Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Друга електрическа техника => Темата е започната от: Петър Томов в 18 Септември, 2020, 18:40:10
-
И така, време е да започна една тема, свързана със замяната на познатите на всички живачни и натриеви лампи със светодиодни! Все по-често, особено при основен ремонт на булеварди и площади, натриевите лампи биват изместени от светодиодните, тъй като те имат много дълъг живот-60 000 часа и се отличават с голяма енергийна ефективност, докато натриевите лампи имат живот над 10 000 часа, а голям техен недостатък, е че когато им свършва живота, угасват и после светват, тъй като няма стабилно горене на дъгата! В някои квартални улички все още могат да се видят натриеви лампи, чиято мощност често пъти е 70 W, понякога могат да се срещнат и 150 ватови! Работата е там, че в обозримо бъдеще познатите ни разрядни лампи скоро ще изчезнат от улиците и ще бъдат заменени изцяло от светодиодни, а разрядните ще отидат в историята! Сменят се цели осветители, не само крушките! Говоря за гр. Варна, откъдето съм и споделям какви са преките ми наблюдения, но и в другите градове положението е същото! Голяма част от детските площадки са изцяло ремонтирани, което се отрази неминуемо и на осветлението им-естествено натриевите лампи се замениха със светодиодни!
-
Браво на хората, имали са некви пари за харчене и половината са ги похарчили. В съседното село също туриха в парка подобни LED осветители, да видим в сезона на мъглите колко ще светят и колко време ще изкарат. Ако са сложили качествени диоди добре.
-
Живачните лампи много отдавна излязоха от употреба за осветление на улици заради голямата консумирана мощност.Масовата им подмяна започна още през 2005г,а в някой места и преди това.На тяхно място поставиха или натриевите лампи или такива които имат луминесцентна лампа като светлинния поток е много по малък от живачните.Целите са не светлинният поток,а малкият разход на електроенергия.Даже в последно време не съм виждал старо осветително тяло с живачна лампа което е работещо.
-
С оглед на ПРА (Пусковорегулиращата апаратура), с която е окомплектован всеки един осветител, чийто импулсен стартер за МХЛ или НЛ присъства в някои от тях,за да подаде високо импулсно напрежение към лампата, то където липсва този стартер, може да свети само ЖЛ, докато другите два вида лампи няма да светнат, а както знаем, тези лампи не могат да работят без дросел! А всеки дросел се произвежда с определена мощност за всяка една лампа, от което и зависи какъв енергиен разход ще има! А когато в ПРА има и импулсен стартер, то най-вероятно този разход ще се увеличи! Защото една ЖЛ с мощност 250 W и една НЛ със същата мощност консумират различно напрежение-ЖЛ работи на 220 V, докато МХЛ и НЛ работят с високо импулсно напрежение-3-5 kV!
-
Метал-халидни и натриеви се стартират с високо напрежение, но докато гори дъгата предполагам напрежението им е сходно с това на живачните. Просто от последния пост остава малко неясно. Живачните лампи с високо налягане, лично на мен ми допадат най-много като спектър. Най.малко натоварват очите. Вижда се добре във всички условия на атмосферата. Светодиодните са ми прекалено агресивни. Когато такава лампа ми попадне в полезрението получавам усещане за силни лъчи излизащи от нея, не са ми комфортни. В мъгла ми се струва, че правят по-трудна видимостта, но може и да греша. Истината е, че в София все още на много места има натриеви лампи и слава богу. А, че в "светлото" бъдеще ще сме изцяло със светодиодни - това е факт, дано поне вървят разработките и се появят по-добри попадения от основно монтираните в момента вадещи очи.
Натриева лампа с ниско налягане ми се иска да си намеря, ама да видим дали ще успея.
-
Специално за Варна, вчера и днес се разходих по някои основни булеварди и улици-по целия бул. "8 Приморски полк" са подменени със светодиодни, по бул. "Мария Луиза" и по ул. "Ген Колев"-също! А където има останали живачни лампи, то те са вече на доизживяване! Остарели са, защото осветеността им е намаляла значително!
-
А ето и подробна информация за всичко!
https://petel.bg/m/index.php?action=view&id=128964&opinion=
-
Прочетох последната статия.Струва ми се, че от летището поне до Елпром още преди години смениха натриевите лампи със светодиодни.Доста по-скъпи. Знам, защото работя в тази сфера. Много бързо голяма част от тях дефектираха. Ремонта им изяде печалбата от икономиите за години напред. Хубавото сега е, че пак ги сменят, но не с икономични, а с интелигентни. Интересно ми е, как всички виждат десетте вата по-малка консумация/примерно/, а не обръщат внимание на петстотинте лева разлика в цените.Клас АА+, ама до пладне.
-
Да, светодиодните лампи явно не са избирани според дълготрайността им-едно е да купиш една крушка за 3 лева, която я изкара една година, я не, друго е да купиш същата крушка за 30 лева! Хората са го казали-евтиното е скъпо-имаше такъв филм! Едно семейство купува къща на много ниска цена, а като се нанасят, всичко започва да се разпада! Семейството преживява много перипетии, но към края на филма, къщата е като нова, с цената на много ремонти и нерви! Човек не бива да се лъже по евтиното-гледаш, че е евтино, но замисли се колко време ще изкара-едно 5 години трябва да може да изкара една такава лампа, а както знаем, уличните светодиодни лампи представляват система от такива светодиоди, разположени в едно тяло! Може и частично да изгарят, просто животът на всеки светодиод е различен!