Форум за любителите на Стара електроника
Телевизионни приемници => Ремонт, схеми, документация, литература => Темата е започната от: ragis в 01 Юли, 2019, 12:43:51
-
Здравейте,
От няколко дена се боря с това телевизорче.
Драмата е следната:
В модул СМРК-21 сложих липсващите елементи за да го подкарам по НЧ.
Всичко беше наред, извади си картина и звук при включване на блокировката.
Проблема дойде от запояването на НЧ на модул МРК в куплунга X3(А20).
Не изкара нито звук, нито картина и след връщането на НЧ към СМРК-21 - звукът изчезна.
След обстоятелно проследяване по схемата, достигнах до заключение че УПЧЗ-2 е дефектирал.
Поръчах 2 (уж) нови и след замяната им отново нищо.
С едната им звук но картината се губи, а с другата има картина но в звукът има силен брум и не може отново да се регулира от потенциометърът отпред.
Моля да ме посъветвате как да процедирам и дали няма някакъв аналог на тази микросхема.
Подменил съм всичките кондензатори на СМРК, МК и УСР.
Прикачвам схемата на СМРК за по-добър ориентир.
-
Търси в google телевизор 3усцт.
-
Привет, от написаното в друг форум, борбата си я започнал с поставянето на AV вход. Също и с трепкането на картината. По този въпрос има много информация из руските форуми. Ето напр.
http://radio-uchebnik.ru/txt/prakticheskaya-elektronika/9-prakticheskaya-elektronika/99-podklyuchenie-vneshnikh-ustrojstv-k-starym-televizoram
На времето, когато се свързваха видео магнетофони към тези телевизори за да не трепка картината, най отдолу в този линк, е дадено какво да се направи. Другото ти питане за УПЧЗ-2. Понеже тука не сме гадатели, какви напрежения измери по изводите на УПЧЗ-2 когато работеше и сега при положение ,че не работи? При запояването на НЧ модул някакви изводи разменял ли си, и какви корекции направи?
-
Здравейте,
Благодаря за отделено време и внимание.
То от борба направо си стана война... Но няма да се откажа докато не го оправя.
Извинявам се, че не съм вписъл измерванията ми на УПЧЗ-2:
1 пин - 0V
2 пин - 0V
3 пин - 0V
4 пин - 8,5V - на схемата е 11,5V
5 пин - 6V - на схемата е 5,7V - смятам е в норма
6 пин - 0V
7 пин - OV
8 пин - 4,5V - на схемата е 3,3V - завишено е.
9 пин - 7V - на схемата е 3,0V - доста високо...
Това с трептенето и УСР ще го погледна - само да го вкарам отново в работен режим.
Бях запоил всичко по статията която посочихте(без корекцията на УСР - не съм я погледнал въобще).
След това проследих схемата и реших, че вместо да запоявам ширмования кабел за AV на СМРК - може да се запои на МРК директно на куплунг X3(A20).Но по погрешка съм запоил всичко на немаркиран куплунг който е над X3 но на същите пинове:
Видео на 1 пин
Маса(GND) на 3 пин
Аудио на 5 пин
Блокировка съответно на 6 и с ключе към 12 пин.
При включването се появиха смущения откъм изображението и картина не излезе, нито звук.
Реших да си сменя кондензаторите на МК и след това отново запоих ширмованият кабел на пинове 1, 4, 7 и блокировката на 6 и 10.
И от тогава няма звук, но има картина.
След доста търсене в google видях една статия в която имаше диагностика на проблемите.
В нея пишеше че ако няма звук а има изображение - трябва да се тества първо УПЗЧ като се постави върхът на плоска отвертка върху пин 3 на куплунг X9 на МРК - резултатът беше силен брум.Значи говорителят си е здрав, а потенциометърът няма как да се е развалил защото си стоеше в средно положение от самото начало на всичките тези операции от моя страна...
След смяната на УПЗЧ-2 се появи перфектна картина но с тих звук и голям брум.
След смяната на 2рата УПЗЧ-2 - вече имаше картина и звук, но той не можеше да се регулира.
Останалите потенциометри отпред за контраст, яркост и цвят си работят.
След това вече върнах оригиналната УПЗЧ-2, но тя въобще не работи - притрепва черно бяла картина и едвам се виждат някакви силуети а звукът си липсва.
Явно 2-те УПЗЧ-та които поръчах са сдали и те багажа, но и високите напрежения са съмнителни.
Очаквам вашите идеи - благодаря !
/off topic
За борбата от предният форум - явно там колегите не са много ок с любителите и аматьорите, за това дълго се колебах но реших да поискам помощ от тук.
-
За да не се мъчиш и бориш, закачи осцилоскоп и бързо ще проследиш къде ти се губят нещата. Много неща може да са се случили, глупаво е да се гадае трябва да се проследи и види.
-
Здравейте,
Лошото е че нямам осцилоскоп под ръка...
-
Спокойно, всичко ще се нареди. По твоята схема не са дадени всичките напрежения по изводите на УПЧЗ-2. Ето една допълнителна схема на УПЧЗ-2 да се видят.
1 пин - 1.9V
2 пин - 0V
3 пин - 5,4V
4 пин - 11V
5 пин - 5,7V
6 пин - 0V
7 пин - 3,3V
8 пин - 4,1V
9 пин - 3V
Като цяло, всичките напрежения освен 4 pin, може да варират. Когато е извадена УПЧЗ-2 (махната от платката), картината трябва да е супер. Звук не трябва да се чува, да няма брум и пращене. Пусни си едно търсене тук във форума за УПЧЗ-2. Колегите са отзивчиви, може и цяла платка да излезе.
-
Колега, това модулче УПЧЗ е в няколко разновидности. Ако е в метален корпус залят отдолу със смола просто внимателно се опитай го разглобиш /да извадиш металнота кожухче/. Вътре има мини платка със интегрална схема от типа на А220 или А223. Там е проблемът ти в тая схема. Ако пък е от по-новият модел със изцяло бакелитов корпус, трябва да се замени целият модул УПЧЗ. Отдавна вече не се занимавам, но помня че бяха няколко модела УПЧЗ.
-
Здравейте, благодаря за отделеното внимание.
След премахването на УПЧЗ-2 от СМРК - ТВ е в същото положение.
Прикачвам снимки без активна блокировка и с.
Но мисля че блокировката няма как да работи заради липсата на УПЧЗ..
и странното е че изгуби всякаква картина откъм НЧ след подмяната на 2рата УПЧЗ и слагането на 3-та...
Измерените напрежения са след спирането на звука на оригиналната поставена УПЧЗ.
Няма как и какво да съм дал на късо и да изгори, защото погрешният куплунг над X3 на който бях запоил ширмованият кабел и ключето за блокировка е с мостове които не са фабрично поставени.
без блокировка - https://a.radikal.ru/a23/1907/aa/f361e03a7a27.jpg
с блокировка - https://d.radikal.ru/d16/1907/73/75d8195d40f5.jpg
до KVM:
УПЧЗ-2 е от новите с бакелитения корпус - вътре има кристал.
-
Ами те в бакелитовия корпус са два модела. Внимавай какво точно слагаш да е здрав и да отговаря точно до буквичка, че иначе много лесно може да "оперкаш" и интегралната схема КР... или каквато е там на модула, имал съм случай даже и входният транзистор да сдаде багажа И тогава по-изгодно е да се смени целият модул.
-
Чакай бе, момче...
Първо, това, което се опитваш да направиш е просто, колкото да свариш яйце. Ама явно нямаш никакъв опит и понятие...
Виж сега как работи всичко.
В Електрон380 няма пълноценен АV вход. По-точно, не е пълноценен за видеосигнала, а за звука си е пълноценен. В режим на блокировка на СМРК се изключва собствения видеосигнал и става възможно подаването на външен, но при липса на сигнал за блокировка, вътрешният и външният видеосигнали ще са в конфликт, затова не трябва да бъде подаван външен видеосигнал при липса на блокировка.
Модулът УПЧЗ е МЧУ за втората междинна честота на звука, детектор и регулатор на силата на звука. Освен това, има допълнителен вход за външен източник на звук и един крак, на който се подава сигнал за избор на вътрешен/външен звук. На този крак се подава сигналът за блокирока за да певключи източниците на звук, освен блокирането на собствения видеосигнал....
Този модул УПЧЗ не е по никакъв начин свързан с видеосигнала. 'Блокировката' на видеосигнала работи както с него, така и без него. Отговаря само за звука и регулирането на усилването.
Това, че ти изчезва картината при някакви манипулации с модула за звука е странно и по-скоро идва да покаже, че си свързал кабелите на външното аудио и видео кой знае къде... Я вземи да направиш снимки и ги покажи тук, че така никога няма да разберем какво правиш!
Освен това, вземи да пробваш източника си на AV сигнал на някой изправен телевизор, че след тези опити май ще се окаже, че си го убил...
Още нещо, всъщност какъв резултат искаш да постигнеш? Понеже вече няма аналогова телевизия, вероятно искаш да превърнеш телевизора в монитор, към който може да включваш примерно приемник за цифрова телевизия. Ако е така, тогава не ти трябва изобщо платката СМРК, но силата на звука няма да може да се регулира от телевизора, а само от дистанционното на приемника. Ако държиш на регулирането на звука, може да не търсиш нов УПЧЗ модул, а да свържеш на неговото място няколко крака на чипа TBA120U или TBA120T, за да използваш от него входа за външен звук и регулирането. Ама, като гледам как се справяш до тук, няма да ми е лесно да ти обясня как да го направиш...
Това с трепкането на картината - има го само когато източникът на сигнал е видеокасетофон. Да не би да използваш такова животно??? Ако да, трябва да се свърже към земя крака на модула за синхронизация, който превключва времеконстантата на PLL на хоризонталния генератор. Обаче, не е правилно да работи така телевизорът от нормален източник на сигнал. Не че се вижда някаква разлика, но става малко тромава синхронизацията по редове..
-
PS
...
След смяната на 2рата УПЗЧ-2 - вече имаше картина и звук, но той не можеше да се регулира.
Останалите потенциометри отпред за контраст, яркост и цвят си работят.
...
Тези модули УПЧЗ имат отвратително качество и много се отличават по параметри един от друг. Затова има един тример R11, последователно на сигнала за регулиране силата на звука. Той трябва да се регулира така, че при намален докрай потенциометър за сила на звука, звукът наистина да намалее до край. Това се прави при всяка подмяна на УПЧЗ. Може би е било нужно просто да се нагласи положението на този тример...
-
Ако кинескопа е руски,не знам защо въобще се занимаваш с него.Намери начин за транспорт и ще ти изпратя един телевизор БЕКО,работещ без пари.
-
То май от името на форума идва идеята да се занимава с такива работи. Тези телевизори според мен са изключително сполучливи и стабилни, а модулната структура ги прави изключително подходящи за занимания от страна на начинаещи според мен. Та за какво му е Беко, като той иска да се занимава с Електрон-а. На времето съм правил видео вход на такъв телевизор, като за блокировката се изисква добавяне на два диода и още няколко елемента. Тогава бях 9-ти клас и се справих със задачата с лекота, наистина не мисля, че има нещо толкова сложно в СМРК, като цяло си работи доста стабилно. Тук обаче не знам в хода на нещата какъв проблем е възникнал вече, щом се е изгубило и изображението. Наистина най-адекватното нещо ще бъде да си вземеш нов модул, според мен трябва да се намери от някъде, не може някой колега от форума да няма останала тази платка.
Иначе за превръщането в монитор - вярно е, модула не трябва, но аз лично не бих предпочел да "скопя" телевизора като изгубя функцията му да получава ВЧ сигнал, може някъде да го свърже към кабелна телевизия, знае ли човек.
-
Вярно е, че тези телевизори са много стабилни. То ако не беше руският кинескоп и кондензатори, и транзисторите на видеоусилвателите, и всичките руски чипове-ненадеждни аналози на европейските, щеше вероятно да е най-надеждният изобщо.
Работата е там, че като гледам снимките от последното съобщение на автора, си има снежинки, значи TDA2541 и емитерният повторител на видеосигнала след нея си работят. Не е нормален видеосигналът при блокиран радиоканал, от AV входа. Аз затова го карам да провери дали източникът на видеосигнал е още жив...
-
Да, с блокировка изглежда така както трябва да изглежда когато няма подаден видеосигнал. Вярно - наличието на снежинки е добър показател за работата на МЧ блока, че като съдя по това че са едри и контрастни - и тунера май функционира. Хубаво ще е да подаде ВЧ сигнал на входа и да види дали го приема нормално телевизора, пък после ще борим нататък нововъзникналите проблеми.
-
Здравейте колеги,
Много благодаря на отговорите на всички които са се отзовали.
Целта на моето занятие беше проста и успешна - да накарам старият Електрон който спасих от боклука да работи по НЧ - за да мога да връзвам към него DVB-C приемник - такава ми е кабелната тука че съм на оптика(PON) и евентуално за надпред вграждането на Raspberry Pi в него и пресъздаване на старите конзолни игри от типа на NES, SNES, N64 и така нататък.Също искам да изгледам и най-добрите сериали и анимации от времето на 80-90 години като Miami Vice, Doctor Who и т.н.
Изобщо ме е хванала носталгията по тия времена и искам да ги пресъздам чрез това телевизорче(имам и 1 ВТ 84 ама при него с това горещо шаси и моите нулеви познания откъм поставянето на траф - някак не са разумни).
Четох доста по руските форуми с помоща на google translate към български или английски(руският ми е непонятен).
Всичко си работеше нормално и бях готов да приключвам проекта като поставя 2 RCA жака и 1 ключе някъде отпред на кутията.Но по заблуждение гледах на 1 от схемите, че вместо директно на СМРК мога да запоя ширмования кабел и ключето на МРК - е да ама не(объркал съм куплунга и при недоглеждане вместо на X3 съм ги запоил на кумплунг над него - тогава след връщането на кабелите към СМРК ми изчезна звукът).
Четох пак по форумите(уж сам да се оправя) че проблема със звука идва главно от УПЧЗ - добре поръчах 2 от tpetrov и при запояването на едната си дойде пак звук и картина но звука не може да се регулира, смених тогава със втората има пак картина но в звука имаше брум.
Върнах оригиналната УПЗЧ-2 и изведнъж и картината изчезна - от време на време ставаше син екрана и много размазани силуети.
Проверих елементите на блокировката - да не съм окъсил някой от 2та диода - в норма са си.
Ако може да споделите как да го направя и без тези УПЧЗ - с проста схема и малко разяснение мисля че ще се оправя.
Прикачам снимки на всичката бъркотия която съм направил.
Пак повтарям че съм подменил всичките кондензатори с нови на блоковете през които преминава видео сигнала.
EDIT:
След препоръка на origo включих видеомагнетофон към ДМВ входа и настройх с потенциометрите отпред обхвата на канала.Пак няма синхронизация на картината - явно нещо съм доубил при смяната на въпросните УПЧЗ... прилагам снимка към останалите.
-
Като начало, махни кабелите за AV и блокировката от СМРК. После ще ги сложиш пак на МРК, където си ги бил сложил преди, но ще трябва да свържеш точките М-М. Почисти хубаво и огледай спойките, да няма някъде късо... Първо накарай да тръгне телевизора по ВЧ, после ще свързваш кабела. Имай пред вид, че ако не е включена блокировката, нямаш право да подаваш външен видеосигнал!
Виж на СМРК дали е здрав транзисторът VT2 - оранжев КТ315. Те са транзистори - инвалиди - само малко да ги поразмърдаш и им се отчупват краката. После измери напреженията на базата и емитера му. Ако са ОК, тогава продължи към субмодула за синхронизацията. (съседната платка с двата тример-потенциометъра. Там на входа за видеосигнал има един транзистор - провери го, също, ако си сменял там електролитни кондензатори, огледай хубаво дали си спазил поляритета, също ги провери дали са изправни, защото както са чисто нови, така понякога са дефектни... Накрая, ако всичко е наред, смени чипа с TDA2593...
-
Като начало, махни кабелите за AV и блокировката от СМРК. После ще ги сложиш пак на МРК, където си ги бил сложил преди, но ще трябва да свържеш точките М-М. Почисти хубаво и огледай спойките, да няма някъде късо... Първо накарай да тръгне телевизора по ВЧ, после ще свързваш кабела. Имай пред вид, че ако не е включена блокировката, нямаш право да подаваш външен видеосигнал!
Виж на СМРК дали е здрав транзисторът VT2 - оранжев КТ315. Те са транзистори - инвалиди - само малко да ги поразмърдаш и им се отчупват краката. После измери напреженията на базата и емитера му. Ако са ОК, тогава продължи към субмодула за синхронизацията. (съседната платка с двата тример-потенциометъра. Там на входа за видеосигнал има един транзистор - провери го, също, ако си сменял там електролитни кондензатори, огледай хубаво дали си спазил поляритета, също ги провери дали са изправни, защото както са чисто нови, така понякога са дефектни... Накрая, ако всичко е наред, смени чипа с TDA2593...
Премахнах кабелите както ми казахте и измерих напреженията на Е и Б на VT2 - здрав е на пръв поглед и напреженията са:
Е: 3.0V
Б: 3.45V
Измерих и VT1 на УСР модулът - няма пробив
между Е(+) и Б(-) - 758 и К(+) и Б(-) - 758 в режим за мерене на диоди.
напреженията са:
E:11.85V
Б:11.78V
-
Какво е напрежението на пин 9 (входа за видеосигнал) на куплунга за УСР? Има ли омическа връзка между него и изхода за видеосигнал (пин 7) на СМРК?
-
Какво е напрежението на пин 9 (входа за видеосигнал) на куплунга за УСР? Има ли омическа връзка между него и изхода за видеосигнал (пин 7) на СМРК?
Напрежението е 3,35V и има връзка към пин 7 на СМРК.
Пробвах отново да подкарам сигнал чрез видеомагнетофон и ДМВ входа но нищо.Усетих се че съм дал грешна снимка и това което излиза като ображение е през МВ.
Тоест по ВЧ ТВ-то не вижда нищо.Бях настроил първоначално честотите на всички 8 канала(ключета отпред) но сега няма никакъв признак за изображение - стоят си снежинките колкото и да въртя потенциометрите за нагласяне на честотата.
-
Усетих се че съм дал грешна снимка и това което излиза като ображение е през МВ.
Тоест по ВЧ ТВ-то не вижда нищо.Бях настроил първоначално честотите на всички 8 канала(ключета отпред) но сега няма никакъв признак за изображение - стоят си снежинките колкото и да въртя потенциометрите за нагласяне на честотата.
Не разбрах какво значи това 'през МВ',но ако можеш някак да докараш такова изображение, през кой да е източник, и то да няма синхронизация, значи не работи субмодулът за синхронизация. След като не работи, или на входа му не пристига качествен видеосигнал (на снимката сигналът обаче изглежда нормално,но все пак това не е съвсем сигурно без осцилоскоп), или той самият е дефектен. Общо взето, всички напрежения са ти в рамките на нормалното, за да продължиш нататък в диагностиката, ти трябва осцилоскоп или резервни изправни модули или друг телевизор за да подменяш и пробваш...
Малко ми се вижда съмнително това, че не хващаш видеото през тунера на телевизора. Да не си му извадил тунера? (те са два - за МВ и за ДМВ, но може да са били заменени с някакъв нормален тунер във времето. Дали поставяш правилно джъмперите за превключване на обхватите? Не знам, но няма как да се случат толкова неизправности едновременно...
-
Не разбрах какво значи това 'през МВ',но ако можеш някак да докараш такова изображение, през кой да е източник, и то да няма синхронизация, значи не работи субмодулът за синхронизация. След като не работи, или на входа му не пристига качествен видеосигнал (на снимката сигналът обаче изглежда нормално,но все пак това не е съвсем сигурно без осцилоскоп), или той самият е дефектен. Общо взето, всички напрежения са ти в рамките на нормалното, за да продължиш нататък в диагностиката, ти трябва осцилоскоп или резервни изправни модули или друг телевизор за да подменяш и пробваш...
Малко ми се вижда съмнително това, че не хващаш видеото през тунера на телевизора. Да не си му извадил тунера? (те са два - за МВ и за ДМВ, но може да са били заменени с някакъв нормален тунер във времето. Дали поставяш правилно джъмперите за превключване на обхватите? Не знам, но няма как да се случат толкова неизправности едновременно...
Не съм му вадил тунерът.Единственият вариант е да съм убил нещо или изцяло СМРК, защото свързах нов коаксиален кабел между видеомагнетофона и тунера за ДМВ, няма снежинки но няма и синхронизация тоест се едно въобще не намира сигнала, местих и джъмперите за обхватите смених и магнетофона с друг(нищо че знам че и двата работят безупречно защото преди да започна да се занимавам с НЧ-то го тествах по ВЧ и всичко си работеше нормално).Пак се повтарям че картината ми изчезна изцяло след замяната на второто ИПЧЗ и вероятно нещо се е окъсило.(нищо че прегледах изводите и ги бях почистил до блясък).
Освен да търся нов СМРК-21 и да тествам отново.
Някакси и аз не схващам как от една смяна на кабела и всичко си замина изведнъж...
Ако съм пуснал тогава НЧ без блокировката какви биха могли да са пораженията.
Защото тя не е сработила тогава - заради липсващият мост М - М на МРК.
-
Уредите,които ще се свързват галванично,трябва да са захранени от един разклонител,който е изправен и има изправно зануляване.
-
...Единственият вариант е да съм убил нещо или изцяло СМРК, защото свързах нов коаксиален кабел между видеомагнетофона и тунера за ДМВ, няма снежинки но няма и синхронизация тоест се едно въобще не намира сигнала, местих и джъмперите за обхватите смених и магнетофона с друг(нищо че знам че и двата работят безупречно защото преди да започна да се занимавам с НЧ-то го тествах по ВЧ и всичко си работеше нормално)...
Ако съм пуснал тогава НЧ без блокировката какви биха могли да са пораженията.
Защото тя не е сработила тогава - заради липсващият мост М - М на МРК.
Нещо се мени информацията. Има ли снежинки или няма? Разбери, че СМРК - това е само една ИС - TDA2541 или както е там УР1. Ако има снежинки, тя работи и СМРК работи. Ако няма снежинки, занчи няма какво да му мислиш - сменяй схемата, трябва да струва стотинки. Снежинките не зависят от тунерите, и да ги няма физически, пак ще има същите снежинки, ако 2541 работи.
-
Нещо се мени информацията. Има ли снежинки или няма? Разбери, че СМРК - това е само една ИС - TDA2541 или както е там УР1. Ако има снежинки, тя работи и СМРК работи. Ако няма снежинки, занчи няма какво да му мислиш - сменяй схемата, трябва да струва стотинки. Снежинките не зависят от тунерите, и да ги няма физически, пак ще има същите снежинки, ако 2541 работи.
Извинявам се за недоизказването.
Снежинките си ги има постоянно, имах в предвид че когато пусна видеомагнетофона към ДМВ входа на тунера излизат прескачащите черти които бях снимал и прикачил в по-ранният ми пост.
Нормална чиста картина не излиза по висока честота.Измерих отново като разпоих двата транзистора в СМРК и единия в УСР и не са пробили всичко си е в норма между база и емитер и база и колектор.Изпадна ми същият телевизор за 10лв - не знам в какво състояние е.Според вас да го взимам ли и да пробвам с неговите модули.
Ако имате други идеи какво може да му се е случило на моя Електрон - то е ясно че е станало след моята намеса и замяната на УПЧЗ-тата даже мисля че ми се стори че докато разпоявах едната и запоявах другата някакси между 2 от крачетата на УПЧЗ-то излезе малка искрица.Тогава след пускането с новото УПЧЗ екрана изкара син образ и след това несинхронизирана черно-бяла картина която трептеше постоянно.Но тунерът няма как да е изгорял не съм пускал нищо към него след като запоих допълнителните елементи за блокировката и му бях откачил 2-та кабела които отиват към двете букси на кутията.
Забравих и да спомена за източника който използвах през НЧ - тествах го на работещ телевизо и си изкарва всичко през чинчове.
Започвам да се отчайвам...
-
Спокойно, това е прост телевизор.
Сега, малко ще ти се скарам - за искрата при запояването - ми с това трябваше да започнеш!!! Ами ти ги убиваш с поялника, без да се замислиш за това... Трябва да спазваш в този занаят някои правила за безопасност. Не предполагам, че запояваш при включен апарат - това се подразбира от само себе си че е неправилно. Но поялникът ти или е заземен/занулен, или пък не е заземен, но има лоша изолация и пробива към нагревателя си. Предполагам си изключил телевизора, но не си изключил от контакта видеото или там какъвто източник на сигнал използваш, кабелът, които подава сигнал към СМРК, е бил свързан към източника... При запояването поялникът е изравнил потенциалите и е прескочила искра... За напред, изключвай всичко от контакта - телевизора и източника... За по-сигурно, може да свържеш с кабел шасито на телевизора с това на източника, за да можеш безопасно да поставяш модула СМРК в гнездото му, когато е свързан с НЧ кабел към източника, иначе - ако има потенциална разлика между двете шасита, ще протече изравнителен ток и той може да протече през някой сигнален проводник - тогава стават такива поразии...
Описваш проблемите неправилно, това заблуждава... Казваш - няма картина! Това, дето има черно-бели ленти, не е липса на картина, то е картина, но без синхронизация. Наличието на тази картина, нищо че е без синхронизация, гарантирано показва, че тунерът и всичко до TDA2541 (УР1)включително, работи!!! От тук нататък, липсата на синхронизация трябва да се търси в субмодула за синхронизация... А като тръгне синхронизацията, ще се разбере дали има проблеми нататък - в блока за цвят и видео...
Я кажи с кои чипове е направен - с малките TBA/TCA, с ХА17 или с ХА4/ХА3?
Ако питаш мен, вземи този телевизор за 10 лв, за да имаш резервни модули за проба.
-
Вземи го този телевизор за 10лв,вземи още един два и хвърли този поялник.
-
Извинявам се за подвеждащата информация - от към телевизионни термини съм все още много зелен.
Контакта към който включвам поялникът е занулен лично от мен заради ВТ 84 което имам(направил съм номера със замяната на щепсела с шуко).Имам 2 поялника единия е менташки някакъв си ZD с който разпоих чрез медна оплетка УПЧЗ-то че иначе с вакуум помпата е много играчка.Другият е поялна станция на Gordak която закупих преди 2 години но поялникът е с по-тънка човчица и за това действах с другия.Беля съм направил то е ясно, още като видях искрата се усъмних и наистина не бях изключил декодерът от разклонителя и не бях извадил кабелът за НЧ който е запоен директно към СМРК.Иначе когато запоявам, разпоявам нещо съм извадил модула и ТВ съм го изключил от мрежата/разклонителят но кабелът за НЧ и декодера си ги оставям включени.Прикачвам снимки на УСР и МЦ(подменил съм му малките кондензатори 22uF/25V - спазил съм им поляритета преди да ми изчезне синхронизацията вадеше перфектна картина) и да попитам безопасно ли е да се разпоява с такава медна оплетка(гледал съм от клипове че просто става бързо) ? Ако не са ок нещата няма да я ползвам повече върху модулите на ТВ-то.
Благодаря за проявеното търпение с мен и насоките - ако успея да го върна към работен режим трябва да черпя много - минимум каса бира :)
-
Няма проблем в разпояването с оплетка. Единствената тънкост при разпояване е да не повредиш от прегряване пистите на платката, и да не прегрееш елементите които разпояваш/запояваш. Т.е. трябва времето за нагряване да бъде кратко, за да няма време да се нагрее целият елемент силно, именно за това най-големи бели стават с не достатъчно мощни поялници с които държиш по 40 - 50 секунди без резултат и прегряваш елементите. Наистина прегледай да не е станало късо от припой някъде между спойките по СМРК. Освен това мисля, че е добре да вземеш втория телевизор само за 10 лв. Това е много ниска цена, а ти остават сума модули за резерва и експерименти, захранването също е ценно да имаш резервно. Но огледай всичко и по основната платка и по СМРК за късо, че да не стане да отиде и нещо от другите модули.
-
...
Измерих и VT1 на УСР модулът - няма пробив
между Е(+) и Б(-) - 758 и К(+) и Б(-) - 758 в режим за мерене на диоди.
напреженията са:
E:11.85V
Б:11.78V
А да не би да има късо между емитер и колектор??? Какво е напрежението на колектора?
-
Напрежението на колектора е 10,78V.
Свалих транзистора от платката и го мерих в режим за диоди - няма късо между емитер и колектор.
Оглеждах за късо някъде и по СМРК - не виждам свалих отново транзисторите и ги мерих, диодите разпоих както и на УСР - в изправност са.
Единствено не съм измервал напрежения на интегралата на УСР - K174XA11
-
Добрееее
Не работи схемата ХА11, но е малко вероятно да се е повредила, без да се е повредил транзисторът на входа й. Понеже вероятно си го убил с подаване на напрежение по пътя на видеосигнала, може да е умрял блокът за цветност и той да окъсява и деформира видеосигнала и затова да няма синхронизация. Ако е така, когато откачиш видеосигнала от блока за цветност, синхронизацията трябва да заработи. Добре, ама тогава няма да виждаш картина и съответно трябва да съдиш дали синхронизира по косвени признаци... Значи, трябва да настроиш тунера така, че 'чергите' да се виждат максимално добре. Тогава спираш телевизора и откачаш кабела за видесигнала от блока за цветност. Включваш телевизора и слушаш как работи вертикалното отклонение. Ако когато извадиш RF кабела на видеото от антенния вход на телевизора, вертикалното отклонение започne да работи по-нестабилно и с по-ниска честота, а когато върнеш кабела във входа, вертикалното започва да работи стабилно и с малко по-висока честота, значи има синхронизация...
-
Момчета много благодаря за всичко !!!
Телевизорът най-сетне изкара картина.
Взех този за 10лв.(който се оказа в доста окаян вид)
Той е Електрон 380 - беше му откачен кинескопа и половината кабели.
При свързването на кабелите и натискане на бутона за включване започнаха да изкачат огромни искри и да пуши.(прикачил съм снимка от къде излезе искрата и пушека)
Разкачих му МРК платката и я закачих директно на моя и картината излезе на яве, чак и звук има УПЧЗ-2 си работи, може да си се регулира звукът и е кристален.
Пробвах да сменям с мойте модули и резултатът е че и СМРК и УСР съм ги повредил при мойте изпълнения с НЧ входа.Може би ще се опитам да оправя поне УСР-то но СМРК-то си работи но има леко свиване във хоризонтала и картината някак бяга на ляво.(това е при тест с изправното УСР и разваленото СМРК).
При тест с изправно СМРК и развалено УСР - излизат така наречените черти и не може да синхронизира.(вероятно трябва да сменя тази интеграла XA11 и да подменя и УР1 на СМРК.
Трябва също да подменя и двата тунера, защото мойте или поне този за дециметровия си има някакъв проблем - картината си трепти, докато на този от електрон 380 няма никакви проблеми.(или да отворя 2та тунера и да ги сравнявам и да ремонтирам моя, но май ще е по-лесно просто да ги сменя)
Сега да ви попитам още нещо:
С този "новият" Електрон 380 какво да правя - поправимо ли е това и дали си струва ще видите за какво имам на предвид на прикачената снимка.
Поне да го подкарам да видя дали кинескопа му е наред.
Благодаря отново на всички които се включиха.
Най-много благодарности на NHB за проявеното търпение и разяснения.
Очаквам последните ви мнения и препоръки и да закриваме тази сага.(Междузвездни Войни пасти да ядът...)
-
Браво!
Повредените модули може да си възстановиш - чиповете не са скъпи. XA11 = А255 = TDA2593, УР1 = А241 = TDA2541
Да знаеш, че тунерите не са запоени, а са на куплунзи - развиваш винтовете и ги сваляш. Но твоите няма да са повредени, по-скоро на СМРК има един тример за задръжка на АРУ, от който може би ще се оправи това трепкане. Ремонтът на тунерите е по- трудна работа, дори за напреднали... И тези тунери не си струва да се ремонтират, ако знаеш колко съм изхвърлил от тях, защото ги заменяхме с S-канални, а после и с хипербанд...
Още, може да поставяш субмодулите на МРК от другата страна на платката, така се мери и настройва по-лесно, стават достъпни.
За другия телевизор - там, дето е подпушило, има високи напрежения, от влагата платката е станала проводима и е прогоряла вероятно. Е, може и други чудеса да са са случили, но там е силова част и трябват малко знания. Може пък да ти послужи за опитен тренажор, но вероятно ще изгориш много транзистори докато го подкараш...
За конескопа - обърни двата телевизора един към друг с гърбовете, премести от работещия на другия платката на кинескопа, кабела за високо напрежение (с качулката) и свържи с проводник двете шасита. Свържи отклонителната система към блока за развивки, на мястото на тази на работещия. Естествено, ще захраниш САМО работещото шаси!!!
!!! Преди да извадиш кабела за високо напрежение, трябва да разредиш кинескопа, че може яко да те удари високото напрежение. Не е толкова опасно, колкото стряскащо... Свържи кабел към шасито и другия край пъхни под качулката!!!
Те руските кинескопи са много калпави, изкарваха по 2-3 години само последните. Първите бяха по-здрави, но и те не бяха стока.
-
Благодаря отново за съветите !
Ще ги пробвам утре на светло.
А сега последен въпрос.
Къде този път да свържа НЧ на МРК както бях показал на предната страница:
1 - ВИДЕО
3 - Маса
5 - АУДИО
6 и 12 - Блокировка като сложа нужният мост М - М.
Че му е вече време да го затварям този ТВ.
Иначе интрегралите ще ги купя, надявам се не продават много ментета.
Кондензаторите трябва да ги подменя и на двата модула че са си оригиналните с алуминиевият корпус.
Съвет с какви "читави" да ги сменя или да взема каквито и да са.
За цветният блок последно поръчвах такива с нисък ESR.
Струва ли си да подменя абсолютно всички на тези модули и дали да отварям и захранването да сменям и там.
Още веднъж много благодаря за всичко, заслужавате по 2-3 каси бира или 1-2 шишета хубава домашна ракия.
-
Според мен, най-добре кабелът да е свързан на МРК, точно където си го бил свързал в самото начало. Така СМРК може да се вади безпроблемно. За всеки случай, набучи СМРК от задната страна на платката, която се явява 'горна' когато шасито е свалено, и прозвъни с уреда дали пистите на СМРК, където знаеш че трябва да бъдат подадени сигналите, са наистина свързани с местата на МРК където трябва да запоиш кабела.
За кондензаторите - май е по-добре да ги смениш наред... Тука има и 'за', и 'против'... Защото са некачествени по рождение, но някои са на такива места, че се повреждат бързо, а на други места не се повреждат, защото не са натоварени. В захранването е особено важно да смениш един, който е в неразвързаната част, със стойност около 100 uF, защото е много натоварен и от него зависи способността на захранването да се саморегулира. Когато той умре, захранването вдига големи напрежения на изхода и се самоубива... Ако ми дадеш схема, ще ти го посоча. Другите кондензатори в захранването , ако умрат, ще се получат смущения и артифакти по изображението, но само толкова.
-
ПП
За чиповете - едва ли ще има ментета точно на тези. Те трябва да са залежали запаси. Ако вземеш такива с буквата А отпред, със сигурност са произведени в ГДР. За кондензаторите - не знам, обикновено пазарувам на места, където се доверявам на търговеца. Казвам,че искам хубави... Иначе, по-големите по обем са по-издържливи. Ако вземеш за по-високо напрежение, със сигурност няма да сбъркаш...
-
Благодаря отново за отговорите.
Малко съм скептичен да ги запоя отново на МРК защото като пусна НЧ видеото според мен първо ще мине през УСР а не през СМРК и вероятно ще стане същият фал.(прикачам снимка)Ако греша добре, но някак не ми се рискува пак същите филми или да разваля нещо друго.
На УСР ще пробвам да замася 11 краче на XA11 защото като пускам сигнал от видеомагнетофона през дециметровия картината е нестабилна - колкото и финно да нагласям потенциометъра си подскача от време на време.
И последен въпрос:
Мога ли да използвам захранването от разваления Електрон 380 и някакси да го присадя на моя ВТ 84 за да го разделя галванично и евентуално за напред с ваша всеобща помощ да пробвам да изкарам НЧ на него ?
Естествено се съобразявам с това, че ако е много дълго за обяснение - няма смисъл да ви тормозя излишно.
Да тук е форум за стара техника и нейното реставриране - но понякога старото трябва да си остане не пипано.
Благодаря отново за всичко.
Когато ми отговорите за МРК - тогава ще започна да действам с НЧ за сега го оставям на "пауза".
-
За да провериш кинескопите дали са добре, цветовете им как са, направи следната проба. Разкачаш този куплунг, който съм го оградил в червено. Както е изваден куплунга, допираш самите пера за отделните цветове на шасито /към металната рамка/. При допирането на отделния цвят, гледаш как е цвета, редуваш ги всичките. От практиката, червения издъхва по рано. За електролитните кондензатори, пазарувай си от Комет електроникс, доставят и от Фарнел. За свързването, измери си точките от МРК до СМРК, там където преминават по пистите. Дали сигурно ти правят връзка отделните точки, аудио - видео.
-
За да провериш кинескопите дали са добре, цветовете им как са, направи следната проба. Разкачаш този куплунг, който съм го оградил в червено. Както е изваден куплунга, допираш самите пера за отделните цветове на шасито /към металната рамка/. При допирането на отделния цвят, гледаш как е цвета, редуваш ги всичките. От практиката, червения издъхва по рано. За електролитните кондензатори, пазарувай си от Комет електроникс, доставят и от Фарнел. За свързването, измери си точките от МРК до СМРК, там където преминават по пистите. Дали сигурно ти правят връзка отделните точки, аудио - видео.
Преди месеци дадох същия съвет за кинескопа , по повод питане на колега . Колегата реагира бурно - едва ли не съм го посъветвал да го убие тока ... :rofl:.
Ква ще е реакцията сега , ми е интересно .
-
Благодаря отново за отговорите.
Малко съм скептичен да ги запоя отново на МРК защото като пусна НЧ видеото според мен първо ще мине през УСР а не през СМРК и вероятно ще стане същият фал.(прикачам снимка)Ако греша добре, но някак не ми се рискува пак същите филми или да разваля нещо друго.
На УСР ще пробвам да замася 11 краче на XA11 защото като пускам сигнал от видеомагнетофона през дециметровия картината е нестабилна - колкото и финно да нагласям потенциометъра си подскача от време на време.
И последен въпрос:
Мога ли да използвам захранването от разваления Електрон 380 и някакси да го присадя на моя ВТ 84 за да го разделя галванично и евентуално за напред с ваша всеобща помощ да пробвам да изкарам НЧ на него ?
Естествено се съобразявам с това, че ако е много дълго за обяснение - няма смисъл да ви тормозя излишно.
Да тук е форум за стара техника и нейното реставриране - но понякога старото трябва да си остане не пипано.
Благодаря отново за всичко.
Когато ми отговорите за МРК - тогава ще започна да действам с НЧ за сега го оставям на "пауза".
Няма никакво значение къде точно ще запоиш кабела - дали на СМРК или на МРК, запояваш го н а едни и същи проводници и ефектът ще е един и същ. Там, на снимката на МРК, в дясната част ,е заводски определеното място за този кабел,точно където си го бил запоил в началото. Означил си всичко правилно, така го напрви! Просто внимавай, като запояваш, другият край на кабела да не е включен никъде и телевизорът да не е включен в контакта! Като го запоиш, изключи и източника от контакта, свържи кабела към източника, захранващите кабели на телевизора и на източника в контактите, включи блокировката (затвори ключето й), и накрая включи телевизора и източника...
Да, възможно е със захранването от Електрона да направиш ВТ84 развързано, но освен захранването, трябва да вземеш от Електрона и драйвера за транзистора на ХО и да го присадиш и него на Търновото. В Търновото ще отпадне цялото захранване и управляващата му платка с ТДА1060. Ако искаш, ще те напътствам, но като нямаш опит, има риск да направиш фойерверки... Иначе, ВТ84 е направено с абсолютно същите чипове както Е380 - TDA2593 , TDA2541, TBA120S
Има и друг начин да се направи ВТ84 развързано, с неговото си захранване, но е за по-напреднали... Трябва шасито на телевизора да се преработи така, че да се отделят масите на зхранването и първичната част на ХО (които да останат заедно) от масата на всичко останало в телевизора. Захранването и ХО остават неразвързани от мрежата, а всичко останало става развързано, синхронизацията на модула ИЗ с 1060 се осъществява през оптрон. Навива се и една малка допълнителна намотка на ярема на ТХО, за да захранва модула с 1060... Абе, не е просто!
Това с описания начин за проверка на емисията на прожекторите на кинескопа го знае всеки ТВ техник от ерата на Е380. Знаят и начина за временно възстановяване на емисията с допиране до колектора на крайния транзистор на ХО, но нека не плашим младите... Тези трикове важат само и есинствено за Е380... Аз лично съм убивал кинескоп (макар и с изтощен зелен прожектор) на ТВ Фунай по този начин за 'възстановяване'. Е то това беше отдавна, когато още имаше телевизори Фунай, много след Е380...
-
NHB благодаря отново за всичко !!!
Телевизорът си работи - подскачането на картината си остана(ще трябва да си играя с R7 на СМРК, дано се оправи).
Ще поправя и другата УСР като и сменя ХА11 и ще подменя и всички кондензатори етапно.
Тези големите алумиевите(в пластмасови цокли) в захранването и в Каскадата, добре ли е да ги подменям или да си оставя оригиналните - прикачил съм снимка.
За ВТ84 - ще се пробвам да го направя(с твоя помощ разбира се), или ще отворя нова тема или ще ти пиша ЛС.
И последен въпрос от къде мога да взема постоянни 5V и около 2A за да вградя вътре едно Raspberry PI(вероятно ще трябва някакъв DC-DC конвертор от 12V към 5V)
Благодаря отново на всички включили се в моето приключение.
-
Това подскачане, как точно изглежда? Кога го има? Дали само при сигнала от видеото, или изобщо? Можеш да направиш някакъв клип и да го покажеш...
Засега не е нужно да сменяш големите кондензатори. А каскадата е тази голяма бяла буца, от която излизат високоволтовите кабели. Не си завирай ръцете около нея и около извода на ТХО, с който е свързана, докато работи...
5В/2А си е 10 вата, няма да може да ги черпиш от 12В изхода на захранването, защото ще претовариш и намотката, и изправителя. Най-лесно ще е да използваш адаптер, който да си стои в телевизора.
-
Добре, благодаря за разяснението.
Ще направя клип след като сменя кондензаторите на СМРК и УСР с по-читави и сменя и ХА11 на предното УСР(за всеки случай съм поръчал и PNP транзистор BC640 който да поставя на мястото на KT209K ако е окъсил и той, нищо че го мерих).
Захранването мога ли да го свържа директно към кабелът на телевизора който се включва в мрежата - да речем след предпазителите и преди захранването на електрона ?
Не съм тествал кинескопът на неработещият телевизор - японски е, но моят като допирах перата до шасито излизаха цветовете ЗЕЛЕН, СИН, ЧЕРВЕН и всички бяха еднакво избледнели.Може би ще се наложи да прехвръхля другият кинескоп ако е читав.Този моят си е оригиналният руски.За сега картината за мен си е много добра.Може би ще направя и видео за това да кажете дали е за смяна(но и там ще ми трябват малко напътствия защото сравнявах платките който влизат в цокъла на кинескопа и са различни.На моят платката излиза с цокъла, докато на този японският цокалът си остава и се маха само платката.(а може и да е счупен, ще постна снимки или видео за да прецените)
Благодаря отново за всичко.
С Ваша помощ научих доста неща през последните дни - искрено БЛАГОДАРЯ !!!
-
Адаптора можеш да свържеш примерно след мрежовия ключ, за да се включва едновременно с телевизора.
От тези снимки, които видяхме, няма причини да се мисли, че на кинескопа му има нещо. Признак за изтощение е появата на примерно червени 'сенки' веднага вдясно след ярките участъци на изображението. Тогава е изтощен червеният прожектор. Сенките могат да са още зелени или сини, според прожектора.
Това, че имаш японски кинескоп, е добре. Но го провери дали работи, както ти казах, без да го демонтираш от кутията. Кинескопите най-общо казано, могат да бъдат с тънка или дебела шийка. Тънката и дебелата се различават и по броя на пиновете. На Е380 са с дебела, и вероятно този японският е такъв, иначе няма как да е в Е380. Цокълът оригинално е бил друг и е сложен от руски кинескоп. Вероятно при изваждането остава на платката на кинескопа и затова ти се струва, че го няма.
-
След смяната на ХА11 - повреденото УСР работи безупречно.
Качих видео в youtube за подскачането на картината, появява се почти на всеки 30 секунди.
-
Гледах го най-старателно няколко пъти, не видях нещо да подскача или трепка. Ако се вижда на това видео, кажи на коя минута и секунда...
Това, което се вижда, е постоянна пулсация в яркостта, но не съм сигурен дали тя не е от записа. Това ли е всъщност проблемът?
-
След 18-тата секунда се вижда как картината потрепва, пулсациите и яркостта са си нормални това е от камерата.
Това с потрепването се случва периодично, и може би много да не се забелязва на камерата заради пулсациите.
-
Пак не виждам... Можеш ли да го опишеш с думи? Още, кога се получава - дали при сигнал от ВЧ вход или само през НЧ, или и в двата случая? Ако е само при ВЧ вход, може симптоматично да ти кажа - намали в СМРК стойността на С16 от 22 на 4.7 мФ и на С9 от 1 мФ на 220 нФ.
-
Получава се и при ВЧ и при НЧ.Същото е като на това видео, но подскачането е съвсем леко.
Беше си така и при старите СМРК и УСР.Не е чак такъв проблем но дразни защото е периодично.
А съвета в руският сайт за замасяване на 11 краче на ХА11 не го препоръчвам защото я убива мигновено.
-
Първо - това трептене, което изисква замасяване на 11 крак на ХА11, го има САМО ПРИ ВЪЗПРОИЗВЕЖДАНЕ ОТ ВИДЕОКАСЕТА. Пусни сигнал от видео и го гледай когато не е натиснат осмият бутон за запомнени програми, веднага ще го видиш...Замасяването на 11 крак не убива схемата, просто времеконстантата на PLL схемата на хоризонталния генератор става малка и при възпроизвеждане от нормален източник само се губи от стабилността на хоризонталното отклонение. Ако ти умира схемата при замасяването, значи още не си решил проблема с поялника и убиваш чиповете с него...
Щом това трепкане го има при всички източници на сигнал, значи няма нищо общо със СМРК или тунерите. Доколкото мога да си представя, трепка вертикалното отклонение, но може и причината да не е в самото вертикално отклонение, а да има моментна загуба на вертикалните синхроимпулси - примерно ако е твърде голяма амплитудата на видеосигнала. Можеш да пробваш да сложиш блока ВО от другия телевизор за проба. Може да смениш кондензаторите в бока, а може просто да опиташ да позавъртиш тримера за вертикалната честота...