Форум за любителите на Стара електроника
Измервателна и тестова апаратура => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: chwor в 30 Октомври, 2021, 13:24:50
-
Привет!
Сдобих се през лятото от битака в София с малък лампов осцилоскоп. Идеята ми е да го използвам за "показомер" на нива към аудиосистема /сп. Радио 10/82/. Устройството е без кутия, беше леко запрашено, но лампите бяха без отлагания. От 4 бр. индуктивности без сърцевина 2 бр. бяха откъртени и липсваха и една само с отчупена пластмаса и прекъсната от единия край. Измерих 2-те останали като 500 и 520uH. Липсващите 2 замених с руски по 500uH. При включването хоризонталната развивка не се разпъваше нормално. След доста ровене на схеми на древни осцилоскопи според включените лампи/4бр./ установих, че схемата на полския Mini 4 е доста подобна на това изделие.
[attach=1]
Та по нея хванах, че едно анодно съпротивление на лампата ECC88 e свързано вместо към анода, към отоплението. Не изглеждаше да е някакъв ремонт, по скоро така е сглобено и осцилоскопа не е влизал в употреба.
След тази ми корекция развивката се разпъна и скопа започна да рабори почти нормално.
Обаче заваля фронтовете на правоъгълен сигнал още на 100HZ.
[attach=7]
400HZ
[attach=8]
1000Hz
[attach=9]
Подменях лампите за вертикално отклонение без ефект. В това изделие те са 1 бр. EF80 и 1 бр. PC.../не се чете, но замяната с EF80 не променя нищо/, за разлика от Mini4, който срещах с 2 бр. EF83 или 2 бр. E180F
Прилагам снимки:
[attach=2]
[attach=3]
[attach=4]
[attach=5]
[attach=6]
Размерите са 12х20х25см.
Тръбата е 6см.
Прилича ми на изделие със специално предназначение за вграждане, т.к козирката на тръбата е от стругован месинг или бронз, болтовете държащи предния панел са от същия материал.
Ще съм признателен ако някой го разпознае да сподели и за помощ с решаването на проблема със завала на фронтовете.
В ръководството за Mini4 L1 и L2 са по 300uH, а L3 и L4 по 450uH.
Дали ако намаля L3 и L4 ще има ефект. При мен сложих дросели по 500uH руски с феритна сърцевина.
Благодаря предварително.
-
"Завалянето" на фронтовете може да е от капацитивно несъгласувана сонда. Входното съпротивление вероятно е голямо и там пикофаради са от значение.
-
Здравей. Хубава антика . :good: Както и колегата споменава по горе се получава от не симетриран входен делител или сонда . Провери все пак и генератора дали дава правоъгълник на всички обхвати . Ако е наред , подай директно сигнал на G1 , G2 и G3 ги дай на късо . Отпояваш C 1pF , успоредния на 20 Mom .Две изолирани жички около 5-7 см дълги и ги усукваш като за шнур . Запояваш ги вместо С1 . Пускаш го и започваш да режеш по 5мм от проводника . Същото може да се постигна и с 3-5 pF тример . Ако не дава ефект ,значи е нарушена линейността на Y усилвателя . Но за да направиш някаква настройка ти трябва осцилоскоп .
-
Благодаря за идеите.
Наистина не съм пробвал с истинска осцилоскопна сонда, а с кабела с крокодилите от DSO150. Имам една китайска - ще пробвам с нея.
Мисля че не е от генератора, защото заваля фронтовете и от външни сигнали подавани през Х и Y клемите, като за Y ползвам вградения усилвател, защото тръбата не е много чуствителна. Мислех си, че може усилвателите по Y да са в нелинеен режим, но това ще го установя като ми дойдат малко чаркове от Китай, за да спретна външни усилватели по X и Y.
Всъщност имам проблем с визуализацията на нивоиндикатора от схемата в сп. Радио 10/82 - "Дисплей в бьiтовом радиокомплексе". Като се подаде сигнал на някой от 10-те входни канала има засветка на съседен канал. Наблюдавайки сумарния сигнал с DSO150 не се забелязва влияние в/у съседните канали и посоченото в статията решение не помага. И си помислих, че причината за прехвърлянето м/у каналите при визуализация може да е причината за завала на фронтовете.
А иначе изпълнението не е точно по същата схема, а най-близката, която открих.
-
Този скоп не е фабрична изработка . Това е самоделка . В което няма нищо лошо . Погледни елементите , те са събирани интернационално . Каквото е имало под ръка. Не го приемай като упрек или като чели е боклук . Напротив . Зная колко труд е вложено тук за да стане. На теб се пада да го оправиш.
-
Нама за какво да се засягам, аз съм го взел сопределени цели/ниво индикатор и oscilloscope music/, за които ще ми свърши работа дори в това състояние. Даже и за така модерните аналогови часовници с електростатична тръба става - при това прави доста симетрична окръжност, в сравнение с някои, които съм виждал по клипове.
Според мен е някакво военно производство за вграждане от соц-а. Много прецизно е за самоделка - струговани детайли и наистина интернационални детайли. Големите електролити в захранването даже нямат никакви надписи /единият, който се вижда на снимката беше подменен от мен, но след проверка и формоване върнах оригиналните/.
Освен това с тази грешка в монтажа, която открих не ми се вярва някой ентусиаст да е хвърлил толкова труд и да не го е довършил. По скоро не е минал тестове и е бил зарязан при производството.
Пробвах с нормална сонда с донастройващ кондензатор - без ефект. Монтажът е много компресиран и трудно се проследяват връзките, но BNC-то е свързано директно като вход 1:1 без "атенюация" с кондензатора 0,1uF на решетката на входната лампа.
-
Не мисля че варианта самоделка може да се изключи само защото е направен добре. В тези времена не беше проблем за идеш в някой завод и да помолиш някой стругар или фрезист да ти измайстори нещо. :)
-
Oт ламповите по елементарни, чешкия BM-370 се доближава по състав на това, което си описал. Като се вземе предвид галетните превключватели да се игнорират и да останат на една позиция.
-
Визуално пък е доста близък до руския ЛО-70 (https://www.google.com/search?q=%D0%BE%D1%81%D1%86%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%A4+%D0%BB%D0%BE-70&tbm=isch&ved=2ahUKEwiVyJq7n_fzAhXWh_0HHTFeBlkQ2-cCegQIABAA&oq=%D0%BE%D1%81%D1%86%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%A4+%D0%BB%D0%BE-70&gs_lcp=CgNpbWcQAzIGCAAQChAYUIsHWL0KYMMMaABwAHgAgAFtiAGUA5IBAzEuM5gBAKABAaoBC2d3cy13aXotaW1nwAEB&sclient=img&ei=Xuh_YZWhCdaP9u8PsbyZyAU&bih=969&biw=1920&rlz=1C1CHBD_enBG712BG712) и до българския ОН-2 (https://www.google.com/search?q=%D0%BE%D1%81%D1%86%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%A4+%D0%9E%D0%9D2&tbm=isch&ved=2ahUKEwiWk8r2nvfzAhWB7rsIHWvZCLIQ2-cCegQIABAA&oq=%D0%BE%D1%81%D1%86%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D0%A4+%D0%9E%D0%9D2&gs_lcp=CgNpbWcQA1C6CViZI2DSKGgEcAB4AIABYogBjwWSAQE3mAEAoAEBqgELZ3dzLXdpei1pbWfAAQE&sclient=img&ei=zud_YZb0DYHd7_UP67KjkAs&bih=969&biw=1920&rlz=1C1CHBD_enBG712BG712).
-
Позамерих лампите за вертикално отклонение по схемата от 1-вият пост на Mini4, отчитайки разликите в пиновете на лампите.
На снимката е сигналът на анодите на EF80/съответно на входовете на бобините към плочите L3 и L4/ през сонда 1:10.
[attach=1]
А тук на изхода на бобините, т.е на самите плочи.
[attach=2]
Явно руските феритни дросели, които съм сложил вместо липсващите, не са подходящи.
Ще навия някакви в/у тръбичка без сърцевина и ще меря пак.
Тези бобини за какво трябва да служат? За компенсация на изкривявания ли?
-
Погледни снимката на чешкия осцилоскоп BM-370. С червените стрелки съм отбелязал точно тези бобини - L5, L6. Използват четири секционни, като общите намотки, са разпределени еднакво по всичките. Да имаш на представа какви да търсиш.
-
Тези бобини м/у анодното захранване и анодния резистор при мен са налични и са едносекционни. Виждат се на 2-рата и 3-тата снимки на страничните изгледи с бяла и червена пластмасови тръбички.
Липсваха ми бобините м/у анодите и плочите и ги замених с каквото ми попадна под ръка.
Но благодаря за снимката - добра подсказка да поразгледам "голи" снимки на Mini4 в elektroda.pl, макар че неговата конструкция няма нищо общо с моето изделие.
-
В Mini4 също всички бобини са едносекционни.
[attach=1]