явно нещо не си уцелил ваксата или с диаметъра, но най-вероятно с материала. Не всички пружинни стомани се "опитомяват" на студено, налагало ми се е да отгрявам краищата със запалката и да действаш бързо. Играчка е, но става. Явно, още едно препятствие си прескочил. Давай, зяпачи има!
-
Благодаря колега :drinks: . Пружинката я направих от стоманизирана тел от една четка. Всъщност, правих 3-4 пружинки, огъвах ги на студено, не съм ги откалявал с нагряване. Много беше капризно, при някои от опитите, контактната плочица или почти не се движеше, или оставаше в едната посока. Това сигурно ще бъде най-трудната част от реставрацията. Иначе от шасито-платка свалих всичко, без цоклите на лампите и без антенните входове. Сега тепърва ще се заемам с елементите :master2: .
-
Ами, може на някои и да им е смешно, но позната история! Голяма играчка си е, може да сме тъпи, но упорити! Както казах преди време "и от дудова шума става коприна, но иска търпение и работа"!
-
Проблемите се задълбочават :( , двата променливи кондензатора, този в средата с колелото с цифрите, и този на дясното копче, бяха блокирали. Всъщност, това са едни плочки от гетинакс, вътре има нещо като изолатор от слюда и алуминиево фолио за плочите, като едното фолио се движи. Проблема е, че от дългото стоене на влага, вътре алуминиевите фолиа са корозирали и блокирали. Като понапънах малко лостчетата им за движение, фолиото им вътре се скъса :( . Сега ще трябва да ги разглобявам, нитовани са , кой-знае дали ще могат да се ремонтират с ново фолио :unknown: . Такова малко радио, пък такива големи проблеми.
-
Разглобяваш внимателно и сменяш фолиото с подходящо.Няма друг начин,няма от къде да се вземат.Важното е да се спази началния и крайния капацитет.
-
Я да видим дали не може да се намери нещо?
-
Допълнение, този кондензатор, според мен, е по-млад от твоя, но конструкцията му е същата. Габаритните размери са 35х35 мм. Върви тегаво, но всичко му е здраво. Може би и да стане директно или с някаква доработка. Пластините на ротора, респ. статора са около 12, не мога да ги преброя точно. Ако ти се бори пиши.
-
Важен е капацитета,на този в резонансния кръг е около 320 пф затворен.Другия за обратна връзка трябва да е около 200 пф.
-
Безспорно, че капацитета е важен. Преди малко си направих труда и след няколко замервания всичкомера показа обхват от 60-70 до 470-480 pF. Не съм специалист, но според мен, ще стане. Казвайте...
-
Чак сега го разгледах с лупата. Чете се нещо като Jiskra, вероятно производител, мяза ми на чешки, а от другата страна 450pF...
-
Ще разглобя единият кондензатор, ще се опитам да го ремонтирам. Ако не става, после ще му мисля. Иначе, единият го дават 180 пико, другият 500 пико:
-
Ами пробвай колега, ако не става, поне единия го имаш. Мисля, че тази разлика в капацитета не пречи.
-
Може,аз друга схема гледах.Различните производители са слагали различни кондензатори.
-
Днес, колегата Билян ми подари резонансният кондензатор, оригинален, перфектен, с печат и орела със свастиката. Капацитета му, измерен е 45-460 пикофарада, напълно в нормата. Утре ще разглобя другият кондензатор, ще се опитам да го ремонтирам, дано да стане :master: .
-
Разглобих го, и мисля че го направих :) . Той е с по-малък капацитет, има само една подвижна пластина и две неподвижни. Отрязах ги от малко по-дебел алуминий, стана по-здрав, едва ли някога ще се скъса. За жалост нямам капацитетметър, имам само на един руски уред (Ц-4353), с обхват за измерване на капаците започващ от 2 нанофарада. Все пак, стрелката помръдва леко, т.е. отчита нещо. Ето го:
-
Добър си. :flag_of_truce:
-
Всички основни компоненти са си вече на мястото, иде ред на елементите и окабеляването. Мислех да използвам съвременни елементи, но не съм сигурен, че е правилно. Ще видя, може да използвам и стари елементи :) , ще преровя моите чаркове.
-
Готово :) ! Гласът му все още не съм го чул, мисля да приспособя руски лампи, примерно 6Н2П и 6П6С :unknown: .
-
Гордея се с теб! 8)
Моля, моля, намери му оригиналните лампи! Ще бъде страхотно преживяване!
Ако идваш на събора, моле те го вземи да го видим. Ще мисля за лампи и аз, трябва и ще намерим.
:drinks:
-
Като приспособяваш, подбора на Заместителите е да са близки по коефициент на усилване при работното напрежение на оригинала като и вътрешното им съпротивление е добре да е подобно. Та при тия изпълнени условия да работи само с цокли-преходници без промени по елемнтната база.
С какви лампи е оригинално да ти проследя 2 заместителя ?
ПП. Този приемник ако не се лъжа работи директно на мрежово напрежение, та е добре да избереш от серия U новални лампи ако с такива ще правиш заменка. Като слагаш преходници, винаги е по-красиво като са от една и съща серия всичките... а новалните са най-лесни за изработване на преходник.
С Валери и реставрациите му, целия форум се гордее, защото ни радва много и със всеки следващ приемник който му попадне прави чудеса :bravo:
-
Благодаря Ви приятели за добрите думи, това ме вдъхновява за още реставрации :drinks: . Иначе, радиото е батерийно, ето схемата и лампите му:
-
Сложи 2Ж27Л и ги свържи като триоди вместо KC1 и 4П1Л вместо KL1 и ще тръгне.Не се занимавай с мрежови лампи.
-
Нямам такива лампи :empathy2: . А какво е това напрежение от 6 волта което го дават на схемата, за какво служи :writer: ?
-
Ето ти ги 2-та заместителя от БГ търговец.
http://www.comaat.com/bg/product/206/2zh27l.html
http://www.comaat.com/bg/product/27/4p1l.html
Къде съм гледал , то батерийно... Жалко че в comaat нямат високочестотни триоди от типа дето са субминиатюрни/моливните лампи/ батерийни оригинално с директно отопление по 1.2в... Тоест имат ама само един който е с директно отопление:
http://www.comaat.com/bg/product/14/5676.html
или някой високочестотен пентод
http://www.comaat.com/bg/category/7/pentodi.html?page=1
Пентода може да се замени с
http://www.comaat.com/bg/product/153/1p24b-v.html
-
Да, може да се измисли вариант с други лампи. Само, че ще трябва и някакво захранване да му се прави, имитация на батериите :( .
-
... А какво е това напрежение от 6 волта което го дават на схемата, за какво служи :writer: ?
За отрицателно преднапрежение на първа решетка на KL1.
На долните схеми се вижда по ясно.
-
Ясно, да, сега разбирам. А има ли възможност, на мястото на лампите, да се сложат транзистори, т.е. радиото да работи на ниско напрежение. Транзисторите да бъдат монтирани в цоклите на лампите, без да се променя схемата на радиото ::) . В интернет има един клип с ДКЕ, само че с мрежово захранване, с батерия на 4.5 волта:
/>
-
Направи го както в клипа,анодно от изправител.Отоплението от акумулаторчета две по 1.2 в.
-
Ясно, да, сега разбирам. А има ли възможност, на мястото на лампите, да се сложат транзистори, т.е. радиото да работи на ниско напрежение. Транзисторите да бъдат монтирани в цоклите на лампите, без да се променя схемата на радиото ::) .
Май с MOS транзистори може да стане тоя номер, поне отопление няма да имслиш. Ама какви точно....
-
Ето тука човека го обяснява ка с високоволтови мос-фет може да се заменят триоди без никакви промени по схемата
http://www.geofex.com/Article_Folders/mosfet_folly/mosfetfolly.htm
(http://www.geofex.com/Article_Folders/mosfet_folly/mosfol2.gif)
е ще трябва за крайната лампа да вържеш транзистора триодно, че са му малко краката а не пентодно :D
-
Нямам такива лампи :empathy2: . А какво е това напрежение от 6 волта което го дават на схемата, за какво служи :writer: ?
1П24 мога да ти пратя ако си мераклия.Можеш да я запоиш директно на цокъла.
-
Тази тема пое в друга посока.
Лампите на този свят още не са свършили , че да се занимаваме с транзистори.
Те са друга бира и имат много специфични особености.
Почти невъзможно е просто да ги поставиш на мястото на лампата и всичко да е ОК.
Според мен ламповия приемник трябва да си остане лампов , дори и с други лампи.
-
Хм, с лампи ще бъде, но все още се чудя с какви. Може да изполвам, както Асен препоръча, 2Ж27Л и 4П1Л. Тук са правили точно така на това радио:
http://www.radiomuseum.org/r/marconi_marconiphone_221.html
-
Иначе, ето докъде стигнах :) :
-
За 2Ж27Л и 4П1Л може да ползваш цокли за 21-ва серия.
-
За 2Ж27Л и 4П1Л може да ползваш цокли за 21-ва серия.
Кои лампи са 21-ва серия :writer: , иначе аз имам три цокъла от лампите на ДКЕ-то, показал съм ги на последната снимка. Мисля върху тях да присадя заместителите :) .
-
ECH21,EBL21 и други такива :) Някой стар Пионер нямаш ли.
-
Да, не се сетих, че лампите на Пионера така се водят. Може ли да се ползват пентодите DF96 вместо триодите КС1, и как би следвало да се свържат решетките :writer: ?
-
Може,но ще си усложниш живота.Тия са с 1 волт отолпление.Нали целта е да сложиш заместители които ще махнеш когато намериш оригинални.С 2Ж27Л става идеално.Тук обаче има една особеност,препоръчително е ако лампата се връзва в триоден режим втората решетка да се ползва за анод на триода.Третата решетка и анода да се дадат към корпус и да служат за екран.Може и да се свържат втора и трета решетка с анода и да се ползват за анод.Имаше една статия където препоръчват първият вид включване втора решетка за анод.Получава се по добре за аудионното стъпало.Трябва да пробваш и сам да решиш ако го правиш с тези лампи.Такива лампи има и да ги преволтираш не е голяма загуба :) Като им свалиш алуминиевите капачки изглеждат по добре.
-
Всичко по радиото си остава с оригиналната схема, нищо няма да променя. Искам така да направя заместителите, че махайки ги, радиото да си бъде готово за оригиналните лампи. Продължавам да питам :) : може ли DF96 да се свърже в триоден режим, като третата решетка е вътрешно съединена с катода :writer: ? Искам да изпозвам лампите DF96, DF6 и DL96, нищо че са за 1.2 волта отопление, захранването ще си е извън радиото 8) .
-
Изказвам огромни благодарности на колегата NHB, от три копчета от "Хр. Ботев", ми изработи напълно безплатно (беше поел и Еконта) точни копия на копчета за ДКЕ. Копията се оказаха по-добри от оригинала, благодаря ти Невене. Ето как изглеждат, най-дясното е оригиналното:
-
Чак сега погледнах...
Моля, пак запорядай! Нека има радиоапарати, пък копчета винаги ще направим...
-
Лека-полека оригиналните части ще изчезват, или все по-трудно ще се намират. Затова често ще се прибягва до изработка на копия, не само на копчета, а и осички, макарички и т.н.
:drinks:
-
Да изровя малко тази стара тема :) . Смятам, вместо KC1, да използвам 2Ж27Л, тъй като първата е триод , а другата пентод, как да свържа решетките на пентода, втора и трета към анода, или трета към катода, а втора към анода, или … как ще е най-правилно :writer:
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_kc1.html
http://tehnodoka.ru/spravkalamp/2g27l.php
Вместо KL1, ще използвам KL4, като ще я присадя към 5-пинов цокъл, отрицателното преднапрежение към 1-ва решетка, вместо 6 волта за KL1, ще подавам около 3 волта на KL4:
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_kl1.html
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_kl4.html
Става ли така?
-
за kl4 вместо kl1 става. 2 ра-решетка я закачи към анода,Анодното напрежение тука е 70-90в, та няма проблем, че 2ра е за 120в за разлика от анода, който е за 200в. Може 2 ра решетка да я вържеш на другия край на първичната на изходния траф, че да го чуеш пентодно....
само като го пуснеш провери на 1ва решетка сигнала, който влиза(тестова синусоида примерно) да не е с размах по-голям от 2.6волта, че иначе ще клипваш яко ако е повече.
вместо KC1, да използвамш 2Ж27Л
Тука за предусилвателя, 3 та решетка си я хвъеляш спокойно на маса.
2ра решетка пак към анода. Може да се пробваш да я пуснеш през 100 нано към маса. Не съм имал успешно зааанодване на 3--та решетка винаги някви шумове правят. Може и да я зарежеш висяща без да е вързана към нищо, същото важи и за 2ра решетка. Просто вдигаш малко мощност и компенсираш за по-голямото разстояние между анод и 1 ва решетка, като 2-ва я заанодиш...
-
Мисля да пробвам това свързване, втора и трета решетка свързани с анода:
-
Това е добър вариант,ако анодния ток стане голям свържи втора и трета решетка за анод.Анода свържи за маса като екран.
-
Добре, а ако махна алуминиевите капачки на лампите, т.е. да останат само стъклата, за красота, ще има ли смущения?
:unknown:
-
Ако ползваш анода за екран ще се намалят.
-
Добре, а ако махна алуминиевите капачки на лампите, т.е. да останат само стъклата, за красота, ще има ли смущения?
:unknown:
Ако имаш 4п1л пробвай с нея тя е без екран.
-
Нямам 4П1Л, но ето какво стана :) , заден капак също му направих.
-
Един такъв въпрос: Защо се подава отрицателно напрежение към 1-ва решетка на крайната лампа от външен източник, батерия примерно, а не се формира това напрежение с един резистор от решетката към маса, както е при други радиоапарати. Така по-добре ли е с батерия :writer: ?
-
Ако разгледаш 4 те схеми ще видиш, че въпросния резистор в крайна смета се озовава или на единия край на отоплението или на другия- има го и в 2-та варианта. Логиката е да отиде на по-ниския след като е DC и има такъв...
В последната схема даже са му дали кабел с друг цвят...
3 та решетка не я връзвай на анод, не е за там, правил съм я тая проба, не е за там, Функцията и е да обере заблудените носители и да концентрира потока към анода, която функция се получава с връзването и за катода. Като я вържеш за анода, почва да изземва от функцията му без да може да отговори по мощност и анода остава гладен щото е по-високо... Ще го чуеш щом настояваш да се пробваш ама резултата е намалена мощност и шумове.
Тука катодите не са повдигнати от маса с резистори ами са самите отопления та избери си високия край на отоплението който се води маса и на него 3-тите решетки на всички лампи или просто ги остави висящи.
На визия заместителите изглеждат баш както трябва- като заместители, направо красота. :hi:
Само Тоя термошлаух и кондензаторите от долната страна дето не си ги скрил в стари цилиндърчета, се чудя защо си ги оставаил така? :unknown:
-
Само Тоя термошлаух и кондензаторите от долната страна дето не си ги скрил в стари цилиндърчета, се чудя защо си ги оставаил така? :unknown:
Не съм гонил 100% автентичност, та затова :) .