Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Общи приказки => Темата е започната от: lampamp в 17 Април, 2023, 17:05:19
-
Здравейте . Обръщам се към по знаещите.
Каква е разликата в схемното решение на фазоинвертора от към звук , надеждност.
Има вариант с 1 лампа като се взема сигнал от анода и катода на лампата, има вариант и със отделни лампи за положителния и отрицателния полупериод.
Ето няколко разновидности. Едното е от регент 60
Също разлика между 6H9C ECC83 в звучането представянето си.
Усилвателя ще е насочен към HI-FI не към китарджийско изпълнение.
Ще се радвам да обсъдим като не се вдълбаваме в дълбоките аудиофилски дебри с посоките на проводниците и собствена подстанция за усилвателя :D
-
Правил съм и двата варианта , разлика не виждам . Двете лампи , обикновено ги ползват в руските схемни решения . Няма руски пушпул да е по другия вариант .
Въпрос на избор .
-
Сигурно има някаква разлика , защото на долната схема обратната връзка е в предусилвателя. Не съм го правил и не мога да бъда категоричен .
-
Пуш-пул с EL34, руски еквивалент 6П27С (а не 6П3С) обикновено се прави за мощност от 20 до 100W синус. Последната е възможна при анодно 820V, и решетъчно 420V. При тези мощности се изисква и по-голямо възбудително напрежение, каквото схемата с разделен товар не може да осигури дори при анодно над 400V. За справка намерете публикациите на И. Петрушев в сп.РТ или РТЕ. Но дори и за "нормална" мощност от 30 - 40W, схемата с две лампи е за предпочитане. Има добра схема на 30W Hi-Fi паралелпротивотактен усилвател на Ханс Мюнинг пак в РТ.
-
Каква е разликата в схемното решение на фазоинвертора от към звук , надеждност.
Има вариант с 1 лампа като се взема сигнал от анода и катода на лампата, има вариант и със отделни лампи за положителния и отрицателния полупериод.
Като цяло схемотехниката е замряла в 1930 - 1940. Всичко е пудрене около схемата на усилвателя на Williamson от 1947. Ако разгледаш схемите те са доста приличащи си, руските са достъпни от към информация, не че не може да се намери и задокеански документи. Прикачвам ти един руски пищов за предусилвателя и фазоинвертора.
-
Ето още 3 варианта от аудиоиновейшън.
Те са с автоматично преднапрежение обаче.
Има ли някакво друго предимство фиксираното преднапрежение освен
,че можеш по финно и точно да балансираш крайните лампи ако не са напълно еднакви ?
Двете са поусложнени и понатрупани.
И аз така прочетох за фазоинвертора с 1 лампа . По лесно се балансира , обаче лампата не усилва когато са 2 половинки за фазоинвертор всяка една и усилва сигнала
-
Моят съвет е да прочетеш, каквото има писано за английския QUAD II. Много е но ще видиш всичко включително амнатомията. Усилвателя е всепризнат и в днешно време и се продава на високи цени. Дали ще ползваш EL34, 6L6G или 6П3С е все едно, най важен е изходния траф! В QUAD II, инвертора е с 2 лампи, но пентоди, за по-голямо усилване тъй като няма друг предусилвател и е с истинска аудио лампа EF86. Схемата е самобалансираща и позволява висока амплитуда в изходите. Аз ползвам такава когато крайното стъпало е с триоди. Когато ползваш пентоди с високо усилване като ELXX, може да се мине с една лампа с изходи от анода и катода, там обаче дори при 300в захранване не се получава амплитуда повече от 15-20в. Аз ползвам 6Н8С, това е лампа с много ниско вътрешно съпротивление и позволява ниски анодни резистори, голям аноден ток, което според знещи е добро за звука. И накрая пак за QUAD II, крайното стъпало е с катодна обратна връзка, което според мен е много добро решение. Има много чертежи на оригиналния трансформатор, но всеки сам може да си реши как ще го изпълни... Успех!
-
Защо не погледнете схемата на усилвателя от уредбата УУ75/150
https://www.kn34pc.com/sch/sch_ampl/uu_75_150/sch_uu_75_150_tzu.jpg
-
Разликата между схемите с една и две лампи е, че в анода и в катода имаш различен изходен импеданс, а динамично крайните лампи имат различен входен импеданс и когато е с една лампа в реален динамичен режим (слушане на музика) получаваш странни изкривявания. Руснаците имат лампи бол - за без пари и затова рядко ползват пестеливата схема.
За да си струва заниманието да направиш баш как си требе лампов усилвател, ползвайки единственото предимство на лампите пред полупроводниците - че са достатъчно линейни компоненти, за да може да стане усилвател без обща обратна връзка, трябва да пуснеш крайните лампи в триоден режим и да жертваш малко от изходната мощност. Иначе правиш нещо, малко по-различно от което и да е стъпало и до там.
Тук сме разисквали усилвателя със EL34 - https://bgaudioclub.org/showthread.php?8895-Нов-живот-за-старо-желязо-с-EL34pp&p=399916&viewfull=1#post399916 (https://bgaudioclub.org/showthread.php?8895-Нов-живот-за-старо-желязо-с-EL34pp&p=399916&viewfull=1#post399916)
Погледнато назад във времето, R5 може би трябва да се увеличи малко, със едни 220-330 ома последователно за да се изравни усилването на двете половини, или просто да се подбере лампа която усилва различно за да се напасне по схемата (трудно се намира с еднакви половинки :D ). Може да се ползват за входни и драйверни лампи 6Н8С вместо 6Н6П след оразмеряване на R9/R10
-
[attach=1]
Аз мога да предложа това решение видяно в един стар радиоприемник с електромагнитен високоговорител вместо постоянен магнит имаше електромагнит, който създаваше магнитното поле на бобината и беше включен, като дросел в усилвателното стъпало Push-Pull с EL34 премахнах каквото беше фазоинверторното стъпало и предусилвателя на любой цвет и вкус товарищи нет и също съм върло-против ООВ - защото тя внася нелинейни изкривявания с нежелани нечетни хармоници 1,3,5,7,9,11 и т.н. и става т.нар. транзисторно звучане от усилвателя, вместо топъл лампов звук, претоварванията за лампите не са страшни от друга страна внасят приятните тембри на четните хармоници 2,4,6,8,10...и звука се окрасява и става мек лампов тембър. С подбор на резисторите 1 Ом се балансира изхода да има 0 миливолта на изхода на изходния трансформатор при изправни лампи.
-
EL34 двутактно стъпало на говорител има-няма 5 вата... ай няма нужда :)
Старата схемотехника, тази от радиоапаратите, е базирана най-вече на икономия, пораждаща всякакви компромиси. Когато не трябва да цепим стотинката на две, винаги има далеч по-добри решения за всичко от това да се копира дословно схемата от някое радио.
Лампите за да могат да се ползват без ООВ, трябва да са в линеен режим, пентодния определено не е такъв (като на горната схема) и кривочите (хармониците) в пентоден режим са ушеизвадно големи. При липса на ООВ липсата на фазови изкривявания и други аномалии кара ламповия усилвател да свири по-добре, не изкривяванията му.
-
(Връзка към прикаченият файл)
... и също съм върло-против ООВ - защото тя внася нелинейни изкривявания с нежелани нечетни хармоници 1,3,5,7,9,11 и т.н. и става т.нар. транзисторно звучане от усилвателя, вместо топъл лампов звук, претоварванията за лампите не са страшни от друга страна внасят приятните тембри на четните хармоници 2,4,6,8,10...и звука се окрасява и става мек лампов тембър...
Би било интересно да се прочете повече по въпроса как ООВ води до увеличаването на нечетните хармонични изкривявания. Може ли да приведете някаква по-сериозна литература, която да осветли тези процеси?
-
Би било интересно да се прочете повече по въпроса как ООВ води до увеличаването на нечетните хармонични изкривявания. Може ли да приведете някаква по-сериозна литература, която да осветли тези процеси?
Ами то в противотакните схеми освен нечетни хармоници други няма! :D :D :D
-
Ами то в противотакните схеми освен нечетни хармоници други няма! :D :D :D
Въпросът ми не е за противотактните стъпала, а за това, как ООВ поражда нечетни хармоници? Защото досега съм чел как ООВ намалява хармоничните изкривявания (независимо дали са четни или нечетни). Единствените изкривявания, които са следствие на обща ООВ в многостъпалните усилватели, са динамичните, известни още като TIM. При синусоидален сигнал те въобще не се проявяват.
-
Защо се хванахте всички за обратната връзка ? Това не е най-важното . Лампов усилвател се прави по изходен трансформатор (закон) . Схеми има купчина , в другия форум пък и тук темата е разчепкана сериозно. Започни с нещо , направи си макет пусни един канал слушай , казвай и тогава вече може да се даде мнение за промени по схемата .
-
Благодаря за всички мнения , задължително ще има продължение на темата с резултати ::)
-
А относно секционирането на изходния мнения за предимства и недостатъци на два варианта със разделена макара на две и редене на цялата макара освен получаването на симетрични 2 половини при навиването на разделена макара на 2.
