Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: petarkolev в 07 Февруари, 2021, 17:18:02
-
Здравейте. Сдобих се с радио Рапсодия. Реших да си поиграя да вкарам укв то в сегашния фм диапазон. Като я включих работеше само единия канал и се захвана с измерване по точки от схемата на радиото. При докосването на катода на единия диод SFR от захранването сондата се хлъзна и се опря замалко в транзистора Т146, изгоря предпазитела, до тук всичко добре. Преди да изгори предпазитела установих, че напрежението не е 24в. а 42. Свалих захранването сложих силициеви диоди и голямата грешка е, че сложих един 0,5А предпазител и включих радиото. Светнаха лампите на скалата за част от секундата и угаснаха. Предпазитела го порверих беше здрав. Измерих мощния ASZ17 и ГТ2307 двата са си отишли. Реших да сменя всички със силициеви, приготвил съм ги, утре ще е смяната. Според вас може ли да има други изненади. Всъщност после като върнах лентата си мисля, че не съм поставил добре двете дистанционни втулки, които отделят платката от шасито и пропуснах този момент, че на шасито е +, а не -. Благодаря на всички отговорили предварително. Приятна вечер.
-
Ако искаш, виж какви изненади натвори моята Рапсодия.
-
Четох доста и от твоята тема (:. Доста се надявам да е само това което мисля, но ще видим.
-
Рапсодията има стойност заради германиевия усилвател, като смениш транзисторите със силициеви я съсипваш. :hi:
Относно преработката на радиото за 88-108мхц, бих споделил че аз отдавна се отказах от това упражнение за радиата , вграждам един модул - блутут приемник за 3лв и когато съм наблизо си пускам което искам радио или песен. :writer:
-
Изненади едва ли ще има,ще има проблеми.Не може да сменяш германиеви транзистори със силициеви без да подбереш наново режима им.
-
вграждам един модул - блутут Може ли кажеш какъв е този модул и къде го поръчваш. Имам поне три радиа,които се нуждаят от такова нещо.
-
Аз на един Респром РМС 323 съм вградил такъв, доволен съм. Елимекс има едни магазини за електроника, че от тях.
-
Благодаря! Желая ти успех с Рапсодията, прекрасен звук вади.
-
Не се плаши от Фишер, в германиевите транзистори няма кой знае каква магия, която да прави радиото безценно. Замяната със силициеви е възможна, но както ти е казал колегата lz2xl не става директно - сваляш единия, слагаш другия. Трябва си разбиране, където трябва може да се наложи да се промени режима, може да се наложи да се поставят кондензатори с малък капацитет за предотвратяване на самовъзбуждане, защото често силициевите транзистори които слагаш са доста по-бързи. Та манипулацията става, ако имаш опит и знаеш какво да очакваш!
По-интересния въпрос е с пренастройката на УКВ тунера. Проблема при Рапсодия е, че настройката не става с променлив кондензатор а с вариометри. Това затруднява пренастройката. Необходима е механична модификация на конструкцията на вариометрите, за да се покрие съвременния по-широк обхват. В пренастройката на тунери с вариометри опит има колегата rolling_heads, предполагам, че ще се включи в темата и ще даде съвети как става точно при Рапсодия.
Вграждането на bluetooth и други модули някак не ми пасва на моята логика. Не е като да няма от къде да слушам радио и музика, та да го правя през нескопосания НЧУ на Рапсодията. Чара на това радио е да си приема станциите от ефира, па да ти стане готино като чуеш как работи дискретния стереодекодер и т.н. та за мен там е смисъла. Но пренастройката на този тунер определено си иска определен опит.
Успех, стискам палци всичко да стане идеално!
-
Вграждането на bluetooth модул има своя чар тъй като дава шанс на радиото да работи в разнообразни условия.Примерно ако е монтирано на село, на вилата където няма добър обхват .Представете си,че сте в в приземна механа и сте група с лечебна цел поемаща спиртни лекарства/противоковидно/ - при наличие на радио с модул всеки от компанията може да избере станция или смени музикалния фон с БГрадио, Енерджи или блага чалгица с Веселина.
Поствам снимка на модула и линк с надеждата, че съм в контекста на темата.
https://www.aliexpress.com/item/32961053585.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.1aaf67bafZjkDG&algo_pvid=fc60947d-cffc-49e4-b64c-6275c13784c2&algo_expid=fc60947d-cffc-49e4-b64c-6275c13784c2-0&btsid=0b0a555516127749893685096e61e7&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ (https://www.aliexpress.com/item/32961053585.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.1aaf67bafZjkDG&algo_pvid=fc60947d-cffc-49e4-b64c-6275c13784c2&algo_expid=fc60947d-cffc-49e4-b64c-6275c13784c2-0&btsid=0b0a555516127749893685096e61e7&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_)
-
как се свързва в "Рапсодия" след като при нея + е на корпус?
-
Благодаря! Желая ти успех с Рапсодията, прекрасен звук вади.
Благодаря. Ще направя всичко възможно да проработи.
-
Не се плаши от Фишер, в германиевите транзистори няма кой знае каква магия, която да прави радиото безценно. Замяната със силициеви е възможна, но както ти е казал колегата lz2xl не става директно - сваляш единия, слагаш другия. Трябва си разбиране, където трябва може да се наложи да се промени режима, може да се наложи да се поставят кондензатори с малък капацитет за предотвратяване на самовъзбуждане, защото често силициевите транзистори които слагаш са доста по-бързи. Та манипулацията става, ако имаш опит и знаеш какво да очакваш!
По-интересния въпрос е с пренастройката на УКВ тунера. Проблема при Рапсодия е, че настройката не става с променлив кондензатор а с вариометри. Това затруднява пренастройката. Необходима е механична модификация на конструкцията на вариометрите, за да се покрие съвременния по-широк обхват. В пренастройката на тунери с вариометри опит има колегата rolling_heads, предполагам, че ще се включи в темата и ще даде съвети как става точно при Рапсодия.
Вграждането на bluetooth и други модули някак не ми пасва на моята логика. Не е като да няма от къде да слушам радио и музика, та да го правя през нескопосания НЧУ на Рапсодията. Чара на това радио е да си приема станциите от ефира, па да ти стане готино като чуеш как работи дискретния стереодекодер и т.н. та за мен там е смисъла. Но пренастройката на този тунер определено си иска определен опит.
Успех, стискам палци всичко да стане идеално!
С УКВ то задължително ще си поиграя да го вкарам в 88-108. Това беше първоначалния замисъл, преди да изгоря транзисторите.
-
След смяната на транзисторите грее R612 и измервам 42 волта на точката къде трябва да е 24, 8 волта също ги няма. А на Д605, 36 волта.
-
Ако искаш прочети и моята тема:
https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=14039.0
-
Благодаря. Ще я изчета. Смених Т145 със 2Т6821 и ГТ2307 със КТ814. Явно не са подходящите.
-
Номерацията на елементите ти не отговаря на разпространената схема на Рапсодия. Ако става въпрос за стабилизатора за 24В, той е направен с 3 транзистора и един ценер. Предполагам, че и другият транзистор (освен тези, които си сменил), че и ценерът, са изгорели. Не включвай повече радиото с захранване 40 волта. Откачи захранването от останалата част и не го закачвай обратно, докато не го възстановиш - да дава 24В. За товар използвай 2 крушки от камион 24В 21W, свързани последователно.
(https://www.sandacite.com/forum/index.php?action=dlattach;topic=14039.0;attach=120793;image)
Виж тази схема, използвай нейната номерация.
-
Откачено е, така го работя. Ценерите са 3.
-
Петре,
Стабилизаторът за 24В е направен с Т1, Т601, Т602 и D605. Другите два ценера са за друго...
Ако използваш 2Т6821 и КТ814, 6821то трябва да е Т602, 814то трябва да е Т601. Стига след последните ти опити още да са здрави, са напълно подходящи. Въпросът, обаче, е какво си сложил на мястото на Т1... Ако на D605 имаш 36В, значи е напълно умрял. Обаче, въпросът ми е как ги мериш. Защото ако ги мериш правилно, върху R612 имаш 42-36=6В и тогава то никак няма да загрява. Ако обаче върху ценера напрежението е 8В, колкото би трябвало да бъде ако е здрав, а върху R612 - останалите до 42, тогава, да, то би загрявало. За да мериш правилно. трябва да свържеш червената жица на уреда към 'плюса' на С6 или към катодите на изправителните диоди или към всяка друга точка от схемата, означена със символа за 'маса', а с черната жица да се закачиш към точката, в която искаш да измериш напрежението. Извинявай, не искам да те обиждам, казвам ти тези неща, защото съм почти убеден, че нямаш никаква представа с какво си се захванал...
-
Така меря. Транзисторите са на Т602 - 2Т6821, на т601 - кт814а при което грее R612. На D605 са 36в. Не се обиждам (:.
-
Всъщност на D604 меря 42, не на 605. Плюса е от диодите.
-
D605 и D604 са здрави. може ли някое съпротивление да е прекъснало. Транзисторите също са здрави.
-
Пак да питам, какъв транзистор си сложил на мястото на Т1?
Няма начин ако ВЪРХУ ценер за 8В мериш 36В, той да е здрав. Или не можеш да проверяваш ценери, или не мериш правилно напрежението. Няма трети вариант...
За мощния транзистор те питам, защото предполагам и там си сложил силициев, и се чудя дали си сложил pnp или npn. Чудя се, защото може да си чел другата тема, в която Ориго беше сложил npn, та да не би и ти... Само че той е преработил и схемата, иначе не става.
Ако си сложил pnp и все пак не работи, тогава ще помоля да измериш напреженията на всички крака на транзисторите СРЯМО плюса на С6 и да ги напишеш в нещо като таблица. Трябва да има 9 напрежения в нея. Също, ще помоля да направиш снимки на платката на стабилизатора - и от страната на елементите, и от страната на спойките, за да мога да проверя дали си поставил транзисторите правилно. Нали знаеш, проверката е висша форма на доверие...
-
КТ837Ф-Т1, ще измеря напреженията на транзисторите и ще ги напиша.
-
Т1-КТ837Ф
Е-43,5
К-49,1
Б-7,2
Т601-КТ814А
Е-7,2
К-43,4
Б-7,8
Т602-2Т6821
Е-7,8
Б-8,6
К-7,8
-
Снимките
-
Снимките
-
Снимка
-
3
-
4
-
Ако не държиш радиото да е автентично, а да си го слушаш- мини на друга концепция. Този захранващ блок е едно от най-куците и недомислени неща, които съм виждал! Направих навремето няколко РАПСОДИИ по следния начин- изрива се първо цялото захранване без трафа. Трафът е с две вторични, слагаш един свестен грец и кондензатори и получаваш двуполярно захранване, от което с два интегрални стабилизатора от типа LM317/LM337, можеш да получиш идеален захранващ блок за един интегрален усилвател с мощност 2х20-30W на канал. Махаш смотаните крушки и си правиш подсветката със светодиоди. Ако ще ползваш оригиналното радио- повтаряш захранващата схема със свестни диоди и стабилизатор от типа 78ХХ- не помня вече колко волта трябваха. И ще получиш сандък със страхотен ретрофасон и много добър звук. И като направиш тези промени- имаш нужното захранване и за УКВ-то от ЕЛИМЕКС. Пак повтарям- ако не си решил да възстановяваш радиото в оригинален вид, а явно не си, щом си започнал замените на германий със силиций. Повярвай, не си струват усилията, които ще положиш, без да знаеш какво те чака на края..... Спомням си, че едната РАПСОДИЯ я въоръжихме с усилвател от порядъка на 2х80W, aма трафа май стърчеше навън. То и радиатор адекватен имаше и се получиха нещата.
-
Благодаря за съветите и вниманието. Решил съм да я възстановя, дори мисля да потърся германиеви транзистори, ако се закучат нещата.
-
https://vikiwat.com/search.html?phrase=%D0%93%D0%A27302 (https://vikiwat.com/search.html?phrase=%D0%93%D0%A27302)
Ето ти транзистори купувал съм от тях за:
https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=6671.msg57751#msg57751 (https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=6671.msg57751#msg57751)
Аз предпочитам оригиналния вид, до колкото в възможен
-
Оригиналният вид е едно, добрата работа е друго, германиевият звук- трето. Германиевият звук е пълна измишльотина, но има хора, които са убедени, че по-хубаво няма. То има и хора, които вярват, че земята е плоска...
Обаче, германиевият звук е от германиевия усилвател, а стабилизаторът на захранването няма нищо общо със звука. Стабилизаторут дава постоянно напрежение и толкова. Силициевият стабилизатор няма да попречи звукът да си е германиев.
Петре, от измерените напрежения следва КТ837 да е запушен, но явно не е. Просто предполагам, че изобщо не си свързал правилно емитерите, базите и колекторите на транзисторите. За съжаление, от показаните снимки никак не мога да разбера краката на КТ814 към кои точки на платката са свързани. Краката на 2Т6821 не се виждат изобщо, а КТ837 изобщо го няма на снимките. Освен това, номерата на точките на платката не съответстват на номерата в схемата. Това не е проблем, но искам такива снимки, че да мога да разбера от тях всеки крак на всеки транзистор къде е свързан. За КТ837 да видя краката му и какви цветове проводници са запоени на тях, и да знам на кои точки на платката са свързани.
-
На кт 837 са: червен -емитер, син-колектор и бял-база.
-
Гледал съм по схемата, която си ми дал по горе. Има разлика между принципната и монтажната схема при свързването на Т601. Това го четох в темите и на други колеги.
-
Дебелите бял и син са от електролитните кондензатори, тънките син и бял са от кт837.
-
Петре,
На платката белият печат е объркан за Т601. И аз съм чел това някъде в темите.
Ето как трябва да бъде:
[attach=1]
[attach=2]
Като гледам последната ти снимка, там КТ814 изглежда обърнат напопъки, при което местата на емитер и база са разменени. Не се вижда хубаво от гайката, но ако транзисторът се вижда на снимката с лицето си, където са му надписите, е обърнат. На гърба му има метална пластина и при руските транзистори гърбът е грубо шлайфан - като в час по трудово обучение. Това, което се вижда на снимката, никак не прилича на гърба.
Отделно, независимо от това, имаш проблем с КТ837. Както ти казах, от напреженията, които си написал - или е дефектен, или и него не си свързал правилно. Не мога да видя как си го свързал, няма снимка. Работата е там, че напрежението на изхода 43В го има, защото точно КТ837 е отпушен - през него протича ток. Дори без товар, ток трябва да тече през R611 и D604, при което R611 трябва хубаво да загрява. Ти каза, че загрява R612, но или грешиш, или означенията на белия печат и там не са правилни. Та, при условие, че напрежението на базата на КТ837 е по-ниско, отколкото на емитера - тоест преходът е обратно поляризиран, няма как транзисторът да е отпушен, ако е здрав и свързан правилно. Понеже силно се съмнявам че е свързан правилно, ще помоля и него да го снимаш...
ПП Да, в белия печат са разменени групите R611-D604 и R612-D605. При което са разменени и по схема стойностите на резисторите. Тоест, резисторът, който загрява е R612, но е със стойност 1К, а не както е в схемата 5.6К
-
Благодарско за помоща и ангажираността. Спираме до вторник защото едно пътуване предстои. Когато се върна ще пиша и ще снимам транзистора. мисля да купя pnp, от от линка на колегата. Приятен ден.
-
ОК,
Ако ще купуваш - по-добре вземи дарлингтон, примерно TIP126. Така от схемата ще отпадне Т601.
-
А ако не искаш да сменяш всичко германиево със сълиций, се обади на styrshel, да ти изпрати и SFD-та и SFT-та каквито трябва! ;)
-
И така, свързал съм транзисторите така:
Т601
Е-R607
K-R604
B-K T602
T602
E-D605, R612
B-R605
K-B T601
T1
E-R612
K-R603
B-E T601
-
Прилагам още малко снимки, предните вярно не бяха изчерпателни. За Т601 лицето с надписа е към мене.
-
Платката отгоре
-
Пак отгоре с Т602
-
И откъм спойките.
-
На D604 меря 42в. в двете посоки, на D605 8в. Свалих дидодите и през съпротивление в двете посоки не ограничават напрежението, ще ги сменя.
-
Здрасти,
Всички връзки изглеждат верни. Т601 е сложен правилно, аз съм недогледал пистите...
Ако все още напреженията на изводите на транзисторите са такива, трябва да смениш Т1 КТ837 - той не е здрав, няма значение какво ти показва меренето му. Когато го смениш, пробвай без да го слагаш на радиатор, защото не е ясно как и дали го изолираш от него. Без товар няма опасност да загрява.
На Д604 мериш 42В, защото катодът му не е свързан на маса. Той се свързва на друга маса, на друга платка, с отделен проводник. Понеже сега захранването не е свързано към радиото, тази маса е откачена. За по-ясно и просто, като мериш напрежението ВЪРХУ нещо с два крака, слагаш едната жица на волтметъра на единия му крак и другата - на другия. А когато мериш напрежението в някакви точки СПРЯМО нещо, сввързваш едната жица на нещото, а другата - на съответните точки...
-
ПП За всеки случай, откачи кабелите на Т1 и провери дали тези 42В на изхода ще изчезнат. Очаква се да изчезнат и това ще значи, че Т1 наистина е повреден. Ако обаче не изчезнат, ще значи, че има някаква утечка през нещо. Но по схема няма такова нещо, през което може да има утечка...
Ако решиш да сложиш дарлингтон, емитерът и колекторът му трябва да свържеш там, където си се свързват емитерът и колекторът на Т1, а базата му - където се свързва базата на Т601. Т601 просто трябва да се махне...
-
Благодаря, утре продължавам. Смених Т1 със същия КТ837Х ситуацията е същата, дарлингтон имам ще го свържа както казваш.
-
Добре, като махна Т1, напрежението на изхода не изчезна ли? Колко миливoлта има върху R603 (когато транзисторът е сложен)?
-
Когато Т1 е закачен на R603 - 81,5 миливолта, когато е отпоен 42 волта пак ги има.
-
Ще опитам един далечен изстрел...
Като запояваш по платката, дали не използваш, случайно, киселинен флюс?
-
Не никога не съм ползвал. Немски калай добро качество е.
-
Не става въпрос за качеството на припоя. Работата е там, че има утечка и най-вероятно тя е през гетинакса на платката, който принципно би трябвало да е изолатор...Затова питах за киселинен флюс, защото може да се пропие в гетинакса и да го направи проводим. А пистата, за която се запоява кабелът на колектора на Т1, е в съседство с изхода на стабилизатора и точно там може да е утечката. За всеки случай, откачи всички кабели от изхода на стабилизатора, за да е сигурно, че напрежението не се получава през някой от тях. Но факта, че върху R603 имаш пад, означава, че през него тече ток. И понеже токът не тече през Т1, трябва да разбереш откъде намира път да тече...
Направи така: Махни изобщо R603 и кабелите на Т1 от платката и провери няма ли да изчезне напрежението на изхода. Ако изчезне, сложи Т1, като колекторът му закачи директно към минуса на изправителя, без R1, и кажи какво се получава...
-
Не става въпрос за качеството на припоя. Работата е там, че има утечка и най-вероятно тя е през гетинакса на платката, който принципно би трябвало да е изолатор...Затова питах за киселинен флюс, защото може да се пропие в гетинакса и да го направи проводим. А пистата, за която се запоява кабелът на колектора на Т1, е в съседство с изхода на стабилизатора и точно там може да е утечката. За всеки случай, откачи всички кабели от изхода на стабилизатора, за да е сигурно, че напрежението не се получава през някой от тях. Но факта, че върху R603 имаш пад, означава, че през него тече ток. И понеже токът не тече през Т1, трябва да разбереш откъде намира път да тече...
Направи така: Махни изобщо R603 и кабелите на Т1 от платката и провери няма ли да изчезне напрежението на изхода. Ако изчезне, сложи Т1, като колекторът му закачи директно към минуса на изправителя, без R1, и кажи какво се получава..
Дирекно към минуса добре, но какво имаш предвид като казваш R1.
Ще пиша пак, но след 15.03, благодарско пак за съпорта.
-
Печатна грешка... за R603 става въпрос.
-
Приятно изкарване на празника пожелавам.
-
И така, заработи най сетне. Първо бях разменил база и колектор на Т1, но като ги оправих проблема пак остана. Смених големите електролити и докара 24 в. на емитера на Т1. Обаче измервам следните напрежения по точките на схемата.
D605-8в.
C6-24в.
D604-2,4в.
точка 8-24в.
C604-22в.
R602-0в.
D601-8в.
-
Добре, няма нищо ненормално в тези напрежения.
-
Благодаря, мога да го монтирам обратно и да видя нататък какво ще се случва.
-
Здравейте пак. Бях записал всички кабели откъде съм ги разпоил, но ето тези двата-зелен и червен не мога да им намеря местата или не съм донаписал. Зеления по моите писания е на 3, червения обаче незнам къде е. Може ли някой да помогне. Приятен следобед.
-
Ето още една по ясна снимка откъм номерацията на платката. Сега като се загледах сякаш съм писал, че червен е на 2, а зелен на 3. Ако може само някой да потвърди, че наистина е така.
-
Тези цветове и номерация не значат почти нищо. Трябва по схемата сам да се ориентираш къде са им местата. Поздрави!
-
Проследих нещата. Червен на 3, зелен 2.
-
Колега , тая машина е трудна за ремонт , дори и за професионалисти. Както са те посьветвали по - горе , проследявай си кабелите , без да се ориентираш по цвят . Ще го направиш , когато всичко ти се запечата в главата - кое , от кьде , и защо идва и отива . :rtfm: Всички други начини , са триене на талончета .
-
Тръгна най сетне. Остава да я вкарам в фм обхвата. Една работна снимка.
-
Браво! Греят ли много крайните транзистори като усилиш докрай?
-
Аз ще ти помагам за ФМ, но трябва да ми кажеш с какви уреди и генератори разполагаш.
За пренастройка, трябва да се сменят сърцевините на вариометрите с възможност дебелите които се съберат.
Новите се изработват от алуминий на струг.
Друго не пипай за сега по ФМ
-
Не греят изобщо, но като го вкарам обхвата ще то пусна по дълго и тогава ще пиша как са.
-
На мястото на Т1 съм сложил MJ2955, едва се усеща да топли.
-
Аз ще ти помагам за ФМ, но трябва да ми кажеш с какви уреди и генератори разполагаш.
За пренастройка, трябва да се сменят сърцевините на вариометрите с възможност дебелите които се съберат.
Новите се изработват от алуминий на струг.
Друго не пипай за сега по ФМ
Благодаря за предложената помощ. Аз съм любител аматьор и имам само мултицети - цифров, Ц4342М и поялник разбира се въпреки внушителната малка работилница и ресурс от елементи. Мога само да те изнервя или разочаровам ::). Мисля да следвам съветите на колегите от подобна тема за обхвата. Благодаря и на съфорумците, които имаха търпението да се занимават с мене, когато трябваше да се поправи стабилизатора и най вече на NHB.
-
Не отказвай помощта която rolling_heads ти предлага. Имай предвид, че пренастройката на обхвата на радио с вариометри никак не е лесна задача, особено когато нямаш опит. Той има опит именно с този тунер, та със сигурност ще ти бъде от полза. Действително неприятна подробност е, че без никакви уреди ще стане по-трудно.
-
Не отказвай помощта която rolling_heads ти предлага. Имай предвид, че пренастройката на обхвата на радио с вариометри никак не е лесна задача, особено когато нямаш опит. Той има опит именно с този тунер, та със сигурност ще ти бъде от полза. Действително неприятна подробност е, че без никакви уреди ще стане по-трудно.
Така е трдно е като нямам необходимото оборудване и опит, аз оценявам високо неговото предложение и опита на всички в този форум, но правя за да не му губя напразно времето. Ако прецени какво може да се направи с тези неща които имам ще се възползвам от неговите съвети.
Възникна един допълнителен проблем неочаквано. Единият канал леко шуми и след известно време спира напълно. Като усиля докрай се появява отново. Навежда ме намисълта, че някой транзистор върти номера.
Ще меря по точките дадени на схемата и ще видя къде е проблема. Имате ли предположение някакво.
-
Много неща може да са, а така описано може да бъде и лош контакт някъде. Прегледай изходните електролитни кондензатори, имал съм лош контакт между кожуха на кондензатора и изводите със МНОГО подобно поведение. В случая не изключвам и възможността да е деградирал германиев транзистор, но чак пък да спира съвсем, знам ли.
-
Благодаря, ще проверя.
-
Ако размениш входовете на крайните стъпала, дефектът или ще се премести в другия канал, или ще остане в същия. Ако остане, проблемът е в крайното стъпало, а ако се премести - някъде преди него. Ако се окаже в крайното стъпало, тогава при проявен дефект, провери постояннотоковите нива по схемата. Методът е малко тъпичък, но като нямаш опит и само с мултицет...
-
Така е трдно е като нямам необходимото оборудване и опит, аз оценявам високо неговото предложение и опита на всички в този форум, но правя за да не му губя напразно времето. Ако прецени какво може да се направи с тези неща които имам ще се възползвам от неговите съвети.
Не се притеснявай от липсата на измервателна техника.
Ще използваме местните радиостанции като репер за хетеродина. Друго няма да бараш и това е. Каквото хванеш това ще е.
Единият канал леко шуми и след известно време спира напълно
Според мен трябва да се измерят всички транзистори за коефициент на усилване. Деградиралите са с много малък коефициент и се усещат веднага, но трябва уред за това :master2:
-
Ако размениш входовете на крайните стъпала, дефектът или ще се премести в другия канал, или ще остане в същия. Ако остане, проблемът е в крайното стъпало, а ако се премести - някъде преди него. Ако се окаже в крайното стъпало, тогава при проявен дефект, провери постояннотоковите нива по схемата. Методът е малко тъпичък, но като нямаш опит и само с мултицет...
При размяна дефекта се мести. Когато потенциометъра е намален се чува шуменето по силно, когато се увеличи до половината почти изчезва. При увеличаване до края пак се чува. Може ли потенциометъра за усилване да е замърсен или износен.
-
Не се притеснявай от липсата на измервателна техника.
Ще използваме местните радиостанции като репер за хетеродина. Друго няма да бараш и това е. Каквото хванеш това ще е.Според мен трябва да се измерят всички транзистори за коефициент на усилване. Деградиралите са с много малък коефициент и се усещат веднага, но трябва уред за това :master2:
Добре. Да сменям ли кондензаторите С112 и С115 с по малки стойности и тези на входа С101, С102 и С103.
-
Не се притеснявай от липсата на измервателна техника.
Ще използваме местните радиостанции като репер за хетеродина. Друго няма да бараш и това е. Каквото хванеш това ще е.Според мен трябва да се измерят всички транзистори за коефициент на усилване. Деградиралите са с много малък коефициент и се усещат веднага, но трябва уред за това :master2:
По отношение на измерените напрежения по схемата са следните:
С6-12в.
С7-12в.
Т709-12,2в.
Т712-12,2в.
Т707-0,942в., по схема-0,95в.
Т708-0,902в., по схема-0,95в.
С727-15,8в., по схема-17,0в.
С728-16,0в., по схема-17,0в.
Т705-1,22в., по схема-0,95в.
Т706-1,05в., по схема-0,95в.
Т703-1,96в., по схема-13,5в.
Т704-2,21в., по схема-13,5в.
С703-8,15в., по схема-10,5в.
С704-9,81в., по схема-10,5в.
-
Добре. Да сменям ли кондензаторите С112 и С115 с по малки стойности и тези на входа С101, С102 и С103.
Не.
Смени сърцевините, както съм го направил аз https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=6671.15
После ще провериш дали хваща нещо, че докладваш и ще преценим как да продължим
-
Добре. Ще прочета да видя как ще станат нещата.
-
Добре. Ще прочета да видя как ще станат нещата.
Първо оправи ниско честотната част.
режимите на
Т703-1,96в., по схема-13,5в.
Т704-2,21в., по схема-13,5в.
Не са наред.
-
Първо оправи ниско честотната част.
режимите на
Т703-1,96в., по схема-13,5в.
Т704-2,21в., по схема-13,5в.
Не са наред.
На схемата точно тези напрежения са написани грешно. По изчисления, напреженията трябва да са към 1.9В.
-
На схемата точно тези напрежения са написани грешно. По изчисления, напреженията трябва да са към 1.9В.
А тези дето съм ги измерил в граници ли са.
-
Горе-долу са в граници, но това почти нищо не означава. Първо опитай да разбереш къде точно , в кое стъпало се случва проблемът. Като казах да размениш входовете на крайните стъпала, имах пред вид че крайните стъпала са след С725 и 726. Преди тях са усилването и тонкоректорите. Тоест - разбери дали проблемът е в крайните стъпала или в усилването/тонкоректорите. Принципно можеш да използваш едно от крайните стъпала, което със сигурност работи, за да му подаваш (през кондензатор!!!) сигнал от различните транзистори по реда на преминаване на сигнала, за да чуваш докъде стига сигналът и къде ще изчезне.Но по- безопасно е да използваш не крайно стъпало, а примерно високоомна слушалка...
-
Дефекта със шума се мести при размяна на колоните. С високоомната слушалка метода ми се струва по надежден за мене, че да не направя някоя поразия 8). Доколкото разбирам трябва да се включвам със слушалката преди всеки от транзисторите последователно в канала който шуми.
-
С размяната на тонколоните си доказал само, че тонколоните са изправни и дефектът е някъде в Рапсодията...
Това което ти казах да размениш трябва да се направи така: отпояваш само по един от краката на кондензаторите С725 и С726. Примерно само 'минусите'. С максимално къс проводник свързваш 'минуса' на С705 към мястото, на което е бил запоен 'минусът' на С706 и с още един проводник 'минуса' на С706 там, където трябва да е 'минусът' на С705. При това положение, ако дефектът се чува в същата тонколона, в която е бил преди размяната, значи е в това крайно стъпало, към което е свързана колоната, в която се чува дефектът. А ако се премести в другата, значи е в предусилвател/тонкоректора или още по-напред в самото радио.
Да, със слушалката можеш да чуеш сигнала на входа и изхода на всяко стъпало. Можеш да сравняваш силата на това, което чуваш в изправния и неизправния канал на еднаквите места в двата канала. Слушалката трябва също да свързваш през кондензатор.
-
Благодаря. Напълно изчерпателен си както винаги. Може ли да ползвам телефонна слушалка за целта. А като ги разменя ще пиша пак какво е станало.
-
И още един въпрос: кондензатора какъв да бъде?
-
След размяна на минусите на С725 и С726 дефекта(шума и прекъсването изцяло на звука, който след усилване докрай се появява отново) се премества в другата колона.
Измерих и емитера на Т701-6,2в.-по схема-5,6в.
емитер на Т702-2в.- по схема-5,6в.
-
Браво, значи крайните стъпала са добре. Сега размени по същия начин минусите на С701 и С702, а С725 и С726 върни както си бяха. Маи-май ще се окаже, че виновен е Т704, на чийто емитер измери 2,2В.
-
Браво, значи крайните стъпала са добре. Сега размени по същия начин минусите на С701 и С702, а С725 и С726 върни както си бяха. Маи-май ще се окаже, че виновен е Т704, на чийто емитер измери 2,2В.
След размяна минусите на С701 и С702, дефекта остава в същата колона.
-
Чудесно! Това локализира повредата. Просто смени Т704...
-
Благодарско. Смених го и засвири като нова. Транзистора беше SFT308, но нямах такъв и го замених с ГТ2307. Може и да си внушавам, но съвсем едва доловима разлика има в каналите. Според мен с оригиналния SFT 308 дясната, която беше нормална свири малко по силно.
Пътувам към Варна чат пат и ще пиша да се видим и да пием по бира. Приятен ден.
-
Малко снимки и въпрос отново :D. На бутона за АДЧ няма нищо запоено на крачетата отгоре и като се натисне няма никаква разлика в приема. Дали може изобщо да не е запоено нищо.
-
АДЧ работи само на УКВ.
Като няма запоено отгоре виж отдолу.
-
Има връзки отдолу. Готов съм с нискочестотната част благодарение на колегата NHB. Сега може да започваме с укв то.
-
Смени сърцевините, както съм го направил аз https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=6671.15
И пиши какво е станало.
Използвай за репери местните радиостанции http://www.predavatel.com/bg/1/sofia
-
Най сетне да намеря време да пиша как вървят нещата. При ваденето на платката счупих единия от пластмасовите водачи. Другото е, че не мога да намеря такива сърцевини. Реших да завъртя леко с отвертка с 105, както е писал колегата, Валери, но по невнимане дадох на маса и заминаха двата транзистора. Намерил съ подходящи и са запоени. Като монтирам обратно укв платката ще пиша.
-
Здравейте. Пак имам проблемче с усилватела. Единия канал спира напълно и при усилване се отпушва.
-
Казах ти, прегледай състоянието на изходните електролити, подобни проблеми от лош контакт с алуминия съм имал. Не казвам, че тук това е проблема разбира се, може да са контактни превключватели, спойки и т.н. трябва да се постараеш да локализираш къде настъпва проблема.
-
Точно сега един осцилоскоп би бил безкрайно полезен.Може да е кофти контакт някъде, може да е потенциометър, може да е компрометиран транзистор или кондензатор. След като при определено ниво на усилването каналът тръгва, почва се именно от потенциометъра при неработещ канал- гледа се сигнала и се търси до къде го има и къде "умира" той.....
-
Ще следвам напътствията ви. Постоянно се убеждавам, че са изключително ценни. Приятен ден.
-
След смяната на големите кондензатори прекъсването изчезна.
-
Пак имам въпрос. Когато работи на радио е супер, двата канала са без никакви шумове и работят добре. Когато включа външен източник единия шуми. Прави го и на двата входа, за грамофон и за магнетофон.
-
Не мога да си спомня точно схемата, но тоя проблем може да идва от две меса- превключвателите радио/ външен източник, по-скоро проблема е в превключвателя за външен източник (замърсени контакти) или във входната част за външните източници. Добре ще е да се третират превключвателите ISOSTAT с контактен спрей, аз ползвам KONTAKT OL на WURTH. Или KONTAKT OS- все забравям кой е контактен спрей, кой е изолационен лак ??? Имаше случка такава, един колега видял при мен като пръскам потенциометър с контактния спрей. Отишъл в склада, грабнал един флакон лак- на външен вид са съвсем еднакви- и опръскал един касетофон май беше..... Бракувахме го естествено.... :flag_of_truce: Потенциометри, превключватели- нищо не можахме да направим :empathy2:
-
Благодаря. Ще прегледам тези неща да видя какво ще стане.
-
Здравейте. Продължавам с Рапсодията с леко прекъсване. Всичко по усилватела работи, няма грешка. Занимавах се с УКВ то. Настроих я на около 10 станции да лови и се полакомих да вкарам повече, но дадох на маса през корпуса на и изгорих транзисторите. Смених ги, дотук добре, после се прецака единия само. Смених и него, но сега като я пусна няма шум а само брум и от време на време стрелката на индикатора отива до края, когато въртя L106. Възможно ли е да има грешка в схемата и да не съм включил коректно транзисторите.
-
... и изгорих транзисторите.
Сигурен ли си в това? (Как успя? :crazy:). Защото са в такъв режим (470 Ohm в емитера?, общо захранване: 7V от стаб. с Д814Д през 120 Ohm?), че и с "късо" при един от електродите им съм сигурен, че трудно би повредил който и да е транзистор. (Е, има напр. всякакви непредвидени ситуации: напр. с "+/-" в базата или високо напрежение няма да останат здрави ...). Измери ги още веднъж, с отчитане на особеностите при измерване на GE транзистори. Защо казвам това? Ако са здрави, най-добре да са си оригиналните. Защото след всякакви замени (дори с еднотипни) ще е необходима бегла/или по-голяма/ пренастройка (заради разлика напр. в h21e и/или междуелектродните капацитети, и др.).
-
Германиевите транзистори лесно изгарят, то по принцип е живо чудо когато работят...
Петре, ти кои транзистори всъщност опука? тези на тунаера ли? Защото и без тунер изобщо, МЧУ ще дава нормален шум на УКВ. Ако откачиш захранването на тунера, този брум дали изчезва? Ти какви транзистори сложи? Или транзисторите на МЧУ да са изгорели? А на СВ работи ли радиото?
-
Здравейте отново.......и така, заминаха транзисторите на УКВ блока - ГТ328В и AF 124, които са оригиналните, замених ги с КТ3128А и ВС 177В. Тук за мене е интересното защото втория е npn, а АФ 124 е pnp. Въпреки това радиото си заработи като слънце. След дълго настройване от моя страна на повече станции па замлъкна. И сега имам някакви спомени, че имаше някакви разлики в принципната и монтажната схема и когато ги запоявах тези вторите транзистори гледах само монтажната схема. На СВ и ДВ радиото работи нормално. Приятен ден на всички и весел и слънчев уикенд.
-
......и така, заминаха транзисторите на УКВ блока - ГТ328В и AF 124, които са оригиналните, замених ги с КТ3128А и ВС 177В. Тук за мене е интересното защото втория е npn, а АФ 124 е pnp. ......
BC177B си е pnp.
https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/16093/PHILIPS/BC177B.html
-
Да Радко, съгласен съм, грешката е моя. Сложих на мястото на ГТ 328, ГТ3127А. На мястото на AF 124, BC177B. Успях да хвана само три станции, в диапазона от хоризонт до радио 1 рок. Как да увелича чувствителността и да се хванат и останалите радиостанции.
-
Не може така на сляпо да заменяш германиеви транзистори със силициеви,работната точка е друга.Налага се корекция в режима на работа.
-
Петре, рано ти е още за такава работа.
-
Да, съгласен съм не съм съобразил. Ще сменя ВС то с германиев.
-
Смених ги и двата с германиеви. КТ3127А с ГТ308А и ВС 177А с П416. Доста са древни но работи здраво. Не хваща всички станции но съм супер доволен. Сега ще я лакирам и колоните също. Благодаря на всички, които помагаха.
-
Смених ги и двата с германиеви. КТ3127А с ГТ308А и ВС 177А с П416. Доста са древни но работи здраво. Не хваща всички станции но съм супер доволен. Сега ще я лакирам и колоните също. Благодаря на всички, които помагаха.
Правилно си постъпил,КТ3127А също е силициев.Мерак да има опита идва с времето :drinks: