Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: xborox в 25 Април, 2015, 11:11:02
-
Последното откритие сред старите вещи на покойния ми дядо е тази прекрасна Olympia 421. За съжаление състоянието й не е особено добро. От едната страна на корпуса има дупка за допълнителен ключ, по НЧУ е пипано доста - UCL11 е заменена с EL11N (разликата между двете като гледам е единствено в отоплението), някои кондензатори са подменени, други - са се разтекли съвсем. UY11 пък е с присаден диод отдолу. Скалният механизъм не работи, кордата е скъсана, но мисля, че ще се справя. не съм сигурен, но според мен и стъклото отпред не е оригинално. Всъщност при мен е тънък 1 мм плексиглас, а предполагам оригинално е със стъкло. Някой има ли такъв модел, за да ми каже как е оригиналният вариант?
Първо ще стартирам с кутията, а после лека полека ще възстановя НЧУ и ще се надявам радио частта да е ОК. Ще трябва да намеря UY11 и UCL11, а са доста стари лампи )-: Очаква ме доста работа, но нямам бърза работа с този апарат!
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
[attach=4]
[attach=5]
-
Здравей,трудна задача.Зависи с каква цел ще го реставрираш .Колекционерска или просто от носталгия към онова време на дядовците ни.Но забрави днес да слушаме програми на средни и дълги вълни.Иначе се оправят нчу и се присажда укв приставка и става наистина едно голямо шоу.Поздрави.
-
UCL11 е триод пентод,EL11N е само пентод.Няма да стане.
-
Радиото е много хубаво, не го съсипвай с mp3 модули или поне ако го правиш, го направи така че да не се вижда и да може при нужда лесно да се премахне. Опитай да го възстановиш колкото можеш, не е в лошо състояние съдейки по снимките.
-
Това ще ми е четвъртият приемник, който ще реставрирам, така че смятам, че ще се справя. И ще го върна в оригиналното му състояние, без никакви модули и т.н., тъй като специално този си е сравнително рядко срещан и е произведен по време на Войната.
Вярно, че UCL11 беше триод пентод като ECL11. Въпреки това беше сложена EL11N на нейно място. Ще разгледам по обстойно тези дни какво е положението по шасито, но там ще падне най-много работа. Дано няма проблеми по радио частта, тъй като нямам необходимата техника и умения, за да се справя с нея. НЧУ-то не е проблем.
А някой от вас знае ли дали оргинално е стъкло или плексиглас пред скалата?
-
Доста вероятно е оригинално да е плексиглас- тогава не е бил разпространен за масова употреба както сега, и се е срещал доста често в радио приемниците. Ако е матиран може да си резнеш едно ново парче със същата дебелина , за да ти е лъскав.
-
Днес си направих списък с кондензаторите, които трябва да купувам, и хвърлих един по-сериозен поглед на схемата. Ако се съди по нея, кондензаторът от потенциометъра към маса е 10 нано електролитен. А аз за такава стойност електролитен не съм чувал. Предполагам погрешно са сложили плюса и там е 10 нано обикновен. Или преди е имало такива?
Друг инетересен момент по схемата е крушката за скалата, която е 18 волта на 0,1 ампера. Нямам идея откъде мога да намеря такава. Съпротивлението от 150 ома, свързано успоредно на нея, е ако тя изгори ли? По схема има прекъсвач за него, а на самото шаси такъв няма.
Гледам също, че отоплението на лампите е директно от мрежовото захранване и поради тази причина са свързани последователно. На практика това означава, че и една от тях да има прекъснато отопление, всички останали също няма да работят. При схемата за 110 волта обаче е различно. UY 11 е отделно, другите 3 заедно. При това захранване работата по приемника ще трябва да бъде доста внимателна като гледам :-)
-
За електролита 10 нано, няма да ме учуди, ако реално е имало такъв, още по- малко ако е вързан с + към маса, виж на монтажа как е реално, нормални неща са това. Ако е 10 нано даже и 1микро съвременен електролит да сложиш разлика едва дали ще видиш, но мисля, че трябва да е електролит...
За крушката, предполагам, че може да минеш с такава за 24в 0,1А, е ще свети по-слабо...
http://tpetrov.com/search.php?prod=%D0%9B%D0%B0%D0%BC%D0%BF%D0%B0+24V%2F0.1A+7620
Относно, мрежовото шаси, силно препоръчвам разделителен трансформатор...
Иначе е доста рисково, Преди да имам разделителен, работех само с една ръка!!!, на дървен стол с дебели изолационни сухи джапанки... И пак като ме треснеше фазата беше супер гадно. Иска си белязване на щепсела и разклонителя кое е фаза- с голям белег в контрастен цвят, и при Включване, тест на шасито с фазомер. И пак е доста Опасно!!!
-
Да, имам предвид всички мерки за безопасност, но все още съм дaлеч от включването на радиото. Сега разгледах и шасито набързо. Наистина е електролит, като в случая е заменен с някакъв 4,7 микро на 100В. Искаше ми се това радио да е изцяло в оригиналния си вид, но доста части по НЧУ явно са заменени и няма да е лесно. Имам обаче няколко идеи :-)
Другото, което ми направи впечатление, е, че наистина има прекъсвач на съпротивлението (680 ома), което е свързано успоредно на крушката, и той се намира точно под трафа. Този прексъвач явно е на принципа на биметалната пластина, макар че не съм тествал, за да съм сигурен.
Разгледах и отоплението. Преправяно е. Сложени са три големи жични съпротивления, за да свалят напрежението и отоплението на лампите е свързано успоредно, а не последователно. Мисля да започна оттам, но за съжаление едва в средата на следващата седмица ще имам нужното време, за да се захвана.
-
Днес имах малко време и го отделих на Олимпията. Възстанових оригиналната схема и замених кондензаторите в нискочестотната част. Нямаше един, който да отговаря на оригиналния си капацитет. Върнах и отоплението на лампите така, както е по схема. Първото пускане обаче не даде никакъв резултат. Напрежението на отоплението на UCL11 и на UY11 е в норма, но това е единственото, което е ОК :) Предполагам UY11 е заминала, тъй като напрежението след нея е 20-ина волта. И UY11, и UCL11 ги намерих сред боклуците в мазето и вероятно не са читави, но ги взех за проба. Предполагам първото, което трябва да направя, е да се сдобия с две добри. Вече имам предложение за тях, така че мисля това да е следващата крачка.
Друго нещо, което ме озадачи, са прекъсвачът и съпротивлението от 150 ома, свързани успоредно на крушката. Тяхната цел явно е да заместят крушката, когато тя изгори или поне така предполагам, но все още не мога да си обясня как се случва това.
-
Днес направих първия тест, след като radiodb ми изпрати двете лампи. Всичко тръгна, появи се звук и когато се опитах да търся станции леко докоснах UY11 и "светна". Толкова ме е яд! Трябваше време, за да открия тази лампа, всичко беше ОК, оставаше да измеря напреженията, за да знам дали са в норма, и да думне по такъв начин )-:
Има ли вариант за неин заместник, поне да знам, че съм подкарал апарата, докато търся още една UY11?
-
Ако имаш читава UY1 от някое Пионерче на присадка...
-
Що не сложиш диод с резистор и не си продължиш работата. Пък в някакаъв момент ще намериш лампата и ще я смениш.
-
Отоплението как ще го докара,и там ще трябва да слага резистор и то с голяма мощност.Пада върху отоплението на тая лампа е сериозен.
-
Смърт без причина няма.Направи следното:
1.Извади кенотрона и измери неговото отопление.Ако е здраво измери за късо между анод и отопление.Потенциала е доста висок между отопление и катод на кенотрона.
2.Ако по точка 1 всичко е наред макар и измерването да е некоректво поради студения катод то откачи анода на кенотрона и виж дари греят отопленията.НО ПРЕДИ ВСИЧКО ВИЖ МРЕЖОВИЯ ПРЕВКЛЮЧВАТЕЛ НА КАКЪВ ВОЛТАЖ Е.Направи това и пиши за резултата за да даваме акъл. :empathy2: Допускам и изгаряне на крушката.
-
Мрежовият превключвател е ОК. Отоплението на лампата работи. Това, което се случи, когато кенотронът "светна", е че го докоснах съвсем леко и изгоря проводникът, който свързва крачето на лампата с катода. Не знам дали е заради вибрациите, съвсем леки бяха. За съжаление нямах време да замеря напреженията.
Иначе скалната крушка е изгоряла, но нейната функция се изпълнява от съпротивлението 150 ома. Все още не мога да намеря крушка на 18 волта, затова тествам при включена верига за съпротивлението.
Преди да пусна приемника за проба, ми направи впечатление, че жичното съпротивление в отоплителната верига не е едно, а са три последователно свързани. Част от намотките се допираха и съпротивлението бе по ниско от това по схема. Пренавих едното, другите ги нагласих с клечка за зъби и в момента съм на 610 ома приблизително
-
Огледай много внимателно да няма някъде късо в монтажа.
-
Ето ти скална лампа 18V, 0,1A:
http://www.ebay.de/itm/Skalen-Lampen-18V-0-1A-E10-Zylinderform-Gluhlampchen-Radio-Funk-Sammler-/301671060063?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item463cff125f
-
Спокойно можеш да ползваш и 12V / 0,1A.
-
Някой може ли да каже колко е омичното съпротивление на отоплението на кенотрона UY11 ?
, за да го емулирам с резистор...
Ще слагам силициев диод за начало, за да чуя апрата. Предполагам анодно напрежение 170-200в му стига. като схемно не е упоменато ???
-
Оф къв съм проз. Закона на ом 50волта /0.1А = 500 ома
остава загадката с анодното трябва да прегледам темите за Сименсите 12/13GW дето са със същия лампов набор и ги борихме с Мано преди време.
Едит: и тая загадка е разгадана след диода трябва да имам 212волта
Започнах да меря напреженията.
На UCH11 на 4-ти крак имам 63 волта, а на 8-ми крак 51 волта. По схема трябва да са 200 и 100. На кенотрона трябва да имам 212V а аз имам 77. Ще меря пак но мисля, че има проблем с кенотрона.
Включих и пак мерих, напреженията са спаднали още, 4-ти крак 47 волта, 8-ми крак 40 волта, кенотрон 51 волта. Лоша работа.
Тая схема е близка иима напреженията:
http://www.sandacite.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=424.0;attach=394;image
ПП: крушката трабва да е 180 ома ще я заместя и нея...
-
Май открих защо кенотрона е взел-дал...
