Форум за любителите на Стара електроника
Общ раздел => Общи приказки => Темата е започната от: ji4kajiata в 25 Юли, 2025, 16:45:39
-
Здравейте колеги,
един колега ме накара да му търся инфо за бобинажни проводници - този дето ми подари телта да навия трафа за ласпито в друдата тема дето бях писал в Изнервателна техника. Имал е някаква книга дето я давал на някой, и му я загубили и постоянно я търси и не може да работи като навива мотори. Помоли ме да поразпитрам - искам да му помогна. Исках да ви питам - някой сеща ли се за книга или таблица в която има параметрите на алуминиеви проводници. Примерно някаква таблица със сеченията и съпротивленията на метър на алуминивеи бобинажни проводници. Или Таблица със описание на сеченията примерно алуминев отговаря на еди колко си мед. Носят му в неговия сервиз мотори с алумин навити и иска да ги замества с мед. Във въпросната книга имало това ама ни помни как се казва и на кой автор е. Та ако някой има някаква таблица или книга със спротивленията на алумин проводник или с колко квадрата мед се заместват моля да я сподели да я отпечатя и да му я дам. За пореден пут ми помага носи тел навива искам да му помогна и аз. Реших да питам ако се намери нещо подобно таблиза книга да преснимам - ще го отпечатя на принтера, ще му я подвържа и да му я подаря като книга. 8) ;) Голоям пич е искам да му помогна.
-
Не може да се замести алуминиева намотка с медна. Обратното става. Не става защото с алуминий е по- малка и няма място за медна аналог. Питай как се казва книгата, за да може някой да ти каже нещо за нея.
-
Не може да се замести алуминиева намотка с медна. Обратното става. Не става защото с алуминий е по- малка и няма място за медна аналог. Питай как се казва книгата, за да може някой да ти каже нещо за нея.
Тук нещо не ми стана ясно: защо алуминиевата намотка има по-малък обем? Обикновено, когато алуминий се замества с мед може да се избере проводник с по-малко сечение поради по-добрата електро и топлопроводност. Освен това се повишава к.п.д. На всичкото отгоре, съм бил свидетел на такава замяна и е без проблеми.
-
Виж прикачената книга, страница 38-ма нататък. Има вероятност това да е справочника който се търси.
-
Точно обратното,обема на алуминиевата е по голям.За същата плътност на тока алуминиевия проводник трябва да е по дебел.Като пример,първичната на ТС270 е навита с меден проводник 0.86.ТСА270 е с алуминиев проводни 1.16.Наскоро пренавих моторите на аспиратора в кухнята,алуминиев проводник.Навих ги с меден същия брой навивки и сечение,оборотите се вдигнаха почти три пъти :---
-
Алуминиевата намотка е физически по-голяма при равни други условия. Сечението на алуминиевия проводник трябва да е приблизително с 40% по-голямо от това на медния. Следва, че е по-лесно да заменяме алуминиев с меден проводник. Обратното е трудно. Трябва да стане и с меден проводник със същото сечение, с каквото е бил оригиналния алуминиев...
-
Съгласен съм с вас за обема. Проблема Асен го описа. При пренавиване на двигател, за да се запази тока през мотора същия. Нещата изглеждат съвсем различно. Ако трябва да навиеш медна тел със същото съпротивление като алуминиевата за да не се повиши тока на мотора. За траф предполагам е лесно да де замени.
-
Колеги благодаря за бързата реакция. Точно това се търси от тези 2 страници, само че за алуминиевите. Точно същото дето е качил колегата но за алуминиев проводник, за да може да си преизчислява.
-
Писах по горе какво се получава ако смениш проводника без корекция на сечение и брой навивки.Тока става почти двоен,оборотите в пъти повече.по късно пренавих с медна жица но по брой е сечение от аналогичен мотор с медни намотки и се получи.Гледах данните на ТС 270 и ТСА 270,желязото,макарите,мощността и габаритите еднакви.Само в броя на навивките незначителна разлика.Явно при моторите не е съвсем така.Японските трансформатори с медноалуминиева жица ги навивахме с малко по тънка медна и се получаваше.Ама китайците съвсем го удариха през просото,мотор с алуминиева намотка ??? това грее като котлон.
Пожелавам успех :good:
-
Да те му носят постоянно изгоряли мотори от компресори и други машини, и той разпъва мери съпротивления - тегава работа за това. Имал такава таблица в една книга ма е загубена за това викам да му помогна малко. Аз като гледам тази таблица в нета то вярно че не се знае точно процента на материала чистота/примеси и за какво е - индуктивна система, мотор или просто жица за за пренос на ток. Ама при първоначален поглед разликата им е е 57 - 58% и то на съпротивление в материала. Индуктивно на мотор ще стане по зле работата и от към охлаждане и от към друго да. ;)
-
ji4kajiata,за да спазим изискванията на администрацията на сайта,има там една табличка.Разпечатай я на човека да се ориентира.
ЗАМЕНА МЕДНЫХ ОБМОТОЧНЫХ ПРОВОДОВ АЛЮМИНИЕВЫМИ,имаш на личната поща линк
-
Свалих я много благодаря. Утре ще я отпечатя и ще му я занеса в папка. Ще се зарадва максимално. Много благодаря. :drinks: ;)
-
Съгласен съм с вас за обема. Проблема Асен го описа. При пренавиване на двигател, за да се запази тока през мотора същия. Нещата изглеждат съвсем различно. Ако трябва да навиеш медна тел със същото съпротивление като алуминиевата за да не се повиши тока на мотора. За траф предполагам е лесно да де замени.
Тук нещата малко нещо не стоят така: при всички променливотокови електрически машини (включително и трансформаторите) токът се определя от електромагнитните съотношения, а не от постояннотоковото съпротивление. Последното е вредно и влошава к.п.д. Токът на п.х. на трансформатор, например, е функция на електроматнитната индукция, а след натоварване - от размагнитващото влияние на тока във вторичната намотка.
Това, че са се вдигнали оборотите на двигател про смяна на алуминиевия проводник с меден се дължи на по-малкия вреден пад на напрежението върху активното съпротивление на намотката. Загубите в активното съпротивление са топлинни и не допринасят за преобразуване на полезната мощност.
-
Тук нещата малко нещо не стоят така: при всички променливотокови електрически машини (включително и трансформаторите) токът се определя от електромагнитните съотношения, а не от постояннотоковото съпротивление. Последното е вредно и влошава к.п.д. Токът на п.х. на трансформатор, например, е функция на електроматнитната индукция, а след натоварване - от размагнитващото влияние на тока във вторичната намотка.
:good:
По добре е статорът да се пренавие със същия диаметър меден проводник, както на алуминиевия. Предимствата са следните:
КПД на електродвигателя, а от там и полезната мощност се подобряват.
При трансформаторите работещи на честота 50Hz, подмяната на алуминиев проводник с меден с по-малко сечение, води от своя страна до по-малко запълване на работния прозорец и оказва сравнително малко влияние върху работата им.
При електродвигателите по-малкото запълване на канала (статорен или роторен) трябва да се компенсира с допълнителен клин, който да уплътни частично запълнения канал и да „стяга“ намотката. Това е много трудоемка операция и за единични бройки не си заслужава труда.
-
Любо Божков е абсолютно прав, при пренавиване е нужно да се спаят броят навивки за да работи. Медта има с около 30% по-ниско специфично съпротивление за еднакво сечение спрямо алуминиев проводник, което води до около 30% по-ниски загуби в намотката от консумирания ток. Ако маха алуминиев и слага меден, няма нужда нищо да преизчислява, навива го със същото сечение меден и мотора става по-здрав отколкото е бил оригинално. Ако ги заменя по омично съпротивление, променя магнитното поле и я ще загуби мощност, я товароносимост, я и двете.
-
Темата според мен е приключена,в линка който пратих на ji4kajiata руснаците пишат как и защо по тоя въпрос.Това не е феисбук говорилня,а фирма която се занимава с тая тема от 1962 година.На по любопитните и упорити мога на лични да пратя адреса и телефоните на фирмата да си направят сътветните консултации.Хората са отзивчиви и ще обяснят защо за електрически мотори не става директна смяна на проводника без корекции на броя на навивките.Разбирам,времето горещо,няма забавления,скука :) сърбят ги хората пръстите да снесат някоя мъдрост тука :)