Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: bluelemon в 18 Март, 2019, 14:33:07
-
Пак съм аз :) Та купих си едно лампово комбо в доста добро състояние за годините си (някъде около 90-те). Докато търсих някаква информация за него попаднах на няколко публикации с информация за леки модификации. Реших преди да правя каквото и да било да се консултирам. Значи това комбо вече не се произвежда, като го замества лампова глава, но схемите са едни и същи. Първото нещо което искам да пипна са кондензаторите по тонкорекцията (закачам схемата). Ето на този линк има корекциите на фендер и маршъл http://www.co-bw.com/Guitar_amplifier_basics.htm На пивито в момента е повече маршълска. Мисля да пипна стака да стане по фендерски.
Другото нещо е че ампа започва да криви прекалено рано. Както се казва на китарджийски има малко хедрум. Принципно за свирене на по тихи нива в къщи е екстра, но ми се иска да се пробвам да го коригирам. https://www.premierguitar.com/articles/23345-ask-amp-man-raising-the-roof-on-a-peavey-classic Тук има една статия в която са описани няколко модификации. Това разделяне на катодните резистори ще окаже ли чувствително влияние, защото си иска промяна по пистите? След това се препоръчва смяна на един резистор и подмяната на катодните кондензатори на предусилвателната лампа. Не ми е ясно разделянето на катодните резистори дали ще окаже влияние и онзи резистор който вдига анодния ток на първата предусилвателна лампа и по този начин давал още малко хедрум. Та това е. Ако някой има свободно време да прочете материали ще се радвам на коментари. Кое според вас ще окаже влияние и кое не си заслужава труда? :hi: :drinks:
Намерих тонстак калкулатор. Сега ще пробвам с дадените стойности и различни кондензатори какво ще се получи.
http://www.guitarscience.net/tsc/fender.htm
-
Значи това е което получих като графики. Почти идентични са, само гейна е повече при пивито. Сменил съм R1 от 68к на 100к (това ще окаже ли влияние някъде другаде) и C2 от 22 нано на 100 нано. Горната крива е на пивито, а долната оригиналния тон стак на фендер.
-
Здравей колега,
Видях схемата на PEAVEY която си приложил. Това което ме озадачава е следното:
-отопленията на 12АХ7 са свързани всички заедно в паралел/което не е грешно/.
Когато обаче това е направено така от моята практика лампите трябва да са мачнати.
За да може да сменяш лампите без да са мачнати, последователно на отоплителните вериги се свързва
по един донастройващ резистор. Toва дава възможност да вкараш лампите в необходимия режим.
А дали е добре катодните резистори да са разделени - Аз бих ги разделил.
Това важи и за EL84.
-
Другото нещо е че ампа започва да криви прекалено рано
Тук искам да обърна внимание , че това е "китарен" усливател и вкусове и предпочитания има всякакви.
Срещал съм китаристи за които това изкривяване е малко! Срещал съм и такива искащи максимално "чист" звук
а изкривяването си го правят с дисторшъна.
Така че отговора на въпроса ти е следния:
Направи си го да звучи както на теб ти харесва, след като ти ще го слушаш
:good: :good:
Ще следя темата с интерес.
-
Точно това е въпроса. Аз ползвам ефекти за изкривяването и ми трябва максимално чист амп за да не го препичам много. В момента усилването след 3 започва да си криви. Въпроса е как да го докарам да почне да криви след 12 часа. :)
-
Здравей колега,
Видях схемата на PEAVEY която си приложил. Това което ме озадачава е следното:
-отопленията на 12АХ7 са свързани всички заедно в паралел/което не е грешно/.
Когато обаче това е направено така от моята практика лампите трябва да са мачнати.
За да може да сменяш лампите без да са мачнати, последователно на отоплителните вериги се свързва
по един донастройващ резистор. Toва дава възможност да вкараш лампите в необходимия режим.
А дали е добре катодните резистори да са разделени - Аз бих ги разделил.
Това важи и за EL84.
Това за мачване на лампи с отоплението, сериозно ли е? А защо трябва да са мачнати лампите на предусилвателя?
Относно разделянето на катодните резистори на крайните лампи - това може да доведе да известно изравняване на режимите, но трябва поне единия резистор да се подбира.
-
В момента усилването след 3 започва да си криви. Въпроса е как да го докарам да почне да криви след 12 часа
В схемата усилването се регулира с VR1/1Мohm/ и VR5/1,2Mohm/ ако не бъркам.
Изкривяването ще се понижи със сигурност с промяна стойността на тези потенциометри според мен.
А този усилвател е с директна връзка към мрежа 220V AC,
няма отделен захранващ трансформатор(не виждам такъв в схемата) ?
-
Това за мачване на лампи с отоплението
Такова нещо като "мачване на лампа с отопление" аз не знам да има и не това съм написал!!!!
-
А защо трябва да са мачнати лампите на предусилвателя?
Да; При тази схема може и да не са мачнати
-
Има захранващ трансформатор с две вторични, за отоплението и за анодното.
-
Има захранващ трансформатор с две вторични, за отоплението и за анодното.
Който заедно с изходния не са нарисувани на схемата /изходния обаче е указан , за разлика от захранващия :D :D/
А лампите е препоръчително ако не са мачнати, то поне да са с близка емисия - Възможностите за настройка
на тази схема не са особено големи, което не я прави неработеща...
-
Кривенето може да идва от повреда
Пробил кондензатор или изтощена лампа.
Направи една проверка на режимите на лампите.
-
Малко вероятно, но ще проверя режимите да не би да са байаснати много хот лампите. Иначе разгледах разни други дизайни на китарни ампове и стигнах до следните модификации до този момент. Определено ми се иска да сменя стойностите на потенциометрите в тон стака, но искам да мина с минимални интервенции. Ще вдигна slope резистора на 100к и бас кондензатора на 100n. Ампа има бууст суич, но е много драстичен в момента. Ще сменя и там малко стойностите да стане по скоро като различен войсинг. Меса Буги имат такава опция. След това ще сменя и катодните кондензаторите на предусилвателната лампа. Евентуално от там се очаква малко повечко хедрум. За сега ще е това. Ако има нужда ще действам нататък. Мисля да сменя кондензаторите на тонстака с wima, а за високите ще сложа silver mica. :drinks: Рокинрол! :yes:
-
Прикачвам един файл който може би ще ви бъде полезен(руския не ми е много добър)
Продължавам с търсенето на инфо "как да свалим изкривяването с най-малка промяна в схемите". :)
-
Сори, но съм забравил да закача схемата в предния пост. След като проверя режимите на лампите ще имам повече яснота, но това ще стане малко по нататък във времето.
-
Май намерих разковничето. Всъщност ампа е проектиран умишлено по този начин. Преамп пота е след първия триод и от там идва изкривяването. Намерих в един друг форум мерени волтажи на същия усилвател. Аз ще си ги премеря пак и на моя, но ей така за протокола.
Tube 1 2 3 4 5 6 7 8 9
V1 12AX7 170 - 1.2 - - 166 - 1.2 5.6
V2 12AX7 188 - 1.1 - - 243 18 60 5.6
V3 EL84 - - 9.6 AC AC - 317 - 317
V4 EL84 - - 9.6 AC AC - 317 - 317
Plate: 328, Screen: 319, B++: 304, and B+: 288
На първата лампа анодните резистори са 150k, а на втората 100k и както се вижда анодните волтажите са доста по ниски на V1. Въпроса ми е на прав път ли съм? И ако намаля анодните резистори на V1 ще започне ли да криви по късно? :hi:
P.S. Май си отговорих сам -
In general will lower voltages will get you more breakup and higher voltages will get you
more headroom just like a power tube stage?
Lower plate voltage= earlier breakup.
P.P.S. И още нещо. Има осезаем брум, който не мога все още да установя дали не е от самия трансформатор. Достатъчни ли са тези два филтрови кондензатора на анодите на крайните лампи?
-
На прав път си;
По начало усилвателя си е замислен така
Ако се понижава анодното , намалява усилването респ. може би ще падне изкривяването
проигравай го стъпало , по стъпало, но ако сте сигурен кое стъпало създава
изкривяването най-много, работете само по него.
P.P.S
Брума може и да не е от трансформатора, а от проводници които не са екранирани.
Предлагам да го работите step-by-step: 1)изкривяването, 2)после брума
В анодите на крайните лампи филтрови кондензатори няма! Има един стабилизиращ електролитен кондензатор С21 , общ за за двата катода
на EL84
-
Попаднах и на инфо че двата диода към маса на анодите на крахните лампи започват да лийкват с годините. Ще сменя и тях. Идеи какъв качествен заместител да ползвам на тяхно място?
-
Не бързайте с тези диоди;
Мисля че 3-4 1N4007 (най-обикновен диод) навързани
последователно ще свършат работа - това го прочетох в един западен форум(въпроса беше с какви диоди да подменя тези в моето PEAVEY).
В същия форум пишеше че не е необходимо диодите да са fast recovery diod каквито са в момента(SR2873).
-
Все се надявах на повече съдействие 8) Има ли смисъл да сменя диодите на греца с по модерни и бързи?
-
Все се надявах на повече съдействие 8) Има ли смисъл да сменя диодите на греца с по модерни и бързи?
От мен съдействие имате; Досега не съм работил по задача която изисква отстраняване(или намаляване) на
изкривяването на китарен усилвател - само съм ги поправял.Това с което сте се хванали не е толкова просто
Няма никъкъв смисъл да сменяте диодите в греца ако са здрави!
p.p.s.
Грубо част от метода на работа който следвате работа би трябвало да е:
-почистване на усилвателя;
-проверка за повредени елементи
/повреди, като тук влизат и кондензатори които още
са здрави но с течение на експлоатацията показателите им вече не са в норма/ ;
-определяне/локализиране/ на съпалото/лата/ внасящи изкривяване;
-пренастройка режима на тези стъпала(ло), до желания;
Може и да съм изпуснал нещо , но смятах че сте се сетил за тези работи и сам.
Ако някой колега знае нещо повече по-темата нека пише
-
В крайна сметка намерих една схема на меса буги, която е идентична с на пивито. Чух в тубата как звучи ампа и ми хареса. Абсолютно чист тон. Ще изкопирам първия гейн стейдж и EQ-то и туй то. Закачам схемата на който му е интересно. Поздрави!
-
В крайна сметка намерих една схема на меса буги, която е идентична с на пивито. Чух в тубата как звучи ампа и ми хареса. Абсолютно чист тон. Ще изкопирам първия гейн стейдж и EQ-то и туй то. Закачам схемата на който му е интересно. Поздрави!
Относно брума:
В схемата на меса буги-то има един филтриращ дросел.Такъв в схемата на PEAVEY няма....
p.p.s.
На прав път сте; само не се отказвайте :good: :good:
-
Ако искаш само да намалиш усилването, може да увеличиш R8(47K) на примерно 100К. Този резистор играе ролята на входен атенюатор. Но също така е и Low-pass филтър заедно с С12(39р), затова за да се запази честотата на сряза на филтъра, трябва да се намали С12 на 18р. При това фазовото изместване малко се променя (от оригиналното), но не е болка.
-
Ето малко инфо по темата. https://captainbob.de/tubeamp_basics.html Иначе идеята не е само усилването да променям. Общо взето цялата концепция на ампа. Мисля че вече много неща ми се изясниха. Ясно ми е как да намаля гейна на първия стейдж от където според мен идва кривоча. Сега смятам филтрите с C5 и C3 и нещо не ми харесват. Орязват точно ниския регистър на китарата. Може би са сложени заради малкия 10 инчов говорител и за избягване на бумтене заради малкия обем на кутията. Някакви идеи дали да ги пипам? Макар че не се орязват честотите напълно, а има само плавно затихване. То е ясно че ще карам едно по едно, но да си изградя цялостен план за действие преди да започна с поялника. :drinks: Нямам осцилоскоп и сигнал генератори и т.н. ще се настройва на ухо.
-
Ако вярно съм сметнал, с С5 сe образува филтър с честота над 70Hz (-3db), т.е. под 70 затихва, 20Hz са на -10db. Ако С5 се увеличи на 22n, честотата ще падне на 22Hz (-3db).
За С3, положението е подобно, пробвай при него с 10n.
Също и R7 смени, както е показано в червено - 100К.
-
:good:
Ново 20. Закачам една снимка на която до кондензатора пак има кондензатор по схема, но прилича на резистор. Мернах в интернет че има такива, но искам да се застраховам да не стане беля. Някой попадал ли е на такива кондензатори? Пикофаради е стойността.
-
Ново 20. Закачам една снимка на която до кондензатора пак има кондензатор по схема, но прилича на резистор. Мернах в интернет че има такива, но искам да се застраховам да не стане беля. Някой попадал ли е на такива кондензатори? Пикофаради е стойността.
Има такива кондензатори - Ако не си сигурен сваляш елемента и мериш с мултимера.
Може ли да сложиш малко снимки в темата?
Да надникна под капака :)
-
Ето снимки. Платката е доста авангардна. Иначе не е пипано до сега. :D Кондензаторите изглеждат читави и няма следи от пробив. Днес ще си поръчам малко части. :morning1:
-
Хубаво изработен усилвател :bravo:..
-
В тази част на схемата, някой може ли да ми обясни каква е идята? C4,C5,R6,C13 и VR1 как точно работят? Прехвърлящ кондензатора и high pass филтри? C5 и VR1 не се ли променя честотния срез заради потенциометъра? И каква е ролята на C13. :hi:
-
ли променя честотния срез заради потенциометъра? И каква е ролята на C13.
На първо четене , потенциометъра променя амплитудата на сигнала към следващото стъпало
и не би трябвало да влияе на честотата. С13 служи за да обира пикове когато потенциометъра
започне да се износва и да прекъсва - респ. ако го няма C13 ще се чува пукане на говорителя
когато въртиш PRE-AMPA. C13 Не има голямо Xc за звуковия диапазон т.е. НЕ ПРОПУСКА ЗВУК.
Колега BluLemon нали имаш една програмка за филтри?
Най-лесно можеш да провериш с нея
А иначе Хс на кондензатора 39pF за 20 000kHz честота е 1 282 051,282 oма(за 20Hz e 1000 пъти по-голямо)
Тук обръщам внимание че потенциметъра има собствен капацитет(много малка величина но я има)
Модел който разглежда собствения капацитет в паралел с С13 и активното следва
да се проиграе въпреки че резултата може да не е съществен....
-
Честотна корекция е, но не мога да обясня действието и
-
C4,C5,R6 имат ролята на Т-филтър :)
Двете звена се гледат отделно - PreAmpa трябва да регулира само амплитудата
Т-филтъра е честотен филтър :D :D :D
-
Оууукей, благодаря! Значи за сега съм сътворил следното в прикачената схема. Искам да чуя как ще звукне и после ще го мисля пак. Най вероятно ще модвам на части за да слушам какво се случва.
-
Кондензатора C9 , не го махай!!
С9 е разделителен и освен всичко има за цел да спира постоянни съставки
ако отнякъде/от входа/ дойдат такива ;)
-
Защо? Всички усилватели фендер са с такъв input stage. http://myfenderchamp.com/wp-content/uploads/2010/03/champ_5f1-schematic.png
-
Ей това е интересен въпрос....;
Преполагам че е пропуск в схeмата на FENDERA, но всъщност както писах е предишния пост може и без него в някои случаи.
От друга страна когато няма постоянна съставка в сигнала схемата ще си работи и без него...т.е. ако не е полезен C9 , то не е вреден
100nF e нали - малко ми струва нисък аз бих сложил 220nF-1мФ.
Схемата на Fender e различна и то доста от тази на ПиВи-то що се отнася до филтрите :reader: :reader:
Тази група на входа като цяло му определя импеданса ??? заедно с другите елементи в схемата(цялостна заместваща схема да кажем)
които в момента не дискутираме.
Как ще се промени работата на стъпалото
по скоро очаквам да чуя :)
-
Ами не е пропуск. То си е знаково за фендер и не само. Импеданса пак си се определя от 1М резистора и капацитета на лампата, до колкото ми е ясно. Много китарни ампове ползват такъв вход. Ще пробвам и ако има проблем по скоро hiss, ще върна малкия кондензатор към маса. :drinks:
-
Ами не е пропуск. То си е знаково за фендер и не само. Импеданса пак си се определя от 1М резистора и капацитета на лампата, до колкото ми е ясно. Много китарни ампове ползват такъв вход.
Точно така :good: :good: :good:
Както казах схемата може да работи и без тоя кондер...
"Разни фирми - Разни схемни решения" :D :D :D
С нетърпение чакам да чуя как ще звучи с тези модификации :good: :drinks:
-
https://www.soundonsound.com/techniques/responses-resonance
Определено си имаме variable high-pass filter. Което вече ми звучи логично. При затворен потенциометър среза идва около 80Hz и след усилване съпротивлението започва да пада и ниските също. Този кондензатор C5 е абсолютно излишен, както и R6 в случая. Един вид два филтъра един след друг. Първия пуска всичко с прехвърлящия кондензатор, а втория реже ниските и за това пти усилване започва да пържи ампа. Не само заради това, но то допринася. Поне така ми се чини :D Any thoughts on this?
-
Първия пуска всичко с прехвърлящия кондензатор, а втория реже ниските и за това пти усилване започва да пържи ампа. Не само заради това, но то допринася. Поне така ми се чини :D Any thoughts on this?
No i havent any opinion on this issue. Не знам защо са решили да го направят така.
Може би ще разберем по-нататък или ще остане неясно...
Лично на мен това рязане на ниските не ми харесва - Не обичам усливателите да "бъзикат" честотната лента.
За тази работа си има външни пултове.
А преслуша ли как работи ампа без този филтър?
-
Към предишния пост:
Един прехвърлящ кондензатор 100-220nF ще трябва обаче / в случай че решиш да махнеш филтъра/.
Ако няма такъв кондензатор на входа на другото стъпало ще идва постоянна съставка от анодното , през R2.
-
Хм. Попаднаха ми едни диоди BY203 2kV. Не мога точно да разбера какви са. Въпроса ми е мога ли да ги ползвам на мястото на предпазните диоди на анодите на изходните лампи? Аваланш се водят.
-
До тук добре. :D Сега следва изграждане от нулата на отоплението за да се раздели от платката и средна точка, че има брум. След това ще сложа ключ за изключване и включване на обратната връзка. Поздрави и наздраве! :drinks:
-
Хм. Попаднаха ми едни диоди BY203 2kV. Не мога точно да разбера какви са. Въпроса ми е мога ли да ги ползвам на мястото на предпазните диоди на анодите на изходните лампи? Аваланш се водят.
Ще свършат работа. Мисля че това го дискутирахме.
Не ми става ясно дали оригиналните диоди са за смяна поради повреда ?
-
Не са повредени, но евентуално може да имат утечка и от там да пропускат към маса и да съзадават проблеми, брум и т.н. А за тези диоди питам защото са някакви по специфични и не съм срещал до сега такива. Ето инфо за тях. https://www.vishay.com/docs/86002/by20312s.pdf