Форум за любителите на Стара електроника
Персонални компютри, игрови приставки и друга стара електроника за забавление => Ремонт, схеми, документация, литература => Темата е започната от: digi2577 в 31 Януари, 2021, 21:04:30
-
Колеги, наскоро публикувах темата за маркировката на SMD електролитните кондензатори и поводът беше дънната платка на моя Mac SE/30. Там кондензаторите бях протекли и подмяната беше наложителна. Сега дойде редът на захранващия блок.
Захранването е на Sony CR-44. Видимо няма надути кондензатори освен може би големият на 620uF/400V, макар че май само така ми се струва. Без товар дава 5.5V на извода за 5V. И се питам дали да сменя кондензаторите, които са вече на над 30 години, или по-добре да не пипам нищо. Или може би най-добре е да разпоя някои от тях и да видя дали още си държат капацитета. Какво мислите вие?
[attach=1]
[attach=2]
-
Много често "надутото" е пластмасова капачка. Натисни леко с пръста и ако потъва, работата е ясна. Ако не и ти се занимава може да го свалиш за измерване.
-
Много често "надутото" е пластмасова капачка. Натисни леко с пръста и ако потъва, работата е ясна. Ако не и ти се занимава може да го свалиш за измерване.
Да, пластмасова е и при натискане леко потъва. Да разбирам, че това още не е подуване ли?
-
Най-вероятно е издишал, цепнал се е под черната капачка След известно време черната капачка ще се сгърчи или ще изскочи ако все още работи.
-
Големият кондензатор работи на 50Hz и едно 99.99% не си е сменил капацитета. Няколкократно съм срещал изпъкнала пластмасова капачка и нормален кондензатор отдолу. Изсъхване и загуба на капацитет може да се случи на филтровите кондензатори във вторичната страна, които работят на висока честота. Въпреки, че видимо няма нито един подут, за всеки случай ги измери. Не бих се изненадал и те да са с номинална стойност - едно защото са от добър производител и второ защото може да не са си извъртяли работните часове. Захранването е доста чисто, може да си е почивало през по-голямата част от живота си.
Иначе и протеклите кондензатори по дънната платка са от добър производител, но ето че са се издънили. Никой не е застрахован. Предполагам, там проблемът е от малката дебелина на гумата, която запушва кондензаторите отдолу. Електролитът си е намерил местенце да изтече и ето ти беля. В захранването кондензаторите са по-големи, с по-дебела гума и по-малка вероятност от такова протичане.
-
Без товар дава 5.5V на извода за 5V.
а с товар колко е .Натовари 5V
и тогава мери V
-
Най-вероятно е издишал, цепнал се е под черната капачка След известно време черната капачка ще се сгърчи или ще изскочи ако все още работи.
Нищо вярно няма в горното твърдение - пластмасовото капаче се издува още при производството защото термофолиото прилепва плътно и го притиска само по периферията. При някои производители е особено изразено и е характерно в повечето случай при кондензаторите с по-голям диаметър. Най-вероятно ефекта се получава защото диаметърът на капачето е точно колкото външният диаметър на кондензатора, а пък при огъването на алуминия се получава някакъв радиус, макар и малък.
-
Не разпоявай кондензатори! Ако разпоиш и свалиш стар кондензатор, вече трябва да си ходи, а не да се монтира обратно. Вероятността от нагряването и извиването на изводите да се повреди херметичността около вече остарялата гумена основа е голяма. Най-важния параметър на един електролитен кондензатор, особено работещите на висока честота в импулсно захранване е вътрешното съпротивление ESR. Има уреди купешки и самоделни които мерят именно него. Хубавото е, че измерването става на платката без демонтаж. Това трябва да измериш и в случай, че е в норма а не е завишено, кондензаторите могат да служат още. И да, това е по-важния параметър, който освен това се изменя първи когато започне процеса на изсъхване. Чак след него се получава и спад в капацитета.
Ако се наложи смяна на кондензаторите - в импулсно захранване е от първостепенна важност да се слагат кондензатори с ниско вътрешно съпротивление т.нар. Low ESR, Extr. Low ESR и подобни. Поставянето на обикновен кондензатор ще доведе до отделяне на топлина и съкратен живот на кондензатора.
Успех в реставрацията!
-
Най-важния параметър на един електролитен кондензатор, особено работещите на висока честота в импулсно захранване е вътрешното съпротивление ESR. Има уреди купешки и самоделни които мерят именно него. Хубавото е, че измерването става на платката без демонтаж.
Още нищо не съм пипнал :) Ще замеря какво е напрежението на 5V с товар да видим дали ще има сериозне пад. И като стана дума за мерене на ESR на кондензатор директно на платката, смятам да си купя нов мултицет, че този, който ползвам, е вече на повече от 20 години и за сега изборът ми е DER EE DE-5000 и UNI-T UT612. Тези и двата мерят ESR, но могат ли да го направят без да се разпоява кондензатора?
-
Принципа на измерване на вътрешното съпротивление на кондензатор е подаване на ток с висока честота към кондензатора и измерване на напрежението възникващо върху кондензатора грубо и опростено казано. В повечето случаи за изправен кондензатор ESR е под 10 ома. Напреженията които възникват върху кондензатора в процеса на измерване са ниски (в рамките на десетки миливолти) и не отпушват PN преходи, а и страничните вериги обикновено са с доста по-високи съпротивления и не предизвикват големи грешки в измерването.
Но на конкретния въпрос, дали тези два уреда могат да мерят сравнително точно ESR без разпояване - това не може да се каже без да се разбере какъв е принципа им на работа. Да кажем, че е твърде вероятно да могат да го измерват без разпояване.
-
Принципа на измерване на вътрешното съпротивление на кондензатор е подаване на ток с висока честота към кондензатора и измерване на напрежението възникващо върху кондензатора грубо и опростено казано. В повечето случаи за изправен кондензатор ESR е под 10 ома. Напреженията които възникват върху кондензатора в процеса на измерване са ниски (в рамките на десетки миливолти) и не отпушват PN преходи, а и страничните вериги обикновено са с доста по-високи съпротивления и не предизвикват големи грешки в измерването.
Но на конкретния въпрос, дали тези два уреда могат да мерят сравнително точно ESR без разпояване - това не може да се каже без да се разбере какъв е принципа им на работа. Да кажем, че е твърде вероятно да могат да го измерват без разпояване.
Благодаря за изчерпателния отговор! Моите съмнения са породени от паралелните вериги, но явно има начин това да не влияе.
А относно ESR - под колко ома се приема, че е low? И при каква честота се определя или зависи от приложението? Под 10 ома говорим за изправен кондензатор, но тази стойност смята ли се за Low-ESR?
-
в интернет има таблици с ориентировъчни допустими стойности на съпротивлението според параметрите на кондензатора:
[attach=1]
има и евтини играчки които също мерят ESR :
https://www.aliexpress.com/item/1005001445840069.html?spm=a2g0o.detail.1000014.1.18d457fe10r6BT&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.189932.0&scm_id=1007.13338.189932.0&scm-url=1007.13338.189932.0&pvid=4cdfd686-881a-43ff-be2f-acd7ecfd39a9&_t=gps-id:pcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.13338.189932.0,pvid:4cdfd686-881a-43ff-be2f-acd7ecfd39a9,tpp_buckets:668%230%23131923%2362_668%23888%233325%2312_3338%230%23189932%230_3338%233142%239890%233_668%232846%238115%232000_668%232717%237561%23328_668%231000022185%231000066059%230_668%233422%2315392%23503
-
Като гледам са 12 електролитните кондензаторчета за смяна, най-малките по размер са винаги са по-належащи щото изсъхват по бързо.
ESR тука не ти е критично важен, В комет имат доста видове от серията с нисък ESR и са качествени, проверено от много колеги и от мен.
https://store.comet.bg/Catalogue/CAP/Capacitors/CEATH/Capacitors+Electrolytic+Aluminum+TH/?group=PAS#eyJjIjpbIjE2NTg5NyIsIjE2NTk5NSIsIjE2NTk5NyIsIjE2NjAwMiIsIjE3MjMyNyIsIjE3MjMyOSJdLCJpcHAiOiIyMCIsIm0iOiIifQ%3D%3D
ESR е в 5тата колона- тип.
За измерване на ESR и капацитет, достъпно устройство са ето тези уредчета. До сега не съм срещнал електролит, който да не мога да измеря.
Това ни е темата за този уред: https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=11486.0
Тук продават такива: https://bazar.bg/obiava-16339969/testeri-programatori-ostsiloskop-prehodnitsi
Аз на моя му сложих литиева батерия и ми е доста удобно. Ако решиш да ползваш такъв , винаги преди да мериш трябва да разредиш съответния кондензатор напълно, за да не скапеш уреда... иначе са доста полезни, идентифицират транзистори без да гледат надписите :D, Мерят Неполярни кондензатори също, както и доста големи електролитни...
Щом са в SE30, Сменяй, изобщо няма какво да ги чудиш и мериш.- Тия в захранването са лесни и задължителни, вече са изъхнали и далече от всякакви норми, аз не бих даже си губил времто да ги меря, освен за добро настроение- да видя с колко заминали кондензатори е работил уреда без да дефектира... :D
Имаш обаче и кондензатори по платката за кинескопа е там мери струвай настройвай.
-
Не съм голям специалист , но знам че надут ли е повече от един - променя параметрите и на другите. За да няма проблеми бих ги сменил всички, но преценката е твоя
за начало почни с надуте , ако няма ефект - давай наред.
-
Снощи остана време и сложих дънната платка след като и смених кондензаторите. Всичко тръгна от раз! Със звуков сигнал и happy Mac :drinks: Все още очаквам кондензаторите за захранващия блок и като дойдат и като има време :) ще ги сменя, а след това и на аналоговата платка ще дойде редът. Смятам и на флопито да направя една профилактика и лятото може и да изсветля пластмасата.
-
В крайна сметка реших да не сменям още кондензаторите на захранващия блок, въпреки че ги поръчаах и вече са при мен. Снощи извадих платката и след внимателен оглед не намерих нито един текнал или надут кондензатор. Компютърът си работи много добре в момента. Почистих праха, сложих нова термопаста където е нужно и го затворих.
По същия начин изглежда и аналоговата платка. Там само трябва леко да настроя картината.