-
Най-добри резултати се получават на вит магнитопровод и две макари, като магнитопровода се гледа да е с колкото може по-близко до квадрат сечение. На Ш траф с две макари ще имаш много голямо разсейване (отдавна са го отрекли това като вариант) и съответно ниска горна гранична честота като не е изключено да липсват и високите. Не прекалявай с дебелината на изолацията между слоевете, това също увеличава паразитните параметри.
-
Под 2 макари имах впредвид разделена на 2 макара ето така.
По тоя метод се срещат често намотани изпълнения на Ш и ШЛ .
Или се навива на 1 ред без разделение на половинки 1\4 1\2 1\4 първична за да се постигне близко активно съпротивление на двете рамена.
-
Да, точно този вариант е кофти - получаваш доста голяма паразитна индуктивност
-
:) По добър вариант е така .
Правил съм такъв трансформатор намотките се получиха почти еднакви с разлика от 4\5 ома
Единия вариант е мой с 3 паралелни вторични.
Другия го засякох в интернет което е същото само ,че с последователно свързани вторични.
Тези варианти май са по добри при липсата на C-core.
Има ли значение дали намотките са в паралел или последователно ?
-
Измерил ли си паразитните параметри, Ls, Cp, направил ли си няколко трафа от този и другия вариант, за да сравниш? Или поне честотна лента до -3дБ докъде стига в такъв вариант. 4-5 или 50 ома разлика в намотка отнесено към около 1К Ri на лампата в триодно свързване е нищо, още повече, че двете лампи ще имат по-голяма разлика помежду си.
-
Несъм ги мерил, тоя от нета със жълтия фон несъм правил, другия е сглобен и така седи по спомен го пуснах на ел84 за да видя дали ще работи и до там( понеже не е подходящ баш за тях и не съм се заигравал) смятан е за 6.5к товар на цялата намотка .
Нямам и подходящ НЧ сигнал генератор за директен тест на трафа после. Мога най много до 20 кхз....
Досега несъм и правил по сериозни неща несъм и мерил паразитен капацитет индуктивност..
-
Какви уреди са необходими за измерването на трансформатор без да е свързан в схема и работно положение, някакъв по специален сигнал генератор, осцилоскоп , спектрален анализатор?
Някакви по опростени методики за в домашни условия.
-
С генератор и осцилоскоп може да се измери всичко, паразитните параметри - по резонансен метод, с еталонни кондензатори... Разсеяната индуктивност ти е индуктивността, когато дадеш вторичната на късо, Тя с паразитния капацитет ти прави RLC верига, която ти определя горната гранична честота. С добавяне на 1-2 кондензатора паралелно на трафа и търсене на резонанса с тях може да се изчисли колко е паразитния капацитет. Паразитната индуктивност Lp с паразитния капацитет Cp ти прави първия резонанс, който определя горната гранична честота. Да знаеш колко са при различни секционирания помага за анализа да улучиш златната среда в секционирането. Добавянето на повече секции ти намаля Lp, но вдига Cp и обратното. По-дебела изолация, по-нисък Cp и по-висок Lp, по-висок епсилон на изолацията - по-висок Cp.. съответно и по-висок Q-фактор в резонанса. По-малко навивки, по-малко секции - по-малкo Cp... и така от няколко опита с проба-грешка и анализ какво да барнеш може да стане доста приличен трансформатор. Понякога се получава и от първия път, ама не винаги :D
-
Трябва да си набавя сигнал генератор нискочестотен.
Някакво предложение какъв е най добре да търся. Тоя проект ще е на слука по скоро в смисъл като се подкара усилвателя ще се мери на изхода му с осцилоскопа и сигнал до 20 кхз за в момента това мога да следя само .
-
Нали ти дадох уредба със два усилвателя които работят с EL34 защо не ги подкараш да чуеш как свирят да направиш измервания и сравниш вече с новия си проект.
-
ТУУ 100 ли е със 2 ЕЛ34 ?
-
ТУУ 100 ли е със 2 ЕЛ34 ?
Те са с 4 лампи 6П3С
https://www.kn34pc.com/sch/sch_ampl/tuu_100/sn_a_02.jpg
-
Със 6П3С е рационализирания вариант, по-старите са със EL34
-
Туу100 е с 6п3с както и малкия им събрат една дървена е . Те мисля са по стари.
С ЕЛ34 е УУ 75/150
Имам Боби ама там е друго тука ще си говорим за HI FI да го наречем така хай енд е силно казано