Форум за любителите на Стара електроника
НЧ усилватели, грамофони, магнетофони, касетофони и др. възпроизвеждащи устройства => Колекции => Темата е започната от: styrshel в 22 Октомври, 2024, 17:27:32
-
Здравейте, тук ще събера, всички изработени от мен лампови усилватели, като ще кача само снимки и кратко описание. При интерес мога да споделя опит, схеми, решения и да окажа подкрепа на заинтересованите.
Започван с последния:
Усилвател със следните лампи: 6Н9С, 2Х6Н8С, 2Х6Н13С (6Н5С).
2Х10W макс. мощност, вх. чувств. на вход грамофон - под 150mV.
Крайните лампи са китайски и се държат съвсем добре почти като руските! :)
Малко снимки:
-
Почти същата конструкция и параметри, но крайните лампи са 6С19П.
-
Много добре изглеждат, какви трансформатори си ползвал?
-
Много добре изглеждат, какви трансформатори си ползвал?
Трафовете ги правя сам. Захранващия е от български трафове с вита сърцевина 50Х25мм. Изходните за 10 ватовите са пак от популярни български трафове 67 вА, вити сърцевини 20Х25мм. Всички трафове навивам сам.
-
Този усилвател е "най - натоварения", който съм правил. 3Х6Н8С и 4Х6П3С, пуш-пул с катодна обратна връзка и обща ООВ. Мн. добри параметри! Повече на: https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=16319.0
-
Един усилвател с шантав дизайн, схемата е като на предния, но крайните лампи са 6П7С, което е стара версия на 6П3С, така че няма голяма разлика. Качулките дават възможност за реализация на тази луда идея! Повече на: https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=16319.15
-
По-горе съм дублирал снимките
Тези са правилните:
-
Прекрасни са :bravo: .
-
6П7С не е стара версия на 6П3С, а вариант на 807 с октален цокъл. Има и 1625, която отново е вариант на 807, но на 12 волтово отопление и с друг цокъл. А самата 807 е 6L6G (чието копие е 6П3С) със завишени параметри, иначе характеристиките им са еднакви. Вече сигурно трета година слушам усилвател 6SN7-807 SE и съм много доволен от звука, да видим дали някой ден от дъската ще влезе в кутия, че това е най-трудното :D
Иначе в момента, в който можеш да сравниш руска с оригинална лампа (чието копие е руската) в усилвател, всичките руски отиват "за реставрации", на пазара или в кофата...
-
Още един шантав усилвател, вкаран в кутия от компютър. Еднотактно стъпало с 6П3С и две предусилвателни с 6Н8С. Наблегнал съм на индикаторите: с цифрови лампи и имитация на магическо око.
Повече инфо на: https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=15606.15
-
Този усилвател ми е любим. Вкаран е в бакелитова кутия от стар измервателен уред. Толкова е уплътнен, че няма място за резистор повече! Режимите са на макс, почти 11вата до край! Пак с любимите ни стабилизаторни лампи 6Н5С и 6Н8С.
-
Ето я така наречената "кафеварка". Пак с любимите ми 6Н5С и 6Н8С, на последната картинка се вижда, с доста "кривоч" 13,6 вата!!!
Повче на: https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=14863.0
-
Ако не са секретни дай данни за навиване на изходни тр-ри за 6Н5С и 13С.
-
Адмирации, за концепцията, дизайна... Направо съм въодушевен особено от шестия пост! Това не е световна класа, това е друго измерение...
Патентовай ги докато не са ги изкопирали!
-
Далеч не е първият такъв, ей това е от 2009-та ако си спомням добре, а в diyaudio.com форума съм виждал и други :D https://headphones-zone.com/statii/V6/V6.htm
-
Ако не са секретни дай данни за навиване на изходни тр-ри за 6Н5С и 13С.
Няма секрети при мен. Показвам трафа за P-P стъпало. Първичната е от 4 секции, по 2 за рамо, с цел да се запази симетрията, навивал съм с 0,18, както и с 0,27, прозореца е голям така че намотките се събират. Навивал съм на редове с изолация след всеки, както и "накуп". С малки разлики, по-добре се получава с по-тънката жица и "накуп"(намотката става по-компактна). Самият аз се учудвам че намотките стават абсолютно еднакви като омическо съпротивление.
Вторичната, освен като на картинката, съм навивал само за 4 ома 3секции по 1 ред с 0,41 и после всички паралелно. Получава се много добре.
-
Още един мотор, :D с Г807 и ECF82, Последния (като по време) при който използвам дървени елементи.
-
Това е първият ми усилвател. Никаква идея за дизайн! Стандартна дървена кутия с висока задна част и скучен преден панел. Лампите са 6Э5П и 6С33С, изпаднаха от захранващия блок на запомнящ осцилоскоп, на когото никога не дойде ред да бъде включен :D !
Захранването е с 2 трафа ТС180, а изходните Ш32Х40, отоплението само е повече от 12Амп. Изходна мощност за първи усилвател - немислимите повече от 12 вата!
-
Е-ха....Страхотно е! Поздрави!
-
:good:
-
Този пък е първичт ми вертикален дизан, повлиян от модването на компютърни кутии с лампи. Натоварен с много лъскави елементи, малко кичозно, ама история, пъ има и развитие! :D :D :D
Пуш-пул, с 4X6П3С, 2ХECF82, 2XEZ81.
-
Почти го докарва на Р109Д :D
-
Към края на ретроспекцията съм и ще я завърша с 2 усилвателя вдъхновени от колега от форума. Кръстил съм ги Мини1 и Мини2. Събрани са в кутии от комп. захранване, с комбинирани лампи 6Ф5П, с изходни трафове от Акорд, като втория има и ФМ радио и МП3.
Мини1:
[attach=1]
[attach=2]
[attach=3]
Мини2:
-
Въобще Иван е тъпкан с интересни идеи.Едната от моторетките съм я виждал на живо,ама още не беше завършена да и чуя гласът.Първо бях леко шокиран от външния вид,необичайно :)
-
Може ли да публикувате и схемите на ламповите усилватели които показвате. На мен ми е интересно да има на схемата и данни за намотката на изходни и др. трансформатори в схемата за да може да бъдат повтаряни както и да кажете коя схема която сте правили свири най-добре. Знам че Push-Pull схемата има нечетни хармоници като на транзисторен усилвател и те много дразнят ухото слуха как се постигат четни хармоници в кои схеми незнам ако може да разкажете по подробно за получаване на т.нар лампов звук когато се претовари входа на усилвателя и почне да криви с четни хармоници на изхода и да ограничава и може ли с транзисторна схема на усилвател да се получават подобни на "лампов звук" ефекти. Правили ли сте хибридно транзисторно-лампово стъпало с мосфет-и и мощна лампа да се управлява с мосфет транзистора катодния ток а решетката на лампата свързана към маса. Входа от гейта на мосфет транзистора, а изхода - анода на лампата.
-
Може ли да публикувате и схемите на ламповите усилватели които показвате. На мен ми е интересно да има на === === с мосфет транзистора катодния ток а решетката на лампата свързана към маса. Входа от гейта на мосфет транзистора, а изхода - анода на лампата.
Въпроси за цяла книга, а може и два тома :bravo:
-
Гледам, сте си градски - вземи един тефтер и идете някъде на кафе (бира, ракия) да си поприказвате :D
-
Може ли да публикувате и схемите на ламповите усилватели които показвате. На мен ми е интересно да има на схемата и данни за намотката на изходни и др. трансформатори в схемата за да може да бъдат повтаряни както и да кажете коя схема която сте правили свири най-добре. Знам че Push-Pull схемата има нечетни хармоници като на транзисторен усилвател и те много дразнят ухото слуха как се постигат четни хармоници в кои схеми незнам ако може да разкажете по подробно за получаване на т.нар лампов звук когато се претовари входа на усилвателя и почне да криви с четни хармоници на изхода и да ограничава и може ли с транзисторна схема на усилвател да се получават подобни на "лампов звук" ефекти. Правили ли сте хибридно транзисторно-лампово стъпало с мосфет-и и мощна лампа да се управлява с мосфет транзистора катодния ток а решетката на лампата свързана към маса. Входа от гейта на мосфет транзистора, а изхода - анода на лампата.
От самосебе си се разбира че няма как тук да отговоря на всички тези въпроси. Схемите ги чертая на ръка и винаги крайния вариант значително се различава от първото репение. Мога да публикувам конкретна схема ( ако съм я запазил).
На останалите въпроси с по едно изречение:
Хибридни схеми не експериментирам, защото мисля че няма смисъл. Който иска усилвател с шум под минус 100 децибела, да си вземе интегрален (полупроводников). За хармониците също.
Еднотактните крайни стъпала имат голям втори хармоник, два и повече процента, така че това е този лампов звук. Противотактните ако не са с абсолютно еднакви крайни лампи (което обикновено е така), имат от всички хармоници, като третия може да е малко по-голям от другите. Според мен на звученето най-вече оказва влияние дъмпинг фактора, който рядко превишава 10-15, освен ако усилвателя не е многостъпален с много обратни връзки. Най-често ДФ е няколко еденици и това създава впечатление за мощен и дълбок бас, всъщност говорителя си свири като себе си.
И последно, правя усилвателите за кеф и нямам претенции за супер параметри. Според мен се получават прилични, за някои съм публикувал осцилограми и спектрален състав. Не ги събирам, продавам ги и до сега нямам рекламации.
Колега, ако желаете пишете на Л.С. да се видим.
-
И последно за сега - същия като в първия пост, но с крайни лампи 6Н5С, пак китайски и предния панел изрязан и гравиран на лазер.
-
Чудесни усилватели. Респект.
А минитата ми напомнят на моите ,,Миньончо,, 1 и 2... :D
-
А минитата ми напомнят на моите ,,Миньончо,, 1 и 2... :D
-
Точно това имах предвид, и от тогава започнах по-сериозно... :) :) :)