Форум за любителите на Стара електроника

Общ раздел => Друга електрическа техника => Темата е започната от: lampamp в 28 Декември, 2020, 17:40:50

Титла: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: lampamp в 28 Декември, 2020, 17:40:50
Попадна ми едно компресорче с изгорял двигател, и ще се опитам да го пренавия, проводници имам различни.
Двигателя е монофазен с постоянно включен кондензатор към пусковата.
Статора е дебел 41мм. С 24 канала. Проблема е, че е навит с алуминиев проводник.
Пускова фи 0.6мм.
Работна фи 0.85мм.
Как да пресметна ако е с меден проводник какво трябва да е сечението му спрямо алуминиевия и трябва ли да променям броя навивки?
Не е известно каква мощност и обороти е двигателя.
Ако е нужно ще сваля и начертая схемата на разположение и брой  намотки.

Надявам се да има колеги занимаващи се с това да помогнат.

Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: shri в 28 Декември, 2020, 17:49:04
Трябва да използваш същия проводник, с меден няма да стане. Преизчисляването за да се събере необходимия проводник ще намали диаметъра му респективно мощноста на двигателя. Така мисля. Идеята на алуминиевия е по-малко навивки понеже има по-голямо съпротивление от медта.
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: ditronix в 28 Декември, 2020, 18:14:41
Дали? Не са ми силата тия машини, но моторът си е индуктивен товар и според мен няма да има проблем. Но да се изкажат специалистите- най-добре ще бъде.
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: lampamp в 28 Декември, 2020, 18:38:39
По скоро е навит заради икономия и цена мед спрямо алуминий творението е китайско статора е гол няма кожух, направо е хванат за корпуса на машината.
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: Любо Божков в 28 Декември, 2020, 18:46:28
Броят на навивките не зависи от сечението на проводника. Колкото по-дебел, толкова по-добре. Медният проводник може да работи с по-висока плътност на тока отколкото алуминиевия, при равни други условия. В случая по възможност оставяш оригиналните диаметри.
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: BatKoce в 28 Декември, 2020, 20:15:02
Аз също съм на мнение, че с меден проводник при същото сечение и същия брой навивки ще е по-добре.
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: KVM в 28 Декември, 2020, 20:20:43
Ако мотора е бил навит с алуминиев проводник може да се пренавие с меден. Но обратното не е възможно без да падне мощността и да грее. По простата причина, че ще трябва да се завиши сечението на проводника, за да се получи същата мощност. Едно време се занимавах с пренавиване на потопяеми водни помпи. Като се появиха тези турски боклуци с алуминиевата жица стана мазало. Оригинално примерно 220W помпа се навива със две намотки от по 450 нав. с меден проводник 0,65 мм , а алуминиевият беше 0,7 до 0,75 в зависимост явно от самия проводник щото единият явно имаше някакъв примес в алуминия. Броя намотки бяха две по 465 до 480. Сечението на магнитопровода беше еднакво, с тая разлика че при алуминиевия просто беше с по-дълги ламели. При двигателите е същата работа.
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: argonavt в 28 Декември, 2020, 21:15:01
Прав е колегата КVM . Мотора спокойно може да се пренавие с меден проводник с по - малъко сечение , обратното няма как да стане .
  Ако изходим от специфичната ел. проводимост на меден и алуминиев проводник се стига до извода , че медният проводник има със  63 % по -голяма проводимост .
 В случая , пусковата намотка ще бъде със ФИ 0,36 меден проводник.
 Работната в случая ще бъде със ФИ 0,53 меден проводник .
 Мощноста ще се запази същата и не трбва да се променя броят на навивките !
 
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: BatKoce в 28 Декември, 2020, 21:53:36
Моторът може да се навие с меден проводник с по-малко сечение, но понеже има място в каналите, е добре да се навие със същото сечение като на алуминиевия проводник. Така загряването в статорните намотки ще е по-малко - спестяваме електроенергия и повишаваме надеждността. Броят на навивките трябва да се запази задължително.
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: lampamp в 28 Декември, 2020, 22:05:16
А как се определя мощноста и оборотите спрямо габаритие на статора и броя канали?

На работа имаше много хубава и дебела книга за асинхронни двигатели там пишеше всичко, но някой си я приватизира и забравих как се казваше.
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: styrshel в 28 Декември, 2020, 22:08:53
Моторът може да се навие с меден проводник с по-малко сечение, но понеже има място в каналите, е добре да се навие със същото сечение като на алуминиевия проводник. Така загряването в статорните намотки ще е по-малко - спестяваме електроенергия и повишаваме надеждността. Броят на навивките трябва да се запази задължително.
Неправилно е да се навива с по-дебел от неоходимото проводник. Мотора не е индуктивен товар. При номинално натоварване той  е повече активен и по-малко индуктивен. При оразмеряването, активното съпротивление  на намотките е взето под внимание и намаляването му, ще качи тока, ще насити желязото и т.н. Това важи особено силно при малките мощности.
При преминаване от алуминиев към меден проводник трябва да се промени сечението с 25-35%
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: pansim в 29 Декември, 2020, 08:30:18
Мотора не е индуктивен товар. При номинално натоварване той  е повече активен и по-малко индуктивен.

Я дай източника на тези знания...да се просветим и ние
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: Nic 59 в 29 Декември, 2020, 17:41:00
  Често оставят същото сечение и брой намотки.По точно е описано тук-                                                                                                                       https://vemid.ru/the-answers-to-the-questions/rewind-asynchronous-electric-motors-with-their-own-hands-calculation-and-rewinding-of-the-transformer/ (https://vemid.ru/the-answers-to-the-questions/rewind-asynchronous-electric-motors-with-their-own-hands-calculation-and-rewinding-of-the-transformer/)
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: styrshel в 29 Декември, 2020, 20:35:24
Я дай източника на тези знания...да се просветим и ние
С цялото ми уважение, четивото е ел. машини и апарати за средното у-ще. Там има и векторни диаграми на двигателя в различни режими на работа. По-просто е да се погледне табелката, там има един параметър - cosФ,  той показва каква част е активната и реактивна съставка. 1-активна, 0-индуктивна.
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: rosen_36a в 30 Декември, 2020, 08:04:28
ето снимки от книга
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: rosen_36a в 30 Декември, 2020, 08:06:01
метод преизчисляване
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: rosen_36a в 30 Декември, 2020, 08:07:57
това евсичко което пише в тази книга ,за преминаване от алумин към мед.
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: pansim в 30 Декември, 2020, 11:18:31
Не обичам да споря. Но да се пишат неверни неща, също не харесвам.
Конкретно по темата - имам помпа за вода с мощност 660 Вата. Номинален ток 3.2 Ампера. Съпротивлението на работната намотка е точно 8 Ома. Мисля че всеки сам може да си сметне тока по закон на Ом, каква стойност ще има при 230 волта захранване, ако е активен товар двигателя.
И второ - колко пъти е по-голям пусковия ток, от работния, и ЗАЩО???
Трето - косинус ФИ в случая няма връзка с активното съпротивление на намотката или по точно може да се пренебрегне.

Въпросите ми са риторични - аз зная отговора, и може да не се напъвате да ми отговаряте. Но се замислете :drinks:
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: lampamp в 01 Януари, 2021, 20:21:54
Благодаря на колегата за споделената книжка, трябва да я потърся да си я купя.
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: lampamp в 22 Януари, 2021, 21:16:12
Това е схемата на моя двигател :
[attach=1]
[attach=2]
Как се определя стъпката?
В случая е написана на схемата отдолу?
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: lampamp в 30 Януари, 2021, 20:25:42
метод преизчисляване
Може ли да споделите каква е книжката.

Пренавих моторчето, понеже нямах подходящ диаметър за работната използвах 3 по тънки в паралел отговарящи на сечението и намотката стана една идея по обемна. Събра се бобината има достатъчно място от капаците. Моторчето работи добре. Като за първо навиване бива остава да го импрегнирам.
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: Любо Божков в 30 Януари, 2021, 20:46:15
Даже прилича на истинско!  :good: :drinks:
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: argonavt в 30 Януари, 2021, 21:25:54
Много добре се е получило . Това е доста труден вариант. Даже си подобрил коефициента на ефективност на електромотора .
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: BatKoce в 31 Януари, 2021, 10:45:04
Отлично! :good:
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: Петко в 31 Януари, 2021, 11:13:27
 :bravo: :bravo:
Титла: Re: Помощ за пренавиване на ЕЛ. Двигател
Публикувано от: lampamp в 03 Февруари, 2021, 20:55:08
Истинско фалшиво да движи компресора пък :hi: малко почистване и ремонт на клапаните и е готов да поеме дребните нужди в работилницата :crazy: