Форум за любителите на Стара електроника
Персонални компютри, игрови приставки и друга стара електроника за забавление => Ремонт, схеми, документация, литература => Темата е започната от: CVT в 12 Декември, 2024, 17:10:40
-
Наложи ми се да ходя до Германия с колата и благодарение на колегата shri (https://www.sandacite.com/forum/index.php?action=profile;u=394) който ме светна как се търсят ретро компютри в Берлин, се сдобих с този комплект Commodore 64C + Anitech композитен PAL монитор + MPS 1230 сериен/паралелен принтер.
Монитора и принтера успях да подкарам от Епъла както се вижда на снимките, обаче с Комодора има проблем. Бушона му беше изгорял, а ключето за включване се строши. Импровизирах бушон и запоих ключето във включено положение докато пристигне новото, обаче сега се появява само черен екран. Цветен PAL видео сигнал излиза както през видео изхода, така и модулиран на метровия обхват през RF чинча, обаче показва черен екран.
Съветвах се с колегата rumburak (https://www.sandacite.com/forum/index.php?action=profile;u=2495) и той ми изпрати този линк: http://tech.guitarsite.de/c64_scope.html
Тръгнах по него да проверявам с осцилографа едно по едно. Всичко е наред то средата на страницата със секцията за чип-селект сигналите. Чип-селект сигнала на знаковия генератор никога не се появява:
The character ROM (U5) is permanently accessed by the VIC-22. The chip select is located at Pin 20.
Реших да спра до тук, да се сдобия с диагностичен картридж и чак тогава да продължа. Колегата NKK (https://www.sandacite.com/forum/index.php?action=profile;u=43) се съгласи да ми изпрати един от неговите (https://www.tindie.com/products/nkk_electronic/4in1-diagnostic-cartridge-for-commodore-64/), въпреки че в момента е с изчерпана наличност, за което му благодаря! Като пристигне ще продължа и ще пиша ако има някакъв напредък.
-
Като за начало, имаш Reset сигнал, който се управлява от електролит и буфер - 9та страница. Виж дали има 5 волта там, ако няма - виж дали се зарежда електролита С24, ако е зареден - може да е изсъхнал и да не прави ресет навреме. Може да го закъсиш насила след старта, електролита или да дадеш Reset сигнала към маса за да се рестартира, да видиш дали няма да тръгне.
https://www.retro-kit.co.uk/user/custom/Commodore/C64/manuals/C64C_Service_Manual.pdf
п.п. и аз съм си купил C64C, вече минава половин година, все още даже не съм го включвал да видя в какво състояние е - имам по-важни задачи и все не остава време...
п.п. L2 до тунера ми се вижда леко опечен - виж дали няма късо около него и дали не е прекъснал.
-
Като за начало, имаш Reset сигнал, който се управлява от електролит и буфер - 9та страница. Виж дали има 5 волта там...
Reset сигнала е едно от първите неща които се проверяват в линка който вече споменах по-горе: http://tech.guitarsite.de/c64_scope.html
Няма проблем нито с него нито със следващите неща, чак до чип-селект сигналите към средата на тази страница:
-
Провери с омметър тогава, да не би нещо да окъсява въпросния сигнал
-
А провери ли с осцилоскопа захранващите напрежения за пулсации?
-
Комодора е мръсно нещо! За да изгори предпазител или е преволтиран или е пробван със сменен поляритет.
Не му се знае историята ,но сто процента ще има повредени чипове.
Дано имаш успех и да излезе нещо по-безболезнено.
Бяха ми донесли от Германия един Комодор,на който му беше направен мрежов кабел за 220 волта и са го включвали за проба.Съответно е имало взрив и високоволтови статични електричества са се разхождали по платката.Че всякакви случаи има.
Както виждам на снимките имаш оригинален захранващ блок,което е супер.Дано някой стар собственик да не си е правил експерименти, за да изгори бушона!
-
Бяха ми донесли от Германия един Комодор,на който му беше направен мрежов кабел за 220 волта и са го включвали за проба.
Идвала е играчка при мен за ремонт - голям коледен влак с дистанционно, имал траф 110-12 волта, сменили щепсела и - бам. Режат трафа, слагат щепсела от другия край на трафа... вече е имало и заря :D
-
Цветен PAL видео сигнал излиза...обаче показва черен екран
На снимката се вижда едно мостче, което не си сложил за PAL.
Виж с осцилоскопа генерациите и честотата на кварца?
Снимай двете осцилограми на яркостния сигнал със синхроимпулсите, който излиза от 15кр. на U19.
Едната при 20µs/дел (за редовите), a другата при 50ms/дел за кадровите синхроимпулси.
Без синхроимпулсите няма да работи и да се вижда знаковия генератор.
-
На снимката се вижда едно мостче, което не си сложил за PAL.
Виж с осцилоскопа генерациите и честотата на кварца?
Снимай двете осцилограми на яркостния сигнал със синхроимпулсите, който излиза от 15кр. на U19.
Едната при 20µs/дел (за редовите), a другата при 50ms/дел за кадровите синхроимпулси.
Без синхроимпулсите няма да работи и да се вижда знаковия генератор.
Моето дъно не съвпада с тази схема. При мен U19 e Sanyo чип с 18 крачета, а не с 40 крачета - виж първата снимка по-долу.
Иначе PAL сигнала го проверявах още в началото с осцилоскопа и всичко му е наред. Вертикалния и хоризонталния синхроимпулс си е намясто, линиите са точно 64 микросекунди, колорбърста си е на мястото и кадровата честота си е 50 Hz. Само дето картината е черна вместо синя. Затова и заложих че диагностичния картридж на колегата NKK ще помогне да се разбере кой чип е изгорял.
Всичко от сайта http://tech.guitarsite.de/c64_scope.html преди "Chip Selects" е проверено и съвпада, включително и честотата на кварца.
J3 си е фабрично затворен - на тази снимка се вижда по-добре. Ако беше отворен, щеше да изглежда като този на втората снимка, която изрових от Нета:
-
Прясно видео: />
C64 ASSY 250469 Overvoltage Repair
Може да не е точно по темата, но става за гледане.
Успех с ремонта! ;)
-
PAL сигнала го проверявах още в началото с осцилоскопа и всичко му е наред. Само дето картината е черна вместо синя.
Ако беше наред, картината нямаше да е черна.
Яркостния сигнал трябва да се вижда на осцилограмата между двата синхроимпулса.
Ако го има, значи че проблема не е от чипа.
Ако го няма, значи че проблема е от чипа или нещо около него.
Моето дъно не съвпада с тази схема. При мен U19 e Sanyo чип с 18 крачета.
При теб U19 от схемата в линка е U7 на твоята платка.
-
Ако беше наред, картината нямаше да е черна.
Яркостния сигнал трябва да се вижда на осцилограмата между двата синхроимпулса.
Ако го има, значи че проблема не е от чипа.
Ако го няма, значи че проблема е от чипа или нещо около него.При теб U19 от схемата в линка е U7 на твоята платка.
Визирах PAL сигнала е наред за черна картина.
Тази осцилограма от сайта е правена на работещ Комодор, при който картината е синя със светло-син безел. При мен пин 15 на U7 изглежда така:
-
При мен пин 15 на U7 изглежда така:
На осцилограмата се вижда, че липсва яркостния сигнал.
Като гледам U7 е на цокъл и ако го имаш, може да започнеш с него.
-
На осцилограмата се вижда, че липсва яркостния сигнал.
Като гледам U7 е на цокъл и ако го имаш, може да започнеш с него.
Ще е късмет ако е от него! Въпреки че го нямам, все пак той е един от четирите чипа които са на цокъл. Обаче в сервизното под "Blank screen" като възможни причини излизат и още половината чипове. Затова ще изчакам до понеделник да пристигне диагностичния картридж. Дано той да намали възможностите. Също факта че знаковия генератор не се чете означава че или проблема не е в този чип, или не е само в него.
-
Картриджа от колегата NKK (https://www.tindie.com/products/nkk_electronic/4in1-diagnostic-cartridge-for-commodore-64/) пристигна и в режим Dead Test картината премигва веднъж на всеки 2 секунди (1.67 секунди ако избера Set 2). Това според описанието означава че проблема е в паметта, така че започвам от U10 и U11, след като ми пристигне вакуумната разпояваща станция. 8)
В диагностичен режим 1541 Diagnostic (World of Jani) картриджа не може да влезе, но това е разбираемо на този етап, след като има проблем с паметта.
-
За диагностика на памети в повечето случаи не е нужно да се сваля старата, даже и при ремонт - слагаш отгоре сигурно работещ чип в паралел и притискаш, при което се очаква да тръгне. В една малка част от случаите има окъсила памет и номера не минава, като обикновено самият чип грее.
-
Според картриджа в паметта има проблем и така или иначе ще се сменя. Освен това след като я изкарам на цокъл ще мога да направя пълна диагностика на всеки един от двата чипа в моя Епъл IIe с помощта на картата на колегата -JonnS-: Преразказ по картина или реплика на "AIIE 80Col 64kb RAM" (https://www.sandacite.com/forum/index.php?topic=18849.0)
Паметите с коитo разполагам (подарени пак от колегата -JonnS-) обаче са CMOS и не мисля че е добра идея да ги пигибеквам върху оригиналните NMOS.
-
Ако са взаимно заменяеми, т.е. един и същ тип с един и същ пинаут, няма причина да не работят една върху друга.
-
Ако са взаимно заменяеми, т.е. един и същ тип с един и същ пинаут, няма причина да не работят една върху друга.
Взаимно заменяеми са, но не са един и същ тип. Тези на платката са NMOS, а тези с които планирам да ги сменя са CMOS. Освен това не виждам какво може да се постигне с това упражнение, което между другото има шанс да изгори CMOS чиповете.
-
Не аз не бих правил това упражнение. Старите СМОски са чувствителни на статика.
-
Успех! След смяна на паметта се появи и картина, а като извадя картриджа направо зарежда Бейсик.
-
:good:
-
Всички неща които успях да проверя с минималния хардуер с който в момента разполагам работят идеално. Тъй като един от тестовете в картриджа на NKK (https://www.tindie.com/products/nkk_electronic/4in1-diagnostic-cartridge-for-commodore-64/) е за допълнителния флопи драйв който нямам, реших да го заменя с играта Pacman.
Прикачвам ZIP който съдържа оригиналното съдържание на 27256 PROM чипа, както и промененото от мен. Играта е сложена на мястото на 1541 Diagnostic. Започва от адрес 0х4000 и свършва на адрес 0х5FFF. Намерих я в архив от Комодор 64 картриджи готови за записване, който също прикачвам.
(Картината на клипчето трепери от камерата на тъпия ми телефон.)