Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Vk8 в 08 Декември, 2020, 02:39:31
-
Здравейте. Имам два техникса 9060 и двата работят прекрасно. Странното е, че трафовете на единия загравят доста , а на другия не. Загряват дори и при изключени релета, а на другия не загряват дори когато работи за по дълго време.
Някакви идеи?
-
Ето това е проблемния усилвател, забелязах , че трансформаторите на двата усилвателя са маркирани с различни цифри. SLT5P131-W загряват, а 105-W не.
-
Нали знаете правилото: Тока на трансформатора се мери на празен ход!
-
Напреженията са добре. На празен ход също.
-
, а тока как е
-
, а тока как е
Как е и температурата на празен ход? Това е първото, което ще те насочи накъде да поемеш в търсене на проблема.
-
За съжаление досега не съм мерил ток на трансформатор на празен ход. Търсих из нета , но е много объркващо.
Много добра идея за температурата на празен ход, ще пробвам.
-
Ето това е схемата и напреженията са с около волт по- големи.
-
За съжаление досега не съм мерил ток на трансформатор на празен ход. Търсих из нета , но е много объркващо.
Много добра идея за температурата на празен ход, ще пробвам.
Нищо особено с тока на празен ход. Амперметър за променлив ток (мултицет), включваш го последователно на първичната, но на обхват 10А! Включваш, виждаш какво показва прибора и ако токът е под 50-100mA изключваш и включваш прибора на обхват 200mA за по-прецизно измерване. Включваш пак и отчиташ показанието. После повтаряш операцията с другия траф, който грее по-малко и отчиташ и неговия ток на празен ход. И сравняваш показанията, споделяш ги тук и ще я мъдрим. Уточнявам- измервнията ги правиш при отделени от усилвателите трансформатори-тоест при свободни вторични намотки! Аз имам едни съмнения за греещия траф. Възможно е някой да се е опитвал да направи усилваеля "по-свирещ" и да се е опитал да вдигне началния ток на крайното стъпало. Което би трябвало да подобри малко качеството, но ще доведе до доста по-голямо загряване на крайните транзистори и трафа, което се усеща особено на празен ход.
-
Първото, което трябва да провериш, е дали превключвателят за мрежовото напрежение не е на 220В. Ако е, сложи го на 240 и готово...
Освен това, никой до тук не ти го казва, но е нормално за трансформаторите да загряват. Ако никак не загряват, дори се приема, че не са изчислени правилно. Щом трансформаторите на двата усилвателя не са еднакви, няма и причина да смяташ, че трябва да загряват еднакво.
Ако има дефект в самия трансформатор (а те са всъщност 2!), със сигурност до сега да се опекъл вече. Едва ли пък ще имаш еднакви дефекти едновременно и в двата...Единствено, както ditronix написа, е възможно токът на покой на крайните стъпала да е голям, но тогава ще загряват силно радиаторите на стъпалата. Така ли е?
-
Първото, което трябва да провериш, е дали превключвателят за мрежовото напрежение не е на 220В. Ако е, сложи го на 240 и готово...
Освен това, никой до тук не ти го казва, но е нормално за трансформаторите да загряват. Ако никак не загряват, дори се приема, че не са изчислени правилно. Щом трансформаторите на двата усилвателя не са еднакви, няма и причина да смяташ, че трябва да загряват еднакво.
Ако има дефект в самия трансформатор (а те са всъщност 2!), със сигурност до сега да се опекъл вече. Едва ли пък ще имаш еднакви дефекти едновременно и в двата...Единствено, както ditronix написа, е възможно токът на покой на крайните стъпала да е голям, но тогава ще загряват силно радиаторите на стъпалата. Така ли е?
Това си помислих и аз :).
-
Много благодаря за отговорите и информацията, мислех, че е нужен тока на вторичните намотки.
-
Едно леко уточнение и обобщение. Имаме два еднакви усилвателя всеки с по два трафа. Сменил съм им всички електролитни кондензатори с изключение на големите, такъв размер не може да се намери/физически/. Единствената разлика е в цифрите написани върху трансформаторите. На единия усилвател имаме два трафа slt5p105-w, a на другия два slt5p131-w. Вторите загряват. Регулировките са направени точно по сервизната книжка. Десният канал имаше напрежение 80mv за покой и радиатора наистина загряваше бързо при покой, но като го направих на 20mv спря да загрява. Това е , което съм правил по тези усилватели, плюс доста почистване със спирт 99%.
-
Загряването на трафовете на единия усилвател беше сравнявано на ръка. Доста по- топли бяха, направо пареха, а другите леко топли.
Сега измерих температурите и изглежда, че може би нещата са наред. Едните трафове работят с 20тина градуса разлика. Slt5p105-w при покой не загряват или може би много бавно, не ги дочаках. При работа след 40-50мин достигат 35°С и двата.
131-w при покой след 40 мин бяха 45°, а при работа достигат 55°С двата равномерно.
Това е. Може би няма проблем, но просто прави силно
впечатление тази разлика. И двата усилвателя си свирят супер.
-
Би трябвало усилвателят с по-голям ток на покой на крайните транзистори да работи с по-нисък коефициент на изкривявания, но това са стойности, видими само със съответната апаратура. Така че слушай усилвателите с кеф и не се кахъри.
-
За всеки случай измери променливите изходни напрежения на трафа на празен ход,че ако се наложи пренавиване да имаш някакви данни.
-
Тези трафове едва ли подлежат на пренавиване, вероятно са заварени, но като информация може да се свалят вторичните напрежения.
-
Да, сигурно , ако се мери ще има разлика между двата усилвателя , но след многократни тестове слушайки ги не намирам осезаема разлика в звученето. Това е важно за мен тъй като ги слагам на моно и единият усилвател на левия, другият на десния канал.
-
Относно вторичните напрежения, те са точно като на схемата. По принцип, ако нещо стане едва ли ще ги пренавивам. Мислех , че може би има някъде замасяване и затова загряват, но и двата равномерно не ми се вижда реално. Важното е , че няма промяна в звученето.
-
Може и от материала да е (желязото на ламелите). Ясно че не ти се бута много но единствения начин да разбереш е като откачиш всички вторични намотки от схемата и пак да сравняваш.
-
Не съм гледал сервизното, но щом трафовете са с различно означение, значи усилвателтелите са предназначени за различни региони. Например единият е за Англия, другият за Источна Европа. От там е разликата, прегледай по-внимателно сервизното описание.
-
Ммм да и аз така мисля
-
Виж да ли някъде пише 50Хз или 60хз
-
Благодаря на всички, които се заинтересуваха и отговориха. Говорих с един пазнат , който е много на ти с електрониката, както повечето хора тук, предполагам и според него също е просто различно производство, материали и т.н. , но е нормално да има разлика. Правих тест два дена нон стоп работеше и темп. си стоеше на 53-55 градуса. Бях писал за този така да се каже проблем и в един английски форум и един човек отговори, че има същия усилвател и трафовете му загрявали също, така че приемам, че няма проблем.