Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: nonkapo в 05 Юли, 2024, 15:02:53
-
Добър ден. Предполагам за някои от вас въпросната диагностика не представлява трудност, но тъй като малко съм се занимавал с касетофони и още по малко с механики искам да се посъветвам с вас. Когато влаченето идва от неправилни обороти, то е относително постоянно и може да се коригира от съответният тример, бил той на самият електродвигател или пък на платката за регулиране на оборотите. Когато обаче влаченето се променя заподозрените са други. От това което съм чел, износени притискателни валяци или четки на електромотора могат да доведат до това. Въпросът ми е какви други причини сте срещали и в какъв ред и по какъв начин диагностицирате и стигате до виновника? При това ако не разполагате със специализирана апаратура или ако разполагате с такава?
Благодаря за споделеното KNOWHOW.
-
Може и температурно зависим да е проблема!
Установи къде е регулатора и го загреи с един сешоар да видиш дали има отклонение.
След това може да подадеш от външен източник напрежение с което да работи мотора.
Ако след горните опити пак не е наред, ще се помисли и за отклонения и по самата механика.
(малко инфо за механиката няма да е излишна впрочем)
-
При възпроизвеждане там където се навива лентата
има претоварващо устроиство ,обикновено 2 диска и
междо тях нещо като киче.С времето то се зацапва и започва
да преплъзгва трябва да се почисти
-
Много интересно. Благодаря на включилите се. Миналата седмица си донесох няколко касети от Бургас и се оказа че две от тях работят без проблем и на двете гнезда, докато едната някъде в средата направо спира. Това при положение че не са спирани и пускани а навити от край до край. Което пък ме навежда на мисълта че точно въпросното устройство с кечето е проблема ако въобще има такъв. Като взема касетата в ръка се върти относително леко, но това не изключва възможността точно тя да е проблема.
-
Ако има такъв с кече подпъхни много
фина шкурка между двете части и завърти на ръка после
завърти шкуркатана обратно да се почисти
от двете страни .Ако не разглобява се и се
почиства Ако е такъв механизма разбирасе
-
Не е от кечето. 95 % графитно-бронзовата втулка на вала на маховика се е разбила. Сух лагер е и ако някой реши ''да капне масълце'' се разширява за кратко време.
Основни положения.
-
Не е от кечето. 95 % графитно-бронзовата втулка на вала на маховика се е разбила. Сух лагер е и ако някой реши ''да капне масълце'' се разширява за кратко време.
Основни положения.
Сух лагер? Не е ли втулката изработена по метод който позволява задържане на масло в микро пори на материала, и при работа и загряване на възела, смазката да си върши работата. Май прахова металургия се води.
Поне така мисля са направени всички плъзгащи лагери работещи без принудително смазване.
Не съм специалист в темата - това са мои разсъждения на база "някъде прочетох" :)
-
Сух лагер? Не е ли втулката изработена по метод който позволява задържане на масло в микро пори на материала, и при работа и загряване на възела, смазката да си върши работата. Май прахова металургия се води.
Поне така мисля са направени всички плъзгащи лагери работещи без принудително смазване.
Не съм специалист в темата - това са мои разсъждения на база "някъде прочетох" :)
https://www.nationalbronze.com/News/self-lubrication-options-for-bronze-bearings/
-
Точно за това говоря. Ама това не е сух лагер. И не виждам как добавяне на някаква външна смазка би повлияло негативно на работата на възела.
-
Сух е на жаргон в смисъл не се слагат смазки. Занаят се учи от стари майстори които са си изкарвали хляба от тези неща. Аз от майстор съм го научил че не се смазва то си има графит в сплавта. Смажеш ли цапа лента валяци.
Измислили са го хората преди нас. Ако искаш мажи никoй не ти забранява :D.
-
Момчета, първата, основна и най-вероятна причина за 'влачене' е тонролката.
-
Да вероятно. Често и периодично собствениците трият гумата със спирт при което се получава втвърдяване и деформация. Гумата реагира химически със алкохола за разлика от целулозния разредител или ацетона който се изпарява моментално и не променя материала.(Същото се отнася и за почистените със спирт бутони на дистанционните. Просто умират. Със целулозен разредител да но със алкохол никога).
Но в практиката съм срещал по често случаи на разхлабен бронзов лагер отколкото на втвърден каучуков валяк. Зависи от километрите и как е бил поддържан касетофона. Между другото тези бронзови лагери- втулки не се продават никъде но могат да се ползват същите от електромоторите CW; CCW; Roadstar след като се престържат по диаметър. Спомени. :)
Тези тайни никoй майстор не ги казва да знаете. :D
-
Ако искаш мажи никoй не ти забранява :D.
Мажа...ама поради липса на касетофон /магнетофон/ се налага да смазвам вентилатори.
Разглобявам, почиствам оста и втулката и поставям малко диференциално масло.
Ефекта е огромен и продължителен :D
Опитай - не боли :drinks:
ПП това с разтичането и цапането на лента и ролка ще го подмина с усмивка. Никой уважаващ себе си майстор няма да намаже с баданарката подобен възел. :rofl:
-
Е колко да е продължителен ефекта? Докато клеаса пак. По добе с графитна грес ги мажи и това съм виждал от пишман майстори. В касетофони. Ама много цапа! :D
Аз говоря принципни неща споделям опит ама няма файда май. Прави както знаеш и намериш за добре и както ти доставя удоволствие.
Те майсторите не се уважават вече в занаята знам.
-
Първата работа при влаченето е да се установи проблема от къде е.В повечето случаи работата става със замяна на елементи.Задължително нова тонролка/валяк/ струват от стотинки до няколко левчета, не се циганейте!Второто най важно нещо е мотора.По магазините са около 3-5 лева има всякакъв избор,леви,десни с регулатор на определено напрежение 6 волта 9,12 и т.н.Задължително нови ремъци и те са стотинки!Всичко това е консуматив на касетофона и се сменя понеже продължителната работа-износва и старее!
Въпроса с втулките и съеденителите е друг-там вече трябва точност и майсторлък при ремонта.Както казоха колегите кражба на занаят!Повечето тонвалове/маховик/при касетофоните имат балансиране с винт одзад на държача,било то пластмасов или метален или съчма.Всичко се балансира и настройва като часовник.Накрая машината се тества за детонация/изместване на тона/чрец измерителна касета записана на 3150херца и уред който се казва детонометър. Ако не разполагате с такъв има безплатна такава програмка.Пускаш и тестваш.Също така и оборотите се корегират не на слух, а с подобна програмка която ке казва - тунер.Показва записаната на касетата честота и корегираш докато стане точна!
Този така наречен процент на детонация определя класа на касетофона и негоната цена!Колкото е по-малка детонацията толкова е по скъп касетофона /дека/!Пример-Едно леко одраскване на то-оста се отчита при измерване на детонацията.При най скъпите модели касетни декове детонацията е намалена до 01,02 процента.
-
Ето ги две прости тестови програмки!Пускаш касетофона и пускаш програмката на лаптопа и той със собствения микрофон улавя проблема!
Успех на всички!
-
Случва се парче от скъсана магнитна лента да се усуче и заклещи между тонролката и ламарината на носача отстрани.
Не се забелязва лесно.
Не се намират вече лесно части продавачите ги спряха отдавна.
-
И цените не са стотинки от доста време нито за ремъците нито за тонролките. Търсенето определя предлагането, както и цените.
-
Е ми бизнес!Наскоро изкупих сто тонролки от един магазин за по 50 стотинки и ги пуснах м базара по 3-4 лева,а един колега си купи 100 ремъка кит-различни за 6 лева торбичката от али експрес.Има различни китове и цени.Чака се доста ама както гласи поговорката /сухо дупе риба не яде/!
В Добрич имаме магазин за радиочасти от който купувам ремъци за грамофони,дълги и плоски за 5-6 лева.Търгашите и мошенниците ги продават за над-20 лева бройката.Все още гледам чу су предлагат и глави-стерео,прости модели ,но по 2-3 лева.Така,че има решение на доста касетофонни проблеми на ниска цена.Освен зъбните предавки за които платих 40 лева за комплект на финезия.Някой неща са скъпички!