Форум за любителите на Стара електроника

Общ раздел => Общи приказки => Темата е започната от: Атанас Янков в 25 Януари, 2024, 03:30:42

Титла: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: Атанас Янков в 25 Януари, 2024, 03:30:42
Здравейте
В интернет доста търсих и не успях да намеря информация как се пресмятат броя навивки на бобината.
Това е най-лесно за разглобяване , лесно за пренавиване .  Но и няма информация .
При нужда много лесно се обръща посоката на въртене на ротора .

Имам машинка която брой и дори да трябват 10000 няма никакви проблеми .
 
[attach=1]

Имам изходни данни като : сшублер виждам 0,18 мм. дебелина на емайлираният проводник .
 здрава бобина 330 Ohm / + 70 Ohm ( за 1-ва и 2-ра скорост )

Но ако нямам шанс да измеря здрав ( примерно за една фурна за вграждане цените достигат 150 лв )

Титла: Re: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: NHB в 25 Януари, 2024, 08:29:47
Смята се както първична намотка на трансформатор със същото сечение на магнитопровода. Иначе, просто се навива същият по сечение проводник, докато се запълни макарата.
Титла: Re: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: ikarlo в 25 Януари, 2024, 13:32:04
Към автора на питането: двигателят е с разцепени полюси, а не засечен. Гугъл превода понякога, особено при технически термини, създава странна терминология :---
Титла: Re: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: Атанас Янков в 25 Януари, 2024, 13:36:07
Имах късмета да измеря здрава бобина - 330 R + 70 R
Проводника е 0,18мм с лаковото покритие .
Бях навил един който бе със спечен тел и работи ( повторих тел дебелина , съпротивление )
Още не е спрял .

Но ако нямам късмет с друг различен като мощност ще използвам :
 - оказа се че при смятане според твоето писание
коефицент 36 / сечение на магнитопровода - и умножа мрежово напрежение около  3500 намотки ( което ми бе нужно за мотора )
Като четох този коефицент зависел от качеството на магнитопровода - може да е от 35 до 60

После на мотора изписва че е 12 W => 0.0522 A
Формулата за дебелина ми прошепна 0,18 мм. дебелина .

Благодаря за информацията . Ще очаквам 0,2мм тел да ми изпратят  и след пренавиване ще споделя дали тези сметки отговарят .
 
Титла: Re: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: Атанас Янков в 25 Януари, 2024, 13:38:50
Към автора на питането: двигателят е с разцепени полюси, а не засечен. Гугъл превода понякога, особено при технически термини, създава странна терминология :---
:)
възможно е
Аз от едно време пък съм го чувал като двигател с накъсо даден ротор


НО пък има картинка ( все пак се разбрахме :) )
Титла: Re: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: ikarlo в 25 Януари, 2024, 14:01:20
:)
възможно е
Аз от едно време пък съм го чувал като двигател с накъсо даден ротор


НО пък има картинка ( все пак се разбрахме :) )
Еднофазните двигатели с късосъединен ротор са няколко вида, в зависимост как се получава въртящо магнитно поле. По-разпространени са с дефазираща намотка, например, кондензаторните. При двигателите с разцепени полюси дефазирането става с помощта на късосъединена навивка в част от полюса на статора.
Титла: Re: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: shri в 25 Януари, 2024, 15:31:50
Нас пък ни учеха че се казва "кафезен ротор", за асинхронни двигатели.
Титла: Re: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: Атанас Янков в 25 Януари, 2024, 18:21:39
Аз как минава магнитното поле - че има 4 фази ( всяка на 90 градуса )
Не ме вълнува .

Крайната цел е да знаех как да сметна колко на брой намотки и каква дебелина .

малко майтап че днес много ме ядосаха извън форума :
Реално и на женският полов орган сме му измислили много различни наименования - ама никой не се противи .
Титла: Re: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: ikarlo в 25 Януари, 2024, 19:21:44
На снимката се вижда медната шина в полюса. През тази късо съединена навивка протича ток, който създава магнитно поле, отместено от основното, което е равносилно на фазово изместване. Не е четириполюсен, а двуполюсен. Синхронните обороти са 3000, реално са 2700 -2800 поради хлъзгането. Тези двигатели имат малък въртящ момент, който е равен на пусковия. 
https://forum.napravisam.bg/viewtopic.php?t=8293&start=40
Титла: Re: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: NHB в 25 Януари, 2024, 22:02:48
Според това, което във ВУЗ са ме учили по предмета ЕМУ (електрически машини и устройства), нарича се асинхронен двигател с екранирани полюси. Има много силно изразено елиптично въртящо се поле, стартовият въртящ момент е много малък и при подсинхронна скорост моментът е примерно 10 пъти по-голям от стартовия. Неподходящ за регулиране с промяна на напрежението. Не може да се развърти под товар. Използва се за вентилатори, където товарът при старт е 0, както и за разни маломощни приложения, не изискващи мощност при старт.
Титла: Re: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: Атанас Янков в 26 Януари, 2024, 00:05:39
Благодаря за информацията .
Така е - скоростта е фиксирана ( защото се захранва с 50 Hz . ) единственото за да се промени - с честотен регулатор

От училище свита в дасно ръка ( посока на навиване на бобината ) магнитното поле е в посока на палеца .
Тук ако го навия в една и друга посока - трябва да е същото ?
Но вече навит и залят със смола - мога да завъртя посоката на ротора - ако го разглобя и сглобя в обратна посока .
Титла: Re: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: NHB в 26 Януари, 2024, 00:22:00
Обръщане на посоката се получава чрез обръщане на статора. Няма значение в каква посока е навита намотката. Посоката са задава от екраниращите намотки на двата полюса.
Титла: Re: Пренавиване на Засенчен полюсен индукционен двигател
Публикувано от: Атанас Янков в 26 Януари, 2024, 00:27:23
Обръщане на посоката се получава чрез обръщане на статора. Няма значение в каква посока е навита намотката. Посоката са задава от екраниращите намотки на двата полюса.

Благодаря за информацията .
Това с обръщането на ротора го знаех . Но с посоката на бобината не го знаех .

То нещо което не зная - питам . Няма човек роден научен  , С питане и слушане човек се учи :)