Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Общи приказки => Темата е започната от: DVS в 07 Септември, 2020, 16:42:21
-
Наскоро реших да се занимая по-отблизо с т.н. електронни трансформатори. Монтажът да не ви учудва и възмущава : -)
Устройството тръгна „от раз“, но сега ми се иска да подходя малко по-научно, с изчисления, т.к. ми трябва нещо специфично, а готовите схеми в интернет са за по-общи цели.
Имам и два въпроса, ако на някой му се занимава да отговаря. Как да разглобя Ш-образния магнитопровод на трансформатора? Залепен е много здраво. Как да определя магнитната проницаемост? Частите са от захранване на PC.
-
Руснаците варят трансформаторите във вода. Казват, че се получавало сам да се разпадне. Нашите ги греят на котлон, ама аз счупих един по тази схема и се отказах.
За магнитната проницаемост нещата се колебаят между просто и сложно. Простото е да продположиш, че е някаква, сложното е да мериш усилие, което се създава при определен ток. Второто не си заслужава. Има и вариант три, който е най-лесен. Купуваш си макара и магнитопровод с известни прараметри и си решаваш проблема. Ако е за единична бройка, то няма значение цената, ако е за масово производство, то просто потърси добра цена.
Един коега тук е правил масово захранвания за осветителни тела, може да ти даде готово решение, включая и откъде какво да купиш. Трансформаторите си ги навива сам. Не ме е упълномощавал да споделям кой е, но най-вероятно ще се отзове. Той е добряк по натура.
-
Не ни възмущава монтажа,те тука сме хора аматери и експериментатори :drinks:
Въпросите са три,дай схемата да видим.Втория,има ли това чудо защита че изгори ли лампата на ширпотребните "електронни" трансфпрматори то транзисторите спешно пътуват към вечните силициеви полета :master2:
По третия въпрос,канче с вода,топваш вътре трафчето като слагаш нещо отдолу да не е опряло на дъното и не се нагрява директно.Вариш определено време,на око.Връзваш една тел за него и периодически го вадиш да провериш дали е омекнала смолата.Пробвано и работи безотказно.Котлона отпада по няколко причини.Не нагрява равномерно и остават не до размекнати части,а ферита е крехък.Никакво бързане,размекне ли се достатъчно излиза с леко усилие.Друга причина е че ако ферита загрее над 200-300 градуса в него настъпват необратими промени.Изкривяват се макара и крачета ако не са от бакелит.Водната баня е 100 градуса и не причинява вреда.Едно време имаше такава тема тука,доста го дъвкахме това.
-
Аз аъм разлепил доста феритни трафчета.
През пробна лампа 220в.примерно 60вата,трафа се загрява доста бързо -под минута,друг е въпроса дали се прецакват параметри на ферита.Заработвали са ми нещата при такова разлепване,но все пак е интересно дали се случва нещо с ферита.Става дума за пускане на ток през ферита.
По принцип електронен траф без товар не заработва,специално тези дето бяха за лунички.
С такова електронно става супер индукционен поялник.
-
:master2: Варих един такъв траф , бях сложил за контроля едно паве, павето се свари трафа не мръдна
-
Всичко което ти трябва - https://cxem.net/pitanie/5-346.php
-
Благодаря за съветите :)
Схемата е от случайно намерена в интернет. Премахнах някои елементи, които са важни, но целта беше бързо да я налепя и да проверя как работи. За моите цели не ми върши работа, но като за първи опит съм доволен.
Сега се чудя, към каква сърцевина да се ориентирам - пръстен или Ш-ферит. На изхода ми трябват 20 - 24 волта и 8-10 А, но може да се окаже, че съм преоразмерил нещата.
В трансформатора едната намотка беше тънка медна лента, мисля и аз да използвам тази идея.
-
Скромното ми мнение - схема с ИР 2153 е за предпочитане. :drinks:
-
Гледам успешно си го сварил.Това плоското е екранировка,не е намотка.Хвърли едно око тука.Даник дава някой съвети по изработката на трансформатора http://danyk.cz/index_en.html
Колегата ти предложи с IR2153,удачно е за твоя вариант.Виж линковете
http://danyk.cz/index_en.html
http://www.radioradar.net/radiofan/power_supply/switching_power_supply_amplifier_ir2151_ir2153.html
http://mikrocxema.ru/vashi-voprosy/impulsnyjj-blok-pitaniya-1000-vatt-na-ir2153.html
http://soundbarrel.ru/pitanie/IR2153_01.html
-
Как да разглобя Ш-образния магнитопровод на трансформатора? Залепен е много здраво.
Става и с поялника отгоре по дължина.Загряваш и отлепя :).Варенето е по ниска температура и ефекта не винаги се постига.
-
Както би казал един познат македонец „голема тага“, което на български означава „голяма тъга“ :D
1. Изпуснах сърцевината върху теракотения под и резултатът се вижда на снимката. Започнах да я лепя, но се отказах, т.к това вероятно ще промени много показателите на ферита. Изобщо не съм вадил импулсните трансформатори от изгорели РС захранвания и всичко съм изхвърлял. Оказа се, че нямам дори една бройка за проба.
2. Захранването 230 V/50 Hz на електронния трансформатор трябва да се включва през симистор, което не знам как ще се отрази на работата му.
3. Ако използвам електронен трансформатор, изделието трябва да има сертификат за електромагнитна съвместимост ЕМС. Някой има ли практически опит в тези сертификации?
-
по т1 - може да се залепи. Естествено ще се променят показателите, защото счупеното място на практика и на теория се явява немагнитна междина.
по т2. ако само се включва, няма ядове. Но ако искаш да режеш част от синусоидата...забрави! :)
по т3. Още от сега те съветвам да се откажеш :drinks:
-
Този форум винаги ме е радвал с нестандартните желания на пишещите... Защо да се лепи, като такъв магнитопровод (нов), с макара, с известни параметри и т.н. е "стотинки"?
https://store.comet.bg/Catalogue/FER/Ferrite+Cores+and+Coil+Formers/#eyJpcHAiOiIyMCIsIm0iOiIifQ%3D%3D
-
Този форум винаги ме е радвал с нестандартните желания на пишещите... Защо да се лепи, като такъв магнитопровод (нов), с макара, с известни параметри и т.н. е "стотинки"?
https://store.comet.bg/Catalogue/FER/Ferrite+Cores+and+Coil+Formers/#eyJpcHAiOiIyMCIsIm0iOiIifQ%3D%3D
Преди малко проверих в един голям магазин R40/24/16 L K2004:D и ето резултата:
ФЕРИТ Е36 #, Наличност на склад 0 бр., Наличност в магазинната верига 1 бр., Доставка до 10 работни дни., Цена: 1.00лв.
Иначе си чакам R40/24/16 L K2004, AL 3250 f 10-100kHz Ae 124.7mm2
P.S. Известно е, че Ной е бил нестандартен проектант и конструктор (за разлика от тези на Титаник) ... :D
-
по т1 - може да се залепи. Естествено ще се променят показателите, защото счупеното място на практика и на теория се явява немагнитна междина.
по т2. ако само се включва, няма ядове. Но ако искаш да режеш част от синусоидата...забрави! :)
по т3. Още от сега те съветвам да се откажеш :drinks:
Съжалявам, че не му измерих параметрите преди да го счупя. Любопитно ми е в какви граници ще са промените.
Триакът ще го включвам и изключвам през оптрон, няма да има регулиране, но това ще го пробвам.
За LVD не се предвижда нотификация, a оценката на съответствието е отговорност на производителите. Mоже да се направи доброволна сертификация поради някакви причини. За ЕМС трябва да има оценяване на съответствието, което едва ли е евтино.
И се чудя, вярно ли е следното: ако съм с мрежов трансформатор – LVD, ако съм с импулсно захранване – LVD + ЕМС
-
Въпреки че съм напред с изчисленията на EMI AC филтъра и другите части на схемата, малко се отклоних от научния подход за проектиране и изработка на импулсно захранване :D
Купих този изгорял LED Driver 12 V / 5 A за 2 лв с идеята да го разглобя и да го разгледам – като начин на проектиране, конструкция, схема и т.н. Оказа се, че е залят с някаква смола и затова включих „тежката артилерия“. Резултатът е плачевен – остана ми само една прогорена алуминиева кутия.
Цялата работа тръгна това, че един англичанин твърди, че разстоянието между пистите на платката не трябва да бъде по-малко 6 мм, ако по тях има 220 волта. Китайците не спазвали това изискване, както и ред други, затова техните захранвания били евтини, но не и безопасни.
Вече разглобих няколко захранвания и в нито едно не са спазени тези 6 мм.
От къде произтича това изискване за 6 мм? Вероятно е някакъв стандарт, но понеже не съм се занимавал досега "научно" с проектиране на платки...
-
Чети, чети, много знания ще получиш. Правилото е милиметър на киловолт. Ти 6 киловолта къде ще имаш? Но има нюанс. Хората монтират тези захранвания в банята, като изобщо не се замислят, че там има влага, че се получава конденз и т.н. Ако устройството е херметично, и това е доказано, то няма никакво занчение разстоянието между "пистите". Ако е отворен тип, каквито са повечето стари устройства, защото трябва да се решават проблеми с термичното натоварване на компонентите, то тогава може и 6 мм да са малко.
-
Ингилиза лекичко е поизлъгал,множко е 6 мм.Снимките обаче са култови,това на третата не е дим.............отлитат "душите" на полупроводниците към вечните силиконови полета ;) По принцип смолата може да се свали с нагряване,обаче на термостатирана плоча.Така с горелката е много хард :good:
-
Вече разглобих няколко захранвания и в нито едно не са спазени тези 6 мм.
Отвори едно компютърно захранване и ще видиш как са разделени ниската от високата страна. Около 10мм има между тях на платката. Но, в твоя случай, не виждам проблем. Просто изводите на трафа за високата страна са от едната страна, а за ниската срещуположно от другата страна на трафчето. Толкоз!!! Нали нямаш никакви обратни връзки.
Желая ти успех с тези електронни трафове. Никога не съм ги харесвал.
-
Ако на някой му трябват такива електронни трансформатори за експерименти :master2: имам много и ги подарявам
-
енергоспестяващите лампи имат абсоютно същата електроника,само че трафа е заменен с дросел и транзисторите са по-слаби.
-
Здравейте,
Търся показания вид клеморед - за печатен монтаж, с капаче, но не знам какво му е търговското наименование.
Някой купувал ли е подобен вид и от къде?
P.S. Вече намерих :)
-
Поредното импулсно захранване за 1 лв от битака, а дори не ходих аз : -)
Разгледах го внимателно, видях "изгърмял" кондензатор 1500 мкF / 16 V, смених ги и трите и захранването проработи.
Искаше ми се да е някаква по-сериозна повреда, за да натрупам опит, но нямах късмет.
Направи ми впечатление, че елементи на нисковолтовата и високоволтовата страни са поставени на един радиатор. Изолацията под печатната платка е прозрачно фолио с дебелина около 0.4 мм. Захранването е за 12 V и всички електролитни кондензатори са на 16 V - изпилена работа : -)
-
Ако на някой му трябват такива електронни трансформатори за експерименти :master2: имам много и ги подарявам
А имате ли серизно "изгърмели", некапсуловани - попадам все на такива, които са лесни за ремонт : -)
-
Направи ми впечатление, че елементи на нисковолтовата и високоволтовата страни са поставени на един радиатор.
А направи ли ти впечатление, че високоволтовия транзистор е в изолиран корпус? :)
-
В момента чета за тези импулсни захранвания и ги разглеждам основно като конструкция. Как са подредени елементите, трансформаторите, клемите и т.н.
В един руски форум, любител, които е сложил всичко на един радиатор са го "разкостили" - качили са му снимки и коментари, че дори повечето китайци на слагат високо и ниско напрежение на един радиатор :-)
Транзисторът е в изолиран корпус, но не знам, дали не е като някакви си проводници с тройна изолация, които можело да се навиват без изолация между първичната и вторичната намотки.
Така ... всичко това съм го чел в разни форуми и не мога да го коментирам :D
-
Транзисторът е в изолиран корпус, но не знам, дали не е като някакви си проводници с тройна изолация, които можело да се навиват без изолация между първичната и вторичната намотки.
Какво и къде си чел не знам, но има описание от производителя на съответните полупроводникови елементи, където ясно е записано кое колко издържа като изолация. Другото са свободни съчинения... :drinks:
-
Така ... всичко това съм го чел в разни форуми и не мога да го коментирам :D
То пък едни компетенции по форумите. Особено напоследък. Не знам дали ме разбра.
-
То пък едни компетенции по форумите. Особено напоследък. Не знам дали ме разбра.
Разбрах намека, само още едно мнение : -)
-
Досега успях да проуча три вида конструкции на импулсни захранвания:
1. Елементите на високоволтовата част (HV) и нисковолтовата част (LV) са монтирани на отделни радиатори.
2. Високоволтовата част е монтирана на отделен радиатор, а нисковолтовата използва за радиатор корпуса.
3. И двете части (HV и LV) използват общ радиатор (напр. корпуса).
Транзисторите и диоди са изолирани със слюдени или силиконови подложки, или телата им са от изолационен материал. Всички метални корпуси са заземени, а при двупроводно захранване, респ. занулени.
Най-критикуваният е Вариант 3. В един английски форум пише, че всички захранвания, изпълнени по Вариант 3, са незаконно внесени и продавани в Англия и не могат да имат CE сертификат (когато бяха в ЕС).
-
А пък аз четох в един форум, че Земята е плоска..... :diablo:
Колега, това е точно лафа "Една жена на пазара каза, че..." Ако искаш да си добре информиран има къде по-точни и актуални документи които могат да се прочетат.
-
Ако искаш да си добре информиран има къде по-точни и актуални документи които могат да се прочетат.
E...най-после някой да го напише в прав текст ... :D :drinks:
-
А пък аз четох в един форум, че Земята е плоска..... :diablo:
Колега, това е точно лафа "Една жена на пазара каза, че..." Ако искаш да си добре информиран има къде по-точни и актуални документи които могат да се прочетат.
Здравей,
Може да ми помогнеш много, ако ме насочиш към някои конкретни документи и стандарти за тези импулни захранвания.
Аз не разбирам много от електроника и затова търся в Google и по форумите - кои са тези документи, какво да прочета?
Трябва да проектирам и да направя импулсно захранване в Г-образна кутия с точно определени размери, за да се вмести в друга конструкция - никой не произвежда такива модули, затова питам : -)
-
Аз не разбирам много от електроника и затова търся в Google и по форумите - кои са тези документи, какво да прочета?
Трябва да проектирам и да направя импулсно захранване в Г-образна кутия с точно определени размери, за да се вмести в друга конструкция - никой не произвежда такива модули, затова питам : -)
Тук виждам известно противоречие - как така, не разбирате от много от електроника, а сте поели поръчка за такова специално захранване? Така, както сте описали задачата, трябват хора, които разбират доста от електроника и конкретно от импулсни захранвания.
Литература, коя то имам по въпроса:
Токозахранващи устройства на Марти Браун
Наръчник по токозахранващи устройства на Стефанов, Атанасов и Маноилов
-
https://radiokot.ru/circuit/power/
-
А имате ли серизно "изгърмели", некапсуловани - попадам все на такива, които са лесни за ремонт : -)
тези отдавна съм ги разкостил
-
Тук виждам известно противоречие - как така, не разбирате от много от електроника, а сте поели поръчка за такова специално захранване? Така, както сте описали задачата, трябват хора, които разбират доста от електроника и конкретно от импулсни захранвания.
Литература, коя то имам по въпроса:
Токозахранващи устройства на Марти Браун
Наръчник по токозахранващи устройства на Стефанов, Атанасов и Маноилов
Отговорът е в "много" - не разбирам от всички раздели на електрониката, разбирам от два много тясно специализирани раздела, но да не се хваля : -)
Благодаря за заглавията, ще ги потърся.
Какво сложно може да има в захранване 24 волта / 10 ампера, освен шибаната Г-образна кутия, в която трябва да го сложа.
-
Дааа .. български форум. Питаш нещо и ти казват колко си тъп :-)
Най-добре модераторът да изтрие тази тема.
Като направя захранването ще го покажа. Вече доста напреднах, пристигнаха феритите.
Искам само да споделя какво открих - софтуер за проектиране на импулсни захранвания
https://www.poweresim.com/
Има софт и за радиаторите
https://www.changpuak.ch/electronics/calc_23.php
-
Абе теорията на ключовите захранвания е много сложна и широка, та не е толкова елементарно. Не казвам, че не можеш да направиш работещо захранване, просто има много фини детайли които ще определят неговата дълговечност, електромагнитна съвместимост и надеждност. Като сложиш и необходимостта да издържа на стандартизираните за домашна мрежа пренапрежения... Просто не трябва да се опростява прекалено много материята. И аз като ученик, не вярвах, че получавах 100 волта амплитуда на импулса в дрейна на транзистора заради 15 см свързващ проводник.
-
Дааа .. български форум. Питаш нещо и ти казват колко си тъп :-)
Добре де, какъв е проблема? Ориго ти го е обяснил много добре, че не е толкова просто, твой е изборът дали да му вярваш или не :D
Друг колега ти е препоръчал книгата Токозахранващи устройства на Марти Браун, опитай се да я намериш. Това е една от най-добрите книги превеждани на български. Елементната база може да е малко старичка, но е "класика в жанра", а по-важни са принципите и обясненията вътре.
А твърдението "Какво сложно може да има в захранване 24 волта / 10 ампера, освен шибаната...." може да го направи човек, който никога не се е сблъсквал с проблеми при проектирането и развоя (не ремонта) на подобни изделия ;) Пробвай направи нещо свое тествай го при различни условия, товари, клиенти :) в продължение на 7-8 месеца и сподели резултати.
И последно, не става ясно - трябва ти 1-2 захранвания за да ги монтираш в някакво изделие, или трябва да проектираш захранване което да се произвежда в серия?
-
Мда, интересна тема...
От позицията на човек, който 20 години ремонтира импулсни захранвания, ще кажа, че за да добиеш нужния опит за проектирането им, трябва да изгориш поне една кофа транзистори. Но няма гаранции че изобщо някога ще се научиш.
Това на какви радиатори, как са разположени компонентите и как са изолирани е важна подробност, но далеч не определя надеждността на захранването. Има много по-важни критерии - какъв е типът (Прав, обратен инвертор, противотактна схема, степ даун и т.н. ...), като даден тип е най-подходящ за дадено конкретно приложение, каква е степента на презапасяване на транзисторите по ток и максимално напрежение, как реагира управляващата схема при стресови ситуации... Изобщо, за да стигнеш до зрелостта да проектираш захранвания, първо трябва да минеш през ремонта им. Не говоря да смениш кондензаторите и да като тръгне, да решиш, че вече знаеш как се ремонтират... Когато стане така, че няма захранване, което да ти се опре, тогава вече сам ще си разбрал как да ги проектираш. Ако се опитваш да проектираш по нечий чужд алгоритъм, без собствени познания, може и да се получи, но ако не се получи, едва ли ще разбереш защо, а ако пък някак се получи, едва ли ще разбереш дали работи правилно и дали не може по-добре..
Какъв проблем представлява Г-образната кутия???