Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: сашо в 05 Ноември, 2013, 21:20:15
-
здравейте, това е първият ми пост, казвам се сашо и съм от софия.
имам нужда от малко съвети от препатили по повод желанието ми да реставрирам една моя находка.
лятото докато се разхождах из една забравена от бога махала на едно родопско село се промъкнах в рушащата се сграда на училището/магазина и се натъкнах на очевидно доста старо радио от непознатата за мен марка туланъ. доста след това чукнах в гугъл да разбера с какво съм се сдобил, и естествено очите ми станаха на палачинки.
дотук с общите приказки, сега към конкретните проблеми, а те са 3 - кутията, говорителя и захранване.
- кутията като цяло е със запазена структура, но шперплата се е разслоил на места, и мислех за подлепване с поразредено ц-200, импрегнация с лазурен лак преди боядисването в оригиналния черен цвят. дали да използвам кит на "измишените" места или да възстановявам с парчета дърво?
на прав път ли съм или има по-свестни методи да постигна целта?
- говорителя. около 1/4 от мембраната също е изядена от мишки, имате ли идея как да я заменя с максимално подобна?
- захранване. няма да се заигравам с набавяне на купища батерии. ако някой е правил подобна манипулация интересно ми е доколко е капризно такова радио към филтриране на мрежовото захранване, т.е. нужно ли е отоплението (1.5 или 2 в.) да е стабилизирано, и анодното захранване ( 90-100 и нещо) или грец схеми и C-l-C е достатъчно?
ще съм благодарен за всякакви идеи :)
-
Дай снимки да го видим,ако фурнира е скапан може да се смени.Тук във форума коментираха подобен случай.Изправител може да си направиш има много схеми в нета,не е нужно да е стабилизирано.Може да се ориентираш по схемата на ПУ2.Батериен приемник който може да работи и с мрежово захранване.
http://www.kn34pc.com/sch/sch_rx/rx_pu_2.html
-
Добре дошъл във форума. Като начало наистина е добре да пуснеш няколко снимки на приемника. Има тема във форума как става прикачването. Пробвай с десния SHIFT ако левия не работи.
-
снимки ще кача когато го извадя за да го започна. сега съм се захванал с други предзимни задачи, а радиото е дълбоко затрупано в гаража за да не пострада.
иначе оригинално не е с фурнир, кутията е шперплатова и боядисана в черно с бели кантчета на места.
мисля че модела е 141Б но не съм 100%, пише го на капака но го забравих, но поне на вид е същия :)
-
Препоръчвам да направиш напълно стабилизирано захранване и за отоплението и за анодното, едва ли ще бъде някакъв проблем за теб. Диодите от мостовия изправител за анодното задължително с по 20тина ома последователно, и по 4.7 нано фарада керамика паралелно. Другото - колекторен или сорсов повторител, за опорното ценер захранен с източник на ток. За отоплението същата работа, само че без последователни резистори на диодите, само по 100 нанофарада керамика паралелно. Ако искаш ще ти драсна една схема.
-
най вероятно първо ще захраня отоплението от батерии за да премеря консумацията, но вероятно ще го стабилизирам. за анодното се чудя дали ще е нужно, дават му анодно от 90 до 150 ако си спомням точно, едва ли ще е чак толкова капризно, мисля си че дросел би трябвало да филтрира достатъчно за да няма брум, все пак в същата кутия се сглобява и мрежов приемник, вероятно е двата да ползват една и съща схема.
-
Отоплението на тези радиоапарати е много важно да е точно,лампите са батерийни.Много лесно се разрушават катодите и прекъсва отоплителния проводник.
-
Да, анодното не е нужно да се стабилизира, но трябва много добре да се филтрира защото иначе ще бруми. На мен лично ми е по-лесно да сложа транзистор с още няколко елемента на една платка от колкото да навивам дросел, но това е лично мое мнение. Ако е ниска консумацията може да стане и с RCRC филтър.
-
е чак пък да навивам :) мислех за нещо от щайгите със съкровища, иначе естествено че ще го стабилизирам, или ако трябва црцрц :)
за отоплението май няма мърдане, ако не греша на тези лампи катода е самата нишка на отоплението, т.е. при минимални пулсации също ще бруми.
-
май ще има промяна в плана :) прегледах дейташитите на лампите, отоплителния ток на приемника трябва да е около 100ma, анодния нищожен, май просто ще инвестирам в алкални батерии и ще си направя една кутия за тях, без брум и звуци от бормашината през 3 етажа :)
изходящият траф изглежда като да е грял, което ми навява съмнения за здравето му и на DL21, ама като стигна до там ще му мисля.
-
Отоплението задължително да е добре филтрувано.Стандартната схема са два диода,средна точка на трафа електролит 1000 мкф дроселче и два диода силициеви вързани в ПРАВА ПОСОКА паралелно на изхода за отоплението.Диодите когато са силициеви имат пад 0.7 волта върху тях и така 2Х0.7 =1.4 волта.Анодното не е критично 30 тина мкф са му достатъчни.
-
Абе не се захващай с батерии :) Верно радиото няма да ги изтощи, обаче те си имат срок на годност и се разтичат и без да са използвани, така че по-добре си му направи мрежово захранване.
-
Да се включа и аз. Първо проверете лампите. Много рядко те са здрави. Ако не са здрави - голям проблем. Лампите от D21 серия се срещат рядко и още по-рядко намерените са здрави. Ако все пак са здрави - използвайте батерии. За 90 волта анодно са необходими 10 броя 9 волтови батерии по 1 лев - 10 лева. Две големи батерии по 1.5 В - още два лева. За 12 лева имате гарантирано напрежение и възможност да пробвате радиото. Ако се занимавате с изправители, дори и да имате опит с електрониката, вероятността за изгорите лампите е висока, понеже те са доста капризни. Ако лампите са изгорели или изгорят и не може да намерите батерийни, няма смисъл да си играете да го преработвате на други лампи. Мога да ви предложа размяна за същото, вече преработено - така ми попадна.За мен е по-интересно в оригиналното си състояние.
-
и аз има такова непреработено само съм го почистил и толкова не мисля че ще мога да го пусна незнам
-
моето е доста опърпано, но съм си навил на пръста да го събудя, сигурно ще отнеме доста време, но пък нямам други "ретро" проекти а и го харесах от пръв поглед.
намерих 2 от 4 лампи, и ще ги взема макар да е на "тъмно". притеснява ме крайната поради "опечения" на вид трансформатор и запоените към нискоомната намотка изход/вход??
истината е че нямам идея кой кога и какво е правил с радиото, така че ще взема първо да пробвам отопленията на лампите за начало. не вярвам да е свирило толкова че лампите да са изхабени, дано не са правени експерименти.
пък времето ще покаже :)
ако някой има схема ще съм благодарен ако я сподели
-
Изходния траф си е черен по принцип. Извадете крайната лампа и подайте напрежение от батерия 1.5Волта на първичната, но не постоянно, а накъсано. Ако се чуе тихо пращене в говорителя, значи всичко е ОК.
-
Малко извън темата, ама от къде колегата ги намира тия батерии по 9 волта за 1 лев? Най-евтината 9 волтова батерия която съм виждал е 4 лева. Вярно захранването на батерии си има предимствата определено, особено при сегашната електромагнитна обстановка в ел мрежата, но така или иначе мисля че ще излезе доста пари. Лично според мен, няма да е по-малко от 40 лева при цените на батериите на пазара.
-
http://vikiwat.com/baterii-6f22.html
Тук има по 1,60лв
-
кутия с 10 алкални АА батерии струва 4 лева в икеа, 7х4=28, това са 105 волта и не вярвам да издържат по малко от 3-4 години, все пак няма да го слушам постоянно :)
-
Да, става. Колко му е анодния ток? Имай предвид че на въглерод цинкова 9 волтова батерия всичко над 5-10 милиампера й е в повече.
-
Малко извън темата, ама от къде колегата ги намира тия батерии по 9 волта за 1 лев? Най-евтината 9 волтова батерия която съм виждал е 4 лева.
От китайските магазини за 1 лев. Преди година си направих за Шаротката анодна батерия от 8 броя 9 волтови батерии и още я ползвам за проби.
-
анодния ток на крайната лампа (DL21) по спецификация е 4ma при 90V и 5 при 120, т.е. мога да предполагам че общият аноден ток ще е под 10ma предвид това че крайното стъпало е най големият консуматор. захранването с 9в батерии е несъмнено далеч по-лесно за реализация, но алкалните АА батерии са с несравнимо по голям капацитет така че клоня към тях. на първи етап му предстои почистване и проверка на отопленията на лампите, после на изходящият траф и тогава ще се престраша да го захраня. не искам да опукам някоя лампа от бързане.
-
Успех в начинанието!
-
малко странично инфо - батериите в икеа са на промоция 2.99 за 10 алкални АА или ААА
срок на годност до 2017
-
малко странично инфо - батериите в икеа са на промоция 2.99 за 10 алкални АА или ААА
срок на годност до 2017
Аз вчера гледах на Илиянци 9 волтови батерии Toshiba за 0,50 лв , годни до 2015 :hi:
-
Предварително се извинявам, че се завирам неканен, ама за колегите от София, в небезизвестния "Танко 2 "
бях виждал телефонджийски сухи елементи по 36V.
Доста отдавна не съм се вясвал, но ако някой път оттам, може да провери - за предпочитане са пред всички останали, при това се презареждат.
-
първо опипване днес - лампите загряват, т.е. отопленията са о.к. :) едно добро начало
-
и първата кофти новина - и изходящият траф и говорителя са фира, някой е пробвал да го ползва за радиоточка или друго....
та по този повод търся контакт на човек, в състояние да пренавие трафа читаво.
-
то и говорителя може да си пренавиеш, ако хатрията е зле и нея да смениш
-
и първата кофти новина - и изходящият траф и говорителя са фира, някой е пробвал да го ползва за радиоточка или друго....
та по този повод търся контакт на човек, в състояние да пренавие трафа читаво.
Как ги диагностицирахте, че "са фира"?
-
недвусмислено :) трансформатора освен че изглежда опечен е с прекъсната първична и стопена вторична. на говорителя мембраната е изядена от мишки, но за сметка на това намотката е изгоряла. шпулата може и да стане, но така или иначе като намеря подходяща мембрана ще преценя.
така че търся и мембрана с общ диаметър 175мм (мембрана + гънка)
имам някакъв проблем със снимка.бг, но като се оправя ще пусна и снимките на актуалното състояние и за по голяма яснота какво търся, също и на шасито на радиото и на сандъчето.
проблема е че не мога да извлека адреса на снимката, излиза ми само като линк към албума.
-
Забранено е при нас да се качват снимки, от снимка бг и други сайтове.
за с/ка на това, Към всяко мнение в темата може да прикачваш директно снимки ТУК на сървъра на форума.
-
тук трябва да има снимки:
Прикачването на снимките към ТЕМАТА а не линкване към друг сайт е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО
тук е описано как се прави:
http://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=3987.0
ПП. РАзфасования хладилник за какво ще го ползваш?
-
та по този повод търся контакт на човек, в състояние да пренавие трафа читаво.
Мога да ти намеря човек , но нещо си ми "шано" .Напомняш ми на някой!!
Справка http://bg.wiktionary.org/wiki/%D1%88%D0%B0%D0%BD%D0%BE#.D0.A4.D1.80.D0.B0.D0.B7.D0.B5.D0.BE.D0.BB.D0.BE.D0.B3.D0.B8.D1.87.D0.BD.D0.B8_.D0.B8.D0.B7.D1.80.D0.B0.D0.B7.D0.B8
-
Мога да ти намеря човек , но нещо си ми "шано" .Напомняш ми на някой!!
Справка http://bg.wiktionary.org/wiki/%D1%88%D0%B0%D0%BD%D0%BE#.D0.A4.D1.80.D0.B0.D0.B7.D0.B5.D0.BE.D0.BB.D0.BE.D0.B3.D0.B8.D1.87.D0.BD.D0.B8_.D0.B8.D0.B7.D1.80.D0.B0.D0.B7.D0.B8
:) :) :) или ме бъркаш с някого, или способността ти да преценяваш хората се е помрачила
доста епитети могат да ме опишат, но не и този :)
-
е то било просто, само че не е за прости хора :)
-
:) :) :) или ме бъркаш с някого, или способността ти да преценяваш хората се е помрачила
доста епитети могат да ме опишат, но не и този :)
Не си ми достоверен !!
-
ок, не се занимавай с мен, игнорирай ме така да се каже :)
п.п. разколачения хладилник всъщност беше сравнително нов амонячен агрегат за хладилник, с който си бях "ремонтирал" неработещият хладилник в стария ми кемпър, после си намерих цял работещ хладилник....
в крайна сметка му предстои да се превърне в хладилна чанта доколкото знам...
-
ходих до битака с надеждата да открия някакъв говорител за донор на мембрана, но ядец..
все пак взех една колона "акорд" но говорителя си е с 20-см мембрана, бих могъл да го ползвам за заместител на оригиналния но се надявам да не опра до него. някой има ли под ръка или спомен какъв е диаметъра на говорителя в старите бакелитови радиоточки?
-
дали мога да си набавя материала от който е произведен гърба? нещо като пресован картон, само че черен. някой ако знае например как точно се нарича и дали се използва някъде в съвремието?
-
Тоя материал не, но има доста заместители.
МОже да ползваш пресован картон със същата дебелина, проблема тика идва от тов акак ще изрежеш отворите, поровисе във форума има мнооого решения.
-
започнах кутията, ще отнеме доста време, понеже има много разлепени места, но когато-тогава
-
ходих до битака с надеждата да открия някакъв говорител за донор на мембрана, но ядец..
все пак взех една колона "акорд" но говорителя си е с 20-см мембрана, бих могъл да го ползвам за заместител на оригиналния но се надявам да не опра до него. някой има ли под ръка или спомен какъв е диаметъра на говорителя в старите бакелитови радиоточки?
Някъде в Студентски град, близо до ТУ имало фирма, която се занимавала с ремонт на високоговорители. Темата остана в стария форум, не си спомням подробности.
-
После се били преместили тия от тая фирма и им изпуснахме края...
-
Близо до мен на ул."Екзарх Йосиф" , в посока Халите, има едно ателие за поправка на на ТВ и други техники, веднъж видях два стари апарата, заговорихме се и главния майстор каза, че са дали за ремонт ВГ на единия апарат и се е получило много добре. Тогава търсех ВГ за един Орион 420, на чиито ВГ беше свален магнита. Казаха, че могат да съдействат, но аз повече не отидох. Тези дни ще мина и ще взема телефона на човека, който ремонтира ВГ.
-
Моят скромен опит относно гърбовете на радиоапаратите показва ,че доста удачно става от пресован картон.Аз ползувам
подложни картони от една печатница/води се амбалаж/Там също ми го режат на размер на гилотината.След което го импрегнирам няколко пъти с рядък черен лазурен лак- мат докато го докарам почти до заводско изпълнение.Процеса е доста бавен-много съхнене.
-
За кутиите както аз така и други съфорумници ползват Moment за дърво, лепило, Има разфасовки от 250/500 мл до 1 литър май. в едни жълти туби.
Аз ползвам черен етикет, който стяга първоначално за 20 минути и молучава максимална якост за 24 часа, става на стъклена смола след като стегне иначе като е течно е бяло. Страхотно лепило е.
-
аз засега действам с разредено ц-200, разредено за да прониква между разлепените слоеве на шперплата, става бавно не заради лепилото, а защото има да се подлепват участъци разположени на най-различни места по кутията. и без това мога да отделям по половин-един час на ден, та лепилото си стяга напълно до следващи ден :)
с гърба се чудя как да постъпя, оригиналния го имам, но е яден от мишки, та трябва да реша дали да направя изцяло нов, или само да вградя парчета на мястото на липсващите.
[attach=1]
доста е усукан, но вярвам че ако го намокря и оставя да изсъхне между 2 стъкла ще се изпъне.
макар и повреден, все пак оригиналния си е автентичен
а лепилото момент, когато стане на "стъклена смола" твърдо ли е?
дали ще е подкодящо за фугиране?
-
Да "момента" след пълното изсъхване става много твърдо , поне това което ползвам аз.
п.п. Ц-200 според мен не е подходящо , пробвал съм след време се отлепва ,а ако почувства и малко влага .... Ц-300 е специално за дърво .
-
Освен това "Момент"-а го има в два варианта: за вътрешни помещения с нормална влажност и за външни - с повишена влага. Аз за всеки случай ползвам второто.
-
Аз ползвам ,това , та даже и от практикер си го взимам
(http://praktiker-online.bg/userfiles/productlargeimages/product_38622.jpg)
-
Аз ползвам ,това , та даже и от практикер си го взимам
(http://praktiker-online.bg/userfiles/productlargeimages/product_38622.jpg)
Това е лепилото :good: , същото ползвам и аз. Има с различен цвят на капачките, това черното е на-скъпо и най-добро разбира се.
-
ще го пробвам и него, но това че ц-200 се разлепва е някакъв мит, лепил съм си счупена дръжка на брадва, оттогава има-няма 5 години я ползвам и не се е разлепила, а брадвата си живее навън при дървата :)
-
днешния половин час:
-
покрай работата по кутията, която бавно напредва, започнах да свалям схемата, от една страна за по голяма прегледност, когато дойде момента за събуждане, от друга страна, понеже радиото е недокоснато отвътре, мисля че ще е ценно да я публикувам във форума, моето търсене не откри следи от нея никъде.
интересното е че макар на капака да е обозначено че третата лампа е DBC21, на практика е DAC21, но по цокъла няма следи от запояване, т.е. е така от завода. разликата между двете лампи е само във втория диод, т.е. явно могат да се ползват и двете, но се ползва само единия диод
-
на тулан схемите са със опроводяването , ако я свалиш така ще си е точно оригинал, на сайта има и раздел със схеми може и там да се качи, пп пусни снимки на шасито
-
ще го направя, но стъпка по стъпка, единствено около вълновата галета е страшна салата и ще е голяма играчка, иначе не е сложна схемата, няма мрежова част, като че ли няма и АРУ....
-
като цяло схемата има много малко разлики от тази на "турист", публикувана в раздел схеми, ползвам я за примерна, за да разплета ребуса около четирисекционната галета, в предишният пост съм изръсил една глупост, схемата е с АРУ, като разликата със схемата на туриста е че управляващата АРУ съставка от детектора към 4-та решетка на DK21 се подава на студения край на бобинния блок на входния кръг, а не през резистор направо на решетката.
друга разлика е ползването на диод-триод, а не диод-пентод.
-
Аз ползвам ,това , та даже и от практикер си го взимам
(http://praktiker-online.bg/userfiles/productlargeimages/product_38622.jpg)
Не му е тук мястото, но като стана дума за лепилата, и аз използвам такова (не съм сигурен само дали пише "Стандарт"). На моето пише да се използва веднага след нанасяне. Тази неделя за пръв път направих опит за цялостно фурнироване на кутия (за проба само едната страна). Притискането на фурнира при залепването беше с талашитена плоскост, обвита с полиетилен. Днес я смъкнах и установих, че на някои места лепилото е "пробило" през махагоновия фурнир и се вижда от горе. Предполагам, че ще може да се изшкури, но се притеснявам дали лака ще "хване" на тая повърхност. Лака ми е "Дуфа - Ултрагел".
-
само дето това лепило не е за фурнироване.
За фурнироване момент имат едно ,което е в кутия като за блажна боя, може да топиш четката и е хелметексово. Даже си е нарисувано отгоре разлепен фурнир на маса май... Universal го водят
(http://www.bg.all.biz/img/bg/catalog/48840.jpeg)
(http://praktiker-online.bg/userfiles/productlargeimages/product_42368.jpg)
Това Черното горе е за слепване на плоскости, шкури бързо, че става на стъкло и няма премахване после.
-
това което съм направил по схемата засега.
ако администраторите преценят, мога да пробвам да направя по качествена снимка и да я пратя на мейл.
-
Браво на теб!
-
Чудесни схеми, Браво. :good: :drinks:
-
Поздравления за положения труд! :drinks: Малка корекция - в оригиналната схема се използва DF21, DF22 е последваща замяна.
-
на капака на моето радио са посочени DK21,DF21,DBC21,DL 21, а реално лампите са DK21,DF22,DAC21,DL21. DF21 и 22 са с един и същи цокъл, разликите в параметрите са минимални, основните са че 22 има два пъти по голям подгревен ток и че иска отрицателно преднапрежение на първа решетка, каквато верига в схемата няма, дали е сменяна в последствие, или заводски е пльокната като заместител - божа работа. DBC21 и DAC21 се различават отново по отоплителен ток, и естествено по втория диод, който в случая не се ползва, така че могат да се ползват и двете. Под шасито няма следа от интервенции, та смея да мисля че схемата е достоверна. ще се опитам да попълня още от липсващите стойности на елементите, като ползвам огледалце и фенерче, без стойностите на кондензаторите, настройващи кръговете, те са от тип "цилиндър в цилиндър" без означения, и ще останат неизвестни. тия дни мисля да се опитам да събудя скенера, не съм го ползвал от 2008 :) и ако успея ще дам и по прегледна версия.
да сме живи и здрави да ми остане време, искам да начертая и монтажна схема.
продължавам да търся говорител :) с мембрана 17.5-18 см за донор на мембрана, набавих си един с 16 см, но мембраната е леко малка, става за зор-заман, ама засега няма да го унищожавам, ако изскочи от някъде по-подходящ.
кутията е общо взето напълно подлепена, импрегнирам я с разреден лазурен лак и я подготвям за черната боя. стана невероятно симпатична с махагонов оттенък, чак ми е жал да я боядисам, но какво да се прави :)
-
Трябва да изровя схемата, която чертах навремето. Стигнах до бобинния блок и там се подвоумих, защото се натъкнах на разновидности и не можах да решя, кое е оригинала, а после се разсеях с други задачи. Помня, че там бях свалил и кондензаторите, без тези на МЧ филтрите.
-
може би няма само един "оригинал", модела се е произвеждал доста години и вероятно има разлики от серия до серия. моят е с пореден номер 4843 :)
-
Единият от моите е с номер 4137, но той е преработен. Тези, които не са преработени пък нямат заден капак.
-
Нанесох някои от стоиностите на кондензаторите. Някои от тях са в сантиметри. Имаше някаква таблица за съотношението между сантиметри и фаради, но сега не мога да я намеря. :writer: Някои от стойностите на съпротивленията леко се различават от посочените.
-
Един сантиметър = 1.1126 пф.
1 фарад = 8.9875517873681764 х 10/11 :o :D
-
Принципно се вземат цели стойности,1 см - 1 пф.За резистори има такава стойност 1 тон или 1 мегаом :) Това са стари означения.
-
в анодната верига на крайната лампа означеният от мен резистор не е резистор а 2000см кондензатор, това си е моя грешка нанесена корекция съвпада със ситуацията при мен :)
филтърния кондензатор на -Ба е 90000см, т.е. 100 нф според формулата ;) което също съвпада
двата входни на DАС и DL са по 0,025мкф, т.е. 25нф, и три еднакви по 80000см т.е. 90нф филтрират съответно АРУ сигнала, анодното на DF, а третия е от +край на анодния резистор на DF към маса, не съм го означил на схемата.
-
малко по-четливи версии
-
сутринта за девети път импрегнирах кутията, шперплата явно добре е поизсъхнал за 70 години...
мисля че след още една ръка ще е готова за боя :)
-
занимавам се с други неща и радиото е в застой, но идват студените дни и ще го започна пак, замислих се за кутия за батерии, има ли някой представа как е изглеждала? мислех си да си направя нещо като кутия за бижута, в която да седят, повтаряща формата на основата на радиото, ще е хубава, но няма да е автентична....
-
занимавам се с други неща и радиото е в застой, но идват студените дни и ще го започна пак, замислих се за кутия за батерии, има ли някой представа как е изглеждала? мислех си да си направя нещо като кутия за бижута, в която да седят, повтаряща формата на основата на радиото, ще е хубава, но няма да е автентична....
Българските предвоенни батерийни радиоприемници са ползвали изключително европейски и основно немски батерий.Има много сайтове в нета където има снимки и описание на оригиналните опаковки.Пъхат вътре импулсни или трансформаторни адаптори.
[attach=1]
http://www.dos4ever.com/battery/battery.html#introduction
-
Мисля, че много разпространени по онова време (преди 1944 г.) са "PERTRIX":
http://www.radiomuseum.org/r/ofa_pertrix_anoden_batterie_9.html
-
Тук има разгъвки на картона на оригинални батерий.Отпечатваш и лепиш на твърд картон.
http://tsfsepelliere44.e-monsite.com/pages/jaquettes-piles-anciennes.html
http://www.panzergrenadier.net/forum/viewtopic.php?f=13&t=19340
http://www.radio-ghe.com/batthuellen.HTM
Тук някой разгъвки съм качил в pdf формат.
http://dox.bg/files/dw?a=229136b5de
-
Минава ми като идея да направя нещо като бутафорна батерия за батерийният ми "Комсомолец" и "DKE" :) .
-
Минава ми като идея да направя нещо като бутафорна батерия за батерийният ми "Комсомолец" и "DKE" :) .
За Комсомолеца трябва съветска батерия.
-
90 волта анодната и 1.4 волта за отоплението само му трябва на "Комсомолец"-а. "ДКЕ"-то иска и още 6 волта не знам за преднапрежение ли са :unknown: ! Каква е тази съветска батерия, или какви са били батериите по социалистическо време?
-
БАС80 и БАС120 са били най разпространените.Напрежение до 120 волта.Имат изводи за различни напрежения.
http://www.rkk-museum.ru/vitr_all/exhibits/137.shtml
-
Доста поосмамихме темата, но мисля че е полезна информацията. Все съм се чудел обаче, как се постига това високо напрежение в една анодна батерия, обикновен сух елемент ли е :unknown: !
-
Мисля че това е полезно за всички да се знае какво са представлявали батерийте с които е работил Тулана и другите батерийни сандъци от това време.Автора на темата пита точно за това.Някой си правят касета с размерите на оригиналната батерия.Облепят отвън с оригиналната рисунка.Вътре слагат батерийки по 9 волта свързани последователно.Конкретно за конструкцията на руските,представлява картонена кутия,вътре има елементи по 1.5 волта.Размера които е в плоските 4.5 волта.Отгоре заляти със смола и изводи като клеми за щекери.Такава имах преди много години :)
-
А фотоси на българските СЕЛ_ове и ВНЕЛ_ове?
-
Е потърсете и вие де :)
-
изобщо не е оспамена темата, това си е точно по същество :)
точно тази идея ми липсваше, ще си направя външни копия на "оригиналите" батерии :)
а вътре - каквото влиза, АА, ААА, ще го преценя :)
това ми е единствения ретро проект, и ще го довърша колкото е възможно по-автентично
единствения сериозен препъникамък за сега е ядения от мишки говорител, но след като не намерих подходящ донор на мембрана реших да я залепя с парче от това което ми се намира, ще изчистя шасито му от ръждичките, ще го боядисам и след това вярвам ще се спогодя с господин Рахнев от Девин да го съживи. Подгрева на всички лампи е наред, което дава надежда и да заработят, пък ако не все ще намеря други.
Което между другото ме навежда на въпроса - няколко човека имат екземпляри на 141б, но някой чувал ли му е гласа? и дали ще успея да съм първия в 21век с моето костенурско темпо на реставрация :)
-
Допълвам темата със снимки на анодна батерия 75-АМЦГ-22ч: автентична и реплики.
Тази батерия в частност е била използвана за захранване на руският лампов
преносим радиоприемник " Турист ПМП-56".
-
Добавям подробности относно репликата на анодна батерия 75-АМЦГ-22ч (по данни от руски автор).
Кутията е изработена от фолиран стъклотекстолит с външни размери 90х63х38 мм. Вътре в нея са
монтирани 8 броя 9-волтови алкални батерии тип GP, свързани последователно. Корпусите на
батериите са премахнати, използвана е само вътрешната им част от галетни елементи, за да могат да
се поберат в габаритите на кутията. Като се има впредвид, че напрежението на една нова батерия
е повече от 9V, полученото сумарно напрежение е не 72V (8x9V), а 77V.
За контактни изводи са използвани копчета тик-так. Етикетът е разпечатан на принтерна фотохартия.
Теглото на готовата реплика е 270 грама.
-
ровейки за сканирана версия на разгъвката и взиране в картинки и размери ми светна лампичка че.... батериите PERTRIX са се превърнали във VARTA, със синьо-жълтото си лого :)
лошото на 90-волтовата разгъвка, качена по-горе е че не събира нужния брой AAA батерии, та ще я попреработвам :)
-
полека - лека се заех с анодната батерия. нарочил съм си темпо пакет на ден, та хем да не се изнервям от пипкавата досадна дейност, хем за десетина дни да я довърша :)
пакет едно е готов :)
-
Само не ми е ясно защо се мъчиш с поене на клетки като има такива държачи:
http://www.elimex.bg/product/15688/f170-battery-holder-for-6-aa-r6.html
Връзваш няколко от тях последователно и си в джаза.
Поенето по самата клетака и влошава параметрите + че е тегаво. И само една батерия ако се прецака трабва да хвърлиш всчиките.
На държач, може да ги вадиш за измерване една по една, и да махаш сдукхалите като останалите остават използваени. Ест, ще стане малко по голяма общата батерия, но е доста по- удобно и практично
-
Оскъпява се и става обемисто. Също така не препоръчвам поставяне на нови клетки при стари, опита ми от такива действия показва МНОГО негативни резултати. Обикновено еднакви батерии от които е консумиран един и същи ток т.е. са ползвани винаги заедно, сдават багажа почти едновременно. Макар че естествено едните дават фира първи, останалите привидно при измерване изглежда че още ги бива, при поставяне на други нови яки няколко месеца след това останалите дето уж ги е бивало започват да дават фира, ти не разбираш за това да речем, и в един момент се оказва че новите яки са заредили старите скапани в обратна посока :) следва разтичане дори да са в срок и т.н. така че съвета ми е да се сменят на групи. То моя първи съвет да не се занимаваш с батерии също не го прие, ама айде издухай тия 28 лева да видиш след това как ще си направиш мрежово захранване. Тези батерии AAA имат ще приемем около 1000mAh капацитет по данни от уикито. Това значи че при аноден ток на радиото 10 милиампера (да приемем толкова (дано не е повече)) ще изкарат не повече от 100 часа което не знам дали оправдава цената на получената анодна батерия. Получаваш около 28 стотинки на час. Представи си че това е разхода на печка духалка включена на втора степен горе-долу. И все пак дано изкарат 100 часа, че ако изкарат по-малко?...
-
Представи си че това е разхода на печка духалка включена на втора степен горе-долу. И все пак дано изкарат 100 часа, че ако изкарат по-малко?...
Ама на нощна тарифа и с ДДС! :D :D :D
Защо разваляш удоволствието на човека!!! Остави го да се изкефи на звук без 50 и 100Хц брум!!!
-
А няма ли достатъчно място за 18650 литиево-йонна клетка. Струва ми се далеч по-удачно решение. Могат да се намерят на много добра цена клетки от стари батерии за лаптопи. Зареждането става със зарядно за RC модели, като се изведат дори и изводи за балансиране. Не знам обаче какви са габаритите на кутията.
-
:) С едно добре направено стабилизирано мрежово захранване брум от мрежово естество няма да има. Както и с батерии ще има брум от приема на средни вълни, освен естествено ако не го изнесе някъде сред природата. Така или иначе си прав де, няма лошо човека да си направи кефа, не е толкова скъпо.
-
отговора накратко е "карай да е весело" :)
радиото тепърва ще го оживявам, та за слушане по намколкоси часа не съм и мислил, а и на СВ почти няма какво да се слуша, нощем на къси едва ли ще прекарвам часове в слушане, та мисля че инвестицията е горе-долу разумна. за държачите и аз си мислех, ама като знам как се окисляват и какви мизерии правят... се отказах, при мисълта за 70те елемента с възможен лош контакт... може и да сгреших, ама нейсе.
от захранване се отказах заради идеята, като е батерийно радиото, да е батериийно :)
-
Бе то не те карам да го модифицираш радиото, то нека си е батерийно, пък един отделен блок наречен заместител на батериите да ти служи в такива ситуации, но си прав де има си чар в това да си работи на батерии. Ма то нека първо тръгне изобщо.
-
През 30те години повечето села не са били електрофицирани.А батерии са се намирали само в градовете. В "Наръчник на радиолюбителя" (превод от руски) от 60те години е дадена схема на термогенератор с газена лампа тип "Мълния" със скосено стъкло. От елементите са изведени кабели за отопление и анодно напрежение.Автора е дал разхода на газ на час на газената лампа при свирене на радиото. Има снимка на окачена лампа с верига за тавана.
-
понеже все още нямам говорител и изх.траф за радиото ми се върти идеята да го оживя с резисторен делител. по каталог на DL21 дават Ra=22.5 Kohm, но да питам преди да сторя беля с лампата, този параметър съпротивление на първичната на трафа ли е или импеданс?
т.е. ако резисторът е 22К това о.к. ли е?
делител ще е за да взема сигнал за усилвател, лампата ще "вижда" резистор...
-
..... Ма то нека първо тръгне изобщо.
макар да са цифра пари и кило кръв, лампите се намират в и-бей. схемата я свалих, така че единственият му избор е да тръгне :) , дано само не ме измъчи много.... :)
-
Пожелавам ти да тръгне безпроблемно. Не е коректно с резистор 22к лампата няма да е в режим. 22к е стойността на променливотоковото съпротивление в анода а постояннотоковия режим се установява със постояннотоковото (омическо) съпротивление на първичната намотка на изходния траф и вероятно е от 500ома до няколко килоома (не знам на конкретния трансформатор колко е било това съпротивление). Моят съвет е да го съживяваш с изходен трансформатор от лампово радио или телевизор (все тая какъв) все ще е по-добре от резистора, и ще изкара някакъв звук пък после ще го мислиш как да го оправяш оригиналния изходен.
-
оригиналния е прекъснал, някой е правил експерименти с говорителя....
имам трафове за EL84, но без да съм отварял каталога съм убеден че тя е с бая по-висок ток, утре ще надникна на спокойствие :)
но може да комбинирам траф + резистор, все ще сработи някак за тест :) може на слушалки...
трябва първо да разкапсуловам потенциометъра, и двете "ключета" за анодно и подгрев не правят контакт, вероятно са окислени, поне ще го почистя и ще му направя профилактика.
идея за галетата превключваща обхватите без разглобяване? мислех да и пръсна контактен спрей, изглежда прилично?
-
Първоначално нищо не пръскай на галетата, не тръгвай от главата за краката, първо подкарай останалото и виж как ще се държи галетата пък тогава ще я пръскаш, иначе препоръчвам WD40 да й пръснеш като му дойде времето. Относно трафовете - това че EL84 е за по-голям ток попринцип не променя факта че трафовете за нея може да се ползват и при тая лампа колкото за пробите. Стига омичното съпротивление на първичната да не е твърде по-ниско от това на оригиналния траф. Но лесно може да си сметнеш ако имаш ВАХ на твоята крайна дали ще е в нормален режим по ток с 400 ома съпротивление в анода (кокото е съпротивлението на първичната на трафчетата от БГ радиа и телевизори) Ако все пак режима ще се наруши значително може да добавиш последователно съпротивление на първичната на трафа. Проблема основния с тия трафове обаче е че не са с нужното предавателно отношение и няма да съгласува подходящо импеданса, обаче това не е болка за умиране, нали само трябва да оживиш радиото с него. Внимавай като нъвържеш повечето анодни батерии че тая батерийна група може да убие човек без да й мигне окото. Съветвам те да сложиш и предпазител вътре 200 милиампера бърз че при евентуално окъсяване да не ти се подпали или скапе батерията.
-
Изработването на анодни и отоплителни батерии (особено на точни реплики)
е определено предизвикателство въпреки привидната простота на изделията.
Имайки известен опит в тази дейност, изцяло покрепям решението
на колегата сашо за свързване на отделните елементи чрез запояване.
Това е доказан с годините метод, използван на времето от всички сериозни
производители на такива батерии - европейски, руски и американски.
Впредвид използването на съвременна елементна база, капацитетът
на репликите се получава около 2,5-3 пъти по-голям от някогашните
им аналози, което рязко повишава експлоатационният ресурс.
-
Батериите които са използвани за анодни на преносими радиоапарати са изпълнени с галетни елементи както на 9 волтовите батерии.Затова техния обем е по-малък и съответно живота по-малък.Изключение правят анодните батерии за военните които бяха изпълнени с Р12 както на 4.5 волтовите батерии.Бяха в картонена кутия заляти с черна смола и изводи гъвкави с извод за 2 ра решетка.
-
Точкова заварка е истината тука, както по клемите да Li-ion батериите.
-
Така е но трябва хубав заваръчен апарат със разреждане на капацитет. Защото трансформаторните прилагат необходимото количество енергия за заварката за по-продължително време с което е твърде вероятно елемента да се прегрее повече от необходимото и желателното. Спойката няма особени недостатъци, ако се ползва хубав флюс и достатъчно мощен поялник, така че да не се прегрява много елемента. Другото е естествено по-добро но неприложимо в домашни условия за повечето хора.
-
да поизтупам темата от прахта ;)
бях се заел да стягам говорителя, изчистих шасито от ръжда, боядисах го, подлепих яденото от мишки по мембраната с парче от друга мембрана и запънах на правенето на нова шпула. оригиналната беше с двуслойна намотка 2х25 навивки от 0.15 проводник, направих си на струг дорник с диаметъра на вътррешния полюс, направих и една пробна шпула с по дебел проводник, чух му гласа, и до там. последните няколко месеца нямам време да се занимавам и се замислих дали някой не би се наел да довърши започнатото, както и евентуално да пренавие изходния траф (и двете намотки са прекъснали) срещу съответното заплащане, разбира се.
преди година и нещо говорих с Коста Рахнев, той каза "изпрати го", аз се замотах с други неща, забравих, и сега естествено ми е неудобно да му се обадя пак.
и сега търся жокер :)
препъникамъка е че радиото е с убийствената изходна мощност от 0.2вт, и говорителя наистина трябва да е като хората, иначе се обезмисля начинанието.....
-
Чудя се ,дали няма да стане номера с едно импулсно захранване от кинескопен монитор.Там ги има 90 волта а от намотката за 12 волта с едно 317 ще се докара на 1.5 волта.Аз също го обмислям,защото имам тук две ПУ-2 без захранване.Някой е извадил селеновите изправители и трябва да се заменят със съвременни диоди.Но нали се сещате че ,че напреженията ще литнат нагоре от малките падове.Особенно 1.5волта ще е много капризно за нагласяне.Като нищо могат да си заминат лампите.А ПУ-2 си има фабрично едни долапчета където могат да се сложат допълнителни платки с импулсно захранване.Само че не знам какви ниско честотни и високо честотни смущения ще възникнат.Примерно ,това импулсно ако се постави в тенеке?Не съм го пробвал ама нищо не ми липсва да го пробвам.
Моля кажете мнение.
-
Импулсно в радиоапарат не бих сложил никога! Още повече стар такъв. Освен че се губи автентичноста, един ден като дефектира това импулсно, а то ще дефектира. Какви поражения ще дойдат? Радиото ще е за боклука. Намери си подходящ трансформатор или си поръчай да ти навие някой с машинка. Това е разрешението според мене де. А вие си знаете другото. По-добре трансформаторно захранване в отделна кутия ако няма място в кутията от колкото импулсно.
-
Убийствена боза ще се лее от стандартно импулсно захранване и ще го слушаш предимно него! Има начин, но не е толкова лесно, и въобще не е нещо което можеш да си купиш. Бях пуснал по темите някъде линк, но пак става много трудно. Не си заслужава почти никога да се слага импуслно в приемник.
-
Нали ви пиша ,че полупроводниците се заменят със съвременни и от там идва проблема.Трябва трансформатора да се изчислява наново.Изчисляваш,изчисляваш и накрая се получава друго.
-
Нищо не трябва да изчисляваш. Просто трябва да си на ясно с това. Какви напрежения ти трябват и какъв ток всяко. Останалото е просто. Навива се трафа по подходящ за целта начин. Ползваш елементарни стабилизатори по възможност 78хх или си правиш с ценери и транзистори. Всички изходи ги подпираш с защитен ценер, за да не вдигне повече при токов удар и да отиде някое отопление. За малки напрежения до 2 волта можеш, да си подбереш последователно свързани няколко обикновени диода или светодиод. Кое му е сложното. Има хора дето се занимават с навиване на трансформатори. Ще ти изработят какъвто искаш. Иначе сметките са елементарни при наличие на стабилизация разлика 0,5-1 волт не е фатална.
С импулсно първо е боза както ти каза колегата. После като изсъхнат електролитите става още по интересно. А като опука тогава филма става съвсем цветен. Та затуй един обикновен траф. И да изгори, рядко ще даде на късо между двете намотки, че да има изненади
-
...Някой е извадил селеновите изправители и трябва да се заменят със съвременни диоди.Но нали се сещате че ,че напреженията ще литнат нагоре от малките падове.Особенно 1.5волта ще е много капризно за нагласяне.Като нищо могат да си заминат лампите...
В моето ПУ 2 съм монтирал 317 за стабилизатор на отоплението. На тези стари селени не може да се разчита за добра стабилизация, а батерийни лампи се намират по-трудно. Изптравянето също е със съвременен грец, като стария селен може да си стои за декорация.
-
Проблема не е в навиването.Аз имам такава машинка,бях си я купил за 7 рубли от СССР.Проблема е че тия малки трафчета нямат достатъчно голям прозорец и не могат да съберат и намотката за 90 волта.Всичките са правени за вторично малко напрежение 5-10 волта и макарата е плътно напълнена.Иначе трафчета дал Господ.И аз съм мислил за 317.Така ще е най -добре.Сметнах консумацията.Вторичната високоволтова/90в/ има няма 0.02ампера , отоплението на 1.5в е точно 0.15 ампера.Нищо работа.!
-
:) как ще не са предвидени, 90 волта ще съберекато 2 и 2 :) нали все пак е за малък ток и е с тънък проводник. Аз лично получавам до 300 волта с очетворител на напрежение и такова трафче:
https://store.comet.bg/Catalogue/Product/10585/ (https://store.comet.bg/Catalogue/Product/10585/)
Схемата е тази:
[attach=1]
Двата кондензатора от 470 микро свързани последователно след умножителя са напълно излишни според мен. Та варианти много има дори без поръчване на трафове.
-
Благодаря Origo,за това не се бях сетил.Ще го пробвам!
-
Хванах се да си довърша говорителя сам, но остава отворен въпроса кой ремонтира трансформатори? Молбата ми е ако знаете кой и къде би се наел да пренавие изходящия траф да ми дадете тази информация/контакт. Пакета ламели се е поиздул от ръжда, мога да го разглобя внимателно и да ги почистя с водна шкурка, като това е и следващия ми въпрос - дали са лакирани фабрично за изолация и почиствайки ги нужно ли е да правя нещо? Или да оставя всичко в ръцете на този, който ще го пренавива?
-
Шпулата стана читава от четвърти опит, и вече имам добре работещ говорител за радиото. Очаквам предложения за изходния, че ако трябва аз да го навия радиото ще стане на 100 преди пак да засвири 😀
-
Дай размерите на трафа и колко е съпротивлението на шпулата, за да видя нямам ли нещо подходящо...
Между другото, щом ламарината е ръждясала не става да се ползва!
-
Шпулата стана читава от четвърти опит, и вече имам добре работещ говорител за радиото. Очаквам предложения за изходния, че ако трябва аз да го навия радиото ще стане на 100 преди пак да засвири 😀
Тъкмо видях че ми е останал изходен траф и скъсания говорител от радио "Нора".
Нямам идея от параметрите и състоянието но стария скъсан говорител е по-голям от твоя.
-
Говорителя е със съпротивление около 5 ома, тия дни ще му премеря и импеданса.
Размотавам трафа, вторичната е с 82 навивки а на първичната съм стигнал до 2200, но има още не малко, довечера ще се опитам да го доразвия и ще дам точни данни, както и диаметри на проводниците и сечение на магнитопровода.
Ако радиото Нора е това с ECL11 има шанс да има сходство.
-
След развиване което ме главозамая ;) преброих 6092 навивки в първичната, с възможната грешка приемам номиналната стойност за 6100.
Добрата новина е че май намерих кой да го навие, ще се чуем началото на другата седмица. Междувременно ще дам и размери на магнитопровода, поне да остане като информация.
Сметките показват че трафа е разчетен за 4ома говорител, моята шпула в крайна сметка след измерване с точен уред се оказа 4.2 постояннотоково, има ли смисъл да меря импеданс и евентуално да преизчисля вторичната или да го оставя както е в оригинал? Ще свири евентуално по-тихо, но ще товари по-малко лампата? Или?
-
Размера на магнитопровода е 16.2 на 17мм което дава сечение 2.75 кв.см. Проводника на първичната е с диаметър 0.10 с изолацията, на вторичната 0.38-0.39, но той се е нагрявал и лака му се бели, вероятно да е бил 0.40 лакиран ??
-
Мисля че е най-добре трансформатора да се пренавие със същите намотъчни данни а не да се променя вторичната. Няма как да е толкова фатално някой друг ом особено за случая :)
Не мисля че ако навиваш с 0.4 ще е проблем, сигурно няма да стане така че да не стигне мястото.
-
Така и ще направя - ще се придържам към оригиналното навиване.
Място имаше, ако човека го направи читаво ще се събере всичко без проблем. Подготвил съм му подробна скица как са разположени намотките.
Интересното за мен е че трафа е без междина, явно се търси максимална ефективност а и малкия ток (4-5мА) не насища магнитопровода.
Ръждата по ламелите е основно по крайните, вътре в пакета са приблизително добре, но никой не каза дали оригинално са изолирани, т.е. ако ги почистя от ръждата добра идея ли е да ги пръсна с безцветен лак за изолация или е излишно? Опита ми с лампова техника е доста скромен....
-
Ръждата си е достатъчно добра изолация в случая. По-добре не ги пипай. :)
-
Днес занесох трафа, живот и здраве утре или другиден ще е навит.
Ламелите нямам сърце да ги оставя ръждиви, едвам изкарах първия. Ще ги почистя. И ще ги лакирам.
-
НЕ ГИ ЛАКИРАЙ!Ще набъбнат от лака и няма да ги събереш!Изстържи само грубата ръжда.Като го събереш ще боядисаш в черно само ВИДИМАТА част от сърцевината. :empathy2:
-
Да, наистина почисти ги леко от ръждата и толкова. Ръждата е приятел на трафа попринцип, колкото и странно да звучи. Иначе тези ламели мисля че оригинално не са лакирани а са от силициева ламарина която така или иначе има лоша проводимост. Така че тегли им една лека шкурка, но не до чист метал, ако няма да пребивава на неподходящи условия трафа то този процес на ръждясване няма да продължи.
-
Добре, с удоволствие ще ви послушам ☺
-
Трафа е навит, сглобен, монтиран на говорителя и дори работи ;) с голяма благодарност към инж. Петър Стойков.
Отделно днес ми пристигнаха 10 държача за по 8 АА батерии, няма да поя повече ;)
Остана да впрегна добрата Баба (т.е. майка ми) да ушие един чохъл от тензух и говорителя ще е готов за монтаж :)
-
Направих каквото можах със скалата, а именно - сканирах я и в подготвих за принтиране. Оригинално е снимка на фотохартия, много удобно за репликиране :)
-
И опънах плата :)
-
Още няколко малки стъпки към сглобяване ....
-
Само за информация - криво изрязания плат няма да остане така, лепилото е пресно и се притеснявам да не го отлепя, ще го изрежа след 2-3 дни с макетен нож. Потенциометъра е полу-готов, т.е. самия потенциометър го разглобих на съставни части и е почистен, смазан и тестван, работи безупречно. Двоиния ключ чака да направя на струга 2 нитчета за да го сглобя и ще е готов за монтаж. Така и така съм отпоил разделителния кондензатор на решетката на крайната лампа, ще го тествам преди да го запоя.
Мислех си - може би ще е адекватно при първите опити за оживяване да подам анодно през някакъв резистор, батериите са способни да отдадат 5 и повече ампера и се чудех каква ли стойност ще е разумна?
-
:--- :drinks:
Чух му гласа. По ирония първата станция която хвана беше китайска, следващата турска. Не работи добре, когато сигнала е по силен криви, диод-триода DAC21 прекъсва при размърдване, презапоих цокъла (на лампата), сякаш се пооправи но за кратко. Хептода DK21 работи с аноден ток 1ма при спецификация 1.5ма, проверих само волтажа на 4-та решетка, при разстройване е -0.2В, при силен сигнал стига -0.6В. Май забавлението тепърва започва :)
-
Малка промяна - след смяна на утечен прехвърлящ кондензатор на входа на крайната лампа звука се подобри. Което обаче е само малка стъпчица....
Друг сериозен проблем е че живея в павлово и гледам към копитото, фона е ужасен, освен десетките рутъри и прочее устройства, които чувам, в късовълновия обхват избиват и хоризонт и христо ботев от укв-излъчването.
Можете ли да ми дадете акъл за изработка на антена с филтрация, подходяща за градска среда? или такова животно няма?
-
Можете ли да ми дадете акъл за изработка на антена с филтрация, подходяща за градска среда? или такова животно няма?
Има такова нещо :) антишумова антена Олуша.Руснаците я хвалят.
http://sezador.radioscanner.ru/radio/solan-10.html
http://sezador.radioscanner.ru/articles/solan-t.html
http://rforum.tm.rinet.ru/arb/?fm=44&act=msg&topic=6843
-
Не съм сигурен че е редно Тулан-а да лови УКВ станции колкото и силно да е полето. Честотите са твърде различни. Поне така си мисля. Иначе браво за напредъка! Много добре се получава.
-
И аз не съм сигурен. Вероятно има още доста неща извън параметри, но всичко изглежда доста крехко и пипам внимателно. Калпачето на първата лампа е екранирано, свързано с екраниран кабел който е яден от мишки, а всъщност това е четвърта решетка на хептода, което е входния кръг. Дотук добре, но при мърдане на кабела или въртене на калпачето чувствителността се мени драстично, което може да се дължи на утечка между екрана и жилото или на промяна в капацитета, така или иначе е нещо за ремонт. Освен това има още няколко хартиени кондензатора, които макар да са между еквипотенциални точки са ми съмнителни....
Вероятно ще напредвам бавно, но ще пиша като има развитие. Важното е да се бием до победа ;)
-
Последното ново е че сутринта изрових от гаража ролка симетричен кабел, масивна стоманена кука от въже за теглене и след няколко неуспешни замятания и риск да счупя витрината на магазина на партера успях да прехвърля антена до дървото срещу балкона ми, нещо като десетина метра. Прекарах кабела през прозореца, включих го в радиото и невероятно - ефира се изпълни с музика. Посред бял ден на СВ хващам относително чисто Видин, 2 румънски станции, една сръбска и една руска слабо, разпределени равномерно в целия обхват. На КВ целият свят влезе в хола. На ДВ странно във високия край се чува радиофара, но нищо друго, а по спомен имаше един румънски предавател, който се чуваше ясно, но Тулана не го хваща.
Доволен съм ;)
-
На ДВ румънската станция мисля, че се чува в определени часове, не постоянно. Също така, от време на време (скоро не съм ги чувал) имаше и една руска станция. Иначе, браво :good: .
-
Антена Сателор в ниската част на ДВ в София се чува 24/7/365 така че вероятно има изместване на обхвата или друг проблем.
-
В ниската част на дългите изчезва и шума, вероятно не са спрегнати добре, изключвам проблем с променливия кондензатор след като другите 2 обхвата са от-до. Доколкото си спомням (поправете ме където греша) спрягането се правеше с настройка на кондензаторите във високата част на обхвата, когато променливия е отворен и с малък капацитет, и с промяна на индуктивностите в ниския при голям капацитет?
Ако не греша то каква за бога трябва да е логиката при този приемник, всички бобини са "перманентни", твърдо навити, без променливи сърцевини????
Лошото е че нямам ВЧ генератор и гадая.
-
Спрягането се прави с тримерите в една точка. Вероятно средата на обхвата.
-
Аха. А дали е възможно това че го ползвам без заземяване (т.е. неправилно) да оказва влияние в този случай, т.е. за най-ниските честоти да липсва "затворена верига" ?
Лошото е че всички тръби са полипропилен.... вече.
-
Ако имаше честотомер вече щеше да си се ориентирал.
Защо не помолиш някой колега София за помощ.
Ако беше в Пловдив вече да съм те поканил.
-
Не е проблема в липсата на земя, макар че е желателно да има такава (за по-малко смущения). Трябва да поразгледам схемата на Тулан и може да дойдеш при мен да настройваме, разполагам с добър сигналгенератор. Проблема е че в близкия месец не разполагам с никакво време имам много ангажименти и една командировка. Ако искаш евентуално началото на Юни може да заповядаш. То лошото е че не е само настройката а и някои неизправности вероятно ще излязат.
-
Благодаря за предложението, много вероятно е да се възползвам. Както личи от датата на първия пост в темата не бързам много :) а и също имам доста ангажименти та позарязвам хоби заниманията.
Тепърва имам да довършвам кутиите за батериите, да направя и монтирам скала, да боядисам белите кантове на кутията и други дреболии.....
-
Кутията вече е с бели кантове, а гърба се поизправи доста след месец под малката съветска енциклопедия ;)
-
Аз може би, щях да "ремонтирам" и капака, т.е. да се възтанови изяденото от мишките. Сигурно, щях да забъркам някаква "каша" от лепило за дърво и дървени стърготини с някаква боя, и да отлея липсващото. Преди това, на обратната страна, трябва да се залепи една по-плътна хартия, или плат, за по-голяма якост. Накрая се оформя отлятото, като се пробиват на нужните места дупки и т.н. Другият вариант е, да се залепят парчета от мукава, като им се придаде необходимата форма.
Иначе добре е станало, браво :bravo: .
-
Капака ще го "попълня", първо трябва да намеря що-годе подходяща мукава, междувременно съм го натиснал пак с енциклопедиите, но не на равно а с извивка обратна на неговата, барем стане плосък. Така или иначе съм го оставил за последно, като завършващ щрих ;)
Днес съм се посветил на батериите, ако успея по-късно да ги довърша ще пусна и фото.
-
Успях, но стана среднощ и вместо да пускам снимки прерових късовълновия обхват. Попаднах на уникална джаз станция от .. Гърция, но нали още не съм сложил стрелката даже не разбрах и къде.
Батериите са мой дизайн ;) в крайна сметка това са само батерии и реших да не копирам съществували, просто батерии...
Букови кутии тип "домино", анодната е с 72бр."АА", отоплителната е с място за 4бр."D" в паралел, но съм сложил само 2, досвидяха ми се още 10лв за алкални енерджайзър. Като свършат ще му мисля... Терминалите са месингови болтове, кабелите се стягат с пластмасови ръкохватки с месингова втулка. Не намерих бакелитови ;)
-
Впечатляваща изработка :good: .
Браво!
-
Един поглед под капака на батериите щеше да ме зарадва :). Иначе браво! Наистина много добро изпълнение! Много внимавай с анодната батерия, предполагам знаеш че е 100% летална!
-
Не ми хрумна че ще е интересно, но ще пусна и снимки на карантията :)
Отлично знам че е летална, исках да я направя със скрити терминали, но не измислих подходящо решение. Все пак пластмасовите гайки изолират, метала не е лесно достъпен. Държа ги високо, децата са инструктирани да не пипат мои неща, горещо се надявам че батерията е и безинтересна за тях, не става за телефон или мп3-ка ;)
-
Батериите изглеждат много добре :bravo: , а и с тези видими главички на пироните имат много автентичен вид :good: . Аз обаче, бих попришкурил ръбовете и байцвал или обработил с разредено кафе, за да придобият по-старохански вид, а после търкане по ръбовете с вълнен парцал - за да се "поизносят от употреба" и на края с ленено масло или вакса за дърво, за да поизпъкне все пак фладера. .. Но и така са си супер :drinks: