Форум за любителите на Стара електроника
Персонални компютри, игрови приставки и друга стара електроника за забавление => Ремонт, схеми, документация, литература => Темата е започната от: CVT в 14 Август, 2021, 16:13:05
-
Днес се сдобих с един ВКП 170. При включено положение без сигнал, показва тъмен екран и не се виждат сканиращите линии даже и на максимален контраст и яркост, за разлика от работещия ми ВМЧ-001. Единствения му признак на живот е че при бързо увеличаване на контраста екрана нацяло светва за около секунда, но след това пак става тъмен. Този ефект го няма при ВМЧ-001 и не ми се вижда нормален.
Тъй като е в доста добро състояние поне визуално, иска ми се да го съживя. Още не съм му пуснал сигнал, защото кабела му е без земя която да е свързана за шасито! Някой знае ли това дали е нормално при тези монитори? Мисля да му сменя кабела и да свържа земята за шасито преди да го пробвам със сигнал.
-
Както го описваш това, най-вероятно е кинескопът да е заминал...
-
Не знам какво му беше, но тръгна! Само смених кабела с трижилен, но не е от това, защото след това пробвах с удължител без земя и пак си работи.
Ще трябва малко фокусиране и нивелиране, но иначе вади супер ярка картина. Също чувам ТХО-то от време на време, което ме води на мисълта че има изтекъл восъчен кондензатор. При ВМЧ-001 беше същата работа.
-
Да не земеш и него да го разтягаш... ;) .
-
Мина ми през ум, но няма да изглежда добре разпънат заради липсата на рамка около кинескопа. :)
-
Между телевизор София 31 и този монитор ВКП има ли някава разлика или са едно и също нещо?
-
Конструктивно почти еднакви,монитора е правен на базата на София 31.По спомени телевизора е с презредова развивка,а мониторите май бяха с прогресивна.
-
Пробвах го и с презредова развиква на PAL - справя се идеално. Иначе други разлики спрямо София 31 които се забелязват са:
1. Монитора е със зелен екран.
2. Премахнат е тунера и на мястото му е залепена табелата "ВКП" за да не се виждат отворите на бутоните и скалите.
3. Премахнат е говорителя, а на мястото му има мощен транзистор с радиатор. Мисля че и аудио-усилвателя липсва.
Виждал съм обаче снимки където Правец 82 е свързан за София 31, така че сигурно лесно се пригажда. Продавача предлага и такъв, ако някой търси: цък! (https://www.olx.bg/d/ad/retro-tehnika-za-chasti-sots-televizor-CID618-ID8CeMw.html) (Монитора в обявата е този който купих.)
-
Снимайте платката да видим по какъв начин е реализиран композитния сигнал. Най добре да свалите схемата. София 31 няма възможност за външна синхронизация. Купих си черно-бяла камера през един кондензатор я свързах към Видеоусилвателя излезе идеално изображение.
-
Трудна работа по снимка на платката. Има много обемисти елементи и куплунги "Жигули" които най-вероятно ще се строшат ако се опитам да издавя.
Ето снимка с високо разрешение на която съм отбелязал къде влиза видеосигнала. Мога да снимам още неща докато е отворен. Черния кондензатор на транзистора на ТХО-то е пукнат, точно както беше при ВМЧ-001.
-
И двата черни кондензатора на ТХО-то се оказаха спукани и със завишен капацитет. По-големия който беше сцепен само от едната страна беше станал от 220nF на 255nF, а по-малкия който е на транзистора и съм снимал по-горе от 22nF на 32nF. При него корпуса беше на 2 парчета. Смених ги с нови полипропиленови Wima.
След доста настройки и нивелация на кинескопа като цяло монитора работи доста добре и ТХО-то не се чува, обаче остана един проблем който го имаше от самото начало и не иска да си тръгне!
В опита си да го отстраня изкарах на цокъл и смених интегралната схема на редовата развивка TBA920 с TBA920S, която имах налична. Смених и половината електролитни кондензатори, повече от които бяха със значително завишен капацитет, понякога 60% отгоре. Проблема обаче си остава непроменен.
Прикачвам две снимки на един и същ сигнал от Правец 82, първата на ВМЧ-001 който показва картината идеално, а втората от ВКП 170. Проблема са вертикалните линии, които се виждат най-добре когато имаме инвертиран текст, но се забелязват винаги и не могат да бъдат премахнати с никаква комбинация на яркостта и контраста. Те са част от сигнала и се движат с картината. Винаги са точно в центъра на буквата. Когато буквата не е инвертирана, представляват тъмна линия. Ще съм много благодарен ако някой може да помогне с идеи къде да го търся.
-
Българските електролитни кондензатори обикновенно са с -20+50% заводски допуск така че са си били наред и не е било нужно да се сменят ( в интерес на истината са си били много добри кондензатори за времето си ) .
Какъв кабел използваш за връзката между Правеца и монитора ?
Дали от твоето ESP сигнала съдържа пак тези вертикални линии ?
-
Кабела който ползвам е оригиналния на ВКП 170. Той е запоен за буксата на гърба му, но съм пробвал и с друг кабел. Там имаше и един 80-омов резистор между сигнал и корпус, който замених с потенциометър за да пробвам различни стойности, но проблема го има на всички стойности, даже и ако тотално го разкарам. (ВМЧ-001 монитора няма такъв резистор и натоварва чак когато се включи.)
Сигнала от ESP-to също има този проблем, както и 80-колонната карта. Обаче при тях е по-трудно да се забележи, защото още не мога да покажа инвертиран текст. Ако обаче се намали контраста се вижда. Също забележи курсора на 80-колонната карта по-долу.
Мисля че този вид проблем идва от "звънене" в сигнала, обаче това става някъде в самия ВКП 170 монитор.
-
Да както предполагах серийно свързани кондензатор и резистор. R104 определя размаха на Y сигнала. Ако може да ми кажете каква стойност е за да се установи 0,222. Какъв е капацитета на кондензатора C101? Друго нещо има ли включени развивки, синхронизация? При монохромния монитор куплунга е 8pin Но там кабела влиза директно в процесора. Интересува ме защото трябва да включа един София 31 към компютър.
-
Първо на самата букса на гърба на монитора между сигнала и масата има 75 ома резистор (80 ома измерена стойност). След това сигнала отива на платката при R101 който е 100 ома. Той е свързан серийно към C101 който е 10uF. След него сигнала се разтроява и отива на базата на транзистора V101, на резистора R102 (21 K) и на резистора R103 (15К).
До тук всичко е почти същото като на монитора ВММ 3107, на който имаме цялата принципна схема (https://www.kn34pc.com/sch/sch_device/comp_pravetz_8c/sch_mon_vmm3107.pdf).
Видео входа на всички монитори от поколението на Правец 8 е само един коаксиален кабел. Ти към какъв компютър се опитваш да свържеш тази София 31?
-
Много ви благодаря за схемата. Точно това ме интересуваше! Пълно описание на София 31 има в книжките на Ангел Сокачев. Моите компютри са по съвременни стандартни. IBM PC300 с голямата тежката клавиатюра! Имам и 300 Mhz от 90те. Ще взема само яркостния сигнал.
-
IBM PC300?? Той не е ли с VGA? Най-високия графичен стандарт който би работил добре на София 31 е EGA и може би Херкулес. Ако успееш да покажеш VGA ще изглежда ужасно, защото нямаш нужното вертикално разрешение от 480 линии в режим прогресивна развивка (480p). Можеш да постигнеш само 480i, което ще дразни.
-
SVGA 640/480. А ако премине сигнала през един контролер от монитор няма ли да стане? Там може да се избира разделителната способност. Трябва да може да се включи през контролер на лампов телевизор "Фаворит".
-
Не може да стане без загуба на вертикално разрешение. Проблема е че на PAL по стандарт имаш само 576 реда за картина, което означава че не можеш да имаш повече от 288 пиксела вертикално разрешение при прогресивна развивка, а пък за VGA ти трябват 480 пиксела. Можеш да му пускаш нестандартен PAL сигнал с повече редове (до около 700) и да настройваш вертикалния синхрон + височината на картината, което ти дава 350 пиксела вертикално разрешение. Но за 480 пиксела трябва да му пуснеш над 1000 реда и монитора вече не може да направи вертикална синхронизация в един кадър.
Пробвай с VGA->PAL конвертор и виж как изглежда на презредова развивка (480i). Аз имам такъв, но е от най-евтините. Ето резултата при разрешение 640 на 480:
-
Ето и принципната схема на ВКП 170.
-
Проблема с картината е отстранен. Не на 100%, но поне до едно задоволително ниво.
След като намерих схемата реших да погледна осцилограмите които са показали и най-вече да сравня входния сигнал (КТ101 по схемата) спрямо това което влиза в кинескопа (КТ103 по схемата). Както и предполагах имаше огромно "звънене" и не само отскоци, а и осцилации. След това видях че те влизат в крайния транзистор и той ги усилва още повече. Реших да пробвам различни стойности на C113, който е свързан между базата на крайния транзистор и шасито. Имаше подобрение ако го увелича от 3,3nF на 100nF, но сигнала изглеждаше най-добре ако изобщо го няма, така че го разкарах. Отскока се намали и осцилациите изчезнаха.
След това реших да закача един тример на мястото на R125 (1,8K) за да видя дали няма да мога да намаля отскоците още повече. Оказа се че най-малки отскоци има когато тримера е на 0 ома, така че разкарах и R125.
Ето как изглеждаше сигнала преди и след модификациите - входния сигнал е в жълто, а изходния в синьо. Накрая прибавям снимка на същия екран от предната страница след модификациите. Може да се подобри още, но спирам до тук.
-
Интересно как ли ще изглежда този монитор с бял екран вместо зелен (https://elimex.bg/product/3469-31lk3b)? Не знам това някаква грешка в сайта ли е и ако не е, как въобще е възможно да се поръча през 2021 година!! 😆
-
Явно е залежал по складове и като гледам е последна бройка :) евтин е взимай хехе :D
-
IBM PC300?? Той не е ли с VGA? Най-високия графичен стандарт който би работил добре на София 31 е EGA и може би Херкулес. Ако успееш да покажеш VGA ще изглежда ужасно, защото нямаш нужното вертикално разрешение от 480 линии в режим прогресивна развивка (480p). Можеш да постигнеш само 480i, което ще дразни.
София 31, както и всеки друг чернобял телевизор по нашите ширини, е аналогов телевизор и при него не може дастава въпрос за никакви пиксели. Проблемът е много по-различен и изобщо не е във вертикалната развивка, а в хоризонталната. Докато вертикалното отклонение на Софията може да бъде синхронизирано в много широки граници, хоризонталното му отклонение може да се синхронизира само близо до 15,625 килохерца, а пък при VGA развивката е поне 32 килохерца. Тоест, единственото, което евентуално може да се постигне без цифрово преобразуване на сигнала е две изображения едно до друго, свити в хоризонтално направление и разтеглени във вертикално. Не е невъзможно да се преработи Софията за VGA, но освен промяна на хоризонталния генератор, ще трябва да се удвои захранването на хоризонталното отклонение, да се променят стойностите на резонансния кондензатор, кондензатора за S-корекцията, ще трябва да се изхвърлят кръговете за 5ти хармоник и още всичко, което би се оказало като проблем в процеса на работата. Тоест, иска се сериозно познаване на телевизора като такъв...
-
Няма проблем в хоризонталната развивка. ВКП 170 монитора спокойно си показва 640 пиксела хоризонтално разрешение на 16 MHz както съм показал на няколко снимки по-горе (тази на 80-колонната карта и тази с Интернет радиата). Хоризонталното разрешение на VGA е също 640, така че няма проблем да се покажат 640 отделни пиксела на един ред. Проблема е вертикалното разрешение поради ограничението на PAL стандарта както вече обясних по-горе.
Ако говориш за редовата честота, тя е в килохерци и е 16 kHz при този монитор. Но тя определя вертикалното разрешение, не хоризонталното.
-
Явно е залежал по складове и като гледам е последна бройка :) евтин е взимай хехе :D
Поръчах го още в петък да го доставят до магазин. Днес ми се обадиха да ми кажат че щяло да отнеме от 3 до 10 работни дни. Все още не съм сигурен дали въобще го имат, но свалиха наличността на 0 бройки. 🤷♂️
-
Поръчах го още в петък да го доставят до магазин. Днес ми се обадиха да ми кажат че щяло да отнеме от 3 до 10 работни дни. Все още не съм сигурен дали въобще го имат, но свалиха наличността на 0 бройки. 🤷♂️
Хехе дано го получиш. Снимай го да го видим щом дойде :)
8)
-
Интересно как ли ще изглежда този монитор с бял екран вместо зелен (https://elimex.bg/product/3469-31lk3b)? Не знам това някаква грешка в сайта ли е и ако не е, как въобще е възможно да се поръча през 2021 година!! 😆
Не изглежда зле , но зеленото по ме кефи за монитор но никой не може да достигне кехлибареният херкулес ! Навремето съм гледал видео на зелен правешки монитор че нямаше под ръка телевизор пък имаше видео с няколко касетки и един правец :) . Интересни казармени времена...
-
Няма проблем в хоризонталната развивка. ВКП 170 монитора спокойно си показва 640 пиксела хоризонтално разрешение на 16 MHz както съм показал на няколко снимки по-горе (тази на 80-колонната карта и тази с Интернет радиата). Хоризонталното разрешение на VGA е също 640, така че няма проблем да се покажат 640 отделни пиксела на един ред. Проблема е вертикалното разрешение поради ограничението на PAL стандарта както вече обясних по-горе.
Ако говориш за редовата честота, тя е в килохерци и е 16 kHz при този монитор. Но тя определя вертикалното разрешение, не хоризонталното.
Имате много странни, бих казал революционни разбирания по въпроса.
Хоризонталното разрешение на всеки CRT монитор зависи само от две неща - хоризонталната (редовата) честота и честотната лента на видеоусилвателя в него. Тук става въпрос за максималния брой вертикални светли и тъмни линии, които изобщо може да се различат и преброят на екрана. Вертикалнаото разрешение на CRT мониторите обикновено не се обсъжда, по-скоро се говори за броя редове в растера. Примерно, за телевизионния стандарт, разпространен в Европа, който май наричате PAL (а всъщност PAL е ситема за цветност), хоризонталната (редовата) честота е 15625 херца, вертикалната (кадровата)е 50 херца и като разделим едното на другото, се получава 312,5 реда. Понеже развивката е презредова, броят редове е 625. Друг пример - най-ниският VGA e 640/480@60Hz, при него хоризонталната честота е 31500 херца, вертикалната е 60 и като се раздели едното на другото, получаваме 525 реда.
Броят пиксели (примерно 640/480)няма нищо общо с монитора, а с матрицата на видеопаметта във видеокартата. Паметта е организирана като таблица с 640 реда и 480 колони и всяка клетка от тази таблица отговаря за един пиксел от изображението. На изхода на видеокартата, обаче, излиза аналогов сигнал и се подава към монитора и мониторът няма никаква представа в дадения момент кой точно пиксел изобразява и т.н. Това, че сигналът е построен по цифров път и излиза от ЦАП, по никакъв начин не противоречи на твърдението, че сигналът е аналогов. Аналоговият сигнал попада в аналоговия монитор и на екрана му се получава аналогово изображение. Това е както при възпроизвеждане на музика, записана на CD: записът е цифров, има честота на дискретизация, поток от данни, но на изхода на ЦАПа получаваме аналогов сигнал и подаваме сигнала на аналогов усилвател с аналогов говорител на изхода му.
Това, заради което изобщо се хванах да пиша по въпроса е, че монитор, предназначен за телевизионния стандарт (комплексен видеосигнал с редова честота 15625 и хоризонтална 50), какъвто е въпросният ВКП 170, или пък обикновен телевизор в качествово си на монитор, по никакъв начин не може да се свърже директно към изход на VGA карта. Не говорим за това, че VGA има отделни изходи за трите цвята и синхроимпулсите за редове и кадри, общо 5 отделни изхода. Възможно е да сумираме сигналите за цветовете в един сигнал Y и да подадем синхроимпулсите така, че да попаднат където им е мястото. Пак нищо няма да се получи, при VGA редовата честота е поне двойно по-голяма от тази, на която работи въпросният монитор. Изобщо няма да се получи нормално изображение. Ще се получи само ако се използва някакъв конвертор - процесорно устройство, което да преобразува от VGA в комплексен видеосигнал по телевизионния стандарт. В това устройство неминуемо ще се извършва преизчисление на пиксели и ще има загуба на резолюция, но по-лошото изображение по никакъв начин няма да се дължи на някаква неспособност на монитора да покаже нормално 640/480, а на самото преизчисляване в устройството.
-
Тук говорим за VGA, така че имаме хоризонтално разрешение 640 пиксела и вертикално разрешение 480 пиксела. Редовата честота на този монитор определя максималното вертикално разрешение, защото не можем да имаме по-голямо вертикално разрешение от броя редове на кадър които могат да бъдат показани. В случая този брой редове при прогресивна развивка на PAL е 312 реда, от които 288 са за картина. Това означава че максималното вертикално разрешение в пиксели което можем да покажем на монитора е 288 пиксела, а за VGA са нужни 480 пиксела.
Хоризонталното разрешение зависи от честотата на ЦАП-а който генерира сигнала и дали монитора може да ги покаже като отделни пиксели без да ги размазва. Както се вижда на снимките 640 пиксела не са проблем когато ЦАП-а работи на 16 МHz. Пробвал съм даже и със 720 пиксела на този монитор, също се справя добре. Така че при този монитор хоризонталното разрешение не е лимитиращия фактор за VGA, но вертикалното е и никакъв конвертор не може да реши този проблем без загуби във вертикалното разрешение.
-
Хехе дано го получиш. Снимай го да го видим щом дойде :)
8)
Благодаря! И аз се надявам. :)
Не изглежда зле , но зеленото по ме кефи за монитор но никой не може да достигне кехлибареният херкулес ! Навремето съм гледал видео на зелен правешки монитор че нямаше под ръка телевизор пък имаше видео с няколко касетки и един правец :) . Интересни казармени времена...
Да, зеленото има значителни предимства. Четох че фосфора свети по-дълго и на 50 Hz спомага да не се забелязва мигането на екрана. Само че вече имам един зелен, затова реших да пробвам с бял. Освен това ако наистина е неизползван, интересно ми е да разбера дали ще извади по-добра картина от стария.
Иначе и аз най-харесвам кехлибарените. Първия ми CGA монитор през 1991-93 г. беше кехлибарен и вадеше много красива картина при разрешение 640x200. Баща ми по същото време имаше кехлибарен Херкулес на работата си който изкарваше 720x348 и изглеждаше перфектно. Само че от това което гледам по ретро каналите в Тубата излиза че изобщо не издържат на годините. Кинескопите им много по-бързо правят burn-in от зелените и да намериш свестен кехлибарен кинескоп в днешни дни е почти невъзможно.
-
Аз ако трябва да ги сравня , бял, зелен и оранжев. Белият сякаш е за предпочитане, като му намалиш яркостта, оранжевият обаче е в пъти по-приятен от тоя зелен дето е като радиация.
Иначе моят CGA/EGA монитор с който съм оборудвал правеца е супер качествен , изобщо не боли глава от него и дори има ключе от заде ,което го прави да имитира или зелен или оранжев 8)
Ето го самият монитор някакъв тайвански марка TATUNG 8)
-
Тук говорим за VGA, така че имаме хоризонтално разрешение 640 пиксела и вертикално разрешение 480 пиксела. Редовата честота на този монитор определя максималното вертикално разрешение, защото не можем да имаме по-голямо вертикално разрешение от броя редове на кадър които могат да бъдат показани. В случая този брой редове при прогресивна развивка на PAL е 312 реда, от които 288 са за картина. Това означава че максималното вертикално разрешение в пиксели което можем да покажем на монитора е 288 пиксела, а за VGA са нужни 480 пиксела.
Хоризонталното разрешение зависи от честотата на ЦАП-а който генерира сигнала и дали монитора може да ги покаже като отделни пиксели без да ги размазва. Както се вижда на снимките 640 пиксела не са проблем когато ЦАП-а работи на 16 МHz. Пробвал съм даже и със 720 пиксела на този монитор, също се справя добре. Така че при този монитор хоризонталното разрешение не е лимитиращия фактор за VGA, но вертикалното е и никакъв конвертор не може да реши този проблем без загуби във вертикалното разрешение.
Бях решил да се откажа от този спор, но един ползвател от форума ме подстрекава...
В телевизионния стандарт, който наричате PAL, всъщност редовете са 625. Развивката е презредова, но това не променя факта, че редовете са си 625. Та тези 625 реда са супер подходящи за показване на изображение 800/600. За 800 хоризонтални пиксела няма никакъв проблем, особено при 15625 херца хоризонтална честота. 800/600 oтвсякъде си е VGA. Пробвайте с този конвертор VGA -PAL да зададете в настройките на дисплея 800/600, вероятно ще се получи значително по-добре... Ако стане, това ще значи ли, че ВКП 170 или София 31 е VGA монитор? Не, защото разликата между ВКП 170 и някой VGA монитор е като между влак и автобус... И двете возят, но на влака му трябват релси, а автобусите вървят по шосетата. VGA не е само резолюция на изображението в пиксели, във всяка от безбройните разновидности на VGA има специфична стойност на хоризонталната честота, вертикалната честота, броя редове в растера, както и на още много параметри. Най-ниската стойност на хоризонталната честота в херци при VGA е 31500, а това е повече от два пъти повече от 15625. Хоризонталното отклонение на ВКП 170 никога няма да заработи на 31500, както и никой VGA монитор няма да заработи на 15625.
-
... както и никой VGA монитор няма да заработи на 15625.
С изключение на тези, които работят (http://15khz.wikidot.com/) :D
-
С изключение на тези, които работят (http://15khz.wikidot.com/) :D
Абе работят, ама нямат хоризонтално отклонение, както и изобщо са без кинескоп...
-
800/600.
800/600@56Hz
-
Бях решил да се откажа от този спор, но един ползвател от форума ме подстрекава...
В телевизионния стандарт, който наричате PAL, всъщност редовете са 625. Развивката е презредова, но това не променя факта, че редовете са си 625. Та тези 625 реда са супер подходящи за показване на изображение 800/600. За 800 хоризонтални пиксела няма никакъв проблем, особено при 15625 херца хоризонтална честота. 800/600 oтвсякъде си е VGA. Пробвайте с този конвертор VGA -PAL да зададете в настройките на дисплея 800/600, вероятно ще се получи значително по-добре... Ако стане, това ще значи ли, че ВКП 170 или София 31 е VGA монитор? Не, защото разликата между ВКП 170 и някой VGA монитор е като между влак и автобус... И двете возят, но на влака му трябват релси, а автобусите вървят по шосетата. VGA не е само резолюция на изображението в пиксели, във всяка от безбройните разновидности на VGA има специфична стойност на хоризонталната честота, вертикалната честота, броя редове в растера, както и на още много параметри. Най-ниската стойност на хоризонталната честота в херци при VGA е 31500, а това е повече от два пъти повече от 15625. Хоризонталното отклонение на ВКП 170 никога няма да заработи на 31500, както и никой VGA монитор няма да заработи на 15625.
Колега, аз изобщо не съм на ясно с кого въобще спориш, защото това което си написал тук аз го написах точно в отговора който ти цитира когато влезе в дискусията, а именно че София 31 не става за VGA.
Иначе нямам време да коригирам всяка една от неточностите които си написал до тук, като например че PAL e 625 реда да, но само 576 са за картината, че развивката е презредова да, но може да бъде и прогресивна (само 288 реда) и главно тя е подходяща за монитор, че изобщо не говорим за SVGA 800x600, a за VGA 640x480 (и много други), а и не виждам смисъл в такова упражнение.
-
Какъв е смисълът на упражнението? Ето такива по детски наивни твърдения...
Няма проблем в хоризонталната развивка...
... Но за 480 пиксела трябва да му пуснеш над 1000 реда и монитора вече не може да направи вертикална синхронизация в един кадър...
...Ако говориш за редовата честота, тя е в килохерци и е 16 kHz при този монитор. Но тя определя вертикалното разрешение, не хоризонталното.
Предполагам че те накарах да прочетеш и помислиш по въпроса, и се надявам, че вече знаеш повече...
Ще опитам да ти дам още малко поводи за размишления:
При прогресивните развивки частното на хоризонталната и вертикалната честота е винаги цяло число.
Пример - за 640/480@60Hz : 31500/60 = 525 реда. За 800/600@56Hz : 35200/56 = 625 реда.
При презредовите развивки нещата са различни: За европейския телевизионен стандарт с кодиране на цветността по системата PAL, който явно в компютърните среди наричат просто PAL(то да се говори за PAL при монохромен монитор си е шизофренно, ама ней се...), 15625/50 = 312.5 реда. Броят редове в растера не е цяло число, а винаги завършва на 'и пловина'.
При това положение, чудя се какво точно представлява този стандарт PAL с прогресивна развивка и 312 реда. 15625/312 = 50.08012... В европейските телевизори, произведени след средата на 80те, обикновено няма автономен вертикален генератор и вертикалната честота се получава от хоризонталната с цифрово деление на 625 и при това положение не биха могли да синхронизират при такъв прогресивен PAL... Не бих се учудил ако просто четните полукадри повтарят нечетните и всеки втори ред е еднакъв с първия, всеки четвърти с третия и т.н., а самата развивка пак си е презредова.
Какво не ти хареса в идеята за 800/600@56? SVGA е разновидност на VGA, както и всички други разновидности (http://martin.hinner.info/vga/timing.html).Това, че в 625те реда на PAL има само 576 за изображение? Ами аз ли да те уча - опитай ако е нужно, вмъкни още 24 реда допълнителни, като нищо ще се получи 'нативна' резолюция... Интересно, като вмъкваш допълнителни редове, кое ще се променя - хоризонталната честота или вертикалната? В монитора от хоризонталната честота зависят важни неща като високото напрежение и хоризонталният размер, затова предполагам, че ще се променя само вертикалната честота.
-
Виждам че не ти е ясно нещо много основно, затова ще отделя времето да ти го обясня.
Презредовата развиква която на PAL дава 576 използваеми за картина реда не е подходяща за компютърен монитор. Ще ти обясня защо. Представи си растерен графичен режим с начална точка (0, 0) в центъра на екрана. Искаме да покажем една много проста графика състояща се само от два пиксела: единия в позиция (0, 0) и другия точно над него в позиция (0, 1). Обаче тъй като презредовата развивка на PAL опреснява първо нечетните редове на кадъра с честота 25 Hz, a после четните (пак с 25 Hz), монитора никога няма да може да покаже и двата пиксела едновременно. Това което ще се вижда е само един пиксел който вибрира между позиция (0, 0) и (0, 1). Това е неприемливо. Точно по тази причина се използва прогресивна развивка на PAL при компютрите от поколението на Правец 82. При нея целия кадър се опреснява 50 пъти в секунда, но редовете са само 288 и не са достатъчни за VGA.
И да, редовата честота определя максималното вертикално разрешение, недоумявам как още не можеш да го разбереш. Колкото повече са редовете, толкова повече отделни пиксели могат да бъдат показани вертикално един над друг!
-
Мисля, че не отчиташ ефекта на послесветенето на луминофора, подсилен от инертността на човешкото зрение. Как ли работят динамичните индикации изобщо... Да кажем, че такъв ефект съществува, но едва ли причинява толкова значим дискомфорт, колкото предполагаш...
Редовата честота определя броя на линиите в растера и следователно вертикалното разрешение точно толкова, колкото и кадровата честота. Значението на едната е еднакво със значението на другата.
-
Не предполагам, колега, всички неща които съм написал до тук съм ги пробвал на ВМЧ-001 и ВКП 170 мониторите около това проектче (https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=16078.0) с цел да постигна колкото се може по-високо разрешение без компромиси в качеството. До момента съм стигнал до 640x225 и не мисля че ще мога да го вдигна повече от това.
-
Белия кинескоп го получих и вече е монтиран и настроен. За съжаление не беше в оригиналния кашон (ако изобщо е имало такъв) и не получих никакви бумаги по които да разбера кога е произведен. Хареса ми как се получи - нещо като цветен монитор без цветове. Единствения му недостатък е че няма анти-рефлективно покритие, за разлика от зеления, който между другото се оказа полски. Иначе дава доста добра Имко 2 ретро визия на Правеца, нещо като компютрите на тази снимка:
-
Великолепно, а снима ли го отделно самият кинескоп, нямаше ли някакви бележки по него :) ? Иначе много интересно, разпита ли ги как така е залежал от къде кога защо какво и прочие :) :crazy: :blush:
-
Не знаеха нищо, само ми казаха че бил последна бройка, което вече ми беше известно. Не получих урока по история за който се надявах! 😆
Разбрах обаче че този кинескоп може да се сложи и на ВМЧ-001 монитор, тъй като зеления който свалих е същия като този на моя ВМЧ-001. Даже и мисля по-нататък да го сложа на него, защото на ВМЧ-001 имам лек burn-in, докато този който свалих от ВКП-то е перфектен.
На новия кинескоп има нещо като кръгъл печат на който е останала само окръжността и този стикер:
-
:--- :dance:
Хехе мене ме къдри самата идея ,че както сам каза продават нещо такова в модерните времена, а още повече ,че има и кой да го купи :D А ония от магазина изненадаха ли се , че го купуваш хехе зарадваха ли ти се? 8)
-
Не мисля че изобщо си имат представа какво е. Продавачката му викаше "монитор" докато го преглеждах пред нея! 😆
-
Този ВКП-170 монитор постепенно ми стана любим въпреки че по качество на картината ВМЧ-001 го превъзхожда. Доста е лек, плитък и лесно преносим с една ръка благодарение на дръжката. Останаха обаче два проблема които ми се иска да отстраня:
Проблем 1: Яркостта е температурно-зависима от крайния транзистор КТ602А.
След като го включа трябва доста да засиля яркостта за да видя картината. След това обаче трябва постоянно да я намалям в продължение 15-20 минути докато се достигне температурно равновесие. Знам със сигурност че е заради КТ602А, защото след като загрее ако го изстудя със спрей за замразяване яркостта пада и пак започва бавно да се вдига сама. Смених го със нов от Елимекс (https://elimex.bg/product/14554-kt602am) и му сложих алуминиево радиаторче, обаче ефекта е същия. Иначе при ВМЧ-001 след като се появи картината яркостта си остава закована. Някой знае ли дали това е нормално за този монитор или е дефект?
Проблем 2: Клатене на картината при 60 кадъра в секунда заради непосредствената близост на трансформатора до кинескопа.
Имам Apple II+ и Amstrad PPC640 които работят на 60 кадъра в секунда. Иска ми се да използвам този монитор за тях, обаче когато трансформаторната и кадровата честота са различни се получава клатене на картината тъй като двете честоти постоянно влизат и излизат от фаза. Трансформатора е прекалено близо и магнитното му поле влияе на кинескопа, въпреки че има силициева ламарина в долната част. Пробвах да изместя трансформатора в дясната част и клатенето намаля значително, но пак се забелязва в долния десен ъгъл на екрана. Сега мисля да сложа трансформатора на мястото на радиатора на 2N3055 транзистора, а него да го сложа някъде отдолу. Силициевата ламарина също лесно мога да преместя да е в горната част на кинескопа.
-
Виж дали напрежението на емитера на Т105 не се променя заедно с промяната на яркостта. Ако проблемът е в това, може да сложиш ценер между базата и земя, за да държи напрежението стабилно.
-
Значи да уточня - говорим за напрежението между емитера на Т105 (2Т3169)/плюса на C106 (220 uF) и масата на монитора, нали? Ами стабилно е и не се влияе изобщо от яркостта или контраста. Само съвсем леко се влияе от температурата. Веднага като включа монитора е 8,45V докато е студен. След около минута обаче пада на 8,35V и си остава там.
Иначе проблем №2 е 99% решен. Размених местата на трансформатора и радиатора на 2N3055. От клатенето на картината остана само някаква едва забележима следа в горния ляв ъгъл. Ако сложа още силициева ламарина мисля че ще може да се елиминира тотално, но и така да си остане не е проблем. Трябваше обаче да сложа 2N3055 на порцеланова подложка, тъй като корпуса му не е на маса, а сега радиатора е хванат за шасито. Самия транзистор се нагрява повече от преди, дано това да не се окаже проблем. Исках да сложа слюда, обаче нямаха в Елимекс, а пък не ми се чакаше до догодина.
-
Добре, тогава виж как се променят напреженията на колектора, базата и емитера на КТ602 и на емитера на Т103 с промяната на яркостта. Като казвам промяната на яркостта, имам предвид промяната й във връзка със загряването на транзистора във времето, а не при промяна на яркостта от потенциометъра. Значи, да подадеш видеосигнал (картина), който не се променя и да измериш тези напрежения веднага след включване на монитора, когато транзисторът е студен, и после пак, след 15 мин., когато е окончателно загрял. Тези напрежения не би трябвало да се променят от положението на потенциометъра за яркост.
Иначе, загряването на стабилизатора на захранването е известен проблем при София 21 и 31 и има няколко различни метода за решаването му, най-радикалният от тях е премахването на кръга за 5ти хармоник, включен паралелно на ТХО. Добавянето на този кръг е българско изобретение и от него няма никаква друга полза, освен значителното повишаване на тока, който консумира хоризонталното отклонение. Тази система с 5ти хармоник я има само в българските чернобели телевизори и никъде другаде по света.