Форум за любителите на Стара електроника
Персонални компютри, игрови приставки и друга стара електроника за забавление => Ремонт, схеми, документация, литература => Темата е започната от: Poltre в 31 Август, 2025, 22:22:03
-
Здравейте форум. Това ми е първа публикация тук и се извинявам предварително ако объркам наименованието на дадени думи или техника.
Имам аркадна игра Namco AquaJet от 1996г. производство. Играта стартира , всичко видимо работи , но имам проблем с картината , няма я :D .
Играта разполага с проектор Pioneer (Made in Japan 1996) като модел е : Pioneer Projection Monitor SD-V5070NE. Представлява 3 електроннолъчеви тръби. Всяка прожектира различен цвят - червено, зелено и синьо. Така, включвам аркадната игра в контакта , стартирам от гърба бутоните за захранване , видимо всичко стартира , Pioneer-а също стартира чува се цъкване , светва зелена лампа на POWER и видимо работи , но като погледна отзад 3те лампи, нито една не свети. Предполагам е онази част, която захранва със високият волтаж лампите да ги активира, но божа работа това аз да го разбера , затова и търся помощ от вас. Премерих всички бушони за изгорял ако намеря , но видимо всички са здрави. Ще се радвам ако има човек който може да ги погледне или да ми каже какво да сваля и занеса да се ремонтира или тества , сравнително съм кадърен с мултицет и подобни замервания, но не съм професионален електротехник. Може и по телефона да говорим и да ме насочите какво и къде да снимам , меря или проверя за изгорели елементи. (Ще се опитам да кача снимки)
-
Хмм... като чукнеш кредит и я стартираш дали издава някакви звуци , питам това понеже и платката може да не работи а монитора да си е ок .
А като гледам си е малко сложна
CPU : Motorola 68EC020 32-bit @ 24.576 MHz
Sound CPU : Mitsubishi M37710 16-bit @ 16.384 MHz
3D DSPs : 2xTexas Instruments TMS320C25 16-bit fixed point DSP @ 49.152 MHz
Sound chip : Namco C352 32 channel 42KHz stereo supported 8-bit linear and 8-bit muLaw PCM - 4 channel output
Additional Chips : Insanely large amount of Namco custom chips. -- бррр това си е найстина гадно!!!
Colours : 16.7 million colours onscreen
Features : Texture mapping, Gouraud shading, Translucency effects, Depth-cueing, More than 240000 polygons/sec.
Board composition : Crate containing many PCB's
Ако платката си работи може да разкараш тоя тюфлек :) и да сложиш някой по нормален lcd телевизор който да има scart вход понеже : Namco Super 22 има стандартен аркаден RGB 15 kHz
-
Кинескопите може и да светят отзад, виж ги на тъмно. Типична повреда е да изгори драйверния транзистор на ТХО (големия на радиатора до "онова", вижда се на снимката), но може да е труден за мерене без да се свали - някои имат драйверен трансформатор и ще го мериш "на късо" ако не е свален. Причината да гори обикновено е прехвърлящия кондензатор към базата му, който обикновено е със стойност 1-10 микрофарада и е някъде близо до транзистора, за да се опича от радиатора и да се скапе.
п.п. 1000 вата - наблжиава му сезона, лятото според мен е неизползваема тая играчка :D
п.п2 намерих схемата в Elektrotanya, с драйверен траф е, който се драйви от малък транзистор и към неговата база е кондензатора C1181 0.47/50V - ако е изгорял крайния транзистор, и този кодензатор ще е за смяна.
-
Хмм... като чукнеш кредит и я стартираш дали издава някакви звуци , питам това понеже и платката може да не работи а монитора да си е ок .
А като гледам си е малко сложна
CPU : Motorola 68EC020 32-bit @ 24.576 MHz
Sound CPU : Mitsubishi M37710 16-bit @ 16.384 MHz
3D DSPs : 2xTexas Instruments TMS320C25 16-bit fixed point DSP @ 49.152 MHz
Sound chip : Namco C352 32 channel 42KHz stereo supported 8-bit linear and 8-bit muLaw PCM - 4 channel output
Additional Chips : Insanely large amount of Namco custom chips. -- бррр това си е найстина гадно!!!
Colours : 16.7 million colours onscreen
Features : Texture mapping, Gouraud shading, Translucency effects, Depth-cueing, More than 240000 polygons/sec.
Board composition : Crate containing many PCB's
Ако платката си работи може да разкараш тоя тюфлек :) и да сложиш някой по нормален lcd телевизор който да има scart вход понеже : Namco Super 22 има стандартен аркаден RGB 15 kHz
Привет и благодаря за бързата реакция. Пусна ли играта се чува по високоговорителите че тръгва играта , също започва да духа вятър който да имитира морски бриз, както и джета да подскача (имитира вълни). Тоест видимо всичко функционира правилно. Натисна ли старт (бутон върху джета) играта стартира и започва да се играе , но единствено няма картина. Видимо на тъмно я стартирах и няма и проба да светнат тръбите / проекторите отзад. Иска ми се да се опитам да ги оправя ако мога , ще е много готино да запазя оригиналният вид за мен. НО ако наистина клони към невъзможно, бих се примирил с нещо по-модерно да поставя. Отделно видимо виждам че някой си е играл да превръзва (има спойки и изолации) от един сноп кабел изходящ SCART накрайник , което ме навява на мисълта , ако са се опитали да го включат към модерен телевизор (отпред поставен примерно), възможно ли е всички тези кабели които са рязани и презапоявани към SCART-а , да трябва да ги върна по оригиналните им места от където са махнати ? Защото не виждам другаде рязано и стърчащи кабели.
-
Кинескопите може и да светят отзад, виж ги на тъмно. Типична повреда е да изгори драйверния транзистор на ТХО (големия на радиатора до "онова", вижда се на снимката), но може да е труден за мерене без да се свали - някои имат драйверен трансформатор и ще го мериш "на късо" ако не е свален. Причината да гори обикновено е прехвърлящия кондензатор към базата му, който обикновено е със стойност 1-10 микрофарада и е някъде близо до транзистора, за да се опича от радиатора и да се скапе.
п.п. 1000 вата - наблжиава му сезона, лятото според мен е неизползваема тая играчка :D
п.п2 намерих схемата в Elektrotanya, с драйверен траф е, който се драйви от малък транзистор и към неговата база е кондензатора C1181 0.47/50V - ако е изгорял крайния транзистор, и този кодензатор ще е за смяна.
Всичко написано ми харесва и имам амбиция да го проверя , замеря и дори опитам да разпоя и замеря свалено. Но ще трябва да пращам снимки и да ме съпровождате кое да свалям и какво да меря (също и на коя стойност на мултицета се мери, тъй като съм скаран малко с елементите и кой как се мери) Извинявам се предварително за непрофесионалният език.
-
Въпросния кондензатор и да е здрав бива да се смени - ще е причина за бъдещ дефект. А транзистора трябва да го свалиш и измериш свален.
/>
Тук е показано нагледно, транзистора по принцип се мери като 2 диода, но специално този е малко по-особен случай, понеже има вграден обратен диод и между колектор-емитер изводите, както и вграден резистор база-емитер, които ще объркат част от мултицетите... Най-малкото трябва да няма пълно късо в двете посоки между никои от изводите.
-
Здравейте отново, може ли някой да ми посочи кои компоненти да прегледам , разпоя , замеря , заменя ? Благодаря предварително.
-
Провери ли тези, които ти писах горе?
-
МЕрене, му е майката!Най-добре е да се намери схемата и да се измерва по нея.Може най-вероятно някое напрежение да липсва заради изгорял фус,поради много причини!Лоши спойки от прегряване или заради лоши електролитни кондензатори-работили с години.Крайният транзистор, ако е изгорял може да е от много причини,повредено ТХО,най-често,лоши спойки по борда там където е имало греене,лоши кондензатори,даже и неелектролитни/кръгови/в схемата колектор-емитер на крайното стъпало и др!Електролитните кондензатори които филтрират голямото напрежение захранващо крайното стъпало за ХО,ако са лоши се получават видими на осцилоскоп ИГЛИ които възбуждат и карат да загрява и гори крайният транзистор.Също довеждат до недостиг на ток и напрежение-крайното стъпало.Което от своя страна,захранва вторично и още куп други стъпала.Следва да се проверят и вторичните напржения които се изработват от ТХО.Или довели до повреди други стъпала.
Няма нищо сложно да се провери първо за генерации на базата на транзистора, и след това,нататък дали тръгва процеса.Ако всички напрежения са наред,следва да се прегледат кинескопите/прожекторите/,,,то си е един вид кинескоп,както телевизор.Ако имат добра емисия,следва да засветят отпред-силно.И да не се разместват да не се развали сходимоста на лъчите, после трабва с генератор да се настройват.Таблица която всяка игрова платка създава в сервизен режим чрез ключе/дип/ или суич.
-
Здравейте Poltre, честно виждам по вашите малко публикации във форума досега, че имате желание или ваша необходимост от ремонт на вашата сандък Аркайд Игра, но не разбирам защо се опитвате собственоръчно да я съсипете тази ретро реликва и да я превърнете в скъпа мебел за декорация, вместо да радва децата.
Преценявам ви по писането досега и въпросите, които зададохте, като не достатъчно опитен/компетентен за да се учите на такава сложна техника.
В такъв случай е най-добре да следвате стратегията Стани Богат. Вместо да ползвате жокер помощ от публиката. Трябва да като жокер се обадите и търсите помощ от приятел, който вместо вас професионално да ви ремонтира техниката.
Като се обърнете на ЛС директно към някой добър и опитен специалист по аркайд игрите, каквито тук имаме минимум двама:
lopesbroko
vasil.lyutskanov
Сега ясна вие поговорката за Мухамед и Планината ако няма как да отиде играта при майстора то той може на ваши разноски да дойде при играта и да си носи куфарче с инструменти.
Иначе сарказма на колегите ви е ясен, че се бъзикат. Нали вие нищо незнаете, а безстрашно смело скачате направо в дълбоките води и то без пояс, но всички дадени дотук съвети са за човек, който наистина разбира какво прави, а не за начинаещ, който най-много да го перне тока 220V, като пипа вътре дето не му е работа при отворен капак на играта.
-
Не е кой-знае колко ценна и скъпа игра,но си струва да се възтанови,ако толкова има желание.Ремонта на такъв монитор отнема не-повече от час два,но трябва си доста опит за целта.Много нячини има да тръгне.Най-трудоемкия е да се монтира един стар кинескопен монитор ,каквито имаше в аркадните игри на времето.Има колеги продават цели такива.И то за 20-30 лева из продавалниците.Свързва се към 220 волта, и към игровата платка посредством RGB+S+GND.5 кабелчета които е описано как се свързват и ще се играе нормално.Щом като има звук от игровата компютърна платка-означава,че ще работи.Проблема е с монитора.Даже и да тръгне този монитор с прожекторите, няма да се вижда добре,защото ще е работил дълго време и ще са изхабени прожекторите със сигурност-доста.Все пак не е стоял за красота толкова години,а е работил.
То-ест целта не оправдава средствата.По-добре е да се монтира друг видимо добър монитор и да радва стопаните си.
Аркадните монитори съм виждал да ги продават със обков-рамка,алуминиева най-вече.Пригодени са за лесен монтаж на различни места и в различни кутии/сандъци/ и готови кабели за свързване.Естетическия дизайн на монтаж вече зависи от желанието.
Но както писа колегата е добре да се погледне от телевизионен техник да позамери тук там дали си струва заниманието въобще.
Малко е сложничко при тези монитори!Не забравяйте,че освен високото напрежение, има и редова развивка която захранва трите отклонителни системи и там си иска доста ток и т. н.
-
Друг модерен вариант е прожекторната система да се замени с един LCD телевизор, например голам колкото екрана и да се пресвърже към игровата платка има десетки начини и преобразователи за това.Обикновенно игровите платки могат да се свържат към шкарт/евробуксата/ с описани за това пет броя кабелчета.Схемата я има в темата за Правец 8Д.
-
Ето я схемичката за улеснение.От игровата платка се вземат 5 и 12 волта необходими за телевизора да премине в режим на RGB.
-
Друг модерен вариант е прожекторната система да се замени с един LCD телевизор, например голам колкото екрана и да се пресвърже към игровата платка има десетки начини и преобразователи за това.Обикновенно игровите платки могат да се свържат към шкарт/евробуксата/ с описани за това пет броя кабелчета.Схемата я има в темата за Правец 8Д.
Повечето LCD телевизори, особено евтините, имат голям лаг на които и да е входове и са супер неподходящи за игри
-
Провери ли тези, които ти писах горе?
Точно с тази цел пуснах снимките , тъй като не съм сигурен кои точно визирате да замеря, диоди и кондензатори много и се обърквам, а не искам да повредя нещо предварително. Ще съм благодарен да ги оградите на новите снимки, които пуснах.
-
Здравейте Poltre, честно виждам по вашите малко публикации във форума досега, че имате желание или ваша необходимост от ремонт на вашата сандък Аркайд Игра, но не разбирам защо се опитвате собственоръчно да я съсипете тази ретро реликва и да я превърнете в скъпа мебел за декорация, вместо да радва децата.
Преценявам ви по писането досега и въпросите, които зададохте, като не достатъчно опитен/компетентен за да се учите на такава сложна техника.
В такъв случай е най-добре да следвате стратегията Стани Богат. Вместо да ползвате жокер помощ от публиката. Трябва да като жокер се обадите и търсите помощ от приятел, който вместо вас професионално да ви ремонтира техниката.
Като се обърнете на ЛС директно към някой добър и опитен специалист по аркайд игрите, каквито тук имаме минимум двама:
lopesbroko
vasil.lyutskanov
Сега ясна вие поговорката за Мухамед и Планината ако няма как да отиде играта при майстора то той може на ваши разноски да дойде при играта и да си носи куфарче с инструменти.
Иначе сарказма на колегите ви е ясен, че се бъзикат. Нали вие нищо незнаете, а безстрашно смело скачате направо в дълбоките води и то без пояс, но всички дадени дотук съвети са за човек, който наистина разбира какво прави, а не за начинаещ, който най-много да го перне тока 220V, като пипа вътре дето не му е работа при отворен капак на играта.
Напълно съм съгласен с вас, много правилно сте го написали за помощ от приятел, но нямам такъв за съжаление, и повярвайте ми ако не разбирам и има шанс да разваля играта, няма и да пипам. Преценил съм че искам да опитам, но ако видя че наистина е сложно ще пиша на двамата члена, които си отбелязали, разбира се.
-
Не е кой-знае колко ценна и скъпа игра,но си струва да се възтанови,ако толкова има желание.Ремонта на такъв монитор отнема не-повече от час два,но трябва си доста опит за целта.Много нячини има да тръгне.Най-трудоемкия е да се монтира един стар кинескопен монитор ,каквито имаше в аркадните игри на времето.Има колеги продават цели такива.И то за 20-30 лева из продавалниците.Свързва се към 220 волта, и към игровата платка посредством RGB+S+GND.5 кабелчета които е описано как се свързват и ще се играе нормално.Щом като има звук от игровата компютърна платка-означава,че ще работи.Проблема е с монитора.Даже и да тръгне този монитор с прожекторите, няма да се вижда добре,защото ще е работил дълго време и ще са изхабени прожекторите със сигурност-доста.Все пак не е стоял за красота толкова години,а е работил.
То-ест целта не оправдава средствата.По-добре е да се монтира друг видимо добър монитор и да радва стопаните си.
Аркадните монитори съм виждал да ги продават със обков-рамка,алуминиева най-вече.Пригодени са за лесен монтаж на различни места и в различни кутии/сандъци/ и готови кабели за свързване.Естетическия дизайн на монтаж вече зависи от желанието.
Но както писа колегата е добре да се погледне от телевизионен техник да позамери тук там дали си струва заниманието въобще.
Малко е сложничко при тези монитори!Не забравяйте,че освен високото напрежение, има и редова развивка която захранва трите отклонителни системи и там си иска доста ток и т. н.
Здравейте , има изведен SCART от конзолята , който включих в друг малък стар телевизор, картината дойде , предава добре , играх на играта , имаше 2 забили бутона на джета, които отремонтирах. Сега се чудя дали просто да не сваля отпред прожекторното платно и да поставя телевизор там. Но всякаш имах желание да оправя оригиналната прожекторна система.
-
Повечето LCD телевизори, особено евтините, имат голям лаг на които и да е входове и са супер неподходящи за игри
Това ще го имам в предвид определено. Тъй като за момента на малкият стар телевизор картината е синхронизирана. Имам друга идея, имам малък портативен проектор (от китайците за около 100тина лв) и му взема преходник от SCАRT към HDMI със захранване, дали ще имам шанс да успея да го монтирам до старите прожекторни лампи и да опитам да го накарам да работи.