Форум за любителите на Стара електроника

Нови технологии => Битова и домакинска техника => Темата е започната от: lz2xl в 27 Ноември, 2016, 17:21:53

Титла: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: lz2xl в 27 Ноември, 2016, 17:21:53
Имам двигател от пералня,вероятно пералня Роса.Има три извода,син жълт и червен.Как се свързва това чудо.Кой извод е общия кой е на работната намотка и кой на пусковата.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: BatKoce в 27 Ноември, 2016, 18:17:27
Измерваме внимателно с омметър всички варианти. Когато покаже най-високо съпротивление, значи сме хванали двата отделни края на работната и пусковата. Следва, че тази извод, който остава е общ. Сега вече мерим спрямо него. Намотката, която има по-високо съпротивление е пускова. Тази, която е с по-ниско съпротивление е работна.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: Валери в 27 Ноември, 2016, 18:21:19
Трябва и работен кондензатор, който като гледам е 4 микрофарада. Трябва да се свърже на изведеният край на пусковата намотка и другият изведен край на работната. Захранването ще бъде на общия край и на работната съединена с кондензатора  :) .
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: lz2xl в 27 Ноември, 2016, 18:25:23
BatKoce,благодаря!Утре ще ги измеря.Валери,то е ясно че това е така.Само че кой край кои е :) Това е въпроса.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: Валери в 27 Ноември, 2016, 18:29:15
Само че Асене, едва ли е от пералня "Роса", те бяха мисля със 180 ватови двигатели. Този е по-скоро от някой вентилатор 60 вата  8) .
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: BatKoce в 27 Ноември, 2016, 18:31:03
Ето схемата, ако някой се интересува.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: lz2xl в 27 Ноември, 2016, 18:58:21
Благодаря за схемата,утре ще видя там коя намотка е работна и коя пускова.Валери,това е мотор от пералня.Колегата го разглоби понеже пералнята протече и го заряза.Сега искам да го ползвам за друго.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: lusti в 27 Ноември, 2016, 19:05:52
Този двигател е от пералня Диана,онези малките с откачащо се задвижване.Моята съм я правил бая пъти че как пусне през семеринга на перката вода и по ремъка и айде горе в захранването и буууум.Захранването на двигателя е като на трифазан в монофазно напрежение.Кондензатора 4мф се вързва на два от проводниците,на свободния проводник се свързва едното от захранващите а другото захранващо жило към едно към кондензарота без значение кое е.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: styrshel в 27 Ноември, 2016, 19:07:56
Тази "пускова" намотка е всъщност работна, защото няма кой да я изключи, така че е много вероятно двете да са с еднакво съпротивление...
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: lz2xl в 27 Ноември, 2016, 19:38:03
Искаше ми се при възможностнякой да погледне кой цвят къде отива,ако някой има такава отворена.Мотора 100% е монофазен с работна и пускова.Не е трифазен,това е сигурно.Ще видя утре и ще я пусна.Няма къде да ходи,ще тръгне.Не ми се иска да правя експерименти.За това питах,може някой да се е занимавал наскоро с такава.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: origo в 27 Ноември, 2016, 20:33:59
Имам Диана, но в момента е на вилата и няма да мога да погледна цветовете. Освен това там знаеш с колко винта се държи капака на мотора - пада едно развинтване и завинтване минимум половин час :)
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: lz2xl в 27 Ноември, 2016, 20:48:49
Точно Диана,имаше някаква ремъчна шайба на вала.Не го отваряй,то наистина там винтовете са много.Аз утре ще сложа на RCL моста статора и ще видя коя намотка какво съпротивление има.Така с мултицета може да сбъркам.Ще пиша после кой цвят какво е.Може да е полезно на някой.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: BatKoce в 27 Ноември, 2016, 20:51:54
Тази "пускова" намотка е всъщност работна, защото няма кой да я изключи, така че е много вероятно двете да са с еднакво съпротивление...

До сега не съм попадал на мотор от този тип, на който двете намотки да са с еднакво съпротивление. Ако този се окаже изключение, тогава наистина някой трябва да погледне в такава пералня. Мерил съм с обикновен мултицет. Винаги е имало осезаема разлика.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: lz2xl в 27 Ноември, 2016, 21:26:02
Имат някаква разлика,утре ще кажа кое как е.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: Любо Божков в 27 Ноември, 2016, 21:26:21
До сега не съм попадал на мотор от този тип, на който двете намотки да са с еднакво съпротивление. Ако този се окаже изключение, тогава наистина някой трябва да погледне в такава пералня. Мерил съм с обикновен мултицет. Винаги е имало осезаема разлика.
Има такива - включително и при грамофоните. С изместване на кондензатора на другата намотка се променя и посоката на въртене. Така на пример е изпълнен и електродвигателя на автоматична пералня "Перла" - в частта на ниските обороти.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: BatKoce в 27 Ноември, 2016, 21:28:41
Преди малко се сетих, че имам такъв мотор.

Синя жица 75 ома - работна
Червена жица 152 ома - пускова
Жълта жица - обща

Свързах го с кондензатор 5 микрофарада - работи!
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: lusti в 27 Ноември, 2016, 21:28:52
Ако има пускова и работна намотка както казвате то на пусковата трябва да има центробежен птрекъсвач или пусков бутон.Това е обикновен трифазен двигател с вътрешна звезда и се свързва както поясних по горе.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: lz2xl в 27 Ноември, 2016, 21:40:40
Преди малко се сетих, че имам такъв мотор.

Синя жица 75 ома - работна
Червена жица 152 ома - пускова
Жълта жица - обща

Свързах го с кондензатор 5 микрофарада - работи!

Много благодаря,утре ще го пусна!
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: BatKoce в 27 Ноември, 2016, 21:45:02
Пусковата намотка наистина в известен смисъл е и работна, тъй като остава постоянно включена през кондензатора, който в този случай е наречен "работен". Когато кондензатора е "пусков" тогава се изключва от центробежен изключвател или бутон.
Може да има едновременно  и работен и пусков кондензатор. Тогава след достигане на оборотите се изключва пусковият кондензатор, но остава работният.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: lz2xl в 27 Ноември, 2016, 22:03:42
Няма центробежен изключвател,има само кондензатор.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: BatKoce в 27 Ноември, 2016, 22:47:20
Няма центробежен изключвател,има само кондензатор.

В този случай няма. Схемата е както съм я нарисувал по-горе. Кондензаторът е най-добре да е оригинален.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: lz2xl в 28 Ноември, 2016, 17:27:55
В този случай няма. Схемата е както съм я нарисувал по-горе. Кондензаторът е най-добре да е оригинален.

Всичко е точно,пуснах го.Работи без проблеми.Синя жица 75 ома - работна Червена жица 152 ома - пускова Жълта жица - обща.Кондензатора е хартиен 4мкф.Благодаря за помощта :drinks:
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: azop_v в 11 Декември, 2017, 09:12:24
Всичко е точно,пуснах го.Работи без проблеми.Синя жица 75 ома - работна Червена жица 152 ома - пускова Жълта жица - обща.Кондензатора е хартиен 4мкф.Благодаря за помощта :drinks:
Ще тръгне, разбира се!
Дори да беше разменил пусковата с работната, пак щеше да тръгне..., само че мощността му щеше да е паднала.
Ако свържеш , и пуснеш 220V само на работната, ротора ще се "чуди" на къде да тръгне и само ще бръмчи с 50 Hz докато изгори, а пусковата е за това, да му каже на къде да завърти. Можеш да го завъртиш и на ръка, тогава пускова не му трябва, той вече "знае" какво се иска от него. Имаше една задача за "Буридановото магаре"..., ротора се оказва в ролята на магарето, което мислело чисто логически... Задачата била: - ако едно магаре мисли чисто логически, и ако бъде поставено на еднакво разстояние, от две еднакви купи сено, то ще умре от глад. Просто няма как да избере! Но ние знаем /а може би - не/, че магарето не мисли така и ще тръгне към някоя от купите...
При трифазния двигател имаме намотки с еднакво съпротивление, но това не пречи да ги пуснем в монофазна мрежа, чрез кондензатор. И в зависимост към коя намотка сме го свързали, посоката на въртене ще е различна.
Има формули за пресмятане на кондензаторите /пускови и работни/, но има едно просто правило - на 100W мощност - 7μF работен капацитет... 1kW - 70μF. Добре е кодензаторите да са най-малко за 250V напрежение, сухи! "Мокрите" гърмят... Обикновено се избират за 400V, поради съществуващите толеранси. При големи мощности, загубите мощност могат да стигнат до към 50-60%, при трифазните.
Ами може още да се пише, но клавиатурата вече ми се мръщи..., голям бой яде...  :D
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: GRIDLIC в 21 Май, 2021, 18:46:14
Здравейте имам двигател от пералня "Роса-05" между синя и сива 133 ома. Между останалите и жълта няма съпротивление. Беше блокирал ротора от ръжда, дали няма вътре вградена термозащита. Няма миризма на изгорял проводник. Мотора е капсулован с четири нита. Ако на някой му се намира такъв мотор за тази пералня да пише на лични. Има механичен часовник с два контакта единия е за времето на работа, а другия подава само импулс през кондензатор 4 микрофарада към пусковата през няколко секунди.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: Ангел Симеонов в 21 Май, 2021, 19:11:35
Роса-05 е с две намотки пускова с постоянно включен кондензатор и работна.Релето е само определящо за времето за работа на пералнята.Между трите жици трябва да има съпротивление.Иначе имаш прекъсната намотка.Няма вътре защита.Същото важи и за Дианата.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: GRIDLIC в 21 Май, 2021, 19:37:59
Не е вярно това че часовника определя само времето. Часовника е прозрачен, не виждаш ли че втория контакт се управлява от отделни зъбни колела и включва през няколко секунди. Много ясно че е прекъснала нискоомовата работна намотка. За това търся мотор. Включил съм пералнята през 150 ватова лампа. Лампата светва през няколко секунди и изгасва. Тоест включва се само пусковата намотка през определен период от време докато не свърши зададената програма.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: GRIDLIC в 22 Май, 2021, 05:33:27
Сигурно сте имали предвид "Роса A03H/03H" тя е с голям мотор. "Роса-05" е с малък мотор наполовина като този на "Диана" Ето тук се продава но го няма в наличност само с поръчка и на сегашна цена.                                                                                             http://ashop.bg/rezervni-chasti-za-tesy/motor-washing           
                                                               
     https://www.topmashinionline.com/c/peralni-284/peralnya-bez-nagrevatel-tesy-rosa-9473                                                                   
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: GRIDLIC в 22 Май, 2021, 06:05:56
  XD-50W                                                     
https://aliexpress.ru/item/4000675040591.html?aff_fcid=576f2aad66ba47bc89280de337b222cb-1621652548194-09821-_pvlL8wM&aff_fsk=_pvlL8wM&aff_platform=api-new-link-generate&sk=_pvlL8wM&aff_trace_key=576f2aad66ba47bc89280de337b222cb-1621652548194-09821-_pvlL8wM&dp=260464-13117.891877&terminal_id=c5c8997773644b188212eb3435789956&tmLog=new_Detail&sku_id=10000005698427268
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: styrshel в 22 Май, 2021, 08:11:03
  XD-50W                                                     
https://aliexpress.ru/item/4000675040591.html?aff_fcid=576f2aad66ba47bc89280de337b222cb-1621652548194-09821-_pvlL8wM&aff_fsk=_pvlL8wM&aff_platform=api-new-link-generate&sk=_pvlL8wM&aff_trace_key=576f2aad66ba47bc89280de337b222cb-1621652548194-09821-_pvlL8wM&dp=260464-13117.891877&terminal_id=c5c8997773644b188212eb3435789956&tmLog=new_Detail&sku_id=10000005698427268
За 90лв., ще си купиш цяла пералня от  тук!
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: GRIDLIC в 22 Май, 2021, 13:50:15
Ще видя колко ще ми искат за пренавиваване на мотора. В краен случай ще приспособя един мотор от Диана.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: GRIDLIC в 16 Февруари, 2022, 00:03:53
Поръчах нов мотор. Мотора пристигна но не може да се свали ремъчната шайба от стария мотор. Много е ръждясала оста, а ремъчната шайба е от цам. С Фолиева Киселина правил ли е някой експеримент да разтвори ръждата. Кажете някакъв метод как може да се свали шайбата без да се счупи. Търсих навсякъде по магазините ремъчна шайба. Ако някой има да пише на лични. От Диана дали може да стане пластмасовата ремъчна шайба, но тя е без подложна голяма шайба.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: shri в 16 Февруари, 2022, 06:33:35
Пробвай със загряване. При температурното разширение има шанс да отпусне с леко почукване, че цама е крехък. Може да пробваш и с ръждопреобразуватели хубаво напръскваш и чакаш да попие пак напръскваш и тогава загряваш. Това също помага.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: GRIDLIC в 16 Февруари, 2022, 07:05:41
Пише че ръждопреобразувателите премахват ръжда до няколко микрона. То е напластена много ръжда. Не знам при колко градуса се топи тая сплав Цам. Има опасност да се деформира при нагряване. Ще пробвам и ще пиша.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: lz2xl в 16 Февруари, 2022, 08:51:06
Да кофти работа защото шайбата е алуминиева.Малка газова горелка нагрей оста,не шайбата.Обикновено ги леят от ЦАМ4-1,топи се на около 400 градуса.Тя ще се разшири малко и ще спука слоя корозия между оста и шайбата.После някакъв контакт спрей,не WD40/Работата е там че контактния спрей е много по рядък и прониква много по дълбоко и химически разрушава окиса който ги слепва.После може и  WD40 или някакво тънко малсо или нафта и после дърпане и псувни :drinks: Зависи колко се е накипнал алуминия на шайбата.Пожелавам успех.
Титла: Re: Въпрос за двигател от пералня.
Публикувано от: shri в 16 Февруари, 2022, 19:35:03
Това беше и моята идея, ако може окиса хубаво да се накисне с препарат и колкото може по дълбоко да влезе препарата. При загряване този препарат се изпарява. Тогава може да стане от налягането на газовете това отделяне на двата слоя различни метали слепнати един за друг. Шайбата може да се загрее с пистолет за горещ въздух на 100гр. то не трябва много за да стане. Успех.