Който е сметнал че тая крайна лампа UCL11 е читава... :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
[attach=1][attach=2]
стъклото е побеляло от вътре от изпарения и зор
-
Двете ги взех заедно в комплект от форума )-; За съжаление хвърлени на вятъра пари, ама карай. Май и теб почва да те мъчи тази Олимпия? Дано поне другата UCL11 е читава. Много се постарах, като и сменях цокъла да го направя добре.
-
нормално е за мрежови немски приемник да мъчи :D Още съм на кабелите разгадавам какво си правил около дросела и чудя 2 та ключа отзад за какво са :D . Тия винаги се проследяват от-до поне в захранващата част.
Молбата ми за измерване на омичното съпротивление на отоплението на кенотрона UY11 я подновявам.
UCL11 е с 120 ома отопление и на 60в при 100ма не отговаря на закона на ом. Та за това търся точни данни за отоплението на тоя кенотрон UY11 с колко ома да го емулирам като слагам силициев диод.
Ех що не пуснах тема като си правих моя Сименс мрежовия...
-
Хъм, около дросела не съм правил нищо или поне нямам спомен. Иначе ключът отзад, който е хванат за шасито, ти е за ниски - високи :D Поне така пише на задния капак. За мен най-голямата изненада е превключвателят, който включва 150 ома съпротивлението успоредно на скалната крушка и така затваря веригата на отоплението, ако скалната крушка е изгоряла.
-
Наскоро Ориго писа че не е коректно да се мери съпротивлението на студена лампа. Жичката има много голям положителен температурен коефициент на съпротивлението. нагрята е няколко пъти по-голямо. от данните на UY11 се вижда 50в/0.1А т. е. 500ома!
А ключа вероятно е за кратковременна работа докато се смени скалната крушка тя влияе само 5-10% върху тока на отоплението така че не е опасно.
-
И аз толкова го сметнах по нагоре... оки 500 ще го оставя, е 470 де.
-
Ще разсейва 5W!!!, да не го опечеш! :D
-
Е ще сложа 5W циментов . Тая игра сме я играли вече с мощностите на отоплиенията.
Чудя се дали да не срежа балона на оригиналната лампа и да надена заместителната схема в цокъла и хоп балона върху елемнтите :D
Чудя се стъклото само на елмаз, ли може да се реже или може да го претрия с диск с дремела?
-
Това съм го взел от нета за UY1N, а иначе резистора може да е навсякъде във веригата и е добре да може да се охлажда, така че в балона не е добра идея.
-
Най-накрая ,читава схема на приемника се намери :)
[attach=1]
-
Интересна работа: сложих силициев диод с гасящ резистор 150 ома и 470к за симулация на отоплението на кенотрона. Смених и електролитите+ няколко останали неполярни кондера в нано мярка.
И единственото което се случва е, че дросела на захранвантето почва да бръмчи яко?!?!?!?!?
Едиснтвента лампа в стъклен балон UCL11 започва да загрява отоплението и съвсем слабо- се затопля балона, но не се виждат червени точки отгоре дето обикновенно се вижда отоплението и.
Ще менкам 470r резистор симулиращ отоплението на кенетрон с 150 омов
Ще проверя и ключа за анодното на дросела щото май не иска да щракне... Нямам индикаторна крушка която е в тая верига и ме съмнява да не прави проблем че е само със 150 ома резистора и за това отказва да щракне, ако отказва де, не съм мерил стига ли анодно до лампите.
Интересно нещо - променливия кондензатор - корубата му, която принципно е на гумени тампони за да е разделена от шаси , Има пластина на нея, която беше вързана към остов проводник пристегнат около един от филтровите електролити- тоест шаси? Пластината изглежда фабрична. Мостовия проводник не беше... Чудно ми е с каква цел е правено това?
Пускам през раделителен траф.
-
Гумените тампони не са за изолация от маса, а демфери за вибрации. Отоплението омитирам с крушка 12V 0.1A
-
Малко развитие: Импровизирах крушка от 4 броя за по-ниско напрежение. Подмених Входния разплетен жичен с 680 омов резистор с циментов 10W. Сложих диод с гасящ резистор 150 ohm пак циментов . сложих и 470 ома отоплителна лъжа и тя циментова 10W . И почнах тестовете.
В началото не искаше изобщо да тръгне. Оказа се uch11 с прекъснало отопление. Смених я, с резервната бройка.
И тръгна. НО, анодното напрежение Танцува от 90 до 300в. Плавно се покачва и спада след като загреят лампите. Дросела реагира на това събитие като с електромагнитния си ключ в най-високата точка на напрежението прещраква и прехвърля позицията на скалната лампа....
В един от моментите в който анодните напрежениия са що годе в рамки за около 20 секунди може да се чуе звук от говорителя: С опушената крайна лампа ucl11 - звука е бясно силен мрежови брум .
С другата UCL11, на която са и пререждани краката е събсем слаб аноден шум все едно предишното стъпало не работи коректно- това е с уж читавата UBF11. С другата бройка UBF11- Нищо не се чува и при двете крайни лами, та можем да я пишем и нея фира.
Като първи задължителен елемент тука виждам: Тези лампи да минат през лампомер, за да е ясно коя от тях става , коя не става. Предполагам, че Крайната UCL11 едната става и Uch11 едната бройка става , но не мога да съм сигурен за нея. Мисля, че няма чиатва UBF11 от тези 2-те които са при мен.
Чак след тази проверка... е разумно да се премине към МЧУ филтрите .
Толкова. За сега аз вдигам ръце. Понеже нямам лампомер, а в случая е нужен.
xborox, дрънни ми на тела, да се разберем кога да минеш да си го прибереш, или ако решиш нещо друго да направим с него ;)
-
Не е лесно да се гадае за състоянието на лампите.Жалко,че не си от Русе щях да ти измеря лампите защото имам лампомер.Новите уж които ще намериш може също да нямат емисия...От опита който имам с измерване с лампомера ще кажа изтощава се триода на хетеродина,пентода на мчуто,двойния диод.Много трудно се намират такива лампи с прилична емисия.Повечето са извадени от стари апарати с цел печалба или намерени негодни свалени при стари ремонти на апаратите.Ремонтите с които се захващам започват с измерване на всички лампи и подбиране на читави от моите запаси.
-
UBF11 и UCH11 ги махнах и сложих 200 омови резистори за симулиране на отопленията им.
Анодното продължи да танцува. РАзкачих едното МЧУтрафче и престана.... Явно ще иска нови 175 пикови кондензатори в кутиите на мчу трафовете... Реално намираеми са Полипропилен на WIMA 150пико за 630в.
xborox, купи 4 броя от тях, за да продължим борбата :D
-
Днес следобед ще я свърша тази работа. Имам и една идея за лампомера :)
-
Не мисля че в МЧ филтрите е хубаво да се слага полипропилен, макар и да е трудно може би е по-добре да потърсите дискови керамични, или тръбни, все по шаситата от стари лампови телевизори трябва да се намери нещо. Не знам и до колко ще се цели автентичност на вида и монтажа де че като слушам за модификациите до тук, май няма да изглежда много автентично.
-
Гледам на схемата, че на всеки резистор който слиза от + има кондензатор на маса. Давам гаранция 100% че някой от тах пробива. На кондензаторите в МЧТр. има свъзани успоредно намотки и дори да е прекъснал няма да има такъв ефект, а те не пробиват.
Още веднъж препоръчвам да имитираш отоплението на лампите с крушки 12V 100mA. Във Vikivatима колкото си искаш и правят доставки.
-
Първоначалната идея е да го подкараме. Едва впоследствие ще преценя дали да си играя да поставям новите кондензатори в корпусите на старите и да върнем предишната визия на апарата не само отвън, а и под капака. Доста работа има и по кутията, така че всяко нещо с времето си :)
-
Пък и става дума за единични бройки лампи. Ами, симулирайте лампомер. :)
-
Най вероятно имаш пробив в някой от кондензаторите на RC веригите 2,5k/10nF на МЧ филтрите, захранващи анодите на лампите UCH11, UBF11. За проби ползвам направени присадки UCH81/UCH11, UBF80/UBF11. При липса на такива, към крачетата на оригиналния цокъл може да свържеш за проба съвременен за UBF80 (UCH81) с възможно по къси проводници.
П.П. Пробвай да презапоиш крачетата на неработещите лампи. В доста от случаите това има ефект.
-
Нещо доста го закъсахме с това шаси ??? Аз все още не съм се отказал, макар че дори и да подкараме радиото, едва ли ще го слушам с оглед на това колко трудно се намират тези лампи. Някой има ли налична UCL11 за продажба или дори само временно за тест, за да видим дали ще подкараме НЧУ? По всяка вероятност тези, които имам, са вече за боклука :(
-
Вече имам хубава UCL11, както и UY1N, на която вероятно ще сменя цокъла, за да заместя UY11. Не можах да тествам уж читавата UBF11, но UCH11 я боднахме за кратко на лампомера и триодната й част се самовъзбуждаше на моменти. Може ли там да се крие проблемът? Ако някой има хубави UBF11 и UCH11, с радост бих ги купил, за да събера накрая един читав комплект.
-
Малка крачка напред :good: Подкарах НЧУ и свири с външен източник, но доста слабо. Предполагам причината е, че анодното напрежение на триодната част е много ниско - 105 волта. На пентодната е около 230 волта. Предположения къде да търся проблема?
-
С новата изходна лампа тия 230в стабилни ли са или танцуват от 130 до 230 ?
-
Вечерта ще гледам по обстойно, че изгубих страшно много време, а имам и един куп други задачи. Това, което ми направи впечатление, че и с трите изходни лампи, които имам, НЧУ работи, макар и твърде слабо. Първоначално напреженията са високи - като беше при теб, но на изхода на НЧУ няма никакъв сигнал, а и отопленията не загряват. После напреженията започват да падат, лампите загряват и на изхода има сигнал, макар и слаб.
Проследих схемата за отопленията на лампите, тъй като си спомних, че преди бяха свързвани успоредно всички без кенотрона, предполагам е използвано и някакво гасящо съпротивление. Направи ми впечатление, че отсъства кондензатора 10 нанофарада, който е свързан успоредно на мрежовото захранване.
-
Това, което на този етап е ясно, че има проблем с отоплителната верига. Няма много за мислене там. Двата резистора по нея са ОК, но явно някоя от лампите има проблем с отоплението. Остава да търся UCH11 и UBF11, но вече почвам леко да се изнервям. Толкова пари и труд гълта този апарат, а резултат никакъв.
-
Няма как проблемът да е в лампите, защото симулирах отопленията им. Това, което виждам на пръв поглед, е че ключът на дросела щраква при включване в мрежата и след 10-ина секунди пак цъква и напреженията на отоплението минават на нула. След 10 секунди веригата отново се затваря и лампите започват да загряват. И пак се изключва, И това се повтаря постоянно. Има ли вариант в самия ключ да е проблемът или по-скоро друга е причината да се активира?
-
тия 10нано ме съмнява да съм ги пропуснал, огледай.
Шунтирай ключа на дросела да видим така как ще работи....
-
Гледах много обстойно и никъде не ги открих. Шунтирах ключа и НЧУ-то вече си работи ОК и то с опушената лампа. Напреженията обаче ми е много неудобно да премеря. Ще трябва да направя утре една по-добра постановка.
-
Шунтирах го, напреженията са стабилни. След изправителния диод идват 175 волта. Докато премеря обаче на крайната лампа, се разтопи спойката на гасящото съпротивление на диода, а и самият той се поопече :-) Не съм мерил какъв е токът там, но този, който си сложил май е 2 вата макс
-
НЧУ вече работи стaбилно. Основният проблем беше скалната лампа в този вариант с четири последователно свързани крушки. Изрових една 12 волта , махнах циментовия резистор, който симулира отоплението на кенотрона и вързах UY1N към отоплителната верига. Солжих и 15 нано, че такъв имах, успоредно на мрежовата верига, както е по схема. Напреженията на отоплението най накрая си дойдоха на място и приемникът тръгна.
Когато сложа едната UBF11, гасящото съпротивление на изправителния диод започва да грее много. Явно се вдига консумацията сериозно, така че и нея я пишем за брак. Сега трябва да се захвана и с другите режими. На първо място може би трябва да сменя гасящото съпротивление на диода, за да вдигна напрежението. В момента е 175 волта, а по другите подобни приемници гледам е леко над 200. Анодното на триодната част понякога пада и под 100 волта при мен.
В общи линии това е засега. Поне беше открита причината за пада на напреженията.
-
Няколко пъти ти казваме за анодните кондезатори. Просто ги откачи от маса измери анодното и докладвай.
-
Сменени са и те, но все пак пробвах. Напреженията остават аналогичните. След кеонтрона е 185 волта, след като сложих 470 ома съпротивление на изправителния диод, 100 волта на анода на триодната част и приблизително около 170 на анода на пентодната част.
-
С НЧУ мисля да приключа. Напреженията са горе долу като по схема, след като направих присадка на UY1N за цокъла на UY11 и махнах диода и съпротивлението. На анода на триодната част е 125 волта, на пентодната 204, а на решетката - 216. Тока на кенотрона е около 40 милиампера. Чува се доста отчетлив мрежов брум при позиция на потенциометъра около 80%, но предполагам това е типично за мрежовите приемници.
Следващата крачка е да замеря уж читавите UCH11 и UBF11, след което ще видим какво ще правим с високочестотната част. Благодаря на всички за помощта. Като съм готов със замерването на лампите, продължаваме :-)
-
Не разбрах колко е на първата решетката на пентода -0.216V или -216V ?
Ако гледаме описанието (http://www.sm5cbw.se/tubes/htm/ucl11.htm) на UCL11 там трябва да е -8.5V. иначе тока е добре.
Кое си избрал за маса на измерванията? Ако се гледа първата схема която си публикувал, масата е дебелата хоризонтална линия.
-
На първа решетка варира между -9 и -10 волта. На втора решетка е 215 волта, на анода на пентодната част е 204, а на триодната част - 125. Иначе замерванията ги правя именно по удебелената линия на първата схема, която е и свързана директно към шасито на приемника.
Тези стойности са с опушената крайна лампа, която обаче явно има емисия и си звучи добре, както и с кенотрон UY1N. Не мисля да слагам новата крайна лампа, която купих засега. По скоро ще я пазя за резерва.
Засега ще стопирам временно проекта докато намеря лампомер. Ако моите UCH11 и UBH11 са добре, предполагам, rolling_heads, че радиото ще стигне до теб. Имам още малко работа и по кутията. Трябва да оправя и мрежовия ключ, че не беше добре, както и да се хвана да сложа електролитите в корубите на старите, които са заминали.
-
Мисля, че ако имаш антена и свободно време през нощта, може и да се справиш с високочестотната част.
Не е зле да имаш и честотомер, но и без него може да се постигнат задоволителни резултати.
Давай смело, Ще помагаме.
-
За съжаление нямам антена, а и живея в толкова замърсен от към радиосигнали в София район, че тук не мисля, че е възможно. Не пречи обаче да се кача на вилата някой ден през зимата, да запаля печката и да се занимавам само с това :-)
Като гледам в БГ не могат да се намерят читави UBF11 и UCH11. В eBay обаче намерих двете лампи NOS RFT за 30-ина лева, което е цената, която трябва да платя тук за втора употреба кажи речи. Чудя се дали да не ги взема директно. Поне ще знам, че със сигурност са читави.
-
Мислил ли си за регенерация на старите лампи?
-
Поне 90 процента от колегите тук имат и използват ECH11- вариант на ECH81 , оформена в съответния корпус и цокъл.
-
Не знам доколко може да има ефект регенерацията, при положение че емисията е свършила. Нямам никакъв опит, просто предполагам. А и все още не съм сигурен тези две лампи, които имам, дали не стават и те. Поне вече едно е ясно - другите две бройки UBF11 и UCH11 не стават. Едната е с прекъснато отопление, а при другата консумацията се повишава драстично.
За съжаление долкото знам UCH11 няма как да се замени с ECH11 или ECH81. Имам и двете, но най-малкото отоплението е различно, тъй като UCH11 е за мрежови радиоприемници. Имам Olympia 532 и за нея съм си взел резервна ECH11, така че една бройка за експерименти е налична :-)
-
На UCH ще ползваш отоплението за затваряне на отоплителната верига. ECH81 ще се ползва за проба с външно отоплително напрежение.
Това е само за проба за работоспособност.
-
За съжаление не открих в нас нито ECH81, нито ECH11, а мислих, че имам. Но излезе една EBF11. И реших да тествам с нея на мястото на UBF11. Веригата на отоплението я затворих със скапаната UBF11, EBF11 я пуснах с отделно отопление и познайте какво се случи. В единия край на скалата се появи шум, а после, след като боднах и едната сонда на мястото на антената, се появиха импулсните захранвания в блока :-) Изводът е, че UBF11 е заминала и трябва да търся друга бройка. Намерих случайно в OLX един разкостен Siemens. Човекът не е написал какви са лампите, но от това, което виждам, са същите като на моята Олимпия. Иска им 45 лева, но лампите не са тествани и не изглеждат особено читаво. Другата опция засега е eBay, но и там цените са солени. Ако някой случайно има излишна UBF11, ще се радвам да ми пише едно ЛС.
После идва момента с вилата и настройването на високочестотния блок :-)
-
Макар и доста бавно, напредвам. Кутията вече е готова. Сдобих се с UY11, поръчал съм и нови UBF11 и UCH11 от eBay. Има ли нужда да ги подготвям предварително по някакъв начин или не е проблем да ги бодна директно на апарата?
Взех и една UBF89. Докато чакам да дойдат оригиналните лампи, мисля да направя една присадка. Хем да ми стои за резервна, че като гледам UBF11 колко трудно се намира )-:
-
Кутията е станала добре :bravo: .
-
Би трябвало в понеделник да взема новите лампи. Доколкото чета, при положение че става въпрос за неизползвани стари лампи, не е зле да ги тренирам, тъй като балоните гълтат въздух. Има ли смисъл специално за тези или да ги бодвам директно?
-
Да се похваля с новите лампи. UBL11 и UCH11 на RFT в оригиналните си кутии. Трябва ми само още една UBL11, за да направя втори работещ комплект, но ще я чакам да изпадне.
От това, което съм прочел и чул, не е зле да тренирам лампите, при положение че не са използвани въобще. Мога да ги пусна само на отопление, като откача анодното от цоклите. Мога и да ги захраня директно. Имам един траф с линеен регулатор и мога да наглася напрежението на необходимата стойност. Има ли смисъл да се занимавам с такива процедури или да действам директно?
-
Подръж ги малко на отопление, 2 часа е ок. Тренират се мощни лампи, крайни усилватели НЧ, ВЧ и т.н. За лампите по приемниците няма нужда.
-
Мерси много за отговора. Подготовката беше направена и вече радиото е с напълно работещ комплект лампи. За съжаление с оглед на това, че са сменяни кондензатори и МЧ филтрите, не хваща нищо и на трите обхвата. Има шум само в крайно положение на променливия кондензатор.
Нямам сигнал генератор, нямам и големи познания, но имам ентусиазъм и чета, когато и каквото е необходимо. Мога ли да се справя сам с настройката с подръчни средства или няма вариант.
-
Мисля да започна с четирите кондензатора в МЧ филтрите, които са сменени. Поставени за 150 пико WIMA при 170 пико оригинална стойност. Има ли къде да открия такива, тъй като няма съвременен аналог?
-
175 пико трябва да са всъщност. Принципно може да ги запаралелиш с още 25 пико всеки и става 175, но колко е приемнлив тоя номер за МЧУ, а и колко се налага , като така или иначе иска настройка...
-
Без сигнал генератор няма да мине.
-
За МЧУ ти трябват такива кондензатори:
[attach=1]
ако прежалиш 3.20 за еконт ще ти пратя! :)
-
Е чак пък слюдени група Г :) обаче каквито и да са няма да мине без сигналгенератор и т.н. "сервизна отверка" ;)
-
Да се похваля :) След като открих една студена спойка и един сменен кондензатор с некоректна стойност, хванах първата си станция на къси. За антена използвах сондата. Чува се доста слабо, но е факт, че за първи път му чух гласа без външен източник.
Styrshel, много благодаря. Мисля да се възползвам от офертата ти. Толкова пари вече прежалих по това радио, че 3,20 ми се струват песен.
-
На много хора имам да благодаря, ама това, като сглобя радиото :-) След като styrshel ми прати кондензаторите и ги замених, сложих новите лампи и боднах една импровизирана антена от 3 метра кабел. Хванах 3-4 станции на къси, на средни в един момент чух и националното радио, но една румънска станция ми излизаше най-чисто. На дълги мисля, че не засякох нищо, но живея в центъра на София и замърсяването в ефира е голямо.
Има ли нужда от настройка на МЧУ филтрите при това положение? Не искам да го затварям преди да знам, че всичко работи. Нерви да сложа всеки кондензатор в тръбичката на оригиналния май вече нямам. Адски много време и средства ми отне този приемник, но поне като се свали капака отзад всичко ще бъде оригинално.
Другото, което ми направи впечатление, е, че когато превключвателят е на външен източник, ако променливият кондензатор е в една от крайните позиции, се появява шум все едно, че НЧУ не е изключен от високочестотната част.
-
Настройката на МЧ усилвателя може да я провериш,настройваш на някаква станция на СВ и завърташ сърцевините на мч трансформаторите.Отзад напред,от детектора към смесителя като запомниш как са били преди.Ако се наложи да се върнат както са били.Това може да направиш ако нямаш сигналгенератор.
-
....
Другото, което ми направи впечатление, е, че когато превключвателят е на външен източник, ако променливият кондензатор е в една от крайните позиции, се появява шум все едно, че НЧУ не е изключен от високочестотната част.
Ако се проследи схемата се вижда, че в положение НЧУ (Грамофон), се включва буксата за външен НЧ сигнал, без да се изключва входа от детектора. Това е доста разпространена практика в по-старите лампови радиоприемници без вграден грамофон. Правено е цел използването на по-прост вълнов превключвател.
-
Много благодаря, Любо Божков. Все още не мога да разчитам свободно схемите и ми е трудно да си представям цялата картина. Но с повечко старание нещата се получават.
Предполагам смесителят е отдясно на UBF11, като се гледа схемата, а детекторът е отляво. Утре вечер ще работя до 2-3 часа през нощта и като се прибера в нас, може да пробвам да завъртя сърцевините. Предполагам ефирът ще е значително по чист :drinks:
-
Днес мисля, че завърших до голяма степен ремонта. Развъртях сърцевините и постигнах много задоволителен резултат. Силата на сигнала нарасна почти двойно. За съжаление долната сърцевина на детектора беше счупена и се въртеше много трудно, така че при нея настройката не беше толкова прецизна, колкото ми се искаше, но и без сигнал генератор няма какво повече да очаквам.
Хващам отлично няколко чужди станции в центъра на София, по чисто отколкото на другите ми две Олимпии. Иска ми се да го тествам и на вилата, където разликата ще бъде огромна, но вече спокойно мога да кажа, че радиото работи. Едва ли ще го слушам често, но идеята ми е да си направя един предавател на средни, който да свържа с компютъра, и да покрива апартамента, който сега ремонтираме.
Естествено, остават още доста неща. Скалата не е ОК и се чудя дали да не направя нова на фолио и да я залепя върху оригиналната. Ще видя колко време ще ми отнеме и дали ще е задоволителен резултатът с печата. Другият проблем е, че кордата между променливия кондензатор и стрелката я нямаше още от самото начало. Сега ще трябва да измисля как да я направя. Скъсана е и гумата на скалната крушка, а тя не трябва да се допира до скалата, която е метална и е свързана с корпуса. Не са малко проблемите, но този, който ми се струваше най-труден за решаване, вече е приключен до голяма степен благодарение на вас.
В момента съм с циментов резистор 680 ома на отоплението. Ще ми се да върна оригиналния жичен, тъй като искам при свален капак радиото да е в автентичния си вид. За съжаление и там явно е имало интервенции при по старите ремонти. Пренавих и трите секции, няма допиране между отделните намотки и е 610 ома вместо 670. Имате ли идея откъде мога да купя проводник за жичния резистор. При мен съпротивлението е близо 200 ома за 2 метра, тоест ми трябва приблизително 130 - 140 ома на метър.
-
Относно добавъчния резистор на отоплението:събери стойностите на отоплението на твоя лампов състав +волтажа на крушките.Виж колко е.Събери стойностите на отопленията на състава на едно Пионерче.Виж дали е еднакъв.Ако е търси добавъчно съпротивление от Пионерче.Този резистор по-лесно ще намериш. :empathy2:
-
Ще ми се да си го навия сам. Установих, че ми трябва кантал 0.10, а където намирам да се продава най-тънкият е 0.15, който няма да се събере на керамичната сърцевина на моя. Ще видим, току виж излезе нещо :)
-
Аз развивам от руски жични тримери, но не знам дали има със съпротивление колкото ти трябва.
-
rolling_heads, добра идея! Сетих се, че имам един стар ключ за фарове за опела ми, който регулира силата на подсветката на контролните уреди с реостат. Ще скокна до гаража тези дни да видя какво му е съпротивлението. По принцип ми трябва 270 ома съпротивление на максимум 2 метра проводник.
-
Може да си развиеш кантал с голямо съпротивление от нагревател за поялник. Продават се само нагреватели в елеимекс и не са скъпи.
-
Понеже най накрая се хванах да сглобя всичко, дойде ред и на кинематиката. Някой с регистрация в радиомузея може ли да погледне дали има схема там. Има два конеца. Единият е от променливия кондензатор до оста, а другият - от оста до стрелката на скалата. Мога да го измисля и сам , но ако имам документацията, ще стане много по-лесно :)
-
И без регистрация се вижда дали има. Ако има, ще ти я изтеглим.
Сега погледнах и за съжаление няма. Това е най-близката снимка:
-
Понеже най накрая се хванах да сглобя всичко, дойде ред и на кинематиката. Някой с регистрация в радиомузея може ли да погледне дали има схема там. Има два конеца. Единият е от променливия кондензатор до оста, а другият - от оста до стрелката на скалата. Мога да го измисля и сам , но ако имам документацията, ще стане много по-лесно :)
Бях качил преди време пдф файл със скални механики. Може някоя да ти пасне.
-
Нещо не разбирам защо ти е UBL11 тя е диод пентод коренно различна от UCL11 . С лампите U серия трябва при работа с тях много да се внимава най-добре през пробна лампа докато не станеш сигурен че си приключил с ремонта. Дори и тока да не те хване . Хубаво е от някой бракуван комсомолец да си намериш 100ма Резистор с отрицателен температурен коефициент. Тая серия не я бива е за паралелно включване на отоплението . Поради високоволтовото отоплително напрежение като ги включиш светват силно .Докато падне отоплинелния ток вследствие загряването на отоплителната жичка . Но въпреки всичко доста апарати са произведени .
-
UCL11 имам три, а имам два приемника, докато UBL11 и UCH 11 имам само по една налична, но очаквам скоро да пристигне един пълен комплект :)
Иначе ремонтът на шасито отдавна го приключих и всичко работи перфектно. При олимпията няма резистор с отрицателен температурен коефициент, а дросел, който като щракне, елиминира резистор 150 ома от отоплителната верига. Хитро са го измислили, но ми трябваше известно време да разбера как работи :)
Тази вечер се справих и със скалната механика. Много е интересна, защото има един конец, който свързва по класическия начин оста с променливия кондензатор. Другият свързва оста със стрелката, но стрелката е на пружина, за да движи конеца. Половин час умуване и гледане и накрая стана. Още малко и ще ви го покажа снимки :drinks:
-
Погледнах пак схемата наистина има едноспециално превключване с ключетата но не мога да разбера кой тях управлява .Дросела който е даден е само филтриращ. Освен ако ключетата се свързани към неговия магнитопровод. Но приемника не е при мен да го видя. Нищо чудно тези германци правят чудеса . Аз имам един уред UNIGOR 4P прадставяш ли си релето за изключване на системата е вързано последователно на системата и изключва при ток над 10 микроампера. Ако леко го удариш пак изключва механически. Ако при тебе е така то вероятно се чака крайната лампа да загрее тогава тя повишава своята консумация на ток магнитната сила в него се повишава и той правключва друг режим.
-
Точно така, pana :) Когато анодният ток се повиши, котвата на дросела се вдига заради по-голямата магнитна сила и ключето, което си видял по схема, елиминира съпротивлението от 150 ома. Трябваше ми известно време, за да го установя, след което и започна същинската работа по применика и всичко се получи :)
Вчера сложих високоговорителя, наистина съвсем малко довършителни работи остават :D
-
Готови сме и с тази Олимпия :) Вече имам четири реставрирани приемника за бъдещия апартамент, така че остава единствено предавателят на средни вълни. В процес на търсене съм и на още един комплект U лампи 11-а серия, че да имам един резервен, но за това бърза работа нямам.
Скалата не е съвсем ОК, тъй като беше много зацапана и при миенето на места съвсем леко тръгна боята. Поръчал съм да ми направят на фолио, но не съм сигурен дали е необходимо да развалям оригиналния вид.
-
Днес си поиграх и със заминалия кенотрон. Свалих цокъла, а после успях да отворя балона, като запазя здрава видимата част. Дали ако сложа едно съпротивление 500 ома 10 вата за отоплението, един диод и едно гасящо съпротивление, няма да мога да ги побера в балона и това няма да се отрази твърде негативно на охлаждането?
-
Принципно само проба ще даде отговор на въпроса дали ще може да се охлажда адекватно новия еквивалент пъхнат в балона, може да го сглобиш временно без да залепяш стъклото и да пъхнеш термодвойка да следиш температурата в балона по време на работа дали превишава нормалните стойности (в случая нормални ще са около 70 градуса в близост до диода) над тях въпреки слабото му натоварване не знам дали ще може да се охлажда адекватно. Но на мен по-интересно ми е какъв е смисъла на това ако през прозрачния балон ще се вижда какви работи са набутани вътре? Или мислиш да боядисаш балона с нещо така че да стане непрозрачен?
-
Дали лампата ще работи в балона или еквивалента и от други елементи със същата разсейвана мощност няма разлика!!! Очаквай 200-300 градуса вътре!!!
-
Съвсем логично :-) Значи няма да се занимавам. Пичагата беше дал подобна идея и се зачудих дали да не я реализирам за спорта. Иначе мислех точно със сребърен феролит да мина отвътре стъклото или нещо подобно, за да не се виждат елементите. Но диодът няма да оцелее при тази температура :empathy2:
-
може да счупиш средната бакелитова част на цокъла на лампата за да се получи въздушен отвор за циркулация на въздух. Мисля, че няма да има проблем с диода. Още повече може да сложиш Шотки диод с нисък пад 0.3 волта, няма въобще да загрява. Но виж това гасящото съпротивление ще трябва да е на друго място защото ще опече положението :master2:
-
Ахахаха, вижте какво ми щукна :) Схемата за 110 волта прави две паралелни вериги на отоплението. Едната е с UY11 и гасящото съпротивление 680 ома, а втората е UCL11, UCH11, UBF11 и скалната лампа. Значи на теория, като наглася мрежовия превключвател на 110 волта и включа апарата през трафа, който имам 220/110 волта, мога да сложа "лъжливия" кенотрон само с диод, една крушка и едно 150 ома съпротивление по долната схема.
Едва ли някога ще стигна дотам, ама просто ми щукна като възможен вариант :)