Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Друга електрическа техника => Темата е започната от: xborox в 17 Ноември, 2021, 20:15:14
-
Времето захладня и проектите на вилата стават все по-технически ориентирани. Напоследък ми се върти в главата една идея, за изпълнението на която може да помогнете. Ето накратко каква е постановката.
Вилата е в неелектрифицирана зона, съответно захранването се осигурява от соларен панел, контролер и акумулатор. Имам инвертор на 220 за зареждане на компютри и други подобни уреди, а когато се налага нещо по-сериозно, идва ред и на генератора. През изминалата година съм го палил не повече от 3-4 пъти за кратко, тъй като соларната система ми е напълно достатъчна.
Зимата обаче денят е къс, а и разположението на соларния панел не е оптимално и предполагам, че ако остана повече от 2-3 дена на вилата, акумулаторът ще клекне и ще се наложи да запаля и генератора. В този случаи имам желание да използвам генератора не само за текущата консумация, но и за зареждане на самия акумулатор. Генераторът ми е един обикновен четиритактов Raider, като към него има извод за 12 волта (какъв е токът, дали напрежението е стабилизирано, не знам, но тези дни ще мога да проверя).
Питането ми е как е най-удачно да се реализира схемата за зареждане на акумулатора. Може би ако има готови модули, би било най-добре. Другото, което си мисля, е дали не е проблем зарядът да се осъществява, докато самият акумулатор е свързан с контролера на соларния панел.
Всякакви идеи са добре дошли. Тази модификация не е наложителна, но просто ми се струва като добра опция, така че ако може да се реализира сравнително лесно, ще се радвам да го направя :drinks:
-
Обикновено зарядно от 220В.
-
Щеше да е по-лесен отговора ако се знаеше капацитетът и типа на акумулатора. За обикновен оловен автомобилен акумулатор (до 75 Ah) трябват около 5 - 7А, в зависимост от това за какво време трябва да се извърши заряда. 55 - 60W автомобилни крушки ще свършат работа за проверка на генератора. Автомобилният акумулатор "търпи" и по-голям ток за по-бързо зареждане, но се съмнявам генераторът да го осигури в изход 12V. В конкретния случай импулсно зарядно 220АС/14VDC (най-добре автоматично, което не допуска напрежение над 14 - 15V под заряд) ще е по-подходящо от обикновено трансформаторно заради по-високия к.п.д. Мисля, че няма проблем да се зарежда акумулатора без да се откача от соларната система (освен ако акумулатора не е с влошени параметри и да позволи да се вдигне напрежението и зарядното не е автоматично). Трябва обаче инвертора на соларната система да е изключен, за да не работи насреща с генератора, че може да има фойерверк. Професионални инвертори имат такъв режим на работа (съвместно с генератор), но твоят случай едва ли е такъв. Но дори и при тях (пред очите ми) въпреки, че има специален интелигентен модул да гарантира такъв режим, е ставал трясък - става въпрос за 300KVA!
-
Да, вярно, трябваше да уточня тези факти :-) Тягов оловен акумулатор, 65 ампера. Иначе май наистина е по-умно да взема едно обикновено импулсно зарядно на 220 волта, защото сега установих, че генераторът позволява да се използва само една от двете линии - или 220 волта, или 12. А идеята ми е да зареждам акумулатора само тогава, когато пускам генератора да захранява някакъв по-голям консуматор.
Със сигурност инверторът ще е изключен при заряд, а контролерът наистина не би трябвало да има проблем, ако напрежението не надхвърля 15 волта. За съжаление знаете какви са документациите на тези китайски уреди, така че няма къде да проверя, но логиката сочи да е така.
-
Тия 12VDC служат за включване на подвижна лампа (около 20W) за да може генераторът да се обслужва когато е тъмно. Не съм сигурен, но може би това е напрежението на възбудителната намотка, но има генератори с вградени диоди в самата намотка и няма пръстени да я извеждат от ротора.
-
По документация на Raider е точно за зареждане на батерии, ама като знам как ги правят китайчетата :)