Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: AsenchoPetrov в 18 Декември, 2019, 01:03:06
-
Момчета здравейте, купих на скоро едно касетофонче, уж за ремък, че виеше, а се оказа неразрешим проблем.... След като се установи, че няма проблем с ремъка който върти нормално, но при възпроизвеждане на касетата,(режим play) влачи или бавно върти друго казано, се отправих да търся проблема другъде. Иначе превърта адекватно. Първо погледнахме тримера на мотора, но уви и в крайно положение, отново върти бавно... Дадох го на един майстор, сменя там разни съпротивления, транзисторчета интеграли незнам си какво и пак нищо. После прави някакви други манипулации по изходящия волтаж към мотора (по негови думи) и изведнъж мотора започна да върти нормално, но уви за някакви минути.... Незнайно как, се скапаха нещата и отново върти мудно... Дайте някакви идеи или кой може да го погледне да кажете. Касетофончето е в София. И на батерии и на адаптор върти мудно. На мотора е пускан по голям волтаж от отделно захранване и върти бързо. Има някакъв проблем, все едно, от който не доатига доататъчно волтове да завърти нормално като чели... тримера го сменяхме, защото имахме съмнение, че е дал багажа, същата работа.... Извинявам се ако нещо съм написал неточно. Дайте съвет. Това в модвла:
-
Хубаво радиокасетофонче! Да не би да се увеличава триенето, като се сложи касета?
Между другото, радиото на къси вълни лови ли нещо?
-
Не, просто мотора върти по бавно, както съм описъл.
-
Проблемите може да са много различни. Трябва да го погледне някой колега с достатъчно опит в тази област който има време и желание да се заеме. Аз не мога да предложа услугите си за съжаление.
Как върти мотора е спорно, проблема може и да е в ремък, така преди време съсипах един мотор на уолкмен Сони убеден, че проблема е в мотора, а то било разхлабващ се с просвирването ремък, като постои после ден - два пак се възстановява.
-
Проблема не е от ремъка, със сигурност. Тествано е с няколко ремъка! А и върти напълно равномерно. Не достига достатъчен волтаж в мотора просто, но не е ясна причината. Проблема е по електрониката някъде, но не може да го хванем къде е. Нека ако има някой по - навътре в тази сфера да пише на лично.
-
Проблема не е от ремъка, със сигурност. Тествано е с няколко ремъка! А и върти напълно равномерно. Не достига достатъчен волтаж в мотора просто, но не е ясна причината. Проблема е по електрониката някъде, но не може да го хванем къде е. Нека ако има някой по - навътре в тази сфера да пише на лично.
Така както го обясняваш , е вероятно да има механичен проблем около тон - оста , и тон - ролката .
-
Така както го обясняваш , е вероятно да има механичен проблем около тон - оста , и тон - ролката .
По принцип, не е невъзможно, но по скоро, да е някъде по електронните стабилизатори на мотора....
-
Като човек, който е ремонтирал стотици касетофони, ще ти кажа, че първо е трябвало да смените тонролката...
Не трябва да наричаш 'майстор' някого, ако не може да разбере дали и какво не е наред с мотора или регулатора на оборотите. Схемата на регулатора е елементарна, с 2 транзистора и ценер при ранните или с една интегрална схема при по-късните. Регулаторът е всъщност източник на напрежение с 'отрицателно изходно съпротивление'. На празен ход дава някакво напрежение, а при товар напрежението нараства, пропорционално на тока през товара. Лесно ще разберете дали работи: примерно, при 9V захранване, със свален ремък върху мотора ще има 5V и при опит да се затормози движението му с пръст, ще нараства до почти 9V като спре напълно... С тримера напрежението се регулира в някакви граници. Още, оборотите зависят в малка степен и от дебелината на ремъка... Когато касетофоните бяха в употреба, в магазините за резервни части се продаваха моторчета с вграден регулатор. Изобщо, моторът е като консуматив, който има ограничен живот и при дефект просто се заменя. Избираш го по захранващо напрежение и посока на въртене, като е добре и да пасва по габарити... Предполагам, че в старите софийски магазини ще има още моторчета.
-
Благодаря за изчерпателния и компетентен отговор. Ще видя какво ще се направи.
-
Като човек, който е ремонтирал стотици касетофони, ще ти кажа, че първо е трябвало да смените тонролката...
Не трябва да наричаш 'майстор' някого, ако не може да разбере дали и какво не е наред с мотора или регулатора на оборотите. Схемата на регулатора е елементарна, с 2 транзистора и ценер при ранните или с една интегрална схема при по-късните. Регулаторът е всъщност източник на напрежение с 'отрицателно изходно съпротивление'. На празен ход дава някакво напрежение, а при товар напрежението нараства, пропорционално на тока през товара. Лесно ще разберете дали работи: примерно, при 9V захранване, със свален ремък върху мотора ще има 5V и при опит да се затормози движението му с пръст, ще нараства до почти 9V като спре напълно... С тримера напрежението се регулира в някакви граници. Още, оборотите зависят в малка степен и от дебелината на ремъка... Когато касетофоните бяха в употреба, в магазините за резервни части се продаваха моторчета с вграден регулатор. Изобщо, моторът е като консуматив, който има ограничен живот и при дефект просто се заменя. Избираш го по захранващо напрежение и посока на въртене, като е добре и да пасва по габарити... Предполагам, че в старите софийски магазини ще има още моторчета.
Така, тези работи са направени, други идеи?
-
Е, какви са резултатите? Какво е напрежението върху мотора и как се променя при натоварване???