Форум за любителите на Стара електроника
Радиоприемници => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Петко в 26 Ноември, 2023, 17:22:51
-
Здравейте, на всички колеги. Най накрая и аз се сдобих с Тулан 141 Б . От базара го купих, нямах търпение да пристигне и да видя реалното му състояние. Не се разочаровах много когато установих, че е преработено с лампи U серия даже се нахъсъх да го върна в оригиналният му вид. Но за целта ми трябваше схема или такова недокосвано. Схема намерих с помощта на колегата "radiodb" от форума както и правилните лампи. Схемата помогна но все пак ми трябваше нещо нагледно. Така че помолих Драган да ми даде неговото за да я сваля сам, пък и да придобия представа за разположението на елементите което не е маловажно. Също откопирах врътката за превключване на обхватите, понеже мята липсваше и бе заменена с нещо грозно. А що се отнася за кутията,беше станала на решето от дървоядите .Падна голямо шкурене и колкото повече свалях слой след слой дупките ставаха още по големи и повече. Наложи се да залепя нов фурнир и да реша проблема. Самата скала се оказа че е снимка, и си беше в много добро състояние, но прозрачната пластмаса "целулоид" предполагам така беше пожълтяла, че нищо не се виждаше през него. Говорителят беше оглозган от мишоците доста осърдно.
-
И така, започнах с кутията както казах дървояд много. За целта си постоя в Фризера две седмици
След което започна подлепване на местата където фурнира се е разслоил. Купих си клечки за зъби голяма опаковка и се започна. Но горната част беше много зле затова залепих фурнир. И се започна боядисване шкурене и така докато да ми хареса. Белите ленти са възстановени с тебеширена боя която е на водна основа което позволява корекции. А черната боя е мат за автомобили, тоест доста устойчива.
-
Със кутията приключих и дойде ред на говорителят. Разглобяване, почистване на ръждата, и боя. Мембраната и гофрата са нови.
-
Майстор си Петко. Отдавна не бяхме виждали Туланче. Моите почитания, че го връщаш като излязло от завода. Как работят обхватите.
-
Ако е възможно качи и схемата след уточненията и снимки от шасито. :drinks:
-
Започнах работа по шасито,моето беше много компрометирано, свалих всичко изчистих ръждата и цинков спрей за разкош. Монтажа е по шасито на Драган, като всички кондензатори са изтърбушени подменени с нови и отново запечатани. Резисторите малкото който бяха останали от оригиналните, бягаха много от номинала си. Подмених ги с такива нови предполагам от епохата си. Входната бобина беше нагризана от плашока и се наложи една от навивките да бъде пренавита. Междинната по сметки L-C излиза около 550кн, не съм я принастройвал. Постарах се да запазя позицията на стъклените кондензатори. Всъщност само бобинният блок не беше променен, при него пооправих спойките.
-
Качвам снимки от шасито на Драган по молба на Любо Божков. И схемата която свалих.
-
Не мога да се нагледам. :hi: :drinks:
-
Най накрая се престраших да си направя врътка за обхватите, както и слюдата на дисплея която всъщност Драган ми подари. Но без да искам я залях с лепило и я прецаках, така че се наложи да си правя нова по технологията на Драган.
https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=16139.15 С тази разлика че изрязах шаблона от алуминий.
Лявата врътка е оригинал а дясната е мое производство. Оцветих епоксидната смола с бакелит на прах, но резултата не беше задоволителен затова до оцветих с перманентен флумастер и лакирах. Имам още две, по несполучливи ако има желаещи ги подарявам. Платът е изпран и където липсваше бяла нишка избродирах наново, като свалих такава от краят който се скрива.
-
Ето го вече крайния резултат. на къси вълни, като захранването не е мое а на Драган. А това са средни вълни на дълги хвана четири станции. Имам и разработен задният капак на CDR фаил който не мога да кача. Ще кача визуализация на PDF формат който го иска да пише.
-
Респект , чудесна професионална реставрация направена с любов ... и аз мечтая за този модел , честито !
-
Е колега, не се познаваме за да се обърна към тебе по малко име, но не мога да се сдържа.
Петко, това което си направил е МАГИЯ, възхищавам ти се.
-
Браво на Петко за прецизното изпълнение.
Имах възможността на живо да видя радиото.
-
Браво. Всичко е изпипано до съвършенство. Впеатлен съм от реставрацията на платът.
-
Благодаря, колеги за хубавите думи. Но се уча от най добрите, тоест от всички вас който сте споделили умения и технологий тук във форума. Радвам се, че съществува.
-
Ето още един вариант на схемата, събрана благодарение на многобройните и подробни материали, които ми изпрати Петко. Благодарности и на Драган, който предостави собствения си приемник за образец. :hi:
-
:good:
-
Браво!!!
-
Здравейте,
Много интересен проект, вложено е много желание и старание, но това не е реставрация, а привеждане на радиоапарата във функционално изправно състояние. Едва ли ще се изненадате ако ви кажа, че в този нов вид, цената му е много по-ниска, отколкото в първоначалния му неугледен вид.
Реставрацията изисква влагане само и единствено на оригинални елементи, и е много, ама много скъпо начинание не само в България. За съжаление, за последно съм виждал реставратор в България преди повече от 20 години, един дядо в пловдивско село. Тогава ми каза, че има само три реставрирани неща за повече от 50 години, иначе рафтовете му бяха пълни с разни други радиоапарати, телевизори и т.н.
Може и да има реставратори в момента, но те явно не показват своите неща по форумите. Ще се радвам, ако видим нещо на световно ниво "от-до".
Това нашето тук е ТНТМ, ама без пари – колкото, толкова!
Аз бих предложил на хората в този форум, които се интересуват от реставрации и имат знанията и опита, да се обединят, да намерят оригинални части и да направят заедно една истинска реставрация на някой радиоапарат - нещо като показано за младите и за издигане на престижа на форума :-)
-
И най добрите реставратори влагат съвременни материали, а като няма части си ги правим.
Видът на реставрираното нещо зависи от вкусът на реставратора.
-
...Реставрацията изисква влагане само и единствено на оригинални елементи...
Ако реставрирате един автомобил от трийсетте години на миналия век, маслото за двигателя и въздухът в гумите също ли трябва да са от тогава?
Има елементи в тая техника които стареят независимо дали са работили или не. Монтирането на такива "нови" в приемника не го правят функционален, а балсамиран.
Ремонта и реставрацията са вид изкуство и не могат да се вкарат в някакви шаблонни правила. Те не трябва да са канон. Всеки занимаващ се с тази дейност си е самостоятелен творец със свой собствен облик, както и всеки обект си е уникален сам за себе си.
П.П.
И не ми пука как се е променила цената на съответния обект. За мен е по-важно удоволствието от дейността по неговото "съживяване".
-
П.П.
И не ми пука как се е променила цената на съответния обект. За мен е по-важно удоволствието от дейността по неговото "съживяване".
:hi:
-
"Ремонта и реставрацията са вид изкуство и не могат да се вкарат в някакви шаблонни правила. Те не трябва да са канон. Всеки занимаващ се с тази дейност си е самостоятелен творец със свой собствен облик, както и всеки обект си е уникален сам за себе си."
:bravo: :bravo: :bravo: