Форум за любителите на Стара електроника

Общ раздел => Друга електрическа техника => Темата е започната от: dragan в 04 Ноември, 2020, 13:01:49

Титла: Последствия от дефектен контактен ключ на автомобил Хюндай
Публикувано от: dragan в 04 Ноември, 2020, 13:01:49
Здравейте колеги
Считам ,че темата ще бъде интересна за публикуване тъй като всеки от нас  има личен или служебен автомобил.
Изпращам Ви снимки на един интересен дефект който се получи на автомобил Хюндай на мой колега след дефектирането  на контактен ключ.

И така какво се случва?
След последното стартиране и изминаване на около 20 километра започва да излиза дим от двигателя и спира на пътя.
След изстиване се пробва отново неуспешна проба да се стартира двигателя.
Чрез бутане двигателят запалва и колата се прибира в гаража.
Започва разглобяване и търсене на дефекта.
Какво се открива?:
1.Контактния ключ  при последното стартиране се поврежда  и не изключва подаването на ток към автоматиката на  стартера.
2. В резултат на това след стартиране на двигателя, стартера продължава да е зацепен с венеца на маховика и продължава да се върти с неговите обороти при пробега от 20 км.
3. Последвало е загряване на стартера разрушаване на неговите лагери и лагерите на междинния редуктор между стартера и зъбния венец.
4.От загряването,зъбния венец  се отделя от маховика,тъй като е на пресова сглобка ,след което последва неговото  разрушаване.
5.Тъй като стартера е бил развъртян от двигателя с високи обороти ,вероятно е преминал в генераторен режим при което се разтопява и изолацията на  силовите кабели- последната снимка№8
6.Разрушаването на зъбния венец е констатирано едва след като е монтитран новия стартер и при опит за запалване, стартера се е развъртял с високи обороти на празен ход с нехарактерния за това шум и последвало неуспешното стартиране на двигателя.Това довежда до последващ демонтаж на скоростната  кутия и всички останали действия.
7. Все още не се знае дали има повреди по електрическата част.Вероятно това ще стане ясно след отстраняване на механичните проблеми.Може би някой с опит би могъл да предскаже възможни ли са дефекти по електрическата част след развъртане на стартера от двигателя и преминаването му в генераторен режим.
Титла: Re: Последствия от дефектен контактен ключ на автомобил Хюндай
Публикувано от: pansim в 04 Ноември, 2020, 13:14:25
От собствен опит.
Автомобил Ситроен БХ дизел /преди много много години :)/
На едно село съм и ми отказва контактния ключ. Разглобявам, достигам до клемореда и паля колата. По време на движение се случва същата случка...стартера зацепва за маховика и до другото село нещата приключват зле...пушек и т.н.
Там се пали вече на бутане с изолиран стартер и ...до тук с проблемите. Взех втора ръка стартер, поставих го и така още доста години. Никакви последици за колата или зъбния венец на маховика.

ПП стартера беше с вграден планетарен редуктор. Ако има значение... :drinks:
Титла: Re: Последствия от дефектен контактен ключ на автомобил Хюндай
Публикувано от: slavi в 04 Ноември, 2020, 13:30:15
Преди има 40 години такова нещо се случи на мой приятел с Булгаррено 8. Но освен грозната картина, особено с ротора и купуването на друг стартер, други поражения не си спомням.
Титла: Re: Последствия от дефектен контактен ключ на автомобил Хюндай
Публикувано от: radio-hobi в 04 Ноември, 2020, 14:11:39
Коя година е произведен автомобила ?
Титла: Re: Последствия от дефектен контактен ключ на автомобил Хюндай
Публикувано от: ONZI в 04 Ноември, 2020, 16:04:50
Аз не вярвам стартера да е минал в генераторен режим,по вероятно е да е работил заедно с двигателя в паралел.
Титла: Re: Последствия от дефектен контактен ключ на автомобил Хюндай
Публикувано от: dragan в 04 Ноември, 2020, 20:26:45
Колега ОНЗИ искаш  да кажеш ,че стартера е работил в паралел с акумулатора.Съгласен съм с тази постановка.
Не знам подробности за конструкцията на "бендикса" и как е повлиял на събитията.
Колата е на мой колега.
За сега са поръчани частите- комплект маховик, съединител,диск и други на цена около 850 лева.
Пропуснх да кажа ,че има нарушени демпферни пружини между притискателния диск и маховика, което предизвиква радиално преместване и несъосие .Комплекта  е занитен ,неразглобяема конструкция и за разглобяване е необходимо механична интервенция с ъглошлайф или други инструменти.
Не се предлагат единични резервни части. Предлага се комплект маховик със зъбен венец, огледален диск , съединител и т.н.
Титла: Re: Последствия от дефектен контактен ключ на автомобил Хюндай
Публикувано от: dragan в 04 Ноември, 2020, 20:28:06
Коя година е произведен автомобила ?
Не знам ще попитам и ще споделя информацията
Титла: Re: Последствия от дефектен контактен ключ на автомобил Хюндай
Публикувано от: Лъчо Минков в 04 Ноември, 2020, 21:26:00
    Бендикса на стартера има муфа за свободен ход, високите обороти от зъбния венец на двигателя се предават само на бендикса, но той "лагерува " желязо в желязо с оста на стартера, оттам нагряване, а може би и заклинване и въртене на целия стартер. Муфата е предвидена да работи кратко време. Освен това, избутан ли е бендикса в работно положение, към стартера се подава ток чрез контактора на електромагнита, който издърпва бендикса. Имали сте късмет, че не е гръмнал акумулатора и че изолацията на автомобилните кабели и трудногорима.
Титла: Re: Последствия от дефектен контактен ключ на автомобил Хюндай
Публикувано от: триод в 28 Ноември, 2020, 20:28:27
В така наречения бендикс има еднопосочен лагер, който не позволява на маховика да завърти стартера. Кабелите са се стопили защото тока е доста голям, а вече използват минимално тънки кабели в инсталациите.
Титла: Re: Последствия от дефектен контактен ключ на автомобил Хюндай
Публикувано от: Лъчо Минков в 30 Ноември, 2020, 21:52:22
Тока на празен ход на стартер 1.3 киловата е 90 ампера, а при пълно спиране - 400.