Форум за любителите на Стара електроника
Измервателна и тестова апаратура => Ремонт, схеми, документация и литература => Темата е започната от: Dennislaw91 в 19 Април, 2025, 21:56:17
-
Здравейте, имам особен проблем с Каштана, мотора работи, смазал съм го , но при пускане на ролките спира, отзад съм проверил пусковият кондензатор и резисторите, къде да търся проблема, благодаря
https://youtube.com/shorts/dYHtujKk42w?si=s8Ps70sKvxjeoJ2A
-
Провери да не е прекъснала някоя от двете намотки.Може и вала да затяга.
Сопротивление: В1 - В2 = 280 Ом.
Сопротивление: С1 - С2 = 308 Ом.
-
Повечето руски магнетофони не тръгват без опъната лента - имат лостче за спиране при липса на лента.
-
Не е от това, имам работещ и си върти и без лента, сега ще проверя резисторите
-
Какви резистори :) това са намотките на мотора,работна и пускова.Там на плочката на мотора трябва да има обозначения В1 - В2 и С1 - С2.Ако няма обозначения ще се ориентиташ по окабеляването кое къде отива.
-
Не е от това, имам работещ и си върти и без лента, сега ще проверя резисторите
Работещ същия или?
-
Да, на намотките има 307ом и 324 ом, меря палалелно с другия и е така, маховика е ок не затяга смазан е , смених и пусковият конд ефект няма
-
Какви резистори :) това са намотките на мотора,работна и пускова.Там на плочката на мотора трябва да има обозначения В1 - В2 и С1 - С2.Ако няма обозначения ще се ориентиташ по окабеляването кое къде отива.
Грешка, точно така на мотора са обозначени , прикачил съм клип от ютуб кога спира
-
Банален въпрос,провери ли коктакта захранващ мотора.Има ли на С2 - В2 захранващото напрежение,тоя мотор мисля е на 220В.Там няма кой знае какво да се повреди.
-
Между б2 и ц2 има 220в
-
Е не знам вече :)
-
На клипа се вижда, че проблема напред е маханичен.
Първо затяга дясната ролка, след което се вижда приплъзване на горния ремък и накрая мотора спира.
Назад се вижда, че мотора изобщо не тръгва.
Свали ремъците и първо виж дали мотора върти ОК в двете посоки?
Ако върти ОК, тогава провери коя от ролките и защо затяга?
Ако има 220 волта на мотора и не върти без ремъка, значи проблема е от мотора.
-
Добре, ще проверя, но какъв може да е проблема в мотора, при положение, че всичко съм смазал
-
Къси намотки в мотора.
Ако грее мотора и има висок ток на празен ход значи е заминал. Това доста лесно би трябвало да може да се види, елементарния тест. Махни ремъка и го остави да върти за 5-10 минути и премери температурата. Без да го пипаш с ръце разбира се.
Но според мен не е заминал мотора и дори да е тези мотори ги има и все ще намериш донор :) Ако ти трябва аз мога да ти намеря един и да ти подаря.
Предполагам че е механичен проблем.
-
Наистина не съм го пускал за повече от минута, ще го проверя тия дни и ще пиша, дано да е нещо механично
-
На празен ход започва да върти и след натискане напред или назад спира и не тръгва, но има някакъв звук като че ли е някакво реле и като изключи после пак може да се пусне, прикачвам клип https://youtube.com/shorts/-kRAS3AHx4g?si=YM5wDxlOFoeT1LCm
-
На празен ход започва да върти и след натискане напред или назад спира и не тръгва
На втория клип се вижда, че без ремъка мотора не спира веднага, а върти няколко секунди по инерция и тогава спира.
Това значи, че първо спират 220-те волта върху мотора и че в предишния пост не си мерил правилно.
Дръпни щепсела (докато върти мотора) и със свирката на уреда измери точно на кои две клеми (В1,В2,С1,С2) се подават 220 волта?
След това потвърди, че (след натискане напред или назад) тези 220 волта спират.
Вероятно проблемът е от автостопа (който се вижда на схемата), но качеството е много лошо и не може да се проследи дистанционно.
-
По веригата на В1 и С1 има 220в, при натискане на бутона напред изчезват тези 220в и се чува едно цъкане като на реле, след това цъкане при повторно включване идва това напрежение отбово
-
Да не би да има самовъзбуждане на автостопа?? :unknown:
Прегледах видеото, вижда се добре след като аз го гледах с очилата. Тръгва и спира и прищраква, изглежда да е автостоп-а.
Прикачил съм схема на Юпитер 203, едно и също е обаче Каштан-а е за износ. Гледам схемата и автостопа е отбелязан с G1.
Има и една таблица долу, "Таблица режима Транзисторов", мисля че ще е разумно да се почне от автостоп електрониката. Виж VT1 & VT2 на база емитер и колектор спрямо таблицата. Първо измери променливо и после постоянно напрежение и докладвай както е на таблицата. Не знам колко е разумно така да се мери но малко или много ще ни каже дали има нещо неработещо..
Не мисля, че С1 е виновен за това самовъзбуждане въпреки че е за смяна. Надявам се проблемите да не са много назад :drinks:
Все ще го оправиш! :)
-
Браво Алекс, на твоята схема се вижда че проблема е от автостопа.
Контакта S1 на автостопа по зелената верига задейства релето К1.
А контакта 7-8 на релето К1 по червената верига прекъсва 220 волта към мотора.
Същият автостоп и същото реле (което е единствено) се вижда, че ги има и на другата схема.
-
Здравейте отново, магнетофона е смазан, с нови ремъци, обаче няма никакъв звук, говорителите са здрави, от къде да започна проверката, като вкарам отвертка в буксите никъде няма брум, Благодаря на всички за помоща
-
Провери захранващите напрежения за аудио усилватела. На схемата би трябвало да ги пише.
Също няма да е лошо да се разработи сигналоподавачка. Ще ти направи работата по лесна :)
-
Да добавя малко към това което имах впредвид. ;)
Сигналоподавачката е добър уред да се има в любителската лаборатория, защо?
Позволява да се подава сигнал на конкретни точки и без осцилоскоп и специализирана апаратура да се преценява къде точно е повредата в аудио-техниката. Представлява нещо елементарно, генератор на правоъгълна вълна която ще се разпознае добре. 1kHz е добра точка за начало. Може по много начини да се разработи, най вече с мултивибратор или 555 таймер. Най-лесно е с мултивибратор според мен. Прикачил съм схема за такъв уред.
За да си изчислим честотата се смята f = 1 / (1.38 * R * C) като R ни е съпротивление а C е капацитет.
Този уред лесно се разработва и ще те спаси за бъдещето, ще може да си диагностицираш аудиотехниката.
А за усилватела на Каштан/Юпитер, след като направиш сигналоподавачката може да почнеш от входвете. Слагаш си масата на подавачката на масата на аудио сигнала и почваш да пипаш, първо на крачетата на входовете без да докосваш масата им. :D