Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Общи приказки => Темата е започната от: DVS в 04 Юни, 2023, 14:53:16
-
Здравейте,
Дали тази платка е от това, за което си мисля и ако е от това, дали има начин да я "подкарам" без осцилоскоп и поялник? :D
Има надпис TAB Austria и Google подсказва, че май е точно това, за което си мисля.
На един от чиповете D27C256AD-15 липсва лепенката, батерията е с U = 0 V. Има и НЧУ с МС1242.
Платката е в перфектен външен вид и е била съхранявана в антистатичен плик.
-
Може да е детска игра, но може и да е за възрастни.
-
лепни тъмна лепенка на джамчето на EPROMA, дано не е твърде късно вече :flag_of_truce:
-
Като я гледам си е така наречената Jolly Joker - хазартен покер автомат.
-
За паметта EPROM вероятно е късно да слагам лепенка, но ако наистина е Jolly Joker, може да стане интересно.
Взех платката като бонус към една значка ТНТМ, която е много по-ценна за моите цели и аз няма да се занимавам с тази платка, но знам един млад и заблуден ентусиаст :-), който би се пробвал да я задвижи, т.к. определено е по-стара от него.
Вероятно е от времето преди интернет и не отрих някаква полезна информация – напр. за куплунга и пиновете, къде се подава захранването и колко волта, видео изход и т.н. За съдържанието на EPROM дори не ми се мисли, т.к. не познавам живи хора, които да са работили с чипове с прозорчета.
Ако някой има информация за захранване, Pinout изводи, DIP ключетата и т.н., и иска да я сподели, моля, ако не – действаме по План Б!
-
Само това намерих в интернет и никаква техническа информация, затова продавам платката.
-
Посъветвай се с колегата lopesbroko (https://www.sandacite.com/forum/index.php?action=profile;u=3038). Той е по аркадните игри, даже и продава подобна платка в Базара: цък! (https://bazar.bg/obiava-34675144/remont-poker-platka-bord-jolly-card-amerikan-poker-2)
Има също отделна тема за аркадните игри: ТЕМА: АРКАДНИ ИГРИ ПЛАТКИ ИДЕИ ПРОЕКТИ (https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=17004.0)
-
Има също отделна тема за аркадните игри: ТЕМА: АРКАДНИ ИГРИ ПЛАТКИ ИДЕИ ПРОЕКТИ (https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=17004.0)
Добре, че си дал линк към темата, дори и аз съм писал в нея, но съм забравил.
Често виждам такива платки на битака, но не ме интересуват. Тази не е биташка, взех я покрай нещо друго, защото ми я дадоха бонус.
Видях и цените в базара - то ако 100 лв е работеща платка, неработеща колко ли е :D
Темата е за изтриване, архив, или каквото там се прави...
-
Платката можеш за я подкараш, ама трябва доста познания и опит!В темата за аркадни игри съм дал доста информация и дори бин-файловете на епромите 27с256.Има начин за стартиране ,но най напред трябва да тръгне до там,че да изпише електроник дефект.Най-честата повреда при тези платки е,че се окисляват пистите около батерията,позеленяват и прекъсват!Прекъсналите,се прозвъняват ,проследяват и се ремонтират с кабелчета от здраво до здраво място!
А цената в базара е за ремонт на платка, а не че се продава на такава цена.В обявата пише всичко.
Ремонта е трудоемък и отнема време.Свързва се към rgb-монитор посредством 5 проводника ,трите цвята маса и синхросигнал!При липса на такъв може да се свърже към телевизор със евробукса-шкарт който има rgb.Схемата на свързване я има в темата за Правец8Д.И в стотици сайтове из интернет!Другото изискване е работещо компютърно непотребно захранване от което се използуват само 5 и 12 волта.Измерени и точни и сигурни!Накрая се свързват копчета -бутони ,по желание за цвят и модел без значение.Дал съм схема на свързване не е проблем на всякъде я има.
Но за ремонта си трябват умения и опит,защото това си е един цял компютър направен само за тази игра.
Не работеща платка може да се намери и без пари!Даже по битаците ,за 5-10 или 20 лева.Бъдете сигурни,че тя-няма да работи посмъртно,заради старата батерия се затрива нв-рам паметта и след възстановяването на платката трябва да се инициализира.Това се прави с комбинация от бутони!На времето така е проектирана платката за да се избегне намесата на никоректни наематели на играта.Които например си мислят,че като извадят батерията за определено време играта ще забрави спечелените и изгубените суми.Итрата блокира и трябва да се инициализира със скрита комбинация от поредно натискане на бутони,някой едновременно!Още веднаж напомням да прочетете написаното в темата аркадни игри.ВТОРА СТРАНИЦА.Там съм дал и пиноута в обикновенна картинка.Лично съм ремонтирал стотици такива платки Мога на любопитните да обясня всеки от чиповете какво прави за играта и какъв е .Програмата седи в средния епром, а другите са за графиката.Процесора е като на правец8Х ,видео интерфейс и периферия.а видеоизхода има и бипром за цветовете Това е.Успех!
-
Платката можеш за я подкараш, ама трябва доста познания и опит...
Не разбирам от тази техника, а и вече не съм в бизнеса със сандъците :D
По-скоро ще направя сандък с имитация на подобна игра, защото ми трябва за един видеоклип.
Ето и окислените спойки в зоната около батерията, за която споменаваш:
-
Внимателно разгледах темата: АРКАДНИ ИГРИ ПЛАТКИ ИДЕИ ПРОЕКТИ, но там нещата са сериозни и за да не драскам в нея, ще попитам тук :D
Оплаках се на един познат, че никой не иска да купи платката за тази игра, и, което е още по-странно – никой не пожела да му я подаря. Пробвах я пробутам на него и да се отърва, но моят приятел усети капана и ми направи контра предложение - бръкна в шкафа и ми предложи част от неговите боклуци, чисто нова батерия 3.6 V и едно старо, но изправно и неизползвано захранване за РС :-)
Сега… нямам абсолютно никакво желание да се занимавам с тази платка, но все пак да попитам:
1. Какъв тип/вид куплунг се включва към платката? (по-добре да си купя един, за да се избегне запояване върху пистите).
2. От къде се броят изводите Х1-01(22) и Х1-А(V)?
3. Тези изводи, който съм оградил с червено, за какво са? Не видях някаква информация в темата за игрите.
4. Можете ли да ми препоръчате някаква схема за включване от RGB+Sync към VGA?
5. Ако платката случайно е изправна и подам само захранващите напрежения, ще се види ли нещо на екрана, някакъв тест?
-
1-jamma 44 pin има ги в eBay
2-както си снимал платката от ляво на дясно,буквите-са долните
3-лампички
4-GBS-8200 но си е огромен компромис картината е много смотана
5- на кой екран?
Дори и да тръгне първо трябва да се инициализира паметта, понеже батерията е свалена.
-
Идеята е да включа видеото от платката към монитор или телевизор. Освен захранването и батерията, взех 17 инчов стар монитор DELL и два телевизора - Амстрад и Елит. Всичко съм скрил в багажника :-)
Видях в ebay, че куплунг Jammа 44 има в Испания за около 6-7 лв, но в нашите магазини такива екзотики няма, така че ще го поръчам и ще чакам 2-3 седмици.
Да разбирам ли, че тези изводи, които са за лампичките, не са ми необходими за тестване на платката, т.е. към тях не трябва да свързвам нищо на този етап?
Едната памет, според мен в нея е била записана играта, беше без лепенка и вероятно всичко е изтрито. Възможно ли е без този чип да се провери платката, за да знам, дали да продължавам.
RGB+Sync към VGA си го представях по-просто, но явно греша.
-
Как и с какво почиствате подобни окислени спойки?
Мисля да пробвам механично почистване с мека четка и дремел, както и последващо презапояване.
Има и няколко писти, които все още не са прекъснати, но са силно окислени. Запояването на кабели върху тях е грозно, но не се сещам за друга технология.
-
Това да подкараш покера на vga монитор направо го забрави.Вярно е че има такива монитори който поддържат 15кхц но трудно се намират.
Намери някой стар телевизор с скарт и виж в нета има на много места как да подадеш RGBs сигнала.
Най лесно е сложи мамето на някой компютър и цъкай като искаш джоликарт :)
Та тоя окис е мега гаден няма сваляне , само твърда четка и изопропилов спирт + яко търкане .
Лошото е че окиса е и под чиповете където каквото и да правиш така не може да го свалиш.
Имах подобно окислена платка jolly която едвам подкарах . Много пътечки се прекъсват точно до спойката и са трудни за откриване с поглед.
Виж снимката на друга платка под микроскоп която съм качил за какво иде реч :
https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=17004.msg134037#msg134037
-
За окиса кореселин и твърда четка с къс косъм. ;)
-
Липсата на етикет върху прозорчето на чипа не означава изтрита памет! Тези чипове се чистят много трудно, само под специална лампа, не става на слънце дори. Та за момента давай така.
-
Липсата на етикет върху прозорчето на чипа не означава изтрита памет! Тези чипове се чистят много трудно, само под специална лампа, не става на слънце дори. Та за момента давай така.
Не забравяй обаче че има огромна разлика между изтрит ПРОМ чип, при който всички нули трябва да се обърнат в единици и корумпиран, при който само една-две от няколкото хиляди е достатъчно за да забие програмата. Всеки който е трил такъв ПРОМ знае че даже и да се сложи съвсем за кратко под UV, няколко бита се изтриват.
-
Вчера чистих платката, т.е аз снимах, а друг чистеше, защото аз вече не се занимавам с физическа работа, запояване и други подобни глупости, а само давам акъл :-)
Оказа се, че това окисление е много трудно за премахване, но най-голямата и неприятна изненада беше, че тинолът в метализираните отвори не се разтопяваше лесно дори с поялник 40 вата. Вероятно са настъпили някакви химически изменения и по-скоро се ронеше, отколкото да се разтича. Никакви пасти, помпи и ширмовки не помагаха.
За да не се повредят пистите спряхме опитите, така че давайте сега акъл, как да презапоим тези елементи.
Ето и видеоклипче за почистването:
https://www.youtube.com/shorts/FuZoXMvWEdY
-
Махаш всички кондензатори , пускаш фурната на 200 градуса и платката вътре , после я вадиш внимателно че става леко мека и изтръсваш да паднат всички елементи . След това яко почистване на всичко :) и оглеждане с мултицета всяка пътечка за прекъсвания.
А да преди това няколко снимки да се знае кое къде да се върне след ппроцедурата и най вече-много яки молитви да тръгне всичко.
Това е в кръга на майтапа де (и не много), но както ти казах окисите под чиповете не можеш да ги махнеш докато не свалиш самите тях.
Тоя синьозелен окис е отвратителен.
-
Не така, взимаш поялника слагаш колофон на мястото. После със ОЛОВО съдържащ тинол върху окиса, трябва с търпение да се разтвори окисления мазгоч във тинола. Тая на 200гр. Просто няма да стане. Е молиш се пътечките и отворите да не се повредят.
-
Принципно съм ремонтирал сигналгенератор HP с подобни повреди от такива батерии. Беше голяма заигравка, но в момента генератора е напълно функционален. Естествено, всеки чип и елемент се сваля, калайдисва насилствено извън платката, почиства се и платката и той се връща обратно. Не е най-доброто, но все пак е нещо. Е, експериментите бяха на позлатена платка, тази не е, но все пак.
-
При първия опит за ремонт се счупиха изводите на два транзистора, един се изгуби на масата и не можахме да го намерим, все едно се изпари, счупи се един кондензатор (естествено никой не записа с каква стойност беше) и за капак – през цялото време робът, който се мъчеше да разпоява елементите, мрънкаше защо се занимаваме с тази глупост :D
-
За около 4 лв получих чисто нов куплунг 2 х 22 от Испания и дори ме попитаха, дали ми трябва още нещо преди да изпратят поръчката.
Лошото е, че един малък участък от платката се оказа сериозно увреден от корозията и ще го възстановяват отвор по отвор. При разпояването се е счупил един от изводите на някакъв елемент 7518 – за него откривам само мощен N–MOSFET, но видимо не е това.
Какъв елемент е маркиран с надпис 7518?
Тези платки се оказаха не толкова дефицитни, просто на никой не му се занимава с тях. Дадоха ми още една, някакъв друг модел :D
-
Какъв елемент е маркиран с надпис 7518?
Да не би все пак да е voltage regulator 7518 (https://datasheetspdf.com/pdf/1429682/UTC/UR7518/1)?
-
Какъв елемент е маркиран с надпис 7518?
По бегли спомени - Reset генератор.
-
Да не би все пак да е voltage regulator 7518 (https://datasheetspdf.com/pdf/1429682/UTC/UR7518/1)?
Корпусът е ТО-92, надписите съвпадат и по ДШ за 75ХХ (7518) излиза, че е стабилизатор на 1.8 волта. При липса на схема, май ще трябва да се проследи свързването и да се уточни.
-
По бегли спомени - Reset генератор.
Какво имаш предвид - самият този елемент е Reset генератор, или цялата част, вкл. и 555, е Reset генератор като някаква част от схемата?
-
https://www.onsemi.com/download/data-sheet/pdf/mc34064-d.pdf (https://www.onsemi.com/download/data-sheet/pdf/mc34064-d.pdf)
Пример за подобен елемент, не казвам, че е 100% съвместим в платката. Трябва да се проследи схемата и да се види и какво е активното ниво - ниско или високо.
-
Този елемент е за ресета!Без него платката - няма тръгване!На двата му крака има 5 волта а другият е за ресет.Махат се всички други елементи и 555 и частите около него.Платката тръгва само с този елемент.Мужду 5волта и ресет се монтира рецистор 4.7 килоома и край.Също се окйсяват и два крака на чипа който ползува двата ресета.
Но като глезам платката има доста окиси поради забравена на нея батерия с години.И трябва да се проследят всички окислени пътечки,И ОТВОРИ за прекъсвания ОТ ДВЕТЕ СТРАНИ.С мултицет работата по платката е около 10 минути и тръгва.Имам отоко стотина платки такива ремонтирани и кътните им зъби знам!
-
Но като глезам платката...
Вероятно платката може да се ремонтира, но аз не мога да отделя ресурси – нито време, нито пари.
Замисълът беше да се изработи точна реплика на нещо от ония години и да се използва в един видеоклип. Всъщност, сандъкът щеше да се вижда само 7-8 секунди.
Сега аналоговият телевизор стои самотен на бюрото, дървените плоскости гният във влажното мазе, а захранването и бутоните стоят покрити с паяжини в един ъгъл, очаквайки своя тъжен край в кофите за боклук.
И така, деца, кой може да преразкаже с негови думи тази драматична история?
Иванчо: С ремонта на платката започнахте като аслани, приключихте на*рани! :D