Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: rolling_heads в 22 Юни, 2020, 08:12:53
-
Здравейте,
ДА се похваля първо.
Пренастроих МЧ и УКВ на Selena 216B за 4 часа. Стана перфектно.
Обаче забелязах, че радиото има лек брум.
Брума не се влияе от нивото на потенциометъра за усилване. При укъсяване на входа на крайното стъпало брума става по тих.
Смених С21, С17, С10, въпреки, че всичкомера показа , че са ок.
Имерих V18(КТ315Б), V4,V5,V6,V7(КД105Д) - Всичкомера показа че са ок. Не съм мерил V2(КТ817А), но на емитера му имам 8,5V.
Сега забелязвам една верига R2 C22 C23. Каква е ролята и?
Сложих осцилоскопа на С21. Настроен е на 5ms. Вижда се трион.
[attach=1]
На емитера на V2(КТ817А) моя осцилоскоп вижда права линия.
Идва ми на ум, че може да има утечка в някой от V4,V5,V6,V7(КД105Д). Довечера ще ги сменя за проба.
Дайте някой акъл до тогава.
Качвам и схемата
-
Брум в тази Селена се получава поради неудачно проектирана платка на стабилизатора на захранването. Трябва да се промени точката на свързване на минуса на филтриращия електролитен кондензатор С21 - 500 мкф, минусът да се свърже директно на минуса на греца - V5, V7, С22, С23. Не е зле и да се подмени този кондензатор С21, дори с 1000 мкф.
-
Не е зле и да се подмени този кондензатор С21, дори с 1000 мкф.
Това е направено.
Ако проблема е в масите, Защо не съм го чувал при другите Селени които съм правил?
Иначе довечера ще пробвам.
П.П. сега ходих са чуя Селената в съседния офис. И тя има брум. Значи са си така.
-
Всички модели "Селена" В207,211,216 имат брум и всичко идва от токозахранването и малкият капацитет на филтровият кондензатор.
-
Пуснах един проводник както е отбелязано на снимката и брума намаля значително. Оставям го така.
-
Точно така! Проблема е в неправилно проектирана платка, има го при повечето селени B216 при които изправителя и филтровия електролит са на платката с МЧУ. Именно се пуска дебел проводник между минуса на филтриращият електролитен кондензатор и анодната група на грец-а и проблема до голяма степен се решава.
При B211 брум може и да има, но там причините са други - не добре работещ стабилизатор, а и не на последно място неекранирани проводници за нискочестотния сигнал.
Поздрави!
-
Точно в модела 207 и 211 е лош стабилизатора.Дори филтровият електролит да е 10000 микрофарада брумът се изчиства до някаква степен.Много опити съм правил но резултата е неуспешен.Варианта е нова схема с почти същия брои елементи.
-
Параметричен стабилизатор с ценеров диод и регулиращ съставен транзистор. Добавете 100uF...470uF парарлелно на ценеровия диод V3 Д814В. Филтрацията ще се подобри значително. Бих опитал със 100uF и после: с по-големите стойности.
-
Това го пробвах. Не става.
-
Пуснах един проводник както е отбелязано на снимката и брума намаля значително. Оставям го така.
Може ли да сложиш това изображение в по-добро качество - така, че да се виждат пистите?
-
Колега, включи го на батерии или хубав външен изправител.Ако изчезне шумът , промени токоизправителя ,както ти казват колегите по горе.Завиши капацитета на филтровите групи.
-
Момчета, мисълта, че проблемът е причинен от недостатъчна филтрация на захранването, е много наивна. Всеки интегрален НЧ усилвател, дори и античният МВА810 (или УН7), ще потисне пулсациите в захранването и няма да се чува никакъв брум на изхода, дори на захранването да има пила с амплитуда цял волт.
Проблемът е по причина неправилно проектиране на платката. Тоест, всички части са каквито трябва, не трябва да се променя нищо по схемата, само трябва да се подреди по-добре и брумът ще изчезне. Проектирането на НЧУ изисква някакви минимални познания...
На схемата съм означил няколко точки в червено. Те всички са свързани на маса, или още както се казва - общ проводник. Проводник е, и има съпротивление. Ако се случи така, че през този общия проводник протича някакъв силов ток с пилообразна форма и честота 100Хз (примерно от изправителя към филтровия кондензатор...), този ток създава някакъв пад върху съпротивлението на проводника. Тоест, между точките, означени в червено, се получава някакъв пад на променливо напрежение. Усилвателят усилва едно 200 пъти! Този макар и малък пад е достатъчен за да се чува брум. Особено важно е да няма никакъв пад между точките , в които R15 и пасивният край на потенциометъра за усилване се свързват към маса.
Единият начин да се премахне напълно брума е да се направи така, че никакъв силов ток да не протича през тази верига. Това обаче не винаги е осъществимо. Както виждате, намаляването на съпротивлението на общия проводник чрез запояване на дебела жица помага, но не премахва брума напълно. Това е силов метод...
Вторият начин е по-скоро интелигентен, отколкото силов: Трябва да се откачат от масата краищата на съпротивленията R5, R14, R15 и пасивния край на потенциометъра за сила на звука. Всеки от тях по отделно трябва да се свърже с възможно най-къс проводник директно към 'минуса' на С7. Тоест - пак към маса, но точно там, където е запоен минусът на кондензатора. Сава въпрос за 5 елемента - 4 съпротивления и един кондензатор. В случая избрах да се откачат съпротивленията, а кондензаторът да си остане както е. Но може да остане без промяна кой-да е от тези 5 елемента, а другите 4 да се свържат към 'неговата' маса. Сигурно тази задача има оптимално решение с най-къси проводници, но без да имам представа как изглежда платката, не мога да кажа кое ще е това решение. Затова поисках изображението на платката...
-
Може ли да сложиш това изображение в по-добро качество - така, че да се виждат пистите?
Мога, но го нямам с по добро качество. Мисля, че Билян го има.
Колега, включи го на батерии или хубав външен изправител.Ако изчезне шумът , промени токоизправителя ,както ти казват колегите по горе.Завиши капацитета на филтровите групи.
Няма да го барам повече. Вече затворено и подготвено за предаване.
-
Факт е, че да се свърже всичко правилно в една точка е интелигентния и най-правилен и ефективен метод. Тъй като обаче, визуалните и механични характеристики на така модифицираната платка няма да ми харесат поне на мен, аз практикувам по-бързия и лесен "силов" метод, защото е по-щадящ към вида и стабилността на монтажа. Общо взето това е моето мнение.
-
Сигурно си прав, но като се има пред вид, че няма да лети в космоса, и че отвътре няма как да стане по-грозна отколкото са я направили в завода, бих заложил на възможността да работи без дразнещи недостатъци.
-
Пуснах един проводник както е отбелязано на снимката и брума намаля значително. Оставям го така.
Още по-добър резултат се получава, ако се пререже връзката на минусовия извод на С21 на печатната платка, и се пусне проводник директно към минуса на греца, како си го направил.
Проблемът се явява от това, че поради топологията на платката от тока на зареждане и разреждане на С21 се получава пулсиращо напрежение върху печатния проводник, което постъпва на управляващия транзистор на стабилизатора V18, и се усилва бета пъти, и с него се модулира изходното напрежение. Ако само се пусне допълнителен проводник, това напрежение намалява, и брумът намалява. Но ако се промени връзката на минуса на електролита С21, на практика това напрежение отсъства и брумът от модулирането изчезва.
Впрочем, подобен проблем съществува и при по-старите модели Селена, и там би следвало подходът да е същия.
-
Намерих това по темата.
[attach=1]
-
Здравейте, извинявам се предварително,че повдигам стара тема, но имам един въпрос.
Имам селена Б212, наскоро приключих с профилактиката й, смених електролита в захранването на 2200 микрофарада ,но когато работи от мрежата с вграденото захранване си има брум, когато е на батерии няма никакъв брум, захранването е изправно, напреженията са както по схемата, пробвах приложеното по-горе, но не помогна, четох някъде другаде че проблема е точно в масата на потенциометъра за силата на звука, пробвах на няколко точки, но разлика имаше малко (в смисъл брума намалява,но не както ми се иска), някой ако може да помогне със съвет, занимавал ли се и открил ли как се решава проблема. Не ми се иска да прерязвам писти по захранващата платка, иска ми се максимално да остане автентична.
Поздрави! :)
-
Зависи колко слаб е брума. Твърде вероятно е, ако е съвсем слаб да е причинен от разсеяното магнитно поле на трансформатора. Пробвай да разпоиш вторичната намотка на мрежовия трансформатор, да запоиш на нейно място вторичната на външен мрежов трансформатор с вторично напрежение 12 - 13 волта. Захрани така радиото - чуй има ли същия брум. Ако няма, включи към мрежата първичната на оригиналния траф - ако брума се появи, ясно е, че е от разсеяното магнитно поле. Успех!
-
Брум при тези Селени е фабричен дефект поради неудачно проектирана платка на захранването. За да го намалиш, прекъсни пистата на плюса на електролитния кондензатор С66 - 500 мкф, и с проводник направи връзка от плюса на кондензатора директно към плюса на греца.