| Начален сайт Сандъците  | "Библиотека Сандъците" | МОЖЕ ДА ПОДКРЕПИТЕ ФОРУМА С ДАРЕНИЕ >ТУК<

Автор Тема: Бюджетно зарядно устройство за автомобилен акумулатор  (Прочетена 18232 пъти)

0 Потреб. и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен ditronix

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 421
  • Населено място: Провадия
За такъв акумулатор аз бих ползвал 7812. Защо? Ами има защита по ток, която сработва при около 1А ток. Тоест имаме готово ограничение на зарядния ток около 1/10 от капацитета. Осигуряваме на входа на схемата напрежение около 16-17V и свързваме 7812 почти по стандартния начин. С едно изключение- средния извод се свързва към маса през един светодиод. По тоя начин повдигаме изходното напрежение до около 13,7-13,8V. Което е супер за оставяне на акумулатора ПОСТОЯННО  свързан към зарядното в дежурен режим. Иначе, ако искаме да зареждаме в цикличен режим, последователно на светодиода свързваме и един диод 1N4148, 1N4007.... Или какъвто имаме силициев изправителен. На 7812 трябва да се осигури охлаждане, най- лесно ще се получи с радиатор от бракуван компютър. С перка евентуално. С радиаторче от стара видеокарта и БЕЗ перка работят десетки такива зарядни с батерии 12V до 7-8Ah. Но.... май темата беше за автомобилни акумулатори :nea:
DRL  модули за всички видове автомобили!

Неактивен Nic 59

  • Насочен електрон
  • **
  • Публикации: 70
  • Населено място: В Търново
Естествено е, че никой в такъв изправител няма да сложи филтров кондензатор, защото последния просто е излишен а струва пари! Но при импулсен преобразувател, получаващ изправено и филтрирано мрежово на входа, няма да тръгнем умишлено да „накъсваме“ изходния ток, за да гоним мехурчетата. Аз казах вече, че подритвам акумулаторите с течен електролит по време на заряд. Това е важно. Но постоянния ток да сулфатизира, ще може да го наречем факт, след съответните изследвания с последващо разглобяване на акумулатора, или намиране на меродавно научно проучване, в което е направен подобен тест. Иначе са си приказки просто. Но както казах, всеки е свободен да живее със заблудите си които го карат да се чувства щастлив.
Какво му е естествено, зарядна станция за електрокар струва 1500-2000лв, батерите 5-6000, и било излишно и скъпо. Подържам в работа си такива зарядни и акумулатори.
 Битовите са импулсни и в зависимост oт батерията, WET,AGM,GEL,Pb-Ca имат определена характеристика на тока и напрежението във времето.
 Зарядния процес, десулфатизирането започва със прав или импулсен ток.
 Разликата дали е прав или импулсен заряден ток при съвревенните батерии не се се отчита като проблем, във активната маса има добавки кото регенерират кислорода и водорода отново до вода. Брой цикли, дълбочина на разряд и силата на на разрядния ток са факторите кото сулфатизират активната маса и разрушават арматурата. Не съм запознат със професионалното ритане на акумулаторите, защо е важно, какво се цели, едната батрия на електрокара тежи можеби половин тон.
 Това е последния ми пост в тая тема и който се нуждае от проверено във времето,просто и надежно зарядно у/во, което е без кондензатори и осигурява маааалко по добро зареждане и гони мехурите моля на лични.

пп Диаграмата е първата която ми попадна, професионалните зарядни станции имат допълнително и други важни функции.
http://napravisam.net/?p=27312
« Последна редакция: 13 Декември, 2018, 23:29:04 от Nic 59 »

Неактивен Кръстан

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 135
  • Населено място: Пасарел, Плевен, Копенхаген - тризвучието на географията
[quote
Отделя се и водород, който при определено съотношение с кислорода /2:1/, образува "гърмяща смес"! Само очилата ми спасиха очите, при две взривявания на 160 Ah-ви акумулатори... Никога не откачайте зарядни щипки , при включен изправител и "врящ" електролит! Евентуалните искри взривяват сместа! Винаги имайте , в бутилка, концентриран разтвор на сода бикарбонат /хлябна сода/, за да измиете веднага лицето. Сярната киселина разяжда кожата..., бавно, но сигурно! За очите не ми се мисли дори!

.
[/quote]

Това е най-важното. Следвайте правилата за техника на безопасност! Акумулаторите не са шега работа.

Един съсед си беше включил акумулатора (60Ач) на тракторчето да се зарежда. Междувременно си ремонтираше косачката на трактора и режеше с ъглошлайф нещо. От искрите на ъглошлайфа и гърмящия гас се получи така добра експлозиия. Човека извади късмет, че е бил с гръб към взрива. Дрехите му целите бяха пронизани от шрапнели и късмет извади, че шрапнелите не са попаднали в очите му. :bomb:
Не случайно си има указания за зареждане на акумулатори и т.н..

Активен lz2xl

  • Глобален модератор
  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3522
  • Населено място: Варна
Няма промишлена зарядна станция за оловни акумулатори която да е с кондензатори.Конкретно за електрокарите осигуряват заряден ток между 50 и 200 ампера.Батерията там наистина е тежичка.Сменя се с телфер и не всеки телфер може да я вдигне.Десулфатизацията в класическия вариант на лечение се прави от самата зарядна станция.Няма филтражна група след ларионовия изправител.Обаче има резистори,един полупериод зарежда,обратния разрежда малко през тях.Не на всяка станция ги има,обаче е добре да се включват.Така сулфатизирането се "лекува" с всяка зарядка на батерията,а те са много скъпи.Един комплект батерии често струва колкото самият електрокар.В автомобила всеки знае че филтър след алтернатора е самият акумулатор.Разни домашни зарядни и други импулсни захранвания са друга тема.За акумулатор за домашния автомобил колкото е по просто толкова по добре.Носили са ми за прехвалени марки с автоматики,следене на зарядния цикъл и т.н. екстри.Обаче умрели от прегряване и скапали акумулатора.Електролита изкипял на пода,акумулатора горещ не се пипа и в помещението не се диша.Това за протокола.

Неактивен Nic 59

  • Насочен електрон
  • **
  • Публикации: 70
  • Населено място: В Търново
Какво му е естествено, зарядна станция за електрокар струва 1500-2000лв, батерите 5-6000, и било излишно и скъпо. Подържам в работа си такива зарядни и акумулатори.
 Битовите са импулсни и в зависимост oт батерията, WET,AGM,GEL,Pb-Ca имат определена характеристика на тока и напрежението във времето. (Връзка към прикаченият файл)
 Зарядния процес, десулфатизирането започва със прав или импулсен ток.
 Разликата дали е прав или импулсен заряден ток при съвревенните батерии не се се отчита като проблем, във активната маса има добавки кото регенерират кислорода и водорода отново до вода. Брой цикли, дълбочина на разряд и силата на на разрядния ток са факторите кото сулфатизират активната маса и разрушават арматурата. Не съм запознат със професионалното ритане на акумулаторите, защо е важно, какво се цели, едната батрия на електрокара тежи можеби половин тон.
 Това е последния ми пост в тая тема и който се нуждае от проверено във времето,просто и надежно зарядно у/во, което е без кондензатори и осигурява маааалко по добро зареждане и гони мехурите моля на лични.

пп Диаграмата е първата която ми попадна, професионалните зарядни станции имат допълнително и други важни функции.
http://napravisam.net/?p=27312
пп Не мога да допълня вече поста за това копирам. Не предлагам устройства а сканирана схема и описание.

Неактивен iss

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 203
  • Населено място: SF
Цитат
http://napravisam.net/?p=27312
Списание "НС" определено е източник на народна мъдрост, особено видна в статиите поръчани от спонсор.
Висок професионализъм лъха от словосъчетанието "напрежението на тока", както и определянето на диаграмата като "волт-амперна характеристика"  :master2: !

Неактивен ditronix

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 421
  • Населено място: Провадия
Не знам защо изобщо се коментират кондензаторите. Какъв по-голям кондензатор в изхода на зарядното от включения акумулатор???
DRL  модули за всички видове автомобили!

Неактивен azop_v

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 260
  • Населено място: Ст.Загора
  • очаквай неочакваното...
Не знам защо изобщо се коментират кондензаторите. Какъв по-голям кондензатор в изхода на зарядното от включения акумулатор???

 :D :D :D   :--- :--- :---

И сега, при така съвършено "изгладеният" ток, вече можем да включим изтощеният акумулатор...  :drinks:
« Последна редакция: 14 Декември, 2018, 08:51:55 от azop_v »
Timeo Danaos et dona ferentes...

Неактивен kolev

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 307
Здравейте на всички, доста интересни неща има писани в темата, аз нямах време да работя по проекта тези дни и за това само четях, но ето, че дойде време да напиша и аз нещо. Та значи до къде я докарах - запоих платката на кита с елементите, освен това на захранващият блок който показвам в началото на темата напрежението му се вдига до 15 волта посредством многооборотния тример потенциометър монтиран на платката на стабилизатора. . До тук добре. Ето и снимка на сглобения кит, като потенциометъра, транзистора и светодиодите съм ги монтирал на кабели за да могат да се захванат на бъдещата кутия на изделието и транзистора на радиатор.

107175-0
107177-1

Подадох му 15 волта от въпросното захранване и червеният светодиод на зарядното светна. Свързах на изхода на зарядното там където трябва да е акумулатора една 12 волтова лампа с мощност 21 вата, като я свързах през амперметър. Лампата свети, при регулиране на зарядния ток посредством потенциометъра, силата на светене на лампата намаля или се увеличава съответно. При максимално намален потенциометър токът който се харчи е 0,9 ампера, а при максимално усилен потенциометър токът е 1.9 ампера или толкова колкото го измерих в началото на темата с тази лампа. Нямам по-мощна лампа да го натоваря повече. Премерих и напрежението на изход на зарядното без товар - при намален потенциометър 5.9 волта, при усилен - 13.6 волта. Друго което забелязах е че в момента в който се включва лампата към изхода на зарядното зеленият светодиод светва за част от секундата и изгасва. Зеленият светодиод е за да укаже когато акумулаторът е зареден, а червения когато се зарежда, а също така свети и без товар на изхода. Освен това като закача лампата на изход се чува едно високочестотно свистене най-вероятно от ШИМ регулатора. Друго важно което забелязах е че схемата има защита от късо съединение на изхода  :D :D :D. Това го разбрах съвсем случайно по невнимание. Сега стигнах и до съществената част, а именно че цялата част на стабилизатора на въпросното захранване от монитор идва слабичка за да се използва за зарядно. Говоря само за електрониката. Трафа е непоклатим  :D . При намален нацяло заряден ток с включена лампа при консумация 0.9 ампера всичко е наред, но при максимален заряден ток изправителните диоди започват да греят стабилно добре, не зверски, но да речем ако се оставявят 5 - 10 минути така най-вероятно ще се опукат. Та ще се мисли друг вариант, с друг трансформатор или този трансформатор с друга изправителна част, но пък ще трябва и да се стабилизира напрежението на 14 волта, зашото трафа променливо дава 20 волта.

Неактивен origo

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 3509
  • Населено място: София
До тук добре, казал падащия от 6-тия етаж когато стигнал до третия :).
Определено това линейно захранване от монитора ще бъде слабовато, както и сам си забелязал.
Ако конструкцията ще включва каквото и да било линейно захранване, е добре с него да се реализира и ограничението по ток та да ти е мирна главата. Ако ще слагаш импулсно - определено трябва да няма линейни стабилизатори изобщо. Така става една дивотия - хем губиш мощност в топлина в линейното, хем го тероризираш с импулсното след него. Това импулсно е предвидено да работи с изправено неизгладено напрежение 15 волта от трансформатор, по спомени от описанието му. Разчитат очевидно, вътрешното съпротивление на трансформатора да ограничи пиковите токове по време на отпушеното състояние на мощния транзистор. В линейното ти захранване, има електролитни кондензатори, които ще осигурят доста големи токови импулси при отпушване на транзистора на „зарядния контролер“. Това не само ще предизвиква смущения, но и ще е издевателство над линейния стабилизатор. Защото крушката е активен товар (резистор) докато акумулатора не е, и има много ниско вътрешно съпротивление което ще промени ситуацията спрямо тестовете. Та щом държиш толкова много на този кит който вече си закупил, то най-добре го използвай според предписанията - чрез подаване на 15 волта изправено, нефилтрирано напрежение от трансформатор. Успех!
Няма нищо по хубаво от старите телевизори, особено за хората които обичат да прекарват свободното си време зад телевизора а не на канапето пред него :) ... и когато вече за нищо не стават пак може да им се намери приложение :D ....

Неактивен kolev

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 307
Така е Ориго, слабо е, още в началото на темата имах такива опасения и те се оказаха верни. И то слаба е самата изправителна и стабилизираща част, докато трафа що годе става. Проблем се явява в случая че дава 20 волта променливо и става малко сложно да ползвам дори и само трафа. Ще го прибера там откъдето съм го извадил за нещо друго. В случая съдбата ми се усмихна защото ми изпадна един друг траф който е почти идеален за случая.

107247-0

Дава 15 волта променливо и има мощност 45VA, което ако не бъркам в простата сметка е 3,75 ампера. Мисля да го вържа с един мощен грец към вече сглобения кит, без филтриращ кондензатор, което е по-добре, както стана ясно по-горе в темата. Апропо както пишат колегите акумулатора сам по себе си се явява един кондензатор с голям капацитет и сам си филтрира напрежението. Само за работата на самия кит не знам дали няма да е проблем нефилтрираното напрежение, но едва ли. Напрежението на новия траф е 15 волта, т.е. с 1 волт повече отколкото пише в упътването на кита, но отново смятам че няма да е кой знае какъв проблем. Преди да изнамеря този траф ми изникна и нещо друго - да се използва траф от микровълнова фурна. Ако се изреже вторичната намотка и на нейно място се навие нова с проводник 2,5 или 4 квадратни милиметра би трябвало да се получи необходимото напрежение и ток. Гледах и подобни клипчета и за малко да жертвам един траф от микровълнова, но добре че не избързах. За сега варианта ми остава този новия 15 волтовия. Даже и кутия за зарядното съм приготвил вече, само да минат тестовете. Ами това е за сега. При първа възможност като напредна с нещо ще пиша в темата. Темата разбира се остава отворена за критики и съвети, за което благодаря на всички.

Неактивен styrshel

  • Адронен колайдер
  • *****
  • Публикации: 1527
  • Населено място: Варна
Ниско е 15В. Имате пад в диодите 1,5-2В!!! По-горе писах, трафа трябва да дава 17-20В.

Неактивен pansim

  • Квантов генератор
  • ****
  • Публикации: 618
  • Населено място: Сандански
Стария траф и тиристор. Може и новия траф...и пак с тиристор.
Не знам защо продължаваш да мъчиш и себе си и въпросния недоклатен кит. Поне един дросел на изхода да бяха сложили.
http://iza99.com/
Българска заваръчна техника с 5 години гаранция
Ремонт на заваръчно оборудване - 0887607722

Неактивен Кръстан

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 135
  • Населено място: Пасарел, Плевен, Копенхаген - тризвучието на географията
Само да се включа  като черна станция  :D Електрониката на зарядното може да се направи и с преправено реле-регулатор за зареждането. Стига да е с дискретни елементи.
Играх си преди години с реле-регулатори за зареждането на моторетки МЗ, ЧЗ. В един завод видях по същото време горе-долу помещение за зареждане на акумулатори. Със вентилация, зарядни, позарогасители, кофпомпи и всичко както си е положено. Та там имаше и едно българско зарядно, което за контролер ползваше реле-регулатор за зареждането от автомобил. Каква е била електрониката под капачето на релето не мога да кажа, но на външен вид и с надписите си беше като стандартно реле.

Дискретни елементи - отделни елементи, елементи не в интегрално изпълнение - БЕЛ превод  :rofl:

Неактивен kolev

  • Квантов електрон
  • ***
  • Публикации: 307
Здравейте. Схемата с тиристорите е действително хубава и лесна за изпълнение, но кита съм го купил вече и не ми се ще да го прибирам в мазето. За друго не знам за какво мога да го ползвам така, че твърдо си остава варианта с кита. Ако тръгна на ново да го правя с тиристори, да купувам нови елементи и т.н.т. то ще излезе така, че по-добре да си бях купил едно евтино зарядно още в началото и да не се занимавам да правя. Все някаква работа ще върши китчето щом са го проектирали и вкарали в серийно производство. И пак казвам, че на мен ми трябва нещо колкото за зор заман да ми върши някаква работа да дозареди изтощен акумулатор. Ако зачекнем пък темата с качеството на новите акумулатори съвсем ще стане ясно, че не си струва да се инвестират повече от 40 - 50 лева в зарядни устройства, освен ако не се използва професионално и ежедневно.
Да кажа и нещо за новия траф който показах снощи в темата, значи включих го и на изход на вторичната намотка дава 16,8 волта, а след изправяне с грец напрежението е точно 14,8 волта  8) което според мен е перфектно за случая.
Очаквайте продължение...

 

ПОЛЕЗНИ ВРЪЗКИ

Начален сайт "САНДЪЦИТЕ" Библиотека "Сандъците"
ОТГОВОРНОСТИ: Всички мнения във ФОРУМА са лични мнения на техните автори и не отразяват официалното становище на собствениците му.
   Copyright: Освен ако не е посочено друго, съдържанието на този сайт е лицензирано под:
  Creative Commons Attribution License.
  Текстът на договора за ползване на български
Copyright © 2011 - Сандъците - сайт и форум за стара електроника - За контакти  

Партньори:  | Форум за конспирации, уфология и мистика | Кактус БГ |