Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Технологии и джаджи => Темата е започната от: digi2577 в 11 Януари, 2019, 15:00:03
-
Здравейте!
Някой попадал ли е на предпазител, който може да се контролира през мобилния телефон. Аз попаднах на този производител>
https://tempiro.com/en/ (https://tempiro.com/en/)
Интересуват ме и други алтернативи.
Искам да изключвам и включвам един бойлер и единствената възможност е като му вадя бушона, който е от старите традиционни кръгли с параметри 20A/500V
-
Задължително условие ли е да се управлява през смартфон? Ако не е, то един ключ за осветление и един контактор ще свършат работа. Ще стане и с мощно реле, ама релетата са ми малко неприятни за такива силови вериги.
А може и да е просто с един мощен ключ. Във всички случаи, ще трябва някакво пипане по инсталацията.
-
Ами да за съжаление. Както написах единственият ми начин да спирам бойлера е като му развъртя бушона. А и искам да контролирам отдалечено, най-вече когато съм извън населеното място. Това всъщност ми е проблемът - да имам топла вода като се прибера след дълго отсъствие.
-
ардуино , гсм модул , ...някакво включване с симистор ... + карта от БОБ с план 3лв на месец ( мисля че е най-малката такса за месец ? може и да не е )
и ще му звънкаш да се включва ....
-
, ...някакво включване с симистор ...
и ще му звънкаш да се включва ....
Точно в този случай включването чрез симистор не е добра идея. Освен че ще разсейва голяма мощност, симисторът може да пробие от мълния.
-
добре , може и така да е , но тогава кажете какво трябва да е включването ?
ардуино +гсм модула ->.... -тука какво да има ? -> бойлер
и работата готова
има 100 "скеча" за ардуино ... как хората си пускат парно в колата или за алармена сигнализация с ардуино .... и може да се вземе за основa и лесно да се преправи да включва това "нещо" ... дето ще го измислите
-
На никаква техника, особено китайска, не бих поверил включването на нещо в къщи, докато ме няма!!! Има съвременни бойлери, които предлагат тази екстра.
-
ето тук го правят с триак на снимката ...
а за кйтайското - той бойлера си има защита тука няма какво да ти направи китаеца ..... , но всеки знае себе си ....
-
Съвет от сърце: никога не изработвайте сами електроника, която може при дефект да ви взриви, да ви изгори къщата или да ви удави във вряла вода, особенно ако нямате идея какво правите. Не се доверявайте и на китайски боклучки евтини за целта. Това е много сериозна задача, която може в ерата на ардуиновите скечове да ви изглежда тривиална, но не е ни най-малко.
-
хора , каква е тази дезинформация ? вие поне разбирате от електроника ... как в случая ардуино може да те взриви ... нали бойлера е изправен ??? и си има защита
пиша последно в тази тема ....
трудно , но ... съм съгласен с "гръмотевицата" на "BatKoce" .. въпреки не виждам как бойлера ще го удари гръм , но просто така да се говори , че заради ардуиното ще стане катастрофа ... не съм съгласен , както и да е де, няма да споря с вас .... аз малко разбирам от електроника ....
-
Не се интересувам от поръчкови решения. В кутията на таблото няма много място, имам добра безжична мрежа, а до бойлерът и свързването му към захранването са пректически недостъпни. Един ден като се наложи да се сменя или ремонтира не ми се мисли. Затова смарт бушон е най-приемливото решение за мен. Просто исках да разбера дали тук има някой с опит с такива устройства ако изобщо ги има вече разпространени.
-
Един мой съсед имаше стар, български бойлер с някакво тиристорно управление. Бойлерът беше с малка мощност - един киловат ако не се лъжа. Та този бойлер го удари мълния.
За управляващите контролери не се наемам да дам съвет, но комутацията на голямата мощност е добре да е с контактор.
Ключовете с триак и специализиран оптрон съм ги ползвал доста, но те са подходящи за други приложения. В случая употребата им е по скоро рискова.
-
В случая употребата им е по скоро рискова.
Нещо не мога да вдяна връзката между мълнията и симистора/тиристора. В готовите решения на бойлери с дистанционно управление да не би да използват контактори или в този смарт бушон?
А и съм сигурен, че някъде някой по света е имал съсед с нормален бойлер с ключ и този бойлер го е ударил метеорит! Извода - веднага да се изхвърлят механичните ключове :master2:
-
Нещо не мога да вдяна връзката между мълнията и симистора/тиристора. В готовите решения на бойлери с дистанционно управление да не би да използват контактори или в този смарт бушон?
А и съм сигурен, че някъде някой по света е имал съсед с нормален бойлер с ключ и този бойлер го е ударил метеорит! Извода - веднага да се изхвърлят механичните ключове :master2:
Ами връзката е очевидна. В случая говорим за устройство, което ще е оставено без наблюдение по цели дни. Полупроводникавият ключ не разединява електрическата верига механически. Високоволтов импулс, проникнал по електрическата мрежа среща на пътя си само един запушен PN преход. Виждал съм многократно елементи, пробили от мълнии и то без да има пряко попадение. Примера с бойлера го дадох защото темата е за бойлер.
Малко ми е странно, че трябва да защитавам механичните ключове, защото съм по-скоро привърженик на електронните.
-
Ами да за съжаление. Както написах единственият ми начин да спирам бойлера е като му развъртя бушона. А и искам да контролирам отдалечено, най-вече когато съм извън населеното място. Това всъщност ми е проблемът - да имам топла вода като се прибера след дълго отсъствие.
Аз , е това не схващам . Какъв е тоя бойлер , няма ли ключ ...
-
Съвет от сърце: никога не изработвайте сами електроника, която може при дефект да ви взриви, да ви изгори къщата или да ви удави във вряла вода, особенно ако нямате идея какво правите. Не се доверявайте и на китайски боклучки евтини за целта. Това е много сериозна задача, която може в ерата на ардуиновите скечове да ви изглежда тривиална, но не е ни най-малко.
+1
Автора на темата да прочете още веднъж горното мнение.
-
Така си е! За такива критични неща е редно да има механичен превключвател. На някои места особено с открита ел мрежа е много рисково при гръмотевични бури. При всяко присветване на мълния моментната стойност превишава 360 волта, какво да говорим за близко попадение.
Той бойлера нека си има всички защити - задължителни са, но нека и не се случва да се включи и да работи докато нямаш представа че това се случва.
Относно умни бушони - поне аз опит нямам в тази сфера, но бих посъветвал да потърсиш такъв бушон от читав утвърден производител, иначе риска е на лице.
-
Въпросния смарт бушон, който колегата рекламира в първото мнение е или ще бъде произведен от някакъв Стартъп, ако ви е известно това с фирми които събират капитал някога евентуално да произведат нещо си.
Та не се учудвайте ако го произведат изобщо вътре да е ардуино + симистор...
Относно Internet of things - управление на домашна електроника по интернет
https://www.amazon.com/CNZJSC-Wifi-Smart-Circuit-Breakers/dp/B07B4VDWNL
Е това е 80А прекъсвач, управляван по WIFI. Тоест слагаш до него един телефон с вифи на постоянно захранване и достъпваш телефона по интернет когато ти е кеф да гасиш или пускаш
-
Това дали ще ти свьрши работа ? https://bazar.bg/obiava-23987689/bezzhichen-klyuch-wifi-switch-16a
-
Мой колега навремето си запали къщата по подобен начин. Къщата е строена горе-долу на скат и на първия етаж слънце почти не влизаше-скатът беше западен. Измисли някаква система с огледало, което да се върти и ей такива дивотии и в един момент разбрахме, че гъщата е горяла.Долния етаж. Общината имаше оборотни апартаменти, осигуриха го, докато направи ремонта... Та всяка самодейност трябва да има граници. Този бойлер все отнякъде се захранва. Има бушон, следователно има от де да се комутира. Въпросът е всичко да се направи точно.
-
Бойлерът е вграден в ъгъла на кухнята. Достъп до него няма. Или има, но трябва да се махне вградената фурна до него, но и тогава не знам дали не трябва да се разглобява още нещо от кухнята. Не ме питайте защо е направено така, защото наистина не знам. Когато купувах апартамента предният собственик не ми каза, че там има бойлер и аз останах с впечатлението, че топлата вода идва от котел в сградата. За другите входове знам, че са така. Както и да е. Става дума за Норвегия, не за България. Там без сертификат нямаш право да пипаш по електрическата мрежа. Същото важи и за водопроводите. С усилие успях да видя, че бойлерът е свързан към тока с голям плосък щепсел подобен на тези за трифазно напрежение. По същия начин между другото е свързана и фурната. Та обратно на проблема - понеже отсъствам от време на време от това жилище махам бушона, на който са бойлерът и фурната. В Норвегия няма фаза и нула, а две дефазирани фази и вероятно заради това на всеки токов кръг има по два бушона. Когато се връщам отново слагам бушона, но трябва да изчакам към час за да се загрее водата. Единсвеният легален начин е да сложа смарт бушон вместо сменяемия стар тип кръгъл.
В крайна сметка това е каприз от моя страна, но защо да не го направя ако мога :)
-
Този пост изясни ситуацията до голяма степен. Купете качествен смарт-контактор и си решете проблема генерално. :drinks:
-
Интересуват ме и други алтернативи.
Искам да изключвам и включвам един бойлер и единствената възможност е като му вадя бушона, който е от старите традиционни кръгли с параметри 20A/500V
На "Tempiro" бушона е 16А - от сайта им:
Q: What type of fuses can I control and monitor?
A: The Tempiro Smart Fuse fits the D-type DII (Diazed) fuses. It fits all fuses of this sort rated up to 25 A, but our device is rated for max 16 A so do not install it on 20 A or 25 A fuses unless you are sure your peak load is max 16 A.
Лично аз бих предпочел да не е wifi и cloud базирано, но това е лично мнение.
-
На "Tempiro" бушона е 16А - от сайта им:
За бойлер с мощност до 3 киловата 16 ампера са достатъчни(при напрежение 230 V). Този бойлер колко е мощен? Бушоните "Темпиро" продават ли се законно в Норвегия? Някой използва ли ги? Добре е всичко да се проучи там, на място.
-
Не мога да видя колко е мощен, но си мисля, че е между 2 и 3 kW. Освен това на същия кръг са и фурната и плотът с котлоните. Така че, щом са сложени бушони 20A и до момента всичко е работило както трябва не искам да правя отколнения от тези параметри. Ако Tempiro нямат 20А няма да взимам то тях.
-
Не мога да видя колко е мощен, но си мисля, че е между 2 и 3 kW. Освен това на същия кръг са и фурната и плотът с котлоните. Така че, щом са сложени бушони 20A и до момента всичко е работило както трябва не искам да правя отколнения от тези параметри. Ако Tempiro нямат 20А няма да взимам то тях.
Само норвежец може да свърже бойлер, фурна и котлони, на един и същ бушон. Пълна простотия! На другите 5 бушона, сигурно са вързани лампите и телевизорите.
Явно на никой не му се е случвало да види като гръмне бойлер 80 литра, какви са щетите... В нашия блок гръмна и съедини двата апартамента и стълбището. Освен това скъса едната /от три общо/, основни носещи колони и блока пропадна само със сантиметър и половина, благодарение на арматурата, която успя да задържи стотиците тонове отгоре. Всички мебели бяха на трески, а част от имуществото беше се разлетяло по пространството зад блока, като имаше неща чак на улицата /15-20 метра от блока/. Майтап, с 3 квт. бойлери не се правят!
Бойлерите имат две защити и един терморегулатор, който се явява като защита и е единственото сигурно нещо, което защитава бойлера! Ел.защитата, с ръчно възстановяване, изобщо не е сигурна, а отвора в предпазният клапан е толкова малък, че при 3 квт. изобщо не може да поеме парата, която се образува при неизключил терморегулатор /той не е вечен и след време "залепва", малък хистерезис/. Конструктора, измислил и "изчислил" "Т"-образния предпазно-възвратен клапан е направо за разстрел! Бойлерите работят на около 8 атм., а се изпитват на 16 /поне така беше по "мое" време :D/.
Не знам в Норвегия какви са защитите, но в България това е положението!
Та първо е добре да се разтовари предпазителя, като печката и котлоните се прехвърлят на друг предпазител, после да се разбере мощността на нагревателя, на бойлера /24 ома отговарят на 2квт. приблизително/ и чак тогава да се помисли за експерименти...
Лично аз не бих правил нищо... "Покритото мляко, котката не го лочи" - поговорка... И още една..., "И най-умният, си е малко прост"..., това по повод "смарт" бушона... :D
Айде, лек ден, от мен! И умната... :drinks:
.
-
Бойлерът е вграден в ъгъла на кухнята. Достъп до него няма. Или има, но трябва да се махне вградената фурна до него, но и тогава не знам дали не трябва да се разглобява още нещо от кухнята. Не ме питайте защо е направено така, защото наистина не знам. Когато купувах апартамента предният собственик не ми каза, че там има бойлер и аз останах с впечатлението, че топлата вода идва от котел в сградата. За другите входове знам, че са така. Както и да е. Става дума за Норвегия, не за България. Там без сертификат нямаш право да пипаш по електрическата мрежа. Същото важи и за водопроводите. С усилие успях да видя, че бойлерът е свързан към тока с голям плосък щепсел подобен на тези за трифазно напрежение. По същия начин между другото е свързана и фурната. Та обратно на проблема - понеже отсъствам от време на време от това жилище махам бушона, на който са бойлерът и фурната. В Норвегия няма фаза и нула, а две дефазирани фази и вероятно заради това на всеки токов кръг има по два бушона. Когато се връщам отново слагам бушона, но трябва да изчакам към час за да се загрее водата. Единсвеният легален начин е да сложа смарт бушон вместо сменяемия стар тип кръгъл.
В крайна сметка това е каприз от моя страна, но защо да не го направя ако мога :)
За да ти важат застраховките в случай, че нещо стане би трябвало бушона да се монтира от Лицензиран Ел техник. По Австрийско е така, предполагам и в Норвегия не е различно. Бушона не е електрическа крушка, че да си я смениш сам. Той е доста важно звено от инсталацията. За да ти е чиста работата наеми си една фирма да ти оправи инсталацията , да ти премести печката и бойлера на отделни бушони както е редно и да ти сложи Шалтер с IP контрол по Интернет.
За такава модернизация предполагам може да получиш отбивка в данъците с нейната стойност като си правиш годишната декларация или финансиране от държавата, понеже е Smart бушон и ще доведе до пестене на електроенергия .
-
Както вече писах нямаш право да пипаш по електрическата система ако нямаш лиценз. Аз нямам такова намерение. Ако ти падне предпазителя или изгори бушона обаче лиценз не мисля, че ти е нужен за да си го смениш сам със същия бушон ако трябва да се смени. Разбира се мога да наема електротехници, които да направят въпросните подмени, но цената на една такава услуга най-вероятно няма да е никак малка. Така че докато не намеря подходящ смарт бушон (ако изобщо някой производител го произведе) съм пас. Както вече писах цялата работа е каприз от моя страна, така че мога да продължа по този начин. :drinks:
-
Sonoff TH-16
16 ампера, управлява се през телефон, има датчик за температура, който можеш да напъхаш в бойлера. Ако не искаш с датчик има и много други модели Sonoff, всички се управляват през телефон.
Sonoff Pow 16 A е модел с измерване на консумация.
-
Благодаря за информацията за Sonoff! Имат интересени неща, но не и това, което ми е нужно. Отново пиша - нямам достъп до бойлера освен ако не разглобя кухнята.
-
Монтира се на кабела, ако и до него нямаш достъп, тогава за какво говорим ?
-
Mano, на колегата digi2577 идеята (още от самото начало си го каза) е да Отвърти сегашния бушон и на негово място да завърти Смарт бушона, без да пипа нищо друго никъде.
Но понеже не спомена това условие в началото, се стигна до 3 страници тема ;) Ама поне е забавно :lol:
-
Веднага след бушона монтира соноф и всичко заспива, влиза в таблото със захващане за DIN шина.
-
Исках да избегна тези обяснения за бойлера и как точно е свързан и как достъпа до него е супер затруднен, но очевидно не беше добра идея :) Нищо, все пак стана хубава дискусия, за което благодаря на всички отзовали се!
Запитах Tempiro дали няма да произведат 20A SmartFuse и ето отговорът:
We are not currently planning any 20 A version but we will do some investigations about maximum current during this spring.
Are you sure that the current on the circuit is over 16 A or could you actually use a smaller fuse?
It is of course easy to test, put in a 16 A fuse and if it blows then you really need 20 A.
You can always use a smaller fuse (e.g. 16 instead of 20) in a fuse box but it depends on the current of the devices.
Мога разбира се данправя експеримента с 16A, но все си мисля, че има причина да са сложили 20А.
-
Ако се измери с мултицет съпротивлението на студено на нагревателя на бойлера ще може да се сметне началния ток и какъв бушон ще е нормален. А на топло после се мери тока и мрежовото напрежение и излиза съпротивлението на топло. Но то винаги е по-ниско при нагревателните проводници.
-
Да, но пак опираме до практически невъзможния достъп до свързването на бойлера и фурната с котлоните. Всички те са на един кръг.
-
Не мога да видя колко е мощен, но си мисля, че е между 2 и 3 kW. Освен това на същия кръг са и фурната и плотът с котлоните. Така че, щом са сложени бушони 20A и до момента всичко е работило както трябва не искам да правя отклонения от тези параметри. Ако Tempiro нямат 20 А няма да взимам то тях.
Както се вижда, на този предпазител има включени и други мощни консуматори. Голяма е вероятността 16 ампера да са недостатъчни за споменатите по-горе неща.
-
Със сигурност са недостатъчни! За кухня, само за готварска печка 25 ампера не стигат, особено когато се ползва без да се държи сметка за общото натоварване. Естествено зависи от печката.
-
Да, но пак опираме до практически невъзможния достъп до свързването на бойлера и фурната с котлоните. Всички те са на един кръг.
Едва ли ще ти се наложи да включиш едновременно и котлоните, и фурната, че и бойлера. Сам човек използва, обикновено, или котлон, или фурна /понякога + бойлер/. 16 ампера ще станат! :--- :--- :---
Ако не са скъпи, пробвай! :drinks:
.
-
Първо ще пробвам с обикновени 16A. Ако оцелеят може би ще взема един смарт бушон.
-
Той бойлера е включен там, и както разбрахме не може да бъде изключен индивидуално. Т.е. никой не може да попречи на бойлера да се включи при отчитане на ниска температура, независимо от това, че в момента печката е включена. Освен това, използването на 2 котлона + фурна е доста чест сценарий. За мъж може би не, но ако жена работи с печката е 100% нормално да се стига до там, и то не е много реално.
Аналогията с обикновен стопяем предпазител и автоматичен не е точна, понякога стопяемия не гори при много малко претоварване по ток, докато автоматичния изключва. Та добре е да се тества с автоматичен за същото гнездо. Все пак 16А са малко.
-
Да, сценарият с включващ се бойлер докато работи фурна и 1-2 котолона е съвсем реален, така че ще бъде тестван с 16А.
-
Искам само да поясня, че темата е малко извън тематиката на форума, но все пак стана интересна и затова я оставяме да се развива. Като гледам обаче май се поизчерпа.
-
В Норвегия няма фаза и нула, а две дефазирани фази и вероятно заради това на всеки токов кръг има по два бушона. Когато се връщам отново слагам бушона, но трябва да изчакам към час за да се загрее водата. Единсвеният легален начин е да сложа смарт бушон вместо сменяемия стар тип кръгъл.
В крайна сметка това е каприз от моя страна, но защо да не го направя ако мога :)
Искаш да кажеш че мрежите в Норвегия са 220/127 волта?!Като в Мексико
-
"В Норвегия няма фаза и нула, а две дефазирани фази и вероятно заради това на всеки токов кръг има по два бушона."
Това не мога да го разбера - дефазирана фаза, даже две???
-
Това значи само, че очевидно няма нула. Т.е. влизат два активни проводника. В такъв случай какъв е техният потенциал спрямо земята? Но това не са въпроси към автора на темата, а по-скоро да се проучи как е изградена мрежата в Норвегия. Иначе, всеки две фази, които не са една и съща фаза, са дефазирани помежду си. Вече на колко градуса е друг въпрос, от което зависи колко ще е ефективната стойност на напрежението между тях, спрямо напреженията им спрямо 0.
-
Ако няма нула, как се предпазва от "дефазираните" фази, които могат да излязат на корпуса на бойлера?
-
Ако няма нула, как се предпазва от "дефазираните" фази, които могат да излязат на корпуса на бойлера?
Предпазването става като при нас. На всеки фазов проводник има предпазител. Ако някой проводник окъси към корпус, съответният предпазител изгаря. Ако стане междуфазно късо изгаря по-бързият предпазител или и двата. Тук, където има трифазно захранване, нали е по същия начин.
-
На всеки фазов проводник има предпазител. Ако някой проводник окъси към корпус, съответният предпазител изгаря.
Ако няма "нула" ще изгори на 36-ти :D
Нещо не сме разбрали /или автора на темата/
-
В Норвегия имат две системи за пренос на ел. енергия. Едната е с изолиран звезден център. При изолирания център, нула няма, пренасят само три фази. Заземяването обаче е задължително на всеки потребител. При нас както са коловете в земята, същото е при тях. Но при този пренос нямат 400V. Или 220 волта го получават между фазово. Тази система с изолирания звезден център е приета за отдалечените места и разпокъсания ландшафт. Другата им система е както нашата, нулата си върви с трите фази. При това вече имат 400V между фазово. И пак задължително защитно заземяване. Тази система е за индустриалния сектор. Нещо много важно, защитното заземяване е изолирано от нулата им.
Тука погледнете надолу в таблицата.
https://www.worldstandards.eu/three-phase-electric-power/
-
Ами ако трафа в трафопоста, или на стълба, както е там е свързан по схема триъгълник, откъде да се вземе нула? Тогава офазяването на корпуса от една от фазите не е опасно, ако и двете дадат на корпус гори предпазител!
-
Както всичко и това е сбъркано в тая смотана държава!
Аз не видях разлика м/у нашата и норвежка системи, в таблецата...
Тук също се въведе трети проводник /заземяване/ , въпреки че "нулата" е заземена - дефектнотокова защита.
Въпросът е, колко е напрежението между "дефазираните" фази?
При нас между две фази е 380V, между фаза и "нула" - 230V!
Та, колко е?
.
-
Нула за къде ти трябва, нагоре из високите, изолирани места. Защо да хабят кабели за нулата! Като бръкнеш в контакта, и двете дупки светят на фазомера. Трафо машините им са по 10 KV, но са по на често. В контейнери, всичко е закрито, не ги вали снега и дъжда. Другата им система с изведения звезден център, всичко е по високо. Трафо машините на 25 KV. Междинния им пренос на 160KV.
-
Да, при изолиран звезден център действително окъсяването на която и да е фаза към корпус при един единствен консуматор няма да доведе до проблем и токов удар (теоретично). Но тъй като няма как да се гарантира, че такова окъсяване няма да стане на повече от едно място, то тогава вече риска е на лице. Така че, вероятно е задължително да има защитно заземяване към което да са свързани корпусите, а отвън идват само две фази с потенциална разлика между тях 230 волта или нещо от сорта.
-
Понеже писах за изолиран звезден център, и за изведен звезден център. Ето и нагледно да се видят разликите, да има за размишления. И щатите са там.(http://)
-
Не искам да засягам никого, но израза "дефазирана фаза" е безмислица, нон сенс, както се изразяват вестниците. = дез- Първа съставна част на думи със значение извършване, реализиране в обратна посока; без-, раз-, от-: дегенерирам, декодирам, дезинфектирам, демобилизирам, демонтирам и др.
-
Разбира се, никой не твърди, че изразът "дефазирана фаза" е правилен. Авторът на темата е искал да каже, че в Норвегия за захранване на монофазните консуматори използват линейното напрежение, а не фазовото.
В трифазните електрически вериги се наблюдават следните величини:
фазово напрежение – напрежението между кой да е линеен проводник и нулевия проводник (или звезден център);
линейно напрежение – напрежението между два линейни проводника;
фазов ток – токът, който протича във фазата;
линеен ток – токът, който протича в линейния проводник.
-
Тоест в Норвегия, бит трябвало фазомера да не свети и на 2 та проводника и реално не ползват земя, или нещо не съм разбрал ?
-
Може там да расте, цъфва и вързва дървено желязо.
-
Тоест в Норвегия, бит трябвало фазомера да не свети и на 2 та проводника и реално не ползват земя, или нещо не съм разбрал ?
Чети бавно постовете, реално си ползват земя. Това им е предпазната мярка. Имат забити колове/плочи/ в земята, на всяка къща, обект и тн. Тези колове от земята се свързват на ЗАЗЕМЯВАНЕТО, и отива по корпусите на уредите. Нямат нула. Но това е за изолирания звезден център.
Като бръкнеш с фазомера в двете дупки на контакта, дали ще светне фазомера? Как проверяват дали са изгорели предпазителите напр.?
Зануляването и нулата са изолирани за другата им система, която е като нашата, но там си ползват нулата. Имат 3 х 400V и нула, все едно гледаш наш трифазен контакт. Монофазните им контакти са като нашите, фаза - нула- заземяване. Измерено спрямо фаза - нула 230V. Пак имат забити колове в земята, това им е ЗАЗЕМЯВАНЕТО. Предпазна мярка.
-
Didov, ако генератора няма "нула" т.е. звездния център не е занулен, то какъв ще бъде потенциала на всяка една от фазите спрямо земя?
Защото аз твърдя че такъв няма да има и в този ред на мисли няма никакъв ефект от заземяване.
Къде греша?
ПП не съм силнотоков спец, та моля да ми простите въпросите ако Ви се струват глупави.
-
Didov, ако генератора няма "нула" т.е. звездния център не е занулен, то какъв ще бъде потенциала на всяка една от фазите спрямо земя?
Защото аз твърдя че такъв няма да има и в този ред на мисли няма никакъв ефект от заземяване.
Къде греша?
ПП не съм силнотоков спец, та моля да ми простите въпросите ако Ви се струват глупави.
Прав си разбира се, ако трифазната система е изолирана от земята, заземяването не може да те защити по никакъв начин. Това с изолирания звезден център се прави само в специални случаи, за да се икономиса един проводник и после в трафопоста се възстановява земята, иначе се губи ценно свойство на трифазната система да има два вида напрвжения, фазно и линейно.
Това обаче е само теория, кабелите имат големи капацитети и работата може да е много по-различна! :D Нека енергетиците да кажат ка е действително!
-
Didov, ако генератора няма "нула" т.е. звездния център не е занулен, то какъв ще бъде потенциала на всяка една от фазите спрямо земя?
Защото аз твърдя че такъв няма да има и в този ред на мисли няма никакъв ефект от заземяване.
Къде греша?...
Да приемем теоретично, че даденият трафопост има само два абоната.
Първият абонат има повреден бойлер, с пробив на нагревателя от фаза А към корпус, който е заземен.
Вторият абонат има повредена електрическа печка, с пробив на нагревателя от фаза В към корпуса на металния котлон, който не е заземен.
При тая ситуация корпуса на котлона ще се окаже под напрежение спрямо земята (офазен) с големината на напрежението между двете фази (т.н. линейно напрежение) и предпазителите и на двата абоната няма да изключат, тъй като корпуса на котлона на втория абонат не е бил заземен.
-
Да приемем теоретично, че даденият трафопост има само два абоната.
Първият абонат има повреден бойлер, с пробив на нагревателя от фаза А към корпус, който е заземен.
Вторият абонат има повредена електрическа печка, с пробив на нагревателя от фаза В към корпуса на металния котлон, който не е заземен.
При тая ситуация корпуса на котлона ще се окаже под напрежение спрямо земята (офазен) с големината на напрежението между двете фази (т.н. линейно напрежение) и предпазителите и на двата абоната няма да изключат, тъй като корпуса на котлона на втория абонат не е бил заземен.
Тази ситуация е напълно възможна. За това аз подозирам, че там са длъжни да заземяват металните корпуси на електроуредите. Самите монофазни консуматори се захранват между две фази. При това положение работен ток между фаза и нула (земя) не протича. Подобно нещо се ползва и тук при някои машини - свързва се разделителен трансформатор с първична намотка 400 волта между две от фазите. Вторичната може да е за 230 волта или по-ниско. Оперативните вериги и електрониката се захранват от него. По този начин се избягват голяма част от смущенията...
-
"В Норвегия няма фаза и нула, а две дефазирани фази и вероятно заради това на всеки токов кръг има по два бушона."
Това не мога да го разбера - дефазирана фаза, даже две???
Иска даа каже вероятно че се използва междуфазното напрежение.
-
Норвежка му работа. Ами аз смятам, че дори с разделителен трансформатор остават смущения. Аз лично го разбрах опитно.
-
Стара тема, но ако проблема не е решен
https://smartarena.bg/produkt/wifi-klyuch-za-boiler/
-
Стара тема, но ако проблема не е решен
https://smartarena.bg/produkt/wifi-klyuch-za-boiler/
Това изглежда много добре, но не е което ми трябва :( Нужен ми е WiFi управляем предпазител 20A с прекъсвач на фасунга E27.
-
разгледай им сайта. Имат релета на 10А, 40А и 60А с wifi
-
Фасунгата не е за такива токове! :batt:
-
Разбрано :flag_of_truce: