Форум за любителите на Стара електроника

НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Кръстан в 14 Януари, 2019, 23:37:49

Титла: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 14 Януари, 2019, 23:37:49
Качвам схема на интерком за мотоциклет, както и печатен оригинал на платка. Може да е полезно за някой. Аз като търсих в нета не намерих нещо такова, което да ме удовлетворява. Може да има грешки и неточности, но като цяло схемата е неубиваема. Единственно е критично пада на напрежение на диодите в ПП усилвателя да задават тока на покой на крайните транзистори примерно до 2мА.
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 15 Януари, 2019, 22:27:20
Крайното усилвателче може да се ползва и за усилвател за слушалки. Подчертава баса. Но за това са нужни и яки слушалки.
Крайното усилвателче беше тествано с 5 различни вида слушалки тип диадема - Philips, Panasonic, Silver Crest 1 вид, Silver Crest 2 вид, Куче марка слушалки за уокмен от едно време. Най-басово звучене и балансиран звук изкараха едните слушалки Silver Crest от Lidl. Най-детайлен звук се получи с Philips. Panasonic с нищо не изпъкнаха. Слушалките от уокмен просто за нищо не стават, освен за говор може би и то на тихо място. На всичките слушалки беше направена дисекция  8) И изглежда, че качеството на звука от слушалките зависи 95% от говорителчетата. Конструкций, форми, резонансни камери не влияят същественно. Самия говорител изглежда прави цялата магия.
Не вреди и ако се повиши капацитета на изходния кондензатор.
Между другото докато си играех със схемката разбрах защо във звукозаписните студиа певците пеят пред микрофон и слушат със слушалки отделно. Обратната връзка е друга. Просто по друг начин се чува гласа.
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Pichaga933 в 15 Януари, 2019, 22:59:42
Мисля че вече ги има вградени в каските. Не е изделие което не съществува. но поздрави за разработката въпреки това. Относно слушалките- Филипсите са способни да изкарват бас, просто трабва да премахнеш текстилното тиксо от отворите на заданта страна на говорителя и  ниските се отпушват. Тая модификация съм я правил на много филипси. И в основни линии е играчка колко отвора да отвориш напълно и колко да зтапиш , та хем да има бас хем да не е прекалено много. При някои прекалено слаби говорителчета пък оставям само един отвор а останалите залепвам с дебело гумено тиксо за маркучи и баса се показва повечеко има различни похвати . При някои пък е било необходимо да запуша обема на самата слушалка зад говорителя - и то херметично- ама наистина херметично. Мо повечето малки драйверчета имай предвид до 3см в диаметър са или слаби или просто вадят кофти звук. ВИж при маркови слушалки и големи драйверчета/говорители по 5см в диаметър звука е доста по добър и има разнообразие.

Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 23 Януари, 2019, 23:53:06
Интеркомчето активно се тества в реални условия. Още при първото включване обаче се получиха неочаквани дефекти. Най-лошия дефект, е че поради дългия микрофонен кабел (около 1м) схемката започна да се самовъзбужда. Както и да е, с повишаване на стойността на резистора включен последователно с микрофона самовъзбуждането се отстрани. Първоначално стойността на резистора беше около 100 Ома. По емпиричния метод се установи новата стойност на този резистор 3к5. От съгласуването на импеданси не може да се избяга.
Другия дефект, е че има прослушване между каналите. Този дефект обаче дойде като желан ефект. Чрез прослушването между каналите събеседниците могат да добият представа какво се чува в отсрещтната страна. И все пак прослушването не е дотам голямо че да се получи микрофония. Именно за да няма микрофония двата канала са с отделни усилватели. Но явно липсата на RC развързващи вериги си казва думата.
Като цяло устройството радва. Звука от ДЭМШ-а е уникален. Дори при слаб звук пак се разбира какво се говори. А силен звук не се търпи просто.
Прикачвам новата схемка с новата стойност на съгласуващия резистор последователно на микрофона. Някой да не си блъска главата  ???
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 24 Януари, 2019, 00:02:09
Друг нестрашен дефект, е че не може да се слуша качествена музика при това схемно решение. Просто миксирането не е изпипано. Аудио каналите от външния източник са разделени (за да се намали прослушването). Има орязване на честотната лента, изкривяване и звука става неприятен.
Хубавото на тази схемка е малкия ток на покой - 12мА за цялата схема от 9V батерия.
Както и да е решено е да се направи качествен аудио миксер и предусилвател с ИС LA3160 най-вероятно. Може би и нещо с TDA1015 ще се пробва. 
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 24 Януари, 2019, 00:07:53
 :D
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 01 Март, 2019, 15:39:28
Други схеми на интеркоми:
http://nowradio-18.ru/dupleksnoe%20peregovornoe%20ustroystvo.htm

https://www.eeweb.com/extreme-circuits/full-duplex-intercom
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 01 Март, 2019, 15:48:37
Открих интересен ефект на моята схема в началото на темата. Прослушването между каналите не се получава от лошо електрическо развързване. А прослушването е резултат от паразитна аудио връзка микрофон-слушалка. Това може да бъде и причина за т.нар. Ларсен ефект (микрофония). Всъщтност при тази схема също може да се получи микрофония, въпреки двата отделни аудио канала. Ларсен ефекта е познат по веригата микрофон-говорител. А в случая с интеркома Ларсен ефекта минава по веригата микрофон-говорител-микрофон-говорител. Т.е. ОВ се завърта през двата канала.
И остава въпроса доколко си заслужава да се правят два отделни канала за намаляване на Ларсен ефекта. 
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 06 Март, 2019, 23:48:40
След поредните експерименти със интеркома се убедих, че няма никаква полза от два отделни кръстосани канала.  8) При дадено усилване Ларсен ефекта се получава независимо дали каналите са два или един. Т.е. микрофонията се получава при еднакво усилване независимо дали каналите са два или един.
От фундаменталните зависимости не може да се избяга. Хубаво, че някои учени преди нас са ги открили и описали.
В интернет се срещат схеми на интеркоми с два кръстни канала. Но има и схеми само с един канал (усилвател). Намират се и полудуплексни схеми, където пък напълно е изключена появата на Ларсен ефект.
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 06 Март, 2019, 23:55:38
Интерком на базата на ИС:
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 06 Март, 2019, 23:57:22
Е, TDA2822M става за всичко друго, но не и за слушалков усилвател. Звука е като във порой.  Но все пак върши работа. :crazy:

И с новата схемка вече може спокойно да се слуша аудио от външен източник - било то музика или навигация.
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 07 Март, 2019, 00:15:13
 :hi:
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 09 Март, 2019, 16:02:41
Интеркомчето беше тествано. Лови ВЧ смущения повече от транзисторната схема. Усилването е в излишък.
Усилването на tda7822m e 40dB. Така, че може би изобщо не е нужен предусилвател.
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 10 Март, 2019, 23:28:33
 :flag_of_truce: Схемката хваща толкова смущения...Да се чуди човек това усилвател ли е или детектор на ВЧ смущения. Всичко това е благодарение на крайната ИС.
Но това няма да ме спре  8) Ще пробвам tda7052a как ще се държи.
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 17 Март, 2019, 23:11:04
И с tda7052a системата лови смущения. Не помага нито екраниране, нито свързване звезда. Просто навсякъде е пълно със всевъзможни, мощтни източници на електромагнитно замърсяване - полиция, пожарна, базови станций за мобилни комуникаций. А и покрай светофарите се появяват мистериозни пискове.

При по-внимателно разглеждане на транзисторната схемка направи впечатление, че и там има смущения. Но SNR е такъв, че почти не се забелязват смущенията. Явно верния път за решаване на проблема е схемка с минимален брой активни елементи. Също схемката трябва да работи със усилване близко до максимално възможното, за увеличаване на SNR.
Но в краен случай може да се ползва 12В захранване със предусилвател и краен усилвател от автокасетофон. Щом пък батерийната системка е толкова недъгъва.

Между другото от любопитство пробвах аудио усилвателчета със стари транзистори като МП40 и МП37. Като цяло, тези транзистори не са толкова чувствителни към ВЧ.
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Pichaga933 в 17 Март, 2019, 23:20:41
По сфетофарите са набутали разни импулсни захранвания , мисля че бяха за пресичането електрониките на бутоните с такива.

Да, сега почнах да разбирам що си се нагърбил да си правиш , при минимална пазарна цена 45 евра...

Попаднах и на тия играчки пробвал ли си ги?
https://de.aliexpress.com/item/Bluetooth-4-0-Motorrad-Helm-Headset-Motorrad-Sprech-Intercom-FM-Lautsprecher/32956169635.html?albbt=Google_7_shopping&isdl=y&slnk=&albslr=204976167&src=google&acnt=494-037-6276&aff_platform=google&crea=de32956169635&netw=u&plac=&albcp=1705854617&mtctp=&aff_short_key=UneMJZVf&gclid=CjwKCAjw4LfkBRBDEiwAc2DSlP2JKS1dIVtVVEzd-GjGuEMB1Qz5KSx1Odp4y3EhOfIMgY-7DROZMBoCUIgQAvD_BwE&albag=67310370915&albch=shopping&albagn=888888&trgt=296904914040&device=c&gclsrc=aw.ds (https://de.aliexpress.com/item/Bluetooth-4-0-Motorrad-Helm-Headset-Motorrad-Sprech-Intercom-FM-Lautsprecher/32956169635.html?albbt=Google_7_shopping&isdl=y&slnk=&albslr=204976167&src=google&acnt=494-037-6276&aff_platform=google&crea=de32956169635&netw=u&plac=&albcp=1705854617&mtctp=&aff_short_key=UneMJZVf&gclid=CjwKCAjw4LfkBRBDEiwAc2DSlP2JKS1dIVtVVEzd-GjGuEMB1Qz5KSx1Odp4y3EhOfIMgY-7DROZMBoCUIgQAvD_BwE&albag=67310370915&albch=shopping&albagn=888888&trgt=296904914040&device=c&gclsrc=aw.ds)
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 02 Април, 2019, 15:18:20
Качвам последната версия на интеркома. Пълен дуплекс, 2 канала, възможност за външен източник на звук.
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 02 Април, 2019, 15:53:38
При тази схема ВЧ смущения няма. Усилването е напълно достатъчно.
На схемата кабелите за микрофоните и слушалките са екранирани и са разделени. Т.е. ползват се отделни екранирани кабели за микрофоните и слушалките. Кабелите на слушалките няма специална нужда са се екранират все пак, но такива кабели имах, такива сложих. Кабелите на микрофоните трябва да са екранирани, иначе схемата се самовъзбужда. Ако все пак на микрофоните се сложат неекранирани кабели при по-малко усилване зададено със потенциометрите схемата пак може да работи. Повишаване на стойността на резистора последователно на микрофона също може да помогне против самовъзбуждане (3к примерно) ако не се ползват екранирани кабели за микрофоните.
Схемката е чувствителна по отношение на развързването на предусилвателя и крайния усилвател. Има добавена RC група за намаляване на взаймното влияние предавано по захранването. Все пак ако възникнат генераций по-мощтно разделяне ще помогне. Например няколко правилно проектирани RC групи последователно може да се ползват.
Схемката е чувствителна също по отношение развързването на двата отделни канала. По тази причина не е излишно да се ползват две отделни батерий за захранване на двата канала. Така с прости средства може да се реши проблема и да се спести време.
Консумацията е нищожна - около 14мА. Така една батерия (400мА/ч) стига за 28ч непрестанна работа.
Миксирането на аудио сигналите от външен източник и предусилвателя тук е изпипано. Прослушването между каналите вследствие общата връзка от спомагателния вход е нищожно.
Добре е кутията на устройството да има щипка за закачане (примерно китайска щипка за пари) или гайка за колан. Така, че устройството да може да се прикрепи към дрехите и да се осигури достъп до потенциометрите за регулиране силата на звука. При градско и извънградско каране околните шумове са различни по ниво и е нужно да може динамично да се регулира силата на звука. Друг вариант е на самите кабели да се монтират потенциометри, както на някои офис слушалки. Тогава отпада и нуждата от потенциометри в самото устройство.
Схемката беше успешно тествана с каски с отваряща се лицева част (flip-up helmet), който осигуряват по-високи шумове в сравнение със цялостните каски (full face).
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 27 Декември, 2020, 13:35:04
Здравейте колеги,

Интеркомчето работи много добре като цяло. Тествано е при всевъзможни условия. Но както се казва прогреса не стой на едно място. И за това направих опити да модернизирам схемата с ИС. Накратко всякакво модернизиране с ИС завърши с пълен провал - ВЧ смущения, самовъзбуждане и прочее проблеми. А правих многократни опити, нищо не помага, нито екраниране, нито заземяване, нито развързване на захранването с линейни стабилизатори, нито дори екраниране с двойна метална кутия. Съвременните електретни микрофони не можах да ги накарам да работят нормално в каската - много са чувствителни и се получава насищане от голямото звуково налягане. Дори пробвах схема ИС (предусилвател, компресор и амплитуден ограничител в едно) с електретен микрофон - пак лош резултат в каската.

И за това тръгнах отново по най-дуракоустойчивия път с отделни (дискретни) елементи. Новата схема работи малко по-добре поради електро-акустичното развързване на говорителчетата и микрофона (в една каска нали). И другото подобрение, е че потенц. за регулиране са в непосредствена близост до всеки ''абонат''. Т.е. по-лесно всеки си регулира силата на звука.
И вече от догодина като се отопли ще следват полеви изпитания.
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Лъчо Минков в 27 Декември, 2020, 19:51:47
 :good:
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 22 Януари, 2021, 22:06:00
Оп. платка:
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: Кръстан в 22 Януари, 2021, 22:13:59
 :D Някой ако реши да повтори схемката да знае. Настройката се състои в следното:
1. Включват се и двете терминални устройства :), т.е. подава се захранване.
2. На входа на терминално устройство 1 (ТУ1) се подава сигнал, примерно синус или бял шум в звуковия обхват. Може и просто да се вкара в микрофона някакъв звук
3. С тримера се настройва минимално ниво на звуковия сигнал в слушалките на ТУ1.
4. Тримера на ТУ2 се поставя горе долу в същото положение като на ТУ1.
5. Повтаря се стъпка 3.
6. На входа на ТУ2 се подава сигнал.
7. С тримера се настройва минимално ниво на звуковия сигнал в слушалките на ТУ2.
Титла: Re: Интерком за мотоциклет.
Публикувано от: ahedproductions в 22 Януари, 2021, 23:05:59
 :bravo: