Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Петър Драганов в 08 Декември, 2016, 18:13:07
-
Прикачвам схема на стерео усилвателя в темата.
Здравейте. Поправям стерео усилвател ямаха. Единият канал беше изгорял /десния канал/. Освен крайните /2sa1106/2sc2581/, подмених още няколко по малки транзистори /tr118 (2sa965), tr114(2sa970), tr110, товарния керамичен също подмених, беше преъснал 2х0.33ома + няколко резистора в същия канал.
Дойде момента, в който щях да настройвам ток на покой, вързах 100 вата лампа, включих усилвателя, релето цъкна и лампата остана да свети слабо. Погледнах контролните точки на здравия канал, всичко отлично, поглеждам контролните точки на десния канал (който правя), никакви индикации на уреда ми. Без значение, на къде е завъртян тримерът, крайно ляво, средата, крайно дясно положение, уредът показва 0.01мв и не мърда. Измерих тримерите и на двата канала на съпротивление, всичко отлично и двата тримера са здрави. Измерих напреженията и на стк3062ii, всички налични. Отворих и релето да видя, дали няма заварени контакти, но всичко е нормално и там. В момента нямам никаква идея, как да продължа напред за положителен резултат. Ще се радвам, за някакви насоки.
-
Транзисторите TR105 и TR106 играят роля да поддържат тока на покой да не пълзи. Те са закрепени на радиатора. Този транзистор проверили го? На платката не можеш да го измериш, трябва да му разпоиш изводите защото колектор -база са дадени на късо. Когато подмени дефектните транзистори, сложи ли такива с точното усилване по бета? Или каквито ти дадоха от магазина. Буквите "O-Y" които са щамповани на самият транзистор, ти дават с какво усилване е транзистора. Диодите провери ли ги? В сервизното на 8 стр. са написали процедурата за регулиране на офсета и тока на покой, от там ли гледаш?
-
Здравей. ТR105/TR106 ги премерих извадени с мултимерът и еср метър, дават еднакви стойности и двата, мисля са нормални.
Транзисторите наистина са каквито имаха в магазина :/. Всички диоди са здрави, не съм подменял диоди. Гледам стриктно сервизното за настройка на ток на покой.
Добавка: направи ми следното нещо впечатление.
1. На моя усилвател на канала, който ремонтирам /десния/ TR110 e 2SA999, а TR108 е 2SC2320, както е по схема, но...
2. На здравия канал TR109 е 2SA115, a ТR107 2SC603
3. И двата (tr109/tr107) изглеждат фабрични, и двата са в много по малък корпус от tr110/tr108
-
Защо не измериш режимите на транзисторите на здравия канал и на не работещия,сравни ги и ще стане ясно къде има проблем.
-
Някой е ремонтирал този усилвател. В парт листа няма такива транзистори, които са поставени на здравия канал. Гледах и снимки на отворен усилвател, няма транзистори около крайното стъпало с по малък корпус. Не е добре, като си сложил транзистори каквито ти паднат. Затова се подбират да са с еднакви параметри на двата канала.
-
Не намерих снимка конкретна на левия канал в Интернет да видя дали схемата е объркана. Правих едно Сони, където имаше много грешки схемата, спрямо реалността. Може ли една снимка.
-
На снимката е единия канал на крайното стъпало. На другата е част от разположението на транзисторите от схемата, както е на снимката. И общ вид. Можеш да си ги увеличиш.
-
Транзисторите TR105 и TR106 играят роля да поддържат тока на покой да не пълзи. Те са закрепени на радиатора. Този транзистор проверили го? На платката не можеш да го измериш, трябва да му разпоиш изводите защото колектор -база са дадени на късо.
Между другото на платката като меря тези два транзистора, трябва колектор-база да ми дава накъсо ли? Защото ако е така, аз нямам късо между К-Б.
-
Въобще ако мериш преходите на транзистор между Б-К в едната посока трябва да има високо съпротивление,стотици килооми или мегаоми,в другата съпротивление около 50-200 ома според типа на транзистора.Погледнах схемата TR105 и TR106 нямат късо между Б-К
-
Моя грешка, към базата има свързан резистор 8.2к. Не е на късо. Напреженията на транзисторите по контролните точки излизат ли?
-
В петък ще ми дойдат частите, които са по сервизно и ще допълня какво се случва. Благодаря ви, за идеите и насоките.
-
Здравейте. Най-сетне сложих частите. С изключение на крайните, които ми се различават поради това, че абсолютно никой не ги предлага в цялата страна. Като аналози ползвам 2SA1491/2SC3855.
Двата големи електролитни кондензатора дават +46/-46 волта.
На базите на всички крайни 0 волта, колектори +46/-46 волта, емитери 0 волта.
На стк-то както казах излизат в норма напреженията.
ТR116 /2SC2235/ - E 0.06V, C 46.3V, B 1.2V
TR112 / 2SC2240/ - E 1.2V, C 46.3V, B 1.8V
TR110 /2SA999/ - E 0V, C -1.5V, B 0V
TR118 /2SA965/ E -0.04V, C -46.2, B-1.0V
TR114 /2SA970/ E -1.0V, C -46.0V, -1.6V
TR123 /2SD438/ B 14.2V, C 46.6V, E 14.8V
TR124 /2SB560/ B -13.8V, C -46.1V, E -14.5V
TR129 /2SA999/ E 12.2V, C 0V, B 12.2V
-
Здравейте колега Драганов!Казвам Ви колега защото и аз не си вадя хляба от ремонти.Усилвателите не са чак сложни за ремонт.Сложно е било за тоя който го е проектирал.Ако имаш късмет,да е изгорял само краен транзистор без нищо друго-тогава е просто.Обаче като стане както при теб,пада доста работа.Почти всички стъпала в крайния усилвател са навързани галванично свързани.Оттам идва проблема.Затова сменяш,пък то не става.Трябва да направиш голямо разпояване ,чак до STK-то .Да измериш не само полупроводниците ами и останалите елементи та даже и целите проводници.Само така ще стане.Поне схема имаш,това е добре.Извинявай ако съм те засегнал на компетентност.!
-
Бе то имах подобен случай с един усилвател Сони, някой сменил крайните и термокомпенсиращия транзистор и тъй като оригиналния термокомпенсиращ е бил в изолиран корпус а заместителят не, той изобщо не се беше сетил да сложи подложка към радиатора, и от там беше замасил една точка от схемата и всичко беше ОК само дето не свиреше. Виж дали и тук няма подобно недоглеждане.
Другото което си мисля е че може единия канал на интегралната схема STK да е отпукал по време на изгарянето на крайните транзистори, имай предвид че в тази схема задаващия ток в клона за опорното напрежение на тока за покой се дава от STK (разгледай вътрешната й схема и се ориентирай как е организирано). Проблема лесно ще се локализира само с измервания, ако преди това обаче си направиш труда да разгледаш и да разбереш как работи цялата схема. Тогава ще знаеш къде да премериш и как да тълкуваш премереното. Лично аз обичам ремонта на НЧУ с не много завъртяна схема - както е на твоята ямаха защото когато я проучиш и направиш 3-4 измервания проблема сам излиза къде е дори преди да си сменил проблемния елемент вече знаеш че проблема е в него. Успех!
-
Благодаря ви много. Тъй като както бях писал и в друга тема, това ми е меко казано хоби, старая се да правя всичко с любов и макар, че не разбирам, питам, чета ... търся информация. Постоянно купувам техника, стана вече жив хангар, но така ми харесва, така и правя. Ще се опитам да го поправя.
-
Без разбиране е малко като на сляпо да се ориентираш за съжаление, но дерзай. Премери колко е напрежението колектор - емитер на термокомпенсиращия транзистор тоя дето е с тримера за ток на покой. Ако е 0 значи или пробил транзистор, или ако е сменен значи цъфнало STK и това е, сменяш STK и си свиркаш. Естествено преди това трябва да се увериш че няма други повреди по трасето че да не последват нови фойерверки.
-
Ставам досаден ,но нали целта е да дадем напътствия на Драганов.Това че не ти се получава с тримера е само следствие от някакъв друг дефектен /и/ елемент/и/.Често резисторите в тия качествени изделия горят без да почерняват.Не знам защо но когато има поставено парче проводник,запоено като детаил ,то винаги е със студена спойка.Така ,че първо минаваш всички спойки,вадиш полупроводниците от STK до буксата за тонколоната,мериш всички резистори,тримери и кондензатори.Тогавашните кондензатори са доста качествени ама знае ли човек!Това е пътя.Като гледам бая работа имаш ама око се плаши ръката не!След това внимателно запояваш новите елемент като три пъти гледаш един път запояваш.Внимавай с изолациите,гдето ти е писал Ориго!
Често пъти тези усилватели са много трудоемки,отнемат много часове.
-
Добре, ще изпълнявам всичко както е описано. Иначе крайните транзисторите са с подложки. Измерил съм всички резистори, диоди и малки транзисторчета. Кондензатори не съм още, но и тях ще започна. Даже в събота си взех втори уред само че със щеки за мерене на кондензатори, ще опитам с него. Иначе предполагам сте прави, че има голяма възможност да е повредено стк-то. Просто си мислих, че щом получавам дадените напрежения на него е здраво. Лошото е че и стк-то не се предлага, даже и в Китай, но пък евентуално ще ми останат чаркове.
Може ли кратко обяснение какво е термокомпенсиращ транзистор, защото в интернет не намирам определение. Благодаря.
-
Това е транзисторчето което има тример свързан емитер-база в конкретния усилвател и е поставено на радиатора с крайните транзистори. Има две основни функции - да изработва регулируемо преднапрежение за осигуряване на нужния ток на покой на крайното стъпало и да променя това преднапрежение с температурата така че да компенсира спадането на напрежението база-емитер на крайните транзистори от температурата и съответно да прави тока на покой относително независим от температурата на радиатора. Та искам да измериш напрежението между колектор и емитер на този транзистор и да кажеш колко е. Остави метода на конеца, тук така няма да стане, а и да стане ще имаш после едно устройство цялото омазано от спойки и хвръкнали писти.
STK щом не се намира може да се замени от печатна платка еквивалент която да се забоде на негово място, но засега не се наемам да ти проектирам такава (нямам достатъчно време и мотивация), нека първо установим 100% неговата неизправност пък тогава ще мислим за заместители. Определено обаче проблема върви натам че да е в него. И определено не се забатачвай сега с кондензатори - проблема не ще да е от кондензатор така както го описваш.
-
Извинявам се ,но ще се обърна от тук към Ориго.Ориго човека говори за изгорели крайни транзистори , за прекъснали керамични съпротивления а ти го караш да мери ток на покой.Той докато стигне до тримерите бая работа има още.Аз не го карам да разпои всичко,но транзистори и диоди трябва да ги разпои най-малкото да ги провери.Всичко там е директно навързано и не се знае кой е виновникът.
-
Струва ми се че всичко констатирано след изгарянето вече е отстранено от него, до колкото разбрах е сменил всички полупроводници и е премерил пасивните елементи (резистори) и проблема е че не се регулира тока на покой. И ако беше вникнал в това което пиша щеше да разбереш че не го карам да мери ток на покой, а да измери едно НАПРЕЖЕНИЕ на задаващия клон (след като аз приемам че всичко е проверено и отстранено но все още има нередност).
-
Да, всичко след изгарянето е подменено.
На здравият канал транзисторчето 2sc2320 има напрежения: Е -1.67V, C +1.85V, B -0.97V
На ремонтираният канал транзисторчето 2sc2320 има напрежения: E -1.68V, C +1.76V, B -0.99V
-
Написал си......(На базите на всички крайни 0 волта, колектори +46/-46 волта, емитери 0 волта.)
После, от емитерите на транзисторите TR116 и TR118 получаваш 0.6V и -0.6V. Измери реално на базите на крайните дали ги има съответно 0.6V и -0.6V защото пишеш ,че имаш 0V. Провери със сигурност дали са здрави резисторите R190 и R192. Те са по 4.7 ома. Те прехвърлят това напрежение от по 0.6V за отпушване на крайните транзистори. Друго нещо важно, тези резистори ги дават да бъдат огнено устойчиви по парт листата. Написано е /flame proof carbon film resistors/. Провери дали са същите, или са сменени с някои обикновени карбонови, като са правили ремонта на този усилвател. Вгледай се много внимателно в схемата от сервизното за тези резистори. Има едно малко квадратче полу-запълнено. Това квадратче ти казва, че трябва да бъдат точно този тип резистори. Тука напр. можеш да видиш какво представляват.
http://www.asj.com.sg/Manufacturing/Leaded%20resistors/Carbon%20film%20resistors/Flame%20Proof%20Carbon-Film.pdf
-
И двата резистора са здрави, с точни характеристики, оригиналните са. Благодаря за корекцията, моя е вината.
Напреженията на крайните транзистори:
Здрав канал: /2SA1106/ B -0.50V, C -46.2V E 0.01V , /2SC2581/ B 0.65V C 46.5V E 0.06V
Ремонтиран канал /2SA1106 поставен е аналог/ B -0.47V, C -46.2V E 0.00V , /2SC2581 поставен е аналог/ B 0.57V C 46.5V E 0.01V
-
Всичко изглежда почти нормално, поне STK засега изглежда здраво. Като последно стъпалото вади ли звук? Проблема е само че не може да се догоди тока на покой ли или че нищо подадено на входа не излиза на изхода? Това е важно да се уточни. Може само да се наложи да се подбарнат леко стойностите около задаващия клон заради различното напрежение на отпушване на новите транзистори (заместители).
-
Нямам никаква идея, дали вади звук. Страх ме е да го включа без лампа. Т.е ако го включа в момента без лампа, няма ли да изгорят елементите? Или има друг начин да го тествам?
-
Колко вата лампа си използвал? Потенциометъра за усилването го поставяш на (0). При първоначалното включване, лампата трябва да светне силно и после светлината трябва да се вижда слабо. Това силно първоначално светване са преходните процеси за изправителя. Ако лампата остане да свети силно означава , че има проблем. Според мощността на усилвателя обикновено се използва 75W или 100W лампа.
-
Мисля че няма да има проблем да го включиш без лампа но и както си е през лампата може да закачиш товар (някакъв високоговорител на който не държиш много) и да подадеш сигнал да видиш какво се случва. Може проблема да е само в смяна на 1-2 резистора.
-
Жично съпротивление 4 или 8 ома.Колкото си трябва там,мериш какво има върху него и ако е наред и напрежението е миливолти някакви.......10-15 вм връзваш говорителите спокойно.
-
Вързах тонколони, усилвателя го оставих през лампа да работи, на здравия канал имам страхотен звук, на този който ремонтирам /десния/ никакъв звук, колкото и да усилвам.
(В момента използвам 60 вата, но първоначално използвах 100 вата крушка)
-
Включваш осцилоскопа и тръгваш от входа до изхода.Намираш къде се губи.
-
Е, това ми е мечта отдавна, да имам осцилоскоп, за мое съжаление нямам и не мога и да го използвам и да го имам.
-
:) че защо да не можеш да го имаш? При цялата техника която купуваш едва ли ще е проблем да събереш пари за читав осилоскоп на старо. Иначе е пълен абсурд ремонта на такава техника, малко като на сляпо става работата.
-
За проследяване на звуков сигнал можеш да използваш някой елементарен евтин усилвател. Най просто решение към момента ми се струва, че са едни обикновени компютърни колонки.
При интерес мога да опиша един такъв уред, който ми вършеше отлична работа, когато се занимавах с ремонти и още ми е полезен. При това може да се направи само от стари непотребни неща.
-
За проследяване на звуков сигнал можеш да използваш някой елементарен евтин усилвател. Най просто решение към момента ми се струва, че са едни обикновени компютърни колонки.
При интерес мога да опиша един такъв уред, който ми вършеше отлична работа, когато се занимавах с ремонти и още ми е полезен. При това може да се направи само от стари непотребни неща.
Интерес има от моя страна. Готов съм да опитам всичко. Имам даже в една торба две колонки за компютър, които стоят от 10 години.
-
Добре де, няма ли да му премериш изходния офсет и да му закачиш един високоговорител! Какво има за проследяване преди да знаем дали сигнала не си стига до изхода? То чак на мен ми е интересно дали ще извади звук пък ти още не си го направил, елементарна операция отнемаща 10 минути.
-
Вързах тонколони. Описах на втора страница последното мнение. Явно не си го видял. Има отличен звук само на здравия канал. На този, който аз поправям няма никакъв звук, чува се лек брум.
-
Да, пропуснал съм да прочета мнението. В такъв случай има по-сериозен проблем. Наистина трябва по-задълбочен подход за решаване на проблема.
-
Пробното устройство за нискочестотен сигнал ще опиша в раздел "Микроелектроника, инструменти, направи сам".
-
Най елементарния начин да провериш къде се губи аудио сигнала е да използваш компютърна колонка с вграден усилвател в нея. На колонката да има потенциометър за усилването. На жака, който се свързва към компютъра трябва да постави един кондензатор 100-150nf/100v. Този кондензатор да не е електролитен, свързва се само към активния край. Или трябва една преходна букса като на снимката. Масата се свързва към масата на усилвателя. Сондата с която търсиш се свързва към единия край на кондензатора. Има и елементарни тестери, като този вид. С него пак може да се проследи аудио сигнала. Дадена е схемата, какво представлява тестера, и платката по която да се направи. Но се явява с малко по добра функционалност от компютърната колонка. На входа на усилвателя от чинчовете е добре да се подаде звуков сигнал с честота от 1-5 Khz. Има такива програми на генератори. Използваш компютъра с изхода на звуковата карта / audio output /. Друг вариант, сигнала от 1Khz да го запишеш на някой носител и от там да го подадеш на входа на усилвателя. С пускане на музика и да търсиш не става. След като се подаде на входа на усилвателя този сигнал 1 Khz, започваш с пробника да проследяваш по елементите. За ориентация от потенциометъра за усилването на усилвателя към крайното стъпало. Пробника или сондата трябва да е изолирана, да не пипаш и хващаш кондензатора с ръка. Но това е елементарен начин, само за проверка, без задълбочаване. Тока на покой трябва да го регулираш по сервизното, също и изходния офсет.
-
Благодаря, много съм доволен от обяснението, а аз точно от такова имах нужда. Утре на светло ще изпробвам всичко.