Форум за любителите на Стара електроника

Нови технологии => Битова и домакинска техника => Темата е започната от: azop_v в 04 Януари, 2018, 19:38:07

Титла: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: azop_v в 04 Януари, 2018, 19:38:07
Тази схема я правих на един "приятел", който ме изнуди да се заема...
Въпреки простотата, си е играчка...
Иначе е елементарна..., и на пръв поглед - лесна...
Тиристора може да се смени с триак.

Ето и схемата:

Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: origo в 04 Януари, 2018, 21:24:04
Ами лесна, ама и не до там полезна. Не че няма да зарежда, ама трябва в процеса на зареждане да донагласяш зарядния ток. Аз за зарядно на акумулатори преработих старо компютърно захранване ето по тази методика, с известни модификации:
http://www.kn34pc.com/construct/petko_petkov_reg_imp_rect.html (http://www.kn34pc.com/construct/petko_petkov_reg_imp_rect.html)
Ето как се получи моята реализация:

[attach=1]  [attach=2]

[attach=3]  [attach=4]

[attach=5]  [attach=6]

[attach=7]  [attach=8]

Получи се добра реализация с плавно регулиране на зарядния ток от 0 до 10 ампера и изходното напрежение от 1 до 30 волта. Автоматичен преход от CC в CV режим, като съответно заряда стандартно се осъществява в CC/CV режим. Хубавото на реализацията е че на практика покрива почти пълната гама оловни акумулатори с номинално напрежение 6 12 и 24 волта (не знам съществуват ли 24 волтови по принцип) и капацитет от 1 до 100 амперчаса (като приемем стандартен заряд 1/10 от капацитета). Естествено на мен ми се налага по-често да зареждам малки акумулатори, като най-големия е автомобилния ми 12V 62Ah. Хубавото на високото изходно напрежение което може да изкара на изхода си е, че се представя много добре при възстановяване на умрели акумулатори. Последния 12 волтов който въстановявах разреден до 1.6 волта се въстанови и след няколко цикъла възвърна 70% от капацитета си. Та така. Но няма да лъжа - докато го докарам до стабилна работа си изскубах косите. Използвайки оригиналната платка на комп. захранването, и стремейки се да държа отделящите топлина елементи далеч от електролитните кондензатори направих доста неоптимално разположение и от това имах ядове, но си заслужаваше!
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: azop_v в 05 Януари, 2018, 07:39:51
Направо ме "запали", да направя на сина, този тип зарядно.
Отдавна съм го мислил, да използвам комп. захранване, но не ми е силната част, този вид захранвания... Винаги ме е бъркала разликата от около 2,2V.
Сега ми изглежда по-лесно... :drinks:

Сега като си помисля само за първите /продаващи се/ "зарядни", ми става смешно... Трансформатор - 21-22V и селен..., толкова! Няма регулиране, няма интеграли, няма нищо! Още го имам...  :D

Лек ден!
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: origo в 05 Януари, 2018, 10:09:23
Ами разбира се! Те са най-прости но си вършат добре работата за която са предвидени. Трансформатора заедно със селена осигуряват по-мека товарна характеристика от където и зарядния ток се установява лесно в желания диапазон, да вземем един ток от 4 ампера например, който удовлетворява нуждите на 90% от акумулаторите на леки коли.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: After_Dark в 27 Януари, 2018, 20:48:39
Много сложни схеми. Моето зарядно го спретнах на 500-ватов ШЛ магнитопровод, вторична 2 х 10.3 волта, навита с тел, с диаметър 4мм, 2 шотки диода за 40А, 10 кв.мм кабели по метър и медни щипки. Закачам на акумулатора без да го свалям от колата и за 10 мин. е готова за палене. Дори и да го оставя за месец - няма как да се презареди. ;)
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: lz2xl в 27 Януари, 2018, 21:41:33
azop_v Качих ти тук една книжка с много схеми на зарядни.Може и на други да е интересно.

[attach=1]

http://dox.bg/files/dw?a=e4bda3c648
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: ditronix в 28 Януари, 2018, 09:27:02
Благодаря! :drinks:
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: lz2xl в 28 Януари, 2018, 11:14:35
Няма защо.Излезе по голяма като архив и надхвърли възможностите за качване като прикачен фаил за това я пуснах като фаил за обществен достъп от докса.Има доста интересни схемички там.Някой от тях позволяват по нататъшно развитие.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: mirkata в 02 Февруари, 2018, 23:05:55
Момчета, я не се занимавайте с глупости. Като видях схемите в книгата пратена от LZ2XL   разбрах през коя ера е издадена. Да се използват КП 315, МП41, Д223 и др. подобни, такива елементи  трябва да се забранят със закон според мен.  :D
Сега техниката е толкова напреднала, че едно зарядно за акумулатор или токоизправител някакъв си е лесно да бъде набързо сглобен с модули. Всичко ще е автоматизирано и надеждно.
Ето  снимки на модули, с които можете да сглобите едно модерно, надеждно  и автоматизирано зарядно за акумулатор.
Не че няма и по прости методи, това е според заданието , което сте си поставили. Засега не давам линкове, че може да се счита за реклама. Накрая всеки избира схема, която ще е според възможностите, цената, труда и предназначението на устройството.
А който иска проста схема, давам една много проста, а много сложните не ги предпочитам и други да ги дадат.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: lz2xl в 02 Февруари, 2018, 23:47:53
Не знам как да коментирам предното мнение...особено последната снимка със лампата.......за такива неща трябва човек силно да се замисли.Аз предложих нещо което работи........пък за сарказма и отнощението към поста ми....ами БЛАГОДАРЯ драги господине!
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: azop_v в 03 Февруари, 2018, 06:26:04
Не знам как да коментирам предното мнение...особено последната снимка със лампата...

Ами не го коментирай! И не се обиждай... Тя, и гайката е твърде остаряло изделие, но никой не се наема да я изхвърли от употреба... Мотиката - също!  :D

"Старите" неща, най-малко, трябва да се уважават! Без тях нямаше да има нови!

Ще се върна, да прибавя... Между другото, КТ315 /както 6551 и 6821/са едни превъзходни транзистори, за времето си! Същото ще се мисли и за посочените модули след време!

Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: pansim в 03 Февруари, 2018, 09:11:04
Момчета, я не се занимавайте с глупости. Като видях схемите в книгата пратена от LZ2XL   разбрах през коя ера е издадена. Да се използват КП 315, МП41, Д223 и др. подобни, такива елементи  трябва да се забранят със закон според мен.  :D

Ползата от книгата е всъщност описание на алгоритмите за зареждане на акумулаторите. А дали ще се използва КТ315 или съвременен негов аналог е друга тема.

От мен един /+/ за книгата.

ПП и с подобни модули не се получават тези неща описани в книжлето. С тях може да получиш CC/CV характеристика и до там! Прочети пак теорията. Може пък да ти стане интересно... :drinks:
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: lz2xl в 03 Февруари, 2018, 12:44:25
Аз не съм силен в уствойствата за зареждане на акумулатори.Конкретно от тази книга съм правил зарядното с десулфатизация.Тръгна от раз и се получи.Дали реално десулфатизира един бог го знае,обаче един стар акумулатор тръгна.Те там има много схеми долу горе в тон със схемата на azop_v от началото на темата.Китайците и сега произвеждат и продават такива устройства.По късно ще кача снимки.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: ditronix в 03 Февруари, 2018, 18:36:58
Книгата е много полезна, безусловно. За КТ 315 ще цитирам мой познат, телевизионен техник: "КТ 315 са страхотни транзистори! Докарат ми телевизор, сменям ги всичките и телевизорът тръгва!"  ???  Това е за тях. Моето мнение е ни се водят, ни се карат! Не могат да заменят ни един човешки транзистор. Колкото до българските, те си бяха копия на европейски транзистори и ако се нацелеха такива от читави партиди си работеха нормално.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: azop_v в 03 Февруари, 2018, 19:16:54
Книгата е много полезна, безусловно. За КТ 315 ще цитирам мой познат, телевизионен техник: "КТ 315 са страхотни транзистори! Докарат ми телевизор, сменям ги всичките и телевизорът тръгва!"  ???  Това е за тях. Моето мнение е ни се водят, ни се карат! Не могат да заменят ни един човешки транзистор. Колкото до българските, те си бяха копия на европейски транзистори и ако се нацелеха такива от читави партиди си работеха нормално.
Естествено е, всяко стадо има мърша... Това са транзистори за битова техника, не за военна. :D
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: lz2xl в 03 Февруари, 2018, 20:58:00
Споко ,нищо не е станало.
Преди време ми донесоха за ремонт китайско зарядно по схема подобна на тази която си публикувал в началото на темата.Пак така с тиристор,само че този път са се оляли с икономията.Даже няма диоден изправител,ползват тиристора за изправяне и регулиране.За съжаление снимката не се получи както трябва.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: mirkata в 03 Февруари, 2018, 22:21:44
Не знам как да коментирам предното мнение...особено последната снимка със лампата.......за такива неща трябва човек силно да се замисли.Аз предложих нещо което работи........пък за сарказма и отнощението към поста ми....ами БЛАГОДАРЯ драги господине!
Няма да коментирам мнението. Знам си правата като потребител с кого мога да споря, коментирам и защо, и аз съм бил такъв. Не видях сарказъм или обида в мнението си към някой. Това, че давам идеи за напредналата техника може и да не се оценява, но може на някой да му послужи. Всеки има право на собствено мнение, не е задължително да съвпада с мнението на друг.
Колкото до книгата, да много е полезна. Имам  я отдавна и също съм ползвал   доста  информация от нея.
И накрая извинявам се на LZ2XL ако съм го обидил неволно.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: Pichaga933 в 03 Февруари, 2018, 22:54:16
Споко ,нищо не е станало.
Преди време ми донесоха за ремонт китайско зарядно по схема подобна на тази която си публикувал в началото на темата.Пак така с тиристор,само че този път са се оляли с икономията.Даже няма диоден изправител,ползват тиристора за изправяне и регулиране.За съжаление снимката не се получи както трябва.

Да вижда се че грец няма... Това с тиристора го пробвах, грешката ми тогава беше, че взех ценери от елимекса...

В WV Форума има една темичка с тиристорно зарядно, чиято схема получи много красива еволюция с обяснения итн...

Всичко започна с тая проста схемка на 2-ра страница в темата:
[attach=1]
http://forum.vwclub.bg/viewtopic.php?f=11&t=187926&sid=479202d818090256068065ef8f24ccba&start=15

Малко е проблем пустия ценер, че е  от време оно и не се намира аналог с подходяща мощност, тиристора все още е намира.

@ mirkata

Тия съвремнните  модули отгоре, по точно тоя с релето може ли да напави 14.4в изходно и да ги поддържа, въпреки промяната в зарядния ток? И имам предвид точно 14,4, щото ако отклони до 14,8 трябва после да си хвърля акумолатора. И има ли защита от късо в изхода, защита от обратно включване и тн?

Импусния регулатор от 2рата снимка няма да го коментирам- не е за тая работа.

А 3-тата снимка е мисля за употреба в Русия само тя от там идва или за някви безумни ситуации, примерно: Живееш на село отдалечено от целия свят на 100км, зима е, Имаш дизелова джипка и е навалял 3 мера сняг, в тоя моемнт  почва да те боли апандесита, знаеш че имаш около 5 часа докато се спука и никаде в къщата нямаш трансформатор  или зарядно, телефона ти не баца щото не си заредил валчера  и интернета е спрял щото е скъсан кабела... Това нещо бих го мернал какво напрежение дава преди да го вържа най малко и, като го връзвам ще се намирам в съседната стая- зад тухлена стена  ще забда от там щепсела на удължителя в контакта. Изглежда безумно...

С точно тая схема от 3-тат снимка се третират Електролитните кондензатори за лампова техника за 250-300в, който са NOS преди употреба мисля , че излиза като изправено някъде към 150-180в, в тоя случай акумолатора  май ще си гръмне много опасно. Пък и диода повече от 1А не може да подаде. Де да знам може в Русия  Ел крушките на 100W да са с някво неверояятно високо съпротивление ама хич не ми се вярва, изглежда като безумно опасен бъзик.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: lz2xl в 03 Февруари, 2018, 23:19:22
Вместо PL15 може да се ползва всякакъв ценер 15 волта при около 20-30 ма.Ширпотреба си е.Тия китайските са интересни в смисъл че когато напрежението на изхода се качи до около 14,2-14.8 волта ценера започва да мига или спира да мига.......вече съм забравил понеже не съм го пускал скоро.Има там едно тримерче с което се настройва прага.Един вид дава индикация че акумулатора е зареден.Все се каня да му извадя схемата,ама времето все не стига.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: Pichaga933 в 03 Февруари, 2018, 23:23:14
Не става с 15в ценер от масовите, пробвах, тия полските са за по-голям ток и са точно на 14,4 въпреки маркировката а такъв съвременен не можах да намеря и така го зарязах, беше ок до определен ток после гореше, не помня какво точно ставаше, иначе схемата принципно е ок май акумулатора ми беше приключил тотално и дърпаше много много....




Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: Любо Божков в 04 Февруари, 2018, 00:06:42
...
А 3-тата снимка е мисля за употреба в Русия само тя от там идва или за някви безумни ситуации, примерно: Живееш на село отдалечено от целия свят на 100км, зима е, Имаш дизелова джипка и е навалял 3 мера сняг, в тоя моемнт  почва да те боли апандесита, знаеш че имаш около 5 часа докато се спука и никаде в къщата нямаш трансформатор  или зарядно, телефона ти не баца щото не си заредил валчера  и интернета е спрял щото е скъсан кабела... Това нещо бих го мернал какво напрежение дава преди да го вържа най малко и, като го връзвам ще се намирам в съседната стая- зад тухлена стена  ще забда от там щепсела на удължителя в контакта. Изглежда безумно...

С точно тая схема от 3-тат снимка се третират Електролитните кондензатори за лампова техника за 250-300в, който са NOS преди употреба мисля , че излиза като изправено някъде към 150-180в, в тоя случай акумолатора  май ще си гръмне много опасно. Пък и диода повече от 1А не може да подаде. Де да знам може в Русия  Ел крушките на 100W да са с някво неверояятно високо съпротивление ама хич не ми се вярва, изглежда като безумно опасен бъзик.
Схемата от третата снимка ще си работи без проблеми. При захранване 220V и крушка 100W токът през товара ще е по-малък от 0,5А. Това разбира се е много малък заряден ток за автомобилен акумулатор, но все пак може да възбуди един не толкова изтощен, колкото да завърти един път при палене (разбира се ако има достатъчно време за зареждане). В никакъв случай не може да се получи презареждане (защото в случая имаме източник на ток), камо ли експлозия. От гледна точка на правилата за безопасна работа, тук вероятността да се попадне под напрежение е много голяма, особено при изключен акумулатор, или такъв с напълно прекъсната клетка.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: BatKoce в 04 Февруари, 2018, 10:31:52
Не става с 15в ценер от масовите, пробвах, тия полските са за по-голям ток и са точно на 14,4 въпреки маркировката а такъв съвременен не можах да намеря и така го зарязах, беше ок до определен ток после гореше, не помня какво точно ставаше, иначе схемата принципно е ок май акумулатора ми беше приключил тотално и дърпаше много много....

Ценеровите диоди могат да се свързват последователно за постигане на желаното от нас напрежение. Освен това може да се добавят и обикновени изправителни диоди, свързани последователно, насрещно на ценера за по прецизна настройка на напрежението. Такива диоди подобряват до някъде и температурната стабилност.

PL15 според документацията му е за 13,8 - 15,6 волта, 1,3 вата. Такива ценери има на пазара: https://store.comet.bg/Catalogue/Product/20145/ (https://store.comet.bg/Catalogue/Product/20145/)
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: Pichaga933 в 04 Февруари, 2018, 16:33:37
Супер, благодаря, ще пробвам
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: pansim в 04 Февруари, 2018, 16:51:11
Супер, благодаря, ще пробвам

Пробвай...схемата е нестабилна температурно, освен това няма ограничение по ток - "красота" :rofl:
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: Pichaga933 в 04 Февруари, 2018, 18:20:21
Да температурно имаше проблем, мисля че във варинатите нататък е решен..
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: Pichaga933 в 04 Февруари, 2018, 18:34:21
И приключват така:
http://forum.vwclub.bg/viewtopic.php?f=11&t=187926&start=510

[attach=1]

Проста е схемката, разбираема.Ще я пробвам на есен отново.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: BatKoce в 04 Февруари, 2018, 18:39:40
Ограничението по ток също може да се окаже проблем. Предполагам, че авторите на схемата са ползвали траф с падаща характеристика.

Написаното се отнася за по-горната схема. Последната не я бях видял.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: Pichaga933 в 04 Февруари, 2018, 19:00:32
като гледам слагат каквито трафове имат, имаше и пост с данни за навиване, ползват и ш образни и тс180 и тороиди

http://forum.vwclub.bg/viewtopic.php?f=11&t=187926

Вместо ценера може да се ползва шотки диод 1N5819

или7815, Бих пробвал с LM317 да докарам 14.4в точно.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: azop_v в 05 Февруари, 2018, 10:24:46
....................
Вместо ценера може да се ползва шотки диод 1N5819

или7815, Бих пробвал с LM317 да докарам 14.4в точно.
Не разбирам защо ви е да докарате точо 14,4 волта?!? Динамото /алтернатора/, без акумулатор, в зависимост от оборотите, може да вдигне до към 60 волта /не съм го мерил, но крушките "гърмяха".
Това което съм учил, реле-регулатора осигурява напрежение до 14,2 волта изход. Ние ги регулирахме на 13,8 V. Това го правехме с пружинката на релето /регулаторите бяха с релета - реле напрежение, реле ток и реле за обратен ток, което в последствие отпадна заради диодите в генераторите за променлив ток/. После дойдоха електронните...
Та..., напрежението на заряд - 14,2 волта, ток - зависи от акумулатора, защита при обратно свързване - насрещно включен , мощен, диод.

Така го виждам аз! Говоря за киселинни акумулатори, със сярна киселина.

Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: pansim в 05 Февруари, 2018, 14:53:54
Та..., напрежението на заряд - 14,2 волта, ток - зависи от акумулатора, защита при обратно свързване - насрещно включен , мощен, диод.

Така го виждам аз! Говоря за киселинни акумулатори, със сярна киселина.

Виждането ти е грешно, защото явно не си прочел хубавата книга която колегата даде на всички. Там са описани добре и на разбираем език нещата.
 Четете бре :drinks:
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: azop_v в 05 Февруари, 2018, 17:15:31
Виждането ти е грешно, защото явно не си прочел хубавата книга която колегата даде на всички. Там са описани добре и на разбираем език нещата.
 Четете бре :drinks:
Свалих я /благодарности към колегата/, но ми липсва време..., за сега...
Само я попрехвърлих набързо.
Кое виждане ми е грешно, че аз имам много "виждания"...  :D
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: pansim в 05 Февруари, 2018, 20:48:12
Виждането за 14.2 волта
Това е нито риба, нито рак :rofl:
Т.е. не е напрежение при което акумулатора може да остане неограничено време, както е в аварийните захранвания, от друга страна при това 14.2 волта сме далеч от пълен заряд на акумулатора.
Ама то пише...трябва само да се прочете.

ПП някъде съм писал  и продължавам до отстоявам мнението си, че напълно зареден оловно киселинен акумулатор може да имаме само с измерване плътността на електролита с въвеждане на корекция по температура.
Това без да предизвикаме бурно кипене и повишаване на температурата над определени граници.
Естествено, в практически всички зарядни, това не е постигнато. Аз също съм правил доста опростени зарядни, но те не са оптимални по отношение на заряд. Е, стават да си запалиш автомобила, но обикновено сме на около 80% от максималния заряд.

И още, диода който има защитна роля в схемата ти от предишния пост, е напълно излишен и освен загуби, нищо друго не прави.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: azop_v в 05 Февруари, 2018, 21:40:50
Виждането за 14.2 волта
Това е нито риба, нито рак :rofl:
..............
Не ми се рови да цитирам учебниците по които съм учил, но ще ти дам извадки от "Укипедия" и други източници. Освен това около 11 години съм работил с акумулатори за ДВГ.

Посредством регулирането от реле-регулатора (с вградените електромеханични устройства реле за напрежение и реле за обратен ток), или от различните други варианти на изпълнение като механични или електронни устройства, напрежението за електрооборудването използващо 12 волтов акумулатор, се настройва и поддържа от генератора в границите от 13,7 до 14 V.
.........................http://www.akumulatori.bg/12/Преглед/12/%20Полезно%20четиво%20за%20акумулатора

Интегрален хибриден регулатор на напрежение

........
Развитието на микроелектрониката позволи създаването на интегрални регулатори на напрежение, които сега се използват в съвременните автомобили. Размерите им и температурната устойчивост на интегралните блокчета позволява да се монтират в общ блок с четкодържателите на променливотоковите генератори. Тези регулатори поддържат напрежение в електрическата уредба от 13,9 до 14,3 V,
........................

6.Зареждащия ток в нужните граници (14,2± 0,3 волта за дванадесет волтова батерия)
7.Ако при зареждане температурата на акумулаторните клетки превиши 40° С, токоизправителят трябва да се изключи от мрежата, докато температурата спадне на 25—30° С.
8.Акумулаторът е зареден, когато в продължение на два часа гъстотата на електролита се задържи еднаква или когато напрежението се задържи няколко часа на едно ниво (при нов и изправен дванадесет волтов акумулатор — около 16 волта). Сигурен признак за края на зареждането е започващото бурно отделяне на мехурчета в електролита (т. нар. «кипене» на акумулатора).

http://www.akumulatori.bg/12/Преглед/12/%20Полезно%20четиво%20за%20акумулатора


Твърдо регулаторите на напрежение, в практиката, се регулират на 14,2 волта! Другото е в областта на теорията!

Наздраве!  :drinks:

PS. Диода в тази схема може и да не е нужен, но в обикновените изправители е задължителен, защото знаем как се случва на практика... Освен това съм получавал акумулатори със сгрешени изводи /разменени/.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: pansim в 06 Февруари, 2018, 08:36:20
Ето твоята картинка, и сега ми кажи от какво спасява този диод? Защото аз твърдя че не спасява от нищо!!! Той генерира единствено загуби във вид на топлина!
По отношение на крайното напрежение при зареждане, ти сам си си отговорил - около 16 волта при следене на гъстота и температура. Защо продължаваш да спориш за 14.2? При автомобила това е принудителна мярка - няма как водача да следи други параметри.
Аз също при мое зарядно поставям подобни стойности, но това е компромис. Мисля че един прочит на кратката теория в обсъжданата книга ще внесе допълнителна яснота по този въпрос.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: azop_v в 06 Февруари, 2018, 09:21:08
Ето твоята картинка, и сега ми кажи от какво спасява този диод? Защото аз твърдя че не спасява от нищо!!! Той генерира единствено загуби във вид на топлина!
По отношение на крайното напрежение при зареждане, ти сам си си отговорил - около 16 волта при следене на гъстота и температура. Защо продължаваш да спориш за 14.2? При автомобила това е принудителна мярка - няма как водача да следи други параметри.
Аз също при мое зарядно поставям подобни стойности, но това е компромис. Мисля че един прочит на кратката теория в обсъжданата книга ще внесе допълнителна яснота по този въпрос.
Тази картинка не е моя... Използвах я, защото ми беше под ръка. По-късно добавих, в поста, обяснение, но може да не си го прочел.
Целта на диода е да защити греца, при обратно свързване, каквото често правим , при разсеяност...

[attach=2]

Хайде кажи какво ще стане, ако включиш обратно акумулатора.

Друго... 16 волта имаме само при НОВ акумулатор /май ти не четеш както трябва/! На практика това го няма! Акумулатора има стабилно 12,6 волта! Поне така трябва да бъде!

За електролита си прав... 1,28 зима, 1,26 лято, това са практически изпитани стойности, които предпазват акумулатора най-добре. По електролита, и неговата промяна, можеш да си извадиш много заключения... Само че днешните акумулатори са без капачки... Така че, остава напрежението!

.
По отношение на 14,2 волта... Завода регулира / изчислява реле-регулаторите на толкова!

Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: pansim в 06 Февруари, 2018, 09:31:49
Целта на диода е да защити греца, при обратно свързване, каквото често правим , при разсеяност...
Хайде кажи какво ще стане, ако включиш обратно акумулатора.

По отношение на 14,2 волта... Завода регулира / изчислява реле-регулаторите на толкова!

Не зная какво да кажа, или по-точно как да го кажа.
Колега, въпросния диод НЕ защитава от обратно включване на акумулатора към зарядното. Хайде помисли каква е разликата между въпросния "защитен" диод и другите от Греца-а. НИКАКВА!!! При обратно включване на акумулатора, ще протече ток през този диод и ще изпука като пуканки и него и диодите от греца. Толкоз за "защитата"
По отношение на регулирането от "завода" - това е вариант относително безопасен за акумулатора, но не постигащ 100% зареждане.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: azop_v в 06 Февруари, 2018, 10:50:24
..............
По отношение на регулирането от "завода" - това е вариант относително безопасен за акумулатора, но не постигащ 100% зареждане.
Абе вярно казваш при тази картинка... Диода го имам предвид за схемата след греца, но нямам подходяща картинка. При обратно включване, все нещо "изпушва"..., греца - също. Диода се поставя непосредствено до изхода, след него е акумулатора, зад него - всичко останало.

Напрежението...
Естествено е, че е за предпазване на акумулатора. Освен това , няма акумулатор който да работи със 100% капацитет! Това имам предвид! На практика нито електролита е "като хората", нито зареждането..., никой не спазва 1/10 ток на зареждане, изправителите са правени "едно към гьотере". За сулфатизация и десулфатизация са чували "тук-там"...
Това е практиката!
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: pansim в 06 Февруари, 2018, 10:57:24
Абе вярно казваш при тази картинка... Диода го имам предвид за схемата след греца, но нямам подходяща картинка. При обратно включване, все нещо "изпушва"..., греца - също. Диода се поставя непосредствено до изхода, след него е акумулатора, зад него - всичко останало.

Че казвам вярно, е повече от ясно, предполагам на всички които са учили как работи диода!
А че не разбрах какво казваш, е друг въпрос.
Ама - здраве да е. Заприличахме на бг мама. С един диод - две страници...срам... :rofl:
 Да допълня - където и да го поставиш този диод, файда няма. Единствения вариант е ПАРАЛЕЛНО на акумулатора с обратно включване и между него и акумулатора предпазител. Ама то има и такава картинка на предишната страница - разгледай. Ще ти се изясни. :drinks:
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: origo в 06 Февруари, 2018, 13:51:08
Колегата azop_v не трябва да бърка напреженията на празен ход на акумулатора, с напрежението което трябва да се поддържа на клемите му по време на заряд за осъществяване на 100% заряд. Двете напрежения са МНОГО различни защото акумулатора не е обикновен кондензатор а сложен химичен източник на ток и целта на заряда е да протекат в него съответните химически реакции. Така че за 100% зареден оловен акумулатор с течен електролит е необходимо в края на заряда да се поддържа напрежение 14.7 или дори повече (в зависимост от температурата) върху клемите му в продължение на няколко часа докато зарядния ток спадне, или докато закипи или плътността се установи. Същия този акумулатор ще се зареди при тези условия до 100% от неговия капацитет. Колкото е останал, може да е останал 30% от написания на кутията, но той целия ще бъде зареден. Нека не се бърка че това става само при чисто нов акумулатор разполагащ със 100% от обявения си капацитет. Та същия този акумулатор след като бъде откачен от зарядното и престои няколко часа на клемите му ще се установи напрежение между 12.7 и 13.1 волта съответстващо на 100% заредено състояние. И действително този диод последователно за съжаление НИЩО не предпазва. Единственото което може да направи е ако в схемата на зарядното присъстват съпротивления които да разреждат акумулатора след изключване от мрежата, този диод ще предотврати това паразитно разреждане. Нищо повече.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: lz2xl в 06 Февруари, 2018, 17:24:38
Въобще диод може да се сложи само че паралелно на изхода с катод към + на изправитела и предпазител 10 ампера примерно след него.Ако объркаш полярността да изгори предпазитела.Обаче е безмислено в случая,има резон само ако има някаква електроника между акумулатора и греца.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: azop_v в 06 Февруари, 2018, 19:45:15
Въобще диод може да се сложи само че паралелно на изхода с катод към + на изправитела и предпазител 10 ампера примерно след него.Ако объркаш полярността да изгори предпазитела.Обаче е безмислено в случая,има резон само ако има някаква електроника между акумулатора и греца.
Точно това исках да кажа! Но явно не се разбрахме... Все едно...
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: lz2xl в 06 Февруари, 2018, 19:58:39
Да ти кажа честно аз до сега не съм виждал читаво зарядно,в смисъл "дуракоустойчиво" против всякаква защита от грешки :) Имаше един тип руско зарядно което работеше без грешка.Обаче там имаше една микросхема от тия часовникарските К176ИЕ12 която се слави с ненадейно дефектиране :) бачкаше си без грешка докато ми омръзна да го поправям :)
Хубаво си се насочил сам да си правиш зарядно,има едни китайци които ги продават.Навити с алуминиев проводник :) може да си представиш каква трагедия беше вътре :) Въобще практиката показва че домашно направеното зарядно е по надеждно.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: Pichaga933 в 06 Февруари, 2018, 20:55:07
@lz2xl, по отношение на несполучливите снимки с телефон, ще ти дам един жокер, на скоро го открих. Като осветиш от близо с халогенна крушка  обекта който снимаш с телефона, снимката винаги  става на фокус и  с хубав детайл... Просто тия Лед светкавици по телефоните не струват.  Естествено  лампата не трябва да свети към телефона ами само към обекта на снимката, тоест снимаш отразената от обекта светлина, като луната все едно.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: lz2xl в 06 Февруари, 2018, 21:11:35
Ще му направя качествени снимки,имам апарат.Ще ги сложа,само да заредя батериите :) Моя телефон няма светкавица.
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: Ивайло в 06 Февруари, 2018, 22:30:27
Мисля , че някъде го бях обяснил. От поне 30г на съпругата бащата е направил зарядно "дурако устойчиво " със защита от късо , обратно включване и всичко там каквото се сетите. Как ли ? Лесно !!!
Така е сметнал и навил трафа , че лампа 300w в ПЪРВИЧНАТА осигурява необходимия заряден ток. Ще попитате ами напрежението ? Ами със сметки на вторичната. Ще дам жокер :
 Всеки акумулатор има вътрешно съпротивление , което се изменя леко  взависимост от състоянието му. Е няма десулфатизатор !!!!
Титла: Re: Зарядно за акумулатори..., за кола.
Публикувано от: pansim в 07 Февруари, 2018, 09:05:05
Имат руснаците невероятни разработки за наистина неубиваеми зарядни.
С автоматично определяне на полярноста, т.е. няма /-/ и /+/. Закачаш кабелите и зарядното само си определя какво да прави :good:
Да не говорим за разни сложни алгоритми на зареждане с измерване на реалния капацитет на акумулатора и извеждане на информацията на дисплей и каквото още се сети човек.
Не ми се търси - http://radiokot.ru/forum/viewforum.php?f=11&sid=af0f852663971b66c90f604bf2bc70a4
Който иска - има купища интерсни неща, не само за зарядни.
Време и желание да има. :drinks: