Форум за любителите на Стара електроника
Нови технологии => Микроелектроника, инструменти, Направи сам => Темата е започната от: mirkata в 10 Април, 2024, 18:30:55
-
Преработката се състои в замяна на оригиналните батерии с литиево йонни. Аз имам винтоверти на 12 в.,14 в. и на 18 волта. Засега съм преработил само този за 12 в. С 3 литиево йонни батерии 18650. Използвам модул от алиекспрес за 3 батерии. Зареждам ги с 12 волтов 2 ампера изправител, подобен на захранване за лаптоп. Батериите държат доста време за работа.
Давам линк за 1,2,3,4,5 батерии, който си изберете.
Моя модул
https://vi.aliexpress.com/item/32837937191.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.462.16b91802OrPy8R&gatewayAdapt=glo2vnm (https://vi.aliexpress.com/item/32837937191.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.462.16b91802OrPy8R&gatewayAdapt=glo2vnm)
https://vi.aliexpress.com/item/4000297338202.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.427.16b91802OrPy8R&gatewayAdapt=glo2vnm (https://vi.aliexpress.com/item/4000297338202.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.427.16b91802OrPy8R&gatewayAdapt=glo2vnm)
-
Добре, но по - добре да бе дал да си изберем зарядни. БМ-есите си ги знаем. Другото..дал си размера на елементите без ТТ данни. Тези алпийски платки намат ограничение на зарядния ток и само място за свързване случайно на термистор. Така че внимавайте. Преработка не е само платка и смяна елементи. Литий йон гърмят.
-
Давам линк за 1,2,3,4,5 батерии, който си изберете.
Тук малко уточнение.
За подобни машинки се употребяват акумулатори с висок ток на разреждане.
Не всички литиеви са такива. Обикновено високотоковите са с по-нисък капацитет но и по-малко вътрешно съпротивление.
Важно е особено ако инструмента е достатъчно мощен.
-
...
Важно е особено ако инструмента е достатъчно мощен.
Лития гори с висока температура и не се гаси с вода! А тези винтоверти тръгват с режим близък до късо съединение.
-
Наистина е хубаво да провериш дали използваните батерии не загряват при разреждане по време на голямо натоварване, напр. завиване на видии в дърво или нещо подобно.
-
ШИМ заобикаля късото. А колко са яки елементите се разбира като почнеш да дупчиш друго освен кашони
-
https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=13459.msg96180#msg96180
-
Повече информация за платките в алиекспрес. Понякога за да намеря повече информация преглеждам доста продавачи, които продават такова устройство. Платките са защитени и има информация за експлоатацията им.
Знам за особеностите при използване на литиеви йонни батерии.
Засега от 2-3 месеца употреба на винтоверта не забелязвам нежелани ефекти.
Всеки избира как да постъпи при дадена идея и предложение.
-
li-ion и li-po елементите се зареждат по CC-CV метода - т.е. първо с постоянен ток, после с постоянно напрежение, според типа и броя елементи (4.2V на li-ion и 4,3V li-po). За да не се запалят и да има фалове, тока трябва да бъде ограничен до максималният им заряден ток, даден в документацията им - на тях има модел, по който обикновено в гугъла излиза базова документация.
Как се прави CC-CV зарядно? най-лесно е по тъпия, аналогов начин - с линейни захранвания - след изправителя имаш източник на ток (CCS) настроен на максималния допустим ток, след него - стабилизатор на напрежение за съответното максимално напрежение... и захранването, от което се зареждат трябва да е на 5-6 волта по-високо напрежение от нужното за заряд, понеже ще изгубим някой волт в регулаторите. До 1,5А (ако за никъде не бързате) става с LM317T без никакви грижи, има в дейташийта как се прави CCS със него и как се настройва напрежението.
Какво се случва в случая от първи пост от темата? - закачаме 12 волта адаптор за батериите, самите батерии ако са калпави имат високо вътрешно съпротивление... и то го играе ролята на баласт докато се зареждат, разсейвайки доста топлина, което много скъсява живота на батериите, особено ако им се подава много голям ток. Вариант 2 - батериите са корави, адаптора е примерно 2А, със съответната му защита малко над 2А и той започва да се включва-изключва докато успее да зареди батериите - здрав тормоз за самото зарядно. Трети вариант - зарядното е с трансформатор, който кляка според товара... батериите първо се зареждат с много голям ток, който с времето започва да пада. Това с включването и изключването може да стане и от BMS модула, ако е на по-малък ток от този на зарядното, ама в такъв случай винтоверта няма да работи... повечето харчат по 4-5-6А на празен ход.
А ако зарядното е на по-високо напрежение от максималното за батерията (по 4.2 волта на елемент), в момента, в който входящото напрежение го мине, BMS-а изключва батериите и те остават на около 70% заредени
-
А производителите са предложили и съвети за алгоритъм на зареждане с контролер, а не с ЛМ в режим генератор на ток.
-
Ето резултат от зареждане с неоригинално зарядно:
Случаят е следния: батерията е от тример за трева и понеже го ползвам и тук и в провинцията, в един момент се оказва, че зарядното е останало в провинцията. Обърнете внимание - батерията е 36V. Нямам зарядно за повече от 24V с регулиране на тока (токоограничение). Зареждах батериите (те са две) . с около 1.5А. Свърших работата и реших отново да ги заредя да не седят разредени. Заредих едната, включих втората. Режима е следния: в началото напрежението се ограничава около 19V и когато доближи 24V, токът намалява под 0.1 Зареди се и втората батерия, но си казвам - нали е 36V нека остане включена да "глътне" още малко. И както си ровя в интернет поглеждам: тока се качил на 1А. Пипам батерията - гореща. Веднага я изключих и оставих да изтива. Дори излязох о стаята. След около 15 - 20мин - тряс! Първи трясък. Веднага я изнесох на балкона и тя продълчи да гърми (поне 3 - 4 пъти) и се самозапали. Не смеех да я сложа в кофа с вода, щото знам, че лития още повече гори. Слава богу нямаше други поражения, освен цялата стая в сажди и парчета фолио, а на балкона леко опушена стена.
-
Не разбрах как с 24 волта зареждаш 36-волтова батерия.
Или батериите са 2 по 18 волта и ги зареждаш поотделно?
-
Ето резултат от зареждане с неоригинално зарядно:
Случаят е следния: батерията е от тример за трева и понеже го ползвам и тук и в провинцията, в един момент се оказва, че зарядното е останало в провинцията. Обърнете внимание - батерията е 36V. Нямам зарядно за повече от 24V с регулиране на тока (токоограничение). Зареждах батериите (те са две) . с около 1.5А. Свърших работата и реших отново да ги заредя да не седят разредени. Заредих едната, включих втората. Режима е следния: в началото напрежението се ограничава около 19V и когато доближи 24V, токът намалява под 0.1 Зареди се и втората батерия, но си казвам - нали е 36V нека остане включена да "глътне" още малко. И както си ровя в интернет поглеждам: тока се качил на 1А. Пипам батерията - гореща. Веднага я изключих и оставих да изтива. Дори излязох о стаята. След около 15 - 20мин - тряс! Първи трясък. Веднага я изнесох на балкона и тя продълчи да гърми (поне 3 - 4 пъти) и се самозапали. Не смеех да я сложа в кофа с вода, щото знам, че лития още повече гори. Слава богу нямаше други поражения, освен цялата стая в сажди и парчета фолио, а на балкона леко опушена стена.
Аз нещо не разбирам, как така зареждате 36 волтова батерия с 24 волта!? Ако в батерията има последователно навързани 10 клетки, би следвало волтажа които изисква за заряда си да е 42 волта (10х4.2)
Има ли някакъв шанс да не е 36 волтова а 18 и за това като е била вързана на 24 да е цъфнала!? Може да е измамен тоя надпис 36 знам ли...
(докато съм писал са ме изпреварили)
-
Това със сигурност не е 36 волтова батерия, още по-малко 8 амперова :drinks:
-
Колкото и моята е 36 волта! :D :D :D
Само 3 елемента за лаптоп. Върши работа, но етикета е фалшив.
-
Повечето китайски боклуци са така. Затова преди да започнеш да зареждаш премери напрежението на изтощената евентуално група и тогава съобразявай с максималното напрежение, което ще подаваш.
-
Нали разбрахте: след първия цикъл зареждане с тримера окосих буйна растителност по гробище (то главно затова е купен тримера), т.е. нямаше прегряване или намалена функционалност. Всичко си беше о.к. Ако бях изключил веднага въпросната батерия след като спадна тока пак нищо нямаше да се случи. Оказа се, че акумулатора не търпи подзаряд като оловните батерии. Преброих 10 елемента, т.е. възможно е да е 36V, но при зареждане с 24V втрадения индикатор светеше доста ярко (два червени, по един зелен и син LED). Между другото, появи се реклама в нета точно за същия акумулатор за около 26лв.
-
А производителите са предложили и съвети за алгоритъм на зареждане с контролер, а не с ЛМ в режим генератор на ток.
Алгоритъма при литий-йон елементите е CC-CV - прави се с 2 ЛМ–ки, първата е генератор на ток и след нея регулатор на напрежение, за да не се вдига над допустимото напрежение. Става и с лабораторно захранване, като се настроят максимамлното напрежение и максималния ток... то си знае какво да прави. Сега като се замисля, може да стане и само с една + ценер към REF пина, като си допия кафето ще го доизмисля :D
A батерията от тримера - това 36V е модела, не напрежението :crazy: Бащата си беще взел Viky винтоверт, който беше с батерия с горд надпис "24V" видимо по габаритите с 5 елемента... меря батерията - 10 волта. Отварям я - вътре само три и място за още два. В нета съм виждал такива и с 5 елемента сложени, ама 2-та не са запоени, а при отваряне са пълни с пясък, само да тежат. И при запалената батерия ще е нещо такова. А колко волтова е била реално - може да се провери оригиналното зарядно какво напрежение дава.
-
Сега премерих зарядното - 22,08V. Ако бях измерил предварително, просто от любопитство, сега щях да си имам два акумулатора!
-
Сега премерих зарядното - 22,08V. Ако бях измерил предварително, просто от любопитство, сега щях да си имам два акумулатора!
Тоест зарядното е разреждало батериите? Как е станала аварията?
-
Алгоритъма при литий-йон елементите е CC-CV - прави се с 2 ЛМ–ки, първата е генератор на ток и след нея регулатор на напрежение, за да не се вдига над допустимото напрежение. Става и с лабораторно захранване, като се настроят максимамлното напрежение и максималния ток... то си знае какво да прави. Сега като се замисля, може да стане и само с една + ценер към REF пина, като си допия кафето ще го доизмисля :D
A батерията от тримера - това 36V е модела, не напрежението :crazy: Бащата си беще взел Viky винтоверт, който беше с батерия с горд надпис "24V" видимо по габаритите с 5 елемента... меря батерията - 10 волта. Отварям я - вътре само три и място за още два. В нета съм виждал такива и с 5 елемента сложени, ама 2-та не са запоени, а при отваряне са пълни с пясък, само да тежат. И при запалената батерия ще е нещо такова. А колко волтова е била реално - може да се провери оригиналното зарядно какво напрежение дава.
Колега, не става дума за откриване на америка! Хората са го измислили и са дали правилното зарядно. Това че някой решил да експериментира...
-
Тоест зарядното е разреждало батериите? Как е станала аварията?
Това е оригиналното зарядно (то вече е тук), не това с което ги зареждах при аварията.
-
Това е оригиналното зарядно (то вече е тук), не това с което ги зареждах при аварията.
Значи всичко е точно до някъде... Батерията не е 36 волтова а 18 и се зарежда до около 21волта...
-
И аз не разбрах колко волта всъщност е батерията и колко волта мериш на 24-волтовото зарядно на празен ход?
Важното е че няма пострадали и не е станал по-голям пожар.
Интересно е времето от 10-15 минути между прегряването и гърмежите.
Какво е можело и какво е най-добре да се направи през тези минути?
Питам, защото всеки един от нас може да се окаже в подобна ситуация.
-
Литиевите разпадни реакции са екзотермични (-ΔH) и изключително подмолни! Освен това окислителните процеси в подобна редукция са анаеробни. Ако самата батерия не е пробита механично, в които случаи най-често всичко е лавинообразно, а е повредена термално вътрешна/вътрешни бариери в самите елементи или между тях, понякога отнема време за развитие на процеса. За това и не возят подобни със самолет. Може да има тихо развиваща се драма, която да се превърне в трагедия след час време. Не си правете експерименти с такива елементи, зареждайте ги правилно, разреждайте ги правилно и винаги, винаги бъдете нащрек! Страшен фитил са. При горене развиват високи температури и отделят комплекс токсични газове.
:hi:
-
Знам за случаи на подпалени GSM апарати - един колега едвам е успял да го извати от задния джоб и да го хвърли на земята. Една от дъщерите ми преди време купува нов GSM и тръгва на екскурзия със самолет. След проверка на ръчния багаж през ренгена апарата почва да се топли самопроизволно и спира да работи. Не се е стигнало до запалване, но после апарата е минал през горонционен сервиз. Но тя е останала без телефон в чужбина, въпреки, че предварително е закупила роуминг пакет (по онова време се плащаше отделно).
-
Само 3 елемента за лаптоп
Това значи, че въпросната батерия (със същия надпис) е 10.8V разредена или 12.6V заредена.
При тези данни зареждането с 19V/1.5А e гаранция за сигурен гърмеж.
Преброих 10 елемента
Ако наистина са 10, тогава няма как да се зарежда с 22 волта.
Вероятно повече от половината са дадени накъсо или пълни с пясък за камуфлаж.
Може ли да измериш за протокола (когато имаш време и възможност) колко волта всъщост е другата оцеляла батерия?
-
20.32V неползвана една седмица след пълно зареждане с оригиналното зарядно. Когано ми остане време ще разкостя изгорялата да и извадя платките и да инспектирам елементите. Много цапа пущината, в къщи това не мога да направя.
-
Значи са 5 групи.
-
... Много цапа пущината, в къщи това не мога да направя.
Не е ли по-лесно да видиш как е направена здравата? Няма да има цапане...
-
Неразглобяема е. Само с трошене, а ми трябва, все пак върши работа.
-
Значи са 5 групи.
И аз залагам на 5, което значи че половината елементи са менте.
Или са свързани по 2 в паралел, ако не са менте.
-
Като е преброил 10. значи са в паралел, а менте или не БМС да си ги оправя със зареждането.
-
Китаецът пише каквото си поиска. Доста такива батерии съм разглобявал и е изумително какви неща печатат по стикерите. Реалността е 5S2P свързване при добър късмет, тоест 10 елемента, като те са свързани последователно по двойки. При 18650 клетки това означава 20.5 - 21 волта при максимален заряд (аз предпочитам да зареждам на 4.1, а не на 4.2, както е максимумът и при мен винаги са на 20.5 волта). Така че въобще не гледайте какво пише на етикета, а задължително отворете батерията, ако ще си правите някакви експерименти.
Наскоро попаднах на поредното менте на Макита, като пак бях изписани разни глупости на етикета. Интересното беше, че корпусът на батерията беше за десет клетки, но китаецът беше сложил само 5, всяка клетка по 1500 милиампера. Така че рекламираната 5 амперова батерия на 36 волта всъщност си беше 18 волта 1,5 ампера.
-
Китаецът пише каквото си поиска.
И не само на батерийте. Всичко от чайна е така. Вяра нямам на нищо вече :)
-
И при бормашинката лъжа:
-
Добре, че този път си измерил батерията, а не я пусна направо на другото зарядно :drinks:
Между другото още не си измерил за протокола, колко волта вдига 24-волтовото зарядно на празен ход?
-
Сега премерих зарядното - 22,08V. Ако бях измерил предварително, просто от любопитство, сега щях да си имам два акумулатора!
Това е напрежението.
-
Това е напр. на оригиналното, въпроса е за другото зарядно, причинило гърмежа.
До колко волта (над 24) вдига, за да поддържа 100mA подзаряд?
Режима е следния: в началото напрежението се ограничава около 19V и когато доближи 24V, токът намалява под 0.1
-
Може би ще ми се скарат за снимки, но ето това е "зарядното", преработен АТХ. Може да се регулира напрежението и тока независимо. За конкретния случай съм нагласил напрежението на максимум (то е на снимката) и тока съм ограничил под 2А. Затова и стартовото напрежение е около 19V.
-
Това е напр. на оригиналното, въпроса е за другото зарядно, причинило гърмежа.
До колко волта (над 24) вдига, за да поддържа 100mA подзаряд?
Абе според мен и 24 е достатъчно да направи проблем... Ако в батрията няма читава платка за балансиране, кат нищо на някоя двоика вътре волтажа може да е литнал и аиде...
-
За конкретния случай съм нагласил напрежението на максимум (то е на снимката)
За конкретната батерия максималното напрежение трябва да го нагласиш на 4.2х5=21 волта.
Защото при 24.8 се получават близо по 5 волта на елемент 24.8/5=4.96
Със сигурност батерията няма BMS, щом е имало гърмеж.
Или ако изобщо има някаква платка и тя е менте, както надписа на батерията.
-
Невероятно продължение на сагата с акумулатора на тримера за трева: Днес почистих тревата на един гроб с тримера, като предварително бях заредил акумулатора. Направи ми впечатление, че доста бързо изяде заряда и по едно време спря. От вградения индикатор не светна нито един светодиод. Прибирам се и решавам да заредя акумулатора. И какво става - лампите на зарядното, червена и зелена мигат последователно с около 1Hz. Свалям от зарядното и натискам бутона на вградения индикатор: светят ярко всичките 4 светодиода (два червени и по един зелен и син). Включвам тримера - върти като пресно зареден! През цялото време акумулатора е студен. На ПХ измерих 20,13V.
Та това е въпросът: как от състояние на пълно разреждане (не се опита да завърти моторчето дори без трева) след няколко часа престой в багажника заряда на акумулатора се е възстановил?
Да напомня: той е един от двата, зареждан веднъж до 24V при номинално 22V поради мое незнание и доверяване на надпис 36V върху корпуса.
-
Та това е въпросът: как от състояние на пълно разреждане ... след няколко часа престой в багажника заряда на акумулатора се е възстановил?
Едва ли заряда се е възстановил, разфасовай батерията (за достъп до елементите) и провери за лош контакт или за лоша спойка със съответния товар.
-
Едва ли заряда се е възстановил, разфасовай батерията (за достъп до елементите) и провери за лош контакт или за лоша спойка със съответния товар.
както и напрежението на всеки един елемент
-
Това с разфасоването ще стане след като купя два нови акумулатора, защото този тример върши работа, която кабелния не може.