Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: energopol в 10 Ноември, 2018, 16:44:39
-
Здравейте колеги,
С какво лепило е добре да се залепи плата пред говорителя ?
Намерих в магазина "Какаду" подходящ плат (радиото е Симфония 10)но той е много мек и провисва в елипсовидния отвор. Сигурно трябва да се опъне при залепването. От друга страна лепилото не трябва да "избие" отпред. Въобще - проблем. Може би някой има по-голям опит и ще подскаже.
-
Залепвам в краищата на дъската плата с лепило за дърво "Момент". Ако провисва около отвора на говорителя, с една дунапренена гъба напоена с вода, леко намокрям плата след като е залепен и изсъхнало лепилото, и от водата плата се свива и се опъва.
Успех.
-
Много благодаря Валери,
Не познавам това лепило "Момент". То сигурно е бързо съхнещо ?
До сега съм ползвал С-200, С-300, но в случая то не става, защото стяга много бавно, а и избива отгоре на плата.
В понеделник ще го търся.
-
За не висва плата отпред преди монтаж, колосайте и изгладете, и след това монтаж. Плата се лепи обикновено само в задната част на акустичния панел. "Момент" е търговска марка на Henkel group, и там разнообразието от лепила е голямо. За Вашият случай, има такова карбамидно лепило от типа на С-200, но със подобрени и усъвършенствани качества, и повишена якост на сглобката. В която и да е железария да попитате - ще Ви помогнат.
Моят личен съвет е: След като демонтирате акустичния панел, фиксирайте вече колосания плат с кабърчета или скоби и такер в задната част, и внимателно нанесете няколко слоя разредено с вода лепило ( за да проникне в дълбочина ) и след като изсъхне добре - монтирайте.
Успех! :hi:
-
Разбира се, че познавам явлението "колосване".
Но винаги съм считал, че то прави импедансно съпротивление на звуковите вълни.
А с какво вещество най-подходящо става това колосване ?
-
Никакво колосване- прави се с разтворена във вода захар и в последствие плата става като дъска- ще прави директни отражения на това дет излиза от говорителя- изключително вредно за звука.
Пускаш го плата по дълъг и го залепваш не от лицевата страна ами го загръщаш около дъската и го лепиш отзад.
Може да монтираш само с текер със скоби от задната страна или по ръба внимателно или с Moment "Universal" на Henkel,
[attach=1] продават го във всяко Фантастико- ДОбро хелметексово лепило е: Мажеш в 2 те повърхности , чкаш 15 минути и после притискаш една към друга- трябва да е спрял ода лепне на пипане. Адхезията е страхотна, лепя гофри на говорители и фурнир с него- нищо не е мръднало до сега.
-
Разбира се, че познавам явлението "колосване".
Но винаги съм считал, че то прави импедансно съпротивление на звуковите вълни.
Тук ако може малко по подробно......за импедансното колосване
-
Тук ако може малко по подробно......за импедансното колосване
По въпроса за колосването - навремето си спомням, как моята баба колосваше яките на ризите на дядо ми. В къщи тя беше специалистката по колосването. Но тогава бях малък и не съм знаел да я разпитам за "импедансното колосване", а не съм и убеден, че тя е знаела. Дори не зная и с какво е "колосвала" ризите (по-специално яките и ръкавелите). Така че, колега, извинете ме, но няма да мога да Ви услужа с по - подробна информация за "импедансното колосване". Но ми се струва, че тази тема, за импедансно колосан плат пред високоговорител е разгледана в някои книги, популярни, а и учебници за слаботоковите техникуми и за Висшите Тенически Университети, откъдето Вие, а и който се интересува по въпроса, може да научи повече.
-
Остави ги ризите.Моля обясни какво е импедансно съпротивление на звуковите вълни и как колосване го прави.Що е импеданс?Как той колосва плата?Обясни ако обичаш.
-
Нямам и бегла представа от колосване, но аз го правя така:
1. С пулвелизатор /уекичко/, навлажнявам плата, после /отново уекичко/ с ютийката го пришглаждам, без да го пресушавам - да остане влажен;
2. след това, с лепилцето, което спомена Валери, го прилепвам от задната страна на панела, като фиксимам с габарчета /габарчета - кабарчета, не знам точно как се пише, но предполагам е ясно за какво иде реч/ - това лепилце има по-голям отворен момент и плата може прецизно да бъде изпънат, така, че шарките да не са разкривени.
Както вече споменах, плата трябва да е влажен - и памучния плат, и този от изкуствени влакна, при намокряне се отпускат, а при изсъхване се свиват - ако плата е прикрепен докато е влажен, при изсъхване се изпъва като тъпан.
Ми май това е цялата "философия", надявам се да съм бил полезен.
-
Много просто. Навремето съдрах чисто нова току що купена дамска чанта италиански образец само заради плата понеже ми трябваше за подобна цел - радио''Орион АР 303''. Първо простираш плата равномерно върху чиста дъска с леко обтягане може да ползваш летвички за целта. После намазваш леко с лепило за дърво повърхността на панела обръщаш обратно и притискаш . Ако лепиш директно декоративните линии ще са вълнообразни не можеш ги издокара. Сетне слагаш тежести отгоре докато изсъхне . Обикновен туткал за дървесина всичко зависи от количеството. Колкото да залепне. Който се е занимавал с моделизми знае.
-
Лепя го с универсал. След изсъхването му дори и някъде да има избило лепило не си личи.
А процедирам по следния начин:
Намазвам страничната горна част на дъската с лепило.
Поставям плата върху равна плоскост, покрита с полиетилен.
Долепям дъската върху платното, като се старая да е успоредна на тъканите нишки.
Надигам я и приглаждам плата за да прилепне добре.
Опъвам двата края по дължина за да е изпънато и задържам така около 5 минути докато лепилото "дръпне".
След около половин час правя същото с долния край, като освен по дължина, опъвам и по височина.
Зарязвам плата в ъглите, за да е готов за прегъването на късите страни.
Следват горните процедури.
Накрая изрязвам с макетно ножче по дъската излишния плат.
-
По въпроса с колосването - аз разбрах че колосания плат седящ на пътя на звука представлява среда с различен импеданс за разпространението на звуковите вълни и един вид от това следват отражения и затихвания на звуковите вълни. А не че се колосва с импеданс. Казано с по-прости думи - колосания плат става по-звуко непропусклив.
-
Колосания плат може да го полееш с вода и няма да прокапе... Един вид тънка плоскост се получава... А щом вода не може да премине логиката да преминава звук безпрепятствено я няма... Импеданса е като на парче картон, ако и е мястото тук на тази дума....
-
Абсолютно ѝ е мястото! Импеданс се използва при разпространението на всички видове вълни. Не е само за електричеството. Естествено намесването на такъв термин е когато се прави анализ на вълновите явления. За единия плат отпред, може и да е прекалено усложнено, и да предизвиква както се вижда неразбиране в някои случаи.
-
Акустично съпротивление, тоест импеданс, тоест Акустичен импеданс, сетих се най-накрая, то даже може и да се смята, а дали в случая е нужно е друга тема...