Форум за любителите на Стара електроника
Телевизионни приемници => Ремонт, схеми, документация, литература => Темата е започната от: Музеят Балкан в 15 Февруари, 2022, 14:52:07
-
Имам телевизор Велико Търново 84, който си работеше почти безпроблемно. Дефекта, който имаше беше, че както си работи изведнъж започваше да гърчи хоризонталното и растера изчезваше, заедно със звука. След добрия стар шамар, всичко се възтановяваше. И така няколко пъти докато загрее, но и не винаги беше нужно.Какволи ненаправих, опреснявах спойките на "иглите" за нанизване на отделните стъпала, контактен спрей където, както може... И нищо. Накрая се отказах, защото пък тръгнали да се опитам да го отворя и внимателно да почуквам за студени спойки - дефекта го нямаше.
Дака де, обаче шамарите винаги водят до лош резултат. Онзиден го ударих - и до тук. Растера изчезна, но пък затова започна се чува адски странно свистене. От ТХО вероятно...
На пръв поглед нищо дефектно или прекъснало не се вижда.
Моля всички желаещи и разбирачи да се опитат да ми помогнат.
Благодаря!
П.П. - не ми позволява да прикача запис на свистенето, интересното, е че е в такт.
-
Какво значи че е в такт свистенето? Да не би просто да е ритмично повтарящо се на 4-5 сек? Ако да, това свистене се нарича ПЛЯКАНЕ***...
Провери за късо съединение емитер-колектор на крайния транзистор на ХО, SU 167. Разбира се, транзисторът може да е заменен примерно с BU208 или с какъвто е разполагал съответният майстор. Ако имаш късо там, ще ти трябва транзистор, но преди да го смениш, провери за откъснати спойки краката на импулсния "трансформатор" на захранването. Почти съм сигурен, че там е първопричината за шамарите...
*** Живях 2 години във Враца - 1995-97, работих там в телевизионен сервиз. Още през първата седмица някакъв човек донесе за ремонт ВТ84. Тогава все още не бях се сблъскал челно със северозападния диалект... Питам го 'Какво му има?', отговаря ми 'ПЛЯКА'. 'Е как пляка бе???'. На този въпрос получих отговор 'ТЕ ТАКА ТЕ!!!'. Повече не посмях да питам, реших, че и сам ще мога да разбера... Като го включих, видях, че защитата на захранването сработва, тя издава такъв периодичен свистящ звук. Е, те т'ва е ПЛЯКАНЕТО!
ПП Ако искаш да прикачиш звуков файл, може да го 'зипнеш'. Когато има разширение .zip, ще можеш да го прикачиш към съобщението.
-
Колега, първо си виж високоволтовият изправител /каскадата/, можеш просто да я откачиш от ТХО-то . Ако свистенето изчезне проблемът ти е там. Ако не виж си и крайният транзистор както ти казва колегата преди мен...
-
Колега, първо си виж високоволтовият изправител /каскадата/, можеш просто да я откачиш от ТХО-то . Ако свистенето изчезне проблемът ти е там. Ако не виж си и крайният транзистор както ти казва колегата преди мен...
Велико Търново за разлика от Електрон не може да работи с изключена каскада. Поврежда се RGB платката. :master2:
-
някой може ли да покаже как може да се направи композитен (A V) мод на точа чудо? :master2: :help: :hi:
-
За да не слагам директен линк, виж в Гугъл "AV сигнал към телевизор ВЕЛИКО ТЪРНОВО 84".
-
Велико Търново за разлика от Електрон не може да работи с изключена каскада. Поврежда се RGB платката. :master2:
През годините съм сменил десетки каскади на ВТ84, те българските каскади си дефектираха. Винаги съм пробвал телевизора с изключена каскада и никога нищо не е се е повреждало от това. Не съм чувал за подобна опасност, от какво трябва да изгори RGB платкакта?
-
За да не слагам директен линк, виж в Гугъл "AV сигнал към телевизор ВЕЛИКО ТЪРНОВО 84".
Последвах линка и прегледах темата, там не се прави AV вход, а се вгражда в телевизора декодер за кабелна или ефирна телевизия на мястото на ВЧ тракта на телевизора. При това, декодерът остава свързан с шасито на телевизора и галванично развързване от мрежата няма, развързва се антенния вход на декодера с кондензатори.
Истински AV вход може да се направи по два начина:
1. Да се развърже телевизора от мрежата;
2. Да се развърже V сигнала чрез изолиран усилвател, примерно с оптрони, както е реализирано това в доста телевизори с неразвързано шаси. Звукът - с малък трансформатор.
Вариант едно е най-интересен, като действително може да се ползва захранване от Е380, но не е толкова просто, както си го е представял авторът на темата в посочения линк. Ще трябва да се добави драйвер за управление на крайния транзистор на ХО, защото във ВТ 84 няма такъв, там транзисторът се управлява директно през съпротивление от намотка на импулсния 'трансформатор' на захранването. Въпросното съпротивление е 2.7 Ом, керамично, голямо. При замяна на оригиналния транзистор примерно с BU208 или 508, това съпротивление трябва да се промени на 10-15 Ом, защото иначе новият транзистор загрява силно. Даже и с оригиналния транзистор е добре да се увеличи стойността на съпротивлението - тогава изчезва 'тръгването' на телевизора при включване със звук като цвилене на ранена кобила, пищенето от ТХО, което кара техника да затяга гайките на магнитопровода и задействането на защитата по ток при ярки картини...Изобщо, ние българите правехме телевизори с особености, които не са добре известни и заслужават обсъждане. За почти всеки телевизор има прост начини да се решат конструктивни проблеми от недобро проектиране...
Има и вариант, при който се запазва оригиналното захранване и не се добавя почти нищо в телевизора, но се разделят 'земите' на захранването и ХО от тези на останалата част от телевизора. Този вариант заслужава обсъждане в отделна тема и ако някой проявява интерес, ще я направя. Но той не е за новобранци, които ще чакат да им се каже какво и как да направят, без да могат да разберат какво и защо се прави...
-
Проверих транзистора, но няма късо между емитера и колектора. Не е точно плякане... Още ще се по мъча да прикача файла.
-
А някаква схема и картинка за по-лесно? :reader: :crazy:
-
Ето:
/>
Сега като се заслушах, като чели звука идва от тоя траф. Но немога да съм на 100% сигурен...
-
Пляка, пляка...
Балкане, сигурен ли си, че не е изгорял крайният транзистор? Той бил SU161, а не 167, както съм написал. Понякога не дават пълно късо, но пак са изгорели... За всеки случай, откачи кабела от каскадата (този, който идва от ТХО!) и пробвай. Отдалечи края му от всичко наоколо! Няма логика каскадата да се повреди при шамар, но пробвай...
Като не изчезне плякането, закачи на мястото му кабела на каскадата и пробвай следното: извади конектора на ХОБ. В него има мост, който прекъсва захранването на ХО. Закачи една лампа с нажежаема жичка, примерно 60 вата 220В, паралелно на С27, за да не остава захранването без товар. Включи телевизора - предполагам, че плякането ще изчезне и лампата ще светне, като върху нея ще измериш около124 В. Това ще потвърди, че захранването със всичките му изправители е здраво. Ако е така, свържи една жица между база-емитер на крайния транзистор. Това са двата крака на транзистора, колекторът е свързан с болт и кабелно ухо. Напъхай обратно конектора на ХОБ и включи телевизора. Ако пляка, значи транзисторът е изгорял. Ако не пляка и лампата светне нормално, транзисторът е здрав и ще търсим другаде...
Този трансформатор, за който се съмняваш, че от него идва звукът, точно за него ти написах да провериш спойките му към платката. От времето, температурните разлики и вибрациите тези спойки се нарушават и при преискряване там, особено следствие на шамар, изгаря крайният транзистор на ХО. Това е типов дефект при тези телевизори.
-
Така...
Направих всичко стъпка, по стъпка написано от NHB. И всичко, е както той предположи. Каскадата е Ок. Изправинеля е Ок. Като укъсих емитер-база се чуваше само леко почукване, а лампата присветваше с него.
-
Излиза, че транзисторът не е здрав. Но това, което описваш, е малко странно. Я откачи кабела на колектора от транзистора и както е с късото между база-емитер пробвай пак, кажи какво се случва.
-
Крушката свети нормално и нищо не се чува от телевизора (освен ВО, нали...)
-
Добре, вече доказахме, че транзисторът си е отишъл. Всъщност е както предположих в самото начало... Лекият бум, който чуваш, е от един дросел - филтър на входа на захранването. ВО в момента не работи, то се захранва вторично от ТХО, а сега ТХО не работи.
Ще ти трябва транзистор. Тук не смея да ти дам съвет - не съм сигурен, че днес в магазините ще има истински транзистори. Най добре е да вземеш от някой друг ненужен телевизор или монитор. Не е важно точно какъв ще е транзисторът, стига да е от същото място в телевизора. Като намериш транзистор, все пак кажи какъв е и ще ти кажем дали е подходящ. Важно е да провериш спойките на импулсния 'трансформатор', защото са предпоставка да ти изгаря транзисторът пак и пак.
-
Ще потърся транзистор и ще пиша. Имам някакви от тоя период, но ще видя. Разгледах спойките на трансформатора, но всичко изглеждаше нормално, опресних ги всепак.
-
KU612 върши ли работа? Този имам под ръка. И двата са NPN, но до тук... или до търся друг?
-
KU612 е нисковолтов. Не става.
-
Явно ще купувам нов. Мнения за този: http://kvazer.com/npn-transistors/2597-bu208a-toshiba-.html ?
-
Защо не вземеш същия като оригиналния?
http://tpetrov.com/search.php?s=SU161
-
208 е добър за целта .
-
BU208 е идеален. Във времето, когато ремонтирах телевизори, моего брата телевизионният техник използваше само 2 универсални транзистора за всички телевизори - BU208 или BU508, в зависимост от това какъв корпус трябва, със съответната комбинация букви A,F,и D според мястото. За ХО на ВТ84, обаче, масово се ползваше BU205, защото на това място BU208 силно загряваше. Но много малко техници знаеха тайната, която по-горе споделих - трябва съпротивлението R53 2,7 Ом да се увеличи на 10 Ом, за мощността е достатъчно 0,5 ват, тогава 208 работи перфектно в този телевизор. 208 е по-голям, по-мощен и по-издържлив от 205 или оригиналния SU161, затова аз бих използвал него. С или без вграден диод или съпротивление В-Е - няма значение за този телевизор.
Транзисторите в магазините си бяха ментета още когато бях в занаята. Обаче, издържаха и работеха, въпреки това. Някои по-добре, някои- не толкова. Техниците споделяха помежду си опит и търсеха качествените ментета... От 25 години не съм пряко в занаята и като чувам сега какво е в магазините, не смея да купя нищо, използвам каквото имам от едно време или мога да сваля от стари платки... Сега, в Квазер би трябвало нещата да са сигурни, аз бих купил от там.
-
Слагах една група от паралелно свързани резистор и кондензатор в емитерната верига на СУ-то БУ-то. Ама съм забравил стойностите вече. Това прави една обратна връзка и регулира тока през транзистора и спира да грее. Ееееххх колко трикове ни научи Райчо Кехайов в Техникума в часовете по радио и телевизия. Няма да забравя думите му. Не искам да правя от вас рецептаджии. Учете се какво става с тока и сигнала във всяко едно стъпало. Така няма да има повреда която да не откриете. :hi: :drinks:
-
Колега аз лично слагам BU508D, но те съветвам да препоиш цялата захранваща платка както и да смениш тримера който регулира 124 в. За да запоя пиновите на който е набучена платката ги режа максимално близо до спойката и тогава презапоявам. Относно A/V вход вижте тук.
https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=14816.msg108119#msg108119
-
Ами взимам BU 208 и едно съпротивление 10ома 0,5ват и сменям. Само от Квазер пазарувам, такаче щом и вие сте доволен...
Петко, какво имаш впредвит? Да скъся пиновете? И аз си го мислех. Прекалено са дълги, много е затегната платката, и като почнеш да я вадиш почва едно сучене на основната платка, едно нещо...
Опитвам се да ги вадя тея платки максимално рядко и максимално внимателно. Може и да ги скъся леко, макар че, не ги вадя всеки ден нали...
-
Скъсяват се от страната на спойките, а не от страната на модулите. По принцип страдат от студени спойки, по захранването водят точно до изгарянето на транзисторите. Обърни внимание на тримера когато прекъсва най често гори високото.
Това имам в предвид.
[attach=1]
[attach=2]
-
Колега аз лично слагам BU508D, но те съветвам да препоиш цялата захранваща платка както и да смениш тримера който регулира 124 в. За да запоя пиновите на който е набучена платката ги режа максимално близо до спойката и тогава презапоявам. Относно A/V вход вижте тук.
https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=14816.msg108119#msg108119
Пиновете не случайно са дълги от страна спойки. Това ти дава възможност да набучиш модула от другата страна и така става удобен за мерене и изобщо достъпен за обслужване. Не съветвам да се режат, а просто хубаво да се презапоят. Понеже посребряването на пиновете се отслоява, спойката дори да е хванала добре за среброто, пак може да прави проблем. Трудно става добре без добър флюс. Киселинните запояват добре, но правят големи бели поради утечката от киселината по платката. Моят опит показва, че става хубаво с аспирин. Смърди, но работи. Просто не дишайте над спойките по време на запояването... После може да се измие с коресилин, спирт...Пиновете се запояват докато модулът си е на мястото, иначе се разместват и падат.
Презапояването на пиновете на местата за всички модули е важно, но също е толкова важно и презапояването на 'женските' части в куплунзите на самите модули.
Да, платката за управлението на захранването е много важна за сигурността на захранването и ХО. В този телевизор захранване и ХО са едно цяло и работят с една честота, която се генерира от 1060 в захранването. Има нормални развивки дори при извадена платка на хоризонталния генератор
-
Ето тук елементарен начин за галванично развързване. В края на темата е описан. http://clubs.dir.bg/showflat.php?Board=electro&Number=1942014632&page=&view=&sb=&part=all&vc=1
-
То всъщност не е галванично развързване, а шасито е винаги свързано към нулата.
-
Какво стана???
-
При хоризонталната развивка на тези телевизори,забравихме да подчертаем дебело,че се проверява най вече кръговият кондензатор на високоволтовия краен транзистор!Мисля,че беше от порядъка на 8.2 нанофарада,1600 волта минимум.От него гори крайния транзистор та се къса!Много често се оформя и лоша стойка на краката му-БУМ.
При нас в Добрич му казвахме /мяукане/
Има технология на ремонт и задължителна настройка на 124-волта.На времето се монтираха задължително нова импулсна платка,за да няма мяу или бум след време.Не,че старите не си ги поправяхме после.Спомням си чипове сменяхме масово B260,tda 1060-нещо накова и най вече тримера ако вземе да прекъсва както е описано по-горе в темата.
В общи лини ако всичко е часовник - телевизора,спи.
Сетих се и за един легнал филтриращ кондензатор се сменяше задължително с нов 350волтов мисля,че беше?10 или 20 микрофарада.
Гледам колегите в болницата приготвили два-три ВТ-84 за хвърляне,че ги прибрах в моя склад.Като остане време ще понаправя някой за спомен.Кинескопите са им прекрасни-TOSHIBA,с червена лепенка.Имам едни трафове от мед-апарати с две бобини на двете рамена на магнитопровода всяка на 220 волта,разделителни японски около 300 вата.През такъв ще захраня телевизора и ще пусна AV-директно с два чинча!