Форум за любителите на Стара електроника

Общ раздел => Технологии и джаджи => Темата е започната от: Любо Божков в 27 Април, 2022, 20:24:21

Титла: Въпрос за зареждане на гел акумулатори
Публикувано от: Любо Божков в 27 Април, 2022, 20:24:21
   Наскоро се зарибих с едно електрическо АТВ - електродвигател безчетков 1000W / 48V с честотно управление. Захранва се с 4бр. оловни гелови акумулатори 12V / 20Ah, свързани последователно. Зареждат се с "интелигентен" захранващ блок. Алгоритъма на заряд е следният: Започва да зарежда като източник на ток с 2,5А. Това продължава докато напрежението достигне 59V. След това работи като източник на напрежение докато зарядният ток спадне до 0,65А. Продължава да работи като източник на напрежение, но вече със стойност 55V. Същевременно се включва и индикацията за край на заряда.
   Та въпроса към знаещите е дали трябва да чакам докато акумулатора се разреди по индикацията на АТВ_то (4бр.светодиоди тип стълбица) и респективно да остана някъде на майната си, или мога да дозареждам без последствия - примерно на два угаснали светодиода. (За съжаление още не съм измерил при какви стойности на напрежението гаснат отделните сектори на стълбицата.) Ще се отрази ли на броя на зарядните цикли и на живота на батерията по-ранното и често дозареждане.
   По надолу съм показал платката и схемата на зарядното и примерни акумулатори - оригиналните са в кутия и за да се отвори да се видят трябва да разглобя половината АТВ>
Титла: Re: Въпрос за зареждане на гел акумулатори
Публикувано от: CVT в 27 Април, 2022, 21:41:21
Няма никакви притеснения относно дозареждане при геловите акумулатори. Единствения им недостатък е че не могат да се охлаждат чрез конвекция за разлика от тези с течен електролит и затова тока на заряд трябва да се ограничи за да не прегряват, както вече си установил.
Титла: Re: Въпрос за зареждане на гел акумулатори
Публикувано от: pansim в 28 Април, 2022, 11:26:37
Всички оловни акумулатори трябва да бъдат държани заредени на 100%. Разряда им колкото по малко, толкова по-добре.
От това следва, че веднага след като си отидеш в къщи, независимо от пробега, включвай зарядното. Това е начина за максимално съхранение на акумулаторите.
А най-доброто е след като загинат геройски тези оловни недомислици, да си поставиш качествена литиева батерия естествено с корекция на зареждащия блок. Няма да си познаеш АТВ-то! Гарантирам.